Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
29.11.2024 kl 14:02
2393
Var på møte med NORSE og overvar en selsom seanse. BTL var utpreget passivaggressiv i sine svar. En presset mann.
Han fikk spørsmål om hvorfor ikke Scorpio var med på emisjonen hvorpå han svarte at de nok ikke klarte å ta beslutninger like raskt som ham. Men Scorpio klarte å forlenge lånet til 2026! Sannheten er nok at de ikke ville være med i emisjonen.
Videre fikk han det adekvate spørsmålet om når wet lease avtalen skulle underskrives. Det kunne han ikke svare på. Det kan synes som om realiteten i den avtalen er like høy som avtalen om kapitalinnskudd fra et flyselskap i mai!
Det som også kom frem var at BT gjerne vil wet lease ut alle 12 flyene. Men det har vist seg å være umulig (så langt) å realisere. Konfigurasjonen på flyene er adekvat bare for et utvalg flyselskaper. Dersom en ny leietaker skal endre konfigureringen vil de gjerne ha leasene direkte. Vi som har trodd på at merverdien i leasene kan realiseres gjennom videreutleie kan nok se langt etter denne muligheten til å skape verdier med det første!
En passivaggressiv BTL lover ikke godt for veien videre!
Han fikk spørsmål om hvorfor ikke Scorpio var med på emisjonen hvorpå han svarte at de nok ikke klarte å ta beslutninger like raskt som ham. Men Scorpio klarte å forlenge lånet til 2026! Sannheten er nok at de ikke ville være med i emisjonen.
Videre fikk han det adekvate spørsmålet om når wet lease avtalen skulle underskrives. Det kunne han ikke svare på. Det kan synes som om realiteten i den avtalen er like høy som avtalen om kapitalinnskudd fra et flyselskap i mai!
Det som også kom frem var at BT gjerne vil wet lease ut alle 12 flyene. Men det har vist seg å være umulig (så langt) å realisere. Konfigurasjonen på flyene er adekvat bare for et utvalg flyselskaper. Dersom en ny leietaker skal endre konfigureringen vil de gjerne ha leasene direkte. Vi som har trodd på at merverdien i leasene kan realiseres gjennom videreutleie kan nok se langt etter denne muligheten til å skape verdier med det første!
En passivaggressiv BTL lover ikke godt for veien videre!
Lurifax
29.11.2024 kl 14:12
2374
Føler seg trengt inn i et hjørne og prøver desperat å kjøpe seg nok tid til å komme seg ut av det - stakkars mann.
Bullen
29.11.2024 kl 14:27
2348
BTL kunne vel også satt emisjonen på 4. Han tror sikkert at ved å sette den til 5 gir inntrykk av styrke.
Scorpio har jo mye penger. De har også uttalt
før at de har stor tiltro til BTL. Kanskje det har avtatt med tiden?
Er selskapet berget hvis avtalen med nevnte flyselskap er i boks?
Scorpio har jo mye penger. De har også uttalt
før at de har stor tiltro til BTL. Kanskje det har avtatt med tiden?
Er selskapet berget hvis avtalen med nevnte flyselskap er i boks?
Bullen
29.11.2024 kl 14:36
2338
Fikk du inntrykk av at det var analytikere til stede og da med spørsmål? Regner med at det kommer snart en oppdatering fra den kanten
Us Steal
29.11.2024 kl 14:50
2305
Hva er det markedet ikke forstår her? BTL som sitter med all info velger å putte inn 15 ,mill dollar til,og deler av beløpet i en emisjon på NOK 5, mens aksjen handler på 4..? Alle vet at verdiene er skyhøyt over der aksjen handler hvis selskapet klarer å få ut merverdien i leasene og det virker de nå å klare.
All prat her inne om en desperat mann er jo bare helt latterlig... En unik kjøpsmulighet spør du meg
All prat her inne om en desperat mann er jo bare helt latterlig... En unik kjøpsmulighet spør du meg
Bullen
29.11.2024 kl 15:05
2286
Norse har vært en ekstrem turbulent reise. Ikke merkelig at det dukker opp en del spørsmål.
Å vurdere selskapet uten historikk er vel ikke så smart.
Dette er vel siste sjanse og BTL gambler høyt. Lykkes han med wet leasen er sannsynligvis selskapet berget
Å vurdere selskapet uten historikk er vel ikke så smart.
Dette er vel siste sjanse og BTL gambler høyt. Lykkes han med wet leasen er sannsynligvis selskapet berget
Goldsmith
29.11.2024 kl 15:10
2284
I november '22 puttet BTL penger inn i selskapet på 2.5 kroner og lovet lønnsomhet i 2023. En helt unik kjøpsmulighet
I november 2023 puttet BTL penger inn i selskapet på 11 kroner og lovet lønnsomhet i 2024. Det var penger på gaten
I november 2025 putter BTL penger inn i selskapet på 5 kroner og lover lønnsomhet i 2025. Det er en unik kjøpsmulighet
Ingen tvil om at det nå bare er å løpe og kjøpe
Scorpio - som har samme informasjon som BTL - er ikke med i emisjonen - det er ingen ting å bry seg om.
I november 2023 puttet BTL penger inn i selskapet på 11 kroner og lovet lønnsomhet i 2024. Det var penger på gaten
I november 2025 putter BTL penger inn i selskapet på 5 kroner og lover lønnsomhet i 2025. Det er en unik kjøpsmulighet
Ingen tvil om at det nå bare er å løpe og kjøpe
Scorpio - som har samme informasjon som BTL - er ikke med i emisjonen - det er ingen ting å bry seg om.
Redigert 29.11.2024 kl 15:16
Du må logge inn for å svare
Føre var
29.11.2024 kl 15:19
2280
Ikke så ulikt mange andre selskaper på børs.:)
Sånn ,nå kan den kjøres til tjue for min del!
Sånn ,nå kan den kjøres til tjue for min del!
Lurifax
29.11.2024 kl 15:39
2267
Ja, her gjelder det visst å være snartenkt og løpe og kjøpe før Scorpio får råd til å tenke seg om..
Restplassno
29.11.2024 kl 19:09
2119
Ikke at jeg har fasitsvaret og full insider-info, slik du har. Men BTL uttalte i E24 at det ikke var aktuelt at Scorpio skulle være med på emien - han tok hele kaka selv. Man kan tolke det i alle retninger, bearish og bullish. Det kommer veldig an på øynene som ser. Kanskje best å ikke lage egne narrativer her over veldig smal info. Det er som kjent ikke et godt utgangspunkt for investeringsavgjørelser. 2023-2024 er passert, og man må heller spekulere i om Norse II kan fungere, og om man tror på at charterbusinessen kan redde dette. Jeg tror at mye står på kontrakten på 5.5mrd, og det blir vel gambling nå om den blir gjennomført eller ikke. Meldes den på nyåret eller før, vil folk hente i emisjonen, og prosjektet får faste inntekter og litt mer finansielle muskler.
En del kontrakter og avtaler har en tendens til å falle gjennom hos flyselskaper i nød, men det trenger ikke nødvendigvis å være slik for charter/lease-segmentet. Vanskelig å vite, og vanskelig å ta et bestemt valg når man ikke har full informasjon. Jeg solgte litt under 3,8 for noen få uker siden etter å ha handlet mye rundt 2 kr, men er inne igjen på 4 etter å ha latt meg sjarmere av kvartalspresentasjonen og visjonen for framtiden, som som alltid høres rosenrød ut.
En del kontrakter og avtaler har en tendens til å falle gjennom hos flyselskaper i nød, men det trenger ikke nødvendigvis å være slik for charter/lease-segmentet. Vanskelig å vite, og vanskelig å ta et bestemt valg når man ikke har full informasjon. Jeg solgte litt under 3,8 for noen få uker siden etter å ha handlet mye rundt 2 kr, men er inne igjen på 4 etter å ha latt meg sjarmere av kvartalspresentasjonen og visjonen for framtiden, som som alltid høres rosenrød ut.
EBITDA
29.11.2024 kl 20:27
2068
Jeg var også selv tilstede på det du beskriver som en selsom seanse. Jeg fikk et litt annet inntrykk enn det du tilsynelatende fikk.
Det er riktig at han ble litt irritert på en gjenganger/tidligere aksjonær som stilte en haug med kritiske spørsmål, og som la svarene i munnen på BTL.
Samme person kritiserte BTL for kun ha halvparten av flyene på leasing, hvorfor ikke hele flåten. BTL svarte at det er ikke en mulighet de har nå, men at det ville kunne være aktuelt dersom de får muligheten senere.
Når det gjelder når avtalen signeres og øvrig innhold i avtalen, kunne han ikke si noe utover det som ble opplyst i dagens rapport. Regner med at han må ta hensyn til konfidensialitet i avtalen, noe som er forståelig.
Når det gjelder Scorpio, var svaret at det spørsmålet må nesten stilles direkte til Scorpio, men at det var en løsning som de sammen hadde kommet frem til i styret, og som alle var fornøyd med. Det at Scorpio er med på å forlenge lånet med forfall des 2024 helt frem til mars 2026, tilsier at det trolig ikke er så mye dramatikk her. Det vil ikke overraske meg om Scorpio tegner i rep.emien på nyåret, men avhenger muligens av kurs, kapitalbehov osv.
Jeg velger å tro at BTL aldri hadde gått inn med nye 150 mill om han ikke hadde tro på at leasing-avtale blir inngått, og at dette er meget positivt for fremtiden.
Det er riktig at han ble litt irritert på en gjenganger/tidligere aksjonær som stilte en haug med kritiske spørsmål, og som la svarene i munnen på BTL.
Samme person kritiserte BTL for kun ha halvparten av flyene på leasing, hvorfor ikke hele flåten. BTL svarte at det er ikke en mulighet de har nå, men at det ville kunne være aktuelt dersom de får muligheten senere.
Når det gjelder når avtalen signeres og øvrig innhold i avtalen, kunne han ikke si noe utover det som ble opplyst i dagens rapport. Regner med at han må ta hensyn til konfidensialitet i avtalen, noe som er forståelig.
Når det gjelder Scorpio, var svaret at det spørsmålet må nesten stilles direkte til Scorpio, men at det var en løsning som de sammen hadde kommet frem til i styret, og som alle var fornøyd med. Det at Scorpio er med på å forlenge lånet med forfall des 2024 helt frem til mars 2026, tilsier at det trolig ikke er så mye dramatikk her. Det vil ikke overraske meg om Scorpio tegner i rep.emien på nyåret, men avhenger muligens av kurs, kapitalbehov osv.
Jeg velger å tro at BTL aldri hadde gått inn med nye 150 mill om han ikke hadde tro på at leasing-avtale blir inngått, og at dette er meget positivt for fremtiden.
Strategi
30.11.2024 kl 09:04
1888
Viktig å få med seg at Scorpio sitter på 27,272,419 aksjer, ca. 5 mill. flere aksjer enn BTL.
Det er ikke skrevet i stein at de ikke deltar i emisjonen dersom kurs på emisjons dato står høyt over emisjonskurs på 5 kr og at avtalen på nærmere 5 milliarder
Regner med at de fleste aksjonærer da går inn og kjøper på antall aksjer 28 November, meg inkludert, dette vil styrke selskapet vesentlig.
Mye ryddejobb og kostnader er allerede tatt, forretnings modell er under sterk endring og det er nå opp til BTL og overbevise markedet om at denne modellen gir solid og forutsigbar avkastning.
Min personlige mening er at dette til slutt ender opp i et salg og at dette ligger i selskapets strategi.
Det er ikke skrevet i stein at de ikke deltar i emisjonen dersom kurs på emisjons dato står høyt over emisjonskurs på 5 kr og at avtalen på nærmere 5 milliarder
Regner med at de fleste aksjonærer da går inn og kjøper på antall aksjer 28 November, meg inkludert, dette vil styrke selskapet vesentlig.
Mye ryddejobb og kostnader er allerede tatt, forretnings modell er under sterk endring og det er nå opp til BTL og overbevise markedet om at denne modellen gir solid og forutsigbar avkastning.
Min personlige mening er at dette til slutt ender opp i et salg og at dette ligger i selskapets strategi.
Bullen
30.11.2024 kl 12:22
1787
Alt står og faller på at LOI blir en kontrakt. Gjør den ikke det, er det game over. BTL
Han gambler med mye penger og er nok rimelig trygg på dealen.
Han gambler med mye penger og er nok rimelig trygg på dealen.
Restplassno
30.11.2024 kl 13:20
1752
Jeg føler det er ganske cocky ja, baller av stål som de sier i e24, å gi seg selv en emikurs på 5, og rep emi på 5. Det viser at han regner med å få langt høyere kurs for de aksjene senere, og han slipper at hans øvrige aksjer blir unødvendig utvannet og kursfallet som følger av en drittemisjon. Synes det er et tydelig signal om fremtiden i alle fall.
Redigert 30.11.2024 kl 13:20
Du må logge inn for å svare
Lurifax
30.11.2024 kl 13:39
1739
"Regner med" ja - nå har jo BTL's tidligere beregninger vist seg ikke å regne med, men denne gangen sitter nok kalkylene hans som et skudd (for baugen).
elnomi
30.11.2024 kl 13:40
1826
Flere som snakket om kriseemisjon og en kurs ned 30%-40% etter Q3. Så står BTL opp og gjør en emisjon der kursen settes 30% høyere enn siste børskurs og alle aksjonærer får en risikofri opsjon til det samme i Q1-25. Snakk om å ta markedet på senga, genialt rett og slett.
Redigert 30.11.2024 kl 14:13
Du må logge inn for å svare
elnomi
30.11.2024 kl 15:02
1869
Hvor kursen går bestemmes av markedet. Selv solgte jeg alt i går med snitt 4,22 og sitter med en risikofri opsjon til kjøp på kr 5. Om avtalen signeres og kursen drar seg mot kr 8-12 blir den en ny fin inngang. BTL leverer!
Lucky -uke
30.11.2024 kl 15:36
1854
Dette er nok mere en pokerspiller som nesten har tapt alt og går "all in" , venter på å få snudd siste kortet.
Norse er ikke kostnadsmessig et selskap som passer inn i wet lease markedet selv om dem prøver å flytte noen stillinger til lavkost land.
Er ekstrem stor risk i å satse sparepengene her, men når man leser i forumet her er det nok mulighet til å loppe småsparere for litt penger på kort sikt..
Den dagen BTL ikke vil eller kan spytte inn nye penger i selskapet er det over og ut.
Hvis dem leier ut 6-7 fly, og skal fly 5-6 fly selv... da vil det være galskap å kjøpe ferieturen med Norse, fly long haul med 5-6 fly er veldig høy risiko.
Norse er ikke kostnadsmessig et selskap som passer inn i wet lease markedet selv om dem prøver å flytte noen stillinger til lavkost land.
Er ekstrem stor risk i å satse sparepengene her, men når man leser i forumet her er det nok mulighet til å loppe småsparere for litt penger på kort sikt..
Den dagen BTL ikke vil eller kan spytte inn nye penger i selskapet er det over og ut.
Hvis dem leier ut 6-7 fly, og skal fly 5-6 fly selv... da vil det være galskap å kjøpe ferieturen med Norse, fly long haul med 5-6 fly er veldig høy risiko.
Lurifax
01.12.2024 kl 08:18
1705
BTL leverer på å ikke levere, ja - kan ihvertfall bare glemme at det vil bli levert noe som helst innenfor tegningsperioden, sånn bortsett fra et fly eller tre da..
Akagunners
01.12.2024 kl 10:23
2861
Avtalen innebærer to fly i februar og 4 i September. Flyr de 10 fly gjennom sommeren og leier ut på høst/vinter. Skulle nesten tro det er noen som har tenkt igjennom dette..
Hobbykailn
01.12.2024 kl 12:04
2862
Føler meg trygg på at BTL går inn med mer kapital fordi han føler seg rimelig trygg på at dette kommer til å gå bra. Ingen grunn til å betvile at BTL er rederlig og en man kan ha tillit til selv om Norse til nå ikke har innfridd etter forventning.
Lurifax
01.12.2024 kl 12:56
2863
Det hjelper ikke å være redelig hvis man ikke har kontroll på hva man driver med, men er fanget i prøve og feile metodikk mens tid og penger renner ut..
Octagon
01.12.2024 kl 20:16
2882
Dessverre litt enig i denne betraktningen. Solgte meg ut nå, bortsett fra noen "lytte" poster.
Det som diskuteres lite er Q3 resultatet som preges av svært dårlig ledelse og feilslått drift i selskapet.
Advarte tidligere på tråden her om at de gode trafikk tallene muligens var på bakgrunn i alt for lave billettpriser der hvor alle andre stort sett hadde økt betydelig fra i fjor, der greier Norse å hanke inn mindre pr. billett en fjoråret. En prestasjon i seg selv i en periode med høy etterspørsel og stort sett også lavere fuel kostnader.
Flere ganger har jeg søkt opp flybilletter fra Norse siste måneder - og sammenliknet dem med konkurrenter. Norse billetter var "nesten gratis" i forhold. Sikkert smart (og nødvendig) å legge seg rundt 10-15% under. Problemet var bare at Norse var betydelig mye under dette nivået, helt ned mot halve prisen i en del case. Ble diskutert litt her på tråden også, uten at det påvirket den rådende positive stemningen til selskapet og BTL nevneverdig.
Mulig at skriverier om selskapets finansielle situasjon gjorde at de måtte dumpe priser totalt for å få passasjerer ?
Norse har heller ikke helt koplet at den mennesketypen som leter etter aller laveste pris på billetter - ikke er de som har som plan å bruke masse penger i løpet av flyturen.
Uten "siste liten" løsningen her og innskudd fra BTL så hadde selskapet neppe overlevd til nyttår. Har sikkert ikke fått til annen type finansiering (emisjon) i og med den utsatte Q3 presentasjonen. Stort sett bare BTL som fortsatt har troen, men det har han alltid hatt selv om en i ettertid har presentert elendige tall gang på gang.
Stor optimisme er en bra egenskap, men det er også greit å kunne kombinere det med en smule realisme.
De går i fra å være et flyselskap til i stor grad et "fly utleie" selskap. Selv om en slik avtale som BTL kommuniserte skulle la seg materialisere så er Norse helt avhengige av denne avtalen og kan derved i mindre grad styre betingelsene. Så av denne (mulige, er bare en intensjonsavtale p.t.) milliard avtalen så tror jeg ikke Norse sitter igjen med de helt store summene på bunnlinjen for å si det slik.
På bakgrunn av dette så har jeg mine tvil om at neste (rep) emisjon vil la seg gjennomføre, gjør det ikke det er det godt mulig løpet er kjørt.
Med mindre avtalen om den kommer i gang med wet lease avtalene ikke innebærer en "up front" betaling fra disse i en eller annen form.
At største eier valgte å stå over denne runden taler jo sitt språk. Risiko ble vel ansett som for høy før det foreligger noe mer konkret de kan ta stilling til.
I og med at de ikke har fått leiet ut alle fly så er det også en vanskelig driftsmodell å drive ruter på med så få fly og sikkert da høyere kostnader pr passasjer km enn om de hadde operert med flere fly i denne delen av driften.
Det som diskuteres lite er Q3 resultatet som preges av svært dårlig ledelse og feilslått drift i selskapet.
Advarte tidligere på tråden her om at de gode trafikk tallene muligens var på bakgrunn i alt for lave billettpriser der hvor alle andre stort sett hadde økt betydelig fra i fjor, der greier Norse å hanke inn mindre pr. billett en fjoråret. En prestasjon i seg selv i en periode med høy etterspørsel og stort sett også lavere fuel kostnader.
Flere ganger har jeg søkt opp flybilletter fra Norse siste måneder - og sammenliknet dem med konkurrenter. Norse billetter var "nesten gratis" i forhold. Sikkert smart (og nødvendig) å legge seg rundt 10-15% under. Problemet var bare at Norse var betydelig mye under dette nivået, helt ned mot halve prisen i en del case. Ble diskutert litt her på tråden også, uten at det påvirket den rådende positive stemningen til selskapet og BTL nevneverdig.
Mulig at skriverier om selskapets finansielle situasjon gjorde at de måtte dumpe priser totalt for å få passasjerer ?
Norse har heller ikke helt koplet at den mennesketypen som leter etter aller laveste pris på billetter - ikke er de som har som plan å bruke masse penger i løpet av flyturen.
Uten "siste liten" løsningen her og innskudd fra BTL så hadde selskapet neppe overlevd til nyttår. Har sikkert ikke fått til annen type finansiering (emisjon) i og med den utsatte Q3 presentasjonen. Stort sett bare BTL som fortsatt har troen, men det har han alltid hatt selv om en i ettertid har presentert elendige tall gang på gang.
Stor optimisme er en bra egenskap, men det er også greit å kunne kombinere det med en smule realisme.
De går i fra å være et flyselskap til i stor grad et "fly utleie" selskap. Selv om en slik avtale som BTL kommuniserte skulle la seg materialisere så er Norse helt avhengige av denne avtalen og kan derved i mindre grad styre betingelsene. Så av denne (mulige, er bare en intensjonsavtale p.t.) milliard avtalen så tror jeg ikke Norse sitter igjen med de helt store summene på bunnlinjen for å si det slik.
På bakgrunn av dette så har jeg mine tvil om at neste (rep) emisjon vil la seg gjennomføre, gjør det ikke det er det godt mulig løpet er kjørt.
Med mindre avtalen om den kommer i gang med wet lease avtalene ikke innebærer en "up front" betaling fra disse i en eller annen form.
At største eier valgte å stå over denne runden taler jo sitt språk. Risiko ble vel ansett som for høy før det foreligger noe mer konkret de kan ta stilling til.
I og med at de ikke har fått leiet ut alle fly så er det også en vanskelig driftsmodell å drive ruter på med så få fly og sikkert da høyere kostnader pr passasjer km enn om de hadde operert med flere fly i denne delen av driften.
Manawa
01.12.2024 kl 20:58
3129
Ingen tvil om at q3 tallene var en stor skuffelse. Først og fremst når det gjald bilettprisene, men også at de fremdeles har veldig mye mer tilgode hos cc selskapene i forhold til solgte ikke flydde reiser. Som du sikkert har sett har de tilgode musd 51 mer hos cc selskapene enn solgte ikke flydde reiser.
CC fordringen er 174% av solgte ikke flydde reiser. Tilsvarende tall for SAS og NAS ved årsskiftet er hhv 55% og 15%.
Ser du på kontantstrømmen for forrige års to siste kvartaler hvar det tilsvarende q3 men forholdet var 100% q4 noe som vil gi en god likviditetstilgang.
Det sagt, når man ser fremover guider de på veldig bra salg til veldig gode biletter som er godt redegjort for på side 10 på presentasjonen.
https://corporate.flynorse.com/content/uploads/sites/3/2024/11/Norse-2024-Q3-Presentation.pdf
For Q4 ligger load allerede på 88% om de ikke selger en eneste bilett med snittpris på usd 431. Fortsetter utviklingen siste 30 dager som forrige år ender load på 90% med bilettpriser på usd 450 som er 10% over Q3 prisene.
For Q1 har de allerede solgt nesten dobbelt så mange biletter som på samme periode forrige år og prisen ligger på omlag usd 360 som ar godt over forrige års Q1 priser.
Sjekk gjerne også hva du må betale for å komme fra lgw til jfk i desember også…
CC fordringen er 174% av solgte ikke flydde reiser. Tilsvarende tall for SAS og NAS ved årsskiftet er hhv 55% og 15%.
Ser du på kontantstrømmen for forrige års to siste kvartaler hvar det tilsvarende q3 men forholdet var 100% q4 noe som vil gi en god likviditetstilgang.
Det sagt, når man ser fremover guider de på veldig bra salg til veldig gode biletter som er godt redegjort for på side 10 på presentasjonen.
https://corporate.flynorse.com/content/uploads/sites/3/2024/11/Norse-2024-Q3-Presentation.pdf
For Q4 ligger load allerede på 88% om de ikke selger en eneste bilett med snittpris på usd 431. Fortsetter utviklingen siste 30 dager som forrige år ender load på 90% med bilettpriser på usd 450 som er 10% over Q3 prisene.
For Q1 har de allerede solgt nesten dobbelt så mange biletter som på samme periode forrige år og prisen ligger på omlag usd 360 som ar godt over forrige års Q1 priser.
Sjekk gjerne også hva du må betale for å komme fra lgw til jfk i desember også…
Redigert 01.12.2024 kl 21:02
Du må logge inn for å svare
Lurifax
02.12.2024 kl 00:39
3068
Man må gå ut ifra at BTL har forsøkt å få Scorpio med, uten å lykkes. Scorpio's passivitet/tilbakeholdenhet kan vanskelig tolkes som noe annet enn at de sitter på gjerdet og lar det sige inn at grunnlaget for caset som bærekraftig/investerbart svinner hen..
Goldsmith
02.12.2024 kl 09:09
3110
Den grunnleggende utfordringen til NORSE er for lav yield. Yielden i selskapet var i 3Q 4.5cent, mens CASK var ca 5.5 cent. Da er det umulig å få lønnsomhet.
De tallene for booking for kvartalene fremover var ikke bra nok til å endre trenden med løpende driftsunderskudd.
Samtidig har selskapet en toppledelse uten flyindustrierfaring. Verken CEO eller CFO har noe flybakgrunn. Da er det vanskelig å legge om driften slik at det blir høyere yield og lønnsomhet fremover. Strategien med å halvere flåten på eget nettverk gjør ikke det noe lettere. Snarere tvert imot. I fly er det både skalafordeler totalt og skalafordeler i frekvens på destinasjon.
Det er vanskelig å forstå at så mange nå er positive til BTL. Driften og kompetansen endrer seg ikke verken med en kamikaze emisjon eller en wetlease avtale hvor vilkårene ikke er kjent.
De tallene for booking for kvartalene fremover var ikke bra nok til å endre trenden med løpende driftsunderskudd.
Samtidig har selskapet en toppledelse uten flyindustrierfaring. Verken CEO eller CFO har noe flybakgrunn. Da er det vanskelig å legge om driften slik at det blir høyere yield og lønnsomhet fremover. Strategien med å halvere flåten på eget nettverk gjør ikke det noe lettere. Snarere tvert imot. I fly er det både skalafordeler totalt og skalafordeler i frekvens på destinasjon.
Det er vanskelig å forstå at så mange nå er positive til BTL. Driften og kompetansen endrer seg ikke verken med en kamikaze emisjon eller en wetlease avtale hvor vilkårene ikke er kjent.
Redigert 02.12.2024 kl 09:42
Du må logge inn for å svare
Bullen
02.12.2024 kl 10:07
3179
Det virker jo nokså fornuftig det du og Octagon skriver.
Da må det jo ha ¨rabla¨helt for BTL.
Da må det jo ha ¨rabla¨helt for BTL.
Lurifax
02.12.2024 kl 10:41
3205
Ja, man må nesten spørre seg; hvis Scorpio ikke lenger har tillit til BTL, hvorfor skal noen andre ha det..
Manawa
02.12.2024 kl 11:12
3169
Vet ikke hvor du finner tallen dine men dette er de faktiske Q3 tallene fra resultatrapporten:
PRASK (US Cents) 4,92
TRASK (US Cents) 5,19
CASK (US Cents) 5,08
CASK x fuel (US Cents) 3,55
PRASK (US Cents) 4,92
TRASK (US Cents) 5,19
CASK (US Cents) 5,08
CASK x fuel (US Cents) 3,55
Redigert 02.12.2024 kl 11:13
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
02.12.2024 kl 11:17
3156
Yield er Ticket revenue/RPK. Tallene du referer til er per ASK
Jeg brukte snitt CASK for året 2024
Jeg brukte snitt CASK for året 2024
Redigert 02.12.2024 kl 13:35
Du må logge inn for å svare
Bullen
02.12.2024 kl 13:43
3068
Kanskje gamble litt korsiktig på at det ikke har gått helt rundt for BTL
Lurifax
02.12.2024 kl 13:55
3057
Selvsagt har han en plan/tro på det han gjør, men det betyr ikke at det han gjør er riktig.
elnomi
02.12.2024 kl 18:57
2895
Utrolig hvor mye svada som det skrives her etter den geniale emisjonen og med risikofrie opsjoner med innløsning i Q1-25 til kr 5.
På ose har en sett mange skrekkemisjoner (Spetalen/Arribatech og Fredriksen/Archer), VOW, IDEX, NUMND, SoftOx, CRNA, BGBIO, XXL m flere og senest i dag i AEGA. Her kommer BGL med en emisjon som er helt motsatt til en kurs 30% over siste kurs.
Selv solgte jeg alt oppe på 4 tallet og sitter fullastet med risikofrie opsjoner. Glimrende utført av BGL.
På ose har en sett mange skrekkemisjoner (Spetalen/Arribatech og Fredriksen/Archer), VOW, IDEX, NUMND, SoftOx, CRNA, BGBIO, XXL m flere og senest i dag i AEGA. Her kommer BGL med en emisjon som er helt motsatt til en kurs 30% over siste kurs.
Selv solgte jeg alt oppe på 4 tallet og sitter fullastet med risikofrie opsjoner. Glimrende utført av BGL.
SPXL
02.12.2024 kl 19:22
2876
Han har vel ikke gjort noe riktig så langt ser man på kursutviklingen.
Lurifax
02.12.2024 kl 19:44
2858
Allikevel fortsetter han å ha overdreven tro på seg selv - det holder visst ikke å skyte seg selv i foten, han gir seg nok ikke før den må amputeres..
Hobbykailn
02.12.2024 kl 21:38
2789
Larsen har nå med den rettede emisjonen skutt inn et betydelig beløp i Norse, samtidig har han økt sin eierandel betydelig forutsatt at rep.emi ikke fulltegnas. Leste nå innkallingen til ekstraordinær GF og det må ikke utføres rep. Emi om kursen på rep. Tidspunkt er under 5 kroner og det er stor nok omsetning av aksjer til en lavere kurs. Dette betyr at Larsen er villig til om nødvendig å alene ta økt tap om det ikke løser seg for Norse. For med virker dette veldig tillitsvekkende og jeg har hatt og har stor tro på Larsen og at Norse kommer gjennom krisen og om noen år fremstår som et solid og veldrevet selskap. Jeg tror man bør handle for kursen tar av..
Redigert 02.12.2024 kl 21:39
Du må logge inn for å svare
Lurifax
03.12.2024 kl 00:28
2712
Det normale er å investere i noe/noen som har vist seg tilliten verdig - ikke motsatt. BTL har hatt for vane å skyte inn kapital som har endt opp som et skudd i mørket..
Hobbykailn
03.12.2024 kl 08:06
2603
Må vel si han er tilliten verdig når han tar slike sjangser selv. Konspirasjonsteorier blir for dumt.
Redigert 03.12.2024 kl 08:06
Du må logge inn for å svare
Lurifax
03.12.2024 kl 08:26
2581
Det er ikke konspirasjonsteorier, det er fakta; Norse har vist seg å være et dumdristig sjansespill for BTL.
Goldsmith
03.12.2024 kl 08:29
2576
Tillitt kommer ikke av hvilke sjanser du tar. Tillitt opparbeides ved å levere det du sier du skal levere. Det gjør ikke BTL ifm NORSE
Dersom det ikke blir en reparasjonsemisjon vil det bli en ny emisjon. USD 15 millioner er ikke nok til å komme gjennom første halvår. Det er overraskende om det er nok til å komme gjennom januar!
Dersom det ikke blir en reparasjonsemisjon vil det bli en ny emisjon. USD 15 millioner er ikke nok til å komme gjennom første halvår. Det er overraskende om det er nok til å komme gjennom januar!
Goldsmith
03.12.2024 kl 08:32
2570
Ærlig talt: "Glimrende"? Selskapet trenger alle USD 50 millioner. Emisjonen er gjennomført på en måte som skaper betydelig usikkerhet om de siste USD 35 millioner kommer og i så fall - til hvilken kurs.
Fra selskapets synspunkt er emisjonen svært lite fornuftig utført. Som aksjonær er det hva som teller til syvende og sist!
Fra selskapets synspunkt er emisjonen svært lite fornuftig utført. Som aksjonær er det hva som teller til syvende og sist!
Redigert 03.12.2024 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Manawa
03.12.2024 kl 08:58
2524
Mulig vi har forskjellige kalkulatorer men CASK var 5,08.
Yield var 5,6 cent ( 207,331.000/3668)
Yield blir forsåvidt et meningsløpt tall for Norse så lenge RPK inkluderer ACMI. Det er kun ASK de fordeler ut (4274 totalt og 4212 på egne flyvninger)
Yield var 5,6 cent ( 207,331.000/3668)
Yield blir forsåvidt et meningsløpt tall for Norse så lenge RPK inkluderer ACMI. Det er kun ASK de fordeler ut (4274 totalt og 4212 på egne flyvninger)
Manawa
03.12.2024 kl 09:06
2510
Helt uenig og supert dersom du matcher med ditt regnestykke.
Her er mitt som viser at de har greit med kapital:
Unrestriced cash UB Q3 MUSD 12,14
*Q4 pretax resultat MUSD 0
*cc tilbake til nøytralt MUSD +51,819
*øvrige wc justeringer MUSD -28,1
*Capex MUSD -5
*Emisjon MUSD 8,7
*Lån MUSD 6,3
=Unrestricted Cash UB Q4 MUSD 45,85
Q4 pretax resultat MUSD
Q1:
*Q1 pretax resultat MUSD -16
*cc tilbake til nøytralt MUSD +0
* rep emisjon MUSD 0
*øvrige wc justeringer MUSD 0 (var +30 musd i levgjeld q4 2024.
*Capex MUSD -5
=Unrestricted Cash UB Q1 MUSD 25
Her er mitt som viser at de har greit med kapital:
Unrestriced cash UB Q3 MUSD 12,14
*Q4 pretax resultat MUSD 0
*cc tilbake til nøytralt MUSD +51,819
*øvrige wc justeringer MUSD -28,1
*Capex MUSD -5
*Emisjon MUSD 8,7
*Lån MUSD 6,3
=Unrestricted Cash UB Q4 MUSD 45,85
Q4 pretax resultat MUSD
Q1:
*Q1 pretax resultat MUSD -16
*cc tilbake til nøytralt MUSD +0
* rep emisjon MUSD 0
*øvrige wc justeringer MUSD 0 (var +30 musd i levgjeld q4 2024.
*Capex MUSD -5
=Unrestricted Cash UB Q1 MUSD 25
Redigert 03.12.2024 kl 09:08
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
03.12.2024 kl 09:21
2483
Her er det litt begrepsforvirring.
Yield er billettinntekter over RPK. Tilleggsinntekter regnes ikke inn.
CASK i kvartalet var 5.08 - for YTD 5.51 - som jeg som skrevet brukte
Yield er billettinntekter over RPK. Tilleggsinntekter regnes ikke inn.
CASK i kvartalet var 5.08 - for YTD 5.51 - som jeg som skrevet brukte
Manawa
03.12.2024 kl 09:32
2469
Dette var akkurat det du skrev : "Yielden i selskapet var i 3Q 4.5cent, mens CASK var ca 5.5 cent"
Men du mente altså at yield var kun salg av biletter uten tileggsinntekter (som blir helt meningsløst for Norse) delt på RPK på alle flyvninger inklusive acmi (som blir helt meningsløst)?
Men du mente altså at yield var kun salg av biletter uten tileggsinntekter (som blir helt meningsløst for Norse) delt på RPK på alle flyvninger inklusive acmi (som blir helt meningsløst)?
Goldsmith
03.12.2024 kl 10:23
2419
Litt lengre ned skrev jeg; "Yield er Ticket revenue/RPK. Tallene du referer til er per ASK
Jeg brukte snitt CASK for året 2024".
Yield er ikke meningsløst å bruke. Det gir en god forståelse av innktektsnivået over selskaper. Sjekker du yielden med andre Intercont selskaper så ser du at NORSE ligger alt for lavt til at det kan gå. Passasjer inntekten har så langt i 2024 vært 70% av inntekten.
Fremover - etter september 2025 - endrer bildet seg.betydelig, men selv etter det vil eget nettverk utgjøre rundt 50%. Med yieldnivået så langt og med de tallene de presenterte for 4Q, 1Q og 2Q - så klarer ikke NORSE å skape lønnsomhet i eget nettverk.
Når det gjelder dine tall for 4Q og 1Q så synes de alt for gode. Selskapet har lagt ut tall som gir godt grunnlag for å estimere unit revenue for 4Q og 1Q. Med det som utgangspunkt vil selskapet gå betydelig underskudd i begge kvartal. Til sammenligning gikk NORSE underskudd med hhv -67 og -62 mill i 4Q og 1Q 23/24.
Det er selvfølgelig mye usikkerhet knyttet til disse estimatene. BTL oppgir ikke netto inntekt i LOI wet lease kontrakten - hvor utelei av 2 fly faller inn i 1Q '25. Mine betraktninger er gjort ut fra markedsleie, men gitt kommunikasjonen fra selskapet (hemmelighold) så er det nok en vesentlig sannsynlighet for at nettoinntekten er en god del lavere enn markedsleie
Jeg brukte snitt CASK for året 2024".
Yield er ikke meningsløst å bruke. Det gir en god forståelse av innktektsnivået over selskaper. Sjekker du yielden med andre Intercont selskaper så ser du at NORSE ligger alt for lavt til at det kan gå. Passasjer inntekten har så langt i 2024 vært 70% av inntekten.
Fremover - etter september 2025 - endrer bildet seg.betydelig, men selv etter det vil eget nettverk utgjøre rundt 50%. Med yieldnivået så langt og med de tallene de presenterte for 4Q, 1Q og 2Q - så klarer ikke NORSE å skape lønnsomhet i eget nettverk.
Når det gjelder dine tall for 4Q og 1Q så synes de alt for gode. Selskapet har lagt ut tall som gir godt grunnlag for å estimere unit revenue for 4Q og 1Q. Med det som utgangspunkt vil selskapet gå betydelig underskudd i begge kvartal. Til sammenligning gikk NORSE underskudd med hhv -67 og -62 mill i 4Q og 1Q 23/24.
Det er selvfølgelig mye usikkerhet knyttet til disse estimatene. BTL oppgir ikke netto inntekt i LOI wet lease kontrakten - hvor utelei av 2 fly faller inn i 1Q '25. Mine betraktninger er gjort ut fra markedsleie, men gitt kommunikasjonen fra selskapet (hemmelighold) så er det nok en vesentlig sannsynlighet for at nettoinntekten er en god del lavere enn markedsleie
Redigert 03.12.2024 kl 10:35
Du må logge inn for å svare
Smk
03.12.2024 kl 11:07
2381
Syns du gjør mye godt, men føler du glemmer å ta i betrakning de omfattende kostnadskuttene selskapet har gjort, og fortsatt kommer til å gjøre.
Personlig er jeg invistert med begrenset erfaring i flybransjen, men tenker slik at han som sitter på regnskapet og vet mer enn oss om fremtiden tørr å gå hardt inn, så er det en god mulighet.
Tviler på at dette er en «all-in» manøver. BTL har gjort mye bra i sin karriere. Selvfølgelig er vilje og evne to forskjellige ting, men etter min kryssliste er det overvekt for at vi trekker mot 5kr før nyttår.
Personlig er jeg invistert med begrenset erfaring i flybransjen, men tenker slik at han som sitter på regnskapet og vet mer enn oss om fremtiden tørr å gå hardt inn, så er det en god mulighet.
Tviler på at dette er en «all-in» manøver. BTL har gjort mye bra i sin karriere. Selvfølgelig er vilje og evne to forskjellige ting, men etter min kryssliste er det overvekt for at vi trekker mot 5kr før nyttår.
elnomi
03.12.2024 kl 11:19
2363
Norse topper listen over kandidater til årets nyttårsrakett fra Investtech med en rakettscore på hele 99.
Analysebyrået Investtech har i år som i fjor laget en egen motor som identifiserer og rangerer de hotteste nyttårsrakettaksjene på Oslo Børs.
Her er listen over de ti hotteste rakettene akkurat nå, med rakettscore i parentes.
Norse Atlantic (99)
https://www.dn.no/borskommentar/arets-hotteste-nyttarsrakett-og-her-er-de-ni-andre/2-1-1746946
Analysebyrået Investtech har i år som i fjor laget en egen motor som identifiserer og rangerer de hotteste nyttårsrakettaksjene på Oslo Børs.
Her er listen over de ti hotteste rakettene akkurat nå, med rakettscore i parentes.
Norse Atlantic (99)
https://www.dn.no/borskommentar/arets-hotteste-nyttarsrakett-og-her-er-de-ni-andre/2-1-1746946