GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (5)
Lyst til å være med i en tettere dialog rundt GOGL og den fundamentale utviklingen i tørrbulkmarkedet? Vi har åpnet en discord-chat du kan bli med i, enten ved å kommentere eller bare følge med på det som blir sagt.
Link: https://linktr.ee/realgoldengoat
Link: https://linktr.ee/realgoldengoat
Redigert 16.02.2023 kl 20:22
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
09.05.2023 kl 19:41
1324
Alejandreuta skrev Lite aktivitet her, mens det koker på discorden. Anbefales
Takk for tipset👍
ibyx
16.02.2023 kl 20:27
2721
Hmm. Høyeste short siden sist september. en nykommer også.
PDT PARTNERS, LLC 1 039 801 0,51% 15.02.2023
WORLDQUANT LLC 2 840 539 1,41% 13.02.2023
SUM 3 880 340 1,92%
PDT PARTNERS, LLC 1 039 801 0,51% 15.02.2023
WORLDQUANT LLC 2 840 539 1,41% 13.02.2023
SUM 3 880 340 1,92%
Golden Goat
16.02.2023 kl 20:21
2736
Lyst til å være med i en tettere dialog rundt GOGL og den fundamentale utviklingen i tørrbulkmarkedet? Vi har åpnet en discord-chat du kan bli med i, enten ved å kommentere eller bare følge med på det som blir sagt.
Link: https://linktr.ee/realgoldengoat
Link: https://linktr.ee/realgoldengoat
mithra
12.02.2023 kl 15:16
3477
Investorene ser ut til å prise inn for 2023 caperater på 15-20000 pr skip.
Ratene idag er på under 4. Q1 i snitt blir vel ikke stort over 7000.. FFa for Q2 ligger litt over 13000.
Problemet for gogl og andre rederier nå , er alle skipene som går av kontraktene i februar og mars . Selskapen må da velge om de vil gå kort og akseptere lave rater for enkeltreisene eller om de velger/blir tvunget av bankene , til å inngå TC er for 3-6 12 måneder.
Resultatene for Q! blir nok ikke så værst pga de lange kontraktene skipene har gått på. Men usikkerheten kan godt føre til at de må holde igjen på utbyttene.
For Q2 kan vi vel allerede fastslå at resultatene blir ganske magre, med tilhørende magre utbytter.
Kursutviklingen er altså sterkt truet nå . Hvis ikke Kinaratene begynner å ta seg reelt opp i løpet av de neste 14 dagene , er jeg redd vi får et kraftig kursfall.
Ikke lett å velge å holde på aksjene i det korte bildet.
Ratene idag er på under 4. Q1 i snitt blir vel ikke stort over 7000.. FFa for Q2 ligger litt over 13000.
Problemet for gogl og andre rederier nå , er alle skipene som går av kontraktene i februar og mars . Selskapen må da velge om de vil gå kort og akseptere lave rater for enkeltreisene eller om de velger/blir tvunget av bankene , til å inngå TC er for 3-6 12 måneder.
Resultatene for Q! blir nok ikke så værst pga de lange kontraktene skipene har gått på. Men usikkerheten kan godt føre til at de må holde igjen på utbyttene.
For Q2 kan vi vel allerede fastslå at resultatene blir ganske magre, med tilhørende magre utbytter.
Kursutviklingen er altså sterkt truet nå . Hvis ikke Kinaratene begynner å ta seg reelt opp i løpet av de neste 14 dagene , er jeg redd vi får et kraftig kursfall.
Ikke lett å velge å holde på aksjene i det korte bildet.
Pilteri
12.02.2023 kl 13:00
3588
Hensyntatt gjenåpning i kina er kursen på gogl rett uavhengig av dagens spotrater. Forsåvidt er kursen alltid rett inntil kjøper og selger mener noe annet.
gandhi-21
12.02.2023 kl 12:39
3610
For 14 måneder siden lå GOGL rundt kr 70 og ratene svingte rundt $ 30 k.
Dagens pris reflekterer et fremtidshåp om sterke rater, men det ser ut til at de lar vente på seg. gogl og b2020 har vel ligget sånn ca likt mht utbytte, b2020 betalte 10 øre for januar, dvs at de snart ligger på breakeven.
Dagens pris reflekterer et fremtidshåp om sterke rater, men det ser ut til at de lar vente på seg. gogl og b2020 har vel ligget sånn ca likt mht utbytte, b2020 betalte 10 øre for januar, dvs at de snart ligger på breakeven.
citius
12.02.2023 kl 11:14
3678
Mange tar feil og stirrer på spotratene,
det er temmelig misvisende og gjelder stort sett gamle skip som "ingen vil ha" i svake perioder
Et eksempel fra fredag hvordan rederiene inngår kontrakter til gode rater som gjør at man tjener penger
Oslo, Norway, 10 February 2023,
2020 Bulkers has converted and extended the index-linked time charters for Bulk
Shanghai and Bulk Seoul to fixed rate charters from February 10, 2023, until
September 30, 2023, at a rate of US$22,850, gross, including scrubber benefit.
Following the fixed rate charter periods, both time charters have been extended
with 6 months index-linked charters reflecting a significant premium to a
standard Capesize vessel, as well as an additional premium related to the fuel
cost saving from the scrubbers.
Det er mange slike eksempel rundt om
Vampyren
11.02.2023 kl 22:54
3890
Hvis ikke ratene snart tar seg opp, vil vi se en vanvittig kursmasakre i GOGL. Den er priset med en helt syk missmatch til dagens rater.
Dette kan bli ordentlig stygt.
Dette kan bli ordentlig stygt.
Redigert 11.02.2023 kl 22:58
Du må logge inn for å svare
bernes
10.02.2023 kl 21:41
4361
Trur nok det er lurt å se lenger fram enn Q1/Q2. Rater under opex vil etterhvert føre til at de eldste båtene fases ut. Golden Ocean flåten er moderne og selskapet er solid nok til å stå i stormen. Nybygg prisene er økende, noe som er gunstig for verdien av nyere båter.
Selger ikke.
Selger ikke.
Vampyren
10.02.2023 kl 18:27
4500
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedgraderer Golden Ocean til selg fra hold og nedjusterer kursmålet på aksjen til 8 dollar fra 9 dollar.
Det fremgår av en oppdatering fredag.
"Selv om vi venter positivt momentum, og å selge tørrbulk-aksjer når capesize-ratene er under opex er farlig, mener vi fortsatt at aksjekursen er langt foran markedsrealitetene.
Golden Ocean handler nå til 8 ganger vårt resultat pr aksje-estimat under 2023-konsensus, og markedet vil møte en ny utbytterealitet i de kommende ukene", skriver meglerhuset
Det fremgår av en oppdatering fredag.
"Selv om vi venter positivt momentum, og å selge tørrbulk-aksjer når capesize-ratene er under opex er farlig, mener vi fortsatt at aksjekursen er langt foran markedsrealitetene.
Golden Ocean handler nå til 8 ganger vårt resultat pr aksje-estimat under 2023-konsensus, og markedet vil møte en ny utbytterealitet i de kommende ukene", skriver meglerhuset
Ebit
09.02.2023 kl 20:43
4993
Noen som har regnet på, hva utbyttet blir for Q4?
Utfra et heller labert 2. halvår fra 2020 Bulkers, er ikke optimismen altfor høy mht Golden Ocean.
Forventer mellom 20 og 30 cent et sted, når Q4 resultatene legges fram 16.02
Utfra et heller labert 2. halvår fra 2020 Bulkers, er ikke optimismen altfor høy mht Golden Ocean.
Forventer mellom 20 og 30 cent et sted, når Q4 resultatene legges fram 16.02
Nonnen-42
08.02.2023 kl 20:06
5586
Nå kommer 4. kvartal
GOGL - Invitation to presentation of Q4 2022 Results
Golden Ocean Group Limited (the "Company) will publish its financial results for
the fourth quarter of 2022 on Thursday February 16, 2023.
GOGL - Invitation to presentation of Q4 2022 Results
Golden Ocean Group Limited (the "Company) will publish its financial results for
the fourth quarter of 2022 on Thursday February 16, 2023.
Dino
08.02.2023 kl 11:52
5933
Situasjonen med lite nybygg holder seg, om nå investeringene i oppbygging av Ukraina, Tyrkia, og generelt India og Kina vil ratene måtte øke. Aksjekursen vil nødvendigvis ikke følge rateutviklingen til å begynne med, men jeg mener at aktiviteten kommer til å øke jamt og kraftig iløpet av 6-12 mnd. Verden har ikke kommet til stop enda og post Ukraina konflikten vil verden se bedre ut og optimismen tar igjen over.
cheezy
07.02.2023 kl 17:04
6460
Er det noen som har sett litt mer på hvordan de nye IMO-reglene har begynt å få effekt?
Ling
07.02.2023 kl 15:43
6597
Jeg har sittet stille i båten som heter gogl, fordi de har gitt godt med utbytte. Det siste halvåret har jeg invistert i oljeservice da jeg har større tro på det. Regner med at ting strammer seg til der mot sommeren. Det blir mindre og mindre dre rigger som er ledige og ratene er stadig på vei nordover, men utbytte blir det nok ikke på god stund enda. Mange av selskapene har alt for mye i gjeld, men de som har moderat gjeld kan nok se fremtiden lyst i møte.
Alejandreuta
07.02.2023 kl 15:00
6735
Brødrene pleier dessverre alt for ofte å få til akkurat dette. Personlig investerer jeg aldri selskaper hvor ledelsen ikke er til å stole på eller har en historikk for å være lite aksjonærvennlige. At ledelsen ikke er transparente og kommer med meldinger i hytt og pine for å stryke aksjekursen oppover er ikke så viktig. jeg har god tid og tar ledelsen gode avgjørelsen virker tyngdekraften til slutt...
mithra
07.02.2023 kl 14:35
6813
Tørrbulk er virkelig noe for seg selv.
Basert på regnskapstall- særlig p\b , er belco og 2020 sterkt overpriset. Og det gjelder forutsatt at ratene gir nullresultat. I dag ligger dette et godt stykke ut i framtid.
Gogl er omtrent riktig priset, så der kan jeg forstå at rate optimistene kjøper.
Jinhui er på sin side så kraftig underpriset at det ikke er rimelig. Skulle rate optimistene få.rett, vil jo egenkapitalen pr aksje kunne komme opp over 45 kroner pr aksje i løpet av året. Da skal Ng brødrene gjøre mye rart for at prisen på aksjen ikke skal stige kraftig,
Basert på regnskapstall- særlig p\b , er belco og 2020 sterkt overpriset. Og det gjelder forutsatt at ratene gir nullresultat. I dag ligger dette et godt stykke ut i framtid.
Gogl er omtrent riktig priset, så der kan jeg forstå at rate optimistene kjøper.
Jinhui er på sin side så kraftig underpriset at det ikke er rimelig. Skulle rate optimistene få.rett, vil jo egenkapitalen pr aksje kunne komme opp over 45 kroner pr aksje i løpet av året. Da skal Ng brødrene gjøre mye rart for at prisen på aksjen ikke skal stige kraftig,
Alejandreuta
07.02.2023 kl 14:27
6841
Ikke utrulig. Aksjemarkedet ser alltid fremover. Det er forventingene til høyere rater som ligger til grunn..
Ling
07.02.2023 kl 13:41
6958
Utrulig, jo lavere ratene blir jo høyere kurs. Det kan gå mot en kurs justering, men først får vi q4 rapport. Rapporten kommer vel rundt den 20. Februar tenker jeg. Ser heller ikke so Kina har våknet etter ferien som sluttet 5. Februar.
Pilteri
03.02.2023 kl 17:41
7749
Det som taler mot å kjøpe gogl nå er at nær sagt alle spådommer om utviklingen i tørrbulk ikke slår til. Men må innrømme at jeg har kjøpt en pøs nå og tenker å sitte en god stund og vente inn oppgangen. Har vært heldig med gogl i nyere tid og den har bidratt sterkt til over 300% oppgang på aksjekontoen de siste 3 årene.
citius
03.02.2023 kl 13:12
7964
Se der, en vi er veldig enig med :-)
En god kjøpsmulighet
Berg synes også Golden Ocean-aksjen er et godt kjøp på dagens nivå.
– Ratene er svake nå, noe som er typisk i første kvartal, og vi regner med at ratene tar seg opp i andre halvår, og at 2024 blir bra, sier han.
– Skal man kjøpe Golden Ocean, bør man kjøpe aksjen nå.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/02/03/7982608/christiania-securities-spar-hoyere-olje-og-gasspriser?internal_source=sistenytt
citius
02.02.2023 kl 14:04
8428
ser det er en del oppgraderinger innen tørrbulk for perioden fremover nå
denne har også brutt opp i sin formasjon, teknisk sett, på litt sikt blir det igjen en pengemaskin utover 2023
"Aksjen ga kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 92.69 kroner.
Videre oppgang til 104 kroner eller mer er signalisert."
Ling
31.01.2023 kl 17:02
9041
Fortjenest for q4 kommer til å ligge på ca 46 cent per aksje og utbytte 25-30 cent per aksje, kommer ann på hvor mye tilbake kjøp som lir gjort eller holdt av til tilbake kjøp.
Endre Mening
31.01.2023 kl 16:22
9143
Q3:
▪ Announced a share buy-back program of up to $100.0 million.
▪ Estimated TCE rates, inclusive of charter coverage, calculated on a load-to-discharge basis are
approximately:
▪ $23,100 per day for 75% of Capesize available days and $19,100 per day for 78% of Panamax available
days for the fourth quarter of 2022; and
▪ $21,300 per day for 4% of Capesize available days and $21,150 per day for 21% of Panamax available
days for the first quarter of 2023.
▪ Announced a cash dividend of $0.35 per share for the third quarter of 2022, payable on or about December
5, 2022 to shareholders of record on November 28, 2022. Shareholders holding the Company’s shares
through Euronext VPS may receive this cash dividend later, on or about December 7, 2022.
Ulrik Andersen, Chief Executive Officer, commented:
“While geopolitical and macroeconomic factors present a challenging backdrop, Golden Ocean generated solid
results in the third quarter. Our modern, fuel-efficient vessels command a significant premium to benchmark
earnings, a factor that has helped us consistently outperform the market this year. Based on our contracted
charter coverage, we expect to generate strong results in the fourth quarter of 2022 ahead of an expected
seasonal slowdown in the first quarter of next year. Our strong earnings generation potential, combined with
an expectation for historically low fleet growth, gives us confidence in our positive long-term outlook. This is
reflected in our continued commitment to returning dividends to our shareholders and in our recently
announced share buy-back program.”
▪ Announced a share buy-back program of up to $100.0 million.
▪ Estimated TCE rates, inclusive of charter coverage, calculated on a load-to-discharge basis are
approximately:
▪ $23,100 per day for 75% of Capesize available days and $19,100 per day for 78% of Panamax available
days for the fourth quarter of 2022; and
▪ $21,300 per day for 4% of Capesize available days and $21,150 per day for 21% of Panamax available
days for the first quarter of 2023.
▪ Announced a cash dividend of $0.35 per share for the third quarter of 2022, payable on or about December
5, 2022 to shareholders of record on November 28, 2022. Shareholders holding the Company’s shares
through Euronext VPS may receive this cash dividend later, on or about December 7, 2022.
Ulrik Andersen, Chief Executive Officer, commented:
“While geopolitical and macroeconomic factors present a challenging backdrop, Golden Ocean generated solid
results in the third quarter. Our modern, fuel-efficient vessels command a significant premium to benchmark
earnings, a factor that has helped us consistently outperform the market this year. Based on our contracted
charter coverage, we expect to generate strong results in the fourth quarter of 2022 ahead of an expected
seasonal slowdown in the first quarter of next year. Our strong earnings generation potential, combined with
an expectation for historically low fleet growth, gives us confidence in our positive long-term outlook. This is
reflected in our continued commitment to returning dividends to our shareholders and in our recently
announced share buy-back program.”
Alejandreuta
31.01.2023 kl 15:55
9198
Det har GOGL i hvert fall gjort tidligere. Husk du investerer med Fredriksen, men mulig de prioriterer tilbakekjøp, fremfor å holde utbyttene høyere enn det. Både GOGL og FRO er jo primært selskaper som opererer i Spot så derfor vil de også raskere få tilgang til høyere rater enn de som har lengre kontrakter...
mithra
31.01.2023 kl 15:15
9282
Q4 blir ikke særlig bra og Q1-23 ser veldig dårlig ut.
Det værste er alle skipene som ruller av kontrakt i Q1 og må gå på nye, med de dårlige ratene vi ser for feb-april.
Hva tror dere dette vil bety for utbyttebetaling som deklareres i slutten av februar ?
Jeg regner jo med at markedet strammer seg vesentlig til utover i februar så det er jo ikke usannsynlig at ledelsen velger å se forbi resultatene i Q1 ,når de bestemmer utbytte.
Eller er dette ønsketenking ?
Det værste er alle skipene som ruller av kontrakt i Q1 og må gå på nye, med de dårlige ratene vi ser for feb-april.
Hva tror dere dette vil bety for utbyttebetaling som deklareres i slutten av februar ?
Jeg regner jo med at markedet strammer seg vesentlig til utover i februar så det er jo ikke usannsynlig at ledelsen velger å se forbi resultatene i Q1 ,når de bestemmer utbytte.
Eller er dette ønsketenking ?
Vi skal langt opp nå. Ikke bare olje Kina trenger nå....
Dino
28.01.2023 kl 12:21
10525
Jeg mener alt det stålet de trenger i forsvarsindustrien vil måtte påvirke rateutviklingen for de båtene som frakter jernmalm. Spørsmålet jeg ikke greier å svare på er når?
Jeg går utfra at prosessen med å planlegge ny militær hardware er startet, jeg har ikke greie på hvor lang den prosessen tar. Men håper at det går raskt nå.
Jeg går utfra at prosessen med å planlegge ny militær hardware er startet, jeg har ikke greie på hvor lang den prosessen tar. Men håper at det går raskt nå.
Ryddegutt
26.01.2023 kl 21:30
11153
Medfører ikke riktighet at Nyttår er over i morgen . Det varer i 15 dager .
Tradinator
26.01.2023 kl 13:19
11455
I morgen er Kinesisk nyttårsfeiring over. Det er dags for rekyl i prisene og høyere aktivitet. Covid er ikke langer et spøkelse og Kina skal tilbake til vekst
Tradinator
24.01.2023 kl 08:30
12233
Håper vi skraper her nede litt til, skulle gjerne ha lastet på en post til. Cash må inn først dog...
Tradinator
23.01.2023 kl 10:44
12718
Nettop derfor er det bra å fylle opp beholdningen nå, for senere i år kommer det et solid løft.
The Godfather
23.01.2023 kl 09:45
12855
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities ser begrenset oppside i spotmarkedsorienterte tørrlastshippingaksjer på kort sikt og nedgraderer de fleste i sektoren til hold.
Det fremgår av en analyse mandag.
Meglerhuset venter gjennomsnittlige capesize-rater på 17.000 dollar pr dag i 2023 med rateforventinger på 13.000 dollar i første halvår og 21.000 dollar pr dag i andre halvår.
Meglerhuset nedgraderer sin anbefaling på Golden Ocean til hold fra kjøp og kursmålet nedjusteres til 10 dollar pr aksje fra 15,5 dollar pr aksje tidligere.
Anbefalingen på 2020 Bulkers nedgraderes til hold og kursmålet nedjusteres til 107 kroner fra 148 kroner tidligere.
Himalaya Shipping nedgraderes også til hold fra kjøp og kursmålet nedjusteres til 55 kroner fra 73 kroner tidligere.
Meglerhuset opprettholder kjøpsanbefalingen på Belships men nedjusterer kursmålet på aksjen til 20 kroner fra 28 kroner.
"Tørrbulkmarkedene har korrigert lavere ettersom volumvekst har lettet seg og overbelastning i havnen normalisert. Med ineffektivitet tilbake til normalen, vil tilbud og etterspørsel diktere herfra", skriver meglerhuset.
Det fremgår av en analyse mandag.
Meglerhuset venter gjennomsnittlige capesize-rater på 17.000 dollar pr dag i 2023 med rateforventinger på 13.000 dollar i første halvår og 21.000 dollar pr dag i andre halvår.
Meglerhuset nedgraderer sin anbefaling på Golden Ocean til hold fra kjøp og kursmålet nedjusteres til 10 dollar pr aksje fra 15,5 dollar pr aksje tidligere.
Anbefalingen på 2020 Bulkers nedgraderes til hold og kursmålet nedjusteres til 107 kroner fra 148 kroner tidligere.
Himalaya Shipping nedgraderes også til hold fra kjøp og kursmålet nedjusteres til 55 kroner fra 73 kroner tidligere.
Meglerhuset opprettholder kjøpsanbefalingen på Belships men nedjusterer kursmålet på aksjen til 20 kroner fra 28 kroner.
"Tørrbulkmarkedene har korrigert lavere ettersom volumvekst har lettet seg og overbelastning i havnen normalisert. Med ineffektivitet tilbake til normalen, vil tilbud og etterspørsel diktere herfra", skriver meglerhuset.
Andreas
20.01.2023 kl 22:46
13618
Moll1 skrev Hvor lenge varer nyttåret ?
Man regner vel med at feiringen av kinesisk nyttår varer ca 15 dager.
Redigert 20.01.2023 kl 22:49
Du må logge inn for å svare
Pilteri
20.01.2023 kl 22:30
13646
Moll1 skrev Hvor lenge varer nyttåret ?
Det logiske svaret er kanskje 365 dager men nyttårsfeiringen varer vel til 26-27 jan alt etter hvor en er i kina. Tror jeg.