Boligprisoppgang i Oslo i jan-feb 2023?

Millennial
09.12.2022 kl 21:23 41005

Ser vi boligprisoppgang i Oslo allerede i januar-februar 2023?

Hvor stor var egentlig gavesekken til julenissen Trygve Slagsvold Vedum?

Lettelser i utlÄnsforskriften som trer i kraft 1. januar 2023:

- Rentestresstest.

Ved beregningen av kundens betjeningsevne skal bankene legge til grunn en rente som er 3 % hÞyere enn det aktuelle rentenivÄet. Bankene skal likevel legge til grunn en rente pÄ minst 7 %.
Vi kjÞrer pÄ med et eksempel hvor vi forutsetter en boliglÄnsrente pÄ 4 %.
I dag vil man i et slikt tilfelle testes pÄ en rente pÄ hele 9 % (= 4 % + 5 %).
Fra og med 1. januar 2023 vil man i et slikt scenario testes pĂ„ kun 7 % (= 4 % + 3 %). Det er som Ă„ ha boliglĂ„nsrente pĂ„ 2 % etter den utgĂ„ende utlĂ„nsforskriften – bare for Ă„ illustrere hvor mye det har Ă„ si.
Basert pÄ en artikkel fra Dagens NÊringsliv vil et par med en samlet inntekt pÄ 1,6 mill. vil kunne fÄ 1,2 mill. kr mer i lÄn (kilde: 1.).

- Egenkapitalkrav.

Ved kjÞp av en sekundÊrbolig i Oslo sÄ kreves det egenkapital pÄ 40 %. Fra og med 1. januar 2023 reduseres dette kravet til 15 %.
Det blir derfor enklere Ä skaffe seg en sekundÊrbolig i Oslo. Spesielt nÄ nÄr leieprisene stiger i rekordfart. I mitt hode er denne lettelsen mest aktuell for fÞrstegangskjÞpere, som er allerede i boligmarkedet, og har god betjeningsevne, men blir begrenset av det hÞye egenkapitalkravet.
Konklusjon:
Det mest vesentlige her ift. boligmarkedet, i positiv forstand, er lettelsen knyttet til rentestresstesten. Legg merke til at endringene trer i kraft 1. januar 2023, det betyr at mange kan utsette boligkjÞpet til etter nyÄret for Ä fÄ mer boliglÄn. Det kan derfor pÄvirke desember 2022 negativt, men samt slÄ ut positivt i januar 2023.

Ikke nok med det sÄ er det mange andre parameterne som taler positivt for boligmarkedet i Oslo:

Boligtilbud:
- Det bygges alt for lite i Oslo til Ä dekke boligetterpÞrselen. Det er altfor lite som ferdigstilles nÄ, men det som er ennÄ mer bekymringsverdig er at igangsettingstallene er sÄ ekstremt lave.

Befolkningsvekst:
- Rekordmange flyktninger fra Ukraina
- Boligmassen til kommunene er brukt opp og kommunene mÄ derfor ut pÄ det private boligmarkedet

Leieprisene:
- Ăžker i rekordhĂžyt tempo i storbyene

Arbeidsmarked:
- Rekordlav arbeidsledighet

Inflasjon:
- SIFOs referansebudsjett ble justert i slutten av september. Dvs. at Ăžkningen er allerede hensyntatt i regnestykket til bankene. Siden september har det ikke vĂŠrt 0,1 % Ăžkning i konsumprisindeksen – noe som er ingenting. SĂ„ denne effekten er allerede tatt ut.

Rente:
- Det at Norges Bank Þker rente med 0,25 % i desember er isolert sett negativt for boligmarkedet. Men det kom positive nyheter i dag, inflasjonen for siste mÄneden gikk ned med 0,2 %. Dette tilsier at Þkningen ikke vil vÊre hÞyere enn 0,25 %. Jeg kan heller ikke se for meg et veldig hÞyt rentenivÄ i Norge som fÞlge av at boligeiere i Norge flest (ca. 90 % om jeg husker korrekt) har flytende rente og hÞy belÄning. Enhver renteÞkning i Norge er faktisk mer innskrenkende enn i mange andre land. Regjeringen har ogsÄ vÊrt flink til Ä innfÞre en rekke skatter og avgifter, samt begrense offentlig bruk av penger, som hjelper med Ä bekjempe inflasjonen.

Økonomi:
- Vi er nok det heldigste landet i Europa i dag, pga. inntektene fra olje- og gassektoren. I tillegg har vi oljefondet. Vi har nok blant de beste verktÞykassene til Ä komme oss over de Þkonomiske problemene. I tillegg mÄ man ikke glemme faktum at pengetrykking i Norge og Europa har vÊrt vesentlig mindre sammenlignet med USA.

Hva gjĂžr boligeksperter i dagens boligmarked?
Jeg vil trekke frem Nejra Macic som har benyttet anledningen til Ä kjÞpe seg opp i boligmarkedet. Hun har kjÞpt seg en bolig til 1 mill. under prisantydning og har nylig solgt sin gamle leiligheten til prisantydning. Tror dere at krakknissene i den andre boligkrakk-trÄden er noe smartere enn henne?

1.
https://www.dn.no/eiendom/boligmarkedet/boligpriser/utlansforskriften/mener-nye-boliglansregler-gir-best-effekt-for-dem-med-god-lonn/2-1-1371187
Redigert 10.12.2022 kl 10:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
MĂžnny
14.12.2022 kl 22:49 12255

Det som fikk lÄne 450% tidligere i Är fÄr i utgangspunktet fortsatt lÄne 450% (500%), men det er klart at renta spiller inn pÄ likviditeten/stressrentetesten. NÄ har reglene for stressrente blitt endret og fra 1.1 vil det vÊre 7% man mÄ tÄle. Det er ca det samme som tidligere i Är nÄr renta var pÄ 2% og pÄslaget 5 prosentpoeng.

Ubenyttet kreditt og studielÄn har alltid vÊrt med, forskjellen er at lÄn som har pant i andre ting ogsÄ skal vÊre med. Dvs bil, bÄt osv. En annen ting som er endret er at hvis man har fastrente er det restbelÞpet etter fastrenteperioden som skal legges til grunn for betjeningsevnen.

Hvis du leser innlegget mitt pÄ nytt vil du se at jeg er noe betenkt for Oslo siden prisene der er omtrent dobbelt sÄ hÞye som i resten av landet, men nÄr det bygges sÄ lite kan det godt hende at de stiger likevel. Og man har fjernet sÊrkravet om egenkapital pÄ sekundÊrbolig i Oslo, som kan fÄ investorer tilbake pÄ kjÞpersiden.

NÄ som prisene synker i en periode, folk har sett hÞyere priser fÞr og fÄr ok lÞnnstillegg neste Är, skal man ikke se bort fra at prisene er oppe pÄ gamle nivÄer ganske sÄ kjapt.
nhydro
14.12.2022 kl 22:34 12284

Kommunene mÄ jo presse opp boligprisene for Ä huse alle flyktningene. Det blir fest i boligmarkedet om noen mÄneder
landis
14.12.2022 kl 22:14 12317

joda, jeg leser det som stÄr der.
NÄ vet jo bÄde du og jeg at dette er tall fra et par renteoppganger siden... sÄ de som fikk lÄne 450% tidligere i Är er i dag langt unna Ä fÄ lÄne sÄ mye til neste Är nÄr renten har steget 0.25 eller 0.50%
I tillegg sÄ utvides gjeldsregisteret til Ä ta med sÄ og si all gjeld. Dermed mÄ teslaen, studielÄnet, ubenyttet kreditt osv. regnes inn i lÄnerammen, noe som ytterligere begrenser gjeldsopptaket en hel del. Jeg vil pÄstÄ med sÊrdeles stor selvsikkerhet at nesten alle som i undersÞkelsen hadde 400% belÄning eller mer IKKE vil ha mulighet til Ä Þke lÄnerammen. Og vipps sÄ er en betydelig andel av potensielle boligkjÞpere eliminert fra Ä kjÞpe seg dyrere bolig....

Men prisene skal selvsagt opp, ingne tvil om det, sel om ingen kan argumentere saklig for hvor pengene skal komme fra.
MĂžnny
14.12.2022 kl 22:03 12316

Ingen grunn til Ä bli sÄ hissig. 347% i gjennomsnitt er langt unna 500% belÄning. Faktisk er det bare 1/4 som har over 450% belÄning. Dette blir naturligvis tynet ytterligere sÄ lenge det bygges for lite. Leser du ikke det du linker til?
landis
14.12.2022 kl 21:56 12343

Hvis millenial gidder Ä lese litt fakta og statistikk, sÄ ville du vist at nesten alle FAKTISK stanger i taket mot 5x inntekt og stressrentetesten.
Men du troller videre uten respekt for andre debatanter pÄ forumet, eller de Äpenbare fakta som hele tiden blir forelagt deg.

Gidder du Ă„ opplyse deg selv, i stedet for Ă„ spamme forumet med pisspreik.. ?
https://www.finanstilsynet.no/publikasjoner-og-analyser/boliglansundersokelser/boliglansundersokelsen-2022/hovedside-for-boliglansundersokelsen-2022/boliglansundersokelsen-2022/
Redigert 14.12.2022 kl 21:57 Du mÄ logge inn for Ä svare
MĂžnny
14.12.2022 kl 21:43 12374

Det er tilnÊrmet null arbeidsledighet og lÞnnsveksten er hÞy i Är og blir vel enda hÞyere neste Är. Det er en kilde til mer kapital. Det er heller ikke sÄnn at alle stanger mot maksgrensa pÄ hva man kan lÄne, men i Oslo er nok andelen hÞyere. Boligprisene i Oslo er nesten dobbelt sÄ hÞye som i resten av landet uten at oslofolk tjener dobbelt sÄ mye som alle andre. SÄnn sett kan prisene stige mye ellers i landet og sannsynligvis i Oslo ogsÄ pÄ grunn av Þkende etterspÞrsel og lav bygging.
landis
14.12.2022 kl 20:36 12454

GĂžy at man kan avlyse nedgang i boligprisene uten Ă„ forklare hvordan videre vekst og omsetning skal finansieres.
Er liksom ikke noe gĂžy Ă„ prĂžve Ă„ forklare hvor pengene skal komme fra
Millennial
14.12.2022 kl 19:45 12511

«Handelsbanken-ekspert avlyser boligkrakket»

«Det er tre forklaringer pÄ at hun er blitt mer optimistisk.

For det fÞrste vil rentetoppen komme tidligere. For det andre sÄ bygges det fÄ boliger, isÊr i Oslo. Og for det tredje sÄ fÄr vi en massiv Þkning av behovet for boliger pÄ grunn av Þke nettoinnvandring. 40.000 ukrainere i Är, og 30.000 til neste Är.»

https://www.nettavisen.no/Ăžkonomi/handelsbanken-ekspert-avlyser-boligkrakket/s/5-95-806947
Millennial
14.12.2022 kl 19:39 12511

Tatt i betraktning med at vi har tilbakelagt oss 3 mÄneder med boligprisfall og fÄr nok den 4. nÄ i desember sÄ vil jeg pÄstÄ at boligtilbudet i Oslo er knapp. Det burde etter min mening bygd seg opp et stÞrre varelager.

SÄ er jeg helt enig med deg at mye av fasiten kommer i januar ettersom vi kjenner ikke til hvor mange som har valgt Ä avvente til etter nyÄret med Ä legge boligen sin for salg, hvor mange som har trukket boligen sin tilbake etter Ä ikke ha solgt og hvor mange som har valgt Ä leie ut istedenfor Ä selge.
Baltazaris
14.12.2022 kl 19:07 12546

Det er alltid lite boliger til salgs pÄ denne tiden, ikke mindre enn vanlig. Det som blir spennende er hvor mye som kommer ut i januar.
Millennial
14.12.2022 kl 18:40 12588

I skrivende stund er det knappe 810 brukte boliger til salgs i Oslo.

Dette har jeg kommet frem til ved Ä sortere pÄ fÞlgende vis:
-Til salgs
-Brukt bolig
-Oslo
-Boligtype: leilighet, enebolig, tomannsbolig, rekkehus.

Ikke mye Ă„ velge i, med andre ord.
Millennial
14.12.2022 kl 18:35 12584

Positive nyheter for innbyggere i Oslo, dette vil Ăžke kjĂžpekrafta til Oslo-folket.

«Oslo kommune snur: Skrur ned ladeprisene»

https://www.elbil24.no/nyheter/oslo-kommune-snur-skrur-ned-ladeprisene/78058226
Bullmarked
13.12.2022 kl 09:07 13012

Vel, tallene er nÄ der. Nordmenn er i toppen pÄ gjeld, og markedet kan ikke opprettholdes videre uten videre Þkning i gjeld, og for ofte maksimering av lÄnemuligheter. I alle andre sammenhenger ville det tilsi at lampene blinket rÞdt. For min egen del har jeg ogsÄ eieierskap i bolig som forÞvrig har vÊrt ute siden august, og jeg merker endringen i markedet. Samtidig som jeg forstÄr at markedet ikke kan fortsette Ä vÊre sÄ utrolig gjeldsdrevet sÊrlig lengre. Tror det handler om realisme.
Redigert 13.12.2022 kl 09:07 Du mÄ logge inn for Ä svare
Edgar A
13.12.2022 kl 08:42 13058

Enhver mÄ jo skjÞnne at dette er tidenes kjÞpsanledning.

Oslo folk hamstrer bolig samtidig stÄr de uerfarne kortsiktige pÄ sidelinjen Ä venter pÄ dÄrlige nyheter og krakk.
Millennial
13.12.2022 kl 07:10 13138

Oslo tÞmmes for brukte boliger, ref «oslo - varelager statistikk»-trÄden.

Akkurat nÄ er det kun 964 brukte boliger til salgs i Oslo.
Millennial
12.12.2022 kl 09:04 13454

Ja, enda en god nyhet for boligprisene.

"SSB-tall har overdrevet inflasjonen"

"SSBs konsumpristall overvurderer hvor mye strÞmprisene har trukket opp inflasjonen. Feilen er pÄ opptil et halvt prosentpoeng. MÄlefeilen kan ha bidratt til for hÞy rente."

https://www.finansavisen.no/nyheter/makro/2022/12/11/7967965/ssb-tall-har-overdrevet-inflasjonen
Millennial
12.12.2022 kl 08:59 13471

NÄ fikk jeg morgenkaffen i halsen. Lavt boligtilbud i Oslo, som fÞlge av for fÄ igangsatte boliger for fÄ Är, pÄvirker selvfÞlgelig boligprisene i dag. Hadde det ikke vÊrt for det ville boligprisfallet vÊrt stÞrre.

Slettet bruker
12.12.2022 kl 07:21 13553

Dette er fullstendig misvisende for boligprisene pÄ kort til mellomlang sikt. Dette har ogsÄ Olav2 ettertrykkelig pÄpekt i detalj, og viser ogsÄ hvorfor boligeksperten din ikke kan kalles for en ekspert.

Det blir ikke boligprisoppgang i januar eller februar, men du kan jo alltids drÞmme. Men blir du noe mer udmyk nÄr prisene har falt videre tror du?
noprofit
11.12.2022 kl 23:38 13690

Kanskje ikke sÄ sikkert lenger hvis SSB har gjort noen feil som NB setter renta utifra
..,
mrpotato
11.12.2022 kl 23:16 13724

Jeg har liten tro pÄ at noen klarer Ä time topp eller bunn, ved Ä vite hva man gjÞr. Man kan klare det med flaks, men det er sÄ mange faktorer ingen kan styre, som gjÞr det nesten helt umulig. Hvem kunne forutse covid? Hvem visste at det kom til Ä bli krig, og hva slags effekt krigen ville ha pÄ rÄvarer osv? SelvfÞlgelig kan man anta ting basert pÄ fakta og kunnskap, men det kan skje ting som er langt utenfor enhver sin kontroll. Og psykologien i markedet er totalt uforutsigbar. Hvordan Þkte plutselig prisene etterhvert under covid? Mennesker gjÞr det andre mennesker gjÞr. SÄ ting kan snu begge veier veldig fort.

Men, for Ä svare pÄ spÞrsmÄlet ditt. Jeg tror det eneste man har Ä vinne pÄ Ä kjÞpe nÄ er at man kan presse desperate selgere. Eller rettere sagt, jeg TRODDE det, men forelÞpig har jeg ikke fÄtt det til.

I mitt tilfelle sÄ trenger jeg faktisk en leilighet, sÄ jeg er pÄ jakt nÄ fordi jeg mÄ, og fordi jeg ikke er sÄ bekymret for et lite fall pÄ 10% ish. Det utgjÞr ikke sÄ mye i det store og det hele hvis jeg kjÞper en leilighet til 4-5 millioner.

Men jeg har det ikke travelt sÄ jeg avventer ogsÄ, mens jeg venter pÄ Ä gjÞre et kupp der jeg kan vÊre godt fornÞyd med prisen!
landis
11.12.2022 kl 23:04 13745

Hvis man ser litt annerledes pÄ det.
Er det noe Ä tjene pÄ Ä kjÞpe nÄ. ?
Er det stĂžrre risiko for videre fall enn en Ăžkning fremover. ?

Vil prisene vÊre hÞyere enn nÄ om 1 Är. Hvis ikke er det jo god butikk Ä vente.

Renten skal opp 0.5% mer. Det er ganske sikkert. I tillegg er jo bankenes marginer bunnskrapte i dag og skal garantert opp en god del, forutsatt at renten ikke gÄr nedover. Summa summarum er det en del som taler for videre prisnedgang.
Burde vÊre kurant Ä time bunnen sÄnn hÞvelig med onkels visningssuksess. - for den som tÞr Ä gamble litt.
paneldata
11.12.2022 kl 22:17 13810

Det Þkte pÄ med ukrainske flyktninger etter Polen og en del andre land var fyllt opp. Folk valgte Polen aktivt framfor Norge pga store sprÄkproblemer.
mrpotato
11.12.2022 kl 21:10 13876

Hvordan kan du garantere det?

Jeg fÞler at dere fokuserer pÄ feil ting. At folk dÞr, at det er krig, osv osv. Det er mindre detaljer i det store bildet.

Jeg har noen leiligheter og ser etter ny nÄ, men til nÄ har selgerne vÊrt seige. Jeg fÄr ikke det kuppet jeg er ute etter.

Jeg mener at disse endringene i boliglÄnsforskriften ikke betyr sÄ mye heller, det er 5 x inntekt som er den store begrensningen her.

Jeg tror boligprisene vil gÄ litt mer ned fÞr de flater ut. SÄ vil vi nok fÄ en svak Þkning igjen etterhvert. Jeg tror ikke pÄ verken krakk eller at prisene gÄr opp 10% neste Är.

Men til syvende og sist er det deres handlinger som betyr noe. KjÞper du? Selger du? Avventer du? Det er det som sier noe om hva du egentlig har tro pÄ. Hadde vÊrt interessant Ä vite hva alle her gjÞr mtp dette nÄ...
paneldata
11.12.2022 kl 19:51 13948

Hvorfor skal vi Ăždelegge byen med Ă„ proppe den med folk?
Bedre Ă„ bygge en ny by eller rekkehus og eneboliger i Suburbia.

Jeg kan garantere deg at ukrainere ikke Þnsker bli her. De har dÄrlig engelskkunnskaper og ikke-godkjent utdannelse.
Den krigen kommer til Ä gÄ over om ikke lenge
Millennial
11.12.2022 kl 18:43 14002

Sist jeg sjekket sÄ forventet man over 740 tusen innbyggere i Oslo i 2030. Om krigen i Ukraina fortsetter sÄ kan vi forvente enda flere da mange av dem vil etablere seg her.

https://www.ssb.no/kommunefakta/oslo
paneldata
11.12.2022 kl 17:04 14095

Takk Landis. Det hadde jeg ikke fÄtt med meg. Det er en god endring og pÄ hÞy tid. Det har altfor lenge vÊrt slik at staten har stillt opp som torpedo pÄ bankenes vegne.
Det betyr at bankene mÄ jobbe nÞyere med vurderingene sine pluss ta hÞyde for litt Þkt risiko for banken. Begge disse elementer trekker klart i retning av behov for litt hÞyere rentemarginer pÄ utlÄn.
gogl mannen
11.12.2022 kl 15:32 14176

Med ny forskrift forsÞker regjeringen Ä «fikse» boligmarkedet med Þkt gjeld til forbruker. Vet lite om effekten dette vil ha i praksis, men om den er stor sÄ vil vel dette tiltaket vÊre inflasjonsdrivende og fÞre til rente oppgang? NB skrur igjen pengekranen, mens regjeringen skrur den pÄ med dette tiltaket. Resulterer vel bare at NB mÄ skru til ytterligere for Ä dempe pengemengden.
landis
11.12.2022 kl 10:45 14345

Les deg gjerne opp pÄ den nye finansavtaleloven som trer i kraft 1 jan.
Hvis banken gir en kunde et lÄn kunden ikke kan betjene er det nÄ banken sitt problem, grovt forenklet.
paneldata
11.12.2022 kl 08:45 14445

DĂždsfall stiller mange boliger til disposisjon. Antall dĂždsfall per Ă„r forventes Ăžke mye i Oslo framover
paneldata
11.12.2022 kl 08:42 14455

PÄ hvilken mÄte fÄr bankene stÞrre ansvar for rÄtne lÄn?
e.hansen
10.12.2022 kl 15:39 14692

>Ser vi boligprisoppgang i Oslo allerede i januar-februar 2023?

Hvis prisene ikke stiger i januar stÄr det dÄrlig til med det norske boligmarkedet.
De siste ti Ă„rene har prisene steget 2,9% i snitt januar.
Millennial
10.12.2022 kl 12:46 14814

Du henviser til en utdatert prognose. Hvorfor er den utdatert? Jo, den er utdatert fordi endringer i utlÄnsforskriften kom etter at denne prognosen ble publisert. Endringene er sÄpass vesentlige er at dette er en game changer.

Likevel sÄ vier jeg en kort kommentar til denne prognosen.

NÄ tar jo denne prognosen Norge under ett, men som vi kjenner til sÄ finnes det flere boligmarkeder i Norge. F.eks. boligmarkedet i Oslo kan ikke direkte sammenlignes med Stavanger eller for den saks skyld Kristiansand. Jeg kan ikke se ut ifra artikkelen at de har uttalt seg om Oslo. Her er boligtilbudet begrenset som fÞlge av fÄ ferdigstillelser og igangsettinger.

Videre sÄ sier SSB at vi allerede er forbi det stÞrste boligprisfallet. De forventer ikke noe betydelig boligprisfall fremover. Og igjen, legg merke til at denne prognosen kom fÞr fÞr endringene i utlÄnsforskriften ble kjent.

Til slutt sÄ kommer de ogsÄ med positive nyheter for boligmarkedet. Det at styringsrente vil toppe pÄ 3 % og at inflasjonen skal ned neste Äret - altsÄ at det ikke blir behov for en hÞyere rente enn 3 %.
Redigert 10.12.2022 kl 12:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
doctor
10.12.2022 kl 10:55 14884

Dette er vel noe nĂŠrmere sannheten. SBB 09.12.22

"Samtidig vil boligprisene falle med 5 prosent fra i Ă„r, og prisene vil falle videre i 2024, viser de nye prognosene.

MÄlt i realboligpriser er prisfallet nÄ det stÞrste siden boligkrisen pÄ 1990-tallet. Realprisen i Är faller med hele 9,0 prosent."
Millennial
10.12.2022 kl 10:44 14904

Jeg holder pÄ Ä oppdatere det opprinnelige innlegget med en annen parameter som isolert sett trekker prisene opp i Oslo, dvs boligtilbud.

«Det er ferdigstilt fÄ nye boliger i Oslo hittil i Är, noe som isolert sett bidrar til Ä trekke prisene opp, mener Obos.

Det har ikke kommet sÄ fÄ nye boliger ut i markedet siden 2012.

– Tallene for igangsetting av nye boligprosjekter tyder pĂ„ at det vil komme fĂ„ leiligheter ut i markedet bĂ„de den nĂŠrmeste tiden og de neste Ă„rene. Vi mĂ„ helt tilbake til 2014 for Ă„ finne lavere antall igangsettingstillatelser i Oslo for perioden januar til mai. FĂ„ regulerte boliger, hĂžye priser og usikre leveranser av materialer, samt mangel pĂ„ arbeidskraft vil ogsĂ„ dempe boligtilbudet framover, sier sjefĂžkonomen.»

https://eiendomswatch.no/nyheter/bolig/article14208019.ece
Millennial
10.12.2022 kl 10:29 14919

Jeg tror at folk flest vil kunne fÄ mer i lÄn fra og med 1. januar 2023 som fÞlge av lemping i utlÄnsforskriften.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/derfor-kan-du-fa-mer-lan-neste-ar/15336603/
Millennial
09.12.2022 kl 22:29 15101

NÄ levde han i en annen tid og jeg kjenner ikke til historien hans. Men det Ä tjene mye pÄ eiendom er ikke det samme som Ä ha noe kunnskap om det eller vice versa. Han er og en svenske, ikke sikkert han kjenner til det sÊregne, som f.eks. utlÄnsforskriften, i det norske boligmarkedet. I motsetning til Nejra Macic o.l. Om jeg husker riktig sÄ har Prognosesenteret en avdeling i Stocholm og de kol frem at det er strukturelle forskjeller mellom det norske og det svenske boligmarkedet.

Mange i min nÊrmeste krets f.eks. bÄde eier og tjener mye mer pÄ eiendom enn meg, men mye av det skyldes at kredittilgangen den gangen var tilnÊrmet ubegrenset, og at de rett og slett har hatt flaks.

RÞkke er et annet godt eksempel, det finnes nesten ingen tilsvarende historier blant de unge nÄ. De som er unge og rike er i de aller fleste tilfeller arvinger.

Dette blir off topic sÄ jeg kommer ikke til Ä svare pÄ denne type kommentarer.
Redigert 09.12.2022 kl 22:35 Du mÄ logge inn for Ä svare
landis
09.12.2022 kl 22:23 14873

Synes godt du kan ta med hvor mange husholdninger som ikke fÄr nyte godt av lettelsene.

I tillegg mÄ du ta med at alle lÄn nÄ skal telle med i stresstesten og 5x regelen. OgsÄ kredittkort, selv om det er ubenyttet, billÄn, studielÄn, campingvogn, forbrukslÄn osv.

Grovt regnet tror jeg at opp mot 50% av husholdningene ikke har mulighet til Ä Þke belÄningen nevneverdig etter den nye forskriften. (20% har allerede 5x, 12% 4.5x og 10% 4x) - det er rimelig Ä anta at disse har noe lÄn, kredittkort osv som ekskluderer en stor andel av disse.
I tillegg fÄr bankene nÄ avvisningsplikt i stedet for frarÄdningsplikt.
PÄ toppen av det hele lempes nÄ en betydelig del av ansvaret for rÄtne lÄn over pÄ bankene som enten mÄ stramme inn pÄ hvem som fÄr lÄn, eller Þke marginen, altsÄ utlÄnsrenten.

Eller hva tror du. ?
PederLynsje
09.12.2022 kl 21:36 14866

"Bolig ekspert" 😂
Noen som faktisk har tjent mye penger pÄ eiendom er jo Roger Akelius. Hva har han gjort?
Redigert 09.12.2022 kl 21:40 Du mÄ logge inn for Ä svare