Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 108718

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
07.08.2024 kl 14:01 1232

Det er lite trolig at det har noen (merkbar) effekt. Kundene er ikke norske, aksjeinteresserte menn. Det er europeere og amerikanere.

Derimot hadde terrorfrykten ifm Paris OL en effekt for hele leisure markedet, og det var ikke bra.
Octagon
07.08.2024 kl 15:07 1180

Har jo ikke bare vært i norske dette da. Satser på at de fleste ikke sjekker slike forhold før de bestiller reise.

Tror på pluss inntekter i august og september. Så får vi håpe at konkurrentene som også har dynamisk prising ikke dumper for mye på destinasjonene Norse flyr (ref. Juni/q2).

Var jo ganske skuffende tall i dag om en ser det i relasjon til den økte kapasiteten i 2024.


Det beste hadde nok vært at selskapet ble solgt slik at emisjons spøkelset forsvinner for godt. :-)

Redigert 07.08.2024 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Realisten2
07.08.2024 kl 16:13 1138

Det betyr lite I et kunde-perspektiv men fordi selskapet er notert I Oslo så betyr det mye på kursen, mener jeg...
Selskapet rir dette av ila de neste uker.. :-)
SPXL
07.08.2024 kl 19:08 1044

Norse var oppe i 80kr på starten og nå 2tallet, BTL har gjort en flott jobb…..merkelig at han fortsatt sitter! Virker ikke som det er noe bunn heller i denne aksjen.
Lurifax
07.08.2024 kl 19:34 1025

Markedet har sendt Norse ned i knestående, og det er ingen quick-fix i sikte - jeg tror de tvinges til å selge.
Goldsmith
I går kl 12:43 852

NORSE jobber med Seabury for å selge flyleasene ved et salg av hele selskapet.

Gitt at selskapet leverer overskudd i 2H iht Larsens uttalelser så er det ikke snakk om en tvangssituasjon, men et kalkulert salg.
Strategi
I går kl 12:48 842

Kortversjonen av beskrivelse av aksjekursen i Norse er : PENGER PÅ GATA.
TrumpGold
I går kl 12:56 822

Flyaksjer asså!!
Lurifax
I går kl 13:08 807

Det jeg mente med tvang er at jeg ikke tror de har stort annet valg enn å selge, gitt at de ikke kan hente penger på disse nivåene og at de ikke kan regne hjem vinteren.
Gullhaugen
I går kl 13:49 772

TrumpGold skrev Flyaksjer asså!!
Denne aksjen er bunnløs. Hvem vil gå inn med mer kapital nå?
Goldsmith
I går kl 14:02 751

Ja, nå vil de frigjøre ca. USD 30 millioner fra billettfordringer og ha rundt USD 70 - 85 millioner i kassen ved september utløpet.
Larsen lover lønnsomhet for hele 2H - ikke bare 3Q, og da er det god sannsynlighet for at kassen holder gjennom vinteren.

De har vært lite flinke til å kommunisere at vintersesongen (oktober - april) skal dreies til chartertrafikk. Over halvparten av ASK vil komme fra Charter i vintersesongen. Det gir en helt annen cash flow (betaling up-front versus dagens 62 dg etter booking) og en helt annet forutsigbarhet i omsetningen fremover.

Til sammen gir dette et godt fundament for at kassen holder gjennom vinteren!
Redigert i går kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
I går kl 14:51 686

Dette er ikke noe nytt, men ja!
Strategi
I går kl 14:58 675

Det er veldig få her inne som er opptatt av de underliggende verdiene i selskapet.
Dette bør ha et betydelig fokus, regner med at Norse allerede er i samtaler.
desirata
I går kl 15:18 641

Markedet er nådeløst, bryr seg ikke om dagen og bakspeilet. De lurer på hva er status i mars neste år og om Norse står på egne ben da.

Hvorfor ta slike sjanser når de kan kjøpe aksjer med bedre utsikter, og lite downside, dvs gunstig Risk / reward.

eks, DOF, KCC, bank, o.l.
Lurifax
I går kl 15:18 639

Det hjelper ikke med store underliggende verdier hvis man sitter på feil side av forhandlingsbordet..
Lurifax
I går kl 18:00 557

Det er absolutt ingenting som tyder på at selskapet ikke har kontroll, (bortsett fra likviditetsskvisen, som kom under kontroll) noe som gjør det desto mer fascinerende at markedet priser selskapet som helt ute av kontroll..
Strategi
I går kl 19:35 504

Delta Airlines går sterkt i USA i kveld
38.92
+ 1.60
4.29%
Today
Current price
USD · 1:21 PM ET · Aug 8, 2024 · BATS BZX

Dette bør smitte over Norse og Norwegian Group i morgen.

Gunstig pris på olja som er største utgiftspost for flyselskapene hjelper nok på.
Det klinger i allefall i kassa til Norse og Norwegian Group
SPXL
I går kl 19:49 491

Bare en tragedie dette selskapet, ny ATL rekord igjen. BTL må tre til siden for dette er for stor oppgave for han, han har tatt selskapet fra en kurs på 80kr til i dag på 2 tallet.. Han må prøve prøve å selge eller få noen til og overta sjefstolen.
Six5
I går kl 19:50 488

I april hadde Norse Atlantic Airways 98 542 passasjerer. Selskapet gjør det også mye bedre med hensyn til kabinfaktoren, som nå er på 77 prosent. Selskapet har også fått skikkelig orden på punktligheten, som nå er på 81 prosent. Og nå i juli 176 934 kabinfaktor 83.. senere i august kan fort snu til positiv til og med september oktober også . Sitter i ro her, forsatt tro på 😀
Realisten2
I går kl 22:34 413

Nå er det ikke sikkert vi påvirkes her på berget.....men Delta, American Airlines or United Airlines er alle opp over 6% i dag.

elnomi
I går kl 22:44 401

Hvorfor tror dere kursen faller og faller?

Jo det kan oppsummeres i to enkle ord:
tillitskrise og emisjonsfrykt.
Strategi
I går kl 23:11 383

Viktig å huske på at alt har et «turning point», for Norse sin del kan dagens bunnkurs på 2.56 vært bunnen.
elnomi
I går kl 23:24 366

Enig i at mye (langt fra alt) har et turningpoint, men det betinger at det ikke kommer en ny emisjon..
Realisten2
I går kl 23:32 355

Der må gjerne komme en rettet emisjon på eks 10% kombinert med nedsalg fra de største eierne, til en strategisk partner som tar eks 25-30% til en pris som er akseptabel. Det gir løft i pris kombinert med noe kapitaltilførsel.
Jeg har overhode ingen tro på en emisjon til det nivå vi nå ser. Der er helt sikkert interesse blant strategiske aktører som langt overgår dagens pris, om de bare får en meningsfull andel.
Strategi
I dag kl 08:42 253

I går var det "turning point" for flyaksjer i USA og rally i sektoren, får håpe dette også smitter over på Norse i dag og videre frem.
Det er tidligere kommunisert at selskapet på nåværende tidspunkt ikke har planer om emisjon og at selskapet forventer profitt på driften fremover.
Det kan komme friere på banen.
Hvem vet.
Uansett kan man nok enes om at kursen nå ikke reflekterer verdien på Norse- her er vi veldig langt unna.
Strategi
I dag kl 08:42 252

I går var det "turning point" for flyaksjer i USA og rally i sektoren, får håpe dette også smitter over på Norse i dag og videre frem.
Det er tidligere kommunisert at selskapet på nåværende tidspunkt ikke har planer om emisjon og at selskapet forventer profitt på driften fremover.
Det kan komme friere på banen.
Hvem vet.
Uansett kan man nok enes om at kursen nå ikke reflekterer verdien på Norse- her er vi veldig langt unna.
Strategi
I dag kl 09:30 212

Endelig er det noen som har våknet av "dvalen" og ser underleggende verdier i selskapet.
Dette kan gå raskt oppover dersom en av ulvene kjøper opp.
En del selger rett over 3 kr og tror de får en god pris.
Dette stemmer overhodet ikke.
Hold på aksjene.
Redigert i dag kl 09:34 Du må logge inn for å svare
zool
I dag kl 09:42 180

Etter mye ståk de siste par månedene, så synes jeg vi omtrent er tilbake der vi begynte. Bortsett fra at kursen har blitt smadret ned fra 11 til der vi ligger nå. Jeg skrapte sammen litt i går og plukket 40K på under 3, ellers venter jeg på at det med tid og stunder kommer ny informasjon angående salg eller samarbeid.
Strategi
I dag kl 09:54 165

Helt tydelig noen som vil ha volum og som sitter på info god nok til å kjøpe store poster høyt opp.
Følg med.
Lurifax
I dag kl 10:01 151

De som frykter resesjon samt et selskap ute av kontroll og dårlige kort ved forhandlingsbordet tror nok de får en god pris på 3 kr..