Norse - noen tanker om fremtiden
Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.
Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).
En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.
787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.
Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).
Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.
Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.
Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12
Du må logge inn for å svare
Manawa
03.12.2024 kl 13:31
6149
Det er ikke riktig. RPK var 3668 (som jeg brukte) og ASK var 4274. Å sammenligne yield med andre langdistanse selskap uten å ta hensyn på at betalingsmodellen er annerledes blir i beste fall mis-visende...
Da er vi uenige om yield gir mening når man bare tar en liten del av inntektene og deler på RPK inklusive ACMI.
Spoiler allert; yield blir veldig lav utover vinteren og veldig lav fra september neste år....
Min prognose for Q4 og Q1 er basert på disse unit revenue som selskapet oppgitt i Q3 presentasjonen.
For Q4 er det per nå solgt 88% av ASK på egne flyvninger og salg per ASK er omlag 3,4 cent ask versus 2.61 Q423 som gav en billettpris på usd USD 255.
Dersom de ikke selger en eneste billett til nå vil snitt pris bli USD 332 pluss tillegg ancilliary på omlag USD 85 som i sum blir USD 417.
Er utvikling siste 5 uker ganske lik med forrige år ender jeg med en billettpris på USD 366 pluss USD 85 altså USD 450
Vis meg gjerne hvor du mener jeg regner feil både på resultat og CF.
Da er vi uenige om yield gir mening når man bare tar en liten del av inntektene og deler på RPK inklusive ACMI.
Spoiler allert; yield blir veldig lav utover vinteren og veldig lav fra september neste år....
Min prognose for Q4 og Q1 er basert på disse unit revenue som selskapet oppgitt i Q3 presentasjonen.
For Q4 er det per nå solgt 88% av ASK på egne flyvninger og salg per ASK er omlag 3,4 cent ask versus 2.61 Q423 som gav en billettpris på usd USD 255.
Dersom de ikke selger en eneste billett til nå vil snitt pris bli USD 332 pluss tillegg ancilliary på omlag USD 85 som i sum blir USD 417.
Er utvikling siste 5 uker ganske lik med forrige år ender jeg med en billettpris på USD 366 pluss USD 85 altså USD 450
Vis meg gjerne hvor du mener jeg regner feil både på resultat og CF.
Redigert 03.12.2024 kl 14:03
Du må logge inn for å svare
Goldsmith
04.12.2024 kl 08:37
5941
Det ser ikke ut som om du får inntektssiden riktig.
4Q: En unit revenue på 3.6cent/ASK gir med 90% LF yield på 4cent - som - med ca 7,100 km i snitt stage length gir en billettpris på 284 (255 4Q ifjor), og total passasjerinntekt/pax på ca 284 + 80=364. (Oppgangen i yield og billettinntekt er mao langt lavere enn oppgangen i unit revenue, fordi load factor øker betydelig)
Basert på tallene i 3Q presentasjonen blir det et vesentlig underskudd i 4Q og 1Q. Samlet underskudd i disse to kvartalene i fjor var USD 129 millioner. Det er ikke overraskende om samlet underskudd i disse to kvartalene i år blir rundt USD 50 - 75 millioner
4Q: En unit revenue på 3.6cent/ASK gir med 90% LF yield på 4cent - som - med ca 7,100 km i snitt stage length gir en billettpris på 284 (255 4Q ifjor), og total passasjerinntekt/pax på ca 284 + 80=364. (Oppgangen i yield og billettinntekt er mao langt lavere enn oppgangen i unit revenue, fordi load factor øker betydelig)
Basert på tallene i 3Q presentasjonen blir det et vesentlig underskudd i 4Q og 1Q. Samlet underskudd i disse to kvartalene i fjor var USD 129 millioner. Det er ikke overraskende om samlet underskudd i disse to kvartalene i år blir rundt USD 50 - 75 millioner
Redigert 04.12.2024 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
04.12.2024 kl 14:05
5816
Reference is made to the stock exchange announcements published by Norse
Atlantic ASA on 29 November 2024 regarding the private placement of 19,278,576
new shares in the Company directed towards B T Larsen & Co Ltd, Scorpio Holdings
Limited (SHL) now holds 27,272,419 shares in Norse Atlantic ASA, representing
approximately 18.45% of the issued share capital and votes in the Company. This
calculation is based on 147,802,416 shares in issue.
Atlantic ASA on 29 November 2024 regarding the private placement of 19,278,576
new shares in the Company directed towards B T Larsen & Co Ltd, Scorpio Holdings
Limited (SHL) now holds 27,272,419 shares in Norse Atlantic ASA, representing
approximately 18.45% of the issued share capital and votes in the Company. This
calculation is based on 147,802,416 shares in issue.
Bullen
05.12.2024 kl 10:22
5630
Halvorsen økte med 366.000 aksjer.
Edvin Austbø ny aksjonær med 612.000 aksjer
Hva skal man tenke om det?. Sitter de gutta på bedre info enn ¨oss¨?
Edvin Austbø ny aksjonær med 612.000 aksjer
Hva skal man tenke om det?. Sitter de gutta på bedre info enn ¨oss¨?
trhj
05.12.2024 kl 11:08
5592
Nei. Kriseemisjonsgjengen og "BTL er ubrukelig-gjengen" er de som er ekspertene på Norse
Lurifax
05.12.2024 kl 11:10
5591
Det er vel sånn at noen lar seg lokke av at BTL har spyttet mer penger inn i caset.
Bullen
05.12.2024 kl 11:18
6098
Ja, ser jo det
De som tjener gode penger i markedet, sitter oftere på bedre info enn de fleste.
Å ta noen telefoner til ¨bekjente¨er sikkert nyttig en gang i blant😊
De som tjener gode penger i markedet, sitter oftere på bedre info enn de fleste.
Å ta noen telefoner til ¨bekjente¨er sikkert nyttig en gang i blant😊
Lurifax
05.12.2024 kl 11:30
6082
Det hjelper lite å sitte på god info hvis det viser seg at den ikke var så god som den ble fremstilt som.
Bullen
05.12.2024 kl 12:45
6052
Jeg tror nå at BTL vet at han ikke makter å drive et flyselskap. Det er bare tap.
Han håper sikkert å få til wet lease på alle flyene og så ta nye vurderinger etter hvert .
Han tenker nok at på den måten minimerer han tapet.
Det er manko på fly der ute og det varer nok en god stund til.
Han håper sikkert å få til wet lease på alle flyene og så ta nye vurderinger etter hvert .
Han tenker nok at på den måten minimerer han tapet.
Det er manko på fly der ute og det varer nok en god stund til.
Redigert 05.12.2024 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
Octagon
05.12.2024 kl 13:11
6031
Ja, sannsynligvis har du rett her.
Når de ikke fikk til pluss i en rekord sesong en gang så er det vel rimelig å kunne ressonnere ut fra det.
Hadde de fått til greie wet-lease avtaler for alle gjenværende fly etter tilbakelevering så hadde de helt sikkert gått for denne løsningen om det var en mulighet akkurat nå.
Gir vel ikke så mye på bunnlinjen muligens, men kan bidra til å sikre at Norse overlever fremover med mer forutsigbare resultater.
Når de ikke fikk til pluss i en rekord sesong en gang så er det vel rimelig å kunne ressonnere ut fra det.
Hadde de fått til greie wet-lease avtaler for alle gjenværende fly etter tilbakelevering så hadde de helt sikkert gått for denne løsningen om det var en mulighet akkurat nå.
Gir vel ikke så mye på bunnlinjen muligens, men kan bidra til å sikre at Norse overlever fremover med mer forutsigbare resultater.
kjofor
14.12.2024 kl 09:23
5452
Er det noen som tror det vil bli vedtatt en rep,emi på generalforsamlingen
?
?
Realisten2
14.12.2024 kl 13:28
5376
Ja det må de. Dersom ikke så er det ikke likebehandling. Men selvsagt, slik kursen er i dag, vil den ikke bli fulltegnet, men i og med at nest største eier fikk mulighet, og var villig til å gå inn til en høyere pris, samtidig som han er primær innsiden, så kan de ikke avvike fra likebehandlingsprinsippet. Dette er vitalt for tilliten, så vil kursen vise om det blir gjennomført i q1.
castro1
15.12.2024 kl 09:19
5261
På Aksjesladder ble det sagt av en deltager at han hadde fylt på mere aksjer nå. Leasingavtalen er vel rett rundt hjørnet også så dette kan bli en julekule hvis gode nyheter kommer som annonsert. Så har vel fly aksjer en tendens til å gå mye ved juletider. Følg nøye med på denne!
Green2030
20.12.2024 kl 16:35
4931
Da får vi se om BTL tryller frem noen gode nyheter ifm EGF på mandag 23.12 og godkjennelse av rep emisjon på 414 mill på 5kr...
Tok en liten post i tilfelle julenissen kommer 😂
Tok en liten post i tilfelle julenissen kommer 😂
Green2030
23.12.2024 kl 16:47
4684
Ekstraordinær Generalforsamling godkjente rep emisjon på 414 mill til 5kr per aksje. Tegningsbeløpet skal senest være innbetalt 18. mars
BTL har tilført selskapet ca 76 mill i ekstra kapital for å styrke drift frem til 18. mars og i mellomtiden skal 3 stk 787-8 returneres og LOI wet lease for 6 787-9 skal ferdigstilles, 34 ansatte forlater selskapet ved nyttår...... da får vi se om dette er nok til å hente kapital på 5 kr eller om Lurifax & co får rett :)
God Jul alle sammen
https://newsweb.oslobors.no/message/635623
BTL har tilført selskapet ca 76 mill i ekstra kapital for å styrke drift frem til 18. mars og i mellomtiden skal 3 stk 787-8 returneres og LOI wet lease for 6 787-9 skal ferdigstilles, 34 ansatte forlater selskapet ved nyttår...... da får vi se om dette er nok til å hente kapital på 5 kr eller om Lurifax & co får rett :)
God Jul alle sammen
https://newsweb.oslobors.no/message/635623
Hobbykailn
25.12.2024 kl 19:51
4432
Godt å se det ordner seg for selskapet. Har hele tiden hatt tillit til BTL og nå kan vi endelig forvente positive tall fremover. Noen håper selskapet skal bli kjøpt opp. Jeg har mer langsiktig perspektiv på investeringen og satser på at kursen vil nå nye høyder om noen år.. selger ikke før kursen er på minimum 30🙂
Redigert 25.12.2024 kl 19:53
Du må logge inn for å svare
Realisten2
26.12.2024 kl 10:09
4304
Dette kan bli stort. Indigo er et selskap som opererer I markedet med stort global vekst.
https://simpleflying.com/indigo-near-wet-lease-deal-norse-atlantic-airways-6-boeing-787-dreamliners/
https://simpleflying.com/indigo-near-wet-lease-deal-norse-atlantic-airways-6-boeing-787-dreamliners/
kjofor
01.01.2025 kl 17:18
3748
skal bli interessant å se hvordan wet lease avtalen (om den kommer) vil innvirke på rutetilbudet de har pr, i dag, og hvor de velger å redusere rutetilbudet.
Green2030
02.01.2025 kl 09:03
3612
IndiGo, India’s largest airline, has received its first Boeing 787-9 Dreamliner on a wet lease from Norse Atlantic Airways. This aircraft will help the airline start nonstop flights to Paris and London.
https://www.instagram.com/aeroconcepts/p/DESv3WDtFX1/?img_index=1
https://www.instagram.com/aeroconcepts/p/DESv3WDtFX1/?img_index=1
Strategi
02.01.2025 kl 09:16
3596
Da er det i gang.
IndiGo, India’s largest airline, has received its first Boeing 787-9 Dreamliner on a wet lease from Norse Atlantic Airways. This aircraft will help the airline start nonstop flights to Paris and London. The wet lease includes both the plane and the crew, allowing IndiGo to begin long-distance flights smoothly.
IndiGo, India’s largest airline, has received its first Boeing 787-9 Dreamliner on a wet lease from Norse Atlantic Airways. This aircraft will help the airline start nonstop flights to Paris and London. The wet lease includes both the plane and the crew, allowing IndiGo to begin long-distance flights smoothly.
The Boeing 787-9 Dreamliner is known for being fuel-efficient and ideal for long-haul routes. IndiGo plans to add more Dreamliners to its fleet, with all deliveries expected to be completed by 2026. This is part of the airline’s plan to expand its international network and offer more options for passengers traveling abroad.
Tror flyaksjer blir et segment med vinnere på oslo børs i 2025 .
IndiGo, India’s largest airline, has received its first Boeing 787-9 Dreamliner on a wet lease from Norse Atlantic Airways. This aircraft will help the airline start nonstop flights to Paris and London. The wet lease includes both the plane and the crew, allowing IndiGo to begin long-distance flights smoothly.
IndiGo, India’s largest airline, has received its first Boeing 787-9 Dreamliner on a wet lease from Norse Atlantic Airways. This aircraft will help the airline start nonstop flights to Paris and London. The wet lease includes both the plane and the crew, allowing IndiGo to begin long-distance flights smoothly.
The Boeing 787-9 Dreamliner is known for being fuel-efficient and ideal for long-haul routes. IndiGo plans to add more Dreamliners to its fleet, with all deliveries expected to be completed by 2026. This is part of the airline’s plan to expand its international network and offer more options for passengers traveling abroad.
Tror flyaksjer blir et segment med vinnere på oslo børs i 2025 .
Strategi
07.01.2025 kl 09:56
3137
Å kunne kjøpe 5 kr+++ for 4kr + høres ut som en "god " deal.
Say no more.
Say no more.
Strategi
07.01.2025 kl 15:46
3067
Hva står det her.
NORSE: INDIGO NÆR AVTALE MED NORSE OM WET-LEASE AV FLY -MEDIA
27. desember 2024 06:30 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): IndiGo, Indias største flyselskap skal være nær ved å signere en stor avtale med Norse Atlantic Airways for wet-lease av seks Boeing 787-9 Dreamliner-fly.
Re; IndiGo, Indias største flyselskap skal være nær ved å signere en stor avtale med Norse Atlantic Airways.
i Prinsippet står det vel at dette kan skje når som helst nå.
NORSE: INDIGO NÆR AVTALE MED NORSE OM WET-LEASE AV FLY -MEDIA
27. desember 2024 06:30 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): IndiGo, Indias største flyselskap skal være nær ved å signere en stor avtale med Norse Atlantic Airways for wet-lease av seks Boeing 787-9 Dreamliner-fly.
Re; IndiGo, Indias største flyselskap skal være nær ved å signere en stor avtale med Norse Atlantic Airways.
i Prinsippet står det vel at dette kan skje når som helst nå.
Redigert 07.01.2025 kl 15:48
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
09.01.2025 kl 07:34
2904
KNALLBRA::
Oslo (Infront TDN Direkt): Norse Atlantic Airways' kabinfaktor var 94 prosent i desember, opp 23 prosentpoeng på årsbasis. Tilgjengelige setekilometer (ASK) var 914 millioner, opp 14 prosent på årsbasis.
Det fremgår av en driftsoppdatering fra selskapet torsdag.
Selskapet hadde 124.450 passasjerer i desember på 434 flyvninger.
Oslo (Infront TDN Direkt): Norse Atlantic Airways' kabinfaktor var 94 prosent i desember, opp 23 prosentpoeng på årsbasis. Tilgjengelige setekilometer (ASK) var 914 millioner, opp 14 prosent på årsbasis.
Det fremgår av en driftsoppdatering fra selskapet torsdag.
Selskapet hadde 124.450 passasjerer i desember på 434 flyvninger.
Strategi
21.01.2025 kl 11:34
2364
Det drar seg til mot nyheter fra selskapet.
Det kan bli mer enn spennende i tiden fremover vedrørende hva BTL trekker opp av hatten.
Det kan bli mer enn spennende i tiden fremover vedrørende hva BTL trekker opp av hatten.
Strategi
25.01.2025 kl 16:57
2134
Virker som om aksjonærene og markedet helt har glemt denne- eller har mistet fullstendig interessen for selskapet.
Med understående melding på plass i en emisjon er selskapet lavt priser sett i forhold til fremtidsutsiktene.
29. november 2024 07:45 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Norse Atlantic har sikret omtrent 15 millioner dollar i ny kapital gjennom en kombinasjon av egenkapital- og gjelds investering fra selskapets grunnlegger og aksjonær, B T Larsen & Co Ltd. (BTLCo).
Det fremgår av en melding fredag.
Investeringen består av en rettet emisjon mot BTLCo, tilsvarende om lag 8,7 millioner dollar, og et aksjonærlån på om lag 6,3 millioner dollar.
https://www.nordnet.no/market/news/799d58d6-11ae-467a-ae94-ba70add25040
Med understående melding på plass i en emisjon er selskapet lavt priser sett i forhold til fremtidsutsiktene.
29. november 2024 07:45 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Norse Atlantic har sikret omtrent 15 millioner dollar i ny kapital gjennom en kombinasjon av egenkapital- og gjelds investering fra selskapets grunnlegger og aksjonær, B T Larsen & Co Ltd. (BTLCo).
Det fremgår av en melding fredag.
Investeringen består av en rettet emisjon mot BTLCo, tilsvarende om lag 8,7 millioner dollar, og et aksjonærlån på om lag 6,3 millioner dollar.
https://www.nordnet.no/market/news/799d58d6-11ae-467a-ae94-ba70add25040
Goldsmith
29.01.2025 kl 10:42
1872
To måneder siden offentliggjøringen av intensjonsavtalen med IndiGo om wetlease av seks fly, hvorav de to første fra februar.
Nå er vi i februar - og fremdeles ingen avtale. Det inngir enda mer tillitt til ledelsen!!!!
I tillegg skulle tre fly leveres tilbake med estimert levering i oktober 2024. De er ei heller levert tilbake.
Basert på situasjonen er det ikke unaturlig å tro at IndiGo forsøker å presse prisen på wet leasen. En ting er i alle fall sikkert - det er ikke gitt at dette ender godt!
Nå er vi i februar - og fremdeles ingen avtale. Det inngir enda mer tillitt til ledelsen!!!!
I tillegg skulle tre fly leveres tilbake med estimert levering i oktober 2024. De er ei heller levert tilbake.
Basert på situasjonen er det ikke unaturlig å tro at IndiGo forsøker å presse prisen på wet leasen. En ting er i alle fall sikkert - det er ikke gitt at dette ender godt!
Redigert 30.01.2025 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
danlars
30.01.2025 kl 13:25
1713
Her har du info om hvorfor dette kan dra seg ut (ref wet-lease): Ligger på myndighetene i India samt slots på flyplasser i Europa https://aviationa2z.com/index.php/2025/01/29/indigo-expands-to-europe-with-amsterdam-flights/
Og estimert levering på de 3 maskinene finner du på side 8 i Q3 presentasjonen. Har aldri sett eller hørt estimert oktober 2024, her bør du sjekke kildene dine.
Prispress tviler jeg på. Det er flyselskap, ikke flymafia. Sjekk linken og Q3 presentasjonen, så får du nok litt svar.
Og estimert levering på de 3 maskinene finner du på side 8 i Q3 presentasjonen. Har aldri sett eller hørt estimert oktober 2024, her bør du sjekke kildene dine.
Prispress tviler jeg på. Det er flyselskap, ikke flymafia. Sjekk linken og Q3 presentasjonen, så får du nok litt svar.
Goldsmith
30.01.2025 kl 13:51
1689
Takk for disse gode rådene. Min kilde er selskapets CFO mht oktober 2024. Han bør vi vel høre på? Du kan også lese i 2Q presentasjonen hvor tilbakelevering av de tre flyene er omtalt.
Wet leasene skulle vært i gang 1. februar. Det er sikkert mange grunner til at det ikke ble noe av. Akkurat som det var mange grunner til at samarbeidet med et "internasjonalt flyselskap" ikke ble noe av i mai!
Wet leasene skulle vært i gang 1. februar. Det er sikkert mange grunner til at det ikke ble noe av. Akkurat som det var mange grunner til at samarbeidet med et "internasjonalt flyselskap" ikke ble noe av i mai!
danlars
30.01.2025 kl 14:04
1676
Det stemmer - During fall 2024, ingen spesifikk dato. Og i Q3 kom det oppdatering på dette. Se side 8, nederst på siden. Det har ikke blitt sagt noen spesifikk dato, og LOIen er subject to final agreements, mutual corporal og regulatory agreements, med forventet deployment i februar. Ikke 1. februar. Hvis du sjekker den linken, så kan det hende det klarner. Venter selv spent på nyheten om endelig avtale, som mange andre.
Goldsmith
06.02.2025 kl 10:29
1354
Jøss, det ble ikke noe avtale med 4+2 fly.
For en overraskelse.
Nå er det bare å vente på emisjonen!
For en overraskelse.
Nå er det bare å vente på emisjonen!
Green2030
06.02.2025 kl 12:11
1296
er det noen her som har en formening om hva 350 blokktimer per mnd per fly utgjør i inntekt for Norse?
Redigert 06.02.2025 kl 12:12
Du må logge inn for å svare
Realisten2
07.02.2025 kl 07:47
1091
94% load i Januar måned - for LowCost Long Distance er meget bra. Dette viser at Norse har er knallprodukt og her vinner Norse volum med et attraktivt produkt for fritid.
Sitter med en god følelse for Q4 tallene.
Sitter med en god følelse for Q4 tallene.
Strategi
07.02.2025 kl 08:38
1033
I løpet av januar reiste 111.543 passasjerer med Norse Atlantic, opp 71 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Flyselskapet melder samtidig om en oppgang i den regulære passasjertrafikken (RPK) på 67 prosent. Kapasiteten målt i ASK (antall setekilometer) steg totalt 14 prosent fra januar 2024.
Kabinfaktoren var opp 30 prosentpoeng mot samme periode i fjor til 94 prosent. Det er høyeste nivå målt for flyselskapet noensinne.
7 februar i fjor var kursen kr 12.69
Tror vi nå ser kurser langt over emisjonskurs om svært kort tid.
Flyselskapet melder samtidig om en oppgang i den regulære passasjertrafikken (RPK) på 67 prosent. Kapasiteten målt i ASK (antall setekilometer) steg totalt 14 prosent fra januar 2024.
Kabinfaktoren var opp 30 prosentpoeng mot samme periode i fjor til 94 prosent. Det er høyeste nivå målt for flyselskapet noensinne.
7 februar i fjor var kursen kr 12.69
Tror vi nå ser kurser langt over emisjonskurs om svært kort tid.
Strategi
07.02.2025 kl 09:14
995
Enig og det er av flere grunner.
Selskapet er re- strukturert .
Kostnader til flytting av HQ er tatt.
Oppkjøpskandidat så det holder på grunn av mangel på fly og stor fyllingsgrad på Long Houl som mange vill inn i.
Dream Liner flåten er utrolig drivstoffs vennlig og svært attraktiv
Selskapet er re- strukturert .
Kostnader til flytting av HQ er tatt.
Oppkjøpskandidat så det holder på grunn av mangel på fly og stor fyllingsgrad på Long Houl som mange vill inn i.
Dream Liner flåten er utrolig drivstoffs vennlig og svært attraktiv
Redigert 07.02.2025 kl 09:24
Du må logge inn for å svare
Octagon
07.02.2025 kl 09:57
947
Ved forrige korsvei også rekord trafikk tall og normalt beste sesong for flyselskap (Q3).
Likevel var kostnadene høyere enn inntektene og resulterte i negative tall.
De solgte billetter alt for rimelig og fylte derved lett opp flyene.
Q4 er sannsynligvis mye charter og kan derved ha gitt sikrere inntekter, men det gjenstår å se.
Om Norse nå inngår avtale med IndiGo så vil det naturligvis redusere muligheten for at selskapet blir kjøpt opp.
En eventuell oppkjøper ville da naturligvis hatt et ønske om å overta flåten og ikke være låst til en lengre avtale om fly utleie.
Det gjenstår å se om "fly utleie selskapet" Norse har mer å hente på utleie på bunnlinjen enn tidligere resultater har vist.
IndiGo kjenner naturligvis til Norse sin setting og vil søke å sikre seg en gunstigst mulig avtale.
Skal Norse lykkes med den planlagte emisjonen så er de avhengige av å vise gode tall nå 26.2 og det vil vise seg om nødlånet fra BTL var nok til å holde selskapet flytende over kneika nå sist.
Alle disse usikkerhetsmomenter henger over aksjen, mange som meg frykter nok en gang dårlige tall som tidligere -som har kommet på tross av de mange meldinger om nye rekord trafikk tall siste året. Solgte meg stort sett ut i to faser når det strategiske alternativet slo feil og når de dårlige tall for sommer sesongen ble lagt frem og sitter i dag kun med en mindre post. I det som mer vil komme til å fremstå som et rent fly utleie selskap mer enn et selskap med egne ruter og som sannsynligvis vil kunne gi en mindre, men sikrere bunnlinje enn egne ruter i egen drift.
Tiden og ikke minst bunnlinjen vil vise hvordan dette vil gå videre..
Likevel var kostnadene høyere enn inntektene og resulterte i negative tall.
De solgte billetter alt for rimelig og fylte derved lett opp flyene.
Q4 er sannsynligvis mye charter og kan derved ha gitt sikrere inntekter, men det gjenstår å se.
Om Norse nå inngår avtale med IndiGo så vil det naturligvis redusere muligheten for at selskapet blir kjøpt opp.
En eventuell oppkjøper ville da naturligvis hatt et ønske om å overta flåten og ikke være låst til en lengre avtale om fly utleie.
Det gjenstår å se om "fly utleie selskapet" Norse har mer å hente på utleie på bunnlinjen enn tidligere resultater har vist.
IndiGo kjenner naturligvis til Norse sin setting og vil søke å sikre seg en gunstigst mulig avtale.
Skal Norse lykkes med den planlagte emisjonen så er de avhengige av å vise gode tall nå 26.2 og det vil vise seg om nødlånet fra BTL var nok til å holde selskapet flytende over kneika nå sist.
Alle disse usikkerhetsmomenter henger over aksjen, mange som meg frykter nok en gang dårlige tall som tidligere -som har kommet på tross av de mange meldinger om nye rekord trafikk tall siste året. Solgte meg stort sett ut i to faser når det strategiske alternativet slo feil og når de dårlige tall for sommer sesongen ble lagt frem og sitter i dag kun med en mindre post. I det som mer vil komme til å fremstå som et rent fly utleie selskap mer enn et selskap med egne ruter og som sannsynligvis vil kunne gi en mindre, men sikrere bunnlinje enn egne ruter i egen drift.
Tiden og ikke minst bunnlinjen vil vise hvordan dette vil gå videre..
Redigert 07.02.2025 kl 10:00
Du må logge inn for å svare
Realisten2
07.02.2025 kl 10:16
922
Ref din kommentar om "Om Norse nå inngår avtale med IndiGo så vil det naturligvis redusere muligheten for at selskapet blir kjøpt opp.
En eventuell oppkjøper ville da naturligvis hatt et ønske om å overta flåten og ikke være låst til en lengre avtale om fly utleie."
Her er jeg helt enig. Derfor er det godt å se at dette kun gjelder en maskin i 6 måneder (med mulighet for forlengelse). Jeg har lite sans for at selskapet binder opp maskinparken i lengre avtaler. Der må i så fall være en klausul på om eierskapet endres med x% som kan avtalen termineres, men Indigo vil trolig ikke gå med på slikt. Satser Indigo på en rute så må de har sikkerhet for leveringene.
Jeg mener at potensialet er mye større utenom WetLease, men da må selskapet kunne stå på egne bein. WetLease er i mine øyne kun en overlevelses-strategi, men det kan hjelpe noe i lavsesongene.
Jeg tenker at markedet har tatt så godt i mot produktet til Norse at markedet er villig til å tåle noe høyere priser... Ingen selskap kan leve med bilettpriser på det nivået vi har sett (snitt pris). Prisene er i ferd med å bedre seg....
En eventuell oppkjøper ville da naturligvis hatt et ønske om å overta flåten og ikke være låst til en lengre avtale om fly utleie."
Her er jeg helt enig. Derfor er det godt å se at dette kun gjelder en maskin i 6 måneder (med mulighet for forlengelse). Jeg har lite sans for at selskapet binder opp maskinparken i lengre avtaler. Der må i så fall være en klausul på om eierskapet endres med x% som kan avtalen termineres, men Indigo vil trolig ikke gå med på slikt. Satser Indigo på en rute så må de har sikkerhet for leveringene.
Jeg mener at potensialet er mye større utenom WetLease, men da må selskapet kunne stå på egne bein. WetLease er i mine øyne kun en overlevelses-strategi, men det kan hjelpe noe i lavsesongene.
Jeg tenker at markedet har tatt så godt i mot produktet til Norse at markedet er villig til å tåle noe høyere priser... Ingen selskap kan leve med bilettpriser på det nivået vi har sett (snitt pris). Prisene er i ferd med å bedre seg....
Octagon
07.02.2025 kl 14:33
835
Nei, Idigo har kun Airbus i flåten.
Noen Boeing maskiner i tillegg vil representere store ekstra kostnader til vedlikehold, opplæring, logistikk o.s.v.
Blir det noe av leasing av 6 fly til Indigo og tilbakelevering av 3 fly har de ikke nok kapasitet til å drive som selvstendig flyselskap igjen slik jeg ser det.
Stordriftsfordeler blir enda mindre, i den grad en kan snakke om "stordrift" med tidligere kun12 fly i drift da.
Da blir det sannsynligvis charter og fly utleie som kan berge noen kroner på bunnlinjen her.
De er også avhengige av aksjekurs over 5 kr for å kunne gjennomføre reparasjons-emisjonen etter plan, som ville gitt dem ytterligere 414 MNOK for videre sikring av driften. Antar at de ved lavere kurs enn dette innen Q1 vil kjøre emisjon på lavere kurs.
Det viktigste som gjenstår er kvartalstallene (de økonomiske da naturligvis og ikke trafikktallene), data nok til å kunne gjøre seg en formening om wet-lease avtalen gir bedret bunnlinje, og effekter av den planlagte tilbakeleveringen av fly når den tid kommer.
"Wet lease" avtalene vil naturligvis uansett være store i volum, det koster store summer å drifte fly, det er forventet bunnlinje resultat her som er av interesse, ikke størrelsen på disse avtalene i USD/NOK.
Noen Boeing maskiner i tillegg vil representere store ekstra kostnader til vedlikehold, opplæring, logistikk o.s.v.
Blir det noe av leasing av 6 fly til Indigo og tilbakelevering av 3 fly har de ikke nok kapasitet til å drive som selvstendig flyselskap igjen slik jeg ser det.
Stordriftsfordeler blir enda mindre, i den grad en kan snakke om "stordrift" med tidligere kun12 fly i drift da.
Da blir det sannsynligvis charter og fly utleie som kan berge noen kroner på bunnlinjen her.
De er også avhengige av aksjekurs over 5 kr for å kunne gjennomføre reparasjons-emisjonen etter plan, som ville gitt dem ytterligere 414 MNOK for videre sikring av driften. Antar at de ved lavere kurs enn dette innen Q1 vil kjøre emisjon på lavere kurs.
Det viktigste som gjenstår er kvartalstallene (de økonomiske da naturligvis og ikke trafikktallene), data nok til å kunne gjøre seg en formening om wet-lease avtalen gir bedret bunnlinje, og effekter av den planlagte tilbakeleveringen av fly når den tid kommer.
"Wet lease" avtalene vil naturligvis uansett være store i volum, det koster store summer å drifte fly, det er forventet bunnlinje resultat her som er av interesse, ikke størrelsen på disse avtalene i USD/NOK.
Redigert 07.02.2025 kl 15:04
Du må logge inn for å svare