Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Strategi
28.08.2024 kl 11:16
3236
Eneste grunn er vel at nå kan de kjøpe tilbake og få volum, dersom de tør å lede denne ned i dypere farvann kan det fort bli verre.
Enkelt og greit.
Enkelt og greit.
zool
28.08.2024 kl 11:29
3239
Jeg må innrømme at selv i denne situasjonen så har jeg sansen for Norse og Larsen. De er raske med å hive seg rundt og justere opplegget underveis slik du må i et lite selskap. Det kan gå galt og da får jeg bare ta det tapet som aksjonær. Men jeg tror at dette fortsatt kan gå bra. Time will show.
Lurifax
28.08.2024 kl 11:36
3302
Ja, bare så synd at grunnen til at de hiver seg rundt og justerer opplegget er for å drive brannslukking og ikke for å drive mot lønnsomhet..
Stepping
28.08.2024 kl 11:41
3311
Har du gitt dine råd i lang tid på slikt naivt grunnlag? Tror du fond som shorter lar en eneste tiøring gå fra seg?Det er vel enda 1,8 kroner å hente i Norse for dem som shorter.
Gullhaugen
28.08.2024 kl 12:05
3361
Det er galskap å kjøpe denne aksjen nå basert på dagens info. Her kan det komme en sjokk emi ganske fort. Det er en stund siden q2 og kassen har krympet ned mot null.
Stepping
28.08.2024 kl 12:19
3349
Strategi skrev Hvem er det som har lomunisert emisjon på 50 Øre.??????
Nei hvem har det?? Vi er hvert fall enige om at 50 øre er som å tro på julenissen , 10 øre tror jeg også er svært dyrt.
Strategi
28.08.2024 kl 12:26
3344
Så langt har vel jeg rett, mulig nå å komme seg ut litt høyere.
Emisjon sa du på 10 øre, den tar vel kaka.
Ellers , veldig fint med et "rukkel" av nye "forstå seg påere" på Norse fora.
Emisjon sa du på 10 øre, den tar vel kaka.
Ellers , veldig fint med et "rukkel" av nye "forstå seg påere" på Norse fora.
Stepping
28.08.2024 kl 12:53
3301
Går ut fra folk på NAS tråden også leser Norse trådene så det kan vel bli en litt flau retur der?
Stepping
28.08.2024 kl 13:02
3274
Vil ikke ha på meg at jeg har sagt 10 øre!! Tenker du må dele det på 2
Stepping
28.08.2024 kl 13:06
3288
Sitte å glise under Arendalsuka! Var det ikke bedre de syklet med morgenavisen da så hadde det vært noen tusenlapper å kaste rett inn i hullet.
rischioso
28.08.2024 kl 14:31
3188
Akkurat det var det noen som sa i Flyr også og om jeg ikke husker feil så ble det også nevnt i SAS - selvtrøst kalles det vist - på fagspråket ....;)
rischioso
28.08.2024 kl 14:32
3188
Dagens - :)))))
...og med så store glis så kan man jo lure på om tenna også er leasa...
...og med så store glis så kan man jo lure på om tenna også er leasa...
Redigert 28.08.2024 kl 14:33
Du må logge inn for å svare
Octagon
28.08.2024 kl 15:06
3174
Ut fra dagens skuffelse så vil det være mest naturlig og smart og hente penger raskest mulig, alternativet er å vente å se på at kursen faller ytterligere med den store usikkerheten som preger selskapet nå og aksjekursen dessverre.
Tror ikke Q3 blir annet enn "noenlunde bra" og de må uansett hente penger på et tidspunkt slik jeg ser det.
Har en mistanke om at billetter er solgt til "for lav pris" og at kostnadene har økt betydelig som vi også så i dagens tall.
Tror ikke Q3 blir annet enn "noenlunde bra" og de må uansett hente penger på et tidspunkt slik jeg ser det.
Har en mistanke om at billetter er solgt til "for lav pris" og at kostnadene har økt betydelig som vi også så i dagens tall.
Lurifax
28.08.2024 kl 15:34
3190
Virker som de vil ferdigforhandle charteravtaler før de bestemmer seg for hvordan de skal hente penger..
Lurifax
28.08.2024 kl 15:43
3182
Ja, jeg tror de synes det er fint at Norse sitter på feil side av forhandlingsbordet.
Manawa
28.08.2024 kl 16:15
3162
Hvor mye mener du de får for salg av leasingavtalene?
Det er vel ingen som tror en dealmaker som BTL ikke har forhandlet en god deal også her?
Regnskapsmessig gevinst på reversert leasing er omlag MUSD 30 og dersom de får 50% av merverdiene når de selger dette vil dette være ytterlige MUSD 30 i cash....
BTL sier jo tydelig 16.20 at de vil få godt med cash når de selger disse maskinene tilbake.
Det er vel ingen som tror en dealmaker som BTL ikke har forhandlet en god deal også her?
Regnskapsmessig gevinst på reversert leasing er omlag MUSD 30 og dersom de får 50% av merverdiene når de selger dette vil dette være ytterlige MUSD 30 i cash....
BTL sier jo tydelig 16.20 at de vil få godt med cash når de selger disse maskinene tilbake.
Redigert 28.08.2024 kl 16:17
Du må logge inn for å svare
Stepping
28.08.2024 kl 16:31
3159
Det er noe med å selge såkornet eller slakte kalvene, skal de bære folk på charter? Kan de ikke starte bruktbil butikk da om det er så smart ?
SPXL
28.08.2024 kl 16:31
3191
Må få gratulerer BTL med nok en ALL TIME LOW og jeg er sikker på at det kommer flere , neste allerede i morgen.
Realisten2
28.08.2024 kl 16:32
3231
I bestefall så har BTL forhandlet avtalen med de som skal overta, slik at Leasing-company kun skal godkjenne leaser og håndtere transaksjon, Hannover, dokumenter osv. Da kan dette bli en god del.
rischioso
28.08.2024 kl 16:34
3344
De kan jo selge motorene tilbake, forlenge vingespennet og dermed få verdens største seilfly hvor drivstoffkostnaden forsvinner og de betaler kun for slep...;)
Manawa
28.08.2024 kl 17:30
3266
Faktisk første gang jeg har sett at du har vært konkret i noen kommentarer:)
Lurifax
28.08.2024 kl 17:57
3278
Siden Norse flyr i sterk motvind så går nok vinninga opp i spinninga med den løsningen også..
rischioso
29.08.2024 kl 15:12
2926
Et godt spørsmål siden det går rykter om at det skal bli forbudt å sove i bilen...;)
Lurifax
29.08.2024 kl 16:32
2864
Stepping skrev Stiller Norse på Arendalsuka 2025??
Ja, og BTL kommer vel til å gjenta at han er åpen for å investere mer i Norse - hvis det er en god investering..
Green2030
03.09.2024 kl 08:59
2161
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
REKORDTALL FOR NORSE ATLANTIC I AUGUST
Norse Atlantic setter nye rekorder i august med høyest kabinfaktor, passasjer
antall og lastevolum som er fraktet til dags dato. Måneden hadde en gjennomsnittlig belastningsfaktor
på 87 prosent, noe som tilsvarer en økning på ett prosentpoeng (p.p.) fra år til år
år. I løpet av august hadde Norse Atlantic 191 291 passasjerer, som representerte en
økning på 26 prosent på 661 flyvninger sammenlignet med et år tidligere, inkludert
11 charterturer opererte i løpet av måneden. Norse Atlantic fullførte 100 prosent av
rutefly i måneden, mens 78 prosent av flyvningene ankom innen 15
minutter av deres planlagte ankomsttid.
"August har vært en virkelig rekordmåned for Norse Atlantic, med vår
høyeste lastefaktor noensinne, passasjertall og lastevolum siden vår
oppstart. Disse prestasjonene er et sterkt bevis på vår verdi for pengene
forslag og engasjementet til hele teamet vårt. I tillegg, mot slutten av
i august måned hadde flyselskapet allerede solgt flere segmenter i 2024 enn
gjennom hele 2023," sa Bjørn Tore Larsen
https://newsweb.oslobors.no/message/626900
Norse Atlantic setter nye rekorder i august med høyest kabinfaktor, passasjer
antall og lastevolum som er fraktet til dags dato. Måneden hadde en gjennomsnittlig belastningsfaktor
på 87 prosent, noe som tilsvarer en økning på ett prosentpoeng (p.p.) fra år til år
år. I løpet av august hadde Norse Atlantic 191 291 passasjerer, som representerte en
økning på 26 prosent på 661 flyvninger sammenlignet med et år tidligere, inkludert
11 charterturer opererte i løpet av måneden. Norse Atlantic fullførte 100 prosent av
rutefly i måneden, mens 78 prosent av flyvningene ankom innen 15
minutter av deres planlagte ankomsttid.
"August har vært en virkelig rekordmåned for Norse Atlantic, med vår
høyeste lastefaktor noensinne, passasjertall og lastevolum siden vår
oppstart. Disse prestasjonene er et sterkt bevis på vår verdi for pengene
forslag og engasjementet til hele teamet vårt. I tillegg, mot slutten av
i august måned hadde flyselskapet allerede solgt flere segmenter i 2024 enn
gjennom hele 2023," sa Bjørn Tore Larsen
https://newsweb.oslobors.no/message/626900
Lurifax
03.09.2024 kl 20:01
1940
Det er ikke børsens feil at Norse har satset, tapt og malt seg inn i et hjørne..
Realisten2
03.09.2024 kl 21:20
2028
Ville bare dele litt info som har betydning for Q3:
Jet Fuel er ned ca 9% siste måned, og ned tett på 20% i forhold til siste årets snitt.... Fallet i oljeprisen på 4% i dag, vil trolig vise igjen på Jet Fuel i nær fremtid. Kan hjelpe godt på Q3 tallene.
Jet Fuel er ned ca 9% siste måned, og ned tett på 20% i forhold til siste årets snitt.... Fallet i oljeprisen på 4% i dag, vil trolig vise igjen på Jet Fuel i nær fremtid. Kan hjelpe godt på Q3 tallene.
Green2030
06.09.2024 kl 10:13
1762
@Realisten
Når Norse kjøper Jet Fuel - er det til markedspris? eller har de forhåndsavtalt pris over en periode?
Når Norse kjøper Jet Fuel - er det til markedspris? eller har de forhåndsavtalt pris over en periode?