Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Du mener det, selv på volumet fra igår, og de siste 7 dagene forøvrig?
Lurifax
06.11.2024 kl 16:34
2392
Regner med kursen pumpes opp i forventning om trafikktall i morgen, og at den dumpes ned igjen i etterkant - som sist.
Realisten2
06.11.2024 kl 16:28
2404
Noen kommentarer i dag Lurifax? Tidvis opp over 25%, ser ut til å endre opp 15%+
Tenker at dette er en god indikasjon på hva som vil komme til å skje så fort emisjonsfrykten faller bort og flere investorer får øynene opp for hvordan selskapet bygges. For 2 år siden så var der ikke noe selskap, Nå er selskapet godt etablert med fokus på drift og på å bygge en solid grunn å bygge videre på.
Her har vi et selskap som har hatt en formidabel vekst på kort tid. Omsetningen i Q3 blir over 2200 millioner kroner. Dette på under 24 måneder.
Oppstartskostander har vært betydelige og grunder (BTL) har måtte strekke seg langt for å sikre drift. Så har de hatt noen informasjons og kommunikasjonsutfordringer, samt underestimert effekten av at kreditkort-selskapene tilbakeholder/holdt over 400 millioner kroner som var selskapet sine penger. Derfor lånte de store eierne inn ca kr 200 millioner.
Jeg tenker at oppgangen i dag viser at noen har satt seg inn i selskapets drift og muligheter....
Tenker at dette er en god indikasjon på hva som vil komme til å skje så fort emisjonsfrykten faller bort og flere investorer får øynene opp for hvordan selskapet bygges. For 2 år siden så var der ikke noe selskap, Nå er selskapet godt etablert med fokus på drift og på å bygge en solid grunn å bygge videre på.
Her har vi et selskap som har hatt en formidabel vekst på kort tid. Omsetningen i Q3 blir over 2200 millioner kroner. Dette på under 24 måneder.
Oppstartskostander har vært betydelige og grunder (BTL) har måtte strekke seg langt for å sikre drift. Så har de hatt noen informasjons og kommunikasjonsutfordringer, samt underestimert effekten av at kreditkort-selskapene tilbakeholder/holdt over 400 millioner kroner som var selskapet sine penger. Derfor lånte de store eierne inn ca kr 200 millioner.
Jeg tenker at oppgangen i dag viser at noen har satt seg inn i selskapets drift og muligheter....
Strategi
06.11.2024 kl 09:48
2538
NORSE: Norse Atlantic Airways Announces Successful Completion of Inaugural Charter Flight for P&O Cruises
i går kl. 12:07 ∙ Oslo Børs
On Friday, November 1, 2024, Norse Atlantic Airways' first charter flight with
P&O Cruises departed from Manchester Airport, marking a new chapter in travel
partnership. The flight carried over 300 guests to Barbados, where they joined
fellow passengers aboard Britannia for a 14-night Caribbean cruise.
Between November '24 and March '25 Norse Atlantic will operate a weekly Friday
flight from Manchester to Barbados. It will operate Saturday flights from London
Gatwick and Manchester to Antigua/Barbados (alternating weeks). This schedule
offers convenient, direct and comfortable access for UK travelers heading to P&O
Cruises' popular Caribbean itineraries.
https://www.nordnet.no/market/news/dce95aab-2795-43d3-a512-3a80b151a07b
i går kl. 12:07 ∙ Oslo Børs
On Friday, November 1, 2024, Norse Atlantic Airways' first charter flight with
P&O Cruises departed from Manchester Airport, marking a new chapter in travel
partnership. The flight carried over 300 guests to Barbados, where they joined
fellow passengers aboard Britannia for a 14-night Caribbean cruise.
Between November '24 and March '25 Norse Atlantic will operate a weekly Friday
flight from Manchester to Barbados. It will operate Saturday flights from London
Gatwick and Manchester to Antigua/Barbados (alternating weeks). This schedule
offers convenient, direct and comfortable access for UK travelers heading to P&O
Cruises' popular Caribbean itineraries.
https://www.nordnet.no/market/news/dce95aab-2795-43d3-a512-3a80b151a07b
Lurifax
04.11.2024 kl 22:59
3003
Jeg kan ikke se at mitt innhold er noe mer spam enn ditt eller at dine uttalelser holder noe høyere nivå enn mine, men såpass respekt for ytringene dine at jeg ikke skal nedgradere dem til barneskolenivå og usynliggjøre dem har jeg.
Strategi
04.11.2024 kl 22:18
3022
Ikke vet jeg om hva motivasjonen til slike som deg er og hvem som betaler for at enkelte tråder rundt på fora blir spammet med et innhold som er fullstendig intetsigende og som åpenbart er på «barneskole» nivå.
Kan ikke annet en å anse dine uttalelser som et sterkt kjøps signal.
Dine innlegg blir herved usynlige for meg i fremtiden.
Kan ikke annet en å anse dine uttalelser som et sterkt kjøps signal.
Dine innlegg blir herved usynlige for meg i fremtiden.
Lurifax
04.11.2024 kl 17:29
3087
Selvsagt må de endre til en ny prøve og feile-metodikk når den opprinnelige prøve og feile-metodikken feilet.
Strategi
04.11.2024 kl 17:17
3084
Veldig fint å høre at DU har gitt BTL sjansen til å levere.
Veldig fint gjort av deg, du har vært raus!!!!
Trist at de jobbet i blinde tilbake i tid.
Det er ofte slik når du driver et selskap så må du som leder forholde deg til føringene som er fattet av styret på generalforsamling.
I noen tilfeller skaper dette en "treghet", viktig å se forskjellen på en pølsebu i Trondheimsveien og et flyselskap.
Fortid er fortid og nye føringer for selskapets videre ferd er fattet av styret enten ved ordinært møte eller ved "ekstraordinær" generalforsamling.
Hvis vi konsentrerer oss om nå tid og hva som har skjedd de siste par måneder kan vi konstatere at selskapet har gjort en rekke grep for å skape forutsigbarhet og fremtidige inntekter.
Kostnader kuttes , driftsmodellen justeres.
Det vi ser er at selskapet ikke lenger er like avhengig av egne ruter og her kommer ACMI inn og opprettholder drift crew og annet uten stor risiko og tap.
Tror dette blir en viktig del av virksomheten fremover når det er ledig kapasitet.
Det vi også ser er at trafikktallene er gode, med sterk fyllingsgrad.
Veldig fint gjort av deg, du har vært raus!!!!
Trist at de jobbet i blinde tilbake i tid.
Det er ofte slik når du driver et selskap så må du som leder forholde deg til føringene som er fattet av styret på generalforsamling.
I noen tilfeller skaper dette en "treghet", viktig å se forskjellen på en pølsebu i Trondheimsveien og et flyselskap.
Fortid er fortid og nye føringer for selskapets videre ferd er fattet av styret enten ved ordinært møte eller ved "ekstraordinær" generalforsamling.
Hvis vi konsentrerer oss om nå tid og hva som har skjedd de siste par måneder kan vi konstatere at selskapet har gjort en rekke grep for å skape forutsigbarhet og fremtidige inntekter.
Kostnader kuttes , driftsmodellen justeres.
Det vi ser er at selskapet ikke lenger er like avhengig av egne ruter og her kommer ACMI inn og opprettholder drift crew og annet uten stor risiko og tap.
Tror dette blir en viktig del av virksomheten fremover når det er ledig kapasitet.
Det vi også ser er at trafikktallene er gode, med sterk fyllingsgrad.
Redigert 04.11.2024 kl 17:19
Du må logge inn for å svare
Lurifax
04.11.2024 kl 15:31
3186
Hvis du leser lenger tilbake i tråden så har jeg hatt et mer nøytralt syn på selskapet, og gitt BTL og Norse sjansen til å vise at de kan levere, men faktum er at det har de ikke gjort, men heller vist at de famler i blinde. Men ustyrtelig morsomt er det at du mener at jeg er kjøpt og betalt for mine meningsytringer.
Green2030
04.11.2024 kl 15:17
3209
økt trafikk gir økte reklame inntekter samt økt støtte...Lurifax m.fl. er alias som kun skriver, provosere, erter, etc for å drive trafikk og klikk - et godt eksempel er hva Lurifax har gjort på NORSE kanalen ved å skrive negativt og provosere andre lesere her.... Aliaset har skrevet hundrevis av innlegg om Norse uten å eie en eneste aksje. Du kan jo spørre deg selv om du villa ha brukte mye tid å skrive hundrevis av negative innlegg over mange måneder på et forum hvor du ikke har investert en eneste krone i selskapet...
Lurifax er kjøpt og betalt
Lurifax er kjøpt og betalt
Strategi
04.11.2024 kl 15:02
3225
NORSE: Norse Atlantic Airways Extends 2025-2026 Winter Schedule from London Gatwick
i dag kl. 14:31 ∙ Oslo Børs
Popular winter-getaway destinations with increased flight availability are now
open for booking on www.flynorse.com through March 2026, giving travelers the
perfect chance to plan ahead and lock in low fares for unforgettable experiences
next winter.
Det ser ikke ut til at Norse Atlantic planlegger å legge ned akkurat.
Genialt å legge ut dette såpass tidlig for å fylle opp på faste priser.
https://www.nordnet.no/market/news/1d455ff8-837e-4840-adb9-9b28b35ae23b
Jeg tror dette kommer til å gå strålende bra, selskapet har tatt kraftig tak og det ser ut til å virke basert på de siste nyhetene fra selskapet.
i dag kl. 14:31 ∙ Oslo Børs
Popular winter-getaway destinations with increased flight availability are now
open for booking on www.flynorse.com through March 2026, giving travelers the
perfect chance to plan ahead and lock in low fares for unforgettable experiences
next winter.
Det ser ikke ut til at Norse Atlantic planlegger å legge ned akkurat.
Genialt å legge ut dette såpass tidlig for å fylle opp på faste priser.
https://www.nordnet.no/market/news/1d455ff8-837e-4840-adb9-9b28b35ae23b
Jeg tror dette kommer til å gå strålende bra, selskapet har tatt kraftig tak og det ser ut til å virke basert på de siste nyhetene fra selskapet.
Redigert 04.11.2024 kl 15:04
Du må logge inn for å svare
Lurifax
04.11.2024 kl 14:58
3220
Ja, hadde jeg da enda fått kjøpt og betalt for å kommentere her så ville jeg hatt klar bane mot lønnsomhet..
Strategi
04.11.2024 kl 14:53
3216
Ser ikke helt poenget dersom det du sier er riktig, i så fall "spammer" Finansavisen egne fora.
Sånn går dagan.
Sånn går dagan.
Green2030
04.11.2024 kl 14:22
3235
@Strategi og Realisten2
Lurifax har ikke investert i Norse og kommer ikke til å investere. Dette aliaset sin funksjon er å være negativ, kritisk, etc for å skape trafikk - på lik linje med noen andre alias på forumet her… hvis dere klikker på Lurifax så vil dere se at aliaset er ofte samkjørt med Gullhaugen. Lurifax er sikkert at Alias fra FA for å skape trafikk (les kjøpt og betalt)
Det positive er at aliaset provoserer frem gode og reflekterte svar fra de som kan Norse, men det er ikke noe poeng å overbevise dette aliaset om Norse
Lurifax har ikke investert i Norse og kommer ikke til å investere. Dette aliaset sin funksjon er å være negativ, kritisk, etc for å skape trafikk - på lik linje med noen andre alias på forumet her… hvis dere klikker på Lurifax så vil dere se at aliaset er ofte samkjørt med Gullhaugen. Lurifax er sikkert at Alias fra FA for å skape trafikk (les kjøpt og betalt)
Det positive er at aliaset provoserer frem gode og reflekterte svar fra de som kan Norse, men det er ikke noe poeng å overbevise dette aliaset om Norse
Redigert 04.11.2024 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
Lurifax
04.11.2024 kl 14:21
3235
Fins ingen dårlig søvnkvalitet pga usikkerhet her, idet jeg er helt sikker på at selskapet ikke har noe å vise til hva gjelder den klare banen mot lønnsomhet.
Strategi
04.11.2024 kl 14:09
3250
Siden du er så i tvil om retningen her og veldig usikker på om du skal kjøpe mer om du i det hele tatt har aksjer.
Mitt råd til deg er at du avstår å evt. kjøpe mer
Og har du fortsatt aksjer kan det være lurt å selge unna disse, virker som om du har dårlig søvnkvalitet og å tre til side kan sikkert hjelpe.
Lykke til.🧑✈️
Mitt råd til deg er at du avstår å evt. kjøpe mer
Og har du fortsatt aksjer kan det være lurt å selge unna disse, virker som om du har dårlig søvnkvalitet og å tre til side kan sikkert hjelpe.
Lykke til.🧑✈️
Lurifax
04.11.2024 kl 13:38
3281
Selskapet har fortsatt alt å bevise hva gjelder grunnlaget for lønnsom drift.
Strategi
04.11.2024 kl 13:23
3305
Det er leid ut forholdsvis mye ACMI, bedre forutsigbarhet er det vanskelig å få.
Dette er inkludert crew og anen kost så disse avtalene er forutsigbar inntjening.
Dette er inkludert crew og anen kost så disse avtalene er forutsigbar inntjening.
Realisten2
04.11.2024 kl 12:04
3344
Selskapet fraktet 514 000 passasjerer i q3. Disse betalte trolig over kr 2 000 000 000 for å reise med Norse.
Hvilket grunnlag er det som er blåst bort?
Hvilket grunnlag er det som er blåst bort?
Lurifax
04.11.2024 kl 11:52
3352
Greit nok å være optimistisk, hvis det faktisk foreligger et reelt grunnlag for det - men her er det meste av grunnlag blåst bort.
Strategi
04.11.2024 kl 11:15
3378
Noen kjøper noen selger og håper på "lavt hengende frukt".
Selskapet er konkurs priset, samtidig er det et sterkt signal fra selskapet at de ikke har planer om å legge ned.
De som følger selskapet tett har en annen forståelse enn tilfeldige tradere og selger ikke aksjer.
Ører er uinteressant.
Mitt tips er at Norse kommer til å overaske sterkt på oppsiden fremover.
Selskapet er konkurs priset, samtidig er det et sterkt signal fra selskapet at de ikke har planer om å legge ned.
De som følger selskapet tett har en annen forståelse enn tilfeldige tradere og selger ikke aksjer.
Ører er uinteressant.
Mitt tips er at Norse kommer til å overaske sterkt på oppsiden fremover.
Bullen
01.11.2024 kl 18:42
3697
Lurifax skrev Søtt med all den naive optimismen.
Ikke noe gærent med litt optimisme, må bare ikke koste for mye
Bullen
01.11.2024 kl 16:28
3717
Ja, la oss håpe på det.
Det ser jo ikke ut som om BTL har kasta inn håndkle
Det ser jo ikke ut som om BTL har kasta inn håndkle
Strategi
01.11.2024 kl 16:14
2823
Flyselskapet Norse Atlantic åpner nytt kontor i Riga, Latvia
Må bare si meg strålende fornøyd med dette valget av flere grunner.
Garantert mye bedre service og vesentlig billigere.
https://e24.no/bors/nyheter/a/298615&_sp_pass_consent=true?pinnedEntry=298615
Må bare si meg strålende fornøyd med dette valget av flere grunner.
Garantert mye bedre service og vesentlig billigere.
https://e24.no/bors/nyheter/a/298615&_sp_pass_consent=true?pinnedEntry=298615
Redigert 01.11.2024 kl 16:16
Du må logge inn for å svare
Realisten2
01.11.2024 kl 16:06
2816
Mitt rasjonale er... dersom styret og de store eierne mener at selskapet må ha kapital, eller der er andre moment som gjør at selskapet bør få tilført kapital, hvorfor har ikke dette kommet allerede?
Det jeg ser tilsier at ledelsen og styret gjør alt for å unngå en emisjon. Strategi endes, markedstilpassninger gjennomføres, kostnader kuttes osv. Jeg har meget god tro på at BTL gjør alt det rette nå. Markedet kan selvsagt motarbeide Norse, men jeg har så solid tro at jeg kjøpte mer I går og i dag.
Betyr ikke at jeg råder noen til å gå inn, men dersom en kun ser på fakta og filtrerer bort alle rare utspill og artikler i norske nettaviser, så mener jeg fakta peker i riktig retning.
Der er risiko, men det er jeg villig til å ta da oppsiden er betydelig.
Det jeg ser tilsier at ledelsen og styret gjør alt for å unngå en emisjon. Strategi endes, markedstilpassninger gjennomføres, kostnader kuttes osv. Jeg har meget god tro på at BTL gjør alt det rette nå. Markedet kan selvsagt motarbeide Norse, men jeg har så solid tro at jeg kjøpte mer I går og i dag.
Betyr ikke at jeg råder noen til å gå inn, men dersom en kun ser på fakta og filtrerer bort alle rare utspill og artikler i norske nettaviser, så mener jeg fakta peker i riktig retning.
Der er risiko, men det er jeg villig til å ta da oppsiden er betydelig.
Strategi
01.11.2024 kl 15:55
2807
Norse Atlantic har brutt den fallende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere falltakt. Aksjen har støtte ved cirka 1.50 kroner og motstand ved cirka 7.60 kroner. RSI divergerer positivt mot kursen, noe som indikerer mulighet for en reaksjon opp. RSI-kurven viser en stigende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en stigende trend også for kursen.
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101195&tck=NORSE
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101195&tck=NORSE
Strategi
01.11.2024 kl 15:50
2790
Skulle det allikevel bli en emisjon, er dagens kurser attraktive sett i forhold til de med vesentlig høyere inngang.
Tviler selv sterk på at det blir noen emisjon.
BTL har virkelig "brettet opp ermene" og tatt sterke grep.
Positivt kommer nesten daglig fra selskapet.
Tviler selv sterk på at det blir noen emisjon.
BTL har virkelig "brettet opp ermene" og tatt sterke grep.
Positivt kommer nesten daglig fra selskapet.
Bullen
01.11.2024 kl 15:08
2822
Høres bra ut. Håper at Norse ¨blir født på ny¨. Ser ut som om kursen stabiliserer seg i under kant av 2 kroner i påvente av nyheter
Strategi
01.11.2024 kl 15:01
2844
Norse Atlantic Airways Celebrates Sold-Out Inaugural Flight from London Gatwick to Cape Town
Wed, Oct 30, 2024 08:21 CEThttps://news.cision.com/norse-atlantic-airways-as/r/norse-atlantic-airways-celebrates-sold-out-inaugural-flight-from-london-gatwick-to-cape-town,c4058760
Wed, Oct 30, 2024 08:21 CEThttps://news.cision.com/norse-atlantic-airways-as/r/norse-atlantic-airways-celebrates-sold-out-inaugural-flight-from-london-gatwick-to-cape-town,c4058760
Manawa
01.11.2024 kl 14:53
2850
I prognosen min er det lagt opp til at dette betales i desember og at det vil være MUSD 51 i unrestricted cash etter dette.
Bullen
01.11.2024 kl 14:44
2864
Første pri er vel å betale tilbake et lån på ca. 200 mill til BTL og Scorpio.
Blir sikkert ikke en emisjon for å få til det 😊
Blir sikkert ikke en emisjon for å få til det 😊
Strategi
01.11.2024 kl 14:30
2880
Re: Realisten22
Fra Nordnet fora
for 36 min siden
Da var ACMI for Manchester - Bridgetown også i gang (Bridgetown, St. Michael Barbados). denne skal vell gå fast gjennom vinteren.
-----------------
Tror det blir fine Julepresanger i år også.
Fra Nordnet fora
for 36 min siden
Da var ACMI for Manchester - Bridgetown også i gang (Bridgetown, St. Michael Barbados). denne skal vell gå fast gjennom vinteren.
-----------------
Tror det blir fine Julepresanger i år også.
Redigert 01.11.2024 kl 14:42
Du må logge inn for å svare
Manawa
01.11.2024 kl 13:46
2899
Helt klart det store spørsmålet og jeg tror ikke emisjon står på agendaen nå.
UB Q2 hadde de MUSD 8,5 i unrestricted cash, som var kunstig lav siden cc selskapene da holdt tilbake MUSD 29 ,5 mer enn det som var solgt men ikke flydd.
Mitt estimat er at de har pre-tax profit på MUSD 41 i Q3 (snittpris USD 465 og fuelkost justert i forhold til fuelpris).
Ellers samme kost per flight på øvrige bevegelige kostnader.
Forutsetter videre :
1. Arbeidskapitalbinding redusert med MUSD 29,5 (antar at de nå får alt som faktisk er flydd)
2. capex på MUSD 5
3. leasepayment =avskr+renter leasing
I så fall bør de ha MUSD 73,8 i unrestricted cash UB Q3
Tilsvarende forventer jeg Q4 nøytralt på pretax, capex MUSD 5 og tilbakebetaling av lån MUSD 20.
I ender jeg med et cash estimat på MUSD 51,6 som bør være tilstrekkelig til å unngå emisjon..
Får de på plass en langsiktig ACMI avtale med oppstart skal dette gå veldig greit. Fortsetter de uten en slik avtale er det i grenseland.
Jeg er forøvrig ikke utrygg på at de får på plass en slik avtale og forventer derfor ingen emisjon.
Er supert om noen med annen beregning kommenterer.
UB Q2 hadde de MUSD 8,5 i unrestricted cash, som var kunstig lav siden cc selskapene da holdt tilbake MUSD 29 ,5 mer enn det som var solgt men ikke flydd.
Mitt estimat er at de har pre-tax profit på MUSD 41 i Q3 (snittpris USD 465 og fuelkost justert i forhold til fuelpris).
Ellers samme kost per flight på øvrige bevegelige kostnader.
Forutsetter videre :
1. Arbeidskapitalbinding redusert med MUSD 29,5 (antar at de nå får alt som faktisk er flydd)
2. capex på MUSD 5
3. leasepayment =avskr+renter leasing
I så fall bør de ha MUSD 73,8 i unrestricted cash UB Q3
Tilsvarende forventer jeg Q4 nøytralt på pretax, capex MUSD 5 og tilbakebetaling av lån MUSD 20.
I ender jeg med et cash estimat på MUSD 51,6 som bør være tilstrekkelig til å unngå emisjon..
Får de på plass en langsiktig ACMI avtale med oppstart skal dette gå veldig greit. Fortsetter de uten en slik avtale er det i grenseland.
Jeg er forøvrig ikke utrygg på at de får på plass en slik avtale og forventer derfor ingen emisjon.
Er supert om noen med annen beregning kommenterer.
Redigert 01.11.2024 kl 14:26
Du må logge inn for å svare
Lurifax
01.11.2024 kl 13:31
2912
Jeg sitter selvsagt ikke som aksjonær her - som BTL indirekte sier: Norse er ikke en god investering, ergo er han ikke åpen for å investere mer.
Octagon
01.11.2024 kl 12:50
2916
"Godt nok" til å unngå ny emisjon (og til hvilken kurs) før vinteren setter inn ? Er det store spørsmålet akkurat nå...
Hva som skjer videre med aksjonær-lånet som nå forfaller 15.12 med 20 MUSD er også uavklart.
Utsettes ikke dette eller konverteres til aksjer så forsvinner en hel del av Q3 bunnlinjen til dette formålet, genererer de nok til både å klare seg uten emisjon og samtidig innfri dette lånet ?
Inkludert renter tilsvarer vel dette lånet omtrent hele selskapets market cap. pr nå...
Hva som skjer videre med aksjonær-lånet som nå forfaller 15.12 med 20 MUSD er også uavklart.
Utsettes ikke dette eller konverteres til aksjer så forsvinner en hel del av Q3 bunnlinjen til dette formålet, genererer de nok til både å klare seg uten emisjon og samtidig innfri dette lånet ?
Inkludert renter tilsvarer vel dette lånet omtrent hele selskapets market cap. pr nå...
Green2030
01.11.2024 kl 12:33
2917
Det var nærliggende å tro det basert på dine ordvalg. Så du sitter som aksjonær på lik linje med oss andre slik jeg forstår deg da - ønsker deg lykke til med dine investeringer. Personlig så liker jeg at noen kommer med konstruktiv kritikk som gir rom for diskusjon og ettertanke. Setter også pris på innspillene til Realisten2, Manawa og Strategi for å nevne noen
Redigert 01.11.2024 kl 12:33
Du må logge inn for å svare
Realisten2
01.11.2024 kl 11:34
2955
Dette var et rart innlegg.
Ble du så skuffet av at Q3 datoen endret seg? Eller vet du hva som kommer av resultat og tar skuffelsen på forskudd?
Skuffelse er vell når en forventer noe som ikke kommer.. eller?
Jeg tror at resultatet blir ok, men ikke kjempegodt. Blir det dårligere enn mine forventinger, så blir jeg skuffet..
Ble du så skuffet av at Q3 datoen endret seg? Eller vet du hva som kommer av resultat og tar skuffelsen på forskudd?
Skuffelse er vell når en forventer noe som ikke kommer.. eller?
Jeg tror at resultatet blir ok, men ikke kjempegodt. Blir det dårligere enn mine forventinger, så blir jeg skuffet..
Lurifax
01.11.2024 kl 11:26
2948
Green2030 skrevInnlegget er slettet
Så hvis man har mistet troen på selskapet så er det ensbetydende med at man sitter short? Jeg har samme standpunkt til caset som BTL: jeg er åpen for å investere mer - hvis det er en god investering..
Manawa
01.11.2024 kl 10:40
2976
Da har du kanskje også fått med deg at de også har flyttet de neste 4 rapporteringene til omlag 8 uker etter kvartalsslutt fra 5-6 uker som de har hatt til nå?
Goldsmith
01.11.2024 kl 10:05
2964
Antar at alle har fått med seg at NORSE har utsatt 3Q resultat fremleggelsen fra 5. november til 29. november. Utsettelse av resultatfremleggelsen er sjelden en høydare! Dessverre. Disse gutta slutter vist aldri å skuffe!
Lurifax
01.11.2024 kl 08:41
3010
Ja, det synes som en desperat turnaround fra den klare banen mot lønnsomhet..
Strategi
31.10.2024 kl 22:22
3076
Tror Norse nå ligger godt fortøyd på brygga.
Livbøyer trengs ikke lenger, Norse har gjort helomvending på driftsmodellen samt har satt kostnadsfokus øverst på agenda.
Turnaround.
Livbøyer trengs ikke lenger, Norse har gjort helomvending på driftsmodellen samt har satt kostnadsfokus øverst på agenda.
Turnaround.
Strategi
31.10.2024 kl 16:20
3090
ACMI Leasing
Also known as wet or damp leasing, ACMI leasing is an agreement between two airlines, where the lessor agrees to provide an aircraft, crew, maintenance and insurance (ACMI) to the lessee – in return for payment on the number of block hours operated.
ACMI provides the lessee with additional or replacement capacity, even at short notice.
Also known as wet or damp leasing, ACMI leasing is an agreement between two airlines, where the lessor agrees to provide an aircraft, crew, maintenance and insurance (ACMI) to the lessee – in return for payment on the number of block hours operated.
ACMI provides the lessee with additional or replacement capacity, even at short notice.
Strategi
31.10.2024 kl 16:06
3067
Hentet fra Nordnet forum.
Realisten22
Norse åpner nå kontor i Riga for å styrke Charter/ACMI. Har sett litt på bakgrunnen for dette.
Lønnsnivået er ca 30% under Norge. Utdanningsnivået er høyt, med god infrastruktur, gode språkkunnskaper og et sterkt faglig miljø. I tillegg er der støtte og skattemotiverende ordninger. Dette kombinert med at Riga er blitt et senter for ACMI og at de store aktørene holder til der, er et strategisk bra grep.
Dette var positivt..
Realisten22
Norse åpner nå kontor i Riga for å styrke Charter/ACMI. Har sett litt på bakgrunnen for dette.
Lønnsnivået er ca 30% under Norge. Utdanningsnivået er høyt, med god infrastruktur, gode språkkunnskaper og et sterkt faglig miljø. I tillegg er der støtte og skattemotiverende ordninger. Dette kombinert med at Riga er blitt et senter for ACMI og at de store aktørene holder til der, er et strategisk bra grep.
Dette var positivt..
Strategi
31.10.2024 kl 10:00
3162
Antar at 2 kr ryker i løpet av dagen lite til salgs og en stor short som sannsynligvis vil havne under sterkt press etter hvert.
Strategi
31.10.2024 kl 08:49
3195
Det vi vet er at prisene er gode og flyene har god fyllingsgrad.
Vi vet også at det er gjort mange gode tiltak ved utleie osv. og kostnader er kuttet , organisasjonen er trimmet kraftig ned.
Ja, nå skal de levere og som Realisten2 sier ;
RE; De fraktet vell 514 000 pasasjerer, og om hver passasjer la igjen kr 800-1000 på bunnlinjen, så blir der noen kroner i kassen (enkelt regnestykke)
Retur av 3 maskiner kan også bidra positivt, selv om jeg ikke tror det kommer i q3, gjerne heller ikke i q4, men i 2025. I tillegg så tror jeg Q4 ser bra ut. Oktober blir bra, noe nedgang i Nov men Desember ser åpenbart bra ut, med gode priser.
Jeg ser også at prisene for 2025 sesongen er mye bedre - så lang tid i forkant.... Trenger vell ikke å si mer enn at jeg tror dette går veien.... :-)
Vi vet også at det er gjort mange gode tiltak ved utleie osv. og kostnader er kuttet , organisasjonen er trimmet kraftig ned.
Ja, nå skal de levere og som Realisten2 sier ;
RE; De fraktet vell 514 000 pasasjerer, og om hver passasjer la igjen kr 800-1000 på bunnlinjen, så blir der noen kroner i kassen (enkelt regnestykke)
Retur av 3 maskiner kan også bidra positivt, selv om jeg ikke tror det kommer i q3, gjerne heller ikke i q4, men i 2025. I tillegg så tror jeg Q4 ser bra ut. Oktober blir bra, noe nedgang i Nov men Desember ser åpenbart bra ut, med gode priser.
Jeg ser også at prisene for 2025 sesongen er mye bedre - så lang tid i forkant.... Trenger vell ikke å si mer enn at jeg tror dette går veien.... :-)
Redigert 31.10.2024 kl 08:56
Du må logge inn for å svare
Lurifax
31.10.2024 kl 08:30
3214
Jeg tror du har helt rett i din analyse - man prioriterer fyllingsgrad over pris for å minimere tapene og kjøpe seg selv tid. Som jeg har sagt tidligere; det handler nå ikke lenger om å levere, men om å overleve.