Emisjon og sursmak

torsken
HYNION 10.12.2022 kl 19:05 1569

Er det flere som har en vond smak i munnen. Er dette bare tull og tøv. Går de konk, eller?
zool
10.12.2022 kl 23:37 1499

Caset er vel det samme som før. Har hørt på presentasjonen som Hynion har lagt ut på youtube. De nye svenske stasjonene som settes opp får en kapasitet på 1500 kg hydrogen per dag og skal være melkekuene inntektsmessig, sammenlignet med hovedstasjonen på Høvik som produserer 350 kg. Så det blir en kraftig økning i kapasiteten. Xtrainvestor i Hyniontråden har et greit link.

Siden dette er høyrisiko og investorene må holde Hynion i gang gjennom emisjoner til inntektene kommer for alvor, så må de kjøre emisjonen på lav kurs for å få inn de pengene de trenger. Slik er det i små vekstselskap. Enten blir det gull eller så blir det null. Det er ikke som å sette pengene inn på en høyrentekonto.

Selv med store subsidier fra det offentlige for å sette opp hydrogenstasjoner som skal bli de fremtidige inntektskildene og gi utbytter, så må investorene gjennom en risikofylt periode inntil de inntektene kommer. Det positive er at EU, svenske og norske myndigheter plukker opp store deler av regningen. Investorene slipper da å bidra med de pengene og det offentlige øker verdien på min investering. Risikoen er såpass høy at offentlige penger må til for at jeg skal våge å investere. Det negative er at investorene også må dekke inn deler av utbyggingen samt legge inn penger til driften fram til Hynion går med overskudd. Det er stor risiko i dette vekstcaset.

Går det veien så sitter de som er med på emisjonen på den grønne gren med en langt høyere andel av selskapet og derigjennom en langt høyere endel av framtidige utbytter. Jeg tar sjansen med noen hundre tusen. Sammenlignet med en del andre caser hvor emisjoner verdsetter vekstselskaper svært mye høyere og risikoen også er svært høy så får jeg såpass mye av selskapet her at jeg tar den sjansen.

Jeg må innrømme at jeg får et kick ut av å være med på begynnelsen av en ny industri og jeg synes rett og slett at det er svært spennende å være med på det som Hynion bygger opp. Den som intet over intet vinner og jeg liker å se et lite norsk selskap som våger å satse.

Edit: Saken er også den at nå når EU har bestemt at det SKAL bygges ut hydrogenstasjoner innad i EU/EØS-området fram mot 2030, så må noen bygge ut den infrastrukturen. Så får vi se om Hynion får inn nok penger til å, sammen med selskaper som Everfuel, å bli med på å få eierskap til en lukrativ framtidig inntektskilde. Til syvende og sist så er det private investorer som avgjør gjennom disse emisjonene om Hynion kan klare å stå løpet ut fram til inntektene kommer.
Redigert 11.12.2022 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
torsken
11.12.2022 kl 09:41 1429

Hei og takk for et utfyllig og fornuftig svar.
Sitter selv med TR men tør faktisk ikke å innløse de.
Polaris99
11.12.2022 kl 16:35 1340

Det er tvilsomt at det blir noen lukrativ fremtidig inntektskilde. EU er mest opptatt av at det skal være nullutslipp, ikke at det skal være hydrogen. Det er markedet som bestemmer om det blir batteri eller hydrogen som blir dominerende. For personbiler er det alt klart at batteri vil bli fullstendig dominerende, og det samme blir mer og mer tydelig for tungtransporten. Det kommer stadig flere elektriske lastebiler og trekkvogner, og rekkevidden blir stadig bedre. Siden batteridrift alltid vil ha betydelig lavere energiutgifter enn grønt hydrogen, så vil batteridrift vinne frem der det fungerer. Jeg tviler på om det vil være et særlig stort marked for hydrogen til veitransport.

Så til potensielle inntekter for Hynion. Det å produsere og komprimere 1 kg hydrogen med elektrolyse vil med en elpris på 2 kr/kWh koste rundt 120 kr. Altså er bare energiprisen nesten like høy som det Hynion kan ta for hydrogenet, om de ikke vil prise seg ut sammenlignet med alternativene. I tilleg må inntektene dekke lønn, avskrivinger og drift av stasjonene. Jeg kan ikke se hvordan Hynion kan ha noen mulighet til å bli lønsomme, selv med begge stasjonene i Sverige i drift.

Det vil uansett vøre en dum idé å investere i Hynion nå. Som du sier så må Hynion kjøre emisjoner på lav kurs. De vil ikke få inn nok penger denne gangen til å kunne drive så veldig lenge, og må ut med nye emisjoner til stadig lavere kurs. De som går inn tidlig vil altså bli stadig mer utvannet, og vil ha betalt mye mer for aksjene enn de som går inn på et senere tidspunkt.

Jeg ville ha styrt langt unna denne emisjonen.
Redigert 11.12.2022 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
zool
11.12.2022 kl 19:05 1294

Et godt poeng når det gjelder produksjonskostnadene av hydrogen. Hynion går gjennom regnestykket på gjennomgangen klokka 32.44 i den siste YouTube-videoen. Jeg ser at de beregner en kostnad basert på 90% utnyttelse som gir et bra overskudd ifølge deres egne beregninger. De snakker om å produsere hydrogen på stedet samt på tidspunkt i døgnet hvor strømkostnadene er lavest. Så får enhver selv avgjøre hvor mye de tror Hynion får til dette.

Tror det hjelper at det ikke er noen konkurranse på utprisen, jeg forstår det slik at de bare justerer prisen basert på hva bensinprisen er. Så jeg går ut fra at de kan avtale prisen på hydrogen i avtaler med taxiselskapene etc. Det er captive audience med lite konkurranse men naturligvis lite volum foreløpig. Må bli litt spekulasjon fra min side her når det gjelder detaljene.

Hovedutfordringen tror jeg er å overbevise nok investorer til å finansiere driften av selskapet mens de bygger ut stasjonene.

En liten ting som jeg kommer til å studere i denne emisjonen er om trenden med flere svenske investorer fortsetter. De fire neste hydrogenstasjonene som Hynion setter opp med 1500kg kapasitet settes alle opp i Sverige. Jeg undres litt på om Hynion ender opp i Sverige som selskap, siden hovedinntektskildene nå ser ut til å komme fra de svenske stasjonene som blir klare i 2023 og 2024.
Redigert 11.12.2022 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
torsken
12.12.2022 kl 10:00 1203

Nyheten i dag ser ikke ut som utslagsgivende effekt. Så langt......
Slettet bruker
12.12.2022 kl 10:07 1194

Er vel opp over 10%
torsken
12.12.2022 kl 11:50 1152

Stemmer det. Helt toppers.