Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
rischioso
27.08.2024 kl 22:53
2545
Man bør i alle fall ikke vektlegge det som kommer i fra de som har sitti og hausset hele veien ned og fortsatt mener at de ikke tok feil - om man ikke er spesielt ute etter inkompetanse på børs...;)
Lurifax
27.08.2024 kl 22:59
2529
På tide å vektlegge å få seg litt søvn - tror det er det beste du kan bidra med.
SPXL
28.08.2024 kl 07:23
2379
334 millioner i tap på det som skal være et av de beste kvartal, da blir sikkert vintersesongen bra….bare å komme seg til skifteretten, BTL har mislyktes totalt . Ser vel en solid nedgang som jeg sa i går.
Realisten2
28.08.2024 kl 07:37
2302
Jeg hadde minus $18 i min enkle modell, men det var wordtcase. Forventet $12-15, men dette var langt verre.
Mye bra her, men hjelper ikke om der ikke er kontroll på kost. Enhetsprisen avreise også lavere enn jeg så komme. Trøsten er at det forbedrer seg i q3, men er det nok?
Mye bra her, men hjelper ikke om der ikke er kontroll på kost. Enhetsprisen avreise også lavere enn jeg så komme. Trøsten er at det forbedrer seg i q3, men er det nok?
Anywhere
28.08.2024 kl 07:44
2267
Selskapet brenner penger - selv i det som er sesongbeste...Realismen, som har preget meg i alle fall, i dette dette caset, er at det er stor sjanse for at man må hente penger til videre drift.
Det er grunn til å tro at drift har fortsatt i juli og august omtrent som i Q2. Det betyr at selskapet ca i kommende månedsskifte er tomme for cash...så det haster litt med justering av balansen...
I dag sier selskapet det samme som er hevdet blandt mine pixsler en lengre tid; det er vanskelig å unngå emisjon nå, dessverre. Og faktisk, at det er relativt kritisk på timeline også, samtidig som det synes svært vanskelig fremover å bli cash-positive.
Anbefaling er da fortsatt; ikke kast gode penger etter dårlige her. Aksjen har dessverre potensielt svært mye nedside fortsatt. Dagens aksjonærer ( eller dagens aksjer) vil ha store vansker med å sitte igjen med særlig verdier, tror jeg...
Det blir svært kort kø for å evnt tildele fremmedkapital til Norse, så den må man betale svært dyrt for, det betyr at egenkapital blir enda verre. En obligasjon uten solid dekning bak pant, tror jeg ikke de får til, og bankfinansiering er uaktuelt slik jeg kjenner bankforsamlingen. Så for meg tolkes det som at kapitalbehov i vesentlig grad må bli egenkapital. Det blir dyrt...for dagens aksjonærer...
Det er grunn til å tro at drift har fortsatt i juli og august omtrent som i Q2. Det betyr at selskapet ca i kommende månedsskifte er tomme for cash...så det haster litt med justering av balansen...
I dag sier selskapet det samme som er hevdet blandt mine pixsler en lengre tid; det er vanskelig å unngå emisjon nå, dessverre. Og faktisk, at det er relativt kritisk på timeline også, samtidig som det synes svært vanskelig fremover å bli cash-positive.
Anbefaling er da fortsatt; ikke kast gode penger etter dårlige her. Aksjen har dessverre potensielt svært mye nedside fortsatt. Dagens aksjonærer ( eller dagens aksjer) vil ha store vansker med å sitte igjen med særlig verdier, tror jeg...
Det blir svært kort kø for å evnt tildele fremmedkapital til Norse, så den må man betale svært dyrt for, det betyr at egenkapital blir enda verre. En obligasjon uten solid dekning bak pant, tror jeg ikke de får til, og bankfinansiering er uaktuelt slik jeg kjenner bankforsamlingen. Så for meg tolkes det som at kapitalbehov i vesentlig grad må bli egenkapital. Det blir dyrt...for dagens aksjonærer...
Redigert 28.08.2024 kl 08:07
Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
28.08.2024 kl 08:10
2170
Caset ligner mer og mer på Flyr. Stakkars de som ble med på pumpen i går.
SPXL
28.08.2024 kl 08:16
2133
Enig Anywhere, dette ser ikke bra ut, glad jeg er ute av denne aksjen men gikk på et tap dessverre....blir mindre skatt da :)) når det som skal være sesongbeste ser så dårlig ut, da blir det nok gøy til vinteren tenker jeg.
Strategi
28.08.2024 kl 08:17
2136
Holymoses25 skrev Ojojoj, den var ikke bra :( Da ser vi kanskje 1 tallet idag..
Vi får se hva som kommer ut av presentasjonen kl 09 :00
Men ,så langt var ikke dette særlig oppløftende.
Dersom de finner en god strategisk partner, eller går for et salg er situasjonen snudd på hodet.
De har noe cash og har en avtale med kortselskapene om videre overføringer, om dette er nok til å unngå fremtidig emisjon er ikke godt å si.
Vi vet mere etter presentasjonen kl 09:00
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20240828_10
De store aksjonærene sitter med store poster, mulig dette kan være en god motivasjon for å delta i en emisjon siden selskapet er godt operativt.
Store grep må tas for å få dette på rett kjøl og dette får vi sannsynligvis noe informasjon om kl: 0900
Men ,så langt var ikke dette særlig oppløftende.
Dersom de finner en god strategisk partner, eller går for et salg er situasjonen snudd på hodet.
De har noe cash og har en avtale med kortselskapene om videre overføringer, om dette er nok til å unngå fremtidig emisjon er ikke godt å si.
Vi vet mere etter presentasjonen kl 09:00
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20240828_10
De store aksjonærene sitter med store poster, mulig dette kan være en god motivasjon for å delta i en emisjon siden selskapet er godt operativt.
Store grep må tas for å få dette på rett kjøl og dette får vi sannsynligvis noe informasjon om kl: 0900
Redigert 28.08.2024 kl 08:24
Du må logge inn for å svare
Anywhere
28.08.2024 kl 08:22
2108
Strategi, de sier vel egentlig hva de går for; kapitalinnhenting. Salg eller partner er ikke veldig opp til Norse, det er ikke kø på den døren, og det tar tid. Tid har de dessverre ikke...
Stepping
28.08.2024 kl 08:45
2021
Da sitter du klar med kjøps knappen i dag? Blir bra tilbud i dag! Håper du nå tar en lang pause ! Kanskje aksje råd ikke var din greie?
Strategi
28.08.2024 kl 08:47
2052
Strategi skrev Ikke u ening i ha du sier her.
En viktig refleksjon å ha med seg er følgende: 12 juni 2024 var kursen kr 10.76.
I dag er kursen 2.50 ned 76% på litt litt over 2 mnd.
Børsverdi
321 MNOK
Man må nå se på dette med litt nye øyne.
I dag er kursen 2.50 ned 76% på litt litt over 2 mnd.
Børsverdi
321 MNOK
Man må nå se på dette med litt nye øyne.
Strategi
28.08.2024 kl 08:50
2029
Ikke nødvendig å hovere her inne rischioso.
Det ligger underliggende verdier i selskapet, så får vi nå se hva de tenker fremover om få minutter.
Det ligger underliggende verdier i selskapet, så får vi nå se hva de tenker fremover om få minutter.
Redigert 28.08.2024 kl 08:53
Du må logge inn for å svare
mancity
28.08.2024 kl 09:07
1969
Har de rotet så mye at denne havner under krona og emisjon 0,50 for å berge selskapet?
Goldsmith
28.08.2024 kl 09:15
1932
Det er jeg enig i. Selskapet er råbillig - det er det liten tvil om, men det er det også grunner til.
Men jeg er overrasket over reaksjonen i dag -gitt prisingen av selskapet. Kvartalet visste markedet at ble dårlig, og utsalget de to siste månedene er forklart delvis i alle fall av emisjonsfrykt.
Kvartalet var dårlig fordi yielden var alt for dårlig, kostnadene var helt ok. Når de da skal gjøre seg mindre avhengig av ruteflyging, blir deres yield management mindre viktig fremover. Så dette var faktisk ikke så galt.
Vi må huske at BTL er stor aksjonær - som ikke vil bli utvannet. Derfor tror jeg vi kan forvente oss fornuftige løsninger - dersom - det blir kapitalbehov.
De har nå gjort fornuftig avveining med å tilbakelevere 3 leaser - som frigjør egenkapital og cash.
Her tror jeg markedet ser glasset tomt, mens det i realiteten er halvfullt!
På 2 kroner kan dette synes å være en god risk/reward
Men jeg er overrasket over reaksjonen i dag -gitt prisingen av selskapet. Kvartalet visste markedet at ble dårlig, og utsalget de to siste månedene er forklart delvis i alle fall av emisjonsfrykt.
Kvartalet var dårlig fordi yielden var alt for dårlig, kostnadene var helt ok. Når de da skal gjøre seg mindre avhengig av ruteflyging, blir deres yield management mindre viktig fremover. Så dette var faktisk ikke så galt.
Vi må huske at BTL er stor aksjonær - som ikke vil bli utvannet. Derfor tror jeg vi kan forvente oss fornuftige løsninger - dersom - det blir kapitalbehov.
De har nå gjort fornuftig avveining med å tilbakelevere 3 leaser - som frigjør egenkapital og cash.
Her tror jeg markedet ser glasset tomt, mens det i realiteten er halvfullt!
På 2 kroner kan dette synes å være en god risk/reward
Redigert 28.08.2024 kl 09:20
Du må logge inn for å svare
golf`ern
28.08.2024 kl 09:18
1932
Noen av de samme "ekspertene" i denne som i NAS.
-og man ser jo hvordan det har gått de siste 3-4 mnd....
-og man ser jo hvordan det har gått de siste 3-4 mnd....
rischioso
28.08.2024 kl 09:21
1925
Ja, prøvde i alle fall å få noen til å forstå så får man bare håpe på at det var noen som tok hintet...;)
Anywhere
28.08.2024 kl 09:25
1909
Man kan i tilfellet Norse argumentere så mye man vil med gode avtaler, "underliggende verdier", god forretningsteft av grunder, forståelse av markedet fra ledelsen etc...Men jeg har sett for mange slike situasjoner føre til at det er mulig å se bort fra; Når man er liten og står i en sterk konkurransebransje, og skal starte opp, så vil det brenne kapital. Og når man først ser antydninger til den spiralen, så har den en tendens til å forsterkes langt mer enn man tror i sine gode motargumenter.
Penger sitt bemerkelsesverdig løst i mange luftslott, men når pengene skal brukes på harde fakta, så er det langt værre. Norse er der, dessverre! Jeg opprettholder troen på emisjon som fort ender på 50-øringen...
Norse har fortsatt kun en måte å få plass i en balansert portefølje rent selskapsnøytralt; som short sammen med Atlantic Sapphire...om man får tak i...
Penger sitt bemerkelsesverdig løst i mange luftslott, men når pengene skal brukes på harde fakta, så er det langt værre. Norse er der, dessverre! Jeg opprettholder troen på emisjon som fort ender på 50-øringen...
Norse har fortsatt kun en måte å få plass i en balansert portefølje rent selskapsnøytralt; som short sammen med Atlantic Sapphire...om man får tak i...
Redigert 28.08.2024 kl 09:34
Du må logge inn for å svare
Lafreri
28.08.2024 kl 09:29
1912
Den emisjonen blir meget vanskelig. Ikke sikkert det går. Men det er jo mulig at storaksjonæren stiller opp en gang til. Ledelsen lovet at 2024 skulle gå i pluss. Hvorfor de sa det vet jeg ikke. Første kvartal gikk de med underskudd på over 600 mill. Så de hadde mye å hente inn. Hvordan noen skal ha tillit til ledelsen er vanskelig å forstå.
rischioso
28.08.2024 kl 09:33
1883
Det er rart med det - penger finnes i markedet men hvor løst de sitter gjenstår og se. De har nå sesongen mot seg da det går mot lavsesong og garantert et nytt blodrødt Q i vente så ikke det beste utgangspunktet. Mao, om emien ikke blir satt så lavt som 50øre i denne omgang så skal det holde hardt å få satt den over krona så et eller annet sted i intervallet 50øre - 1nok er mitt bet...;)
Lurifax
28.08.2024 kl 09:39
1865
BTL's 9 av 9 liv er brukt opp - nå må man spørre seg om hvordan vilkårene blir for innhenting av kapital via gjeld eller egenkapital for et selskap bunnskrapt for tillit i markedet..
mancity
28.08.2024 kl 09:40
1969
Hele dette opplegget er en skandale, pengene renner ut og markedet informeres om strartegiske samtaler ??
Lucky -uke
28.08.2024 kl 09:49
1933
Tror noen bør kjøpe seg ny kalkulator her, eneste grunnentil å skulle være med på en emisjon må jo være at man har trua på å få solgt unna alt før kursen går under emisjonskurs.
Dem som greide å høre noe possitivt og grønne tall i horisonten ut fra talen til BTL bør høre den flere ganger... dette er jo ikke bra
Dem som greide å høre noe possitivt og grønne tall i horisonten ut fra talen til BTL bør høre den flere ganger... dette er jo ikke bra
Stepping
28.08.2024 kl 10:17
1870
emisjon på 50 øre, 50ØRE! Hører dere ikke selv hvor sprø dere er? Rettet mot største eiere en plass mellom 1-5 øre er min påstand. Da er alle på forum og alle vanlige aksjonærer ribbet for penger så en spleis 20 aksjer blir 1 så er vi på krona. om du i dag har 20 000 aksjer på snitt 7 kroner så har du da 1000 aksjer på 1 krone,løp og kjøp.Tenker jeg da
Bunnen ble satt idag, her kommer lån og ingen emi tror jeg. Et røverkjøøp! Strong buy!
SPXL
28.08.2024 kl 10:26
2064
Hva sa jeg i går om når BTL åpner nebbet….klarer ATL igjen han ..fra 80kr til nå 1tallet
Lurifax
28.08.2024 kl 10:31
2098
Blir vel lån i første omgang, så står resten av egenkapitalsituasjonen og faller på hvordan q3 blir..
Strategi
28.08.2024 kl 10:35
2139
Det vi helt klar ser er at de store aksjonærene sitter nærmest stille, det er omsatt aksjer for i overkant 5 mill. kroner da det er vanskelig å komme ut med store volumer.
Med andre ord er det nesten ingen store som har solgt ned av betydning og sitter "låst fast",noen har selvfølgelig kjøpt nedfallet.
Selv er jeg ute, men er klar for ny inngang på et lavere nivå dersom den faller videre.
Med andre ord er det nesten ingen store som har solgt ned av betydning og sitter "låst fast",noen har selvfølgelig kjøpt nedfallet.
Selv er jeg ute, men er klar for ny inngang på et lavere nivå dersom den faller videre.
Redigert 28.08.2024 kl 10:36
Du må logge inn for å svare
rischioso
28.08.2024 kl 10:40
2121
Ja, de store sitter fast og det er nettopp det som er skummelt for de vil ikke stemme for et emisjonsnivå som ikke gagner dem - det vil være de som styrer showet og som vil få grafset til seg titalls millioner av ekstra lavt prisede emiaksjer på bekostning av alle småaksjonærene som vil ta regninga - også denne gangen - sånn går no dagan i flyaksjer på børs...
Stepping
28.08.2024 kl 10:42
2120
Skikkelig helt der altså, håper alle noterer seg dette innlegget . Da er vi alle veldig spent på hvilke vinner aksje du nå velger? Du må ikke glemme de underliggende verdiene som du har tøttet om. Er det borte over natta disse underliggende verdiene? Underliggende verdier husk ordet.
Strategi
28.08.2024 kl 11:01
2190
Det er vel sannsynligvis inndekk av short posisjoner som nå kan begrense tapet noe for de som ikke har kommet seg ut dersom det er formålet.