RECSI - SELG

MikkeMus
RECSI 13.12.2022 kl 07:01 15294

Bunnløs?
Stabukk
13.12.2022 kl 07:24 10699

Nei, trur faktisk ikkje Recsi er bunnløs! Men kanskje burde tråden hatt overskrifta «SELG BUTTE»? Dagens ledelse i Rec ser ikkje ut til å få skikk på verken leveransar eller prisar frå fabrikken i Butte. Strømleverandøren derimot gjer gode pengar på Rec-fabrikken.

Lodbrok Capital kritiserte nylig Hanwha og Rec sitt styre for at aksjen er «signicantly undervalued». Der vart det antyda at salg av Butte kan gi ei inntekt på opp mot 400MUD, meiner eg. Eit slikt grep vil synliggjera verdiar i selskapet.

Eit salg sikrar at Rec kvittar seg med obligasjon 2023 på ca 100MUSD, som formell i april. Så vil selskapet ha rikelig kapital til overs forbfullmrestart av ML og kanskje ei utviding av produksjonen. Selskapet kan for eksemple prøva å driva Butte med eit visst overskudd fram til sommaren før ny eigar overtar, og så blir restart av ML flytta fram tre mnd, for å vera i full produksjon tidleg i 2024.

Forutsetninga for eit slikt grep er naturlig nok at Hanwha står ved sitt tilbud om å kjøpa heile produksjonen frå ML, og at kontrakten med Rec blir kunngjort så tidlig som mulig, helst i januar.
omac
13.12.2022 kl 08:20 10565

Kan fort gå ett stykke men vil tro at under 13 har den ikke mye mer nedover å gjøre, hvem vet?
Stabukk
13.12.2022 kl 08:26 10547

Er fullstendig klar over at Butte kan ha ei solid framtid og gi Rec gode overskudd. Men då må selskapet få gjort nye avtalar som sikrar dekning av dagens strømutgifter.

Det største problemet for kursen er først og fremst ei nesten komplett tåkelegging av kontraktar og planar for 2023 og dei nærmaste åra.

Eit eksempel:

Oslo (Infront TDN Direkt): Konsernsjef Kurt Levens i Rec Silicon sier selskapet fortsatt ser på hvilke muligheter de har for eierandelen på 15 prosent i Yulin-samarbeidet, og holder på nåværende tidspunkt alle dører åpne. Det skriver Finansavisen fredag. Verdien der kan vera 1,8 mrd, eller ca. 4 kr per aksje. Kanskje stigande på sikt ved børsnotering.

Vi veit altså ikkje kva selskapet gjer med sin eigarandel i Yulin. Veit vi korleis bond 2023 på ca. 1 mrd. kroner blir løyst? Nei. Veit vi kva «Project Riser» på tilleggstomten til Rec dreiar seg om? Nei. Veit vi korleis avtalen med Hanwha om leveransar frå ML ser ut? Nei.

Dei vi inntil vidare kan stola på, er at det blir restart i ML i løpet av Q4 2023.


Så veit vi dette: «– Det viktigste fra vårt ståsted er det som er i den beste interesse for langsiktig verdiskapning for våre aksjonærer, sier CEO Levens til Finansavisen. Sannsynligvis er største eigar Hanwha enig med dette.

Og treng Hanwha eigentleg vera største eigar i Rec? Nei. Hanwha kan få ein juridisk bindande 10 årsavtale om leveransar frå ML og satsa på wafer/ingot-fabrikk vegg i vegg. Det kan bidra til at selskapet (Q-Cells) opprettheld eller aukar sin markedsandel på 24-25% av solcellepanela solgt i USA.

Så Hanwha burde opna opp for å synliggjera Rec sine verdiar og avtalar, og så selja sin 140 millionar aksjar! Kanskje Wacker Polysilicon vil kjøpa? Hanwha kan i beste Kjell Inge Røkke-ånd «pynta brura» og få 35-40 kr for sine aksjar. Det vil gi ein solid gevinst som kan brukast på wafer-fabrikk og utvida solcelle-produksjon i USA.
Redigert 13.12.2022 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Stabukk
13.12.2022 kl 09:00 10410

Beklagar mine lange innlegg i dette som kanskje er ein tradertråd. Mikke Mus i Andeby er jo ganske kort, men investor MikkeMus er kanskje lang? Eg meiner meir langsiktig enn trader!

I dag kan det godt henda vi endar litt meir ned. Anar i grunn ikkje kva dei som trader tenker. Men som meir long håpar eg at 2023 vil bringa oss over 20 igjen, og aldri meir under. Men det er sannsynligvis å håpa altfor mykje.
Marketwatch
13.12.2022 kl 09:21 10326

Er ikke imponert over forslaget til nytt styremedlem fra nominasjonskomiteen. Selskapet får mindre og mindre norsk tilknytning, til tross for en stor andel norske aksjonrer. Er ikke imponert over utviklingen i Recsi siste halvår, har derfor redusert beholdningen siste måneder. Nye CO2 bestemmelser som EU melder idag kan være positivt for selskapet.
Redigert 13.12.2022 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Kvike11
13.12.2022 kl 09:31 10276

Er meget overrasket over du har aktier i RECSI, du har hele tiden været negativ.
Sælg du bare dine aktier, der er rigeligt med køber, RECSI har en stor fremtid foran sig, aftaler er ved at være på plads, bliver måske offentliggjort allerede i 2022,
og næste år åbner deres milliard fabrik.
Alt ser lyst ud, synd for short som gør et sidste desperat forsøg på at dække deres tab ind.
Strong buy
MorganKane
13.12.2022 kl 09:41 10230

Hva vet du om Roberta da? Jeg mener hun er midt på treet. Bøtter og spann av erfaring innenfor fornybar. Også fra ett av de virkelig store energiselskapene, dvs EON. Men også en relativt grå mus. Helt greit. Og hun har min stemme.

https://www.linkedin.com/in/roberta-benedetti-17281b5a?originalSubdomain=it

Når det gjelder norsk tilknytning så er det ett fett selvfølgelig. Nordmenn har ingenting mer å tilby enn andre Europeere. Heller motsatt. Mens vi har fått servert fremtiden på sølvskje her i gården (og alle skal med), må man faktisk prestere i Italia for å få noe som helst. Jeg gir i utgangspunktet ti ganger mer kred til en italiener som har lykkes stort sammenlignet med en nordmann som har klart det samme.

Når det gjelder nyheter så er Recsi en bedrift som kommer med noe når de har noe håndfast å komme med. Og det er jeg glad for. Forhold dere til hva som er annonsert. Foreløpig går det etter planen. Å gå på veggen hver gang aksjen går ned noen prosent eller at ledelsen ikke lover gull og grønne skoger så er ikke Recsi noe for deg. Når det gjelder butte så sa Levins klokkeklart at prisene øker kraftig fra og med 2023. Veldig enkelt å forholde seg til. Og jeg er rimelig sikker på at den infoen stemmer.

Mitt råd er; ikke følg med hvert sekund. Legg aksjene i skuffen og følg eventuelt med etter nyåret. Da kan ting raskt begynne å skje.
Stabukk
13.12.2022 kl 10:26 10101

Ei italiensk dame med masse erfaring i fornybart kan vera like bra som ein nordmann i samme gate, så mi stemme går sannsynligvis til Roberta. Norsk tilknytning blir mindre viktig når selskapet sine to viktigaste fabrikkar er i USA. Men hadde Rec klart å få inn for eksempel Equinor som ein solid nest-største eigar, hadde det vore bra og litt annlis. I så fall bør det bli styre-representasjon frå samme selskap.

I motsetning til Marketwatch har eg klart å trada opp antallet aksjar i Rec og fått kostpris ned i 17,45. Er også frustrert over kursutviklinga siste halvår, men føler at Rec er på veg inn i eit hjørne i forhold til å gi meir informasjon. Etter utviding av styret må det kort og godt komma meldingar tre-fire første mnd i 2023, sannsynligvis positive. Minuset kan vera melding om eit nytt svakt kvartal i februar (Q4)

Problemet no er kanskje at kursen er veldig uinteressant for dei fleste daytraderar: Svingningane frå dag til dag er viktigast. Pluss på 25 øre gir ei grei dagslønn for dei som tradar med 5000-10.000 aksjar. Traderane blir nok med vidare i det nye året, også om kursen går over 20.
Marketwatch
13.12.2022 kl 19:49 9640

Hvorfor er Rec kun registrert på Ose? Håper det ikke er for å lokke penger fra overoptimistiske norske aksjonærer! (he, he). Hovedaksjonær hadde mulighet til å få inn et medlem som ville representert en stor aksjonærgruppe, men de ville tydeligvis ikke det. Dette skuffer ihvertfall meg, så får andre synes det er topp at et medlem ingen vet hva står for, kommer inn.
polion
13.12.2022 kl 20:35 9545

Tror nok REC kunne vært tjent med et styremedlem fra Norge. Bare for å nevne to kandidater, eks.vis Linni Meister eller Lothepus? De har i alle fall ikke mindre greie på selskapet enn det de utallige superhausserne har hatt, de som hittil har bommet på det aller meste. «Butte går så det griner» (før Q3-fremleggelsen), uttalte mange av hausse-«ekspertisen» på fullstendig tomt hode. Et sådan ubegrunnet utsagn ville aldri blitt uttalt av de to respektive. De er nok mer nyanserte/virkelighetsnære enn som så.

PS til Kvike11 - 09:31: Du vet særdeles lite om det du konstaterer, havner nok i kategorien rølp. Dagens kurs på kr. 15-16 tilsier adskillig større skepsis.
Stabukk
14.12.2022 kl 00:13 9247

MikkeMus starta denne tråden, med heading SELG med store bokstavar. Ikkje ein gong eit spørsmålsteikn!
Så blei han borte…Meiner han fremdeles at eg bør selja mine aksjar med kostpris 17,45? At kursen aldri skal dit igjen?
Valget går sin gang og gjerne med ein nordmann som vinnar. Fasit er at Hanwha ikkje får «bråk» om ML-kontrakt.
Tvilar på at den meldinga kjem som ei «julegave» eller før nyttår. Men eg ventar berre til meldinga kjem!

PS: Vedvarande kurs på 15-16 vil føra til bud, anten frå Hanwha eller andre. Kan ikkje skjønna noko anna.
Redigert 14.12.2022 kl 00:17 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
14.12.2022 kl 06:47 9076

Stabukk: .... Siden jeg er en av mange som mente aksjen skulle mer enn doble seg i løpet av de siste to årene, så har jeg såpass selvinnsikt at jeg innser at jeg ikke egner meg i rollen som spåmann. MEN, de siste 4 månedene har aksjen trendet NED fra en topp rundt kroner 24,50 - og utfra logikken om at en trend fortsetter i samme retning inntil den snur, så blir konklusjonen SELG på kort sikt.

Nb. Den 15 februar 2021 var sluttkurs kroner 22,90. Den 15 februar 2022 var sluttkurs 14,92 - og den 13 desember 2022 var sluttkurs kroner 15,96. Høyeste kurs siden 15 februar 2021 var 24,50, mens laveste kurs var 12,27. På lang sikt beveger aksjen seg sidelengs mellom 24,50 og 12,27. På kort og mellomlang sikt, så tenker jeg aksjen har potensial til å falle ned mot 12,27, hvis den den negative trenden ikke snur.
Redigert 14.12.2022 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2022 kl 10:09 8825

Ja ja, skjønner deg på en måte MM, hvis denne tråden er et uttrykk for utålmodighet, oppgitthet og frustrasjon.
Men - disse aksjene du/vi selger må jo noen andre da samtidig kjøpe. Hvis alle følger deg og selger alt de ha, ja da faller prisen som et søkke. Trolig til langt under 12,27. I så fall kan du selvsagt da hevde at det var kjempelurt å selge, at du fikk rett. Samtidig vil da andre (selvsagt ikke deg og oss andre som evt. solgte) trolig få en unik mulighet til en billig inngang i en investering for fremtiden, pga deg og de som følger din oppfordring
Jeg mener derimot at det kan være like lurt å være litt tålmodig, legge aksjene i skuffen og vente. Har du troen på at dette vil gå veien, at REC vil klare seg, ja da selger du ikke nå. Har du ikke troen på REC (har du ikke det MM?) ja da kan du bare snu ryggen til oss andre og finne deg en annen aksje.
Stabukk
14.12.2022 kl 11:07 8716

Tenker i samme baner, Sudoku. Når MikkeMus anbefaler salg og evt kastar ut aksjar sjølv, trengst det og kjøparar. Dei får etter mi vurdering aksjen billig alt no, men ein bunn i Recsi er aldri heilt lett å spå. Mikke kan og vurdera å gå inn igjen…

Har sjølv bomma med kostpris 17,45 men anbefalar tålmodighet. Har låst ned mine aksjar. Går det ikkje veien for Rec, har eg tabba meg ut. Men håpet er inntil vidare at vi skal over 20 igjen i 2023.
Redigert 14.12.2022 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
14.12.2022 kl 12:32 8599

Hva med å fokusere på recs marked istedet for primært på ups & downs på kursgrafen? Pvinsights meldte nettopp at poly falt hele 11 prosent siden forrige onsdag.
ingen_peiling
14.12.2022 kl 14:44 8358

Recsi kursen bevegde seg ikke en milimeter når PV grade poly dundret oppover i 2021. Hvorfor skal aksjen reagere nå? Tror vi kan være enige om at verden har nok kullkraft- og slavearbeid-basert poly i omløp. Problemet kommer til å oppstå når det mangler low CO2 footprint, ikke Kina produsert poly. Hvis du tror at ESG fokus kommer til å bli skrotet, ja, da ville jeg vært veldig bekymret for recsi markedet. Tilnærmingen din blir litt for enkel-> PV poly pris ned, Rec si ned...Verden er faktisk ikke så enkel.
Sofafilosof
14.12.2022 kl 15:18 8294

Vi går inn i en tid der bunnlinjen får styrket sin plass i en investors vurdering. Ord som ESG og "grønt skifte" er ikke lenger nok for å få drahjelp på kursen. Aksjemarkedet opplevde en dot-com boble i 2000, og kanskje står vi på terskelen til noe tilsvarende. Så vær obs også på det fundamentale og basale i rec-situasjonen, er mitt råd. I neste uke får vi eksempelvis demonstrert at Hanwha med sine 33% har full kontroll med rec ved å få plassert inn en alternativ styrkandidat til Lodbroks forslag. De vil nok heller bruke milliardene på utvidelser av USA-poduksjon av andre deler av PV-kjeden enn å bruke dem på å kjøpe opp REC, som noen spekulerer i. Så får vi deretter se hvor "snille" de er i den kommende avtalen mellom H. og REC når det gjeldr priser og betingelser.
ingen_peiling
14.12.2022 kl 15:52 8204

Du misforstod meg. Jeg snakket ikke om ESG som et verktøy til å pumpe kursen til Recsi kortsiktig. Jeg tenkte mer på det fundamentale til Recsi nåtid og fremtid, hvordan store selskap, PE og vanlige institusjonelle fond skal drives. Det er fakta at europeiske og amerikanske konsern må forholde seg til ESG. Dette skal ligge tett implementert i beinmarger på disse. Personalhåndbøker, selskapsvedtekter, code of conduct skal ta hensyn til ESG. Og ja, bunnlinjen er viktig som du sier. Men bunnlinjen og ESG fokus skal gå hånd i hånd sammen.

Vi har allerede sett et eksempel i Norge på kjøp av solcellepaneller med «tvilsomt» opphav. Dette fokuset kommer ikke til å avta men heller øke.

https://www.nrk.no/osloogviken/stanser-kjop-av-solceller-av-frykt-for-tvangsarbeid-1.16099696


Hvis du syns at dette fallet i PV poly pris er skummelt for Recsi, tror at alle kommer til å bruke skitten PV poly i fremtiden, og føler for å informere andre om at de burde selge så står du så klart fri til å gjøre nettopp dette. Men greit å ikke være så bastant og ha litt mer nyansert og ikke så enkel tilnærming. Igjen, verden er ikke så enkel.
Sofafilosof
14.12.2022 kl 15:55 8189

Det siste er vi i alle fall enige om ;-)
kruna
14.12.2022 kl 21:22 7861

SEC vil ta grep om algoritmehandel
Håper de tar tak i noe her på berget også

https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2022/12/14/7969364/sec-vil-ta-grep-om-algoritmehandel
MorganKane
15.12.2022 kl 00:40 7573

Dette er ikke tiden for å selge Recsi. Du må vakna Stabukk, anodematerialeprodusentane kjem.

7 milliarder kroner har Group14 skaffet de siste månedene (Biden, Porsche og nå Microsoft og div). Det vil bli liv i ML. Så til helvete liv. Hold på aksjene til over jul. Dette vil snart begynne å synke inn. Og uansett hva du gjør; aldri selg en eneste aksje med tap.


https://group14.technology/en/news/group14-closes-214m-from-microsoft-to-complete-614m-series-c-funding-round
Redigert 15.12.2022 kl 00:40 Du må logge inn for å svare
Rule
15.12.2022 kl 02:56 7494

Det er jo den risiko markedet tygger på. Skrækkelig situation for et ellers muligt guldæg. Hanwha ligger som en mørk skygge. Kontrakten der skulle være måske i Q3, som blev udsat til Q4 og som nu ikke kommer før efter nyt styre så engang i 2023. Katastrofe og rent gift for aktie kursen. Suk. Ejer selv en del RECSI.
Redigert 15.12.2022 kl 02:57 Du må logge inn for å svare
Stabukk
15.12.2022 kl 10:40 7135

«Se alltid lyst på livet», Rule. Kanskje er det i dag kursen snur oppover igjen! Tror på Hanwha-kontrakt i januar eller februar.
PS: Og takk for deling av melding frå Group 14, MorganKane. Veldig lovande. Har på ingen måte tenkt å selja meg ut av Recsi i år!
Redigert 15.12.2022 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Stabukk
15.12.2022 kl 13:57 6991

Det med at «grønt skifte» ikkje er nok til å få drahjelp med kursen, stemmer ikkje heilt på alle selskap! Men REC framstår i dag som eit av dei mest tåkelagte selskapa på Oslo børs. Kan ikkje sjå nokon annan klar grunn til at kursen er ned ca. 12% i år, langt meir enn hovedindeksen.

«Alle dører blir holdt åpne» når det gjeld Yulin, så der anar markedet ikkje kva REC gjer. Ei heller får vi vita kva som skjer med Bond23 på ca 1 mrd. kr, som forfell i april. Ledelsen ser ut til å ha alt fokus på restart av ML, og «redningsbøyen» Butte svikta i siste kvartal. Eit nytt svakt resultat i Q4 vil neppe få børsen til å ta bølgen.

Group14 si framtoning struttar av sjølvtillit og framtidstru i ei melding MorganKane viser til. På Oslo børs har vi eit selskap som heiter Nel med mcap på nesten 24 mrd kr, som leverer eit nytt år med dundrande underskudd på ca halvparten av REC sin omsetning. Nel har via framoverlent PR om sitt selskap fått markedet til å tru på at dette vert ein kanonbutikk om 2-3-4-5-6 år.

REC kan sjå fram til 3USD i direkte tilskudd per kg polysilisium når produksjonen startar opp i ML. Selskap innan batteri og fornybart i USA får store tilskudd frå staten. Likevel evnar ikkje REC sin ledelsen eller styre å få fram verdiane. Lodbrok har fullstendig rett i at aksjekursen er «significantly undervalued». Hadde Rec klart å forklara markedet at selskapet er verdt berre halvparten av Nel, skulle kursen straks hoppa opp til godt over 28 kr. Spørsmålet er om største eigar Hanwha har ein bevisst strategi for ikkje å forklara kva verdi Rec Silicon har?

Bortsett frå dette har eg tenkt å ha tålmodighet med Rec ei stund til.
Skalleknarp
15.12.2022 kl 14:07 6960

Ja, og spesielt på de som spiller på frykt og usikkerhet for å få kursen ned. Kinderegg for å kunne bruke situasjonen til det. Ser også ut til at dette er lettere hvis man har litt midler. Det merkelige er at RECSI har evne til å reise seg igjen hver gang. Har i allefall gjort det så langt selv om det av og til kan ta litt lengre tid ved dypere kurver. Dette viser vel bare at caset er liv laga og det i en tid hvor det litt fram i tid er forespeilet konkrete "Braking RECSI RT upward" nyheter. Om ikke troen på dette hadde vært i bunnen ville nok lyset på begge produksjons lokasjonene og kontoret i Norge vært slukket for lengst. Det er bare å holde ut litt til... Ville vært ekstremt irriterende om en skulle hoppet av nå og kursen steg kraftig like etter det. Og om så ikke skule skje så går det nok bra det også. (Mitt valg!)
Redigert 15.12.2022 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Stabukk
15.12.2022 kl 18:03 6795

Mange, meg sjøl inkludert, er kanskje for opphengt i at melding om Hanwha-kontrakt vil dra kursen oppover igjen.
Batteri-nyhetar på den andre Recsi-tråden er kanskje viktigare for kven som vil kjøpa ML-produksjonen. Og til bedre prisar?
Nyhetar og meldingar kjem uansett første halvdel av 2023. Enig med Skalleknarp i at det kan bli irriterande å gå ut for tidlig.
Redigert 15.12.2022 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.12.2022 kl 09:36 6360

Hanwha kontrakten blir spennende. Ikke minst hvilken premie de får for lavkarbo produksjon. Spør du meg bør dette være en selvfølgelighet. TT opplyste i sin tid at en premie på 3 usd/kg var det de kunne forvente. Jeg tror Recsi er bevist på dette i forhandlingene med enhver kunde. Alle aktører er det. Og kundene betaler villig. Hvorfor? Fordi klimakrisen er reell.

Se under på Norsk Hydro for eksempel.
https://www.finansavisen.no/nyheter/industri/2022/12/15/7969657/vi-selger-ikke-et-tonn-uten-premie?internal_source=sistenytt


Jeg sitter rolig frem til q1 i hvertfall. Mulig øker noe. Helt uaktuelt å selge på disse nivåer gitt det fundamentale bildet per i dag.
MikkeMus
16.12.2022 kl 10:06 6286

Mye utidig og trøttende støy fra noen her som ustanselig maser om "informasjon" om mulige kontrakter med Hanwha og andre. Til info: På siste kvartalspresentasjon var CEO krystallklar på at de vil ta den tiden de trenger med hensyn til framtidige kontrakter. Når selskapet har noe relevant å formidle - så vil det bli formidlet.
Redigert 16.12.2022 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
16.12.2022 kl 12:25 6127

Og la meg tilføye: Det er lite realistisk at det vil bli inngått noen kontrakt med Hanwha eller andre før selskapet har fått på plass et komplett styre.
Redigert 16.12.2022 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Santa1234
16.12.2022 kl 12:28 6115

Det er kun 6 dager til styremedlem skal velges. Kan fort gå litt oppover før den tid.
MikkeMus
16.12.2022 kl 12:37 6565

Hvorfor det? .... Når nytt styremedlem er valgt så er det juleferie og det nye styret vil i realiteten ikke tre i kraft før på nyåret. Med bakgrunn i uttalelsene fra CEO om at ALLE fremtidige kontrakter skal blir grundig vurdert og kvalitetssikres, så er det lite realistisk at det nye styret vil kunne treffe gjennomtenkte og gode belutninger før vi nærmer oss våren.
MikkeMus
16.12.2022 kl 12:43 6543

.... og inntil konkrete kontrakter foreligger, så vil vi forhåpentligvis - og mest sannsynlig, IKKE høre noe fra styret.
MorganKane
16.12.2022 kl 13:35 6456

Mikke,

Han snakker om kursen. Den mener jeg bør gå oppover lenge før meldinger kommer. Bare Group14 sine fantastiske nyheter om innhentet kapital i multimilliardklassen burde ha gitt flere kroner i oppsving. Vi vet at group14 trenger silangass i stor stil og at ML er den eneste produsenten av dette (i stor nok stil).

Når nytt styremedlem er på plass kan ting skje relativt raskt. Husk at ting må gjøres i gooooooood tid før obligasjonslånet forfaller. Jeg tviler på at vi skal langt inn i 2023 før ny info ligger på bordet. Frem til da er det om å gjøre å posisjonere seg riktig. Og det tror jeg enkelte større kan begynne å gjøre allerede før nyttår. Vel, den som lever får se.
Stabukk
16.12.2022 kl 14:22 6376

Har nok provosert Mikke og andre ved å etterlysa meir info frå Rec. Det var i grunn meininga. Gode argument for at selskapet må venta med meldingar, gjer det tryggare å bli sittande all in utover våren! Kritikken går mest på det Lodbrok Capital har hevda: At selskapet og styret i for liten grad har klart å synliggjera verdiar og potensiale i kursen.

Både Mikke og Morgan argumenterer godt, men har kanskje ikkje heilt likt utgangspunkt? Opplever at Mikke ventar på billigare innhopp sidan han skriv at aksjen har «trendet NED fra en topp rundt kroner 24,50 - og utfra logikken om at en trend fortsetter i samme retning inntil den snur, så blir konklusjonen SELG på kort sikt». Mikke anslår at kontraktar ikkje blir meldt før «vi nærmer oss våren», altså neppe i januar, februar og mars.

Morgan har sannsynligvis ein større long-posisjon. Han er i alle fall fortørna over at Microsoft-input av kapital i G14 ikkje løftar kursen i Rec fleire kroner. Verden er ikkje så enkel, sjølv om eg og andre i «menigheten» håpar på slike utslag. Vi har vel hatt mange «fantastiske nyheter» i år, men kursen er på samme tid NED nesten 13%.

Men Morgan kan ha rett i at Rec ikkje kan venta så lenge før det kjem info om obligasjonslånet som forfell i april.

Mandag denne veka var kursen oppe i 16,83. I skrivande stund er vi på 15.59. Men vi har vore lenger nede i dag. Så kanskje trenden Mikke siktar til er i ferd med å bli brutt?
MikkeMus
16.12.2022 kl 15:16 6293

Stabukk: Hvis du (og andre) i større grad forholder dere til det som faktisk blir kommunisert fra selskapet, framfor å oppkonstruere negative forhold relatert til ledelsens kommunikasjon, som verken er sant eller relevant, så vil vi kanskje etterhvert oppleve mindre spekulativ trading - og en aksjekurs som i større grad reflekterer den informasjonen som allerede er kommunisert til markedet. Litt mere ryddighet fra din side ville med andre ord vært ok.

Redigert 16.12.2022 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.12.2022 kl 17:40 6110

Kan ha rett? Jeg har rett. De må komme med relativt mye info før obligasjonslånet forfaller i april. Jeg tror dette blir presentert på Q1. Seinest.

Når det gjelder mas og fjas så er jeg enig. Recsi har vært helt klare. May sine uttalelser er helt ut med skyllevannet. Det er ny CEO sin info som gjelder per i dag. Og det er, som Mikke påpeker, at de vil ta den tiden de trenger for å få best mulig avtale med både Hanwha, Sila og Groyp14.
MorganKane
17.12.2022 kl 10:58 5656

Ikke forvent flere nyheter fra Recsi i 2022. Q1 2023 kan dog bli meget spennende. Det vil komme betydelig ingot og wafer produksjon. Project Riser vil komme. Dessuten er det flere planer. Sjekk linken nedenfor...

https://ieefa.org/articles/solar-manufacturer-cubicpv-plans-10-gigawatt-production-facility-united-states

Eventuelt er dette potensielt sett faktisk Project Riser. Valg av sted skjer i Q1 2023. Svært spennende, men egentlig ett fett egentlig. Dette "beviser" at Ingot og Wafer produksjon vil komme også innenfor USA sine grenser. Uavhengig av Hawnha sine egne planer. Og 10 GW er betydelig mer enn hele Recsi sin potensielle produksjon.

Hold på aksjene. Dette er absolutt ikke tiden for å selge.

Edit: Ikke for å spekulere, men jeg minner om CEO sine ord på siste q-presentasjon om Project Riser: "...not our story to tell".

Redigert 17.12.2022 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Stabukk
17.12.2022 kl 11:34 5603

Nei, neppe fleire nyhetar frå Rec i år. Og takk MK for «beviset» for at wafer og ingot kjem i USA, som igjen gir Rec sitt ML-anlegg kundar.
Til MikkeMus: Prøver så godt eg kan å ikkje vera uryddig! Men mi investering i Rec er basert først og fremst på at Hanwha ikkje kjøpte «katten i sekken» for 20 kr aksjen. Som Lodbrok synest eg Rec-styret meir offensivt burde kommunisert mulighetane. Då kunne kursen i dag vore nærmare 20 enn på 15-16. Men det blir jo berre ønsketenking.

Sikkert lurt for meg å ta ein pause frå Mikke sin «SELG»-tråd. Mikke anbefaler jo folk å selja på dagens nivå og vurdera å kjøpa tilbake billigare, etter den trenden han stolar mest på. Mi anbefaling blir «HOLD» og ver litt meir tålmodig!
MikkeMus
17.12.2022 kl 11:55 5560

Stabukk: Flott at du tar mål av deg å være mindre uryddig, men da vil jeg sette pris på at du ikke tillegger meg meninger om aksjekursens utvikling, uten å spesifisere fra hvilket nivå og innenfor hvilke tidshorisonter.

Dernest: Du anbefales (nok en gang) å følge kvartalspresentasjonene - og forholde deg til det som kommuniseres der - og dernest forholde deg til innholdet i offisielle børsmeldinger - før du på «inn- og utpust» (gang på gang) anklager selskapets ledelse for dårlig kommunikasjon.
Redigert 17.12.2022 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
21.12.2022 kl 13:13 4557

Pvinsights melder ytterligere ned 12 prosent på polypris i dag. Det er ned 23 prosent på to uker.