Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 196497

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Strategi
24.10.2024 kl 08:50 3091

Ser ut til at Norse Atlantic har langsiktig fokus med denne 5 års avtalen.
Avtalen er nok også et av mange tiltak for å redusere kostnader og skape forutsigbarhet.
Lurifax
25.10.2024 kl 08:34 2971

Ville vel heller lest det som at Joramco ikke har planer om å legge ned..
Green2030
25.10.2024 kl 16:24 2896

E24: Robert Næss Nordea Markets om Norwegian

Næss påpeker at innleie av fly og mannskap (wet-lease) kostet Norwegian 133 millioner kroner mellom juli og september, og at kompensasjonen fra Boeing ikke veier opp. Han venter at leveranseforsinkelsene vil øke innleiekostnadene ytterligere, og mener Norwegian-ledelsen nå bør holde igjen på salget.
– Den rasjonelle løsningen for Geir Karlsen & Co. er å selge litt mindre billetter. Så kan de heller kanskje låne ut noen fly enn å leie inn, sier investeringsdirektøren.

«Veksten for hele året 2025 forventes å forventes å avta sammenlignet med 2024 på grunn av forsinkelser i flyleveransene forsinkelser fra flyprodusenten Boeing», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Ps. Norwegian har forhåndsbetalt uten sikkerhet 3,2 milliarder kroner for 50 Boeing 737 Max-fly, ifølge kvartalsrapporten. At beløpet er usikret, betyr at Norwegian ikke har noen sikkerhet, pant eller garanti, for å få tilbake pengene fra kriserammede Boeing


Her har NORSE og BTL vært proaktive og gjort en rekke tiltak for å redusere kostnadene og øke inntektene ved
- Nedbemanning av 34 årsverk i Arendal,
- Returnering av 3 sth 787-8 som skjer nå før jul,
- Forhandlinger med nye ACMI partnere for opptil 6 stk 787-9,
- Samarbeidsavtale med Global Distribution System med tilgang til +600,000 reisebyråer globalt på plass innen jul
- Samarbeidsavtale med Joramco om vedlikehold av 787-9
Redigert 25.10.2024 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Lurifax
25.10.2024 kl 18:51 2832

Proaktive? Nei, de gjør hva de må ut ifra situasjonen de befinner seg i, akkurat som Norwegian også må gjøre.
Realisten2
27.10.2024 kl 16:11 2680

British Airways, største operatør mellom UK or New York varsel at de i første omgang kommer til å kansellere over 100 planlagte turer fra Gatwick til New York pga forsinkelser i leveringer fra Rolls Royce. Kanselleringene starter 12 Desember og går til Mars. De sier videre at de forventer ytterligere forsinkelser.

Det er ikke bare Boeing som sliter med leveranser.
260+ Airbus maskiner står på bakken i påvente av oppgraderinger på motorer. De har stått i måneder og kommer til fortsatt å stå i lang tid. Så kommer altså leveringene fra Rolls Royce.

Tenker nok at Norse nå ser litt på billettprisene for vinterens høysesong, juletiden. Med nye 100+ planlagte og delvis solgte turer som kanselleres, så skal disse finne nye alternativ. BA sier også at reisende kan velge å selv finne alternativ og få refundert billettpris.

Er ikke vesentlig for Norse, men nok en sak som drar i riktig rettning fremover.... Trenger det enn kan få :-)
Bullen
27.10.2024 kl 16:38 2664

Det vil være merkelig om ikke Norse benytter seg av dette markedet nå.
Lett å se på disse mulighetene som redningsplanken for selskapet og en ´ny´ start.
Markeds verdien er nå 233 mill. Skal vel ikke så mye til for å doble verdien etc.
Six5
27.10.2024 kl 20:30 2576

Norse Atlantic Airways signerer avtale med Neos for vintersesongen 2024/2025
Norse Atlantic Airways er glade for å kunngjøre at de har signert en avtale
med Neos, et italiensk flyselskap som er en del av Alpitour World.

Avtalen starter 18. desember 2024 og varer til 1. desember
april 2025 med en norrøn Atlantic Boeing 787 Dreamliner basert i Milano Malpensa
gjennom hele denne perioden.

Norse Atlantic vil operere følgende ruter på vegne av Neos:

. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa til Zanzibar og Mombasa

. Ukentlige flyvninger fra Milano Malpensa til Mombasa

. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa til La Romana og Montego Bay

. Ukentlige flyreiser fra Milano Malpensa og Roma Fiumicino til Madagaskar

. Ukentlige flyvninger fra Milano Malpensa til Dubai

«Jeg er veldig glad for at Neos og Norse Atlantic har signert dette viktige
avtale om et betydelig antall flytimer vinteren 2024/2025
årstid. Vi har inngått et sterkt partnerskap med Neos som bygger videre på vårt tidligere
chartervirksomhet med selskapet. Denne langsiktige avtalen er et testamente
til kvaliteten og påliteligheten til våre charter- og ACMI-evner," sa Bjørn
Tore Larsen, administrerende direktør og grunnlegger Norse Atlantic Airways.

"Vi er glade for dette viktige samarbeidet med Norse Atlantic Airways,
som representerer en ytterligere vekstmulighet for vår virksomhet. Et nytt fly
i vår flåte vil tillate oss å garantere våre kunder driftsstabilitet
som utmerker oss, selv i perioder med høysesong, og tilbyr alltid utmerket
kvalitetsstandarder og tjenester på høyt nivå takket være det faktum at de er ombord
ansatte snakker også italiensk," forklarer Aldo Sarnataro, Neos kommersiell direktør.

Neos-kunder i Norse Atlantic Economy-hytta vil oppleve romslig
sitteplasser og et utvalg av underholdningsalternativer, som sikrer en avslappende og
hyggelig flyopplevelse. For de som søker et høyt nivå av luksus. De
Norse Premium-hytte gir en bransjeledende 43" setehøyde og 12" tilbakelent,
tilleggsfasiliteter, inkludert prioritert ombordstigning, forbedrede spisemuligheter og
økt benplass.

Philip Allport
Senior Vice President Communications
media@flynorse.com

Norse Atlantic Airways er et flyselskap som tilbyr rimelige priser på langdistanser
flyreiser, primært mellom Europa og USA. Selskapet ble stiftet
av administrerende direktør og storaksjonær Bjørn Tore Larsen i mars 2021. Norse har en flåte
av 15 moderne, drivstoffeffektive og mer miljøvennlige Boeing 787
Dreamliners som betjener destinasjoner inkludert New York, Los Angeles, Las Vegas,
Miami, Orlando, Bangkok, Cape Town, Oslo, Athen, London, Berlin, Roma og
Paris. Selskapets første fly tok av fra Oslo til New York 14. juni,
2022.....
Ses som positivt nå fremover, selvfølgelig vil ta lang tid før utbedres fra år 2025.. Sats eller lar være pga høyt risiko ?
Lurifax
28.10.2024 kl 07:30 2443

Risk vil være større enn reward her i uoverskuelig fremtid - klar bane mot ulønnsomhet/eller uklar bane mot lønnsomhet om du vil..
Manawa
28.10.2024 kl 08:30 2408

Dette er vel gammelt nytt.

Det som er nytt er at opprinnelig avtale er blitt veldig mye mer omfattende enn først meldt.
Denne maskinen har stort sett flydd for Neos hver dag siste ukene selv om avtalen egentlig først skulle starte 18. desember.

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnb
Green2030
28.10.2024 kl 08:55 2390

Neos gir gode penger i kassa for Norse

Så denne på et annet forum, British Ariways må legge ned rute mellom Gatwick og New York pga problemer med Boeing leveranser
https://www.travelandleisure.com/british-airways-london-gatwick-new-york-8734376
Green2030
28.10.2024 kl 11:17 2329

Oljeprisen faller nesten 6% til $71 - det er godt nytt for flybransjen og Norse.... en million spart er en million tjent 😅
Strategi
28.10.2024 kl 12:18 2282

Åpenbart forstår ikke investorene NORSE ATLANTIC ASA og hva som skjer i selskapet, langsiktige kontrakter inngås og kursen er gruset til en selskaps verdi rett over 200 mill.
Men det gjør ingen ting, de som holder seg inne sitter godt etter min mening.
Realisten2
28.10.2024 kl 12:41 2274

Riktig dette. I første omgang må ca 30 000 reisende mellom London og New York finne seg andre alternativ. Dette på grunn av leveranseutfordringer fra Rolls Royce som er motor leverandør. BA forventer flere kanselleringer. Boeing utfordringene kommer i tillegg og de bare forverrer seg..
Lurifax
28.10.2024 kl 14:00 2266

Hvilke langsiktige kontrakter (som skal bringe Norse fra uklar bane til klar bane mot lønnsomhet) er det investorene har gått glipp av?
Strategi
28.10.2024 kl 14:57 2244

Ikke noe verre enn dette;

https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/
Det ser ikke akkurat ut som om de tenker å legge ned, avtalen sier betydelig mer inn innholdet.
Lurifax
28.10.2024 kl 15:10 2243

Denne avtalen er investorene kjent med - sikkert en fin avtale for Joramco, de tjener either way..
Strategi
28.10.2024 kl 17:25 2216

Sikkert en fin avtale for Norse også, viktig å ha gode avtaler og forutsigbarhet.
Lurifax
28.10.2024 kl 18:23 2209

Poenget mitt er at dette er en avtale som er på kostnadssiden for Norse- ikke på inntektssiden- og bidrar ikke til noe klarere bane mot lønnsomhet.
Green2030
29.10.2024 kl 04:45 2086

@Lurifax - det medfører ikke riktighet. Å redusere kostnader for Norse som f.eks oppsigelser i Arendal (34 x 850k = kr28,9 mill) bidrar til økt lønnsomhet på lik linje med utleie til Neos. Jeg ser ditt poeng, men fokuset for Norse i 2025 er ikke vekst men å sikre drift og tjene penger
SPXL
29.10.2024 kl 05:57 2087

Bare å kutte ut enda flere fly og få opp lønnsomheten….
Strategi
29.10.2024 kl 18:17 1987

Sikker veldig lurt å tegne en langsiktig og kostnadseffektiv avtale med et internasjonalt selskap som Joramco, de har sikkert vedlikeholdsavtaler på flere av de viktige basene Norse benytter uten at jeg har oversikt over dette.
Er det noe du må ha på plass så er det vedlikehold, det er sannsynligvis et krav og ikke minst et godt tilbud at de som leier fly av Norse har forpliktelse til å benytte Joramco.

Fraser Currie, CEO of Joramco, said: “This partnership is a testament to the company’s position as a global MRO, and we are eager to kick off this collaboration and strengthen our joint efforts in the future.”

https://www.laranews.net/norse-atlantic-signs-maintenance-deal-with-joramco/

Redigert 29.10.2024 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
Lurifax
29.10.2024 kl 18:33 2025

Selvsagt må man ha på plass en vedlikeholdsavtale, men det har jo absolutt ingenting å si ifht Norse's forutsetninger for å overleve. Helt utrolig at man kan klare å konkludere med at en 5-årig vedlikeholdsavtale er ensbetydende med en 5-årig overlevelse.. Hva er logikken; at Norse nå har forpliktet seg til å overleve i 5 år for å overholde sin del av avtalen..?
Strategi
29.10.2024 kl 20:39 1991

Skjønner ikke helt hva du snakker om.
Forvirret?
Lurifax
29.10.2024 kl 21:22 1997

Jeg snakker om at du snakker om avtalen som om den innebærer at Norse ikke kommer til å måtte legge ned..
Strategi
29.10.2024 kl 22:22 1973

Helt riktig, ville du tegnet en 5 års avtale om du skulle legge ned?
EBITDA
30.10.2024 kl 07:13 1901

London-Capetown utsolgt på premium 30/10. Flere av rutene mellom London-NY er enten utsolgt eller svært høye billettpriser på gjenstående. Virker som rutenettet til Norse virkelig begynner å ta form, og at dette kombinert med charter vil dra Norse fint igjennom vinteren. Spørsmålet nå er om Norse ønsker tilbakelevering av 3 fly, eller om de ønsker størst mulig flåte pga stadig økt etterspørsel etter fly og bedre fyllingsgrad på flyene. Tiden strekker ut og det trenger absolutt ikke være negativt!
Manawa
30.10.2024 kl 07:43 1891

Dagens foreløpige load på et lite utvalg av ruter ser ut til å være:
LGW-CPT 97%
LGW-JFK 97%
BER-FJK 96%

Load for oktober ser ut til å komme inn knallsterkt og jeg tipper det fort er på nivå med september som var på 89%. Til sammenligning var load 75% oktober 23.
Tydelig at de har fått mye bedre markedstilgang enn de hadde for 12 måneder siden.

Ellers er en interessant observasjon at Norse i natt har kjørt to maskiner for Neos til Zanzibar, noe som tyder på at avtalen som egentlig først skal starte 18. desember er kraftig utvidet. LN-FNB har de siste to ukene gått kontinuerlig for Neos, mens LN-FND i natt hadde første flyvning for Neos.


https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnb
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-fnd
Redigert 30.10.2024 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Lurifax
30.10.2024 kl 08:02 1868

Hvis en 5 års avtale ga lavere kostnader per år enn en 1-2 års avtale så ville jeg det ja..
Strategi
30.10.2024 kl 13:20 1772

Det bygger seg opp.
Stor eierne sitter, ikke lenge til denne stikker et par kroner opp.
Lurifax
30.10.2024 kl 13:48 1753

Pump&dump i forkant av tall er jo ikke noe nytt her..
Strategi
30.10.2024 kl 14:16 1739

Luringen - det er vel ikke så mye å dumpe for.

🤔🤔🤔
Redigert 30.10.2024 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Lurifax
30.10.2024 kl 14:22 1735

Så lenge vintersesongen ikke er løst så er det ingen grunn til at denne skal opp utenom en pump&dump, på samme måte som det skjedde ifbm forrige runde med tall..
Strategi
30.10.2024 kl 14:35 1721

Ser vel ut til at vinter sesongen er godt under løsning slik jeg ser det.
Lurifax
30.10.2024 kl 14:44 1716

Det er stadig flere ubesvarte enn besvarte spørsmål hva gjelder likviditetssituasjonen gjennom vinteren..
Manawa
30.10.2024 kl 15:00 1711

@Lurifax Hva tror du du må betale for aksjen når de plutselig melder en stor ACMI avtale?
En kandidat med åpenbart behov er Neos som de akkurat i dag flyr 3 maskiner for. (LN-LNR, LN-LNB og LN-FND)

Tror du virkelig på at de, i en verden med stor mangel på WB fly, ikke klarer å få til en slik avtale?

Personlig tror jeg det toget vil gå alt for fort til at du rekker å hoppe på....
Redigert 30.10.2024 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Lurifax
30.10.2024 kl 15:09 1705

De klarer nok å få til en avtale - spørsmålet er om det blir en god nok avtale..
Manawa
30.10.2024 kl 15:19 1693

Så du tror oppriktig at en forhandler som BTL ikke klarer å få til en god avtale når han selger et produkt det er stor mangel på??

La oss si at det blir en avtale som er akkurat så dårlig at det sikrer selskapet greit gjennom vinteren.
De så har 6 maskiner de kan bruke til å melke de aller beste rutene, hvor de nå har masse data på hva som funker.

Dersom de eksempelvis da med lav risiko styrer mot å tjene MNOK 5-600 i 2025, hva tror du da selskapet vil bli priset til?

Sikkert lurt å vente til dagens ekstreme risikopremie er borte;)
Redigert 30.10.2024 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Lurifax
30.10.2024 kl 15:25 1682

Jeg har god tro på at BTL ville klart å få til en god avtale om han satt på riktig side av forhandlingsbordet, men nå har han satt seg i en posisjon hvor han må ta det han får for å overleve..
Manawa
30.10.2024 kl 15:32 1685

Du svarte ikke på spørsmålet om hva du tror selskapet vil bli priset til om en halvdårlig acmi avtale som sikrer drift vil bli presentert??

Så du mener selger av en knapphetsgode med mange potensielle kjøpere sitter på feil side av bordet?

Tolker denne som at det småplukk som gjenstår får det kommer nyheter. De hadde aldri gjort dette dersom de ikke var helt sikre på at acmi blir en vesentlig operasjon.
https://www.linkedin.com/posts/flynorse_latvia-riga-flynorse-activity-7256663057223897089-4E-f?utm_source=share&utm_medium=member_desktop


Redigert 30.10.2024 kl 15:37 Du må logge inn for å svare