Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Bullen
29.11.2024 kl 09:28
1784
Kursen må et godt stykke over 5 før investorer tegner seg.
I utgangspunktet dreier det seg om man har trua på BTL eller ikke.
Min umiddelbare følelse er å ligge unna aksjen inntil videre.
I utgangspunktet dreier det seg om man har trua på BTL eller ikke.
Min umiddelbare følelse er å ligge unna aksjen inntil videre.
Goldsmith
29.11.2024 kl 09:40
1747
Men USD 1 million i måneden per wet lease aircraft netto, er det bare ikke mulig å få dette til å henge sammen; kapitalinnskudd og kapitalbehov.
Kanskje ikke så overraskende gitt at det samme var tilfelle de to siste november innhentingene! Det gikk ikke på tredje forsøk heller!
Kanskje ikke så overraskende gitt at det samme var tilfelle de to siste november innhentingene! Det gikk ikke på tredje forsøk heller!
Redigert 29.11.2024 kl 09:43
Du må logge inn for å svare
Strategi
29.11.2024 kl 09:42
1774
Må ærlig innrømme at jeg lettet meg for aksjer i short inndekket.
Dersom kursen faller, blir det ny inngang.
Ser ut til at det er store muligheter fremover.
Dersom kursen faller, blir det ny inngang.
Ser ut til at det er store muligheter fremover.
Bullen
29.11.2024 kl 09:45
1749
Det er vel dette som kan berge selskapet:
Letter of intent with a reputable international airline for wet lease agreements for six aircraft.
I mellomtiden trenger selskapet penger helt fram til Sep 25.
Hvor bindende er Letter of intend?
Letter of intent with a reputable international airline for wet lease agreements for six aircraft.
I mellomtiden trenger selskapet penger helt fram til Sep 25.
Hvor bindende er Letter of intend?
Goldsmith
29.11.2024 kl 09:46
1744
Hvis denne emisjonen går igjennom slik den er lagt opp, må jeg si at jeg bøyer meg i hatten. Det vil være ren magi.
Og en endelig bekreftelse på at småaksjonærer er naivt, fritt vilt!
Og en endelig bekreftelse på at småaksjonærer er naivt, fritt vilt!
Redigert 29.11.2024 kl 09:47
Du må logge inn for å svare
elnomi
29.11.2024 kl 09:55
1705
I tillegg får du anledning til å være med i emisjonen til kr 5. Det blir en fin opsjon i Q1-25. Står kursen godt over kr 5 så kan en laste opp. Er kursen på 4 tallet så lar en være. En fin opsjon for alle som eier Norse
Føre var
29.11.2024 kl 10:05
1666
Skal den til 5,00,- da, eller til 10,00,- igjen:)?
Redigert 29.11.2024 kl 10:08
Du må logge inn for å svare
Lurifax
29.11.2024 kl 10:05
1663
"Letter of intent" ja - da er vi vel oppe i 95% sannsynlighet for en avtale igjen da..
Bullen
29.11.2024 kl 10:06
1661
Kontakten med flyselskapet som skal leie flyene må komme nokså snart. De 2 første flyene skal leveres i feb 25.
Regner med at kontrakten innbefatter alle 6 flyene.
BTL kan ikke regne med at investorer tegner seg før avtalen er på plass
Regner med at kontrakten innbefatter alle 6 flyene.
BTL kan ikke regne med at investorer tegner seg før avtalen er på plass
Restplassno
29.11.2024 kl 10:11
1635
Da er jeg inne igjen på kurs 4,0. Selv om q3 var dårlig ser fremtiden for nye 50/50 Norse lovende ut.
Redigert 29.11.2024 kl 10:53
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
29.11.2024 kl 10:22
1592
Et interessant aspekt ved emisjonen - er at Scorpio hverken tegner seg sammen med BTL ei heller kommiterer seg til å tegne i etterfølgende emisjon.
Det gir ikke akkurat et sterkt inntrykk!
Det gir ikke akkurat et sterkt inntrykk!
Restplassno
29.11.2024 kl 10:25
1580
Men da måtte man vel eie i går? Eller kan man kjøpe i dag og få opsjoner?
Nei ex date I dag ja.
Nei ex date I dag ja.
Redigert 29.11.2024 kl 10:46
Du må logge inn for å svare
Strategi
29.11.2024 kl 11:49
1428
Bare for å få det inn med "Te skje."
Synes teksten er litt ullen.
Re:
NORSE ATLANTIC ASA: Ex. right to participate in subsequent offering today
i dag kl. 08:05 ∙ Oslo Børs
Reference is made to the stock exchange announcement published by Norse Atlantic
ASA (the "Company") earlier today, 29 November 2024, regarding key information
on a potential subsequent offering of shares in the Company. The shares in
Company will be traded exclusive of the right to participate in a potential
subsequent offering from and including today, 29 November 2024.
Ex. date: 29 November 2024
Er det slik å forstå at aksjene man hadde i går etter stengetid gir rett til deltagelse emisjon.
Videre; Aksjene jeg har kjøpt i dag gir ingen rett.
Det er da med andre ord Aksjene ved stenging 28 Nov. som gir emisjons rett?
Er dette forstått riktig?
Synes teksten er litt ullen.
Re:
NORSE ATLANTIC ASA: Ex. right to participate in subsequent offering today
i dag kl. 08:05 ∙ Oslo Børs
Reference is made to the stock exchange announcement published by Norse Atlantic
ASA (the "Company") earlier today, 29 November 2024, regarding key information
on a potential subsequent offering of shares in the Company. The shares in
Company will be traded exclusive of the right to participate in a potential
subsequent offering from and including today, 29 November 2024.
Ex. date: 29 November 2024
Er det slik å forstå at aksjene man hadde i går etter stengetid gir rett til deltagelse emisjon.
Videre; Aksjene jeg har kjøpt i dag gir ingen rett.
Det er da med andre ord Aksjene ved stenging 28 Nov. som gir emisjons rett?
Er dette forstått riktig?
Redigert 29.11.2024 kl 11:53
Du må logge inn for å svare
Bullen
29.11.2024 kl 12:14
1387
Ser sånn ut, limer in fra newsweb oversatt:
· Dato da vilkårene og betingelsene for reparasjonsproblemet ble kunngjort:
29. november 2024
· Siste dag inkludert rett: 28 november 2024
· Ex-dato: 29 november 2024.
BTL regner vel med at aksjen spretter opp etter at kontrakt med nevnte flyselskap offentligjøres
· Dato da vilkårene og betingelsene for reparasjonsproblemet ble kunngjort:
29. november 2024
· Siste dag inkludert rett: 28 november 2024
· Ex-dato: 29 november 2024.
BTL regner vel med at aksjen spretter opp etter at kontrakt med nevnte flyselskap offentligjøres
Redigert 29.11.2024 kl 12:16
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
29.11.2024 kl 13:42
1304
Kjøpte 10000 aksjer nå. Like greit å kjøpe til rabatert pris i forhold til emi-kurs.
Redigert 29.11.2024 kl 13:43
Du må logge inn for å svare
Strategi
29.11.2024 kl 13:53
1283
Må jo være en super garanti å kjøpe utenfor emisjon med 1 krone i rabatt i mitt hode.
Goldsmith
29.11.2024 kl 14:02
1265
Var på møte med NORSE og overvar en selsom seanse. BTL var utpreget passivaggressiv i sine svar. En presset mann.
Han fikk spørsmål om hvorfor ikke Scorpio var med på emisjonen hvorpå han svarte at de nok ikke klarte å ta beslutninger like raskt som ham. Men Scorpio klarte å forlenge lånet til 2026! Sannheten er nok at de ikke ville være med i emisjonen.
Videre fikk han det adekvate spørsmålet om når wet lease avtalen skulle underskrives. Det kunne han ikke svare på. Det kan synes som om realiteten i den avtalen er like høy som avtalen om kapitalinnskudd fra et flyselskap i mai!
Det som også kom frem var at BT gjerne vil wet lease ut alle 12 flyene. Men det har vist seg å være umulig (så langt) å realisere. Konfigurasjonen på flyene er adekvat bare for et utvalg flyselskaper. Dersom en ny leietaker skal endre konfigureringen vil de gjerne ha leasene direkte. Vi som har trodd på at merverdien i leasene kan realiseres gjennom videreutleie kan nok se langt etter denne muligheten til å skape verdier med det første!
En passivaggressiv BTL lover ikke godt for veien videre!
Han fikk spørsmål om hvorfor ikke Scorpio var med på emisjonen hvorpå han svarte at de nok ikke klarte å ta beslutninger like raskt som ham. Men Scorpio klarte å forlenge lånet til 2026! Sannheten er nok at de ikke ville være med i emisjonen.
Videre fikk han det adekvate spørsmålet om når wet lease avtalen skulle underskrives. Det kunne han ikke svare på. Det kan synes som om realiteten i den avtalen er like høy som avtalen om kapitalinnskudd fra et flyselskap i mai!
Det som også kom frem var at BT gjerne vil wet lease ut alle 12 flyene. Men det har vist seg å være umulig (så langt) å realisere. Konfigurasjonen på flyene er adekvat bare for et utvalg flyselskaper. Dersom en ny leietaker skal endre konfigureringen vil de gjerne ha leasene direkte. Vi som har trodd på at merverdien i leasene kan realiseres gjennom videreutleie kan nok se langt etter denne muligheten til å skape verdier med det første!
En passivaggressiv BTL lover ikke godt for veien videre!
Lurifax
29.11.2024 kl 14:12
1245
Føler seg trengt inn i et hjørne og prøver desperat å kjøpe seg nok tid til å komme seg ut av det - stakkars mann.
Bullen
29.11.2024 kl 14:27
1217
BTL kunne vel også satt emisjonen på 4. Han tror sikkert at ved å sette den til 5 gir inntrykk av styrke.
Scorpio har jo mye penger. De har også uttalt
før at de har stor tiltro til BTL. Kanskje det har avtatt med tiden?
Er selskapet berget hvis avtalen med nevnte flyselskap er i boks?
Scorpio har jo mye penger. De har også uttalt
før at de har stor tiltro til BTL. Kanskje det har avtatt med tiden?
Er selskapet berget hvis avtalen med nevnte flyselskap er i boks?
Bullen
29.11.2024 kl 14:36
1195
Fikk du inntrykk av at det var analytikere til stede og da med spørsmål? Regner med at det kommer snart en oppdatering fra den kanten
Us Steal
29.11.2024 kl 14:50
1153
Hva er det markedet ikke forstår her? BTL som sitter med all info velger å putte inn 15 ,mill dollar til,og deler av beløpet i en emisjon på NOK 5, mens aksjen handler på 4..? Alle vet at verdiene er skyhøyt over der aksjen handler hvis selskapet klarer å få ut merverdien i leasene og det virker de nå å klare.
All prat her inne om en desperat mann er jo bare helt latterlig... En unik kjøpsmulighet spør du meg
All prat her inne om en desperat mann er jo bare helt latterlig... En unik kjøpsmulighet spør du meg
Bullen
29.11.2024 kl 15:05
1126
Norse har vært en ekstrem turbulent reise. Ikke merkelig at det dukker opp en del spørsmål.
Å vurdere selskapet uten historikk er vel ikke så smart.
Dette er vel siste sjanse og BTL gambler høyt. Lykkes han med wet leasen er sannsynligvis selskapet berget
Å vurdere selskapet uten historikk er vel ikke så smart.
Dette er vel siste sjanse og BTL gambler høyt. Lykkes han med wet leasen er sannsynligvis selskapet berget
Goldsmith
29.11.2024 kl 15:10
1118
I november '22 puttet BTL penger inn i selskapet på 2.5 kroner og lovet lønnsomhet i 2023. En helt unik kjøpsmulighet
I november 2023 puttet BTL penger inn i selskapet på 11 kroner og lovet lønnsomhet i 2024. Det var penger på gaten
I november 2025 putter BTL penger inn i selskapet på 5 kroner og lover lønnsomhet i 2025. Det er en unik kjøpsmulighet
Ingen tvil om at det nå bare er å løpe og kjøpe
Scorpio - som har samme informasjon som BTL - er ikke med i emisjonen - det er ingen ting å bry seg om.
I november 2023 puttet BTL penger inn i selskapet på 11 kroner og lovet lønnsomhet i 2024. Det var penger på gaten
I november 2025 putter BTL penger inn i selskapet på 5 kroner og lover lønnsomhet i 2025. Det er en unik kjøpsmulighet
Ingen tvil om at det nå bare er å løpe og kjøpe
Scorpio - som har samme informasjon som BTL - er ikke med i emisjonen - det er ingen ting å bry seg om.
Redigert 29.11.2024 kl 15:16
Du må logge inn for å svare
Føre var
29.11.2024 kl 15:19
1099
Ikke så ulikt mange andre selskaper på børs.:)
Sånn ,nå kan den kjøres til tjue for min del!
Sånn ,nå kan den kjøres til tjue for min del!
Lurifax
29.11.2024 kl 15:39
1069
Ja, her gjelder det visst å være snartenkt og løpe og kjøpe før Scorpio får råd til å tenke seg om..
Restplassno
29.11.2024 kl 19:09
917
Ikke at jeg har fasitsvaret og full insider-info, slik du har. Men BTL uttalte i E24 at det ikke var aktuelt at Scorpio skulle være med på emien - han tok hele kaka selv. Man kan tolke det i alle retninger, bearish og bullish. Det kommer veldig an på øynene som ser. Kanskje best å ikke lage egne narrativer her over veldig smal info. Det er som kjent ikke et godt utgangspunkt for investeringsavgjørelser. 2023-2024 er passert, og man må heller spekulere i om Norse II kan fungere, og om man tror på at charterbusinessen kan redde dette. Jeg tror at mye står på kontrakten på 5.5mrd, og det blir vel gambling nå om den blir gjennomført eller ikke. Meldes den på nyåret eller før, vil folk hente i emisjonen, og prosjektet får faste inntekter og litt mer finansielle muskler.
En del kontrakter og avtaler har en tendens til å falle gjennom hos flyselskaper i nød, men det trenger ikke nødvendigvis å være slik for charter/lease-segmentet. Vanskelig å vite, og vanskelig å ta et bestemt valg når man ikke har full informasjon. Jeg solgte litt under 3,8 for noen få uker siden etter å ha handlet mye rundt 2 kr, men er inne igjen på 4 etter å ha latt meg sjarmere av kvartalspresentasjonen og visjonen for framtiden, som som alltid høres rosenrød ut.
En del kontrakter og avtaler har en tendens til å falle gjennom hos flyselskaper i nød, men det trenger ikke nødvendigvis å være slik for charter/lease-segmentet. Vanskelig å vite, og vanskelig å ta et bestemt valg når man ikke har full informasjon. Jeg solgte litt under 3,8 for noen få uker siden etter å ha handlet mye rundt 2 kr, men er inne igjen på 4 etter å ha latt meg sjarmere av kvartalspresentasjonen og visjonen for framtiden, som som alltid høres rosenrød ut.
EBITDA
29.11.2024 kl 20:27
862
Jeg var også selv tilstede på det du beskriver som en selsom seanse. Jeg fikk et litt annet inntrykk enn det du tilsynelatende fikk.
Det er riktig at han ble litt irritert på en gjenganger/tidligere aksjonær som stilte en haug med kritiske spørsmål, og som la svarene i munnen på BTL.
Samme person kritiserte BTL for kun ha halvparten av flyene på leasing, hvorfor ikke hele flåten. BTL svarte at det er ikke en mulighet de har nå, men at det ville kunne være aktuelt dersom de får muligheten senere.
Når det gjelder når avtalen signeres og øvrig innhold i avtalen, kunne han ikke si noe utover det som ble opplyst i dagens rapport. Regner med at han må ta hensyn til konfidensialitet i avtalen, noe som er forståelig.
Når det gjelder Scorpio, var svaret at det spørsmålet må nesten stilles direkte til Scorpio, men at det var en løsning som de sammen hadde kommet frem til i styret, og som alle var fornøyd med. Det at Scorpio er med på å forlenge lånet med forfall des 2024 helt frem til mars 2026, tilsier at det trolig ikke er så mye dramatikk her. Det vil ikke overraske meg om Scorpio tegner i rep.emien på nyåret, men avhenger muligens av kurs, kapitalbehov osv.
Jeg velger å tro at BTL aldri hadde gått inn med nye 150 mill om han ikke hadde tro på at leasing-avtale blir inngått, og at dette er meget positivt for fremtiden.
Det er riktig at han ble litt irritert på en gjenganger/tidligere aksjonær som stilte en haug med kritiske spørsmål, og som la svarene i munnen på BTL.
Samme person kritiserte BTL for kun ha halvparten av flyene på leasing, hvorfor ikke hele flåten. BTL svarte at det er ikke en mulighet de har nå, men at det ville kunne være aktuelt dersom de får muligheten senere.
Når det gjelder når avtalen signeres og øvrig innhold i avtalen, kunne han ikke si noe utover det som ble opplyst i dagens rapport. Regner med at han må ta hensyn til konfidensialitet i avtalen, noe som er forståelig.
Når det gjelder Scorpio, var svaret at det spørsmålet må nesten stilles direkte til Scorpio, men at det var en løsning som de sammen hadde kommet frem til i styret, og som alle var fornøyd med. Det at Scorpio er med på å forlenge lånet med forfall des 2024 helt frem til mars 2026, tilsier at det trolig ikke er så mye dramatikk her. Det vil ikke overraske meg om Scorpio tegner i rep.emien på nyåret, men avhenger muligens av kurs, kapitalbehov osv.
Jeg velger å tro at BTL aldri hadde gått inn med nye 150 mill om han ikke hadde tro på at leasing-avtale blir inngått, og at dette er meget positivt for fremtiden.
Strategi
I går kl 09:04
662
Viktig å få med seg at Scorpio sitter på 27,272,419 aksjer, ca. 5 mill. flere aksjer enn BTL.
Det er ikke skrevet i stein at de ikke deltar i emisjonen dersom kurs på emisjons dato står høyt over emisjonskurs på 5 kr og at avtalen på nærmere 5 milliarder
Regner med at de fleste aksjonærer da går inn og kjøper på antall aksjer 28 November, meg inkludert, dette vil styrke selskapet vesentlig.
Mye ryddejobb og kostnader er allerede tatt, forretnings modell er under sterk endring og det er nå opp til BTL og overbevise markedet om at denne modellen gir solid og forutsigbar avkastning.
Min personlige mening er at dette til slutt ender opp i et salg og at dette ligger i selskapets strategi.
Det er ikke skrevet i stein at de ikke deltar i emisjonen dersom kurs på emisjons dato står høyt over emisjonskurs på 5 kr og at avtalen på nærmere 5 milliarder
Regner med at de fleste aksjonærer da går inn og kjøper på antall aksjer 28 November, meg inkludert, dette vil styrke selskapet vesentlig.
Mye ryddejobb og kostnader er allerede tatt, forretnings modell er under sterk endring og det er nå opp til BTL og overbevise markedet om at denne modellen gir solid og forutsigbar avkastning.
Min personlige mening er at dette til slutt ender opp i et salg og at dette ligger i selskapets strategi.
Bullen
I går kl 12:22
557
Alt står og faller på at LOI blir en kontrakt. Gjør den ikke det, er det game over. BTL
Han gambler med mye penger og er nok rimelig trygg på dealen.
Han gambler med mye penger og er nok rimelig trygg på dealen.
Restplassno
I går kl 13:20
521
Jeg føler det er ganske cocky ja, baller av stål som de sier i e24, å gi seg selv en emikurs på 5, og rep emi på 5. Det viser at han regner med å få langt høyere kurs for de aksjene senere, og han slipper at hans øvrige aksjer blir unødvendig utvannet og kursfallet som følger av en drittemisjon. Synes det er et tydelig signal om fremtiden i alle fall.
Redigert i går kl 13:20
Du må logge inn for å svare
Lurifax
I går kl 13:39
501
"Regner med" ja - nå har jo BTL's tidligere beregninger vist seg ikke å regne med, men denne gangen sitter nok kalkylene hans som et skudd (for baugen).
elnomi
I går kl 13:40
498
Flere som snakket om kriseemisjon og en kurs ned 30%-40% etter Q3. Så står BTL opp og gjør en emisjon der kursen settes 30% høyere enn siste børskurs og alle aksjonærer får en risikofri opsjon til det samme i Q1-25. Snakk om å ta markedet på senga, genialt rett og slett.
Redigert i går kl 14:13
Du må logge inn for å svare
elnomi
I går kl 15:02
432
Hvor kursen går bestemmes av markedet. Selv solgte jeg alt i går med snitt 4,22 og sitter med en risikofri opsjon til kjøp på kr 5. Om avtalen signeres og kursen drar seg mot kr 8-12 blir den en ny fin inngang. BTL leverer!
Lucky -uke
I går kl 15:36
406
Dette er nok mere en pokerspiller som nesten har tapt alt og går "all in" , venter på å få snudd siste kortet.
Norse er ikke kostnadsmessig et selskap som passer inn i wet lease markedet selv om dem prøver å flytte noen stillinger til lavkost land.
Er ekstrem stor risk i å satse sparepengene her, men når man leser i forumet her er det nok mulighet til å loppe småsparere for litt penger på kort sikt..
Den dagen BTL ikke vil eller kan spytte inn nye penger i selskapet er det over og ut.
Hvis dem leier ut 6-7 fly, og skal fly 5-6 fly selv... da vil det være galskap å kjøpe ferieturen med Norse, fly long haul med 5-6 fly er veldig høy risiko.
Norse er ikke kostnadsmessig et selskap som passer inn i wet lease markedet selv om dem prøver å flytte noen stillinger til lavkost land.
Er ekstrem stor risk i å satse sparepengene her, men når man leser i forumet her er det nok mulighet til å loppe småsparere for litt penger på kort sikt..
Den dagen BTL ikke vil eller kan spytte inn nye penger i selskapet er det over og ut.
Hvis dem leier ut 6-7 fly, og skal fly 5-6 fly selv... da vil det være galskap å kjøpe ferieturen med Norse, fly long haul med 5-6 fly er veldig høy risiko.
Lurifax
I dag kl 08:18
178
BTL leverer på å ikke levere, ja - kan ihvertfall bare glemme at det vil bli levert noe som helst innenfor tegningsperioden, sånn bortsett fra et fly eller tre da..