Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Lurifax
16.10.2024 kl 06:09
3180
BTL's "klar bane mot lønnsomhet" har blitt til "klar bane mot konkurs" - for en taper. Han har i det minste klar bane til å få tynt noen ekstra kroner ut av aksjonærlånet..
Realisten2
16.10.2024 kl 07:57
3154
Jøss. Rimelig drøy påstand.... Hvorfor ikke dele noen faglige fakta så kan vi konkludere selv.
Green2030
16.10.2024 kl 08:01
3203
Triggere de neste 60 dagene:
- Tilbakeleverling av 3 stk 787-8, avventer fullføring av formell dokumentasjon
- Ny(e) avtaler med ACMI partner, opptil 6 stk 787-9. Norse er for tiden i forhandlinger med flere flyselskaper om flerårige kontrakter for flåtetildeling, hvorav noen vil ha innvirkning fra slutten av 2024 dersom de blir realisert
-Inngår samarbeid med Global Distribution System med tilgang til +600,000 reisebyråer globalt som kan/vil selge Norse biletter
- Q3 rapport den 5 November
- Kostnadskutt og nedbemanning
- Tilbakeleverling av 3 stk 787-8, avventer fullføring av formell dokumentasjon
- Ny(e) avtaler med ACMI partner, opptil 6 stk 787-9. Norse er for tiden i forhandlinger med flere flyselskaper om flerårige kontrakter for flåtetildeling, hvorav noen vil ha innvirkning fra slutten av 2024 dersom de blir realisert
-Inngår samarbeid med Global Distribution System med tilgang til +600,000 reisebyråer globalt som kan/vil selge Norse biletter
- Q3 rapport den 5 November
- Kostnadskutt og nedbemanning
Lurifax
16.10.2024 kl 08:25
3189
Jeg legger meg bare på BTL's nivå - "klar bane mot lønnsomhet" var også en rimelig drøy påstand.
Bullen
16.10.2024 kl 15:05
3114
De fleste flyselskaper sliter med å få nok fly. Nå har Norse muligheter. Får håpe at de griper denne muligheten for alt det er verdt
Anywhere
16.10.2024 kl 15:15
3185
Bullen, Norse har de få flyene de har. Skal de gripe en anledning, så er vel det da anledningen til eventuelt å opphøre ved å fremlease/selge sine avtaler og drift til konkurrent? Partnerskap er de nok for små og uinteressante til...
Lurifax
16.10.2024 kl 15:18
3189
Norse prøvde å gripe muligheten, men den falt som kjent i fisk - nå har de mer enn nok med å gripe livbøyen..
Bullen
16.10.2024 kl 16:11
3183
Det ser jo ikke ut som om de får til å drive et flyselskap. Tror at BTL har forstått det og forsøker å komme seg ut av dette på den beste måten
Bullen
17.10.2024 kl 09:50
2996
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Har ikke mye peiling på flytyper og bruken av disse, men er det lønnsomt å bruke 787 flyene på korte turer i Europa?
Lucky -uke
17.10.2024 kl 10:18
2993
Hvis det hadde vært GULL å sitte på 787 fremover hadde jo ikke Norse levert tilbake 3 fly... eller?
Viktig å se på hvordan det virkelige bildet er i Norse og ikke danne seg et drømmebilde som ikke er oppnåelig... for aksjekursen.
Viktig å se på hvordan det virkelige bildet er i Norse og ikke danne seg et drømmebilde som ikke er oppnåelig... for aksjekursen.
Lurifax
17.10.2024 kl 10:45
2988
Norse har ikke stort annet valg enn å kjøpe seg selv tid i håp om at noen skal se noen verdi i å kjøpe dem fri (dagens limerick)
Lurifax
17.10.2024 kl 17:50
2877
Synes som en urimelig og desperat aksjon av Norse-ledelsen å kvitte seg med 34 ansatte i Arendal - men men, sånn går no dagan når man klamrer seg til livbøyene..
Green2030
17.10.2024 kl 19:16
2847
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
@Goldsmith - noen ide om hvor mye cash de kan få ved å returnere de 3 flyene?
Realisten2
17.10.2024 kl 19:26
2887
Goldsmith skrevInnlegget er slettet
Jeg skal korrigere mitt svar. Der er mulig å bruk 787 på en del destinasjoner.
De destianasjoner du lister opp er satt opp til å ta imot 787, men flere flyplasser er ikke satt opp til å ta disse maskinene. Det er utfordrende med docking og om de er fulle (330 reisende) så er ikke alle terminaler satt opp til å håndtere dette. Det tar lengre tid på bakken. Bagasjehåntering trenger eget utstyr. Flere flyplasser kan ikke ta maskiner som veier 250 tonn, selv om enkelte rullebaner er over 3000m og kan ta en 787.
Men i mangel på andre maskiner så er det fullt mulig å sette inn disse mellom storbyer i Europa og feriedestinasjoner som eks Kanariøyene.
Enkelte selskap som Tui bruker allered 787 - så jeg må nok være litt mer balansert i svaret mitt. .... Det er nok mer Ja enn Nei
:-)
De destianasjoner du lister opp er satt opp til å ta imot 787, men flere flyplasser er ikke satt opp til å ta disse maskinene. Det er utfordrende med docking og om de er fulle (330 reisende) så er ikke alle terminaler satt opp til å håndtere dette. Det tar lengre tid på bakken. Bagasjehåntering trenger eget utstyr. Flere flyplasser kan ikke ta maskiner som veier 250 tonn, selv om enkelte rullebaner er over 3000m og kan ta en 787.
Men i mangel på andre maskiner så er det fullt mulig å sette inn disse mellom storbyer i Europa og feriedestinasjoner som eks Kanariøyene.
Enkelte selskap som Tui bruker allered 787 - så jeg må nok være litt mer balansert i svaret mitt. .... Det er nok mer Ja enn Nei
:-)
Green2030
17.10.2024 kl 19:53
2868
Norse Atlantic nedbemanner i Arendal, 34 ansatte mister jobben hos flyselskapet
Det blir vel fort 30 mill i året i kostnadsbesparelse for Norse.
https://e24.no/boers-og-finans/i/0V3OpG/fagforening-norse-atlantic-nedbemanner-i-arendal
Det blir vel fort 30 mill i året i kostnadsbesparelse for Norse.
https://e24.no/boers-og-finans/i/0V3OpG/fagforening-norse-atlantic-nedbemanner-i-arendal
Strategi
18.10.2024 kl 08:01
2705
Starten på slutten ? skifteretten- konkurs?
Antall aksjer
128 523 840
Børsverdi
216 MNOK siste kurs NOK 1.68.
I april 2024 lå kursen mellom 9 og 10 kr. Det var spekulasjoner om oppkjøp osv.
Juli 2024 lå kursen i øvre del av 3 kr. mellom 3 og 4.
Pr dato. 1.68 NOK.
Det er usikkert hva som skjer videre, de underliggende verdiene tilsier i mitt hode at det her ligger store aksjonær verdier.
Det blir spennende tider fremover for å se hvilke taktiske grep Bjørn Tore Larsen nå tar.
Sannsynligvis mye ekstra ordinære styremøter om dagen for å finne best mulig løsning og minst mulig tap for aksjonærene.
I så måte sitter de nye aksjonærene som har kjøpt billig under 3 kr. i en betydelig bedre posisjon enn de store eierne.
Antall aksjer
128 523 840
Børsverdi
216 MNOK siste kurs NOK 1.68.
I april 2024 lå kursen mellom 9 og 10 kr. Det var spekulasjoner om oppkjøp osv.
Juli 2024 lå kursen i øvre del av 3 kr. mellom 3 og 4.
Pr dato. 1.68 NOK.
Det er usikkert hva som skjer videre, de underliggende verdiene tilsier i mitt hode at det her ligger store aksjonær verdier.
Det blir spennende tider fremover for å se hvilke taktiske grep Bjørn Tore Larsen nå tar.
Sannsynligvis mye ekstra ordinære styremøter om dagen for å finne best mulig løsning og minst mulig tap for aksjonærene.
I så måte sitter de nye aksjonærene som har kjøpt billig under 3 kr. i en betydelig bedre posisjon enn de store eierne.
Strategi
19.10.2024 kl 08:46
2542
Realisten, håper det er greit at jeg limer inn noen av dine innlegg fra i går på Nord Net.
Synes dine innlegg er svært reflekterende og analysene dine er gode og nøytrale og underbygger solide refleksjoner og kompetanse.
Re:
Realisten22
Realisten22
Medlem i 1 år
3
Følgere
23
Følger
0 stars
Vurdering
for 19 t siden
Norse starter rute mellom Roma og Los Angeles I Mai neste år.
Ser en antydning til at der er styrket aktivitet knyttet til og rundt Italia... dette er bare en liten sak, men der er turer til og fra Milano nå, avtalen med Neo (italia)... bra men ikke tilfeldig tenker jeg..
-----------
Spørsmål fra annen person : Utdyp gjerne litt hva du tenker her.
Re:
Realisten22
for 17 t siden
Må være forsiktig her ...
Tenker på noen relasjoner mellom Tamburi Investment Partners S.p. (eier Neos) og Aponte-familien (Scorpio). Der er flere sterke finansielle relasjoner.. Aponte eier MSC, Neos flyr for MSC. Scorpio og Neos har flere connections ....
Middelhavscruise med MSC er attraktiv også for amerikanere. Flere sammenfallende interesser mellom investorer i Norse og Neos som Norse fremover flyr for.
NB se på dette kun som faktadeling.. enkelte får grave og vurdere mulighetene selv ...
----------------
Nytt spørsmål fra bruker; gjelder nedbemanning og og mulig flytting av organisasjon i Norse
Hvor mye besparelse gir det?
Svar,Realisten22
for 1 døgn siden
Vanskelig å si, men en rekke andra selskap som Lufthansa, KLM osv har flyttet mye av sine administrative tjenester til lavkostland som India el. Det er åpenbart dyrt å ha alt i Arendal. Lønnsmessig betaler du ca 20% i India, men der er mye andre kostnader for å få det til å fungere. Her er der lite volum då jeg vet ikke hva de kan spare.
Det beste er nok samarbeid eller oppkjøp...
-----------
Ny betraktning.
Realisten22
for 1 døgn siden
Wamos Air ligner på Norse med 13 langdistanse maskiner. Hovedmarkedet et wet-lease og charter, ut fra søreuropa. Selskapet er nå solgt til en større aktør innen dette marked. Pris 1,5mrk nok.
Selskapet er nylig blitt en del av Abra Group, som også eier Avianca og Gol Linhas Aéreas, med mål om å styrke sin posisjon innen det latinamerikanske og europeiske markedet.
Åpenbart posisjonering i markedet. Med en verdi på 200mill kan jeg ikke forstå annet enn at der skjer noe her snart..
------------
Synes dine innlegg er svært reflekterende og analysene dine er gode og nøytrale og underbygger solide refleksjoner og kompetanse.
Re:
Realisten22
Realisten22
Medlem i 1 år
3
Følgere
23
Følger
0 stars
Vurdering
for 19 t siden
Norse starter rute mellom Roma og Los Angeles I Mai neste år.
Ser en antydning til at der er styrket aktivitet knyttet til og rundt Italia... dette er bare en liten sak, men der er turer til og fra Milano nå, avtalen med Neo (italia)... bra men ikke tilfeldig tenker jeg..
-----------
Spørsmål fra annen person : Utdyp gjerne litt hva du tenker her.
Re:
Realisten22
for 17 t siden
Må være forsiktig her ...
Tenker på noen relasjoner mellom Tamburi Investment Partners S.p. (eier Neos) og Aponte-familien (Scorpio). Der er flere sterke finansielle relasjoner.. Aponte eier MSC, Neos flyr for MSC. Scorpio og Neos har flere connections ....
Middelhavscruise med MSC er attraktiv også for amerikanere. Flere sammenfallende interesser mellom investorer i Norse og Neos som Norse fremover flyr for.
NB se på dette kun som faktadeling.. enkelte får grave og vurdere mulighetene selv ...
----------------
Nytt spørsmål fra bruker; gjelder nedbemanning og og mulig flytting av organisasjon i Norse
Hvor mye besparelse gir det?
Svar,Realisten22
for 1 døgn siden
Vanskelig å si, men en rekke andra selskap som Lufthansa, KLM osv har flyttet mye av sine administrative tjenester til lavkostland som India el. Det er åpenbart dyrt å ha alt i Arendal. Lønnsmessig betaler du ca 20% i India, men der er mye andre kostnader for å få det til å fungere. Her er der lite volum då jeg vet ikke hva de kan spare.
Det beste er nok samarbeid eller oppkjøp...
-----------
Ny betraktning.
Realisten22
for 1 døgn siden
Wamos Air ligner på Norse med 13 langdistanse maskiner. Hovedmarkedet et wet-lease og charter, ut fra søreuropa. Selskapet er nå solgt til en større aktør innen dette marked. Pris 1,5mrk nok.
Selskapet er nylig blitt en del av Abra Group, som også eier Avianca og Gol Linhas Aéreas, med mål om å styrke sin posisjon innen det latinamerikanske og europeiske markedet.
Åpenbart posisjonering i markedet. Med en verdi på 200mill kan jeg ikke forstå annet enn at der skjer noe her snart..
------------
Redigert 19.10.2024 kl 08:55
Du må logge inn for å svare
Strategi
22.10.2024 kl 08:51
2235
Er vel relevant også for Norse selv om deres flytype ikke er direkte rammet.
The machinist union of commercial aircraft manufacturer Boeing BA +3.11% ▲ has said its members will vote on a new contract proposal from management, potentially ending the work stoppage.
The new proposal is not be everything the union wanted. Boeing is now offering a 35% wage increase, to take place over the next four years, as well as a signing bonus of $7,000, and a boost in 401(k) contributions.
The union, for its part, was looking for a 40% hike and a return to the pension program. Boeing’s employees are set to vote on the contract October 23, which is the same day that the company announces its quarterly results.
https://www.tipranks.com/news/boeings-nyseba-strikes-may-end-with-new-vote?utm_source=edition.cnn.com&utm_medium=referral
The machinist union of commercial aircraft manufacturer Boeing BA +3.11% ▲ has said its members will vote on a new contract proposal from management, potentially ending the work stoppage.
The new proposal is not be everything the union wanted. Boeing is now offering a 35% wage increase, to take place over the next four years, as well as a signing bonus of $7,000, and a boost in 401(k) contributions.
The union, for its part, was looking for a 40% hike and a return to the pension program. Boeing’s employees are set to vote on the contract October 23, which is the same day that the company announces its quarterly results.
https://www.tipranks.com/news/boeings-nyseba-strikes-may-end-with-new-vote?utm_source=edition.cnn.com&utm_medium=referral
Strategi
22.10.2024 kl 11:06
2184
Rekk opp handa de som mener NORSE ATLANTIC ASA ((ikke)) er verd 200 mill. med "mega" stor margin.
Vi snakker om selskapet og underliggende verdier.
Eksempelvis oppkjøp.
Jeg kan starte.
🤔👨💼
Vi snakker om selskapet og underliggende verdier.
Eksempelvis oppkjøp.
Jeg kan starte.
🤔👨💼
Redigert 22.10.2024 kl 11:07
Du må logge inn for å svare
Manawa
22.10.2024 kl 13:40
2094
Følger den. Selskapet er ekstremt lavt priset i forhold til underliggende verdier.
Når varslet om langsiktig ACMI partner snart kommer (som jeg har forstått kan være rett rundt hjørnet) bør ikke MUSD 60 i overskudd i 2025 være urealistisk.
I så fall prises selskapet til P/E på 0,3
Når varslet om langsiktig ACMI partner snart kommer (som jeg har forstått kan være rett rundt hjørnet) bør ikke MUSD 60 i overskudd i 2025 være urealistisk.
I så fall prises selskapet til P/E på 0,3
Redigert 22.10.2024 kl 13:43
Du må logge inn for å svare
Octagon
22.10.2024 kl 13:51
2097
Det er vel usikkerheten rundt om det kommer en ny emisjon før vinteren setter inn som gir denne selskaps verdien p.t.
Manawa
22.10.2024 kl 14:24
2129
Ja det er ganske åpenbart at du har rett i.
Det som overrasker litt er at markedet overhodet ikke tror på et scenario hvor
4-6 fly går på 3-4 års acmi avtale med en lc carrier som skal vokse long-distance, noe det er noen stykker av.
(Det finnes lc carriers med titals fly i bestilling med levering fra 2028 som garantert ønsker å fortsette veksten raskere enn de kan få flyene).
Selv om det skulle, mot all formoding, bli en emisjon (tar det for gitt at det blir tegningsrettsemisjon ) så vil kursen fort gå kraftig på en slik nyhet hvor fornuftig selskapsverdi fort ender på MUSD 360 i den nye de-riskede modellen ( Pre-taxprofit MUSD60 *5 i multippel).
Det som overrasker litt er at markedet overhodet ikke tror på et scenario hvor
4-6 fly går på 3-4 års acmi avtale med en lc carrier som skal vokse long-distance, noe det er noen stykker av.
(Det finnes lc carriers med titals fly i bestilling med levering fra 2028 som garantert ønsker å fortsette veksten raskere enn de kan få flyene).
Selv om det skulle, mot all formoding, bli en emisjon (tar det for gitt at det blir tegningsrettsemisjon ) så vil kursen fort gå kraftig på en slik nyhet hvor fornuftig selskapsverdi fort ender på MUSD 360 i den nye de-riskede modellen ( Pre-taxprofit MUSD60 *5 i multippel).
Strategi
22.10.2024 kl 20:34
2053
Signalene fra selskapet og siste trafikktall september er svært oppløftende
I tillegg har oljeprisen sett i forhold til valuta har en sterk positiv effekt.
Selskapet har også tatt solide grep på flere fronter.
Jeg har trua på at dette går bra og at kursen skal sterkt opp sett i forhold til dagens prising.
Alle er sin egen lykkes smed, for min del tror jeg Norse «er» eller vil komme i spill.
I tillegg har oljeprisen sett i forhold til valuta har en sterk positiv effekt.
Selskapet har også tatt solide grep på flere fronter.
Jeg har trua på at dette går bra og at kursen skal sterkt opp sett i forhold til dagens prising.
Alle er sin egen lykkes smed, for min del tror jeg Norse «er» eller vil komme i spill.
elnomi
22.10.2024 kl 21:03
2036
Selv om det skulle, mot all formoding, bli en emisjon (tar det for gitt at det blir tegningsrettsemisjon ) så vil kursen fort gå kraftig på en slik nyhet hvor fornuftig «
Dette er jo bare sludder!
Om det kommer en emisjon blir den til lavere (godt) enn kursen på emisjonstidspunktet. Og når så du sist en emisjon der kursen gikk kraftig på en emisjonsmelding?
Dette er jo bare sludder!
Om det kommer en emisjon blir den til lavere (godt) enn kursen på emisjonstidspunktet. Og når så du sist en emisjon der kursen gikk kraftig på en emisjonsmelding?
Manawa
23.10.2024 kl 19:13
1853
Vel EAM solar er opp 470% siste måned etter at de varslet emisjon. Har sett dine kommentarer på EAM tråden og det fremkommer der utrolig tydelig at du ikke forstår helt grunnleggende finans….
Sier forsåvidt mest om din manglende erfaring dersom du aldri har sett at et selskap som kommer med ekstremt postive nyheter ( som også var min forutsetning) og samtidig henter kapital får en høyere prising.
Sier forsåvidt mest om din manglende erfaring dersom du aldri har sett at et selskap som kommer med ekstremt postive nyheter ( som også var min forutsetning) og samtidig henter kapital får en høyere prising.
Redigert 23.10.2024 kl 20:52
Du må logge inn for å svare
elnomi
23.10.2024 kl 22:14
1801
Bare vent til 250 millioner aksjer til kr 0,10 kommer på konto når kuren nå er godt over kr 3. Da skal du få se krasjlanding i EAM som kun er en spekulasjonsboble nå.
Norse har ingenting tilsvarende om emisjonen kommer. Se på flybransjen og emisjoner i flyselskaper i mange land. Om Norse må sette en emisjon ja da skal du få se hva som skjer. For din og andres aksjonærenes del håper jeg Norse unngår emisjonen nå.
Norse har ingenting tilsvarende om emisjonen kommer. Se på flybransjen og emisjoner i flyselskaper i mange land. Om Norse må sette en emisjon ja da skal du få se hva som skjer. For din og andres aksjonærenes del håper jeg Norse unngår emisjonen nå.
Manawa
24.10.2024 kl 06:51
1724
Skjønner dette blir litt komplisert for deg. Hva skjer med verdien av aksjene man har tegnet til 10 øre når de kommer på konto?
Strategi
24.10.2024 kl 07:17
1712
Ser ikke akkurat ut til at NORSE ATLANTIC ASA har planer om å legge ned.
https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Re;
The five-year agreement, signed at MRO Europe in Barcelona, marks the first partnership between the two companies and will involve Joramco performing maintenance checks on Norse Atlantic’s Boeing 787-9 Dreamliner fleet.
Fraser Currie, CEO of Joramco, said: “This partnership is a testament to the company’s position as a global MRO and we are eager to kick off this collaboration and strengthen our joint efforts in the future.”
https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Re;
The five-year agreement, signed at MRO Europe in Barcelona, marks the first partnership between the two companies and will involve Joramco performing maintenance checks on Norse Atlantic’s Boeing 787-9 Dreamliner fleet.
Fraser Currie, CEO of Joramco, said: “This partnership is a testament to the company’s position as a global MRO and we are eager to kick off this collaboration and strengthen our joint efforts in the future.”
elnomi
24.10.2024 kl 07:28
1698
Hva skjer med verdien av aksjene man har tegnet til 10 øre når de kommer på konto?
Det er veldig enkelt. Da blir det er stort salgspress i markedet og kursen stuper ned mot kr 0,10 eller under akkurat som i ASA, NUMND, SoftOx m flere.
Det er veldig enkelt. Da blir det er stort salgspress i markedet og kursen stuper ned mot kr 0,10 eller under akkurat som i ASA, NUMND, SoftOx m flere.
Manawa
24.10.2024 kl 08:49
1649
Grei måte å fortelle at man ikke forstår så mye av dette med tegningsretter og sånn uten å fortelle at man overhodet ikke forstår noe av dette med tegningsretter og sånn.