Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Strategi
26.08.2024 kl 20:14
2388
Helt riktig og Norse har i prinsippet ikke gjeld, i såfall er den svært lav.
Manawa
26.08.2024 kl 20:15
2392
Veldig bra oppsummering!
Utrolig artig å se hylekoret med folk, som åpenbart mangler grunnleggende finanskompetanse, gnåle i øst og vest om alt de overhodet ikke forstår så mye av.
Kult å vite at man spiller mot den gjengen, dersom disse faktisk i det hele tatt har penger i aksjemarkedet:)
Veldig flott med saklige innlegg positive og negative.
Utrolig artig å se hylekoret med folk, som åpenbart mangler grunnleggende finanskompetanse, gnåle i øst og vest om alt de overhodet ikke forstår så mye av.
Kult å vite at man spiller mot den gjengen, dersom disse faktisk i det hele tatt har penger i aksjemarkedet:)
Veldig flott med saklige innlegg positive og negative.
Redigert 26.08.2024 kl 20:49
Du må logge inn for å svare
Lurifax
26.08.2024 kl 20:16
2430
Selskapet har signalisert at likviditetsproblemene er løst og at det jobbes mot strategiske alternativer, så da ligger det altså ikke an til å bli noen kriseemisjon.
Strategi
26.08.2024 kl 20:30
2421
Leasing avtalen som ble inngått i 2019 var svært gunstig og løper over mange år, på bakgrunn av dette har selskapet sluppet å ta opp betydelig gjeld, så har vi slottene i Gatwick som er verdivurdert til opp mot 50 mill USD.
I tillegg har de et lavbudsjett hovedkontor i Arendal, de har over år trent opp crew personell ansatt flyvere, satt opp systemer i selskapet, til orientering er dette massivt med arbeidet planlegging.
Dette var bare noe for dummes, men store underliggende verdier er godt forankret i selskapet.
Her er det masse som kan ramses opp.
Ta bare en titt på flyene interiøret, drakter på crew, osv osv, alt ser veldig bra ut
Det er litt high class på hele selskapet med nakkestøtter - forskamler - skjermer med et stort utvalg av filmer- de største vinduer som er mulig på passasjersiden som også kan dempes.
Det er litt stil over dette selskapet og det er selvfølgelig viktig på lange flygninger «Long haul.
I tillegg har de et lavbudsjett hovedkontor i Arendal, de har over år trent opp crew personell ansatt flyvere, satt opp systemer i selskapet, til orientering er dette massivt med arbeidet planlegging.
Dette var bare noe for dummes, men store underliggende verdier er godt forankret i selskapet.
Her er det masse som kan ramses opp.
Ta bare en titt på flyene interiøret, drakter på crew, osv osv, alt ser veldig bra ut
Det er litt high class på hele selskapet med nakkestøtter - forskamler - skjermer med et stort utvalg av filmer- de største vinduer som er mulig på passasjersiden som også kan dempes.
Det er litt stil over dette selskapet og det er selvfølgelig viktig på lange flygninger «Long haul.
Redigert 26.08.2024 kl 20:56
Du må logge inn for å svare
Manawa
26.08.2024 kl 20:55
2403
Bør nevnes at det t.o.m 2023 er kostnadsført omlag musd 150 mer i leasingkost enn hva som faktisk er betalt.
Årsaken til dette er at det som skal betales over de siste 13 årene blir avskrevet over 15 år.
I tilegg er det tatt stort oppstartskost over drift. Typerating per pilot er omlag 1 mnok, en kostnad som påløper før piloten har produsert en eneste time.
Normaliserer man bort disse to elementene blir regnskapsmessig tap ca musd 178 og ikke musd 348 som er rapportert.
Ikke det at jeg tror «gjengen» her evner å forstå dette, men dette er veldig relevant for caset.
Årsaken til dette er at det som skal betales over de siste 13 årene blir avskrevet over 15 år.
I tilegg er det tatt stort oppstartskost over drift. Typerating per pilot er omlag 1 mnok, en kostnad som påløper før piloten har produsert en eneste time.
Normaliserer man bort disse to elementene blir regnskapsmessig tap ca musd 178 og ikke musd 348 som er rapportert.
Ikke det at jeg tror «gjengen» her evner å forstå dette, men dette er veldig relevant for caset.
Realisten2
26.08.2024 kl 21:05
2405
Bra Manawa...
Det som driver negativiten er flyfryken blant enkelte og en innarbeidet tro på an nå kommer der en kriseemisjon.
BTL ærlige forsøk på å være åpen og transparent førte til en panikk. Nå holder de tilbake og konsentrerer seg om å bygge et bra selskap, så får vi bare filtrere bort løse påstander og støy.
Det som driver negativiten er flyfryken blant enkelte og en innarbeidet tro på an nå kommer der en kriseemisjon.
BTL ærlige forsøk på å være åpen og transparent førte til en panikk. Nå holder de tilbake og konsentrerer seg om å bygge et bra selskap, så får vi bare filtrere bort løse påstander og støy.
SPXL
27.08.2024 kl 08:01
2250
Klarer BTL enda en ny ATL i dag, det har han vært flinkest på som sjef i norse, alt annet har han bommet på.
Strategi
27.08.2024 kl 08:46
2232
Det tar tid å bygge bygge opp et fungerende flyselskap i denne størrelsen.
Denne jobben er nå i det store og det hele gjort og det er i oppstartsfasen nesten planlagt at det er behov for kapital innsprøytning.
Norse er nå over i en annen fase som selskap og ny emisjon / kapitalinnsprøytning kan sees som unødvendig dersom man tolker selskapets ledelse.
Fundamentet i selskapet er ferdig bygget, "vær klar over at dette har en stor kost og er i store trekk betalt over drift og emisjon.
Neste fase nå er inntjenings fasen hvor selskaper må trimme ned kostnader i alle kriker og kroker, billett priser, bagasje osv. må noe opp.
Blir spennende å se hva som kommer på bordet i morgen.
Denne jobben er nå i det store og det hele gjort og det er i oppstartsfasen nesten planlagt at det er behov for kapital innsprøytning.
Norse er nå over i en annen fase som selskap og ny emisjon / kapitalinnsprøytning kan sees som unødvendig dersom man tolker selskapets ledelse.
Fundamentet i selskapet er ferdig bygget, "vær klar over at dette har en stor kost og er i store trekk betalt over drift og emisjon.
Neste fase nå er inntjenings fasen hvor selskaper må trimme ned kostnader i alle kriker og kroker, billett priser, bagasje osv. må noe opp.
Blir spennende å se hva som kommer på bordet i morgen.
Redigert 27.08.2024 kl 09:20
Du må logge inn for å svare
rischioso
27.08.2024 kl 10:05
2158
Vel, aksjekursen fortsetter nedover og det til tross for store underliggende verdier som i følge deg er uniformer og vinduer i flyene som kan dempes - rart dette her - kan det være at markedet ikke helt ser viktigheten av at de ansatte har uniformer og passasjerenes muligheter til å dempe vinduene så det blir mer komfortabelt på lange reiser - kan det være fordi alle andre flyselskaper også har det samme - slots inkludert for ellers har man jo ingen plass å parkere flyene...?...;)
Redigert 27.08.2024 kl 10:08
Du må logge inn for å svare
rischioso
27.08.2024 kl 10:17
2148
Leasing betyr at man ikke eier, men leier - altså ingen store underliggende verdier ikke ulikt om du leaser en bil som er en leieavtale man er forpliktet til å respektere over en gitt periode ikke ulikt gjeld, men som har en begrenset varighet har derfor ingen verdi utover dette for når leasingperioden er over så har man ingenting, ingen gjeld, men heller ingen verdier - altså ingen store underliggende verdier som du påstår.
Det markedet priser selskapet etter er forventninger til inntjening og at selskapet har likviditet nok til å kunne komme i en slik situasjon at de tjener penger - dette selskapet sliter med begge deler nettopp fordi man er short for cash som igjen påvirker inntjening og det er denne usikkerheten som har sendt kursen ned. At de får tilgang på billettpengene noe tidligere enn før er kun midlertidig brannslukking for plutselig får de en betydelig ekstraregning på fuel eller de må sette inn ekstra fly og mannskap som de ikke har midler til å kunne betale så caset er svært sårbart med slunken cashkasse - derav risk for en kriseemisjon og hvis så gitt dagens pressede situasjon så vil den bli satt med betydelig rabatt - thats a fact enten man liker det eller ei...;)
Det markedet priser selskapet etter er forventninger til inntjening og at selskapet har likviditet nok til å kunne komme i en slik situasjon at de tjener penger - dette selskapet sliter med begge deler nettopp fordi man er short for cash som igjen påvirker inntjening og det er denne usikkerheten som har sendt kursen ned. At de får tilgang på billettpengene noe tidligere enn før er kun midlertidig brannslukking for plutselig får de en betydelig ekstraregning på fuel eller de må sette inn ekstra fly og mannskap som de ikke har midler til å kunne betale så caset er svært sårbart med slunken cashkasse - derav risk for en kriseemisjon og hvis så gitt dagens pressede situasjon så vil den bli satt med betydelig rabatt - thats a fact enten man liker det eller ei...;)
Redigert 27.08.2024 kl 10:36
Du må logge inn for å svare
Strategi
27.08.2024 kl 10:49
2138
Alle vet hva leasing er, viktig å tenke tilbake på Corona og avbestillinger fra hele verden.
BTL gjorde da en historisk av tale på disse leasings avtalene til langt under markedspris og med lang tidshorisont "14 år".
Om det ligger en gunstig utkjøps avtale på disse flyene har jeg ikke helt oversikt over, her kan sikkert andre bidra.
Noen av disse flyene er leaset videre på Wet lease med fullt mannskap som forhåpentligvis gir gode inntekter.
Personlig tror jeg selskapet nå er over i en ny og sterkere fase, de største kostnadene for å bygge opp er tatt.
BTL gjorde da en historisk av tale på disse leasings avtalene til langt under markedspris og med lang tidshorisont "14 år".
Om det ligger en gunstig utkjøps avtale på disse flyene har jeg ikke helt oversikt over, her kan sikkert andre bidra.
Noen av disse flyene er leaset videre på Wet lease med fullt mannskap som forhåpentligvis gir gode inntekter.
Personlig tror jeg selskapet nå er over i en ny og sterkere fase, de største kostnadene for å bygge opp er tatt.
Lurifax
27.08.2024 kl 10:56
2135
Manawa skrevInnlegget er slettet
Ja, nå vet vi hvorfor kursen ligger der den ligger; manisk bitterhet og lavpannethet.
Manawa
27.08.2024 kl 10:57
2136
LOL, hvordan fortelle at man ikke forstår leasing uten å fortelle at man ikke forstår leasing:)
Å sammenligne operasjonell leasing med finansiell leasing blir ganske lavpannet.
En operasjonel leasing blir typisk ikke aktivert fordi partene går hver til sitt når avtalen er over. En finansiell leasing er rett og slett en låneavtale hvor leietaker (som oftest) har en rett men ikke plikt til å kjøpe aktivaen ved utgang av avtalen.
Utrolig morsomt å se slike som deg uttale dere skråsikre om ting dere overhodet ikke forstår på alt fra kriseemisjoner til kontantstrøm:)
Å sammenligne operasjonell leasing med finansiell leasing blir ganske lavpannet.
En operasjonel leasing blir typisk ikke aktivert fordi partene går hver til sitt når avtalen er over. En finansiell leasing er rett og slett en låneavtale hvor leietaker (som oftest) har en rett men ikke plikt til å kjøpe aktivaen ved utgang av avtalen.
Utrolig morsomt å se slike som deg uttale dere skråsikre om ting dere overhodet ikke forstår på alt fra kriseemisjoner til kontantstrøm:)
Bullen
27.08.2024 kl 13:38
2049
Hei Risch, er du her inne også. Tenk hvis Hegnar beslutter å legge ned forumet........ Da blir du arbeidsløs 😂😂😂😂
Strategi
27.08.2024 kl 13:53
2036
Blir en spennende dag i morgen, uttalelsene fra BTL gir grunn til optimisme om at selskapet er på rett vei og kjører med overskudd.
Er selskapet fremdeles i forhandlinger med en kjøper gjennom Seabury Securities for å finne en kjøper eller alliansepartner.
Spennende blir det.
https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20240828_10/
Det skal gå forferdelig dårlig dersom NORSE ATLANTIC ASA ikke forsvarer dagens prising med stor margin.
Er selskapet fremdeles i forhandlinger med en kjøper gjennom Seabury Securities for å finne en kjøper eller alliansepartner.
Spennende blir det.
https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20240828_10/
Det skal gå forferdelig dårlig dersom NORSE ATLANTIC ASA ikke forsvarer dagens prising med stor margin.
Redigert 27.08.2024 kl 14:02
Du må logge inn for å svare
SPXL
27.08.2024 kl 15:53
1932
Får nok et ras før stengetid , det å sitte i morgen når BTL åpner nebbet blir ikke bra, tipper 2siffret nedgang igjen.
Realisten2
27.08.2024 kl 16:06
1917
Enig, men tror vi må stålsette oss. Forventer et vesentlig negativt resultat, men tror kursen er mest påvirket av q3 og fremover.
Håper og forventer der legges endelig lokk på diskusjonen om en emisjon. Kommer dette, så tenker jeg vi ser en dobbling ila kort tid.
Misjon
Håper og forventer der legges endelig lokk på diskusjonen om en emisjon. Kommer dette, så tenker jeg vi ser en dobbling ila kort tid.
Misjon
Strategi
27.08.2024 kl 16:07
1919
Det er ikke "nebbet" til BTL som teller, det er tallene og guiding som teller.
Viktig å huske på at det er flere enn BTL som skal på senen.
Når det er sagt har BTL vært utrolig dyktig entreprenør så langt, det er ikke for småunger å starte et flyselskap.
Ingen tvil om at mannen er svært dyktig.
Viktig å huske på at det er flere enn BTL som skal på senen.
Når det er sagt har BTL vært utrolig dyktig entreprenør så langt, det er ikke for småunger å starte et flyselskap.
Ingen tvil om at mannen er svært dyktig.
Lurifax
27.08.2024 kl 16:24
1898
Usikkerheten og den spekulative aksjekursutviklingen vil nok vedvare inntil det landes noe konkret ifht nye charteravtaler og/eller strategisk samarbeid.
Anywhere
27.08.2024 kl 17:04
1860
Enig med deg der, Strategi.
BTL er ikke førstereis i faget, og har initiert Norse via svært gode avtaler.
Dog er det en kjennsgjerning at den fasen Norse er i, og har vært i, alltid krever mer enn man klarer å forutse, og derav også normalt er særs kapitalkrevende.
Avtaler som er dannet må være blandt de bedre som grunnlag for oppstart. Markedet er bedret på inntekts-siden siste året, men det er sannelig også forværret på kostnadssiden...så denne balansen skal man være god for å få til. Selskapet er marginalt i størrelse, og erkjenner vel i så måte at partnerskap på en eller flere arenaer er et must - det samme som øvrige, større aktører stort sett også trenger.
Jeg håper selskapet klarer seg fremover, men frykter fortsatt at kapitalen er for tøff å holde tilgang på for dagens eierskap.
BTL er ikke førstereis i faget, og har initiert Norse via svært gode avtaler.
Dog er det en kjennsgjerning at den fasen Norse er i, og har vært i, alltid krever mer enn man klarer å forutse, og derav også normalt er særs kapitalkrevende.
Avtaler som er dannet må være blandt de bedre som grunnlag for oppstart. Markedet er bedret på inntekts-siden siste året, men det er sannelig også forværret på kostnadssiden...så denne balansen skal man være god for å få til. Selskapet er marginalt i størrelse, og erkjenner vel i så måte at partnerskap på en eller flere arenaer er et must - det samme som øvrige, større aktører stort sett også trenger.
Jeg håper selskapet klarer seg fremover, men frykter fortsatt at kapitalen er for tøff å holde tilgang på for dagens eierskap.
Lurifax
27.08.2024 kl 17:52
1811
Nå er jo heldigvis det mest kapitalkrevende stadiet tilbakelagt, hvilket gir selskapet handlingsrom ifht veien videre.
SPXL
27.08.2024 kl 18:12
1780
Det får vi se når vi har fasiten i morgen, jeg tipper en stor nedgang etter BTL har sagt det han har på hjertet.
Lurifax
27.08.2024 kl 18:30
1759
Og hva er det du tipper at han skal si som skal føre til den store nedgangen?
Octagon
27.08.2024 kl 19:42
1705
Henspeiler vel mer på den noe klossete informasjonshåndteringen Norse & BTL har stått for siste måneder ville jeg tro....
Lurifax
27.08.2024 kl 19:49
1702
Hvis han skulle finne på å si noe sånt som at likviditetsproblemene som ble løst ikke ble løst allikevel så vil det nok kunne føre til en ny stor nedgang ja..
rischioso
27.08.2024 kl 20:04
1676
Hvem vil ha et ønske om å kjøpe 14 år gamle fly for skal man konkurrere i et lavprismarked så er det jo nettopp de som har de nyeste og mest fuelgjerrige flyene som blir vinnerne - noe de fleste burde kunne forstå - og dagens midlertidige peak var en god exit mulighet før videre nedgang, men akkurat det var nok verre og forstå...;)
Strategi
27.08.2024 kl 20:14
1681
Det er viktig å ikke bare kaste ut tilfeldige betraktninger her.
Verdien på selskapet er pr i dag på
Antall aksjer
128 523 840
Børsverdi
321 MNOK
Dette kan umulig reflektere verdiene i selskapet på noen som helst måte, her må analytikerne frem med kalkulatoren etter en grundig gjennom gang av selskapet.
Videre må sannsynlig "reell" verdi på selskapet ved et salg synliggjøres.
Til sist men ikke minst er fremtidsutsiktene til Norse samt fremtidsplanene synliggjøres dersom selskapet fortsetter videre drift og at dette er planen fremover.
Jeg håper på det siste og at dette blir kommunisert i morgen.
Anbefaler ellers alle som er investert i selskapet å ta en flight med selskapet.
Absolutt imponerende.
Verdien på selskapet er pr i dag på
Antall aksjer
128 523 840
Børsverdi
321 MNOK
Dette kan umulig reflektere verdiene i selskapet på noen som helst måte, her må analytikerne frem med kalkulatoren etter en grundig gjennom gang av selskapet.
Videre må sannsynlig "reell" verdi på selskapet ved et salg synliggjøres.
Til sist men ikke minst er fremtidsutsiktene til Norse samt fremtidsplanene synliggjøres dersom selskapet fortsetter videre drift og at dette er planen fremover.
Jeg håper på det siste og at dette blir kommunisert i morgen.
Anbefaler ellers alle som er investert i selskapet å ta en flight med selskapet.
Absolutt imponerende.
Lurifax
27.08.2024 kl 20:16
1703
Utrolig at du tør vende tilbake til kommentarfeltet etter leasingfadesen..
Hva er snittalderen og fueleffektiviteten for flyparken til konkurrentene, forresten?
Hva er snittalderen og fueleffektiviteten for flyparken til konkurrentene, forresten?
rischioso
27.08.2024 kl 20:44
1680
Hvilken leasing fadese? Det er ikke vanlig praksis at man kjøper ut fly etter endt leasingperiode - det finnes avtaler om dette, men de er heller sjeldne. Det er mange skattefordeler å lease fremfor å eie i tillegg til at man hele tiden rullerer inn nye og mer fuelgjerrige fly og ikke minst man slipper å betale massive engangsbeløp, men når det er sagt så har ikke jeg sett leasingavtalen til Norse, men om det er slik at de har bundet seg til å kjøpe ut flyene etter endt leasing periode så kan man jo også forstå hvorfor det er gått som det er gått...
rischioso
27.08.2024 kl 20:47
1681
Altså for å gjøre ting helt klart - man behøver ikke å fly NORSE for å oppleve de store underliggende verdiene (for å bruke dine ord) som uniformer og vinduer som demper belysningen utenifra - alle flyselskaper har det...;)
Lurifax
27.08.2024 kl 20:54
1674
Har ikke sett leasingavtalen til Norse, men allikevel så uttaler du deg om den - topp underholdning.
rischioso
27.08.2024 kl 21:14
1645
Jeg utalte meg om den på generelt grunnlag i den hensikt å svare på påstanden om store underliggende verdier - og store underliggende verdier finnes ikke i NORSE når de leaser uavhengig om de skal kjøpe ut flyene etter endt leasing eller levere de tilbake. Skal de beholde de gamle flyene etter endt leasing så må det jo settes en mega emi for de har jo ikke cash så vi får håpe at ikke det er tilfellet...;)
Redigert 27.08.2024 kl 21:15
Du må logge inn for å svare
Realisten2
27.08.2024 kl 21:26
1638
Snittalder på parken til Delta, British Airways og Lufthansa er mellom 13 og 14 år. Forbruket på disse maskinene er langt høyere, men de har ungått alle oppstartskostnader Norse har mått tatt de siste 2 år.
På ellers like operasjonelle betingelser så mener jeg Norse vil sitte igjen med mer enn disse selskapene gjør, med eldre flåte (ansatte og fly :-)
På ellers like operasjonelle betingelser så mener jeg Norse vil sitte igjen med mer enn disse selskapene gjør, med eldre flåte (ansatte og fly :-)
Realisten2
27.08.2024 kl 21:35
1626
Tror du er ute å kjører her....
Verdien ligger ikke i en utkjøpsavtale som for en bruktbil, men det at Norse betaler en langt lavere månedlig leasing enn det du får i dag. I dag må du betale mellom $1,0 -$1,2M pr måned per fly.
Kjent informasjon sier at Norse betaler $380m mindre (i avtaleperioden). Ergo ca 4 milliarder kroner i hele perioden. Denne avtalen er så attraktiv at selv med betydelige underskudd i oppstart, har dette en betydelig verdi fremover.
Dette er en av grunnen til at jeg er all-inn...... på tross av at jeg ville tapt stort om jeg går ut i dag.
Dersom en ungår en emisjon til dagens nivå så mener jeg dette blir meget god butikk.... og får vi en resultat bedre en minus $15m i morgen, så går dette veien...
Verdien ligger ikke i en utkjøpsavtale som for en bruktbil, men det at Norse betaler en langt lavere månedlig leasing enn det du får i dag. I dag må du betale mellom $1,0 -$1,2M pr måned per fly.
Kjent informasjon sier at Norse betaler $380m mindre (i avtaleperioden). Ergo ca 4 milliarder kroner i hele perioden. Denne avtalen er så attraktiv at selv med betydelige underskudd i oppstart, har dette en betydelig verdi fremover.
Dette er en av grunnen til at jeg er all-inn...... på tross av at jeg ville tapt stort om jeg går ut i dag.
Dersom en ungår en emisjon til dagens nivå så mener jeg dette blir meget god butikk.... og får vi en resultat bedre en minus $15m i morgen, så går dette veien...
rischioso
27.08.2024 kl 22:04
1594
.... og allikevel er de tomme for cash - det er jo en prestasjon i seg selv og da er det ikke jeg som er ute og kjøre, men selskapet og deres aksjonærer...;)
Realisten2
27.08.2024 kl 22:22
1570
Rischioso, klarer ikke å føle tanken din her.... du sier "...og allikevell er de tomme for cash......"
Mener du at Norse ikke burde kunne ha likviditetsutfordringer fordi leasingavtalene er bedre en andre aktører sine avtaler?
Der er selvsagt ikke et direkte en-til-en forhold her, så å dra den sluttningen er lite logisk. Likviditetsutfordringene har de forklart... lang holdback hos kortselsakp samt senere bestillingen fra reisende er noen av årsakene.....
Tenker ikke å bruke mer tid på dette - men å blande leasingavtaler som går over 14 år med likviditesutfordringer i en oppstartsfase bidrar bare til å trekke ned verdien i noen ellers gode diskusjoner...(.dersom dette gjøres bevisst ). Men er det mangel på kompetanse, så forstår jeg kommentaren.
Mener du at Norse ikke burde kunne ha likviditetsutfordringer fordi leasingavtalene er bedre en andre aktører sine avtaler?
Der er selvsagt ikke et direkte en-til-en forhold her, så å dra den sluttningen er lite logisk. Likviditetsutfordringene har de forklart... lang holdback hos kortselsakp samt senere bestillingen fra reisende er noen av årsakene.....
Tenker ikke å bruke mer tid på dette - men å blande leasingavtaler som går over 14 år med likviditesutfordringer i en oppstartsfase bidrar bare til å trekke ned verdien i noen ellers gode diskusjoner...(.dersom dette gjøres bevisst ). Men er det mangel på kompetanse, så forstår jeg kommentaren.