Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Manawa
03.12.2024 kl 13:31
1570
Det er ikke riktig. RPK var 3668 (som jeg brukte) og ASK var 4274. Å sammenligne yield med andre langdistanse selskap uten å ta hensyn på at betalingsmodellen er annerledes blir i beste fall mis-visende...
Da er vi uenige om yield gir mening når man bare tar en liten del av inntektene og deler på RPK inklusive ACMI.
Spoiler allert; yield blir veldig lav utover vinteren og veldig lav fra september neste år....
Min prognose for Q4 og Q1 er basert på disse unit revenue som selskapet oppgitt i Q3 presentasjonen.
For Q4 er det per nå solgt 88% av ASK på egne flyvninger og salg per ASK er omlag 3,4 cent ask versus 2.61 Q423 som gav en billettpris på usd USD 255.
Dersom de ikke selger en eneste billett til nå vil snitt pris bli USD 332 pluss tillegg ancilliary på omlag USD 85 som i sum blir USD 417.
Er utvikling siste 5 uker ganske lik med forrige år ender jeg med en billettpris på USD 366 pluss USD 85 altså USD 450
Vis meg gjerne hvor du mener jeg regner feil både på resultat og CF.
Da er vi uenige om yield gir mening når man bare tar en liten del av inntektene og deler på RPK inklusive ACMI.
Spoiler allert; yield blir veldig lav utover vinteren og veldig lav fra september neste år....
Min prognose for Q4 og Q1 er basert på disse unit revenue som selskapet oppgitt i Q3 presentasjonen.
For Q4 er det per nå solgt 88% av ASK på egne flyvninger og salg per ASK er omlag 3,4 cent ask versus 2.61 Q423 som gav en billettpris på usd USD 255.
Dersom de ikke selger en eneste billett til nå vil snitt pris bli USD 332 pluss tillegg ancilliary på omlag USD 85 som i sum blir USD 417.
Er utvikling siste 5 uker ganske lik med forrige år ender jeg med en billettpris på USD 366 pluss USD 85 altså USD 450
Vis meg gjerne hvor du mener jeg regner feil både på resultat og CF.
Redigert 03.12.2024 kl 14:03
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
04.12.2024 kl 08:37
1334
Det ser ikke ut som om du får inntektssiden riktig.
4Q: En unit revenue på 3.6cent/ASK gir med 90% LF yield på 4cent - som - med ca 7,100 km i snitt stage length gir en billettpris på 284 (255 4Q ifjor), og total passasjerinntekt/pax på ca 284 + 80=364. (Oppgangen i yield og billettinntekt er mao langt lavere enn oppgangen i unit revenue, fordi load factor øker betydelig)
Basert på tallene i 3Q presentasjonen blir det et vesentlig underskudd i 4Q og 1Q. Samlet underskudd i disse to kvartalene i fjor var USD 129 millioner. Det er ikke overraskende om samlet underskudd i disse to kvartalene i år blir rundt USD 50 - 75 millioner
4Q: En unit revenue på 3.6cent/ASK gir med 90% LF yield på 4cent - som - med ca 7,100 km i snitt stage length gir en billettpris på 284 (255 4Q ifjor), og total passasjerinntekt/pax på ca 284 + 80=364. (Oppgangen i yield og billettinntekt er mao langt lavere enn oppgangen i unit revenue, fordi load factor øker betydelig)
Basert på tallene i 3Q presentasjonen blir det et vesentlig underskudd i 4Q og 1Q. Samlet underskudd i disse to kvartalene i fjor var USD 129 millioner. Det er ikke overraskende om samlet underskudd i disse to kvartalene i år blir rundt USD 50 - 75 millioner
Redigert 04.12.2024 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
04.12.2024 kl 14:05
1207
Reference is made to the stock exchange announcements published by Norse
Atlantic ASA on 29 November 2024 regarding the private placement of 19,278,576
new shares in the Company directed towards B T Larsen & Co Ltd, Scorpio Holdings
Limited (SHL) now holds 27,272,419 shares in Norse Atlantic ASA, representing
approximately 18.45% of the issued share capital and votes in the Company. This
calculation is based on 147,802,416 shares in issue.
Atlantic ASA on 29 November 2024 regarding the private placement of 19,278,576
new shares in the Company directed towards B T Larsen & Co Ltd, Scorpio Holdings
Limited (SHL) now holds 27,272,419 shares in Norse Atlantic ASA, representing
approximately 18.45% of the issued share capital and votes in the Company. This
calculation is based on 147,802,416 shares in issue.
Bullen
05.12.2024 kl 10:22
1020
Halvorsen økte med 366.000 aksjer.
Edvin Austbø ny aksjonær med 612.000 aksjer
Hva skal man tenke om det?. Sitter de gutta på bedre info enn ¨oss¨?
Edvin Austbø ny aksjonær med 612.000 aksjer
Hva skal man tenke om det?. Sitter de gutta på bedre info enn ¨oss¨?
trhj
05.12.2024 kl 11:08
986
Nei. Kriseemisjonsgjengen og "BTL er ubrukelig-gjengen" er de som er ekspertene på Norse
Lurifax
05.12.2024 kl 11:10
985
Det er vel sånn at noen lar seg lokke av at BTL har spyttet mer penger inn i caset.
Bullen
05.12.2024 kl 11:18
1490
Ja, ser jo det
De som tjener gode penger i markedet, sitter oftere på bedre info enn de fleste.
Å ta noen telefoner til ¨bekjente¨er sikkert nyttig en gang i blant😊
De som tjener gode penger i markedet, sitter oftere på bedre info enn de fleste.
Å ta noen telefoner til ¨bekjente¨er sikkert nyttig en gang i blant😊
Lurifax
05.12.2024 kl 11:30
1474
Det hjelper lite å sitte på god info hvis det viser seg at den ikke var så god som den ble fremstilt som.
Bullen
05.12.2024 kl 12:45
1443
Jeg tror nå at BTL vet at han ikke makter å drive et flyselskap. Det er bare tap.
Han håper sikkert å få til wet lease på alle flyene og så ta nye vurderinger etter hvert .
Han tenker nok at på den måten minimerer han tapet.
Det er manko på fly der ute og det varer nok en god stund til.
Han håper sikkert å få til wet lease på alle flyene og så ta nye vurderinger etter hvert .
Han tenker nok at på den måten minimerer han tapet.
Det er manko på fly der ute og det varer nok en god stund til.
Redigert 05.12.2024 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
Octagon
05.12.2024 kl 13:11
1424
Ja, sannsynligvis har du rett her.
Når de ikke fikk til pluss i en rekord sesong en gang så er det vel rimelig å kunne ressonnere ut fra det.
Hadde de fått til greie wet-lease avtaler for alle gjenværende fly etter tilbakelevering så hadde de helt sikkert gått for denne løsningen om det var en mulighet akkurat nå.
Gir vel ikke så mye på bunnlinjen muligens, men kan bidra til å sikre at Norse overlever fremover med mer forutsigbare resultater.
Når de ikke fikk til pluss i en rekord sesong en gang så er det vel rimelig å kunne ressonnere ut fra det.
Hadde de fått til greie wet-lease avtaler for alle gjenværende fly etter tilbakelevering så hadde de helt sikkert gått for denne løsningen om det var en mulighet akkurat nå.
Gir vel ikke så mye på bunnlinjen muligens, men kan bidra til å sikre at Norse overlever fremover med mer forutsigbare resultater.
kjofor
14.12.2024 kl 09:23
844
Er det noen som tror det vil bli vedtatt en rep,emi på generalforsamlingen
?
?
Realisten2
14.12.2024 kl 13:28
768
Ja det må de. Dersom ikke så er det ikke likebehandling. Men selvsagt, slik kursen er i dag, vil den ikke bli fulltegnet, men i og med at nest største eier fikk mulighet, og var villig til å gå inn til en høyere pris, samtidig som han er primær innsiden, så kan de ikke avvike fra likebehandlingsprinsippet. Dette er vitalt for tilliten, så vil kursen vise om det blir gjennomført i q1.
castro1
15.12.2024 kl 09:19
652
På Aksjesladder ble det sagt av en deltager at han hadde fylt på mere aksjer nå. Leasingavtalen er vel rett rundt hjørnet også så dette kan bli en julekule hvis gode nyheter kommer som annonsert. Så har vel fly aksjer en tendens til å gå mye ved juletider. Følg nøye med på denne!
Green2030
20.12.2024 kl 16:35
322
Da får vi se om BTL tryller frem noen gode nyheter ifm EGF på mandag 23.12 og godkjennelse av rep emisjon på 414 mill på 5kr...
Tok en liten post i tilfelle julenissen kommer 😂
Tok en liten post i tilfelle julenissen kommer 😂
Green2030
I dag kl 16:47
74
Ekstraordinær Generalforsamling godkjente rep emisjon på 414 mill til 5kr per aksje. Tegningsbeløpet skal senest være innbetalt 18. mars
BTL har tilført selskapet ca 76 mill i ekstra kapital for å styrke drift frem til 18. mars og i mellomtiden skal 3 stk 787-8 returneres og LOI wet lease for 6 787-9 skal ferdigstilles, 34 ansatte forlater selskapet ved nyttår...... da får vi se om dette er nok til å hente kapital på 5 kr eller om Lurifax & co får rett :)
God Jul alle sammen
https://newsweb.oslobors.no/message/635623
BTL har tilført selskapet ca 76 mill i ekstra kapital for å styrke drift frem til 18. mars og i mellomtiden skal 3 stk 787-8 returneres og LOI wet lease for 6 787-9 skal ferdigstilles, 34 ansatte forlater selskapet ved nyttår...... da får vi se om dette er nok til å hente kapital på 5 kr eller om Lurifax & co får rett :)
God Jul alle sammen
https://newsweb.oslobors.no/message/635623