Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Strategi
06.11.2024 kl 09:48
2392
NORSE: Norse Atlantic Airways Announces Successful Completion of Inaugural Charter Flight for P&O Cruises
i går kl. 12:07 ∙ Oslo Børs
On Friday, November 1, 2024, Norse Atlantic Airways' first charter flight with
P&O Cruises departed from Manchester Airport, marking a new chapter in travel
partnership. The flight carried over 300 guests to Barbados, where they joined
fellow passengers aboard Britannia for a 14-night Caribbean cruise.
Between November '24 and March '25 Norse Atlantic will operate a weekly Friday
flight from Manchester to Barbados. It will operate Saturday flights from London
Gatwick and Manchester to Antigua/Barbados (alternating weeks). This schedule
offers convenient, direct and comfortable access for UK travelers heading to P&O
Cruises' popular Caribbean itineraries.
https://www.nordnet.no/market/news/dce95aab-2795-43d3-a512-3a80b151a07b
i går kl. 12:07 ∙ Oslo Børs
On Friday, November 1, 2024, Norse Atlantic Airways' first charter flight with
P&O Cruises departed from Manchester Airport, marking a new chapter in travel
partnership. The flight carried over 300 guests to Barbados, where they joined
fellow passengers aboard Britannia for a 14-night Caribbean cruise.
Between November '24 and March '25 Norse Atlantic will operate a weekly Friday
flight from Manchester to Barbados. It will operate Saturday flights from London
Gatwick and Manchester to Antigua/Barbados (alternating weeks). This schedule
offers convenient, direct and comfortable access for UK travelers heading to P&O
Cruises' popular Caribbean itineraries.
https://www.nordnet.no/market/news/dce95aab-2795-43d3-a512-3a80b151a07b
Realisten2
06.11.2024 kl 16:28
2260
Noen kommentarer i dag Lurifax? Tidvis opp over 25%, ser ut til å endre opp 15%+
Tenker at dette er en god indikasjon på hva som vil komme til å skje så fort emisjonsfrykten faller bort og flere investorer får øynene opp for hvordan selskapet bygges. For 2 år siden så var der ikke noe selskap, Nå er selskapet godt etablert med fokus på drift og på å bygge en solid grunn å bygge videre på.
Her har vi et selskap som har hatt en formidabel vekst på kort tid. Omsetningen i Q3 blir over 2200 millioner kroner. Dette på under 24 måneder.
Oppstartskostander har vært betydelige og grunder (BTL) har måtte strekke seg langt for å sikre drift. Så har de hatt noen informasjons og kommunikasjonsutfordringer, samt underestimert effekten av at kreditkort-selskapene tilbakeholder/holdt over 400 millioner kroner som var selskapet sine penger. Derfor lånte de store eierne inn ca kr 200 millioner.
Jeg tenker at oppgangen i dag viser at noen har satt seg inn i selskapets drift og muligheter....
Tenker at dette er en god indikasjon på hva som vil komme til å skje så fort emisjonsfrykten faller bort og flere investorer får øynene opp for hvordan selskapet bygges. For 2 år siden så var der ikke noe selskap, Nå er selskapet godt etablert med fokus på drift og på å bygge en solid grunn å bygge videre på.
Her har vi et selskap som har hatt en formidabel vekst på kort tid. Omsetningen i Q3 blir over 2200 millioner kroner. Dette på under 24 måneder.
Oppstartskostander har vært betydelige og grunder (BTL) har måtte strekke seg langt for å sikre drift. Så har de hatt noen informasjons og kommunikasjonsutfordringer, samt underestimert effekten av at kreditkort-selskapene tilbakeholder/holdt over 400 millioner kroner som var selskapet sine penger. Derfor lånte de store eierne inn ca kr 200 millioner.
Jeg tenker at oppgangen i dag viser at noen har satt seg inn i selskapets drift og muligheter....
Lurifax
06.11.2024 kl 16:34
2248
Regner med kursen pumpes opp i forventning om trafikktall i morgen, og at den dumpes ned igjen i etterkant - som sist.
Shinkansen
07.11.2024 kl 08:11
2158
Du mener det, selv på volumet fra igår, og de siste 7 dagene forøvrig?
Lurifax
07.11.2024 kl 08:40
2153
For at aksjen skal reprises må selskapet melde noen åpenbare grunner til at den skal det - så ja, dette er en pump opp mot trafikktallene.
Shinkansen
07.11.2024 kl 09:14
2126
Hva med andre signaler i markedet? Kan det tenkes flere får øynene opp for dette, hvis man ser på mcap og value pr asset i forhold til andre selskaper, samt mangel på fly? Har du hensynstatt dette, eller mener du dette utelukkende er en pump før trafikktall?
Lurifax
07.11.2024 kl 09:37
2098
Selskapet har fortsatt til gode å vise til hvordan verdier skal realiseres, mens det har en god track record på å vise til hvordan verdier går tapt.
Shinkansen
07.11.2024 kl 09:52
2113
Kan jo snu litt på flisa der: Verdiene blir skapt når de vokser (utvikling av brand, opplæring, oppstart og etablering av nye ruter). Som selvsagt koster penger. Skikkelig skuff i sommer da avtalen om strategisk samarbeid ikke gikk, og selskapet fikk en krisekurs. Verdt å sjekke verdi pr asset kontra mcap i forhold til andre selskaper. Så er det fortsatt et ungt selskap. Har lagt merke til hvordan de kjapt, relativt sett, endrer strategi for å sikre drift og å få dette til et plussprosjekt, samt å levere ganske så bra tall på load de siste mnd. Så får vi se hva endelig inntekt pr reisende blir i Q3. At det er en risk er det ingen tvil om, men hvordan kan oppsiden se ut dersom det meldes om lengre utleie avtaler (flere fly over flere år)?!
Lurifax
07.11.2024 kl 10:01
2100
Hovedproblemet her er at selskapet er presset på tid og penger - det finnes lite rom for å gjøre flere feilvurderinger. Så nedsiderisikoen synes skumlere enn oppsidepotensialet synes attraktivt.
Realisten2
07.11.2024 kl 11:52
2025
Lurifax, du skal ha honnør for at du klarer å holde et negativt syn i disse dager. Viktig at noen også gir uttrykk for en viss moderasjon, da det er lett for oss å glemme risikoen. Når det er sagt så er troen så god at jeg nok (trolig) sitter til August 25, så kan vi gjøre opp regnskapet da :-)
Lurifax
07.11.2024 kl 12:03
2012
Hvis du fortsetter å trade aksjen frem til august 2025 så kan du jo kanskje være heldig nok til ende opp med å gå i pluss.
Green2030
07.11.2024 kl 13:27
1968
Hadde du vært litt lur så hadde du kjøpt på 1,50 -1,70 - du viste jo at aksjen skulle opp på forventninger på oktober tall, da hadde du hatt 50% avkastning. Du har jo tross alt fulgt selskapet i mange måneder og skrevet flere hundre innlegg.... men du har ikke og eier ikke en eneste aksje i NORSE. Du har ingen konstruktive innlegg, alt du gjør er å vri og vende på ord og ordspill til det negative på vegne av FA.
Shinkansen
07.11.2024 kl 13:33
1976
Nå har markedet gitt aksjen juling siden juli eller noe slikt. Om det er denne pumpen før loadtall for en mnd (oktober) vi ser nå, vil jeg jo si det er en kraftig pump på så høye volum. Evt reprising mot fair value. Stryk det som ikke passer egen bias.
Lurifax
07.11.2024 kl 13:45
1966
Jeg er ikke en spekulant/trader, jeg investerer kun basert på fundamentale forhold- og det har ikke kommet noe fundamentalt nytt fra selskapet som skal tilsi den siste ukens reprising av aksjen.
Shinkansen
07.11.2024 kl 13:50
1960
Fair enough, men har du ikke sett noen fundamentale forhold utover akkurat selskaps spesifikt den siste tiden?
Green2030
07.11.2024 kl 14:25
1948
Nå har vi hørt det også...hehe... du har primært fulgt Norse i 6 mnd og skrevet hundrevis av negative innlegg om selskapet. Hvorfor bruke så mye tid på et selskap du ikke har tro på? Det er utallige andre selskap på Oslo Børs som er spennende, men du bruker all din tid som investor på å følge Norse som du ikke tror på - ref dine meldinger.
Lurifax
07.11.2024 kl 14:34
1929
Naive optimister trenger en motvekt inntil det faktiske grunnlaget for optimismen er tilstede - mistenker at det kan ta laaang tid før dere blir kvitt meg...
Manawa
07.11.2024 kl 15:51
1856
Utrolig flott at det er noen "investorer" som sover så godt i timen. Håper du alltid står på motsatt side av mine handler om du i det hele tatt gjør noe annet enn å drive dank på forumet her.
https://mb.cision.com/Public/21212/4047716/b34c0567588258a3.pdf
https://mb.cision.com/Public/21212/4047716/b34c0567588258a3.pdf
Lurifax
07.11.2024 kl 16:30
1839
Det vi har lært hittil av Norse sin forretningsmodell er at man ikke skal legge for stor vekt på trafikktallene - hersketeknikker bryr jeg meg ikke noe om forresten, men om det får deg til å føle deg bedre så er det bare å kjøre på..
Manawa
07.11.2024 kl 17:35
1808
Forklar gjerne hva du mener at man ikke skal legge vekt på trafikktallene?
Rimelig spesielt synspunkt som forsåvidt bare bekrefter nok en gang at du umulig kan være investor men en eller annen som driver dank på forumet her...
Rimelig spesielt synspunkt som forsåvidt bare bekrefter nok en gang at du umulig kan være investor men en eller annen som driver dank på forumet her...
Shinkansen
07.11.2024 kl 19:45
2684
Når du implisitt kaller deg en motvekt... Hvilken ekspertise har du? Tenker primært i forhold til de du kaller naive optimister.. Fint med balanse på div fora, men og greit å vite hvem som fremmer ulike synspunkter. Jobber du innen finans, for eksempel?
Green2030
08.11.2024 kl 08:03
2653
Norse Atlantic continues positive trend and records its highest ever load factor
October saw Norse Atlantic record its highest ever load factor for a month,
achieving 90%, which represented a 15-percentage point (p.p.) year-on-year
increase. During October, Norse Atlantic had 118,502 passengers, representing an
increase of 16 per cent compared to a year earlier, across 410 flights,
including 50 charters. Norse Atlantic completed 99 per cent of scheduled flights
in the month, while 74 per cent of flights arrived within 15 minutes of their
scheduled arrival time.
"It is a pleasure to report our highest ever load factor in what is just under
two and a half years since our first flight, continuing the positive trend in
month-on-month passenger numbers as we continue to improve all parts of our
business.
https://newsweb.oslobors.no/message/631694
October saw Norse Atlantic record its highest ever load factor for a month,
achieving 90%, which represented a 15-percentage point (p.p.) year-on-year
increase. During October, Norse Atlantic had 118,502 passengers, representing an
increase of 16 per cent compared to a year earlier, across 410 flights,
including 50 charters. Norse Atlantic completed 99 per cent of scheduled flights
in the month, while 74 per cent of flights arrived within 15 minutes of their
scheduled arrival time.
"It is a pleasure to report our highest ever load factor in what is just under
two and a half years since our first flight, continuing the positive trend in
month-on-month passenger numbers as we continue to improve all parts of our
business.
https://newsweb.oslobors.no/message/631694
Manawa
08.11.2024 kl 08:19
2648
Ifølge Lurifax har ikke dette så mye å si:)
https://mb.cision.com/Public/21212/4063399/8856c3590a606b1c.pdf
Og @Shinkansen Lurifax jobber definitivt ikke i finansbransjen eller har noen som helst innsikt i kapitalmarkeder.
https://mb.cision.com/Public/21212/4063399/8856c3590a606b1c.pdf
Og @Shinkansen Lurifax jobber definitivt ikke i finansbransjen eller har noen som helst innsikt i kapitalmarkeder.
Redigert 08.11.2024 kl 08:30
Du må logge inn for å svare
elnomi
08.11.2024 kl 08:26
2644
Det var solide tall. Om Norse også har kontroll på likviditeten og kapitalen så er kan det bli en fin reprising.
Strategi
08.11.2024 kl 08:26
2641
Bedre enn forventet, viser at grepene BTL nå har tatt er "geniale", Norse er utvilsomt på rett vei her.
Nå skal denne 6 måneders grafen snus trill rundt.
https://corporate.flynorse.com/en-gb/investor-relations/the-share/
Nå skal denne 6 måneders grafen snus trill rundt.
https://corporate.flynorse.com/en-gb/investor-relations/the-share/
Realisten2
08.11.2024 kl 08:36
2645
Ikke behov for lange innlegg i dag. Bare en kort melding til BTL og Norse teamet: Takk!
Strategi
08.11.2024 kl 08:36
2657
Flere reiste med Norse i oktober
Re:
– Det er gledelig å rapportere høyeste kabinfaktor noensinne 2,5 år etter vår første flytur, samtidig som vi fortsetter den positive trenden med månedlig økning av passasjertallene og fortsetter å forbedre alle deler av virksomheten, sier Norse-sjef Bjørn Tore Larsen.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/11/08/8203598/flere-reiste-med-norse-i-oktober
Re:
– Det er gledelig å rapportere høyeste kabinfaktor noensinne 2,5 år etter vår første flytur, samtidig som vi fortsetter den positive trenden med månedlig økning av passasjertallene og fortsetter å forbedre alle deler av virksomheten, sier Norse-sjef Bjørn Tore Larsen.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/11/08/8203598/flere-reiste-med-norse-i-oktober
Lurifax
08.11.2024 kl 08:38
2643
Poenget mitt er at man ikke skal se seg blind på trafikktallene alene.
Strategi
08.11.2024 kl 08:41
2648
Hentet fra Nordnet fora.
Re:
manawa
for 22 min siden
Også kult å se omfanget på ACMI for neos hvor de de siste to dagene har vært de har flydd JFK, HKT, MRU, SLL, ZNZ, MBA og MAD.
Åpenbart at de flyr veldig mye mer for Neos enn det som er meldt!!
Re:
manawa
for 22 min siden
Også kult å se omfanget på ACMI for neos hvor de de siste to dagene har vært de har flydd JFK, HKT, MRU, SLL, ZNZ, MBA og MAD.
Åpenbart at de flyr veldig mye mer for Neos enn det som er meldt!!
Lurifax
08.11.2024 kl 08:51
2618
Jeg har ikke sagt at det ikke er en viktig driver for lønnsomhet - spørsmålet alle stiller seg er jo hvorvidt Norse har kontroll på kostnadssiden..
Strategi
08.11.2024 kl 09:00
2593
Det store spørsmålet nå er om hele
NORSE ATLANTIC ASA blir kjøpt opp.
NORSE ATLANTIC ASA blir kjøpt opp.
elnomi
08.11.2024 kl 09:06
2597
Når hele selskapet kun er priset til 300 millioner og leverer slike enorme tall og alt annet selskapet er i besittelse av må NORSE være en fristende oppkjøpskandidat. Hvis noen nå legger +1 milliard (som er småpenger) på bordet så kan de nok sikre seg hele Norse.
Manawa
08.11.2024 kl 09:07
2601
Tror jeg er 100% uaktuelt nå uten at budet er godt oppe på 30 tallet og akkurat det kan ta litt tid;)
Går det slik jeg tror tjener de NOK 5,99 per aksje i 2025 og dette ser garantert BTL & Co også. Alt under 6 gangeren på forventet resultat tror jeg er helt uaktuelt å selge på.
Virker som mange glemmer hvor rutinert team som står bak Norse.
CEO- Har bygget et salskap fra 0 til + 30 000 ansatte
CFO- Lang erfaring fra Fredriksen systemet og har stått bak kompliserte rekonstruksjoner.
Operasjonelt- En svært rutinert gjeng.
Ikke minst er de i et marked som boomer og er forventet vil vokse kraftig videre.
US International aug y/y vekst :
2024 29%
2023 18%
https://flightbi.com/us-commercial-air-traffic-and-fare-report-august-2024/
Samtidig er det stor manko på råvaren som er WB fly som Norse leaser til røverkjøpspris.
Den andre "råvarer" som trengs er fuel og fuelkost er kraftig ned i forhold til 2023.
Går det slik jeg tror tjener de NOK 5,99 per aksje i 2025 og dette ser garantert BTL & Co også. Alt under 6 gangeren på forventet resultat tror jeg er helt uaktuelt å selge på.
Virker som mange glemmer hvor rutinert team som står bak Norse.
CEO- Har bygget et salskap fra 0 til + 30 000 ansatte
CFO- Lang erfaring fra Fredriksen systemet og har stått bak kompliserte rekonstruksjoner.
Operasjonelt- En svært rutinert gjeng.
Ikke minst er de i et marked som boomer og er forventet vil vokse kraftig videre.
US International aug y/y vekst :
2024 29%
2023 18%
https://flightbi.com/us-commercial-air-traffic-and-fare-report-august-2024/
Samtidig er det stor manko på råvaren som er WB fly som Norse leaser til røverkjøpspris.
Den andre "råvarer" som trengs er fuel og fuelkost er kraftig ned i forhold til 2023.
Redigert 08.11.2024 kl 09:10
Du må logge inn for å svare
Manawa
08.11.2024 kl 09:12
2588
Man skal ha sovet rimelig godt i timen for ikke å ha fått med seg at kostnadssiden har landet stort sett akkurat som ventet alle de siste kvartalene....
Utfordringen var at det i Q2 kom inn mye mer kapasitet i markedet enn alle hadde ventet hvor det i Q3 har vært veldig mye mer balanse med en kraftig volumøkning.
UAL sa i sinn Q3 rapport at de ikke lenger så prispresset de opplevde i Q2 lenger.
International passengers US:
August 2024 24,5 M
August 2023 19M
August 2022 16.5 M
https://flightbi.com/us-commercial-airport-traffic-in-september-2024/
Utfordringen var at det i Q2 kom inn mye mer kapasitet i markedet enn alle hadde ventet hvor det i Q3 har vært veldig mye mer balanse med en kraftig volumøkning.
UAL sa i sinn Q3 rapport at de ikke lenger så prispresset de opplevde i Q2 lenger.
International passengers US:
August 2024 24,5 M
August 2023 19M
August 2022 16.5 M
https://flightbi.com/us-commercial-airport-traffic-in-september-2024/
Strategi
08.11.2024 kl 09:35
2536
Det som er gledelig er at dette bare er starten på en lang opptur.
🧑✈️🛫🛫🛫
🧑✈️🛫🛫🛫
Manawa
08.11.2024 kl 13:15
2396
Virker som Lurifax har tatt kvelden her ? Han har alltid vært superrask til å følge opp men nå ble det sannelig stille...
Lurifax
08.11.2024 kl 13:31
2398
Hva vil du at jeg skal si; at selskapet har snudd skuta basert på trafikktallene i forkant av vintersesongen?
Manawa
08.11.2024 kl 14:27
2353
Ikke så lette å diskutere med slike som deg som aldri evner å underbygge påstandene dine. Du stiller spørsmål vedrørende konstnads-kontroll hvor jeg hevder de i all hovedsak har vært på forventningene. Som jeg skriver har man sovet i timen dersom man tror det er kostnadsstyring som har vært problemet...
Siden du stiller spørsmål om kostnadskontroll vil det jo være naturlig at du utdyper ditt syn og gir noe å henge det på .
(Det er forsåvidt ingenting i dine alle innlegg som antyder at du er i stand til å gjøre det men dog...)
Siden du stiller spørsmål om kostnadskontroll vil det jo være naturlig at du utdyper ditt syn og gir noe å henge det på .
(Det er forsåvidt ingenting i dine alle innlegg som antyder at du er i stand til å gjøre det men dog...)
Lurifax
08.11.2024 kl 14:48
2347
Hvorvidt de har kontroll på kostnandene eller ikke, så er faktum uansett at kostnadene overstiger inntektene - så la oss heller si at det er inntektene de ikke har kontroll på da.
Manawa
08.11.2024 kl 15:07
2371
Nå begynner du å nærme deg. Ja de aller fleste har fått med seg at Norse er pris-taker og ikke pris-setter...
Henger selvsagt også sammen med skala hvor de i slutten kom opp på aktivitet med tilstrekkelig antall maskiner.
Tar det som en selvfølge at du forstår hvor feilaktig regnskapene fremstår grunnet IFRS16 hvor de har kostnadsført MUSD 145 mer enn de har betalt for leasing og i tillegg kostnadsført pbh på omlag MUSD 17?
Samt at de har tatt alt av type-rating av piloter over drift, noe som utgjør omlag MUSD 20. Dette er engangskostnader.
Men alt dette har sikkert rutinerte investorer som deg kontroll på;)
Henger selvsagt også sammen med skala hvor de i slutten kom opp på aktivitet med tilstrekkelig antall maskiner.
Tar det som en selvfølge at du forstår hvor feilaktig regnskapene fremstår grunnet IFRS16 hvor de har kostnadsført MUSD 145 mer enn de har betalt for leasing og i tillegg kostnadsført pbh på omlag MUSD 17?
Samt at de har tatt alt av type-rating av piloter over drift, noe som utgjør omlag MUSD 20. Dette er engangskostnader.
Men alt dette har sikkert rutinerte investorer som deg kontroll på;)
Redigert 08.11.2024 kl 15:17
Du må logge inn for å svare
castro1
09.11.2024 kl 16:45
2100
Disse slukes snart av Norwegian. De trenger flyene sårt nå.
Bud på 10-15 snart tenker jeg .
Bud på 10-15 snart tenker jeg .
Gruskongen
09.11.2024 kl 18:50
2074
Tror faktisk ikke de største eierne er interessert i å selge Norse for 10-15 kroner aksjen slik ting ser ut nå. Saken stiller seg endel annerledes enn for kun 3-4 mnd tilbake. Ser, til min overraskelse, ut som ledelsen har klart å snu dette. Blir spennende å se hva Q3 bringer.
Personlig er jeg 50-50 på om selskapet trenger å hente penger. Men jeg er av den oppfatning at de trolig ikke trenger å hente mye, med den utviklingen de har vist den siste tiden. Om de må hente $10M på prising 2-3 kroner aksjen, hvor de støtte eierne er med, vil dette sette fyr på aksjekursen.
Selskapet har hatt litt uflaks og vært litt udyktige. Samtidig har de kommunisert klønete med markedet. Pt. lekker det ingen informasjon fra selskapet, hvilket jeg tenker er positivt. Min vurdering er at denne kan gå til 40-50 kroner (det gjør den enkelt om det ikke trykkes nye aksjer). Men det er dessverre også en (liten) mulighet for at de snudde dette for sent og må mangedoble antall aksjer i en kriseemisjon. Da er morroa over:)
Personlig er jeg 50-50 på om selskapet trenger å hente penger. Men jeg er av den oppfatning at de trolig ikke trenger å hente mye, med den utviklingen de har vist den siste tiden. Om de må hente $10M på prising 2-3 kroner aksjen, hvor de støtte eierne er med, vil dette sette fyr på aksjekursen.
Selskapet har hatt litt uflaks og vært litt udyktige. Samtidig har de kommunisert klønete med markedet. Pt. lekker det ingen informasjon fra selskapet, hvilket jeg tenker er positivt. Min vurdering er at denne kan gå til 40-50 kroner (det gjør den enkelt om det ikke trykkes nye aksjer). Men det er dessverre også en (liten) mulighet for at de snudde dette for sent og må mangedoble antall aksjer i en kriseemisjon. Da er morroa over:)
Redigert 09.11.2024 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Lurifax
09.11.2024 kl 19:26
2059
Ja, nå begynner det jo å nærme seg tid for å tro på julenissen, så da er bare å begynne å gruglede seg for hva BTL har pakket med seg i sekken den 27..
Gruskongen
09.11.2024 kl 20:09
2034
Du får tro på akkurat hva og hvem du vil... Jeg forsøker bare å tegne et bilde av at utfallsrommet er veldig stort her. Risikoen er selvsagt høy. Men oppsiden er udiskutabelt enorm..
Shinkansen
10.11.2024 kl 09:30
1935
Du er utelukkende negativ til aksjen ser jeg, men hvilken bakgrunn har du for det som spurt tidligere? Ser ut som du tok feil i pump and dump teorien din foreløpig. Fint med balansen og motvekten du snakket om, i et forum, men når mangelen på å underbygge påstander stadig repeteres blir det lite troverdig. Er forresten den 29. (feil der og, gitt).
Redigert 10.11.2024 kl 09:31
Du må logge inn for å svare
Lurifax
10.11.2024 kl 10:22
1903
Bakgrunnen for å være negativ til aksjen er at det aldri (fundamentalt sett) har forekommet noen reelle grunner til å være positiv til aksjen. Er det pump&dump så starter dumpingen i morgen.. Påstanden ifht pump&dump teorien er at det var det som skjedde i etterkant av forrige runde med trafikktall - men for all del - det kan jo være at de naive optimistene står sterkere i å holde luft under kursen denne gangen..
Akagunners
10.11.2024 kl 10:50
1881
Mener å huske at du var ganske så bullish i juni og at du kjøpte mye, etter eget utsagn. Skal jeg tippe så har du tatt et stort tap og er bitter på hele selskapet. Da hjelper det lite hva som skjer videre. Håper du har noen aksjer igjen og kan bli med på oppturen som kommer etterhvert.