Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Stepping
22.08.2024 kl 20:06
2411
Stort folkelig glis under Arendalsuka med media eksponering og mye makt og kjendis elite til stede. Den der glisinga og folkelige humringa helt inn til skifteretten, akkurat som det demrer litt om ett annet fly selskap som hadde det hele under kontroll!
Lurifax
22.08.2024 kl 21:18
2377
Dere får prøve å holde igjen litt frem til q2, så dere ikke risikere å måtte bite i dere altfor mye blekkpatroner og annen rekvisita..
Strategi
23.08.2024 kl 09:18
2279
Hentet fra Nordnet forum i dag.
manawa
for 10 min siden · Endret
For min del fikk jeg opp øynene for Norse etter å ha måttet krangle for å få mine rettigheter med tradisjonelle LH selskaper utallige ganger etter covid. Har flydd utrolig masse globalt siste 25 år og så at dersom top-tier kunder gjentatte ganger måtte dra selskaper for å få EU261 rettigheter (har vunnet alle sakene) så gir dette en åpning for nye aktører på LH med mindre "arv".
Den største faktoren markedet ikke forstår er hva faktiske resultater Norse har levert. Dette er regnskapsmessig komplisert (IFRS 13) og resultatregnskapet gir i dette tilfellet 0% innsikt i faktiske forhold.
Særlig boføring av leasingkost er svært miss-visende (avskr og renter). Disse er kostnadsført til tross for at selskapet ikke betaler de første to årene. (Selskapet rapporterer en cash CASK som refleterer dette).
Har laget en enkel normalisering hvor også typerating av crew er tatt bort. TR er typisk NOK 700.000 i direkte kost pluss lønn og reise for omlag 2 måneder.
(musd) 2023 2022
Pretax Profit -174,8 -168,59
Normaliseringer:
Type rating crew (est) +9,9 +9,9
Lease net adj +119,1 +81,6
Normalisert pretax -95,4 -83,46
Forskjellen er altså solide MUSD 164,7 på to år hvor brorparten kan tilskrives dealen de gjorde på flylease.
Alt dette er informasjon fra kontantstrømsanalysen på s 48 i årsregnskapet.
Totalt har selskapet per Q24 et akkumulert regnskapsmessig underskudd på MUSD 413 samtidig som det "kun" er hentet totalt MUSD 266 i EK. Forskjellen her ligger på den geniale avtalen BTL fikk fremforhandlet når alt var som mørkest i 2020 hvor de betaler omlag halv pris av vanlig leie. Så ja, det er mulig å gjøre gode handler.
https://www.nordnet.no/market/stocks/18032874-norse-atlantic-asa
manawa
for 10 min siden · Endret
For min del fikk jeg opp øynene for Norse etter å ha måttet krangle for å få mine rettigheter med tradisjonelle LH selskaper utallige ganger etter covid. Har flydd utrolig masse globalt siste 25 år og så at dersom top-tier kunder gjentatte ganger måtte dra selskaper for å få EU261 rettigheter (har vunnet alle sakene) så gir dette en åpning for nye aktører på LH med mindre "arv".
Den største faktoren markedet ikke forstår er hva faktiske resultater Norse har levert. Dette er regnskapsmessig komplisert (IFRS 13) og resultatregnskapet gir i dette tilfellet 0% innsikt i faktiske forhold.
Særlig boføring av leasingkost er svært miss-visende (avskr og renter). Disse er kostnadsført til tross for at selskapet ikke betaler de første to årene. (Selskapet rapporterer en cash CASK som refleterer dette).
Har laget en enkel normalisering hvor også typerating av crew er tatt bort. TR er typisk NOK 700.000 i direkte kost pluss lønn og reise for omlag 2 måneder.
(musd) 2023 2022
Pretax Profit -174,8 -168,59
Normaliseringer:
Type rating crew (est) +9,9 +9,9
Lease net adj +119,1 +81,6
Normalisert pretax -95,4 -83,46
Forskjellen er altså solide MUSD 164,7 på to år hvor brorparten kan tilskrives dealen de gjorde på flylease.
Alt dette er informasjon fra kontantstrømsanalysen på s 48 i årsregnskapet.
Totalt har selskapet per Q24 et akkumulert regnskapsmessig underskudd på MUSD 413 samtidig som det "kun" er hentet totalt MUSD 266 i EK. Forskjellen her ligger på den geniale avtalen BTL fikk fremforhandlet når alt var som mørkest i 2020 hvor de betaler omlag halv pris av vanlig leie. Så ja, det er mulig å gjøre gode handler.
https://www.nordnet.no/market/stocks/18032874-norse-atlantic-asa
Redigert 23.08.2024 kl 09:19
Du må logge inn for å svare
Manawa
23.08.2024 kl 09:30
2267
Dette blir nok alt for konkret for emisjons-gjengen lenger oppe i denne tråden:)
Vi bør ha en quiz her på hvordan matematikken bak en tegningsretts-emisjon fungerer.
Utrolig få forstår dette og det er derfor det er en haug med Risk Arb fond som trader slike events.
Vi bør ha en quiz her på hvordan matematikken bak en tegningsretts-emisjon fungerer.
Utrolig få forstår dette og det er derfor det er en haug med Risk Arb fond som trader slike events.
Strategi
23.08.2024 kl 09:49
2267
28 August 2024 2024 Q2 Quarterly Report
https://corporate.flynorse.com/en-gb/investor-relations/financial-calendar/
Onsdag førstkommende uke.
https://corporate.flynorse.com/en-gb/investor-relations/financial-calendar/
Onsdag førstkommende uke.
Octagon
23.08.2024 kl 10:48
2235
Også hentet fra Nordnet Forum i dag vedrørende verd settelse av Norse.
Og nok en gang en stor takk til "Mamawa" som bidrar med en rekke konstruktive innlegg.
"I mitt 2025 estimat ligger jeg inne med en pretax profit på MUSD 80 (EPS 6,8) uten at jeg har strukket strikken på ACMI i det hele tatt. Det jeg er helt sikker på er at estimatet ikke er riktig men si at båndet er MUSD 40-100.
Mulig prisene er for høye men disse ligger på totalt USD 432 og med en load på 79%.
Skal helt klart være en høy risikopremie, men si at man tror på estimatet og sier at P/E 4 er fair ender man helt på 27 kroner i prismål.
Der er en god grunn til at nesten alle de største eierne sitter stille i båten....."
Og nok en gang en stor takk til "Mamawa" som bidrar med en rekke konstruktive innlegg.
"I mitt 2025 estimat ligger jeg inne med en pretax profit på MUSD 80 (EPS 6,8) uten at jeg har strukket strikken på ACMI i det hele tatt. Det jeg er helt sikker på er at estimatet ikke er riktig men si at båndet er MUSD 40-100.
Mulig prisene er for høye men disse ligger på totalt USD 432 og med en load på 79%.
Skal helt klart være en høy risikopremie, men si at man tror på estimatet og sier at P/E 4 er fair ender man helt på 27 kroner i prismål.
Der er en god grunn til at nesten alle de største eierne sitter stille i båten....."
Green2030
23.08.2024 kl 11:17
2285
Til de av dere som ikke har sett FA intervju med BTL fra den 13 august. Her forklarer han at det kortsiktige kapitalbehovet ble løst ved bedre vilkår med kortselskapene. Som han sa så hadde de $41 mill hos kort selskapene for flyvninger som var gjennomført og som de ikke hadde fått, og totalt ca 1,5mrd hos kortselskapene. "Vi har mere penger tilgode hos kortselskapene enn de har risiko for".
Jeg tolker dettet som at det vil ikke vil bli gjennomført en emisjon. Videre så har det vært uttalt at de kommer til å tjene penger i H2.
Se fra 26 min
https://tv.finansavisen.no/m/uUO22Dd7/arendalsuka-norse-atlantic-folketrygdfondet-og-bilfrakt-rekord?r=m185A91j
Jeg tolker dettet som at det vil ikke vil bli gjennomført en emisjon. Videre så har det vært uttalt at de kommer til å tjene penger i H2.
Se fra 26 min
https://tv.finansavisen.no/m/uUO22Dd7/arendalsuka-norse-atlantic-folketrygdfondet-og-bilfrakt-rekord?r=m185A91j
Manawa
23.08.2024 kl 11:31
2287
Helt enig. Å snakke om emisjon her nå er helt håpløst.
Selskapet er på skulderen av cashflow sesongen og bør ha veldig god likviditet ut året. Mitt Cash estimat UB Q3 er over MUSD 100 i likvider og
at det er veldig trangt UB Q2.
Eventuel uskkerhet vil først være på vårparten når man skal vokse kapasiteten med 27 %.
Vekst krever arbeidskapital og det skjønner alle med operativ erfaring.
Selskapet er på skulderen av cashflow sesongen og bør ha veldig god likviditet ut året. Mitt Cash estimat UB Q3 er over MUSD 100 i likvider og
at det er veldig trangt UB Q2.
Eventuel uskkerhet vil først være på vårparten når man skal vokse kapasiteten med 27 %.
Vekst krever arbeidskapital og det skjønner alle med operativ erfaring.
Strategi
23.08.2024 kl 11:33
2288
Det er 2.870380 aksjer short på de 3 aktørene på short Nordic
https://shortnordic.com/details_company.php?company=NORSE%20ATLANTIC&land=norway
I tilleg kommer mindre shorter som har hengt seg på under 0.5%
Dette kan skape et skikkelig rally når tallene og guiding kommer på bordet til onsdag.
Dersom tallene som er lagt ut på fora i dag stemmer overens med selskapets fremleggelse blir dette "baluba".
https://shortnordic.com/details_company.php?company=NORSE%20ATLANTIC&land=norway
I tilleg kommer mindre shorter som har hengt seg på under 0.5%
Dette kan skape et skikkelig rally når tallene og guiding kommer på bordet til onsdag.
Dersom tallene som er lagt ut på fora i dag stemmer overens med selskapets fremleggelse blir dette "baluba".
Octagon
23.08.2024 kl 11:35
2316
Utgår fra det samme selv. Ingen emisjonsbehov p.t.
Viktig å huske på at vi nå er i høy sesong og at "pengene strømmer inn" utover høsten, nå etter avtalen med kredittkort selskapene raskere enn før.
Et mulig og fornuftig trekk vil også være å konvertere gjelden med forfall nå i Oktober for ytterligere å styrke likviditet. Tenker her på aksjonær lånet fra de to hoved eierne på 20 MUSD.
Selv om jeg tror "Manawa" muligens regner billett inntekt pr solgte billett inkl. tilleggskjøp noe høyt (?) så tror jeg dette blir bra utover.
Viktigst av alt er nå den presentasjonen BTL og CFO nå kommer med om få dager. At den evner å roe markedet som kursmessig har plassert aksjen i "stor emisjon om få dager" kategorien og ikke minst kommer med oppdaterte og da sikkert også forbedrede tall på vinter bookinger. Med charter nok vil det heller ikke være noe emisjonsbehov over vinter sesongen heller.
Og så har vi jo også det strategiske kortet hvor de sikkert er i kontinuerlige dialoger med flere selskap via Seabury. Det er mangel på fly og de forhandlinger som strandet var neppe med den eneste aktøren som er ute etter økt kapasitet. Her vil de "klok av skade" holde kortene tett til brystet og neppe melde noe før "alt er i boks" må en regne med.
Og fra våren 25 økes også kapasiteten med 27% når nye fly tas i drift (ut fra utleie).
Viktig å huske på at vi nå er i høy sesong og at "pengene strømmer inn" utover høsten, nå etter avtalen med kredittkort selskapene raskere enn før.
Et mulig og fornuftig trekk vil også være å konvertere gjelden med forfall nå i Oktober for ytterligere å styrke likviditet. Tenker her på aksjonær lånet fra de to hoved eierne på 20 MUSD.
Selv om jeg tror "Manawa" muligens regner billett inntekt pr solgte billett inkl. tilleggskjøp noe høyt (?) så tror jeg dette blir bra utover.
Viktigst av alt er nå den presentasjonen BTL og CFO nå kommer med om få dager. At den evner å roe markedet som kursmessig har plassert aksjen i "stor emisjon om få dager" kategorien og ikke minst kommer med oppdaterte og da sikkert også forbedrede tall på vinter bookinger. Med charter nok vil det heller ikke være noe emisjonsbehov over vinter sesongen heller.
Og så har vi jo også det strategiske kortet hvor de sikkert er i kontinuerlige dialoger med flere selskap via Seabury. Det er mangel på fly og de forhandlinger som strandet var neppe med den eneste aktøren som er ute etter økt kapasitet. Her vil de "klok av skade" holde kortene tett til brystet og neppe melde noe før "alt er i boks" må en regne med.
Og fra våren 25 økes også kapasiteten med 27% når nye fly tas i drift (ut fra utleie).
Redigert 23.08.2024 kl 11:36
Du må logge inn for å svare
Manawa
23.08.2024 kl 12:08
2300
Alltid åpen for innspill på parametre:)
Hva tipper du på snittpriser i Q2, Q3 og Q4.
Kan se hva estimatet blir med disse prisene dine.
Hva tipper du på snittpriser i Q2, Q3 og Q4.
Kan se hva estimatet blir med disse prisene dine.
Redigert 23.08.2024 kl 12:16
Du må logge inn for å svare
Realisten2
23.08.2024 kl 12:13
2309
Sitte short i denne nå er galskap.. kursen reflekterer nærmest at selskapet bør avvikles, samtidig som vi står midt i q3 med bra inntjening. Tror noen spekulerer i at der blir emisjon til lavere kurs, men jeg tror de brenner seg her.
Manawa
23.08.2024 kl 12:16
2309
De som er short nå er kvant prosesser som satser typisk under 0.01% av porteføljen på en slik posisjon og aldri leser gjennom årsregnskap eller annet.
Om aksjer går 10 gangen så har det nada å si for disse spillerne.
Om aksjer går 10 gangen så har det nada å si for disse spillerne.
Strategi
23.08.2024 kl 14:47
2192
Six5 skrevInnlegget er slettet
Ser ut til at vi så et tvangssalg i aksjen i dag, kan også ha vært et "tastetrykk" som har gått galt.
Stepping
23.08.2024 kl 20:35
2070
Jepp nå er vi nede på at pølsefingre er det som ligger bak de ekstreme tapene i Norse!! Hvor er gulvet i enkeltes undervurdering av lesere av forum?
Strategi
23.08.2024 kl 21:12
2086
Pølsefingre har skjedd før.
Var det alt du hadde å komme med i dag.
Benyttet selvfølgelig sjansen til å last ytterligere opp med billige aksjer i Norse.
Var det alt du hadde å komme med i dag.
Benyttet selvfølgelig sjansen til å last ytterligere opp med billige aksjer i Norse.
Strategi
25.08.2024 kl 15:43
1850
28 August 2024 2024 Q2 Quarterly Report
https://corporate.flynorse.com/en-gb/investor-relations/financial-calendar/
https://corporate.flynorse.com/en-gb/investor-relations/financial-calendar/
Redigert 25.08.2024 kl 15:44
Du må logge inn for å svare
Lurifax
25.08.2024 kl 22:49
1691
Så lenge det ikke er han som selger så klarer han nok ikke det nei.
SPXL
26.08.2024 kl 00:51
1663
Han trenger ikke å selge engang for ATL, bare å sitte som sjef holder.
Anywhere
26.08.2024 kl 10:44
1516
Dersom det skal emitteres her, blir det relativt grisete og trolig med ganske ny eierstruktur som resultat.
Med stadig fallende aksjekurs, så er det fare for at det meste av dagens egenkapital vaskes helt ut..
Emisjonskurs om man satte alle kluter til i dag? 50 øre?
Med stadig fallende aksjekurs, så er det fare for at det meste av dagens egenkapital vaskes helt ut..
Emisjonskurs om man satte alle kluter til i dag? 50 øre?
Strategi
26.08.2024 kl 11:23
1492
Det er vel ikke noe som tilsier at det blir satt en ny emisjon på dette nivået, stemmer det som selskapet selv kommuniserer står ikke emisjon på agendaen.
Det kan vel muligens være slik at de har gjenopptatt samtalene fra siste forhandling som var etter sigende 90 % ferdigforhandlet.
mulig selskapet er litt mykere i forhandlingene nå.
Til onsdag har vi svaret.
Det kan vel muligens være slik at de har gjenopptatt samtalene fra siste forhandling som var etter sigende 90 % ferdigforhandlet.
mulig selskapet er litt mykere i forhandlingene nå.
Til onsdag har vi svaret.
Redigert 26.08.2024 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
Lurifax
26.08.2024 kl 12:01
1473
Jeg tolker det som at emisjon kun kunne vært aktuelt å ta frem på bordet dersom man ikke fant noen tilfredsstillende løsning på likviditetsskvisen, og at det er de strategiske alternativene man nå jobber mot.
Stepping
26.08.2024 kl 14:46
1350
Nei , ingenting som tilsier at de trenger penger der altså! Anbefaler du også venner og slekt disse « vinner» aksjene i det virkelige liv eller er det bare anonymt på forum du fronter dette? Hvis svaret er ja hvordan er forholdet til familie og venner?
Lurifax
26.08.2024 kl 15:17
1308
Det er uproblematisk å ha et godt forhold til familie og venner så lenge de er innforstått med at i aksjemarkedet er det dem som ler sist som ler best..
Strategi
26.08.2024 kl 15:25
1287
Jeg har ikke anbefalt aksjen til noen, en annen ting er at jeg har kjøpt noen aksjer på lave priser.
Kun fordi jeg mener at det ligger solide underliggende verdier i selskapet.
Når det gjelder spørsmålet om emisjon, forholder jeg meg til uttalelsene fra selskapet, de har frigjort en del kapital fra kortselskapet og det ligger avtale om at utbetalinger fortsetter.
Kun fordi jeg mener at det ligger solide underliggende verdier i selskapet.
Når det gjelder spørsmålet om emisjon, forholder jeg meg til uttalelsene fra selskapet, de har frigjort en del kapital fra kortselskapet og det ligger avtale om at utbetalinger fortsetter.
Redigert 26.08.2024 kl 15:28
Du må logge inn for å svare
rischioso
26.08.2024 kl 15:36
1283
Jeg måtte gi opp på egenhånd om å få kompensasjon av Norse for kansellert flight fra desember da de selv etter 5x purringer ikke tok seg bryet med å svare så jeg kontaktet:
https://flyforsinkelser.no/
De tar riktignok 30% av det de klarer å få inn og kjører saken helt til retten om nødvendig uten at det koster meg noe mer utover de 30%, men 70% er langt bedre enn ingenting - regner med at Norse har noen titusenener av krav og som et resultat av slik gir "f" oppførsel så synker nok naturligvis etterspørselen over tid - snakk om å skyte seg selv i foten...
Snakket med en representant for et forsikringsselskap her om dagen hvor han sa at de var sjokkert over hvordan de holdt på - kansellerte flighter uten annen grunn enn at flyet var mindre enn 72% fullt og jugde om tekniske problemer. Så flytter de passasjerer over i annen flight som de da får fylt opp og gir "f" i å betale kompensasjon til de som lett gir opp, men betaler fåtallet som går til sak noe de sparer en formue på - regne conartisten...
https://flyforsinkelser.no/
De tar riktignok 30% av det de klarer å få inn og kjører saken helt til retten om nødvendig uten at det koster meg noe mer utover de 30%, men 70% er langt bedre enn ingenting - regner med at Norse har noen titusenener av krav og som et resultat av slik gir "f" oppførsel så synker nok naturligvis etterspørselen over tid - snakk om å skyte seg selv i foten...
Snakket med en representant for et forsikringsselskap her om dagen hvor han sa at de var sjokkert over hvordan de holdt på - kansellerte flighter uten annen grunn enn at flyet var mindre enn 72% fullt og jugde om tekniske problemer. Så flytter de passasjerer over i annen flight som de da får fylt opp og gir "f" i å betale kompensasjon til de som lett gir opp, men betaler fåtallet som går til sak noe de sparer en formue på - regne conartisten...
Redigert 26.08.2024 kl 15:40
Du må logge inn for å svare
SPXL
26.08.2024 kl 16:13
1243
Et tragisk selskap med en inkompetent ledelse. Er vel bare å legge opp og kjøre det til skifteretten. BTL klarer ny ATL igjen, gratulerer.
Lurifax
26.08.2024 kl 17:12
1183
Skal bli interessant å se om markedet brenner seg ved å vedde for hardt mot BTL og Norse.
Stepping
26.08.2024 kl 18:15
1127
En helt nøytral info strategi der fra deg altså`! Du ville bare informere litt om selskapet litt fiffty fiffty positive og negative sider.
rischioso
26.08.2024 kl 19:07
1083
Ja, ender det med en kriseemisjon så er nok ikke 50 øringen langt unna nivået den vil bli satt på for det virker nærmest å ha blitt en std på (+/-) 90% utvanning for selskaper i krise - SAS, FLYR, Nordic Mining, Archer, Atlantic Saphire osv, osv - lista er lang....
Redigert 26.08.2024 kl 19:08
Du må logge inn for å svare
Strategi
26.08.2024 kl 19:16
1072
Ja omtrent slik. Det er å anse som et veddemål.
Jeg har lest meg opp på selskapet som jeg anser som et godt drevet selskap med store underliggende verdier sett i forhold til at det fremdeles er å anse som et start up.
Det tar faktisk noe tid å bygge opp et Fly selskap og etter min vurdering er de på god vei.
Jeg regner det som mest sannsynlig at selskapet blir kjøpt opp.
Slottene fra Gatwick airport er vel mer verd enn selskapet akkurat nå.
En del av flåten er vel på wet lease noe som gir forutsigbare inntekter, dealen på leasing som ble gjort under Corona av BTL (i en periode hvor ingen ville ha fly) var også meget god på opptil 14 års løpetid .
Det er mange elementer her som taler for at dette går bra.
Tar det for gitt at Seabury Securities fortsatt blir en aktør i en mulig salgsprosess til en noe rimeligere pris enn sist, men er sikker på at de ikke selger til skam pris, siden selskapet er i bra drift.
Vi får se hva som skjer, det er et veddemål Risk / Reward.
Jeg mener oddsen er god.
Site emisjon ble satt 12 % under slutt kurs den dagen- emi kurs 11
Var det noe mer?
Jeg har lest meg opp på selskapet som jeg anser som et godt drevet selskap med store underliggende verdier sett i forhold til at det fremdeles er å anse som et start up.
Det tar faktisk noe tid å bygge opp et Fly selskap og etter min vurdering er de på god vei.
Jeg regner det som mest sannsynlig at selskapet blir kjøpt opp.
Slottene fra Gatwick airport er vel mer verd enn selskapet akkurat nå.
En del av flåten er vel på wet lease noe som gir forutsigbare inntekter, dealen på leasing som ble gjort under Corona av BTL (i en periode hvor ingen ville ha fly) var også meget god på opptil 14 års løpetid .
Det er mange elementer her som taler for at dette går bra.
Tar det for gitt at Seabury Securities fortsatt blir en aktør i en mulig salgsprosess til en noe rimeligere pris enn sist, men er sikker på at de ikke selger til skam pris, siden selskapet er i bra drift.
Vi får se hva som skjer, det er et veddemål Risk / Reward.
Jeg mener oddsen er god.
Site emisjon ble satt 12 % under slutt kurs den dagen- emi kurs 11
Var det noe mer?
Redigert 26.08.2024 kl 19:26
Du må logge inn for å svare
Lurifax
26.08.2024 kl 19:42
1062
Typ kriseemisjon kommer gjerne i case som har en dødfødt operasjonell utvikling eller er befengt med gjeld.
rischioso
26.08.2024 kl 19:59
1052
Kriseemisjon uansett grunn er når et selskap må sette en emisjon for å få penger til drifta fordi de mangler cash - og det er vel nettopp cash i dette caset som er utfordringen....
rischioso
26.08.2024 kl 20:09
1043
RE - Jeg har lest meg opp på selskapet som jeg anser som et godt drevet selskap med store underliggende verdier sett i forhold til at det fremdeles er å anse som et start up.
* Hvilke store underliggende verdier sikter du til - du er vel klar over at flya er leaset så ser ikke helt hvilke store underliggende verdier selskapet faktisk eier som du sikter til. De eier verken fly, kontorbygning eller kontor med egen administrasjon - ei heller eier de en tel de kan nås på så vennligst forklar hvilke STORE underliggende verdier du sikter til...?...
Venter i spenning...;)
* Hvilke store underliggende verdier sikter du til - du er vel klar over at flya er leaset så ser ikke helt hvilke store underliggende verdier selskapet faktisk eier som du sikter til. De eier verken fly, kontorbygning eller kontor med egen administrasjon - ei heller eier de en tel de kan nås på så vennligst forklar hvilke STORE underliggende verdier du sikter til...?...
Venter i spenning...;)