Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Octagon
05.12.2024 kl 13:11
487
Ja, sannsynligvis har du rett her.
Når de ikke fikk til pluss i en rekord sesong en gang så er det vel rimelig å kunne ressonnere ut fra det.
Hadde de fått til greie wet-lease avtaler for alle gjenværende fly etter tilbakelevering så hadde de helt sikkert gått for denne løsningen om det var en mulighet akkurat nå.
Gir vel ikke så mye på bunnlinjen muligens, men kan bidra til å sikre at Norse overlever fremover med mer forutsigbare resultater.
Når de ikke fikk til pluss i en rekord sesong en gang så er det vel rimelig å kunne ressonnere ut fra det.
Hadde de fått til greie wet-lease avtaler for alle gjenværende fly etter tilbakelevering så hadde de helt sikkert gått for denne løsningen om det var en mulighet akkurat nå.
Gir vel ikke så mye på bunnlinjen muligens, men kan bidra til å sikre at Norse overlever fremover med mer forutsigbare resultater.
Bullen
05.12.2024 kl 12:45
506
Jeg tror nå at BTL vet at han ikke makter å drive et flyselskap. Det er bare tap.
Han håper sikkert å få til wet lease på alle flyene og så ta nye vurderinger etter hvert .
Han tenker nok at på den måten minimerer han tapet.
Det er manko på fly der ute og det varer nok en god stund til.
Han håper sikkert å få til wet lease på alle flyene og så ta nye vurderinger etter hvert .
Han tenker nok at på den måten minimerer han tapet.
Det er manko på fly der ute og det varer nok en god stund til.
Redigert 05.12.2024 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
Lurifax
05.12.2024 kl 11:30
537
Det hjelper lite å sitte på god info hvis det viser seg at den ikke var så god som den ble fremstilt som.
Bullen
05.12.2024 kl 11:18
553
Ja, ser jo det
De som tjener gode penger i markedet, sitter oftere på bedre info enn de fleste.
Å ta noen telefoner til ¨bekjente¨er sikkert nyttig en gang i blant😊
De som tjener gode penger i markedet, sitter oftere på bedre info enn de fleste.
Å ta noen telefoner til ¨bekjente¨er sikkert nyttig en gang i blant😊
Lurifax
05.12.2024 kl 11:10
384
Det er vel sånn at noen lar seg lokke av at BTL har spyttet mer penger inn i caset.
trhj
05.12.2024 kl 11:08
385
Nei. Kriseemisjonsgjengen og "BTL er ubrukelig-gjengen" er de som er ekspertene på Norse
Bullen
05.12.2024 kl 10:22
419
Halvorsen økte med 366.000 aksjer.
Edvin Austbø ny aksjonær med 612.000 aksjer
Hva skal man tenke om det?. Sitter de gutta på bedre info enn ¨oss¨?
Edvin Austbø ny aksjonær med 612.000 aksjer
Hva skal man tenke om det?. Sitter de gutta på bedre info enn ¨oss¨?
Hobbykailn
04.12.2024 kl 14:05
606
Reference is made to the stock exchange announcements published by Norse
Atlantic ASA on 29 November 2024 regarding the private placement of 19,278,576
new shares in the Company directed towards B T Larsen & Co Ltd, Scorpio Holdings
Limited (SHL) now holds 27,272,419 shares in Norse Atlantic ASA, representing
approximately 18.45% of the issued share capital and votes in the Company. This
calculation is based on 147,802,416 shares in issue.
Atlantic ASA on 29 November 2024 regarding the private placement of 19,278,576
new shares in the Company directed towards B T Larsen & Co Ltd, Scorpio Holdings
Limited (SHL) now holds 27,272,419 shares in Norse Atlantic ASA, representing
approximately 18.45% of the issued share capital and votes in the Company. This
calculation is based on 147,802,416 shares in issue.
Goldsmith
04.12.2024 kl 08:37
733
Det ser ikke ut som om du får inntektssiden riktig.
4Q: En unit revenue på 3.6cent/ASK gir med 90% LF yield på 4cent - som - med ca 7,100 km i snitt stage length gir en billettpris på 284 (255 4Q ifjor), og total passasjerinntekt/pax på ca 284 + 80=364. (Oppgangen i yield og billettinntekt er mao langt lavere enn oppgangen i unit revenue, fordi load factor øker betydelig)
Basert på tallene i 3Q presentasjonen blir det et vesentlig underskudd i 4Q og 1Q. Samlet underskudd i disse to kvartalene i fjor var USD 129 millioner. Det er ikke overraskende om samlet underskudd i disse to kvartalene i år blir rundt USD 50 - 75 millioner
4Q: En unit revenue på 3.6cent/ASK gir med 90% LF yield på 4cent - som - med ca 7,100 km i snitt stage length gir en billettpris på 284 (255 4Q ifjor), og total passasjerinntekt/pax på ca 284 + 80=364. (Oppgangen i yield og billettinntekt er mao langt lavere enn oppgangen i unit revenue, fordi load factor øker betydelig)
Basert på tallene i 3Q presentasjonen blir det et vesentlig underskudd i 4Q og 1Q. Samlet underskudd i disse to kvartalene i fjor var USD 129 millioner. Det er ikke overraskende om samlet underskudd i disse to kvartalene i år blir rundt USD 50 - 75 millioner
Redigert 04.12.2024 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
Manawa
03.12.2024 kl 13:31
969
Det er ikke riktig. RPK var 3668 (som jeg brukte) og ASK var 4274. Å sammenligne yield med andre langdistanse selskap uten å ta hensyn på at betalingsmodellen er annerledes blir i beste fall mis-visende...
Da er vi uenige om yield gir mening når man bare tar en liten del av inntektene og deler på RPK inklusive ACMI.
Spoiler allert; yield blir veldig lav utover vinteren og veldig lav fra september neste år....
Min prognose for Q4 og Q1 er basert på disse unit revenue som selskapet oppgitt i Q3 presentasjonen.
For Q4 er det per nå solgt 88% av ASK på egne flyvninger og salg per ASK er omlag 3,4 cent ask versus 2.61 Q423 som gav en billettpris på usd USD 255.
Dersom de ikke selger en eneste billett til nå vil snitt pris bli USD 332 pluss tillegg ancilliary på omlag USD 85 som i sum blir USD 417.
Er utvikling siste 5 uker ganske lik med forrige år ender jeg med en billettpris på USD 366 pluss USD 85 altså USD 450
Vis meg gjerne hvor du mener jeg regner feil både på resultat og CF.
Da er vi uenige om yield gir mening når man bare tar en liten del av inntektene og deler på RPK inklusive ACMI.
Spoiler allert; yield blir veldig lav utover vinteren og veldig lav fra september neste år....
Min prognose for Q4 og Q1 er basert på disse unit revenue som selskapet oppgitt i Q3 presentasjonen.
For Q4 er det per nå solgt 88% av ASK på egne flyvninger og salg per ASK er omlag 3,4 cent ask versus 2.61 Q423 som gav en billettpris på usd USD 255.
Dersom de ikke selger en eneste billett til nå vil snitt pris bli USD 332 pluss tillegg ancilliary på omlag USD 85 som i sum blir USD 417.
Er utvikling siste 5 uker ganske lik med forrige år ender jeg med en billettpris på USD 366 pluss USD 85 altså USD 450
Vis meg gjerne hvor du mener jeg regner feil både på resultat og CF.
Redigert 03.12.2024 kl 14:03
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
03.12.2024 kl 13:02
996
Lurifax skrev 1 kr spart reduserer bare tapene..
Kursen går som forventet opp nå. Nyheter på vei??
Smk
03.12.2024 kl 12:53
1006
Da er vi uenige der, 1kr spart er like verdifult som 1kr tjent, hvertfall på bunnlinja 😎
Lurifax
03.12.2024 kl 11:32
1068
Det hjelper ikke med store kostnadskutt hvis inntektene er for små. Ville heller foretrukket at de hadde omfattende inntektsøkning..
elnomi
03.12.2024 kl 11:19
1084
Norse topper listen over kandidater til årets nyttårsrakett fra Investtech med en rakettscore på hele 99.
Analysebyrået Investtech har i år som i fjor laget en egen motor som identifiserer og rangerer de hotteste nyttårsrakettaksjene på Oslo Børs.
Her er listen over de ti hotteste rakettene akkurat nå, med rakettscore i parentes.
Norse Atlantic (99)
https://www.dn.no/borskommentar/arets-hotteste-nyttarsrakett-og-her-er-de-ni-andre/2-1-1746946
Analysebyrået Investtech har i år som i fjor laget en egen motor som identifiserer og rangerer de hotteste nyttårsrakettaksjene på Oslo Børs.
Her er listen over de ti hotteste rakettene akkurat nå, med rakettscore i parentes.
Norse Atlantic (99)
https://www.dn.no/borskommentar/arets-hotteste-nyttarsrakett-og-her-er-de-ni-andre/2-1-1746946
Smk
03.12.2024 kl 11:07
1102
Syns du gjør mye godt, men føler du glemmer å ta i betrakning de omfattende kostnadskuttene selskapet har gjort, og fortsatt kommer til å gjøre.
Personlig er jeg invistert med begrenset erfaring i flybransjen, men tenker slik at han som sitter på regnskapet og vet mer enn oss om fremtiden tørr å gå hardt inn, så er det en god mulighet.
Tviler på at dette er en «all-in» manøver. BTL har gjort mye bra i sin karriere. Selvfølgelig er vilje og evne to forskjellige ting, men etter min kryssliste er det overvekt for at vi trekker mot 5kr før nyttår.
Personlig er jeg invistert med begrenset erfaring i flybransjen, men tenker slik at han som sitter på regnskapet og vet mer enn oss om fremtiden tørr å gå hardt inn, så er det en god mulighet.
Tviler på at dette er en «all-in» manøver. BTL har gjort mye bra i sin karriere. Selvfølgelig er vilje og evne to forskjellige ting, men etter min kryssliste er det overvekt for at vi trekker mot 5kr før nyttår.
Goldsmith
03.12.2024 kl 10:23
1140
Litt lengre ned skrev jeg; "Yield er Ticket revenue/RPK. Tallene du referer til er per ASK
Jeg brukte snitt CASK for året 2024".
Yield er ikke meningsløst å bruke. Det gir en god forståelse av innktektsnivået over selskaper. Sjekker du yielden med andre Intercont selskaper så ser du at NORSE ligger alt for lavt til at det kan gå. Passasjer inntekten har så langt i 2024 vært 70% av inntekten.
Fremover - etter september 2025 - endrer bildet seg.betydelig, men selv etter det vil eget nettverk utgjøre rundt 50%. Med yieldnivået så langt og med de tallene de presenterte for 4Q, 1Q og 2Q - så klarer ikke NORSE å skape lønnsomhet i eget nettverk.
Når det gjelder dine tall for 4Q og 1Q så synes de alt for gode. Selskapet har lagt ut tall som gir godt grunnlag for å estimere unit revenue for 4Q og 1Q. Med det som utgangspunkt vil selskapet gå betydelig underskudd i begge kvartal. Til sammenligning gikk NORSE underskudd med hhv -67 og -62 mill i 4Q og 1Q 23/24.
Det er selvfølgelig mye usikkerhet knyttet til disse estimatene. BTL oppgir ikke netto inntekt i LOI wet lease kontrakten - hvor utelei av 2 fly faller inn i 1Q '25. Mine betraktninger er gjort ut fra markedsleie, men gitt kommunikasjonen fra selskapet (hemmelighold) så er det nok en vesentlig sannsynlighet for at nettoinntekten er en god del lavere enn markedsleie
Jeg brukte snitt CASK for året 2024".
Yield er ikke meningsløst å bruke. Det gir en god forståelse av innktektsnivået over selskaper. Sjekker du yielden med andre Intercont selskaper så ser du at NORSE ligger alt for lavt til at det kan gå. Passasjer inntekten har så langt i 2024 vært 70% av inntekten.
Fremover - etter september 2025 - endrer bildet seg.betydelig, men selv etter det vil eget nettverk utgjøre rundt 50%. Med yieldnivået så langt og med de tallene de presenterte for 4Q, 1Q og 2Q - så klarer ikke NORSE å skape lønnsomhet i eget nettverk.
Når det gjelder dine tall for 4Q og 1Q så synes de alt for gode. Selskapet har lagt ut tall som gir godt grunnlag for å estimere unit revenue for 4Q og 1Q. Med det som utgangspunkt vil selskapet gå betydelig underskudd i begge kvartal. Til sammenligning gikk NORSE underskudd med hhv -67 og -62 mill i 4Q og 1Q 23/24.
Det er selvfølgelig mye usikkerhet knyttet til disse estimatene. BTL oppgir ikke netto inntekt i LOI wet lease kontrakten - hvor utelei av 2 fly faller inn i 1Q '25. Mine betraktninger er gjort ut fra markedsleie, men gitt kommunikasjonen fra selskapet (hemmelighold) så er det nok en vesentlig sannsynlighet for at nettoinntekten er en god del lavere enn markedsleie
Redigert 03.12.2024 kl 10:35
Du må logge inn for å svare
Manawa
03.12.2024 kl 09:32
1190
Dette var akkurat det du skrev : "Yielden i selskapet var i 3Q 4.5cent, mens CASK var ca 5.5 cent"
Men du mente altså at yield var kun salg av biletter uten tileggsinntekter (som blir helt meningsløst for Norse) delt på RPK på alle flyvninger inklusive acmi (som blir helt meningsløst)?
Men du mente altså at yield var kun salg av biletter uten tileggsinntekter (som blir helt meningsløst for Norse) delt på RPK på alle flyvninger inklusive acmi (som blir helt meningsløst)?
Goldsmith
03.12.2024 kl 09:21
1204
Her er det litt begrepsforvirring.
Yield er billettinntekter over RPK. Tilleggsinntekter regnes ikke inn.
CASK i kvartalet var 5.08 - for YTD 5.51 - som jeg som skrevet brukte
Yield er billettinntekter over RPK. Tilleggsinntekter regnes ikke inn.
CASK i kvartalet var 5.08 - for YTD 5.51 - som jeg som skrevet brukte
Manawa
03.12.2024 kl 09:06
1232
Helt uenig og supert dersom du matcher med ditt regnestykke.
Her er mitt som viser at de har greit med kapital:
Unrestriced cash UB Q3 MUSD 12,14
*Q4 pretax resultat MUSD 0
*cc tilbake til nøytralt MUSD +51,819
*øvrige wc justeringer MUSD -28,1
*Capex MUSD -5
*Emisjon MUSD 8,7
*Lån MUSD 6,3
=Unrestricted Cash UB Q4 MUSD 45,85
Q4 pretax resultat MUSD
Q1:
*Q1 pretax resultat MUSD -16
*cc tilbake til nøytralt MUSD +0
* rep emisjon MUSD 0
*øvrige wc justeringer MUSD 0 (var +30 musd i levgjeld q4 2024.
*Capex MUSD -5
=Unrestricted Cash UB Q1 MUSD 25
Her er mitt som viser at de har greit med kapital:
Unrestriced cash UB Q3 MUSD 12,14
*Q4 pretax resultat MUSD 0
*cc tilbake til nøytralt MUSD +51,819
*øvrige wc justeringer MUSD -28,1
*Capex MUSD -5
*Emisjon MUSD 8,7
*Lån MUSD 6,3
=Unrestricted Cash UB Q4 MUSD 45,85
Q4 pretax resultat MUSD
Q1:
*Q1 pretax resultat MUSD -16
*cc tilbake til nøytralt MUSD +0
* rep emisjon MUSD 0
*øvrige wc justeringer MUSD 0 (var +30 musd i levgjeld q4 2024.
*Capex MUSD -5
=Unrestricted Cash UB Q1 MUSD 25
Redigert 03.12.2024 kl 09:08
Du må logge inn for å svare
Manawa
03.12.2024 kl 08:58
1246
Mulig vi har forskjellige kalkulatorer men CASK var 5,08.
Yield var 5,6 cent ( 207,331.000/3668)
Yield blir forsåvidt et meningsløpt tall for Norse så lenge RPK inkluderer ACMI. Det er kun ASK de fordeler ut (4274 totalt og 4212 på egne flyvninger)
Yield var 5,6 cent ( 207,331.000/3668)
Yield blir forsåvidt et meningsløpt tall for Norse så lenge RPK inkluderer ACMI. Det er kun ASK de fordeler ut (4274 totalt og 4212 på egne flyvninger)
Goldsmith
03.12.2024 kl 08:32
1292
Ærlig talt: "Glimrende"? Selskapet trenger alle USD 50 millioner. Emisjonen er gjennomført på en måte som skaper betydelig usikkerhet om de siste USD 35 millioner kommer og i så fall - til hvilken kurs.
Fra selskapets synspunkt er emisjonen svært lite fornuftig utført. Som aksjonær er det hva som teller til syvende og sist!
Fra selskapets synspunkt er emisjonen svært lite fornuftig utført. Som aksjonær er det hva som teller til syvende og sist!
Redigert 03.12.2024 kl 08:36
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
03.12.2024 kl 08:29
1297
Tillitt kommer ikke av hvilke sjanser du tar. Tillitt opparbeides ved å levere det du sier du skal levere. Det gjør ikke BTL ifm NORSE
Dersom det ikke blir en reparasjonsemisjon vil det bli en ny emisjon. USD 15 millioner er ikke nok til å komme gjennom første halvår. Det er overraskende om det er nok til å komme gjennom januar!
Dersom det ikke blir en reparasjonsemisjon vil det bli en ny emisjon. USD 15 millioner er ikke nok til å komme gjennom første halvår. Det er overraskende om det er nok til å komme gjennom januar!
Lurifax
03.12.2024 kl 08:26
1302
Det er ikke konspirasjonsteorier, det er fakta; Norse har vist seg å være et dumdristig sjansespill for BTL.
Hobbykailn
03.12.2024 kl 08:06
1324
Må vel si han er tilliten verdig når han tar slike sjangser selv. Konspirasjonsteorier blir for dumt.
Redigert 03.12.2024 kl 08:06
Du må logge inn for å svare
Lurifax
03.12.2024 kl 00:28
1433
Det normale er å investere i noe/noen som har vist seg tilliten verdig - ikke motsatt. BTL har hatt for vane å skyte inn kapital som har endt opp som et skudd i mørket..
Hobbykailn
02.12.2024 kl 21:38
1510
Larsen har nå med den rettede emisjonen skutt inn et betydelig beløp i Norse, samtidig har han økt sin eierandel betydelig forutsatt at rep.emi ikke fulltegnas. Leste nå innkallingen til ekstraordinær GF og det må ikke utføres rep. Emi om kursen på rep. Tidspunkt er under 5 kroner og det er stor nok omsetning av aksjer til en lavere kurs. Dette betyr at Larsen er villig til om nødvendig å alene ta økt tap om det ikke løser seg for Norse. For med virker dette veldig tillitsvekkende og jeg har hatt og har stor tro på Larsen og at Norse kommer gjennom krisen og om noen år fremstår som et solid og veldrevet selskap. Jeg tror man bør handle for kursen tar av..
Redigert 02.12.2024 kl 21:39
Du må logge inn for å svare
Lurifax
02.12.2024 kl 19:44
1579
Allikevel fortsetter han å ha overdreven tro på seg selv - det holder visst ikke å skyte seg selv i foten, han gir seg nok ikke før den må amputeres..
SPXL
02.12.2024 kl 19:22
1597
Han har vel ikke gjort noe riktig så langt ser man på kursutviklingen.
elnomi
02.12.2024 kl 18:57
1616
Utrolig hvor mye svada som det skrives her etter den geniale emisjonen og med risikofrie opsjoner med innløsning i Q1-25 til kr 5.
På ose har en sett mange skrekkemisjoner (Spetalen/Arribatech og Fredriksen/Archer), VOW, IDEX, NUMND, SoftOx, CRNA, BGBIO, XXL m flere og senest i dag i AEGA. Her kommer BGL med en emisjon som er helt motsatt til en kurs 30% over siste kurs.
Selv solgte jeg alt oppe på 4 tallet og sitter fullastet med risikofrie opsjoner. Glimrende utført av BGL.
På ose har en sett mange skrekkemisjoner (Spetalen/Arribatech og Fredriksen/Archer), VOW, IDEX, NUMND, SoftOx, CRNA, BGBIO, XXL m flere og senest i dag i AEGA. Her kommer BGL med en emisjon som er helt motsatt til en kurs 30% over siste kurs.
Selv solgte jeg alt oppe på 4 tallet og sitter fullastet med risikofrie opsjoner. Glimrende utført av BGL.
Lurifax
02.12.2024 kl 13:55
1778
Selvsagt har han en plan/tro på det han gjør, men det betyr ikke at det han gjør er riktig.
Bullen
02.12.2024 kl 13:43
1789
Kanskje gamble litt korsiktig på at det ikke har gått helt rundt for BTL
Goldsmith
02.12.2024 kl 11:17
1877
Yield er Ticket revenue/RPK. Tallene du referer til er per ASK
Jeg brukte snitt CASK for året 2024
Jeg brukte snitt CASK for året 2024
Redigert 02.12.2024 kl 13:35
Du må logge inn for å svare
Manawa
02.12.2024 kl 11:12
1890
Vet ikke hvor du finner tallen dine men dette er de faktiske Q3 tallene fra resultatrapporten:
PRASK (US Cents) 4,92
TRASK (US Cents) 5,19
CASK (US Cents) 5,08
CASK x fuel (US Cents) 3,55
PRASK (US Cents) 4,92
TRASK (US Cents) 5,19
CASK (US Cents) 5,08
CASK x fuel (US Cents) 3,55
Redigert 02.12.2024 kl 11:13
Du må logge inn for å svare
Lurifax
02.12.2024 kl 10:41
1926
Ja, man må nesten spørre seg; hvis Scorpio ikke lenger har tillit til BTL, hvorfor skal noen andre ha det..
Bullen
02.12.2024 kl 10:07
1971
Det virker jo nokså fornuftig det du og Octagon skriver.
Da må det jo ha ¨rabla¨helt for BTL.
Da må det jo ha ¨rabla¨helt for BTL.
Goldsmith
02.12.2024 kl 09:09
2024
Den grunnleggende utfordringen til NORSE er for lav yield. Yielden i selskapet var i 3Q 4.5cent, mens CASK var ca 5.5 cent. Da er det umulig å få lønnsomhet.
De tallene for booking for kvartalene fremover var ikke bra nok til å endre trenden med løpende driftsunderskudd.
Samtidig har selskapet en toppledelse uten flyindustrierfaring. Verken CEO eller CFO har noe flybakgrunn. Da er det vanskelig å legge om driften slik at det blir høyere yield og lønnsomhet fremover. Strategien med å halvere flåten på eget nettverk gjør ikke det noe lettere. Snarere tvert imot. I fly er det både skalafordeler totalt og skalafordeler i frekvens på destinasjon.
Det er vanskelig å forstå at så mange nå er positive til BTL. Driften og kompetansen endrer seg ikke verken med en kamikaze emisjon eller en wetlease avtale hvor vilkårene ikke er kjent.
De tallene for booking for kvartalene fremover var ikke bra nok til å endre trenden med løpende driftsunderskudd.
Samtidig har selskapet en toppledelse uten flyindustrierfaring. Verken CEO eller CFO har noe flybakgrunn. Da er det vanskelig å legge om driften slik at det blir høyere yield og lønnsomhet fremover. Strategien med å halvere flåten på eget nettverk gjør ikke det noe lettere. Snarere tvert imot. I fly er det både skalafordeler totalt og skalafordeler i frekvens på destinasjon.
Det er vanskelig å forstå at så mange nå er positive til BTL. Driften og kompetansen endrer seg ikke verken med en kamikaze emisjon eller en wetlease avtale hvor vilkårene ikke er kjent.
Redigert 02.12.2024 kl 09:42
Du må logge inn for å svare
Lurifax
02.12.2024 kl 00:39
2141
Man må gå ut ifra at BTL har forsøkt å få Scorpio med, uten å lykkes. Scorpio's passivitet/tilbakeholdenhet kan vanskelig tolkes som noe annet enn at de sitter på gjerdet og lar det sige inn at grunnlaget for caset som bærekraftig/investerbart svinner hen..
Manawa
01.12.2024 kl 20:58
2239
Ingen tvil om at q3 tallene var en stor skuffelse. Først og fremst når det gjald bilettprisene, men også at de fremdeles har veldig mye mer tilgode hos cc selskapene i forhold til solgte ikke flydde reiser. Som du sikkert har sett har de tilgode musd 51 mer hos cc selskapene enn solgte ikke flydde reiser.
CC fordringen er 174% av solgte ikke flydde reiser. Tilsvarende tall for SAS og NAS ved årsskiftet er hhv 55% og 15%.
Ser du på kontantstrømmen for forrige års to siste kvartaler hvar det tilsvarende q3 men forholdet var 100% q4 noe som vil gi en god likviditetstilgang.
Det sagt, når man ser fremover guider de på veldig bra salg til veldig gode biletter som er godt redegjort for på side 10 på presentasjonen.
https://corporate.flynorse.com/content/uploads/sites/3/2024/11/Norse-2024-Q3-Presentation.pdf
For Q4 ligger load allerede på 88% om de ikke selger en eneste bilett med snittpris på usd 431. Fortsetter utviklingen siste 30 dager som forrige år ender load på 90% med bilettpriser på usd 450 som er 10% over Q3 prisene.
For Q1 har de allerede solgt nesten dobbelt så mange biletter som på samme periode forrige år og prisen ligger på omlag usd 360 som ar godt over forrige års Q1 priser.
Sjekk gjerne også hva du må betale for å komme fra lgw til jfk i desember også…
CC fordringen er 174% av solgte ikke flydde reiser. Tilsvarende tall for SAS og NAS ved årsskiftet er hhv 55% og 15%.
Ser du på kontantstrømmen for forrige års to siste kvartaler hvar det tilsvarende q3 men forholdet var 100% q4 noe som vil gi en god likviditetstilgang.
Det sagt, når man ser fremover guider de på veldig bra salg til veldig gode biletter som er godt redegjort for på side 10 på presentasjonen.
https://corporate.flynorse.com/content/uploads/sites/3/2024/11/Norse-2024-Q3-Presentation.pdf
For Q4 ligger load allerede på 88% om de ikke selger en eneste bilett med snittpris på usd 431. Fortsetter utviklingen siste 30 dager som forrige år ender load på 90% med bilettpriser på usd 450 som er 10% over Q3 prisene.
For Q1 har de allerede solgt nesten dobbelt så mange biletter som på samme periode forrige år og prisen ligger på omlag usd 360 som ar godt over forrige års Q1 priser.
Sjekk gjerne også hva du må betale for å komme fra lgw til jfk i desember også…
Redigert 01.12.2024 kl 21:02
Du må logge inn for å svare