Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Lurifax
30.10.2024 kl 15:40
1039
Jeg tror så absolutt at Norse ikke befinner seg i en posisjon hvor de kan sette betingelsene for en slik avtale, så det er opp til tilbydere hvor langt de er villige til å strekke seg for dette knapphetsgodet..
Strategi
30.10.2024 kl 16:04
1011
Du må nok ta en "Turn around" Lurifaks og sette deg bedre inn i hva selskapet driver med om dagen.
Deretter får du lage deg en risk reward etter beste evne.
Kjøpe- selge, ta deg en øl?, det er mange muligheter.
Deretter får du lage deg en risk reward etter beste evne.
Kjøpe- selge, ta deg en øl?, det er mange muligheter.
Manawa
30.10.2024 kl 16:05
1007
Det har jeg forstått du ikke tror på.
Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet mitt...
Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet mitt...
Lurifax
30.10.2024 kl 16:10
1001
Selskapet har spilt ut de fleste av kortene sine og sitter ikke akkurat med essene igjen - såpass vet jeg.
Strategi
30.10.2024 kl 16:16
988
2.05 % av aksjene er synlig short, sikkert en del under 0.5 % også.
Ca. 2,7 mill aksjer synlig.
Fin påhengsmotor til Norse som er verdsatt "as we speak" til Børsverdi
254 MNOK
Ca. 2,7 mill aksjer synlig.
Fin påhengsmotor til Norse som er verdsatt "as we speak" til Børsverdi
254 MNOK
Redigert 30.10.2024 kl 16:18
Du må logge inn for å svare
Manawa
30.10.2024 kl 16:59
939
Ikke veldig overrasket at du ikke evner å svare på spørsmålet:)
Ja det går vel bare dårligere og dårligere eller var det all-time high på loadfactor (89%)i september med 100% av flyvningene fullført??
https://mb.cision.com/Public/21212/4047716/b34c0567588258a3.pdf
Ja det går vel bare dårligere og dårligere eller var det all-time high på loadfactor (89%)i september med 100% av flyvningene fullført??
https://mb.cision.com/Public/21212/4047716/b34c0567588258a3.pdf
Redigert 30.10.2024 kl 17:00
Du må logge inn for å svare
Lurifax
30.10.2024 kl 17:13
927
Enten er jeg for tilbakestående til å svare på spørsmålet ditt eller så har jeg rett og slett ikke tro på at Norse evner å inngå en god nok avtale til å sikre driften gjennom vinteren..
Lurifax
30.10.2024 kl 19:14
850
Like rett som BTL hadde i sin analyse: klar bane mot lønnsomhet - da snakker vi tilbakestående.
Realisten2
30.10.2024 kl 19:29
837
Sikkert greit å forsøke å løfte nivået litt her.
Hadde vært fint å få et litt mer nyansert bilde. Ting er selsagt ikke rosenrødt for Norse, men jeg er en av de som ser større positive tegn enn det jeg ser av negative indikasjoner. Er spesielt interessert i å se og forstå nedsiden og risikoen. Er derfor interessert i faglige gode argumenter.
Håper du kan hjelpe meg Lurifax......
Hadde vært fint å få et litt mer nyansert bilde. Ting er selsagt ikke rosenrødt for Norse, men jeg er en av de som ser større positive tegn enn det jeg ser av negative indikasjoner. Er spesielt interessert i å se og forstå nedsiden og risikoen. Er derfor interessert i faglige gode argumenter.
Håper du kan hjelpe meg Lurifax......
Lurifax
30.10.2024 kl 20:38
796
Det eneste som kan hjelpe er at BTL og Norse løfter nivået sitt, men tilliten til at de skal klare det har sunket ned til mitt lavnivå..
Octagon
30.10.2024 kl 20:55
781
Det jeg håper er at de klarer seg uten emisjon, men er redd baksiden av medaljen rundt rekord trafikktall er at de har solgt plasser på for lave billettpriser slik at inntektssiden da skuffer i forhold til kostnadene.
Q3 vil vise, håper en også får en mer utførlig oppdatering hva tilbakeleveringen representerer for likviditet og rundt vinter programmet.
Og en avklaring rundt den utsatte innløsningen av aksjonær lånet hadde vært av interesse å vite mer om. Tross alt en del renter og kroner som skal betales. Blir det omgjort til nye aksjer , eller ?
Må de ty til en emisjon nå, så er frykten at dette skjer på svært lav kurser.
Q3 vil vise, håper en også får en mer utførlig oppdatering hva tilbakeleveringen representerer for likviditet og rundt vinter programmet.
Og en avklaring rundt den utsatte innløsningen av aksjonær lånet hadde vært av interesse å vite mer om. Tross alt en del renter og kroner som skal betales. Blir det omgjort til nye aksjer , eller ?
Må de ty til en emisjon nå, så er frykten at dette skjer på svært lav kurser.
Realisten2
30.10.2024 kl 22:04
741
Styret har vell ikke myndighet til å omgjøre lån til aksjer utover fullmakten som er gitt. Om der blir konvertering så må der som minimum kalles inn til en ekstraordinær generalforsamling.
Jeg har liten tro på dette, og jeg tror ikke de to store aktørene er tjent med dette (kan også regne på div senario). De er mest tjent med å legge emisjonsfrykten død slik at kursen spretter opp, slik jeg ser det.
I Q2 var snitt kostpris pr reisende på $380. Dette var med langt lavere utnyttelse av flyene (load) og med høyere kostander for oppstart av en del ruter samt høyere drivstoffkost. Med Q3 load og drivstoffpriser, så mener jeg vi vil se en kost pr reisende på under $350, selv med andre prisstigninger.
De fraktet vell 514 000 pasasjerer, og om hver passasjer la igjen kr 800-1000 på bunnlinjen, så blir der noen kroner i kassen (enkelt regnestykke)
Retur av 3 maskiner kan også bidra positivt, selv om jeg ikke tror det kommer i q3, gjerne heller ikke i q4, men i 2025. I tillegg så tror jeg Q4 ser bra ut. Oktober blir bra, noe nedgang i Nov men Desember ser åpenbart bra ut, med gode priser.
Jeg ser også at prisene for 2025 sesongen er mye bedre - så lang tid i forkant.... Trenger vell ikke å si mer enn at jeg tror dette går veien.... :-)
Jeg har liten tro på dette, og jeg tror ikke de to store aktørene er tjent med dette (kan også regne på div senario). De er mest tjent med å legge emisjonsfrykten død slik at kursen spretter opp, slik jeg ser det.
I Q2 var snitt kostpris pr reisende på $380. Dette var med langt lavere utnyttelse av flyene (load) og med høyere kostander for oppstart av en del ruter samt høyere drivstoffkost. Med Q3 load og drivstoffpriser, så mener jeg vi vil se en kost pr reisende på under $350, selv med andre prisstigninger.
De fraktet vell 514 000 pasasjerer, og om hver passasjer la igjen kr 800-1000 på bunnlinjen, så blir der noen kroner i kassen (enkelt regnestykke)
Retur av 3 maskiner kan også bidra positivt, selv om jeg ikke tror det kommer i q3, gjerne heller ikke i q4, men i 2025. I tillegg så tror jeg Q4 ser bra ut. Oktober blir bra, noe nedgang i Nov men Desember ser åpenbart bra ut, med gode priser.
Jeg ser også at prisene for 2025 sesongen er mye bedre - så lang tid i forkant.... Trenger vell ikke å si mer enn at jeg tror dette går veien.... :-)
Manawa
I går kl 08:06
612
Det er helt riktig at en ekstraordinær generalforsamling i så fall må godkjenne utstedelse av aksjer og endring av pålydende siden denne er omlag 6 NOK/aksje.
Dagens fullmakt er vel at styret kan trykke 15 mill aksjer hvor pålydende er 6 nok
Ellers veldig bra load i dag også. Per nå:
OSL-BKK 95% (17 ledige plasser)
FCO-FJK 97% (9 ledige plasser)
CDG-FJK 92% (26 ledige plasser)
LGW-LAS 88% (39 ledige plasser)
LGW-MCO 94% (21 ledige plasser)
Dagens fullmakt er vel at styret kan trykke 15 mill aksjer hvor pålydende er 6 nok
Ellers veldig bra load i dag også. Per nå:
OSL-BKK 95% (17 ledige plasser)
FCO-FJK 97% (9 ledige plasser)
CDG-FJK 92% (26 ledige plasser)
LGW-LAS 88% (39 ledige plasser)
LGW-MCO 94% (21 ledige plasser)
Redigert i går kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Lurifax
I går kl 08:30
582
Jeg tror du har helt rett i din analyse - man prioriterer fyllingsgrad over pris for å minimere tapene og kjøpe seg selv tid. Som jeg har sagt tidligere; det handler nå ikke lenger om å levere, men om å overleve.
Strategi
I går kl 08:49
553
Det vi vet er at prisene er gode og flyene har god fyllingsgrad.
Vi vet også at det er gjort mange gode tiltak ved utleie osv. og kostnader er kuttet , organisasjonen er trimmet kraftig ned.
Ja, nå skal de levere og som Realisten2 sier ;
RE; De fraktet vell 514 000 pasasjerer, og om hver passasjer la igjen kr 800-1000 på bunnlinjen, så blir der noen kroner i kassen (enkelt regnestykke)
Retur av 3 maskiner kan også bidra positivt, selv om jeg ikke tror det kommer i q3, gjerne heller ikke i q4, men i 2025. I tillegg så tror jeg Q4 ser bra ut. Oktober blir bra, noe nedgang i Nov men Desember ser åpenbart bra ut, med gode priser.
Jeg ser også at prisene for 2025 sesongen er mye bedre - så lang tid i forkant.... Trenger vell ikke å si mer enn at jeg tror dette går veien.... :-)
Vi vet også at det er gjort mange gode tiltak ved utleie osv. og kostnader er kuttet , organisasjonen er trimmet kraftig ned.
Ja, nå skal de levere og som Realisten2 sier ;
RE; De fraktet vell 514 000 pasasjerer, og om hver passasjer la igjen kr 800-1000 på bunnlinjen, så blir der noen kroner i kassen (enkelt regnestykke)
Retur av 3 maskiner kan også bidra positivt, selv om jeg ikke tror det kommer i q3, gjerne heller ikke i q4, men i 2025. I tillegg så tror jeg Q4 ser bra ut. Oktober blir bra, noe nedgang i Nov men Desember ser åpenbart bra ut, med gode priser.
Jeg ser også at prisene for 2025 sesongen er mye bedre - så lang tid i forkant.... Trenger vell ikke å si mer enn at jeg tror dette går veien.... :-)
Redigert i går kl 08:56
Du må logge inn for å svare
Strategi
I går kl 10:00
473
Antar at 2 kr ryker i løpet av dagen lite til salgs og en stor short som sannsynligvis vil havne under sterkt press etter hvert.
Strategi
I går kl 16:06
363
Hentet fra Nordnet forum.
Realisten22
Norse åpner nå kontor i Riga for å styrke Charter/ACMI. Har sett litt på bakgrunnen for dette.
Lønnsnivået er ca 30% under Norge. Utdanningsnivået er høyt, med god infrastruktur, gode språkkunnskaper og et sterkt faglig miljø. I tillegg er der støtte og skattemotiverende ordninger. Dette kombinert med at Riga er blitt et senter for ACMI og at de store aktørene holder til der, er et strategisk bra grep.
Dette var positivt..
Realisten22
Norse åpner nå kontor i Riga for å styrke Charter/ACMI. Har sett litt på bakgrunnen for dette.
Lønnsnivået er ca 30% under Norge. Utdanningsnivået er høyt, med god infrastruktur, gode språkkunnskaper og et sterkt faglig miljø. I tillegg er der støtte og skattemotiverende ordninger. Dette kombinert med at Riga er blitt et senter for ACMI og at de store aktørene holder til der, er et strategisk bra grep.
Dette var positivt..
Strategi
I går kl 16:20
350
ACMI Leasing
Also known as wet or damp leasing, ACMI leasing is an agreement between two airlines, where the lessor agrees to provide an aircraft, crew, maintenance and insurance (ACMI) to the lessee – in return for payment on the number of block hours operated.
ACMI provides the lessee with additional or replacement capacity, even at short notice.
Also known as wet or damp leasing, ACMI leasing is an agreement between two airlines, where the lessor agrees to provide an aircraft, crew, maintenance and insurance (ACMI) to the lessee – in return for payment on the number of block hours operated.
ACMI provides the lessee with additional or replacement capacity, even at short notice.
Strategi
I går kl 22:22
188
Tror Norse nå ligger godt fortøyd på brygga.
Livbøyer trengs ikke lenger, Norse har gjort helomvending på driftsmodellen samt har satt kostnadsfokus øverst på agenda.
Turnaround.
Livbøyer trengs ikke lenger, Norse har gjort helomvending på driftsmodellen samt har satt kostnadsfokus øverst på agenda.
Turnaround.
Lurifax
I dag kl 08:41
65
Ja, det synes som en desperat turnaround fra den klare banen mot lønnsomhet..
Goldsmith
I dag kl 10:05
12
Antar at alle har fått med seg at NORSE har utsatt 3Q resultat fremleggelsen fra 5. november til 29. november. Utsettelse av resultatfremleggelsen er sjelden en høydare! Dessverre. Disse gutta slutter vist aldri å skuffe!