Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.10.2024 kl 14:16
2020
Luringen - det er vel ikke så mye å dumpe for.
🤔🤔🤔
🤔🤔🤔
Redigert 30.10.2024 kl 14:17
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.10.2024 kl 13:20
2057
Det bygger seg opp.
Stor eierne sitter, ikke lenge til denne stikker et par kroner opp.
Stor eierne sitter, ikke lenge til denne stikker et par kroner opp.
Lurifax
30.10.2024 kl 08:02
2153
Hvis en 5 års avtale ga lavere kostnader per år enn en 1-2 års avtale så ville jeg det ja..
Manawa
30.10.2024 kl 07:43
2176
Dagens foreløpige load på et lite utvalg av ruter ser ut til å være:
LGW-CPT 97%
LGW-JFK 97%
BER-FJK 96%
Load for oktober ser ut til å komme inn knallsterkt og jeg tipper det fort er på nivå med september som var på 89%. Til sammenligning var load 75% oktober 23.
Tydelig at de har fått mye bedre markedstilgang enn de hadde for 12 måneder siden.
Ellers er en interessant observasjon at Norse i natt har kjørt to maskiner for Neos til Zanzibar, noe som tyder på at avtalen som egentlig først skal starte 18. desember er kraftig utvidet. LN-FNB har de siste to ukene gått kontinuerlig for Neos, mens LN-FND i natt hadde første flyvning for Neos.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnb
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnd
LGW-CPT 97%
LGW-JFK 97%
BER-FJK 96%
Load for oktober ser ut til å komme inn knallsterkt og jeg tipper det fort er på nivå med september som var på 89%. Til sammenligning var load 75% oktober 23.
Tydelig at de har fått mye bedre markedstilgang enn de hadde for 12 måneder siden.
Ellers er en interessant observasjon at Norse i natt har kjørt to maskiner for Neos til Zanzibar, noe som tyder på at avtalen som egentlig først skal starte 18. desember er kraftig utvidet. LN-FNB har de siste to ukene gått kontinuerlig for Neos, mens LN-FND i natt hadde første flyvning for Neos.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnb
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnd
Redigert 30.10.2024 kl 07:51
Du må logge inn for å svare
EBITDA
30.10.2024 kl 07:13
2183
London-Capetown utsolgt på premium 30/10. Flere av rutene mellom London-NY er enten utsolgt eller svært høye billettpriser på gjenstående. Virker som rutenettet til Norse virkelig begynner å ta form, og at dette kombinert med charter vil dra Norse fint igjennom vinteren. Spørsmålet nå er om Norse ønsker tilbakelevering av 3 fly, eller om de ønsker størst mulig flåte pga stadig økt etterspørsel etter fly og bedre fyllingsgrad på flyene. Tiden strekker ut og det trenger absolutt ikke være negativt!
Strategi
29.10.2024 kl 22:22
2255
Helt riktig, ville du tegnet en 5 års avtale om du skulle legge ned?
Lurifax
29.10.2024 kl 21:22
2278
Jeg snakker om at du snakker om avtalen som om den innebærer at Norse ikke kommer til å måtte legge ned..
Lurifax
29.10.2024 kl 18:33
2305
Selvsagt må man ha på plass en vedlikeholdsavtale, men det har jo absolutt ingenting å si ifht Norse's forutsetninger for å overleve. Helt utrolig at man kan klare å konkludere med at en 5-årig vedlikeholdsavtale er ensbetydende med en 5-årig overlevelse.. Hva er logikken; at Norse nå har forpliktet seg til å overleve i 5 år for å overholde sin del av avtalen..?
Strategi
29.10.2024 kl 18:17
2267
Sikker veldig lurt å tegne en langsiktig og kostnadseffektiv avtale med et internasjonalt selskap som Joramco, de har sikkert vedlikeholdsavtaler på flere av de viktige basene Norse benytter uten at jeg har oversikt over dette.
Er det noe du må ha på plass så er det vedlikehold, det er sannsynligvis et krav og ikke minst et godt tilbud at de som leier fly av Norse har forpliktelse til å benytte Joramco.
Fraser Currie, CEO of Joramco, said: “This partnership is a testament to the company’s position as a global MRO, and we are eager to kick off this collaboration and strengthen our joint efforts in the future.”
https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Er det noe du må ha på plass så er det vedlikehold, det er sannsynligvis et krav og ikke minst et godt tilbud at de som leier fly av Norse har forpliktelse til å benytte Joramco.
Fraser Currie, CEO of Joramco, said: “This partnership is a testament to the company’s position as a global MRO, and we are eager to kick off this collaboration and strengthen our joint efforts in the future.”
https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Redigert 29.10.2024 kl 18:18
Du må logge inn for å svare
Green2030
29.10.2024 kl 04:45
2369
@Lurifax - det medfører ikke riktighet. Å redusere kostnader for Norse som f.eks oppsigelser i Arendal (34 x 850k = kr28,9 mill) bidrar til økt lønnsomhet på lik linje med utleie til Neos. Jeg ser ditt poeng, men fokuset for Norse i 2025 er ikke vekst men å sikre drift og tjene penger
Lurifax
28.10.2024 kl 18:23
2492
Poenget mitt er at dette er en avtale som er på kostnadssiden for Norse- ikke på inntektssiden- og bidrar ikke til noe klarere bane mot lønnsomhet.
Strategi
28.10.2024 kl 17:25
2499
Sikkert en fin avtale for Norse også, viktig å ha gode avtaler og forutsigbarhet.
Lurifax
28.10.2024 kl 15:10
2526
Denne avtalen er investorene kjent med - sikkert en fin avtale for Joramco, de tjener either way..
Strategi
28.10.2024 kl 14:57
2527
Ikke noe verre enn dette;
https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Det ser ikke akkurat ut som om de tenker å legge ned, avtalen sier betydelig mer inn innholdet.
https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Det ser ikke akkurat ut som om de tenker å legge ned, avtalen sier betydelig mer inn innholdet.
Lurifax
28.10.2024 kl 14:00
2549
Hvilke langsiktige kontrakter (som skal bringe Norse fra uklar bane til klar bane mot lønnsomhet) er det investorene har gått glipp av?
Realisten2
28.10.2024 kl 12:41
2557
Riktig dette. I første omgang må ca 30 000 reisende mellom London og New York finne seg andre alternativ. Dette på grunn av leveranseutfordringer fra Rolls Royce som er motor leverandør. BA forventer flere kanselleringer. Boeing utfordringene kommer i tillegg og de bare forverrer seg..
Strategi
28.10.2024 kl 12:18
2565
Åpenbart forstår ikke investorene NORSE ATLANTIC ASA og hva som skjer i selskapet, langsiktige kontrakter inngås og kursen er gruset til en selskaps verdi rett over 200 mill.
Men det gjør ingen ting, de som holder seg inne sitter godt etter min mening.
Men det gjør ingen ting, de som holder seg inne sitter godt etter min mening.
Green2030
28.10.2024 kl 11:17
2612
Oljeprisen faller nesten 6% til $71 - det er godt nytt for flybransjen og Norse.... en million spart er en million tjent 😅
Green2030
28.10.2024 kl 08:55
2673
Neos gir gode penger i kassa for Norse
Så denne på et annet forum, British Ariways må legge ned rute mellom Gatwick og New York pga problemer med Boeing leveranser
https://www.travelandleisure.com/british-airways-london-gatwick-new-york-8734376
Så denne på et annet forum, British Ariways må legge ned rute mellom Gatwick og New York pga problemer med Boeing leveranser
https://www.travelandleisure.com/british-airways-london-gatwick-new-york-8734376
Manawa
28.10.2024 kl 08:30
2691
Dette er vel gammelt nytt.
Det som er nytt er at opprinnelig avtale er blitt veldig mye mer omfattende enn først meldt.
Denne maskinen har stort sett flydd for Neos hver dag siste ukene selv om avtalen egentlig først skulle starte 18. desember.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnb
Det som er nytt er at opprinnelig avtale er blitt veldig mye mer omfattende enn først meldt.
Denne maskinen har stort sett flydd for Neos hver dag siste ukene selv om avtalen egentlig først skulle starte 18. desember.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnb
Lurifax
28.10.2024 kl 07:30
2726
Risk vil være større enn reward her i uoverskuelig fremtid - klar bane mot ulønnsomhet/eller uklar bane mot lønnsomhet om du vil..
Six5
27.10.2024 kl 20:30
2864
Norse Atlantic Airways signerer avtale med Neos for vintersesongen 2024/2025
Norse Atlantic Airways er glade for å kunngjøre at de har signert en avtale
med Neos, et italiensk flyselskap som er en del av Alpitour World.
Avtalen starter 18. desember 2024 og varer til 1. desember
april 2025 med en norrøn Atlantic Boeing 787 Dreamliner basert i Milano Malpensa
gjennom hele denne perioden.
Norse Atlantic vil operere følgende ruter på vegne av Neos:
. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa til Zanzibar og Mombasa
. Ukentlige flyvninger fra Milano Malpensa til Mombasa
. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa til La Romana og Montego Bay
. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa og Roma Fiumicino til Madagaskar
. Ukentlige flyvninger fra Milano Malpensa til Dubai
«Jeg er veldig glad for at Neos og Norse Atlantic har signert dette viktige
avtale om et betydelig antall flytimer vinteren 2024/2025
årstid. Vi har inngått et sterkt partnerskap med Neos som bygger videre på vårt tidligere
chartervirksomhet med selskapet. Denne langsiktige avtalen er et testamente
til kvaliteten og påliteligheten til våre charter- og ACMI-evner," sa Bjørn
Tore Larsen, administrerende direktør og grunnlegger Norse Atlantic Airways.
"Vi er glade for dette viktige samarbeidet med Norse Atlantic Airways,
som representerer en ytterligere vekstmulighet for vår virksomhet. Et nytt fly
i vår flåte vil tillate oss å garantere våre kunder driftsstabilitet
som utmerker oss, selv i perioder med høysesong, og tilbyr alltid utmerket
kvalitetsstandarder og tjenester på høyt nivå takket være det faktum at de er ombord
ansatte snakker også italiensk," forklarer Aldo Sarnataro, Neos kommersiell direktør.
Neos-kunder i Norse Atlantic Economy-hytta vil oppleve romslig
sitteplasser og et utvalg av underholdningsalternativer, som sikrer en avslappende og
hyggelig flyopplevelse. For de som søker et høyt nivå av luksus. De
Norse Premium-hytte gir en bransjeledende 43" setehøyde og 12" tilbakelent,
tilleggsfasiliteter, inkludert prioritert ombordstigning, forbedrede spisemuligheter og
økt benplass.
Philip Allport
Senior Vice President Communications
media@flynorse.com
Norse Atlantic Airways er et flyselskap som tilbyr rimelige priser på langdistanser
flyreiser, primært mellom Europa og USA. Selskapet ble stiftet
av administrerende direktør og storaksjonær Bjørn Tore Larsen i mars 2021. Norse har en flåte
av 15 moderne, drivstoffeffektive og mer miljøvennlige Boeing 787
Dreamliners som betjener destinasjoner inkludert New York, Los Angeles, Las Vegas,
Miami, Orlando, Bangkok, Cape Town, Oslo, Athen, London, Berlin, Roma og
Paris. Selskapets første fly tok av fra Oslo til New York 14. juni,
2022.....
Ses som positivt nå fremover, selvfølgelig vil ta lang tid før utbedres fra år 2025.. Sats eller lar være pga høyt risiko ?
Norse Atlantic Airways er glade for å kunngjøre at de har signert en avtale
med Neos, et italiensk flyselskap som er en del av Alpitour World.
Avtalen starter 18. desember 2024 og varer til 1. desember
april 2025 med en norrøn Atlantic Boeing 787 Dreamliner basert i Milano Malpensa
gjennom hele denne perioden.
Norse Atlantic vil operere følgende ruter på vegne av Neos:
. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa til Zanzibar og Mombasa
. Ukentlige flyvninger fra Milano Malpensa til Mombasa
. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa til La Romana og Montego Bay
. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa og Roma Fiumicino til Madagaskar
. Ukentlige flyvninger fra Milano Malpensa til Dubai
«Jeg er veldig glad for at Neos og Norse Atlantic har signert dette viktige
avtale om et betydelig antall flytimer vinteren 2024/2025
årstid. Vi har inngått et sterkt partnerskap med Neos som bygger videre på vårt tidligere
chartervirksomhet med selskapet. Denne langsiktige avtalen er et testamente
til kvaliteten og påliteligheten til våre charter- og ACMI-evner," sa Bjørn
Tore Larsen, administrerende direktør og grunnlegger Norse Atlantic Airways.
"Vi er glade for dette viktige samarbeidet med Norse Atlantic Airways,
som representerer en ytterligere vekstmulighet for vår virksomhet. Et nytt fly
i vår flåte vil tillate oss å garantere våre kunder driftsstabilitet
som utmerker oss, selv i perioder med høysesong, og tilbyr alltid utmerket
kvalitetsstandarder og tjenester på høyt nivå takket være det faktum at de er ombord
ansatte snakker også italiensk," forklarer Aldo Sarnataro, Neos kommersiell direktør.
Neos-kunder i Norse Atlantic Economy-hytta vil oppleve romslig
sitteplasser og et utvalg av underholdningsalternativer, som sikrer en avslappende og
hyggelig flyopplevelse. For de som søker et høyt nivå av luksus. De
Norse Premium-hytte gir en bransjeledende 43" setehøyde og 12" tilbakelent,
tilleggsfasiliteter, inkludert prioritert ombordstigning, forbedrede spisemuligheter og
økt benplass.
Philip Allport
Senior Vice President Communications
media@flynorse.com
Norse Atlantic Airways er et flyselskap som tilbyr rimelige priser på langdistanser
flyreiser, primært mellom Europa og USA. Selskapet ble stiftet
av administrerende direktør og storaksjonær Bjørn Tore Larsen i mars 2021. Norse har en flåte
av 15 moderne, drivstoffeffektive og mer miljøvennlige Boeing 787
Dreamliners som betjener destinasjoner inkludert New York, Los Angeles, Las Vegas,
Miami, Orlando, Bangkok, Cape Town, Oslo, Athen, London, Berlin, Roma og
Paris. Selskapets første fly tok av fra Oslo til New York 14. juni,
2022.....
Ses som positivt nå fremover, selvfølgelig vil ta lang tid før utbedres fra år 2025.. Sats eller lar være pga høyt risiko ?
Bullen
27.10.2024 kl 16:38
2951
Det vil være merkelig om ikke Norse benytter seg av dette markedet nå.
Lett å se på disse mulighetene som redningsplanken for selskapet og en ´ny´ start.
Markeds verdien er nå 233 mill. Skal vel ikke så mye til for å doble verdien etc.
Lett å se på disse mulighetene som redningsplanken for selskapet og en ´ny´ start.
Markeds verdien er nå 233 mill. Skal vel ikke så mye til for å doble verdien etc.
Realisten2
27.10.2024 kl 16:11
2967
British Airways, største operatør mellom UK or New York varsel at de i første omgang kommer til å kansellere over 100 planlagte turer fra Gatwick til New York pga forsinkelser i leveringer fra Rolls Royce. Kanselleringene starter 12 Desember og går til Mars. De sier videre at de forventer ytterligere forsinkelser.
Det er ikke bare Boeing som sliter med leveranser.
260+ Airbus maskiner står på bakken i påvente av oppgraderinger på motorer. De har stått i måneder og kommer til fortsatt å stå i lang tid. Så kommer altså leveringene fra Rolls Royce.
Tenker nok at Norse nå ser litt på billettprisene for vinterens høysesong, juletiden. Med nye 100+ planlagte og delvis solgte turer som kanselleres, så skal disse finne nye alternativ. BA sier også at reisende kan velge å selv finne alternativ og få refundert billettpris.
Er ikke vesentlig for Norse, men nok en sak som drar i riktig rettning fremover.... Trenger det enn kan få :-)
Det er ikke bare Boeing som sliter med leveranser.
260+ Airbus maskiner står på bakken i påvente av oppgraderinger på motorer. De har stått i måneder og kommer til fortsatt å stå i lang tid. Så kommer altså leveringene fra Rolls Royce.
Tenker nok at Norse nå ser litt på billettprisene for vinterens høysesong, juletiden. Med nye 100+ planlagte og delvis solgte turer som kanselleres, så skal disse finne nye alternativ. BA sier også at reisende kan velge å selv finne alternativ og få refundert billettpris.
Er ikke vesentlig for Norse, men nok en sak som drar i riktig rettning fremover.... Trenger det enn kan få :-)
Lurifax
25.10.2024 kl 18:51
3118
Proaktive? Nei, de gjør hva de må ut ifra situasjonen de befinner seg i, akkurat som Norwegian også må gjøre.
Green2030
25.10.2024 kl 16:24
3182
E24: Robert Næss Nordea Markets om Norwegian
Næss påpeker at innleie av fly og mannskap (wet-lease) kostet Norwegian 133 millioner kroner mellom juli og september, og at kompensasjonen fra Boeing ikke veier opp. Han venter at leveranseforsinkelsene vil øke innleiekostnadene ytterligere, og mener Norwegian-ledelsen nå bør holde igjen på salget.
– Den rasjonelle løsningen for Geir Karlsen & Co. er å selge litt mindre billetter. Så kan de heller kanskje låne ut noen fly enn å leie inn, sier investeringsdirektøren.
«Veksten for hele året 2025 forventes å forventes å avta sammenlignet med 2024 på grunn av forsinkelser i flyleveransene forsinkelser fra flyprodusenten Boeing», skriver selskapet i kvartalsrapporten.
Ps. Norwegian har forhåndsbetalt uten sikkerhet 3,2 milliarder kroner for 50 Boeing 737 Max-fly, ifølge kvartalsrapporten. At beløpet er usikret, betyr at Norwegian ikke har noen sikkerhet, pant eller garanti, for å få tilbake pengene fra kriserammede Boeing
Her har NORSE og BTL vært proaktive og gjort en rekke tiltak for å redusere kostnadene og øke inntektene ved
- Nedbemanning av 34 årsverk i Arendal,
- Returnering av 3 sth 787-8 som skjer nå før jul,
- Forhandlinger med nye ACMI partnere for opptil 6 stk 787-9,
- Samarbeidsavtale med Global Distribution System med tilgang til +600,000 reisebyråer globalt på plass innen jul
- Samarbeidsavtale med Joramco om vedlikehold av 787-9
Næss påpeker at innleie av fly og mannskap (wet-lease) kostet Norwegian 133 millioner kroner mellom juli og september, og at kompensasjonen fra Boeing ikke veier opp. Han venter at leveranseforsinkelsene vil øke innleiekostnadene ytterligere, og mener Norwegian-ledelsen nå bør holde igjen på salget.
– Den rasjonelle løsningen for Geir Karlsen & Co. er å selge litt mindre billetter. Så kan de heller kanskje låne ut noen fly enn å leie inn, sier investeringsdirektøren.
«Veksten for hele året 2025 forventes å forventes å avta sammenlignet med 2024 på grunn av forsinkelser i flyleveransene forsinkelser fra flyprodusenten Boeing», skriver selskapet i kvartalsrapporten.
Ps. Norwegian har forhåndsbetalt uten sikkerhet 3,2 milliarder kroner for 50 Boeing 737 Max-fly, ifølge kvartalsrapporten. At beløpet er usikret, betyr at Norwegian ikke har noen sikkerhet, pant eller garanti, for å få tilbake pengene fra kriserammede Boeing
Her har NORSE og BTL vært proaktive og gjort en rekke tiltak for å redusere kostnadene og øke inntektene ved
- Nedbemanning av 34 årsverk i Arendal,
- Returnering av 3 sth 787-8 som skjer nå før jul,
- Forhandlinger med nye ACMI partnere for opptil 6 stk 787-9,
- Samarbeidsavtale med Global Distribution System med tilgang til +600,000 reisebyråer globalt på plass innen jul
- Samarbeidsavtale med Joramco om vedlikehold av 787-9
Redigert 25.10.2024 kl 16:28
Du må logge inn for å svare
Lurifax
25.10.2024 kl 08:34
3257
Ville vel heller lest det som at Joramco ikke har planer om å legge ned..
Strategi
24.10.2024 kl 08:50
3377
Ser ut til at Norse Atlantic har langsiktig fokus med denne 5 års avtalen.
Avtalen er nok også et av mange tiltak for å redusere kostnader og skape forutsigbarhet.
Avtalen er nok også et av mange tiltak for å redusere kostnader og skape forutsigbarhet.
Manawa
24.10.2024 kl 08:49
2247
Grei måte å fortelle at man ikke forstår så mye av dette med tegningsretter og sånn uten å fortelle at man overhodet ikke forstår noe av dette med tegningsretter og sånn.
elnomi
24.10.2024 kl 07:28
2301
Hva skjer med verdien av aksjene man har tegnet til 10 øre når de kommer på konto?
Det er veldig enkelt. Da blir det er stort salgspress i markedet og kursen stuper ned mot kr 0,10 eller under akkurat som i ASA, NUMND, SoftOx m flere.
Det er veldig enkelt. Da blir det er stort salgspress i markedet og kursen stuper ned mot kr 0,10 eller under akkurat som i ASA, NUMND, SoftOx m flere.
Strategi
24.10.2024 kl 07:17
2317
Ser ikke akkurat ut til at NORSE ATLANTIC ASA har planer om å legge ned.
https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Re;
The five-year agreement, signed at MRO Europe in Barcelona, marks the first partnership between the two companies and will involve Joramco performing maintenance checks on Norse Atlantic’s Boeing 787-9 Dreamliner fleet.
Fraser Currie, CEO of Joramco, said: “This partnership is a testament to the company’s position as a global MRO and we are eager to kick off this collaboration and strengthen our joint efforts in the future.”
https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Re;
The five-year agreement, signed at MRO Europe in Barcelona, marks the first partnership between the two companies and will involve Joramco performing maintenance checks on Norse Atlantic’s Boeing 787-9 Dreamliner fleet.
Fraser Currie, CEO of Joramco, said: “This partnership is a testament to the company’s position as a global MRO and we are eager to kick off this collaboration and strengthen our joint efforts in the future.”
Manawa
24.10.2024 kl 06:51
2328
Skjønner dette blir litt komplisert for deg. Hva skjer med verdien av aksjene man har tegnet til 10 øre når de kommer på konto?
elnomi
23.10.2024 kl 22:14
2402
Bare vent til 250 millioner aksjer til kr 0,10 kommer på konto når kuren nå er godt over kr 3. Da skal du få se krasjlanding i EAM som kun er en spekulasjonsboble nå.
Norse har ingenting tilsvarende om emisjonen kommer. Se på flybransjen og emisjoner i flyselskaper i mange land. Om Norse må sette en emisjon ja da skal du få se hva som skjer. For din og andres aksjonærenes del håper jeg Norse unngår emisjonen nå.
Norse har ingenting tilsvarende om emisjonen kommer. Se på flybransjen og emisjoner i flyselskaper i mange land. Om Norse må sette en emisjon ja da skal du få se hva som skjer. For din og andres aksjonærenes del håper jeg Norse unngår emisjonen nå.
Manawa
23.10.2024 kl 19:13
2454
Vel EAM solar er opp 470% siste måned etter at de varslet emisjon. Har sett dine kommentarer på EAM tråden og det fremkommer der utrolig tydelig at du ikke forstår helt grunnleggende finans….
Sier forsåvidt mest om din manglende erfaring dersom du aldri har sett at et selskap som kommer med ekstremt postive nyheter ( som også var min forutsetning) og samtidig henter kapital får en høyere prising.
Sier forsåvidt mest om din manglende erfaring dersom du aldri har sett at et selskap som kommer med ekstremt postive nyheter ( som også var min forutsetning) og samtidig henter kapital får en høyere prising.
Redigert 23.10.2024 kl 20:52
Du må logge inn for å svare
elnomi
22.10.2024 kl 21:03
2637
Selv om det skulle, mot all formoding, bli en emisjon (tar det for gitt at det blir tegningsrettsemisjon ) så vil kursen fort gå kraftig på en slik nyhet hvor fornuftig «
Dette er jo bare sludder!
Om det kommer en emisjon blir den til lavere (godt) enn kursen på emisjonstidspunktet. Og når så du sist en emisjon der kursen gikk kraftig på en emisjonsmelding?
Dette er jo bare sludder!
Om det kommer en emisjon blir den til lavere (godt) enn kursen på emisjonstidspunktet. Og når så du sist en emisjon der kursen gikk kraftig på en emisjonsmelding?
Strategi
22.10.2024 kl 20:34
2656
Signalene fra selskapet og siste trafikktall september er svært oppløftende
I tillegg har oljeprisen sett i forhold til valuta har en sterk positiv effekt.
Selskapet har også tatt solide grep på flere fronter.
Jeg har trua på at dette går bra og at kursen skal sterkt opp sett i forhold til dagens prising.
Alle er sin egen lykkes smed, for min del tror jeg Norse «er» eller vil komme i spill.
I tillegg har oljeprisen sett i forhold til valuta har en sterk positiv effekt.
Selskapet har også tatt solide grep på flere fronter.
Jeg har trua på at dette går bra og at kursen skal sterkt opp sett i forhold til dagens prising.
Alle er sin egen lykkes smed, for min del tror jeg Norse «er» eller vil komme i spill.
Manawa
22.10.2024 kl 14:24
2729
Ja det er ganske åpenbart at du har rett i.
Det som overrasker litt er at markedet overhodet ikke tror på et scenario hvor
4-6 fly går på 3-4 års acmi avtale med en lc carrier som skal vokse long-distance, noe det er noen stykker av.
(Det finnes lc carriers med titals fly i bestilling med levering fra 2028 som garantert ønsker å fortsette veksten raskere enn de kan få flyene).
Selv om det skulle, mot all formoding, bli en emisjon (tar det for gitt at det blir tegningsrettsemisjon ) så vil kursen fort gå kraftig på en slik nyhet hvor fornuftig selskapsverdi fort ender på MUSD 360 i den nye de-riskede modellen ( Pre-taxprofit MUSD60 *5 i multippel).
Det som overrasker litt er at markedet overhodet ikke tror på et scenario hvor
4-6 fly går på 3-4 års acmi avtale med en lc carrier som skal vokse long-distance, noe det er noen stykker av.
(Det finnes lc carriers med titals fly i bestilling med levering fra 2028 som garantert ønsker å fortsette veksten raskere enn de kan få flyene).
Selv om det skulle, mot all formoding, bli en emisjon (tar det for gitt at det blir tegningsrettsemisjon ) så vil kursen fort gå kraftig på en slik nyhet hvor fornuftig selskapsverdi fort ender på MUSD 360 i den nye de-riskede modellen ( Pre-taxprofit MUSD60 *5 i multippel).
Octagon
22.10.2024 kl 13:51
2696
Det er vel usikkerheten rundt om det kommer en ny emisjon før vinteren setter inn som gir denne selskaps verdien p.t.
Manawa
22.10.2024 kl 13:40
2693
Følger den. Selskapet er ekstremt lavt priset i forhold til underliggende verdier.
Når varslet om langsiktig ACMI partner snart kommer (som jeg har forstått kan være rett rundt hjørnet) bør ikke MUSD 60 i overskudd i 2025 være urealistisk.
I så fall prises selskapet til P/E på 0,3
Når varslet om langsiktig ACMI partner snart kommer (som jeg har forstått kan være rett rundt hjørnet) bør ikke MUSD 60 i overskudd i 2025 være urealistisk.
I så fall prises selskapet til P/E på 0,3
Redigert 22.10.2024 kl 13:43
Du må logge inn for å svare
Strategi
22.10.2024 kl 11:06
2784
Rekk opp handa de som mener NORSE ATLANTIC ASA ((ikke)) er verd 200 mill. med "mega" stor margin.
Vi snakker om selskapet og underliggende verdier.
Eksempelvis oppkjøp.
Jeg kan starte.
🤔👨💼
Vi snakker om selskapet og underliggende verdier.
Eksempelvis oppkjøp.
Jeg kan starte.
🤔👨💼
Redigert 22.10.2024 kl 11:07
Du må logge inn for å svare
Strategi
22.10.2024 kl 08:51
2835
Er vel relevant også for Norse selv om deres flytype ikke er direkte rammet.
The machinist union of commercial aircraft manufacturer Boeing BA +3.11% ▲ has said its members will vote on a new contract proposal from management, potentially ending the work stoppage.
The new proposal is not be everything the union wanted. Boeing is now offering a 35% wage increase, to take place over the next four years, as well as a signing bonus of $7,000, and a boost in 401(k) contributions.
The union, for its part, was looking for a 40% hike and a return to the pension program. Boeing’s employees are set to vote on the contract October 23, which is the same day that the company announces its quarterly results.
https://www.tipranks.com/news/boeings-nyseba-strikes-may-end-with-new-vote?utm_source=edition.cnn.com&utm_medium=referral
The machinist union of commercial aircraft manufacturer Boeing BA +3.11% ▲ has said its members will vote on a new contract proposal from management, potentially ending the work stoppage.
The new proposal is not be everything the union wanted. Boeing is now offering a 35% wage increase, to take place over the next four years, as well as a signing bonus of $7,000, and a boost in 401(k) contributions.
The union, for its part, was looking for a 40% hike and a return to the pension program. Boeing’s employees are set to vote on the contract October 23, which is the same day that the company announces its quarterly results.
https://www.tipranks.com/news/boeings-nyseba-strikes-may-end-with-new-vote?utm_source=edition.cnn.com&utm_medium=referral
Strategi
19.10.2024 kl 08:46
3141
Realisten, håper det er greit at jeg limer inn noen av dine innlegg fra i går på Nord Net.
Synes dine innlegg er svært reflekterende og analysene dine er gode og nøytrale og underbygger solide refleksjoner og kompetanse.
Re:
Realisten22
Realisten22
Medlem i 1 år
3
Følgere
23
Følger
0 stars
Vurdering
for 19 t siden
Norse starter rute mellom Roma og Los Angeles I Mai neste år.
Ser en antydning til at der er styrket aktivitet knyttet til og rundt Italia... dette er bare en liten sak, men der er turer til og fra Milano nå, avtalen med Neo (italia)... bra men ikke tilfeldig tenker jeg..
-----------
Spørsmål fra annen person : Utdyp gjerne litt hva du tenker her.
Re:
Realisten22
for 17 t siden
Må være forsiktig her ...
Tenker på noen relasjoner mellom Tamburi Investment Partners S.p. (eier Neos) og Aponte-familien (Scorpio). Der er flere sterke finansielle relasjoner.. Aponte eier MSC, Neos flyr for MSC. Scorpio og Neos har flere connections ....
Middelhavscruise med MSC er attraktiv også for amerikanere. Flere sammenfallende interesser mellom investorer i Norse og Neos som Norse fremover flyr for.
NB se på dette kun som faktadeling.. enkelte får grave og vurdere mulighetene selv ...
----------------
Nytt spørsmål fra bruker; gjelder nedbemanning og og mulig flytting av organisasjon i Norse
Hvor mye besparelse gir det?
Svar,Realisten22
for 1 døgn siden
Vanskelig å si, men en rekke andra selskap som Lufthansa, KLM osv har flyttet mye av sine administrative tjenester til lavkostland som India el. Det er åpenbart dyrt å ha alt i Arendal. Lønnsmessig betaler du ca 20% i India, men der er mye andre kostnader for å få det til å fungere. Her er der lite volum då jeg vet ikke hva de kan spare.
Det beste er nok samarbeid eller oppkjøp...
-----------
Ny betraktning.
Realisten22
for 1 døgn siden
Wamos Air ligner på Norse med 13 langdistanse maskiner. Hovedmarkedet et wet-lease og charter, ut fra søreuropa. Selskapet er nå solgt til en større aktør innen dette marked. Pris 1,5mrk nok.
Selskapet er nylig blitt en del av Abra Group, som også eier Avianca og Gol Linhas Aéreas, med mål om å styrke sin posisjon innen det latinamerikanske og europeiske markedet.
Åpenbart posisjonering i markedet. Med en verdi på 200mill kan jeg ikke forstå annet enn at der skjer noe her snart..
------------
Synes dine innlegg er svært reflekterende og analysene dine er gode og nøytrale og underbygger solide refleksjoner og kompetanse.
Re:
Realisten22
Realisten22
Medlem i 1 år
3
Følgere
23
Følger
0 stars
Vurdering
for 19 t siden
Norse starter rute mellom Roma og Los Angeles I Mai neste år.
Ser en antydning til at der er styrket aktivitet knyttet til og rundt Italia... dette er bare en liten sak, men der er turer til og fra Milano nå, avtalen med Neo (italia)... bra men ikke tilfeldig tenker jeg..
-----------
Spørsmål fra annen person : Utdyp gjerne litt hva du tenker her.
Re:
Realisten22
for 17 t siden
Må være forsiktig her ...
Tenker på noen relasjoner mellom Tamburi Investment Partners S.p. (eier Neos) og Aponte-familien (Scorpio). Der er flere sterke finansielle relasjoner.. Aponte eier MSC, Neos flyr for MSC. Scorpio og Neos har flere connections ....
Middelhavscruise med MSC er attraktiv også for amerikanere. Flere sammenfallende interesser mellom investorer i Norse og Neos som Norse fremover flyr for.
NB se på dette kun som faktadeling.. enkelte får grave og vurdere mulighetene selv ...
----------------
Nytt spørsmål fra bruker; gjelder nedbemanning og og mulig flytting av organisasjon i Norse
Hvor mye besparelse gir det?
Svar,Realisten22
for 1 døgn siden
Vanskelig å si, men en rekke andra selskap som Lufthansa, KLM osv har flyttet mye av sine administrative tjenester til lavkostland som India el. Det er åpenbart dyrt å ha alt i Arendal. Lønnsmessig betaler du ca 20% i India, men der er mye andre kostnader for å få det til å fungere. Her er der lite volum då jeg vet ikke hva de kan spare.
Det beste er nok samarbeid eller oppkjøp...
-----------
Ny betraktning.
Realisten22
for 1 døgn siden
Wamos Air ligner på Norse med 13 langdistanse maskiner. Hovedmarkedet et wet-lease og charter, ut fra søreuropa. Selskapet er nå solgt til en større aktør innen dette marked. Pris 1,5mrk nok.
Selskapet er nylig blitt en del av Abra Group, som også eier Avianca og Gol Linhas Aéreas, med mål om å styrke sin posisjon innen det latinamerikanske og europeiske markedet.
Åpenbart posisjonering i markedet. Med en verdi på 200mill kan jeg ikke forstå annet enn at der skjer noe her snart..
------------
Redigert 19.10.2024 kl 08:55
Du må logge inn for å svare
Strategi
18.10.2024 kl 08:01
3303
Lucky -uke skrev Er nok dessverre starten på slutten vi ser her.
Starten på slutten ? skifteretten- konkurs?
Antall aksjer
128 523 840
Børsverdi
216 MNOK siste kurs NOK 1.68.
I april 2024 lå kursen mellom 9 og 10 kr. Det var spekulasjoner om oppkjøp osv.
Juli 2024 lå kursen i øvre del av 3 kr. mellom 3 og 4.
Pr dato. 1.68 NOK.
Det er usikkert hva som skjer videre, de underliggende verdiene tilsier i mitt hode at det her ligger store aksjonær verdier.
Det blir spennende tider fremover for å se hvilke taktiske grep Bjørn Tore Larsen nå tar.
Sannsynligvis mye ekstra ordinære styremøter om dagen for å finne best mulig løsning og minst mulig tap for aksjonærene.
I så måte sitter de nye aksjonærene som har kjøpt billig under 3 kr. i en betydelig bedre posisjon enn de store eierne.
Antall aksjer
128 523 840
Børsverdi
216 MNOK siste kurs NOK 1.68.
I april 2024 lå kursen mellom 9 og 10 kr. Det var spekulasjoner om oppkjøp osv.
Juli 2024 lå kursen i øvre del av 3 kr. mellom 3 og 4.
Pr dato. 1.68 NOK.
Det er usikkert hva som skjer videre, de underliggende verdiene tilsier i mitt hode at det her ligger store aksjonær verdier.
Det blir spennende tider fremover for å se hvilke taktiske grep Bjørn Tore Larsen nå tar.
Sannsynligvis mye ekstra ordinære styremøter om dagen for å finne best mulig løsning og minst mulig tap for aksjonærene.
I så måte sitter de nye aksjonærene som har kjøpt billig under 3 kr. i en betydelig bedre posisjon enn de store eierne.