Norse - noen tanker om fremtiden

Realisten2
NORSE 06.12.2022 kl 21:27 218663

Har brukt en del tid den siste tiden til å se nærmere på mulighetene til Norse og tenkte å dele noen tanker rundt det jeg ser. Jeg har vært skeptisk etter informasjonen om den rettede emisjon, da jeg ikke var særlig tilfreds med ledelsen/styret sin måte å gjennomføre dette på, samt at jeg satt med følelse av at all informasjon ikke ble delt. Videre var prisfastsettelsen lite tillitsvekkende. Jeg er nå mye mer positiv til det jeg ser og mener dette er et riktig trekk.

Det volum selskapet har i dag er ikke livskraftig på sikt. Volumet må opp. Ruten London – New York er en av de mest attraktive rutene globalt, men må kombineres med flere ruter/øket kapasitet for å få driftskostnadene ned. Den kommende Paris – New York er også blant topp 10 longhault legs, og vil sammen med øket satsning ut fra UK være strategisk viktige for å nå volum.

Internasjonalt er flyselskapene i en helt annen situasjon enn i Norge og Scandinavia. Flere store aktører har nå volum over 2019 nivå og prisene er i bedring. Selskaper som Lufthansa har ikke kapasitet nok og er nå tvunget til reaktivere A380 som har stått på bakken siden 2019/2020. Dette er lite attraktive maskiner som har en altfor høy driftskostnad, men for at Lufthansa skal klare å beholde markedsandel og levere på sine forpliktelser, så må A380 inn i flåten. Den første A380 (Navn: Dusseldorf) kommer i drift igjen om noen uker. Flere A380 maskiner klargjøres. (Totalt har Lufthansa 8 A380, 4 er planlagt reaktivert).

En A380 har et fuelforbruk på 11-12 000 liter i timen, mens Norse sin 787 flåte har et forbruk på ca 4800 – 4900 liter i timen. En 787 har noe mindre kapasitet, men Norse sine 787 har en meget høy kapasitets-layout. Omregnet i forbruk per sete så bruker en Dreamliner 14,3 liter fuel per sete pr time og en A380 (Lufthansa sin konfigurasjon) forbruker ca 23,6 liter fuel per sete per time.

787 Dreamliner er den mest økonomisk maskin på langdistanser, men det som er mest interessant med dette, er å se på bakgrunnen for reaktiveringen av A380. Grunnen er forsinkelser på leveranser av nye maskiner pga komponentmangel. Flere A350 langdistanse maskiner er forsinket med opp til 12 måneder. Når jeg ser nærmere på dette så ser jeg at flere selskap sliter med kapasitet på langdistanse – på grunn av forsinkelser. Flere maskiner som står for levering i 2023 blir ikke levert for et stykke inn i 2024. Dette gir gode muligheter, og driftskostnadene på eldre maskiner gjør at billettprisene (inntektene) går opp.

Videre er det slik at snitt billettpriser er på full vei oppover internasjonal uavhengig av den kommende knapphet på maskiner (som først fremover gjør seg gjeldende i 2023). Selskap som Delta, AA og andre leverer nå gode resultater. Billettprisene i USA er høye, men det virker ikke inn på volum.
Jeg har også sett litt på Norse sine billettpriser for Desember (høysesong på vinter) samt et par sommermåneder. I desember er snittprisen på en økonomibillett fra London til New York ca kr 4150 (før bagasje, setevalg osv) mot kr 2800 for noen uker tilbake. En premium billett koster i snitt kr 7500 før valgene. Disse prisene er justert opp ca 50% de sist uker (selvsagt også fordi vi nå er i desember), men den samme trend ser jeg til neste år (selv om økningen ikke er like stor).

Andre selskap har vært ute med informasjon om booking-graden for neste år. Den er meget god og kapasiteten påvirker prisene lengre frem i tid.

Basert på dette bilde så mener jeg dette kan bli meget bra fremover, men det fordrer at enn virkelig satser på å ta markedsandeler nå.
For to-tre uker tilbake vurderte jeg å selge meg ut, men har nå valgt å kjøpe meg opp. Har de siste dagene kjøpt en del til kr2,50 og tenker at dette vil være en spennende aksje å sitte med frem til April/Mai. Selskapet er i dag priset til 170Mnok, noe som gir et betydelig potensial.

Dette kan bli meget spennende, men flere maskiner må i luften raskt! Da er det riktig å hente inn mer penger og satse.
Redigert 06.12.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
07.02.2025 kl 15:33 2858

Ja, er det ikke artig at de skryter av kabinfaktor - når 37% av avgangene er kontraktsproduksjon hvor betalingen er uavhengig av kabinfaktor?
Ruteproduksjonen er ned 16% fra i fjor!
Octagon
10.02.2025 kl 12:43 2656

Det er helt klart "utenfor læreboka" og i beste fall vill ledende.
Klart load påvirkes mye når en regner med ACMI.

«The Company operated 352 flights and transported 94,612 passengers across its network and ACMI/charter operations».

De skulle ha rapportert med reelle tall for flyruter her og holdt charter utenfor.
Klart de sikkert har bedre tall for charter enn tidligere og sikkert høyere inntekter også, men sammenblandingen her med kabinfaktor er litt spesiell.
Ruteproduksjonen vil imidlertid naturlig gå ned som følge av økt charter.

Så gjenstår det å se om trekket med emisjon varslet på 5 kroner var et sjakktrekk eller en handling ut fra desperasjon for at kursen skulle falle ytterligere.
De har signalisert denne emisjonen innen Q1 på 5 kroner , eller alternativt sikkert en ny emisjon på lavere beløp.

Emsjonen var i utgangspunktet tiltenkt med 5 kr aksjen og 82.800.000 nye aksjer og emisjonsbeløpet da til 414 MNOK.
Til sammenlikning er selskapsverdien etter børskurs i dag 526 MNOK.
Hvorvidt dette tiltenkte emisjonsbeløpet i en viss grad er inn diskontert i nåværende kurs blir bare spekulasjoner.

Nå som selskapet gradvis avvikler egne ruter fremover og satser på utleie av fly så behøver enn mer tall rundt forventet bunnlinje ETTER kostnader i dette nye bildet. At avtale volumer blir store som følge av at det koster store summer å drifte fly har jeg nevnt tidligere. At nye leie takere ønsker konfidensialitet rundt detaljer , og at avtaler sannsynligvis enda er under forhandling kan gjøre det vanskeligere for Norse å komme med konkrete tall. Noe med mer substans bør de kunne klare å komme med i det minste...

Guiding fra Norse er stort sett alltid optimistisk uansett, og rekorder i trafikk tall kommer på løpende bånd, men bunnlinjen henger ikke med enten det er rekord sesong eller ikke.
danlars
11.02.2025 kl 00:26 2539

Loadfaktor er kun fra egen produksjon. Veldig enkelt å regne seg frem til. Men kort fortalt må load beregnes fra RPK og ASK. Med mindre de selger seter til ACMI/charter har de ikke dette grunnlaget. Hadde de regnet med ACMI og charter for januar loadfaktor over ett hadde det blitt ca 88%.

Håper det var oppklarende.

Det blir nok ikke noen emisjon til under 5. Likt for alle, vet du.

Og husk 2025 blir et overgangsår til denne "dual" strategi

Ifølge melding var ACMI avtalen for første flyet i tråd med LOI, og det vil det nok være for de andre flyene og. Frem til alle avtalene er signert er det nok vrient med helt konkrete tall pga regulatoriske forhold osv med indigo.

Ellers enig i at bunnlinjen må opp. Med kostreduksjon de forventer, mye bedre load kontroll og et sterkere prisbilde ser det ut som de kan få rett i overskudd i år. De har mye å bevise, og det reflekteres i prisen. Heldigvis drifter de bedre og bedre! Risk er det uansett, med potensiell god gevinst om de greier å snu dette til en pluss operasjon
Green2030
19.02.2025 kl 17:30 2057

Norse presenterer Q4 den 26 februar:
- oktober, november og desember har vært record load factor.
- ca 34 årsverk ble kuttet i Arendal, tilsvarende ca 30 mill årlig i besparelse
- forbedret avtale med kortselskapene
- begynte å fly fra Gatwick til Las Vegas 3 ganger i uken fra 16. september '24
- økt antall avganger fra Gatwick til NY, Orlando og Cape Town for vinteren 2025 og 2026
- sikret USD 15 mill i emisjon og lån 29.11
- wet lease avtale med Indigo for 1 fly og minimum 350 blokktimer fakturert hver mnd med oppstart i mars
- prospektus for rep emisjon skal på plass i Q1 (tipper det kommer den 26.02
- tilbakelevering av 3 x 787-8 skal skje i Q1 (tipper det også kommer den 26.02)
- Tipper Scorpio, Blystad og sikkert noen andre har kommitert seg til å tegne i rep emisjonen
------

Blir spennende å se hvordan q4 blir og hva de guider for 2025
Green2030
24.02.2025 kl 16:29 1837

Norse Atlantic ASA is pleased to invite to a presentation of its Q4 2024 financial results.

Date: Wednesday, February 26, 2025 Time: 09:00 AM CET
Location: SpareBank 1 Markets, Olav V's gate 5, Oslo, Norway
Virtual Access, please join the live presentation via the following link:

https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20250226_2/

The presentation will be held by Bjørn Tore Larsen (CEO) and Anders Hall Jomaas (CFO)

https://newsweb.oslobors.no/message/639559
Green2030
26.02.2025 kl 07:41 1670

Wet lease agreement between Norse and Interglobe Aviation Limited ("IndiGo")

Reference is made to the stock exchange announcement published by Norse Atlantic
ASA (the "Company") on 6 February regarding the entering into of a wet lease
agreement for one aircraft with the Indian airline IndiGo.

Today the Company has signed a firm wet lease agreement (the "Agreement") for
additional three - 3 - aircraft with IndiGo.

The additional three aircraft are expected to start operations from second half
of 2025 serving long haul routes out of India. The initial term of the Agreement
is six months, extendable to up to 18 months, subject to regulatory approvals.
Both Parties remain committed to explore opportunities to further extend this
period, subject to regulatory approvals. The delivery of the first aircraft is
on track and scheduled to start wet lease operations from 1st March servicing
IndiGo's Delhi - Bangkok route.


https://newsweb.oslobors.no/message/639685
Green2030
26.02.2025 kl 07:43 1661

Norse Atlantic ASA: Load factors at record heights and dual ACMI/network strategy being realized as major long-term ACMI contracts are materializing

Q4 2024 headlines (comparatives for numbers being Q4 2023):

· Revenue increased by 30% to USD 123.1 million
· Loss reduced by USD 30 million, month of December stand-alone profitable
· 337,564 passengers carried, increased by 46%
· ASK increased by 15% to 2,599 million
· Load factor increased by 22 percentage points to record high 92%
· Revenue of USD 343 per passenger during quarter, compared to USD 349 last
year
· Number of flights operated during quarter was 1,196, up by 21%
· Strong operational performance as 99.7% of planned flights completed during
the quarter
· CASK ex fuel at 4.46 compared to 4.94 last year, a reduction of 10 %
· Total cash held at end of quarter was USD 22.9 million
· Revised business strategy being realized as major long-term ACMI contract is
materializing, and cost reductions on the way

https://newsweb.oslobors.no/message/639688
Goldsmith
26.02.2025 kl 09:52 1504

4Q var rett og slett en skuffelse.
Charter skal på mange måter være den nye vinen og strategiendringen som redder selskapet.

Ser vi på resultatene for 4Q så fungerer ikke det enda i alle fall. Charter ga USD 21 millioner i inntekter i kvartalet. Det tilsvarer USD 62,800 per flight i inntekt - som er mindre enn hva selskapet klarer på eget nettverk. Regner du det om i Yield kommer du til ca USD 4 cent - som er alt for lavt til at det kan gå rundt.

Dømmer man etter 4Q - går dette rett i spjellet. Det bekreftes vel egentlig at Larsen sier de skal nå lønnsomhet i år også. Da vet man liksom at det går galt! Her er det fundamental mangel på virkelighetsorientering!
Goldsmith
26.02.2025 kl 10:02 1481

Det som i alle fall er sikkert, er at NORSE overveiende sannsynlig trenger penger. Det er krise dersom emisjonen blir kansellert. Men påstanden er selvfølgelig beheftet med usikkerhet. Nå gir ikke selskapet meningsfulle tall, så det er vanskelig å sitte på utsiden å mene for sterkt. Kabinfaktor, produksjon og RPK inneholder alle chartersegmentet, og da blir det vanskelig å tolke tallene. At ledelsen mener en slik kommunikasjon er formålstjenelig sier litt om deres kvalitet!
Redigert 26.02.2025 kl 16:34 Du må logge inn for å svare
Manawa
26.02.2025 kl 21:13 1324

Å sammenligne yield på acmi og charter med egne ruter blir totalt meningsløst. Acmi er som du sikkert vet omsetning hvor kunden betaler fuel og airport charges direkte selv….
Goldsmith
27.02.2025 kl 08:04 1211

Det er epler og pærer men deg gir en riktig forståelse av lønnsomheten - for de som vet at man må legge på avgifter og fuel cost per RPK for å få epler og epler.

Nivået på charterleien er for lav til at det kan gå rundt
Redigert 27.02.2025 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
danlars
27.02.2025 kl 11:40 1131

Hvilke tall var det osm ikke ga mening for deg? Og har du sjekket cashbeholdningen - skal jeg tippe, tror jeg de kommer over Q1, til og med uten å bruke av aksjonærlånet som står tilgjengelig. Vet du hvor mye det er?

Kabinfaktor gjelder foresten kun egenproduksjon, og det er ikke så vrient å regne på det. Kan godt vise deg, hvis du er usikker. ACMI og egen produksjon kunne nok vært separert, men tallene er helt greie å lese. Uten å måtte tolke eller tyde.
Green2030
28.02.2025 kl 11:09 983

Trenger Norse rep emisjon eller var desember vendepunktet hvor de gikk i grønt?
- De har kuttet kostander og fortsetter å kutte kostnader som skal ned med $40 mill årlig
- 4 fly til Indigo hvor det første starter å fly i morgen
- Returnert to 787-8 og det tredje blir levert i mars
- Salg og load faktor i 2025 er godt foran fjoråret, salget så langt i år har økt med 56 %, antall solgte billetter opp 38 % og gjennomsnittlig billettpris opp 13 %

De hadde i underkant av $30 mill i cash og lån til drift

BTL og CFO virket ikke så veldig interessert i å gjennomføre emisjon med 80 mill nye aksjer til kr 5... tipper den blir kansellert etter at vi har fått tall for februar
Green2030
04.03.2025 kl 12:44 770

Billigere olje er godt nytt for flybransjen og Norse

Opec trosser tidligere signaler og øker oljeproduksjonen. – Jeg ser på dette som et overlagt grep for å få oljeprisen ned, sier Bjarne Schieldrop.
https://www.finansavisen.no/energi/2025/03/04/8246996/oljeanalytiker-om-opec-et-overlagt-grep-for-a-fa-oljeprisen-ned


Green2030
05.03.2025 kl 07:37 700

In February, Norse Atlantic Airways recorded a load factor of 95%, achieving its highest ever load factor, and representing a 23-percentage point increase from 72% in the same month the year before.

The load factor of own scheduled network
stand-alone was 93%, compared to 70% in February 2024. The Company operated 301 flights and transported 84,335 passengers across its network and ACMI/charter operations, a 66% increase in passenger numbers compared to the same period last year.

70% of the flights departed within 15 minutes of their scheduled departure time, compared to 84% the same month last year. On-time performance was negatively impacted by Air Traffic Control (ATC) delays and airport congestions.
ACMI/charter services saw large growth, with 137 flights operated in February 2025 compared to 30 flights in February 2024.

https://newsweb.oslobors.no/message/640409

Green2030
10.03.2025 kl 09:36 412

Completion of redelivery of three 787-8s

Norse Atlantic Airways has completed the previously announced redelivery of
three Boeing 787-8 aircraft. The aircraft were initially delivered to Norse
Atlantic in 2022 and since then have been on continuous sublease on a dry lease
basis to another airline. Prior to redelivery, the three 787-8 aircraft had
approximately four years lease length remaining. Following the transaction Norse
Atlantic has a uniform, flexible and cost-efficient fleet of 12 Boeing 787-9
aircraft only, with remaining lease lengths of 7 to 14 years and an average
lease length of ten and a half years.

The transaction will result in a significant accounting gain that will be
recognized in Q1 2025.

https://newsweb.oslobors.no/message/640787
Green2030
10.03.2025 kl 15:25 311

flg Ekstraordinær Gen fors den 23.12.2024 så skulle det utvikles et prospektus for rep emisjon med en frist for å tegne og innbetale den 18 mars, og senest den 23 mars.
Det er vel ingenting som taler for at den rep emisjonen blir gjennomført....

En smart person her fortalte meg følgende:
"En rep emisjon er sjeldent/aldri kapitalen som selskapet trenger, den henter de i rettede emisjoner eller tegningsrett emisjon, her ved BTL. Rep emisjon er for å unngå forskjellsbehandling"

Desember var grønn, og CFO gjorde en poeng av at aksjonær lån på USD 6,3 mill fortsatt var ikke brukt slutten av feb.
Load faktor har gått fra +70 % vinter vår, +80% sommer/sen sommer og +90% på høsten/jul. Starter 2025 friskt med 94% i januar og 95% i februar, så det er tydelig at de har fått bedre kontroll salg, booking og kostnader de siste 6 mnd
Inntekter fra første Indigo fly fra 1. mars, og de 3 andre fra Q3
Redusere kostnader i 2025 med USD 40 mill, med gradvis effekt fra April
Alle 3 787-8 er levert tilbake hvilket vil bedre kostnadssiden og gi Norse en vesentlig regnskapsmessig gevinst i Q1
Salg og load faktor i 2025 er godt foran fjoråret, salget så langt i år har økt med 56 %, antall solgte billetter opp 38 % og gjennomsnittlig billettpris opp 13 %

Norse jobber fortsatt med Seabury Securities som strategisk rådgiver med fokus på potensielle investeringer fra strategiske partnere og kommersielle partnerskap, så sannsynligheten for å lykkes med ny partnerskap fremover er ikke umulig da Norse fremstår mer attraktiv 2025 vs 2024.

Så konklusjonen blir vel da at Norse ikke gjennomfører rep emisjon i mars og har forhåpentligvis nok kapital til å holde det gående med kanskje etter ytterligere aksjonærlån som garanti... Hvis dette stemmer så vil vi nok se en god økning i aksjekursen

Noen tanker fra de mange kloke hodene her?
Green2030
I dag kl 05:24 94

Innlegg i FA den 26.02.25
Kanskje verdt lese en gang til så får man et bedre bilde av hvordan ledelsen ser for seg 2025.

-Vi ligger godt an når det gjelder kabinfaktor og når det gjelder omsetning pr setekilometer både i første, andre og tredje kvartal. Vi ligger an til et godt 2025, og vi forventer å bli lønnsomme, sier Larsen.

Selskapet er på god vei med å kutte de faste kostnadene (SG&A), hvor målet er en reduksjon på 50 prosent sammenlignet med selskapets run-rate i oktober, ifølge Larsen, som tror Norse vil nå dette målet i tredje kvartal.
-Det vil spare oss for rundt 40 millioner dollar i året, og vi kommer til å fortsette å jobbe hardt med å redusere kostnadene våre. Vi har de laveste kostnadene i bransjen, og vi vil sørge for at vi tar godt vare på den kostnadsfordelen, sier Larsen.

Kabinfaktoren var 92 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med 70 prosent i samme periode året før. Som kommunisert 7. februar, oppnådde selskapet en kabinfaktor på 94 prosent i januar, og Larsen ser fortsatt en positiv trend i kabinfaktoren.
-Kabinfaktoren har fortsatt å vokse og trenden er positiv. Også inn i 2025, har vi en sterk kabinfaktor. Vi har tidligere annonsert en kabinfaktor for januar på 94 prosent, og jeg tror vi kommer til å oppnå rundt 90 prosent hver måned ut året, sier Larsen.

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/02/26/06441802/norse-ligger-an-til-et-godt-2025-og-vi-forventer-a-bli-lonnsomme-larsen