Q-free (QFR) - tråd 2023
2022 nærmer seg slutten og jeg oppretter en ny tråd for 2023.
Rieber har 62,78% nå og de er antakelig veldig tilfreds med det. Året har vært en tålmodighetsprøve. Jeg takker dere alle for bidrag til tråden gjennom 2022. Her har det vært optimisme, pessimisme, tro og antakelser og fakta. Jeg velger å avslutte året med noen fakta.
For å gjøre seg ferdig med det negative - aksjekursen har vært skuffende lav dette året og forsyningsutfordringer skaper fremdeles usikkerhet.
Samtidig ser jeg mye positivt for det nye året. Vi går inn i 2023 med en ordrereserven på rekordhøye 1,5 milliarder. Andelen årlig gjentakende inntekter (ARR) er stadig økende. Den er nå på 37% av inntektene (320 millioner). Både analysen fra ABG (fair value 7-12) og styrets kommentar til pliktbudet, nå men også tidligere, viser at selskapet er underpriset. https://cr.abgsc.com/contentassets/a21f270b95674ac4a4321d8d22b428a8/pdf/strong-backlog-but-short-term-pressure-on-gm.pdf
Bemanningen er styrket i USA, samtidig er totalt antall ansatte over tid blitt redusert. Jeg satser på at dette bærer frukter i form av softwarekontrakter med gode marginer. Det er satset mye på å utvikle «hyllevare» som garanterer rask levering og gode marginer. Hvis det ikke har vært spesielle utfordringer i forsyningskjeden så blir Q4 et fint kvartal.
Rieber har 62,78% nå og de er antakelig veldig tilfreds med det. Året har vært en tålmodighetsprøve. Jeg takker dere alle for bidrag til tråden gjennom 2022. Her har det vært optimisme, pessimisme, tro og antakelser og fakta. Jeg velger å avslutte året med noen fakta.
For å gjøre seg ferdig med det negative - aksjekursen har vært skuffende lav dette året og forsyningsutfordringer skaper fremdeles usikkerhet.
Samtidig ser jeg mye positivt for det nye året. Vi går inn i 2023 med en ordrereserven på rekordhøye 1,5 milliarder. Andelen årlig gjentakende inntekter (ARR) er stadig økende. Den er nå på 37% av inntektene (320 millioner). Både analysen fra ABG (fair value 7-12) og styrets kommentar til pliktbudet, nå men også tidligere, viser at selskapet er underpriset. https://cr.abgsc.com/contentassets/a21f270b95674ac4a4321d8d22b428a8/pdf/strong-backlog-but-short-term-pressure-on-gm.pdf
Bemanningen er styrket i USA, samtidig er totalt antall ansatte over tid blitt redusert. Jeg satser på at dette bærer frukter i form av softwarekontrakter med gode marginer. Det er satset mye på å utvikle «hyllevare» som garanterer rask levering og gode marginer. Hvis det ikke har vært spesielle utfordringer i forsyningskjeden så blir Q4 et fint kvartal.
Redigert 07.01.2023 kl 09:12
Du må logge inn for å svare
dellamorte
15.02.2023 kl 10:10
4072
Ja, topplinjen ble veldig sterk. Faktisk enda litt sterkere enn jeg hadde ventet (lå inne med estimat på 285 MNOK). Til sammenligning hadde ABG-analytikeren (eneste meglerhus som har dekning p.t.) forventet omsetning på 250 MNOK i kvartalet. Så over 300 MNOK er meget bra.
Også kontantstrømmen fra drift var veldig sterk, noe som er viktig siden de også investerer mye for tiden.
Fint å se at ordreinngangen var bedre jeg hadde fryktet, siden det knapt har vært meldt om større kontrakter i Q4. Så ordrereserven er fortsatt veldig god, selv etter alle leveransene som ble levert i Q4.
Det som ikke var så bra, var bruttomarginen. Jeg stilte spørsmål rundt dette i Q&A-en, og fikk bekreftet at det i hovedsak skyldes høy andel salg av bompengebrikker (tags) i kvartalet. Mange av disse kontraktene ble inngått før 2022-invasjonen av Ukraina i en periode der komponentpriser og frakt var lavere. På grunn av situasjonen med knapphet på komponenter har mange av disse leveransene måtte vente på seg, slik at det først var i Q4 at disse ble levert, men da med lavere marginer pga. av ovennevnte forhold. CFO bekrefter at nye kontrakter på brikker gjenspeiler dagens prisnivå på komponenter og frakt, så marginene innenfor dette produktområdet bør komme opp igjen. Så da unngår vi forhåpentligvis at brikkeleveranser trekker bruttomarginen like mye ned fremover.
Det som vil trekke bruttomarginen opp fremover, er den pene veksten innenfor ARR samt at Traffic Management-ordrene har begynt å rulle inn. 2023 ser veldig lovende ut med tanke på Traffic Management, noe som også kom tydelig frem i rapporten fra Iteris for et par uker siden.
Ellers trekkes nettoresultatet og EPS ned av en uvanlig stor skattepost i Q4, som omfatter en del justeringer som er gjort knyttet til IFRS. Så dette gjenspeiler ikke normalt løpende skattenivå for QFR.
Også kontantstrømmen fra drift var veldig sterk, noe som er viktig siden de også investerer mye for tiden.
Fint å se at ordreinngangen var bedre jeg hadde fryktet, siden det knapt har vært meldt om større kontrakter i Q4. Så ordrereserven er fortsatt veldig god, selv etter alle leveransene som ble levert i Q4.
Det som ikke var så bra, var bruttomarginen. Jeg stilte spørsmål rundt dette i Q&A-en, og fikk bekreftet at det i hovedsak skyldes høy andel salg av bompengebrikker (tags) i kvartalet. Mange av disse kontraktene ble inngått før 2022-invasjonen av Ukraina i en periode der komponentpriser og frakt var lavere. På grunn av situasjonen med knapphet på komponenter har mange av disse leveransene måtte vente på seg, slik at det først var i Q4 at disse ble levert, men da med lavere marginer pga. av ovennevnte forhold. CFO bekrefter at nye kontrakter på brikker gjenspeiler dagens prisnivå på komponenter og frakt, så marginene innenfor dette produktområdet bør komme opp igjen. Så da unngår vi forhåpentligvis at brikkeleveranser trekker bruttomarginen like mye ned fremover.
Det som vil trekke bruttomarginen opp fremover, er den pene veksten innenfor ARR samt at Traffic Management-ordrene har begynt å rulle inn. 2023 ser veldig lovende ut med tanke på Traffic Management, noe som også kom tydelig frem i rapporten fra Iteris for et par uker siden.
Ellers trekkes nettoresultatet og EPS ned av en uvanlig stor skattepost i Q4, som omfatter en del justeringer som er gjort knyttet til IFRS. Så dette gjenspeiler ikke normalt løpende skattenivå for QFR.
Redigert 15.02.2023 kl 10:49
oljeboom55
15.02.2023 kl 19:58
3769
Nå er det bare å vente på ny analyse fra ABG og nytt kursmål fra Sparebanken. Da jeg først gikk inn i QFR hadde Sparebanken kursmål 10 så 9-8-7 og nå før Q4 hadde de 6.00. De treffer ofte godt. Interessen for QFR er lav.
dellamorte
15.02.2023 kl 20:35
3787
Sparebanken kommer ikke med flere analyser med det første. Kongslie har avsluttet dekningen. Noe jeg synes er like greit, for de siste analysene bar preg av venstrehåndsarbeid.
Men ABG har allerede sendt ut en oppdatering, som du finner her: https://cr.abgsc.com/foretag/q-free/Equity-research/2023/2/q-free---ebitda-largely-in-line-higher-capex/
Men ABG har allerede sendt ut en oppdatering, som du finner her: https://cr.abgsc.com/foretag/q-free/Equity-research/2023/2/q-free---ebitda-largely-in-line-higher-capex/
oljeboom55
15.02.2023 kl 20:38
3780
ABG har vel laget analyse av QFR på oppfordring av QFR. Deres kursmål har stor spredning fra bunn til topp.
clanz
15.02.2023 kl 22:04
3796
Alt i alt en sterk rapport. Synd ikke marginene er bedre dette kvartalet. Men de kommer i 2023.
oljeboom55
15.02.2023 kl 22:14
3802
Q1 ofte QFR sitt svakeste kvartal. Kan vi forvente forbedring i år? Start på krigen i Ukraina i fjor førte vel til at de tok tap på 6-7 millioner i Ukraina……
Du er en ener i å være pessimist, oljeboom53. Når du hele tiden tror at aksjen faller videre bør du jo selge. Så til dine kommentarer.
Ja, vi kan forvente en kontinuerlig forbedring. Det er stadig større ARR inntekter. På sikt betyr det at inntektene får mindre kvartalssvingninger. Tapet i Ukraina var en engangsavskriving. Har ingen ting å gjøre med resultatene fremover. Skulle nesten tro at du sprer usikkerhet for å plukke videre på et lavt nivå.
Ja, vi kan forvente en kontinuerlig forbedring. Det er stadig større ARR inntekter. På sikt betyr det at inntektene får mindre kvartalssvingninger. Tapet i Ukraina var en engangsavskriving. Har ingen ting å gjøre med resultatene fremover. Skulle nesten tro at du sprer usikkerhet for å plukke videre på et lavt nivå.
oljeboom55
16.02.2023 kl 09:09
3743
Er ferdig kjøpt i Q-Free. Håper for Guds skyld den ikke faller mere. Min post i QFR blir uforandret. Min svakeste investering så langt, men det er jo når det er på bunn man skal kjøpe. Takk Gud for at vi/jeg har en post i Frontline og…..
clanz
16.02.2023 kl 10:17
3766
nedskriving på 5 mill i Ukraina ble jo reversert i q4 nå....
Redigert 16.02.2023 kl 10:18
oljeboom55
16.02.2023 kl 15:46
3782
Jeg kom inn i aksjen da de hadde takket nei til bud på 14.40. Noe var på gang. Rieber takket nei til 14.40 og har i stedet sikret seg masse billige aksjer. Jeg trodde noe stort var på gang i 2021. Vi er i ferd med å se 5-tallet snart. Interessen er så lav for selskapet at jeg ser ikke noen bunn på kort sikt. På lengre sikt kan det vel bare gå en vei? Opp? Ingen vet når og om den vil bunne ut snart. Vi har hatt pandemi og har krig i Europa nå. Skiftet CEO som og var kostbart. Ingen vet hva fremtiden bringer, men pr dags dato er det lite futt i QFR. Savner større kontrakter.
mithra
16.02.2023 kl 16:17
3852
Du bør vurdere å selge, og så heller komme tilbake hvis du blir fornøyd med utviklingen utover året.
dellamorte
16.02.2023 kl 17:53
3873
Iteris er opp ca 50 prosent siden jul på de samme utsiktene som QFR nå står overfor. Når QFR-aksjen først begynner å bevege på seg, kan det gå svært fort, men i mellomtiden får man heller fokusere på andre ting (eller andre aksjer). En mulig trigger på kort sikt er tildeling av større Traffic Management-kontrakter i USA, siden det er her de høye marginene ligger.
8472
16.02.2023 kl 19:16
3852
Interessant! Tok en kjapp kikk på tallene til Iteris. Omsetning litt mindre enn Q-Free, men de taper penger så det griner. Market cap 1960 millioner. Q-Free market cap 650 millioner. Go figure!
Redigert 16.02.2023 kl 22:25
Dan
20.02.2023 kl 12:47
3499
oljeboom55 skrev Har selskapet sluttet med å melde i fra om nye kontrakter?
Ja det virker sånn.
oljeboom55
20.02.2023 kl 12:57
3523
Dan skrev Ja det virker sånn.
Snart er vel ikke ordre boka rekord stor. Infrastruktur pakken er vedtatt for lenge siden borte i USA.
Da er pessimisten oljeboom53 her igjen. Du vet vel at bare større kontrakter meldes. I Q4 ble det bare meldt 20 millioner, men orderintake var 187 millioner.
Det kan ha kommet flere kontraketer i USA uten at det er meldt. Det går nok bra skal du se.
Det kan ha kommet flere kontraketer i USA uten at det er meldt. Det går nok bra skal du se.
oljeboom55
20.02.2023 kl 16:16
5638
Jeg tror QFR kan snu skuta på sikt og kurs stige. Jeg driver faktisk med aksje kjøp for å tjene penger. Hansemann du har vært trofast optimist siden jeg først kom inn på 9-tallet. Våkne opp. Kurs er på 5-tallet og ting tar tid. Fint med å være positiv, men litt realist hjelper og. Jeg venter på bud.
oljeboom55
21.02.2023 kl 13:10
5527
Ikke så negativ nå DAN. Kurs holder seg godt nå. Fra 5.95-6.20 siste 3 mnd. Stabil. Kommer sikkert mange feite kontrakter når som helst. Vær positiv. Dette er en skatt av en aksje.
oljeboom55
22.02.2023 kl 12:24
5541
Gode tider for oss QFR interesserte. Her kan man få lavere og lavere innkjøps pris og inngang etterhvert som tiden går. Sterk kjøp. Bunnen kommer i løpet av året. Da er det kun en vei det går. Oppover igjen.
oljeboom55
23.02.2023 kl 19:36
5290
I mars april og mai 2020 var kurs i QFR på 3-tallet. Skal vi virkelig ned dit igjen? Skjer jo nada og niks om dagen. Driter i ARR økning. Meldings og kontrakts vegring om dagen.
Redigert 23.02.2023 kl 19:36
Q-free har antakelig fått mindre kontrakter i år som ikke er meldt. Fint at ARR øker stadig videre, synes nå jeg.
oljeboom55
23.02.2023 kl 22:43
5261
Joda. Bra at ARR stiger, men savner kurs triggere. Dere som har sittet i QFR i riktig mange år har vel ventet lenge på bedre tider og større marginer og inntjening. Duker som regel opp noe. I min verden er nye kontrakter kursdrivende og positivt for ett selskap, men har ikke vært tilfellet for QFR i min tid. Inside kjøp er og kursdrivende. Som regel positivt for selskapet. Ikke for QFR. Ny CEO og tidligere CEO har kjøpt aksjer i selskapet i min tid, men dette har ikke slått ut positivt. Høyeste inside kjøp i min tid var vel 60.000 aksjer for 8.40. Nå er vi altså på 5 tallet. Jeg syns Q4 tallene var greie, men kurs faller bare videre og jeg ser ikke hva som kan løfte kurs i løpet av 2023.
Oppdatert analyse fra ABG - Fair Value Range 7-11 kroner
https://www.q-free.com/wp-content/uploads/2022/03/Q-Free_ABGSC-Equity-Research-23-Feb-2023.pdf
https://www.q-free.com/wp-content/uploads/2022/03/Q-Free_ABGSC-Equity-Research-23-Feb-2023.pdf
Mølleren
24.02.2023 kl 20:53
5114
Vil bygge seg opp i helga, blir den perfekte bølgen ever🤑
Go´helg👏
Go´helg👏
oljeboom55
27.02.2023 kl 21:05
4706
https://www.q-free.com/on-q-2023-federal-funding-opportunities-in-the-us/ Nå skal vel prosjekter og penger fordeles borte i USA…….
oljeboom55
28.02.2023 kl 08:37
4622
Vil nok se løpende nye kontrakter frem mot sommeren fra USA. Dette blir knall. Blir 2023 året det løsnet for QFR. Ha en STRÅLENDE dag alle sammen.
Laban007
01.03.2023 kl 19:26
4666
Kontraktstørken begynner å bli vel lang. Kun 20mill annonsert siste 5 mnd. :-/
Vi kan jo glede oss over andre hendelser mens vi venter på kontrakter.
https://www.q-free.com/adot-recognized-several-q-free-staff-for-their-outstanding-teamwork/
https://www.q-free.com/adot-recognized-several-q-free-staff-for-their-outstanding-teamwork/
oljeboom55
02.03.2023 kl 08:41
4611
Stille før stormen………? Skjer jo ikke en dr….her. Ha en strålende dag i andre selskaper.
Oppdatert liste over topp 20 kom på QFR sin hjemmeside i dag: https://www.q-free.com/ir/share-information/
Ikke de store endringene siste måned blant topp 20 samlet sett. Fra 79,36% til 79,30%. Topp 4 uforandret.
Nr. 5 Muen Invest AS har solgt seg ned litt. Dette er tidligere Corporate Investment Consulting AS. De kjøpte en del under 5 kroner på slutten av 2020.
Trondheimsbaserte Hovest AS har økt og rykker opp til nr.12.
Ikke de store endringene siste måned blant topp 20 samlet sett. Fra 79,36% til 79,30%. Topp 4 uforandret.
Nr. 5 Muen Invest AS har solgt seg ned litt. Dette er tidligere Corporate Investment Consulting AS. De kjøpte en del under 5 kroner på slutten av 2020.
Trondheimsbaserte Hovest AS har økt og rykker opp til nr.12.
operaorkesteret
06.03.2023 kl 08:03
4264
Hovest AS har økt siste tiden. De holder til ca 12 minutter unna Q-Free sitt hovedkvarter i Trondheim. Mulig det ikke er noen sammenheng(?) Men jeg velger å se på det slik.
Mølleren
07.03.2023 kl 19:54
4037
Q Free tar betaling i dollar, så her er det bare å vente på kontraktene🤑👍
oljeboom55
07.03.2023 kl 20:37
4027
Snart ferdig med Q1 og ikke en ny kontrakt meldt. Er ingen ekspert, men vil ikke ordre boken falle da?
Ikke nødvendigvis. Hvis det har kommet inn mange mindre kontrakter i løpet av Q1 kan ordreboken vokse likevel. Q-free melder jo kun kontrakter over en viss størrelse.