Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 204932

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Green2030
17.09.2024 kl 17:22 3623

Jet fuel prisen fortsetter å falle. Penger spart er penger tjent :)

The global average jet fuel price last week fell 4.8% compared to the week before to $84.25bbl. (week ending on 13 sept)

https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/
Redigert 17.09.2024 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Lurifax
17.09.2024 kl 22:11 3575

Mindre penger tapt, i det minste.
Manawa
19.09.2024 kl 08:14 3470

Mens vi venter på ACMI nyheter har jeg gjort litt beregninger på hvordan det vil slå ut dersom 6 av flyene i 2025 går kontinuerlig på acmi slik BTL antydet i siste resultatpresentasjon.

Det ideelle vil være en langsiktig avtale med en aktør hvor flyene ikke konkurrerer transatlantisk. Ideelt er en langsiktig avtale med flighter mellom Europa og Afrika, Asia eller Sør-Amerika hvor Norse i dag ikke har mye aktivitet.

Inntekter:
Norse flyvninger MUSD 439 (1,04 Mill pass * USD 420,75)
Cargo: MUSD 9,4
ACMI: MUSD 239,4 (USD 64000*3746 flights)
Salg tekniske tjenester:MUSD 11,48
Sum intekter MUSD 699

Når det gjelder kostnader faller som kjent fuel (KUSD 29,6) og airport charges (KUSD 17,5) bort på acmi da dette blir direkte fakturert leietaker.
Har brukt fuelpriser tilsvarende hva dette prises i derivatmarkedet.
Når det gjelder marketing har jeg dradd dette noe ned i forhold til 24 forventingen.

Kostnader:
Fuel: MUSD 117
Personell: MUSD 129
Airport charges: MUSD 69,5
Teknisk vedlikehold: MUSD 84,8
Other Opex : MUSD 80,1
Marketing : MUSD 20,7
Admin cost : MUSD 14,8
Sum opex : MUSD 516

Avskrivning og renter: MUSD 121

Ender da med en EBITDA på MUSD 183,8 og en pretax-profit på MUSD 62,74 eller USD 0,49 per aksje.

Dette er i nedre range av hva jeg tidligere hadde for 2025 men risikoen er også utrolig mye lavere og gir uansett en potensiell enorm oppside i kursen.

Verdt å merke seg at ACMI betales på forskudd og skulle det komme en eller flere betydelige avtaler vil emisjonsrisken forsvinne helt .
SPXL
20.09.2024 kl 00:09 3387

Bare 4 fly i lufta nå, synes det har blitt mindre fly i luften den siste mnd, har de kvittet seg med noen?
Gullhaugen
26.09.2024 kl 08:33 2997

Kun 4 fly blir ikke mye i kassa. Jeg er redd at tapene bare eskalerer til kassen er tom dessverre.
Green2030
26.09.2024 kl 08:43 2996

@Realisten, Manawa og andre NORSE aksjonærer, snart er Q3 historie og selskapet er priset til NOK 233 Mill / kurs 1.816 - til tross for revidert avtale med kortselskapene og All Time High load factor på 83% i August, ca 10% reduksjon i jetfuel kost for q3. Load factor for september kommer om 1 uke og forventningene er positive.

For Q4 så forventes:
- Tilbakeleverling av 3 stk 787-8, avventer fullføring av formell dokumentasjon
- Ny(e) avtaler med ACMI partner, opptil 6 stk 787-9. Norse er for tiden i forhandlinger med flere flyselskaper om flerårige kontrakter for flåtetildeling, hvorav noen vil ha innvirkning fra slutten av 2024 dersom de blir realisert
-Inngår samarbeid med Global Distribution System med tilgang til +600,000 reisebyråer globalt som kan/vil selge Norse biletter

Vet det er noen som tror det blir en emisjon og kanskje en grise-emisjon.... hvor sannsynlig er det når vi vet det ovennevnte?
Verdt å nevne at det 2,06% / 2,627,467 er registert som short hos Finanstilsynet, så det er de som presser kursen ned

Håper på noen konstruktiv innspill og diskusjon...


Manawa
26.09.2024 kl 15:11 2918

August hadde vel load på 87% men uansett synes jeg underliggende drift og utsikter ser veldig bra ut og mitt estimat for 2025 er at de bør ende med et solid overskudd med forutsetning at de lander en acmi avtale som går over lengre tid til fornuftige betingelser.

Inntekter:
Norse flyvninger MUSD 439 (1,04 Mill pass * USD 420,75)
Cargo: MUSD 9,4
ACMI: MUSD 239,4 (USD 64000*3746 )
Salg tekniske tjenester:MUSD 11,48
Sum intekter MUSD 699

Når det gjelder kostnader faller som kjent fuel (KUSD 29,6) og airport charges (KUSD 17,5) bort på acmi da dette blir direkte fakturert leietaker. Har brukt fuelpriser tilsvarende hva dette prises i derivatmarkedet. Når det gjelder marketing har jeg dradd dette noe ned i forhold til 24 forventingen.

Kostnader:
Fuel: MUSD 117
Personell: MUSD 129
Airport charges: MUSD 69,5
Teknisk vedlikehold: MUSD 84,8
Other Opex : MUSD 80,1
Marketing : MUSD 20,7
Admin cost : MUSD 14,8
Sum opex : MUSD 516

Avskrivning og renter: MUSD 121

Ender da med en EBITDA på MUSD 183,8 og en pretax profit på MUSD 62,74 eller USD 0,49 per aksje.

I mitt scenario er det kun en ørliten sannsynlighet for emisjon og denne avhenger i stor grad på hvor raskt acmi opprampingen kommer i gang.

SPXL
26.09.2024 kl 15:15 2913

BTL har kjørt dette selskapet i grøfta allerede, spørs om det er noe håp igjen for overlevelse. 5 fly i lufta akkurat nå, i sommer så vi 10-11.
Redigert 26.09.2024 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Green2030
26.09.2024 kl 15:40 3019

@Manawa, takk for ryddig og oversiktlig forklaring av inntekter og kostnader - veldig bra.

Vedr. din kommemntar om emisjon vs ACMI - i hvilken grad vil tilbakelevering av 3 stk 787-8 påvirke regnskap og cashbeholding ?
Manawa
26.09.2024 kl 15:41 3027

Ikke det at jeg tror du evner å ta til deg ny informasjon men ja, skikkelig rævva🤡…
https://mb.cision.com/Public/21212/4032138/84c7cd921b3ca59e.pdf


Interessant med slike som deg som absolutt aldri evner å kommunisere konstruktivt og med meningsfult innhold men likevel spyr ut intetsigende innlegg kontinuerlig.
Green2030
26.09.2024 kl 16:18 3033

@SPXL - dine innlegg er like menigsløse som Gullhaugen sine og jeg blir ikke overrasket hvis dette er Gullhaugen sitt "nick" også.... he-he Arnstein er kjøpt og betalt av FA for å skrive dumme og provoserende innlegg for å skape trafikk... skal innrømme at du er flink til det...
SPXL
26.09.2024 kl 16:50 3071

Tror Jagge det ble ATL i dag som sluttkurs. BTL klarte det igjen.
SPXL
26.09.2024 kl 16:56 3072

Men du har meningsfulle innlegg med solid innhold, den hausingen må være feilslått siden kursen går motsatt vei og ATL . Jeg har vel mest rett når man ser på kursen.
Manawa
26.09.2024 kl 17:47 3068

Ad retur av de 3 maskinene bør det gi en regnskapsmessig gevinst på musd 25 ish hvor omlag kanskje musd 5 av dette har cash effekt.
Realisten2
28.09.2024 kl 16:10 2864

Det er nok riktig at der tidvis er 4-5 maskiner I luften, men etter å ha følge dette ila de suste dagene så er nok normalen mer 8-9 maskiner, hvor 3 er på charter. 6 er egen produksjon til gode rater/priser. Jeg er så tilfreds med det jeg har sett de siste uker at jeg kjøpte meg videre opp. Er klar for noen gode nyheter innen 45 dager.
elnomi
28.09.2024 kl 19:22 2825

Kanskje tiden snart er inne til å løse likviditetsutfordringen?
Aksjonærene her får virkelig kjørt seg av håndteringen gjort
SPXL
07.10.2024 kl 07:41 2138

Trafikktallene er nok mye dårligere i september enn de var i august, færre maskiner i luften. Tallene kommer kanskje i dag og det er ikke noe å glede seg til. BTL klarer ikke denne oppgaven.
Green2030
07.10.2024 kl 08:15 2132

Norse Atlantic set another record in September with the highest recorded load
factor in the company's history.The month saw an average load factor of 89 per
cent, representing an increase of 11 percentage point (p.p.) year on year.
During September, Norse Atlantic had 146,688 passengers, representing an
increase of nine per cent across 513 flights compared to a year earlier,
including 29 charters operated during the month. Norse Atlantic completed 100
per cent of scheduled flights in the month, while 81 per cent of flights arrived
within 15 minutes of their scheduled arrival time.

"We are delighted to mark another record month for the airline with 89 per cent
load factor being the highest in our history. Having begun to reduce our own
network flying in line with seasonality I am pleased to highlight that our
charter operations have in turn increased this month and will continue to do so.

In September, Norse Atlantic celebrated having sold more than two million
tickets since the company's inception in 2022. Furthermore, we have released for
sale the final flights in our summer 2025 season going up to the end of October,
allowing customers to book ahead and take advantage of our great value fares,"
said Bjorn Tore Larsen, CEO and Founder Norse Atlantic.

https://newsweb.oslobors.no/message/629100
Green2030
07.10.2024 kl 08:38 4018

Historisk høy kabinfaktor

I september 2024 hadde Norse Atlantic en kabinfaktor på 89 prosent, den høyeste i selskapets historie.

Norse fraktet 146.688 passasjerer i september, en økning på 9 prosent, viser tall fra flyselskapet mandag morgen.

Kabinfaktoren oppgis til 89 prosent, en bedring på 11 prosent, og det høyeste noensinne registrert.

– Vi er glade for å markere enda en rekordmåned for flyselskapet, kommenterer adm. direktør, Bjørn Tore Larsen.

Selskapet gjennomførte 100 prosent av planlagte flyvninger i måneden, mens 81 prosent av flyvningene ankom innen 15 minutter etter planlagt ankomsttid. Totalt antall flyvninger endte på 513 for september.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/10/07/8188351/historisk-hoy-kabinfaktor
SPXL
07.10.2024 kl 09:13 3963

Goldsmith skrev Innlegget er slettet
191.291 passasjerer i august og 146.688 passasjerer i september,, mao en solid nedgang.
Goldsmith
07.10.2024 kl 10:25 3916

Ja, luringen. Det har du helt rett i.
Når både Europa og USA har ferie i august, men ikke i september - så er er det helt i tråd med sesongen at passasjerantallet går ned. Ift ifjor gikk passasjerantallet opp med 11% - til tross fo at flylengden (ASK) var omtrent uforandret.

Mye negativt kan sies om NORSE nære utvikling, men at disse tallene ikke var positive - da skal du ha tykke skylapper!
elnomi
07.10.2024 kl 10:40 3899

Har Norse nok kapital nå til å unngå ny kapitaltilførsel?
Burde ikke kursen vært mye høyere nå?
Redigert 07.10.2024 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
SPXL
07.10.2024 kl 14:55 3818

Tilliten til BTL og selskapet er så liten at det skal veldig mye til for at kursen skal opp. Et lite rally som vi ser i dag, blir etterfulgt av tilsvarende nedgang
Lurifax
07.10.2024 kl 17:41 3779

Hadde man enda hatt denne utviklingen i fjor - men nå later det dessverre til at det blir too little, too late som gjelder for Norse.
Strategi
08.10.2024 kl 16:10 3612

Er ikke pr. nå investert i Norse, men......tror det blir en fin reise for de som er det.
Lurifax
08.10.2024 kl 16:40 3592

Det fins fortsatt håp for Norse, problemet er at det ikke lenger fins tro for Norse.
Strategi
08.10.2024 kl 17:35 3576

Enig, det ser slik ut.
Men.... underliggende store verdier er der.
Lurifax
08.10.2024 kl 17:51 3608

Det hjelper ikke å ha underliggende verdier hvis markedet ikke er villig til å betale for dem.
Bullen
10.10.2024 kl 12:19 3444

Markedet er ikke noe særlig positiv til Norse, men siste meldingene fra selskapet er av den positive varianten. Kan være en start på veien opp?
Sannsynligheten er stor for at neste melding også er positiv. Det tar selvfølgelig tid å snu denne skuta.
Får håpe at de ikke trenger en ny emisjon
Lurifax
10.10.2024 kl 17:16 3361

En del av problemet er jo at selskapet er på vei til å bruke opp tiden det tar å snu skuta..
elnomi
10.10.2024 kl 18:28 3360

SPXL skrev Innlegget er slettet
Det virker tydelig at markedet har null tillit til BTL og sannsynligvis også frykter ny kapitalinnhenting?
Bullen
11.10.2024 kl 15:11 3228

Nei , ser jo ikke så bra ut. Hvis de greier å snu sjappa uten emisjon, vil aksjen gå flere gangern. Tørre å ta et lite lodd på det?
Verdien nå er 212 mill., ikke rare greiene for et flyselskap
Redigert 11.10.2024 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
11.10.2024 kl 16:49 3183

Norse 1.50 kr er ikke helt hurra
Bullen
11.10.2024 kl 17:16 3154

Bull mannen BTL bør komme litt mer på banen. Å kjøpe noen millioner aksjer sammen med Scorpio ville nok gitt en trygghet for at det ikke er behov for en emisjon. BTL har gjennom de siste meldingene hauset opp selskapet. Han bør bevise det han står for ved å bruke penger på å kjøpe aksjer.
Kåre Grønn
11.10.2024 kl 18:49 3095

Kjøpte 20 kr.. for 200 000.. venter bare på konk el salg ..natta
Redigert 11.10.2024 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
verdensmester
11.10.2024 kl 19:02 3123

Det må komme et eller annet fra BTL nå, verdiene hans er jo nærmest visket ut om han ikke trekker frem et ess fra ermet. Det er omsatt litt over 1 mill aksjer i dag så det kan være noe tvangsalg for hva er egentlig vitsen med å selge på disse nivåer om man har vært med en stund med mindre det er tvang
Octagon
11.10.2024 kl 19:52 3123

Lettet meg for det meste på nivåer en god del høyere enn dagens.

Tror dessverre Norse har fyllt flyene sine til priser som knapt gir penger i kassen og at dette har pågått ganske lenge.
Da hjelper det lite med gode trafikktall, når en vet hva det har vært på bekostning av...

Scenarioet i selskapet har nok vært lang mer bekymringsfull enn det de selv har kommunisert siste måneder.

Sannsynlig emisjon før vinteren setter inn her vil jeg anta, og det er vel også derfor kursen har falt siste tiden.
De er neppe fullbooket på charter og de store inntekter i perioden fremover som er svak for alle flyselskap stort sett.

Store verdier i forhold til market cap nå, men det er ikke så enkelt å realisere disse.
Redigert 11.10.2024 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Lurifax
11.10.2024 kl 20:02 3186

BTL har lovet å levere, men har ikke levert - nå handler det ikke lenger om å levere, men om å overleve.
Bullen
12.10.2024 kl 00:14 3216

ja, kanskje han har dratt optimismen et hakk for langt.
Boeing sparker nå 17000 ansatte og blir et år forsinket med langdistanse flyene
Det kan åpne muligheter for Norse?
verdensmester
12.10.2024 kl 07:31 3181

Helt riktig hva nå, hvor skal flyselskapene få fly fra og hvem sitter på flotte Dreamlinere til utrolige lave kostnader, jeg tror BTL har gjort en genistrek og at dette vil endre bilde på Norse dramatisk
elnomi
12.10.2024 kl 09:04 3183

BTL har lovet å levere, men har ikke levert - nå handler det ikke lenger om å levere, men om å overleve.«

Dette oppsummerer situasjonen i Norse Spot-ON!
Hvis Norse tenker på en ny emisjon for å bedre likviditeten bør den i tilfelle sette snarest mens det enda er mulig for kursen faller jo dag for dag. Det virker som flere og flere har mistet troen denne høsten?
Lurifax
12.10.2024 kl 09:04 3181

Flyselskapene er opptatt av å kutte kostnader i en tid med usikkerhet rundt etterspørselen, på lik linje med Norse.
Fizberg
14.10.2024 kl 10:11 2820

F2 Funds AS (Fredrik Sneve / Tom Hagen) reduserer beholdningen i NORSE ifølge melding fra Infront TDN i dag:
"NORSE F2 FUNDS AS -400.000 600.000 0,5".
Må anta at de ikke er fornøyd med investeringen så langt.
NORSE handles i dag for kurser rundt kr 1,50 - 1,70 og emisjonsfrykten er økende, men hvem ønsker å delta i en eventuell emisjon?
Det må finnes en bedre løsning enn emisjon for å redde selskapet. Blir avgjørende om flybillettpriser og chartertrafikk gir nok inntekter.