Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Strategi
13.11.2024 kl 16:01
3643
Åpenbart at potensielle investorer i Norse Atlantic ikke ser potensialet i aksjen.
Sad for U
Sad for U
Strategi
13.11.2024 kl 12:20
3712
Uansett hvordan E24 formidler dette er det nok en usikkerhet tatt vekk fra Norse Atlantic.
Dette burde sende kursen videre opp.
Dette burde sende kursen videre opp.
Strategi
13.11.2024 kl 11:43
3738
Strategi skrev Ingen tvil om at denne skal videre opp.
Realisten2
NORSE
06.12.2022 kl 21:27
174781
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger
——-
Dette er åpnings innlegget på tråden: av Realisten.
Vi snakker om 16.12.2022.
Fint innlegg å reflektere over nå som Norse er på vei over i en helt annen fase.
NORSE
06.12.2022 kl 21:27
174781
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger
——-
Dette er åpnings innlegget på tråden: av Realisten.
Vi snakker om 16.12.2022.
Fint innlegg å reflektere over nå som Norse er på vei over i en helt annen fase.
Strategi
13.11.2024 kl 07:46
3790
Hentet fra Nordnet fora.
mr_pedersen
for 13 t siden
Syns du om dette svaret fra min AI?
Det ville vært uvanlig å varsle om en emisjon så tett opp mot kvartalsrapporteringen uten tidligere signaler, spesielt hvis selskapet har kontroll over kontantstrømmen og ingen umiddelbare likviditetsproblemer. Her er noen grunner til hvorfor de sannsynligvis ville ha meldt noe tidligere hvis emisjon var nødvendig:
Forpliktelser til markedet: Børsnoterte selskaper har ofte en plikt til å varsle markedet om betydelige hendelser som kan påvirke likviditet og aksjonærverdi. Hvis selskapet hadde et umiddelbart behov for kapital, ville de mest sannsynlig ha informert om dette tidligere for å gi markedet en fair mulighet til å reagere.
Finansiell rapportering: Siden Q3-rapporten er nært forestående, har Norse mest sannsynlig allerede regnet seg frem til sine likviditetsbehov og prognoser for fjerde kvartal og neste år. Hvis det var et presserende behov for kapital, kunne de ha adressert dette i forkant eller underveis for å unngå sjokkeffekter i markedet rett før en rapportering.
Positive signaler om ACMI: Basert på det vi vet fra tidligere uttalelser og deres økte fokus på ACMI, virker det som Norse satser på å sikre flere inntektsstrømmer fra denne delen av virksomheten. Dette kan gi en viss stabilitet og redusere behovet for en rask emisjon.
Kontantstrømsituasjonen: Siden det ble rapportert at tilbakeholdt cashflow nå er frigjort fra kredittkortselskapene, har Norse trolig et bedre likviditetsgrunnlag enn tidligere. Dette, kombinert med inntekter fra ACMI i Q4 og første halvdel av 2025, kan gi dem nok buffer til å unngå en emisjon i nær fremtid.
----------------
Innlegget gir et godt grunnlag for å kjøre debatt, i og med at dette er et innlegg fra AI "kunstig intelligens" er svaret på generell basis og hva man kan si er mest vanlig rundt spørsmålene mr_pedersen har puttet inn.
------
Ellers; håper det er greit at jeg henter over relevante / gjennomtenkte innlegg fra Nordnet som omtaler selskapet på en nøytral måte basert på kunnskap/innsikt.
mr_pedersen
for 13 t siden
Syns du om dette svaret fra min AI?
Det ville vært uvanlig å varsle om en emisjon så tett opp mot kvartalsrapporteringen uten tidligere signaler, spesielt hvis selskapet har kontroll over kontantstrømmen og ingen umiddelbare likviditetsproblemer. Her er noen grunner til hvorfor de sannsynligvis ville ha meldt noe tidligere hvis emisjon var nødvendig:
Forpliktelser til markedet: Børsnoterte selskaper har ofte en plikt til å varsle markedet om betydelige hendelser som kan påvirke likviditet og aksjonærverdi. Hvis selskapet hadde et umiddelbart behov for kapital, ville de mest sannsynlig ha informert om dette tidligere for å gi markedet en fair mulighet til å reagere.
Finansiell rapportering: Siden Q3-rapporten er nært forestående, har Norse mest sannsynlig allerede regnet seg frem til sine likviditetsbehov og prognoser for fjerde kvartal og neste år. Hvis det var et presserende behov for kapital, kunne de ha adressert dette i forkant eller underveis for å unngå sjokkeffekter i markedet rett før en rapportering.
Positive signaler om ACMI: Basert på det vi vet fra tidligere uttalelser og deres økte fokus på ACMI, virker det som Norse satser på å sikre flere inntektsstrømmer fra denne delen av virksomheten. Dette kan gi en viss stabilitet og redusere behovet for en rask emisjon.
Kontantstrømsituasjonen: Siden det ble rapportert at tilbakeholdt cashflow nå er frigjort fra kredittkortselskapene, har Norse trolig et bedre likviditetsgrunnlag enn tidligere. Dette, kombinert med inntekter fra ACMI i Q4 og første halvdel av 2025, kan gi dem nok buffer til å unngå en emisjon i nær fremtid.
----------------
Innlegget gir et godt grunnlag for å kjøre debatt, i og med at dette er et innlegg fra AI "kunstig intelligens" er svaret på generell basis og hva man kan si er mest vanlig rundt spørsmålene mr_pedersen har puttet inn.
------
Ellers; håper det er greit at jeg henter over relevante / gjennomtenkte innlegg fra Nordnet som omtaler selskapet på en nøytral måte basert på kunnskap/innsikt.
Strategi
12.11.2024 kl 16:14
3918
Strategi skrev Ingen tvil om at denne skal videre opp.
Hentet fra Nordnet fora.
Spørsmål.
Johnnyponny
for 2 t siden
Hva tror folk denne vil ligge på om rundt en måneds tid?
Realisten22
for 1 t siden
Om signalene er bra for q1-25, og at vi trolig ikke får stor utvanning som følge av emisjon, så ser vi kr 8-9 tenker jeg.
Spørsmål.
Johnnyponny
for 2 t siden
Hva tror folk denne vil ligge på om rundt en måneds tid?
Realisten22
for 1 t siden
Om signalene er bra for q1-25, og at vi trolig ikke får stor utvanning som følge av emisjon, så ser vi kr 8-9 tenker jeg.
elnomi
12.11.2024 kl 15:16
3924
Stakkars de som røyk ut på lave 3 tallet etter artikkelen på e24 og med påfølgende robotraid nedover. Artikkelen på e24 burde i etterkant bli undersøkt for om har bidratt til markedsmanipulasjon?
Vil ikke overraske om kursen slutter mellom kr 3.80-4 i dag og deretter oppover?
Vil ikke overraske om kursen slutter mellom kr 3.80-4 i dag og deretter oppover?
Strategi
12.11.2024 kl 14:18
2703
Rolig dag på børsen – men kjempedag for Norse Atlantic
Hovedindeksen på Oslo Børs steg knappe 0,23 prosent til 1.419,61 poeng mandag. Samtidig hadde flyselskapet Norse Atlantic en eventyrlig oppgang.
God mandag på Oslo Børs. Foto: Erik Flaaris Johansen / NTB
NTB
Oppdatert: 21 timer siden
Aksjen til det kriserammede selskapet steg med 41,46 prosent, men er likevel langt lavere enn den lå ved nyttår, skriver E24.
Norse var heller ikke blant de mest omsatte aksjene på Oslo Børs mandag. Der toppet som vanlig Equinor (1,2) lista, etterfulgt av Norsk Hydro (-1,99), Kongsberg Gruppen (2,65), Aker BP (0,09) og Vår Energi (0).
Det har generelt vært god stemning på de europeiske børsene. FTSE 100 i London (0,63), DAX i Frankfurt (1,31) og CAC 40 i Paris (1,21) har alle steget.
Et fat nordsjøolje koster mandag ettermiddag 71,88 dollar (-2,69).
Publisert: mandag 11. november 2024 kl. 16:49
https://www.agderposten.no/nyheter/i/lwQ0Jk/rolig-dag-paa-boersen-men-kjempedag-for-norse-atlantic
Blir nok flere slike fine dager fremover.
🧑✈️
Hovedindeksen på Oslo Børs steg knappe 0,23 prosent til 1.419,61 poeng mandag. Samtidig hadde flyselskapet Norse Atlantic en eventyrlig oppgang.
God mandag på Oslo Børs. Foto: Erik Flaaris Johansen / NTB
NTB
Oppdatert: 21 timer siden
Aksjen til det kriserammede selskapet steg med 41,46 prosent, men er likevel langt lavere enn den lå ved nyttår, skriver E24.
Norse var heller ikke blant de mest omsatte aksjene på Oslo Børs mandag. Der toppet som vanlig Equinor (1,2) lista, etterfulgt av Norsk Hydro (-1,99), Kongsberg Gruppen (2,65), Aker BP (0,09) og Vår Energi (0).
Det har generelt vært god stemning på de europeiske børsene. FTSE 100 i London (0,63), DAX i Frankfurt (1,31) og CAC 40 i Paris (1,21) har alle steget.
Et fat nordsjøolje koster mandag ettermiddag 71,88 dollar (-2,69).
Publisert: mandag 11. november 2024 kl. 16:49
https://www.agderposten.no/nyheter/i/lwQ0Jk/rolig-dag-paa-boersen-men-kjempedag-for-norse-atlantic
Blir nok flere slike fine dager fremover.
🧑✈️
Strategi
12.11.2024 kl 13:54
2709
Klippet fra Nordnet fora:
Re;
manawa
for 46 min siden
Da er igjen Norse priset til godt under verdien av fremførbart underskudd som var MUSD 48 eller 4.12 per aksje per 2023. Antakeligvis noe høyere i dag.
Dette beløpet er ikke balanseført men fremkommer på bunn av note 10 i årsrapporten.
https://corporate.flynorse.com/content/uploads/sites/3/2024/04/Norse-2023-Annual-Report.pdf
Det settes med andre ord negativ verdi på slotter leasingavtaler til nesten halvpris og ikke minst et setup som omsetter for 7.000.000 NOK ish...
Re;
manawa
for 46 min siden
Da er igjen Norse priset til godt under verdien av fremførbart underskudd som var MUSD 48 eller 4.12 per aksje per 2023. Antakeligvis noe høyere i dag.
Dette beløpet er ikke balanseført men fremkommer på bunn av note 10 i årsrapporten.
https://corporate.flynorse.com/content/uploads/sites/3/2024/04/Norse-2023-Annual-Report.pdf
Det settes med andre ord negativ verdi på slotter leasingavtaler til nesten halvpris og ikke minst et setup som omsetter for 7.000.000 NOK ish...
Strategi
12.11.2024 kl 13:20
2635
SPXL skrev Gøy så lenge det varte.
Hvis du ikke har lengre perspektiv enn noen dager med stigning får du aldri en "Jack Pot".
Lykke til i Qec.
Lykke til i Qec.
IDGAF
12.11.2024 kl 12:42
2628
Ut på 3.9 idag og noe av gevinsten inn i Qec og venter tålmodig på en kjempestor potensiell JACKPOT 🥳🥳
Lykke til videre.... Potensial her også med tålmodig 😉
Lykke til videre.... Potensial her også med tålmodig 😉
Green2030
12.11.2024 kl 10:13
2752
la oss håpe du har rett... kun 5,2 mill omsatt den første timen... og kun 11% ned
Strategi
12.11.2024 kl 10:08
2766
Green2030 skrev https://e24.no/boers-og-finans/i/4Brg5a/hjelp-vi-flyr-igjen
Ingen fare, vi vil nok se kurser over 4 +++ i dag også samt en stabilisering.
Tror håret på short er rimelig bustete.
Svært få selger på disse kursene.
Tror håret på short er rimelig bustete.
Svært få selger på disse kursene.
Green2030
12.11.2024 kl 09:20
2794
Green2030 skrev https://e24.no/boers-og-finans/i/4Brg5a/hjelp-vi-flyr-igjen
ser ut som pumpen er over og vi skal litt nedover igjen...
SPXL
12.11.2024 kl 05:56
2936
Green2030 skrev https://e24.no/boers-og-finans/i/4Brg5a/hjelp-vi-flyr-igjen
Krise her og krise der, optimistisk fyr det der.
Lurifax
12.11.2024 kl 05:18
2910
Når kursen var over 10 kr var det 95% sjanse for en livreddende avtale - hvor mange prosent sjanse er det denne gangen tro.. BTL pakker vel prosenter i førjulssekken sin for harde livet..
SPXL
12.11.2024 kl 04:46
2916
Mye opp i det siste men må ikke glemme heller at den var over 10kr!for ikke lenge siden., mye å ta igjen men folk kan få høydeskrekk på stor oppgang på kort tid
Lurifax
11.11.2024 kl 22:49
2894
Det mest rasjonelle er sikkert å snu kappen etter vinden og fly så langt det bærer..
elnomi
11.11.2024 kl 22:30
2808
Det stemmer, men når den ikke kom i sommer/tidlig høst når det var en kortsiktig likviditetsutfordring kan jeg ikke se det rasjonelle ved at det skal komme nå som Norse har snudd det og fått luft under vingene.
Det er nok ikke bare oss nettløker som har hamstrer aksjer i Norse den siste uken. Spennende tider fremover.
Det er nok ikke bare oss nettløker som har hamstrer aksjer i Norse den siste uken. Spennende tider fremover.
Redigert 11.11.2024 kl 22:30
Du må logge inn for å svare
Lurifax
11.11.2024 kl 22:24
2791
Etter hva jeg kan huske er det ikke lenge siden du hakket i vei om en uunngåelig emisjon her.. Er jo hyggelig at du nå er noen hakk mer optimistisk, så får vi håpe du ikke må jekke deg ned noen hakk og ender opp tilbake i emisjonshakket..
elnomi
11.11.2024 kl 21:47
2836
Det er flere enn «noen» som har troen. Det begynner å bli solide volumer og hopp oppover om dagen, og det er godt med kjøtt igjen på beinet på oppsiden. Kan det være noe snarlig positivt på gang? Alltid noen som vet mer enn andre på ose og nå er trykket høyt. Lurifax begynner å minne om en gammel vinylplate med et solid hakk i plata.
Redigert 11.11.2024 kl 22:05
Du må logge inn for å svare
danlars
11.11.2024 kl 21:39
2834
Og snart har vi fasiten på veien videre. Det som er helt tydelig er at noen har troen.
Lurifax
11.11.2024 kl 20:03
2924
Markedet Norse er i er ikke avhengig av å ha Norse sine fly for å overleve, men Norse er avhengig av at noen vil ha flyene deres for å overleve..
danlars
11.11.2024 kl 19:07
2983
Selskaper som vil drive fornuftig, har jeg hørt bryr seg om tall. Har du sjekket markedet for flyene Norse har, for eksempel? Skulle tro det var en del andre flyselskaper som befinner seg i en presset situasjon mtp de ikke får levering av fly osv.
Lurifax
11.11.2024 kl 19:01
2965
danlars skrev Ok, hva mener du en god avtale er ift tall?
Hvem bryr seg vel om tall? Det som betyr noe her er at hardt pressede selskaper aldri befinner seg i en god forhandlingsposisjon.
Akagunners
11.11.2024 kl 18:40
2993
https://e24.no/boers-og-finans/i/4Brg5a/hjelp-vi-flyr-igjen
E24 har vel aldri vært noen Norse tilhenger, alt fra «banana airlines» til nå å nærmest le av dumme aksjonærer. Hinter forøvrig om snarlig konkurs. Ja ja, vi får se da.
E24 har vel aldri vært noen Norse tilhenger, alt fra «banana airlines» til nå å nærmest le av dumme aksjonærer. Hinter forøvrig om snarlig konkurs. Ja ja, vi får se da.
danlars
11.11.2024 kl 18:11
2964
Greit nok - det er åpenbart at avtaler ligger i kortene. Også helt åpenbart at kostnadene har gått og går ned, samt stor sannsynlighet at det er bedre bilett priser i Q3.
Lurifax
11.11.2024 kl 17:51
2990
Markedet har kjørt Norse opp på naiv optimisme før også det.. Men men, kanskje this time it's different - hvem vet.
Realisten2
11.11.2024 kl 17:20
2978
Det er underlig at det kun er mulig å se negative sider med en aksje som er opp 100% på noen dager....
Ingenting er åpenbart Lurifax, men du klarer tydeligvis ikke å se noen lyspunkter for denne aksjen.
Er det ikke en tankevekker at markedet tydeligvis har et annet syn, eller tar markedet så feil?
Ingenting er åpenbart Lurifax, men du klarer tydeligvis ikke å se noen lyspunkter for denne aksjen.
Er det ikke en tankevekker at markedet tydeligvis har et annet syn, eller tar markedet så feil?
Lurifax
11.11.2024 kl 16:40
2976
Det er ikke åpenbart at gode avtaler ligger i kortene for et hardt presset selskap. Norse har forsøkt å få til gode avtaler/partnere tidligere uten å lykkes.
danlars
11.11.2024 kl 16:33
2988
Det ligger jo i kortene at det kommer gode avtaler. Kanskje du tok feil der.
Lurifax
11.11.2024 kl 16:21
2991
Kan komme når som helst den - hvis det ikke faktisk er sånn at noen vet noe mer enn andre vedrørende en evnt livreddende avtale for vinteren er på trappene..
danlars
11.11.2024 kl 16:12
3007
Mye naive optimister, si... Men fra spøk til alvor - når skulle dumpen skje?
Anywhere
11.11.2024 kl 15:22
3080
Tror man kanskje noen vil forsøke å sluke rubbel og bit for 7-8 kroner kanskje, og sanker aksjer for tiden??