Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 187387

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Bullen
I dag kl 09:28 494

Kursen må et godt stykke over 5 før investorer tegner seg.
I utgangspunktet dreier det seg om man har trua på BTL eller ikke.
Min umiddelbare følelse er å ligge unna aksjen inntil videre.
Goldsmith
I dag kl 09:40 441

Men USD 1 million i måneden per wet lease aircraft netto, er det bare ikke mulig å få dette til å henge sammen; kapitalinnskudd og kapitalbehov.

Kanskje ikke så overraskende gitt at det samme var tilfelle de to siste november innhentingene! Det gikk ikke på tredje forsøk heller!
Redigert i dag kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 09:42 429

Må ærlig innrømme at jeg lettet meg for aksjer i short inndekket.
Dersom kursen faller, blir det ny inngang.
Ser ut til at det er store muligheter fremover.
Bullen
I dag kl 09:45 406

Det er vel dette som kan berge selskapet:
Letter of intent with a reputable international airline for wet lease agreements for six aircraft.
I mellomtiden trenger selskapet penger helt fram til Sep 25.
Hvor bindende er Letter of intend?
Goldsmith
I dag kl 09:46 402

Hvis denne emisjonen går igjennom slik den er lagt opp, må jeg si at jeg bøyer meg i hatten. Det vil være ren magi.
Og en endelig bekreftelse på at småaksjonærer er naivt, fritt vilt!
Redigert i dag kl 09:47 Du må logge inn for å svare
elnomi
I dag kl 09:55 363

I tillegg får du anledning til å være med i emisjonen til kr 5. Det blir en fin opsjon i Q1-25. Står kursen godt over kr 5 så kan en laste opp. Er kursen på 4 tallet så lar en være. En fin opsjon for alle som eier Norse
Føre var
I dag kl 10:05 324

Skal den til 5,00,- da, eller til 10,00,- igjen:)?

Redigert i dag kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Lurifax
I dag kl 10:05 321

"Letter of intent" ja - da er vi vel oppe i 95% sannsynlighet for en avtale igjen da..
Bullen
I dag kl 10:06 318

Kontakten med flyselskapet som skal leie flyene må komme nokså snart. De 2 første flyene skal leveres i feb 25.
Regner med at kontrakten innbefatter alle 6 flyene.
BTL kan ikke regne med at investorer tegner seg før avtalen er på plass
Restplassno
I dag kl 10:11 292

Da er jeg inne igjen på kurs 4,0. Selv om q3 var dårlig ser fremtiden for nye 50/50 Norse lovende ut.
Redigert i dag kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
I dag kl 10:22 249

Et interessant aspekt ved emisjonen - er at Scorpio hverken tegner seg sammen med BTL ei heller kommiterer seg til å tegne i etterfølgende emisjon.
Det gir ikke akkurat et sterkt inntrykk!
Restplassno
I dag kl 10:25 237

Men da måtte man vel eie i går? Eller kan man kjøpe i dag og få opsjoner?

Nei ex date I dag ja.
Redigert i dag kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Restplassno
I dag kl 10:46 180

Nå går volumtoget!
Strategi
I dag kl 11:49 83

Bare for å få det inn med "Te skje."
Synes teksten er litt ullen.

Re:
NORSE ATLANTIC ASA: Ex. right to participate in subsequent offering today
i dag kl. 08:05 ∙ Oslo Børs
Reference is made to the stock exchange announcement published by Norse Atlantic
ASA (the "Company") earlier today, 29 November 2024, regarding key information
on a potential subsequent offering of shares in the Company. The shares in
Company will be traded exclusive of the right to participate in a potential
subsequent offering from and including today, 29 November 2024.

Ex. date: 29 November 2024

Er det slik å forstå at aksjene man hadde i går etter stengetid gir rett til deltagelse emisjon.


Videre; Aksjene jeg har kjøpt i dag gir ingen rett.
Det er da med andre ord Aksjene ved stenging 28 Nov. som gir emisjons rett?

Er dette forstått riktig?
Redigert i dag kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Bullen
I dag kl 12:14 43

Ser sånn ut, limer in fra newsweb oversatt:
· Dato da vilkårene og betingelsene for reparasjonsproblemet ble kunngjort:
29. november 2024
· Siste dag inkludert rett: 28 november 2024
· Ex-dato: 29 november 2024.
BTL regner vel med at aksjen spretter opp etter at kontrakt med nevnte flyselskap offentligjøres
Redigert i dag kl 12:16 Du må logge inn for å svare