Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 114343

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
SPXL
12.08.2024 kl 18:16 1734

Blir bare fattigere og fattigere her, flott og godt drevet selskap dette.
Lurifax
12.08.2024 kl 18:39 1707

Ja, det er faktisk det - men synd at det de har lykkes best med er kapitalforhøyelser på lave kurser.
Strategi
13.08.2024 kl 07:03 1568

Den politiske festivalen Arendalsuka arrangeres i Arendal denne uken, der næringsliv, organisasjoner, politikere og andre samfunnsaktører møtes til debatter og utforming av politikk for nåtid og fremtid. Totalt er det rundt 1.900 arrangementer gjennom uken.
Tirsdag 13. august:

Bjørn Tore Larsen, konsernsjef, Norse Atlantic
Goldsmith
13.08.2024 kl 09:49 1490

Prisingen av NORSE er i en interessant situasjon.

Larsen lover lønnsomhet i 3Q og 2H. Lønnsomheten og en overgang mot mer charterbasert flyvning vil vi nok likviditet til at selskapet kommer seg igjennom vinteren uten ytterligere kapitalbehov.

Med en egenkapitalprising på USD 32.5 millioner så synes det ikke som om markedet har tillitt til Larsens evner som spåkone. Bare i kassen ved utløpet av 3Q vil det ligge USD 70 - 85 millioner!

Men tror en ikke på Larsen så burde en anta at styret er forretningsmessige nok til å selge NORSE. Bare flyleasene på 15 fly vil gi en kjøper USD ~90 millioner i årlig besparelse. I tillegg kommer rutenett, slotter på Gatwick og JFK +++. Betaler en ett års besparelse på flyleasene for NORSE, er prisen per aksje 7.5 kr. Legger en på litt verdi for slotter og noe høyere betaling for leasene kan prisen bli både 10, 20, 30 og 40 i et kjøpsscenario. (husk at Boeing har leveranseutfordringer - mange flyselskap får ikke flyene de har behov for)
Kjøperne er mange dersom en tar over leasene. Selv om flyindustrien er full av reguleringer kan en overta disse leasene på mange måter som er innenfor reguleringskrav. Aktuelle kjøpere er spesielt Birtish Airways og Lufthansa - som begge har behov for flere 787 i sin flåte. Sannsynligheten for at et salg vil finne sted er derfor relativt god - dersom en tror at Larsen farer med eventyr. Husk at Scorpio også sitter med en hånd på rattet og de er nok mer interessert i cash enn eventyr.

I et slikt utfallsrom synes ikke riktig prisen å reflektere realitetene. Det kan synes som om markedsaktørene pleier skuffelsen og manglende tillitt snarere enn å fokusere på hvilke utfall som kan spille seg ut fremover. Dersom det er fokuset synes markedets vurdering av NORSE å være riv ruskende gal!
Redigert 13.08.2024 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Anywhere
13.08.2024 kl 09:56 1484

Tja, husk også:
-Flere flyselskaper synes nå å ha for mange fly i forhold til behovet.
-Selv Larsen innrømmer i dag at billettpriser har kommet noe ned, også på lengre sikt, og sommeren har vært dårligere enn man regnet med.
-Personellkost har øket en del mer enn man tidligere forutså.
-Generelle kostnader er økende.

Med disse faktorene drives lønnsomhet saftig i skvis for et selskap som Norse, og vi har veldig ofte opplevd at kjøpere gjerne venter til krisen er et faktum før man entre scenen for å overta. Det minker på aktuelle flyselskap som ønsker å bruke ledig kapital til ytterligere erverv, for å si det slik....
Jeg tror jeg ville hatt meget marginal kapital i Norse dersom eneste håp er et oppkjøp av rettigheter over 3 kroner/aksje, og det er kanskje snart eneste håp...
Redigert 13.08.2024 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
13.08.2024 kl 10:11 1465

Absolutt argumenter å ta med. Nå er det slik at flyselskapene har i bestilling fly hos Boeing de ikke får levert, så behov for alternativ levering er det absolutt.
Dessuten så har historien vist at NORSE får kapital dersom behovet er der, så garasjesalg har liten sannsynlighet.
Men Larsen og Scorpio har betydelig med incentiver til å få et salg i havn dersom inntjeningen ikke er til stede, en ny emisjon vil enten kreve betydelig kapital eller medføre en betydelig utvanning. Da er regnestykket lett for å selge nå fremfor senere.

Dog - Larsen lover lønnsomhet. Gitt hans historie vil det å ikke levere innebære snipp, snapp, snute - du er ute!
Anywhere
13.08.2024 kl 10:38 1443

Fullstendig enig i incitamentet for salg for dagens eiere fremfor å langdryge alternativet som synes langt mer utfordrende for aksjonærverdiene...
Stepping
13.08.2024 kl 13:28 1376

For ett flott innslag! SELG og kom aldri tilbake der altså. Er det mulig å slakte sine egne aksjonærer slik med ett stort smil om munnen?
Green2030
13.08.2024 kl 14:32 1316

Intervju med Bjørn Tore Larsen hos FA TV i Arendal i dag.
Anbefaler alle her å se intervjuet, det blir neppe noen emisjon... avtalen med kortselskapene løste Norse sitt kortsiktige kapitalbehov

https://tv.finansavisen.no/m/l59IfCU1/norse-atlantic-sjefen-om-reisefeberen-som-kjlner?r=e9khv1kq
Stepping
13.08.2024 kl 14:37 1304

Det var det du fikk ut av intervjuet?? Hvilke krav har du til selskaper du hiver pengene dine etter?
Lurifax
13.08.2024 kl 14:47 1285

Intervjuet reflekterer bare alle all usikkerheten som rår, både ifht de kortsiktige og de langsiktige utsiktene, det strategiske osv..
SPXL
13.08.2024 kl 18:03 1175

BTL har kjørt selskapet fra 80 til 2,80, han klarer sikkert også å kjøre det i null, stå på
Lurifax
13.08.2024 kl 18:42 1137

Ett av ni liv igjen nå..
Lurifax
13.08.2024 kl 19:06 1122

Leve(re) eller ikke leve(re)..
Strategi
14.08.2024 kl 10:33 901

Six5 skrev Innlegget er slettet
Det ryktes på at det er et fond på vei inn i Norse, om dette stemmer eller ikke vites ikke.
Kanskje noen som har info rundt dette.
Bortsett fra det så er interessen for aksjen ikke rare greiene.
Anywhere
14.08.2024 kl 10:48 877

Må være er ørlite fond...ikke allverden volumer på vei inn som driver kurs i alle fall, så om det er noe fond på gang med volumer, så er det en goodies for dagens aksjonærer som enda ikke har sett signalene her...
Aksjen har toppet i volum på store nedganger, ellers være en lavvolums-sak.
Anywhere
14.08.2024 kl 10:49 878

Og så går aksjen i auksjon...
Anywhere
14.08.2024 kl 11:00 850

Uten at det ble til noe....
zool
14.08.2024 kl 11:28 812

F1 Funds, Fredrik Sneve og Tom Hagen som tror det har bunnet ut og bunnfisker? Var ikke inne selv i 2023, men ser fra artikler at det virker som samme opplegget som ble kjørt av F2 Funds i begynnelsen av 2023. F2 Funds kjøper også.
Redigert 14.08.2024 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Lurifax
14.08.2024 kl 14:01 699

Hvilke signaler? Signalene om at markedet drømmer seg inn i en fantasi-emisjon..?
Anywhere
14.08.2024 kl 14:19 682

Jepp, noe slikt. En fantasi om at emisjon kan skje på 10 kroner og ikke 10 øre...Dagens aksjonærer har lykketreff om verdiene ikke blir mindre verdt enn i dag ved at en overtaker kommer inn...Men andre flyselskaper gir ikke ved dørene.
Lurifax
14.08.2024 kl 14:28 670

Tja, flyselskaper som ikke vil bli sittende for lenge på sidelinjen og vente på Boeing gir nok litt ved dørene..
Holymoses25
14.08.2024 kl 15:00 629

Her sitter Norse i bra posisjon og tenker at emisjon ikke skjer etter ny kreditt avtale. Fond på vei inn og bra tall iht. fyllingsgrad, punktlighet og råsterk Dollar.
Sen sitter Norse med en meget ettertraktet og mest modern Dreamliner flåte, som mange sikler etter da Boeing sliter med sine leveranser... Lurer om flere selskaper vurderer Norse Wet lease for at få rask tilgang..
Redigert 14.08.2024 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Holymoses25
14.08.2024 kl 15:16 608

Selv om Norse er relativt nytt så har dem potensial til å danne strategiske partnerskap med andre lavprisselskaper eller bli med i globale allianser, noe som kan øke nettverksrekkevidden uten behov for omfattende kapitalinvesteringer.
Lurifax
14.08.2024 kl 15:22 599

Det som er det viktigste her er at Norse ikke befinner seg i et spesielt presset situasjon, men ser ut til å ha spikret seg et godt fundament gjennom vintersesongen- og med det også har sikret seg et godt handlingsrom gjennom vintersesongen..
Octagon
I dag kl 10:18 151

Avgjørende nå for videre retning i aksje kursen er:

a) Ledelsen må klare å formidle til markedet om det er et udekket emisjonsbehov p.t.
Tilnærmet taushet rundt dette anses av flere som en bekreftelse åpenbart om en utgår fra kurs leiet.
Personlig tror jeg ikke det p.t. finnes et snarlig emisjonsbehov og at Q3 vil bli bra nok, og Q4/Q1 bedre enn tidligere.
Sannsynligvis også viktig at tilbakebetaling av aksjonær lånet utsettes eller omgjøres på et vis for å ivareta mer likviditet.

b) Charter oppdrag i vintersesongen er avgjørende for selskapet og vi venter på nye meldinger om økt oppdragsmengde her.
Så langt har de kommunisert 150% mer enn forrige sesong, men mer behøves og det finnes enda tid til å øke ordrebøkene her.
Gode meldinger her kan styrke aksjekursen og berolige markedet.

c) Underliggende verdier om enn aldri så store - lar seg ikke reflektere i aksjekursen da markedet anser dem som urealiserbare med mindre det foreligger
et strategisk alternativ som kan synliggjøre slike aksjonær verdier.

Salg av selskapet er slik jeg ser det (og markedet åpenbart) snart eneste vei å gå for å kunne ivareta aksjonærverdier på en bedre måte.
Tillitten til Norse er såpass "skade skutt" i øyeblikket at jeg ser det som vanskelig å gjenopprette p.t. på annet vis.

Så får vi håpe at vi ikke ser en like skakk kjørt prosess som tidligere. Enten det er Seabury som ikke sikret del de nødvendige del aksepter gjennom tidligere
prosess eller Norse som sviktet på et vis som vi har sett rundt informasjonshåndteringen og siste tids børsmeldinger og at en har klart å "snakke kursen ned".

Positivt nå med lavere olje pris også for Q3 som også vil vise igjen på bunnlinjen.


Lurifax
I dag kl 11:42 99

Frykten for en skrekk-emisjon ala den vi ser i ASA driver kursen videre ned - markedet stålsetter seg i forkant av den kommende selskaps-rapporteringen..
Octagon
I dag kl 12:38 63

Tror ikke på overhengende fare her nå

Q3 er sannsynligvis et sterkt kvartal og pengene strømmer inn i kassen mer en noensinne i året akkurat nå, godt hjulpet av raskere innbetalings tid fra kort selskapene og lavere drivstoff priser. Blir uansett med god margin deres beste Q3. Bygger de videre som de har gjort hittil med charter for vintersesongen (som nevnt pt 150% mer enn i fjor pr starten av juli) så er det heller ikke behov for noen emisjon før vinteren.

Tiden vil vise...

Manawa
I dag kl 13:56 20

Dersom de gjør det som tegningsrett emisjon så er jo tegningskursen ikke vesentlig, forsåvidt heller ikke om de gjør en reperasjons-emisjon hvor man har mulighet til beholde eierandelen. Lav kurs sikrer at alle aksjonærer tar sin andel av emisjonen, selv om denne blir spredt over mange flere aksjer enn før.

Tror dog overhodet ikke emisjon er på tapetet per i dag.
Manawa
I dag kl 14:00 17

Veldig enig med deg her Octagon. Min prognose er at de har over MUSD 100 på konto ub Q3 og relativt skralt ub Q2.
Estimerer også omlag MUSD 90 UB 24 og henger dette på at året under ett ender +-0.

Om det mot formodning skulle være tema med emisjon i løpet av vinteren så må de lykkes lite på acmi siden, og ref generell manko på kapasitet på langtidstanse og 777 leveringer blir enda mer forsinket er ikke dette mitt hovedscenario.