Tomra Systems - nyheter

Rect Angel
TOM 29.12.2022 kl 00:30 75752

Slik jeg ser det, er Tomra Systems et fantastisk, grønt teknologiselskap. Globalt ledende og perfekt rigget for å betjene sterkt økende etterspørsel innen alle selskapets forretningsområder, i tiår fremover. Velger å starte denne tråden på forumet for 'Grønne aksjer'.

Har benyttet kursfallet den senere tid til å ta en posisjon i Tomra Systems. Dette fordi jeg er av den oppfatning at man skal lete lenge etter et mer opplagt langsiktig investeringsobjekt. Best mulig kurs er selvsagt å foretrekke, men er ikke så veldig opptatt av kortsiktige bevegelser i aksjekursen. Hensikten med denne trådstarten er primært å poste noen lenker av og til, til nyheter jeg måtte komme over som følge av at jeg er interessert i hva som skjer i og rundt selskapet (*). Bare hos Nordnet er det 7 819 aksjeieiere i Tomra Systems, ifølge megleren. Så selv om det er 'helt stille' rundt selskapet her på forumet, tenker jeg likevel at det kan være et visst 'marked' for litt nytt, en gang i blant.


Quick-change MRF

Santa Barbara County’s Resource Center sorts MSW and single-stream recyclables using the same circuit with Tomra Autosort units to reduce landfilling.

December 28, 2022
Rick Zettler

https://www.recyclingtoday.com/article/santa-barbara-county-resource-center-processes-msw-and-single-stream-recyclables/



* Hvis artikler er på et annet språk enn engelsk eller norsk, gjengis overskriftene oversatt til engelsk mens lenken er til artikkelen på originalspråk slik at man selv kan velge hvilket språk man eventuelt ønsker å oversette artikkelen til
Redigert 05.10.2023 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
eNgage1
18.12.2023 kl 08:55 5321

Det var mye skriverier i media hver dag når kursen smalt i bunn på under 90NOK, og alle verdens meglerhus spådde kurs under 70-80.
Nå som kursen har klatret til over 120NOK/og 20% på under 2mnd har det vært veldig stille fra media og meglerhus..
Men nå er Tomra nevnt under DNB'S markets nyttårsraketter


Dette er DNB Markets' nyttårsraketter
DNB Markets har plukket sine nyttårsraketter for 2024 fordelt på to porteføljer. Strategien har gitt positiv avkastning i 20 av de siste 23 årene.

Nyttårsraketter 2023/2024
Aker Horizons
ArcticZymes
Elkem
Hexagon Purus
Kongsberg Automotive
Nel
Nordic Semiconductor
Nykode
Photocure
Tomra

Rect Angel
14.11.2023 kl 11:06 5826

Kjekt å høre at du har satt pris på det jeg har postet om Tomra, men ja nå har jeg gitt meg her på forumet og benytter denne anledningen til å si takk for meg.

Verken FA eller DN har i dag oppslag om kontrakten i Quebec, for å ta et aktuelt eksempel. Det er å håpe at nasjonens mest fremtidsrettede og derfor mest verdifulle verdiskapning vil fortsette å vokse og blomstre, og iallefall ikke blir solgt billig ut av landet.

Jeg kan forsikre alle om at min tro på fremtidsutsiktene til selskapene jeg har postet nyheter om på dette forumet, Tomra Systems og Hexagon Group selskapene Hexagon Composites og Hexagon Purus, på ingen måte er svekket.

Som aksjonær er det bare å glede seg vilt over denne helt suverene kontrakten i Quebec, for en trenger ikke rare fantasien, for å kunne forestille seg hvilken betydning et slikt 'state of the art' pantesystem i Quebec i Tomras regi vil komme til å få som utstillingsvindu for Tomras virksomhet i Nord-Amerika. Mitt tips er iallefall at 'smittefaren' vil vise seg å være overhengende 😎 Time will show.

https://packagingeurope.com/news/tomra-to-invest-36-million-in-new-infrastructure-for-quebec-drs/10615.article

I Australia startet Tomra opp med pantesystem i delstaten New South Wales 1.desember 2017 og har nå i praksis allerede erobret mer eller mindre hele kontinentet. Australia har ca. 26 millioner innbyggere. Canada og USA har tilsammen ca. 370 millioner, og tar man med Mexico, snakker vi ca. 500 millioner...


Scenarioet er dessuten heller ikke statisk i flere delstater i Canadas naboland USA i dag, og Tomras CEO gir da også, som naturlig er, uttrykk for tilfredshet på selskapets vegne når det eksempelvis gjelder utviklingen i delstaten Connecticut.

New high-volume recycling center debuts in Stratford

November 13, 2023
Hanna Snyder Gambini

“This is the kind of energy and innovation we expect to see more of as Connecticut transitions from a five-cent deposit to ten cents. We want redeeming containers to be as convenient as buying a drink in the first place,” said TOMRA President and CEO Tove Andersen."

https://www.hartfordbusiness.com/article/new-high-volume-recycling-center-debuts-in-stratford
Redigert 14.11.2023 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
eNgage1
14.11.2023 kl 00:01 5854

Får poste litt nyheter her jeg da, siden det virker som mr. Rect Angel fikk seg en liten knekk når forrige kvartalstall ble lagt fram og kursen dundret ned til 80NOK.
Håper du blir aktiv igjen da, du har vært flink til og grave fram nyheter. Tomra er jo ikke flinke til å annonsere de for å si det sånn...


13.11.2023 19:55:29
BRIEF-Tomra Systems Says Entered Into A Long-Term Agreement To Equip New Recycling Depots To Be Launched In Quebec Starting In 2024
Nov 13 (Reuters) - Tomra Systems ASA :

* TOMRA SYSTEMS - TOMRA HAS ENTERED INTO A LONG-TERM AGREEMENT TO EQUIP NEW RECYCLING DEPOTS TO BE LAUNCHED IN QUEBEC STARTING IN 2024

* TOMRA SYSTEMS - AGREEMENT WITH LOCAL PRODUCER RESPONSIBILITY ORGANIZATION, QBCRA, WILL SEE INSTALLATION OF APPROXIMATELY 1,350 TOMRA MACHINES

* TOMRA SYSTEMS - ROLL-OUT WILL BEGIN IN Q1 OF 2024 AND CONTINUE OVER 3 YEARS, DURING WHICH TIME CO WILL INVEST ABOUT 430 MILLION NOK IN NEW INFRASTRUCTURE
Slettet bruker
30.10.2023 kl 15:55 6154

Hovedproblemet i Frankrike er at lokale myndigheter allerede har innført et resirkuleringssystem med containere . Dette koster innbyggere penger. Et nytt system med pant betyr at forbrukere i grunn betaler 2 x for PET/HDPD flasker. Man er også redd for utstrakt plyndring av de gule containere ( 2022). Også smelteverk m.fl. er motstandere av innføring av et pantesystem ( DRS). I det hele tatt så vil det bli veldig vanskelig å få franskmenn til å sortere hjemme og bruke et pantesystem med automater i butikken.
Det finnes regionale panteordninger for flasker og franskmenn har kommet langt på andre mål innenfor sirkulære systemer. Om det i det hele tatt kommer et pantesystem, når undersøkelser viser at det er mer å hente på andre plastprodukter og gjenbruk, er høyst uvisst. Jeg fant ikke info om en datum hvor det skal tas stilling til dette. Det haster ihvertfall ikke, og det må tas beslutninger på veldig mange andre og for franskmenn viktigere områder enn et nasjonalt pantesystem.
Personlig så tror jeg at det kan ta flere år. Å utsette beslutninger om innføring av et nasjonalt pantesystem gagner i grunn de fleste parter.
Redigert 30.10.2023 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
NorskViking
30.10.2023 kl 15:12 6124

Jeg er enig i det meste du sier. Vet du når nyhetene om Frankrikes avgjørelse vil komme ut? Sist jeg hørte var at det blir til høsten. Men høsten er allerede her.
Slettet bruker
27.10.2023 kl 15:11 3696

Det er så mye jeg kunne ha argumentert i den ene eller andre retningen. Det allerviktigste for øyeblikket er om det blir en hard landing eller ikke. Det som også er viktig er om det er noe håp for Frankrike på en panteordning. Å innføre slike inngripende forandringer er veldig kulturfølsomme.
Folk er nå drittlei å bli påført atferdsendringer av Staten i veldig mange land. Om ikke ting gjøres riktig tar det lang tid eller medfører at det ikke blir noe av slikt andre steder. Eksempel: De selvpåførte problemer og komplikasjoner innføringen medførte i Nederland kan medføre at Frankrike ikke kommer til å innføre et pantesystem. At Tomra bommet så grovt i Nederland, selv om de har holdt på i 40 år der, er sjokkerende. Slike elementære feil hører ikke hjemme i et profesjonelt marked.

Jeg trodde at Tomra var en bunnsolid bedrift, men det viser seg at de er dårlige i nedgangstider.
Jeg håper at de klarer å beholde sin ledende posisjon, men om de ikke veldig kjapt sørger for at skipet har rett kurs, kan det gå skikkelig dårlig.
Så må de forstå at franskmenn IKKE er nordmenn, og lære seg hvordan kulturen rund emballasje er.
De forsto ingen ting av den todelte mentaliteten i Nederland.
Redigert 27.10.2023 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
NorskViking
27.10.2023 kl 13:36 3698

Hver bedrift blir påvirket av sluttforbrukervanene. Og endring i vaner i perioder med lavkonjunktur er annerledes for resirkulerings- og transformasjonsprodukter. Flere vil bry seg om å returnere flaske, flere bedrifter vil prøve å kjøpe resirkulert billigere materiale. Flere selskaper vil bli født i produktfiltrering da disse endelig gjør sluttproduktene billigere.
Slettet bruker
27.10.2023 kl 00:42 3828

Det dere må du forklare nærmere. Høy inflasjon, kapitaltørke samt tomme statskasser og selskapskasser påvirker alle selskaper men ikke Tomra? Så det største fallet i selskapets historie skyldes ?????
Da blir jeg nysgjerrig: Hva er det som gjør Tomra en av «the untouchables». Det er andre gangen jeg leser at Tomra er unntatt tyngdeloven.
Så må du huske på at de også konkurrerer med alle andre selskaper det kan investeres i, eller er Tomra en øy avsondret fra verden?
NorskViking
26.10.2023 kl 09:50 3934

Bortsett fra matvaresegmentet, vil alle andre segmenter i Tomra bli minst berørt i resesjon. Faktisk kan andre resirkulerings- og skanningsseksjoner til og med trives i resesjon.
Redigert 26.10.2023 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
ziik
24.10.2023 kl 09:45 4369

Hold på hatten folkens, vi er opp 1%.
Seriøst så tror jeg denne er hyper følsom for nyheter. En positiv nyhet å vi tar av.
eNgage1
23.10.2023 kl 13:28 4631

Børsmeldinger
13:25 Skjul TOMRA: Mandatory notification of trade
MELDEPLIKTIG HANDEL FOR PRIMÆRINNSIDERE Newsweb

Mads Hultgren, close associate to TOMRA's CEO Tove Andersen (PDMR), has today bought 2,000 shares in TOMRA Systems ASA at a price of NOK 85 per share. After the transaction, Mads Hultgren holds 8,000 shares in TOMRA Systems ASA. Further
SomSa
23.10.2023 kl 10:57 4746

FLERE MEGLERHUS NEDJUSTERER KURSMÅL ETTER KVARTALSRAPPORT

DNB Markets nedjusterer sitt kursmål til 75 kroner pr aksje, fra 100 kroner, og gjentar en salgsanbefaling.
SEB nedjusterer sitt kursmål til 95 kroner pr aksje, fra 135 kroner, og gjentar en holdanbefaling.
Pareto Securities nedjusterer sitt kursmål til 90 kroner pr aksje, fra 110 kroner, og gjentar en holdanbefaling.
Arctic Securities nedjusterer sitt kursmål til 90 kroner pr aksje, fra 120 kroner, og gjentar en holdanbefaling.
Carnegie nedjusterer sitt kursmål til 63 kroner pr aksje, fra 94 kroner, og gjentar en salgsanbefaling.

ABG Sundal kutter til 60 kroner, fra tidligere 120 kroner.

Snitt kursmål fra 6 meglerhus bli: 78,83
Redigert 23.10.2023 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
SomSa
23.10.2023 kl 10:02 4780


I følge data fra Nordnet (står under om selskapet) aksjekurs på 84,98 priser selskapet en med en P/E 25,99. I følge dem prises Elkem prises med en P/E på 2,29 som er lavere enn bankrente (høyrentekonto) . Det er ikke alltid lett å forstå prising av selskaper. Hvor mye skal vekst i et selskapet være for å forsvare en P/E på 10, 15, 20,25 eller over 100 ( tidligere prising av tomra)?

Det er tragisk at analytikere pumper opp og dumpe kursmål (eller omvendt) i diverse selskaper og beriker seg selv. Et annet eksempel:

Pareto Securities har startet dekning av ArcticZymes Technologies. Ifølge TDN Direkt har det resultert i en kjøpsanbefaling og et kursmål på 135 kroner.
https://www.finansavisen.no/nyheter/helse/2021/05/03/7666168/meglerhus-tror-kursfesten-fortsetter

Slakter kjøp og halverer kursmålet etter kollaps
Östling nedgraderer nå ArcticZymes til hold og halverer kursmålet til 50 kroner fra 95 kroner.
https://www.finansavisen.no/helse/2023/01/11/7975905/pareto-slakter-kjop-og-halverer-kursmalet-i-arcticzymes-technologies-etter-kollaps

Det ser sånn ut at analytikere fantaserer om vekst i et selskap som ikke finnes og når denne fantasien ikke blir realisert begynner de å våkne opp. Aksjekursen i ArcticZymes er ca. 26,5 nå.
eNgage1
23.10.2023 kl 09:32 4773

23.10.2023 09:31:29
TOMRA: Mandatory notification of trade
Tomra Systems ASA TOMRA's CEO Tove Andersen has today bought 5,550 shares in TOMRA Systems ASA at a price of NOK 85.50 per share. After the transaction, Tove Andersen holds 29,479 shares in TOMRA Systems ASA. Further disclosure details can be found in the attached form.
ziik
23.10.2023 kl 09:23 4735

20.10.2023:
Top 20 økt til 62,56%. Neste oppdatering blir mere spennende.
Redigert 23.10.2023 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
ziik
22.10.2023 kl 15:24 4976

Er enig i poenget ditt. Hvis høy p/e er så dårlig, hvorfor i alle dager høynes kursen over lav terskel fra alle meglere når p/e allerede er sky high.
ziik
22.10.2023 kl 15:13 4987

Så langt er det bare ABG som har kommet med kurs mål mens andre har bare gitt kommentarer. Se innlegget mitt litt over.
SomSa
22.10.2023 kl 14:56 4997


Så kjapt på talene med mine neandertaler-biller og dagens aksekurs kan se attraktiv ut. Kostnadskuttprogram på 350 mil i 2014 + det blir ikke engangstap på 120 mil pga cyber attack + ca. 6% vekst i 2024 gir totalt mer enn 500 mil ekstra cash i kassa. i 2025 kan state kraftig vekst pga Polen.....................

Når man leser kursmålet fra ABG Sundal Collier nå (60) og før (330) spekulerer man om de er klare på topplokket når de skriver analyse. Har andre analytikere og spåkoner kommet med nye kursmål?
SomSa
22.10.2023 kl 11:05 5065


Den største feilen gjør mange er å høre og stole blind på analytikere og bli lurt. Når salget i Polen med 37 mil innbyggere starter skal de igjen hausse aksjen. Enten løp og kjøp eller løp og selg. Med slike kursmål var selskapet priset med P/E langt over 100. Tomra måtte ha gigant inntekter for å forsvare slike kursmål. Ofte lønner det seg å studere selskapet selv.................

ABG Sundal Collier oppgraderer aksjeanbefalingen på Tomra fra selg til hold. Kursmålet heves fra 185 til 340 kroner, en oppgang på hele 155 kroner.
Kepler Cheuvreux kursmålet på Tomra-aksjen fra 300 til 330 kroner
Danske Bank fortsetter med kjøpsanbefaling og et kursmål på 384 kroner.
https://www.finansavisen.no/nyheter/industri/2020/02/21/7500016/hever-kursmalet-pa-tomra-etter-utmerkede-kvartalstall

Pareto hever kursmålet på 450
https://www.finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/07/13/7704627/pareto-hever-kursmalet-pa-tomra

DNB Markets opprettholder anbefalingen på Tomra og hever kursmålet på 365
https://www.finansavisen.no/nyheter/industri/2020/07/20/7548790/dnb-markets-hever-kursmalet-pa-tomra


Slettet bruker
21.10.2023 kl 23:49 5180

Jeg advarte regelmessig mot den da den sto i 120, fordi noen bare så på hva den kostet en gang. Da hadde den falt med mer enn 40% allerede over lengre tid Dessverre er det alltid noen idioter som skjeller deg ut fordi de nettopp har kjøpt og tror at skribenter her kan påvirke kurser. Men det er i grunn greit for meg: Meningen med mine skriverier er alltid oppriktige, og en motvekt til all den støyen en manipulerende bransje hele tiden mater småinvestorer med.
Idag står den i 85,50, så den må stige med 40% for å komme opp på det nivået hvor jeg begynte å advare. Da håper jeg virkelig at han som virkelig tok strupetak på meg har måttet betale for det i mange kroner og ører.😂

Nok om det: vanligvis godter jeg meg ikke i « hva var det jeg sa», men jeg gjør det i dette tilfellet ( beklager Johnny/ Rect Angel… er ikke rettet mot deg…du mater folk tross alt med nyttige ting, selvom du aldri har klart å være nøytral. Hadde du tatt flere ting innover deg, så hadde også du tjent gode penger….Jeg håper ikke at du har gått på trynet i de grønne aksjer du eier).

Jeg har fortsatt ikke gått i dybden på TOM, men antydet vel indirekte at en P/E på 30 ved 3,25 i EPS er for mye i dagens markedet.
Da kan man jo komme med sine egne prismål. DNB sin « gamle» analyse skriver følgende:

Publisert 13. okt 2023
Ole-Andreas Krohn
av Ole-Andreas Krohn

«….Her venter vi at selskapet vil legge fram en omsetning på NOK 3.8 mrd. og en EBITA på NOK 427 mill. Det betyr at vi ligger rundt 5 % høyere enn konsensus når det gjelder topplinjen, men at vi med mer dempede forventninger til marginen samtidig ligger 17 % lavere når det gjelder EBITA-estimatet. Vi har en estimert EBITA-margin på 11.1 % mot konsensus på 14.1 %. Kursen stengte i går på NOK 118.35 pr. aksje. Basert på våre estimater for 2024 impliserer det en P/E på like over 24x.

Gitt våre vekstutsikter på 6-7% i årene fremover og samtidig marginforventninger på 13-14% mener vi det fortsatt ser strukket ut og har en salgsanbefaling med et kursmål redusert fra NOK 140 til NOK 100 pr. aksje.«. …

jeg leser at Frankrike IKKE har planer om et pantesystem, og da spøker det vel også for land nær de også? Hvor skal da veksten komme ifra på pantedelen? Så var det det med marginer, hvor selskapet selv mener at det skal bli veldig bra….
«… Jeg tror hovedårsaken til at aksjen faller så mye er nyheten om at Frankrike sier de ikke skal implementere pant. For Tomra-caset er vekstantagelsene at mer eller mindre resten av Europa skal innføre pant for å møte EU-direktivet. Frankrike er ganske toneangivende inn i EU og når de sier de ikke vil implementere pant, reduserer det sannsynligheten for at Italia, Spania og andre land vil implementere pant, sier Gehin.
I kvartalsrapporten skriver Tomra at Frankrike har kunngjort at det ikke vil innføre pantelovgivning på engangsplastikkflasker.»….

Dette kan du lese om her:
https://www.dn.no/bors/brutalt-borsfall-for-tomra-dobbel-negativ/2-1-1538488

I det hele tatt så er det mye usikkerhet nå rund både TOM og hele den grønne industrien.
Senest på fredag så falt samtlige grønne indekser, de fleste med rund 3% og flere til ATL.
Noen av de store grønne enkeltaksjer sank med 14% eller mer. Verst gikk det med SEDG som falt 27%.

Så er verdens børser nå nær viktige tekniske områder.

Jeg har egentlig sluttet å skrive på forum, fordi forum har har blitt ødelagt av encellete vesener;
Vesener som vil ligge øverst på forum hele tiden.
Vesener som kjøper og selger i blindet, og som skytter med bazooka på alt de ikke liker.
Vesener som skriver piss. Osv.Osv.

Så dette innlegget er kun et unntak på mitt selvpålagte skriveforbud ( inntil adm. får ut hånda)

PS: Siste kursmål et hus har satt er nå 60 kroner? Husk at hus ALLTID har sin egen agenda. Det eneste du kan stole på er at hus alltid kommer etter når de skal « verdsette». De må jo for all del ikke oppfattes som useriøse… noe de som regel ALLTID er.
Les analyser, men tolkning av det du leser, og faktasjekking må du gjøre selv…
Den øvelsen gjorde jeg med TOM for en måned side, før realitetene ble et faktum nå. DNB sin «analyse» er forøvrig ikke den verste jeg har sett av Krohn, men med så kort tid før q3 rapporten, så har de nok visst betydelig mer en meg.







Redigert 22.10.2023 kl 03:01 Du må logge inn for å svare
ziik
20.10.2023 kl 20:25 5502

Hvis man leser E24, FA og DN så er det forskjellige meglere som uttaler seg om dagens krakk å de er rimelig enstemmige på at resultatet var dårlig og fremtiden laber. Men, som jeg tolker det så ser det dårlig ut til etter første halvår 2024. Så da blir alt svartmalt så det kan hamstres før de gode tidene kommer tilbake.
DnB mener forresten mye av fallet i dag skyldes at Frankrike ikke skal ha noen pantesystemer.
Realist
20.10.2023 kl 19:12 5568

Denne listen er vel det nærmeste man kommer "tenk på et tall". Her spriker det i alle retninger. Listen er ubrukelig for de fleste formål.
ziik
20.10.2023 kl 18:03 5589

Ikke mye men ihvertfall Kepler ser litt lysere på tomra og mener dagens fall er en kjøpsmulighet:

https://e24.no/boers-og-finans/i/76vaKV/tomra-milliarder-fordufter-paa-boers-mye-negativt-paa-en-gang
ziik
20.10.2023 kl 16:48 5637

Da har vi første nedgradering etter dagens rapport. ABG Sundal kutter til 60 kroner, fra tidligere 120 kroner.
Er virkelig fremtiden så dyster 🫤
Er ihvertfall spent på om krakket fortsetter til mandag.
Redigert 20.10.2023 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
ziik
20.10.2023 kl 14:15 5827

Ja, hadde håpet på en liten trade i dag men begynner å se dårlig ut gitt. Falle over 20 kr og ikke hente inn noe er jo litt uvanlig 🫤
Går på en bra smell i dag ja. Må skje en rekyl opp før stengtid men ser ikke helt den komme nå. Sitter ikke i denne over natten ihvertfall. Prøvde men feilet. The name of the game.
Redigert 20.10.2023 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Realist
20.10.2023 kl 14:09 5801

Tar nok en stund før investorene har ristet av seg skuffelsen etter dagens resultatfremleggelse. Jeg tror derfor at nedgangen vil fortsette fremover med korte rekyler opp innimellom. Skal begynne å lukte på Tomra når PE begynner å nærmes seg 15, det vil si en kurs på ca. 50 kroner.
ziik
20.10.2023 kl 13:47 5812

Skal ikke fange en fallende kniv men klarte ikke å dy meg, ble visst noen aksjer til 😬
ziik
20.10.2023 kl 12:19 5873

De visste at resultatet skulle bli dårlig men ikke så dårlig. Så da tar det vel ikke lang tid før det kuttes på løpende bånd igjen 🤢

Fra FA kl 11:15 i dag:

Fredag var det Tomras tur til å legge frem tall. Pante- og resirkuleringsselskapet hadde en vekst i inntektene på 3 prosent til 3,5 milliarder kroner i tredje kvartal, noe som var godt under forventningene. Også nedover i regnskapet var tallene en god del dårligere enn konsensus, selv om en ekstraordinær kostnad på 120 millioner kroner fra sommerens dataangrep, gjorde sammenligningene litt usikre.

– Tomra leverer et svak kvartal generelt sett, der omsetningen er lavere enn ventet i alle segmenter. Det viktigst er likevel at ordreinngangen innen Food og Recycling var svært skuffende, sier Carnegie-analytiker Fabian Jørgensen. Innen forretningsområdet Recycling var ordreinngangen i kvartalet på 611 millioner kroner. Det er ned fra 900 millioner kroner i andre kvartal og 681 millioner kroner i tredje kvartal i fjor. I Food endte ordreinngangen på 651 millioner kroner, ned fra litt over 1 milliard kroner i andre kvartal og 836 millioner i samme periode i fjor.

– Hvis man trekker linjen fra ordreinngangen i Recycling og Food videre, så innebærer det at inntjeningsestimatene skal ned et sted mellom 20 og 30 prosent for 2024, sier Jørgensen.

For høye kostnader

Markedet reagerte med å sende Tomra-aksjen rett ned da Oslo Børs åpnet fredag. Etter en times handel var aksjen ned nesten 15 prosent til 94,12 kroner. Så langt i år er aksjen nå ned 43 prosent. I begynnelsen av oktober skrev Finansavisen at nedturen i Tomra er en av de største boblesprekkene på Oslo Børs noensinne. På toppen i fjor ble selskapet verdsatt til 95 milliarder kroner. For to uker siden beregnet vi verdifallet til 64 milliarder kroner. Etter fredagens nedtur, kan dette økes til 68 milliarder.

At det skulle komme en svak rapport, lå kanskje litt i luften etter at Tomra i forrige uke varslet et kostnadskuttprogram innen forretningsområdet Food. Selskapet opplyste at selv om vekstutsiktene for matsortering fortsatt er attraktive på sikt, har både veksten og lønnsomheten vært svakere enn ventet i år. Tomra har derfor startet opp et kostnadskuttprogram på 350 millioner kroner.

– Problemet til Tomra er den økte kostnadsbasen siden slutten av fjoråret. Selskapet har skalert opp organisasjonen for å ta unna den veksten de trodde ville komme. Så har vi i stedet gått inn i en nedgangssyklus, der etterspørselen har stopper opp. Dette slår hardt inn på både marginer og inntjening, sier Jørgensen.

I tredje kvartal endte den justerte EBITA-marginen på 12 prosent. Det er ned fra 14 prosent for ett år siden, og godt under selskapets langsiktige mål om en margin på 18 prosent.

Større nedgang enn ventet

I forkant av Tomras kvartalspresentasjon har flere meglerhus tatt frem barberkniven. SEB, ABG Sundal Collier, Arctic, Nordea, DNB og Carnegie, har alle gjort til dels store nedjusteringer av kursmålet. Før rapporten hadde Jørgensen i Carnegie det laveste kursmålet med 94 kroner.

Det er akkurat der aksjen handles fredag.

-Da vi nedjusterte kursmålet fra 153 til 94 kroner så vi for oss at resirkuleringsmarkedet skulle normaliseres. Vi har sette at flere relevante råvarepriser har stupt det seneste halvåret, og da følger prisen man får for resirkulert plast etter. Dette legger press på investeringsbudsjettene til resirkuleringsselskapene, altså Tomras kunder. Vi så for oss en nedgang i tredje kvartal, men nedgangen har vært betydelig større enn vi hadde ventet, sier Jørgensen.
SomSa
20.10.2023 kl 10:55 5925


Du dramatiserer mye nå, selger du på 90 taper du 2.5 per aksje + kurtasje. Eller ca. 3% tap, og du forsvinner ikke noe sted.
Redigert 20.10.2023 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
ziik
20.10.2023 kl 10:38 5783

Satser på en trade å kjøpte 2k stk på 92,5. Vinn eller forsvinn, dette blir nesten for dumt.
ziik
20.10.2023 kl 09:33 5865

Vet ikke hvor mye det er snakk om men neste kvartal så vil det vel komme med noen etterfakturerte kroner.

Cash flow from operations was -280 MNOK because of delayed invoicing due to
the cyberattack
Realist
20.10.2023 kl 09:06 5874

WOW! Ned 16%.

I et investorbrev til aksjonærene i Berkshire Hathaway i 1987 skrev Warren Buffet følgende:
 "in the short run, the market is a voting machine but in the long run, it is a weighing machine."

Anvendt på Tomra betyr det at på tross av de kortsiktige «frustrasjonene» og kursnedgangen som oppleves i forbindelse med dagens resultatfremleggelse, så er de langsiktige utsiktene fremdeles gode for selskapet. Kursnedgang i gode selskaper bør ses på som en mulighet og ikke en katastrofe.
marketdoctor
20.10.2023 kl 07:53 5867

IKKE selg deres Tomra aksjer idag. La shorterne får problem med å dekke inn idag :)
Rect Angel
20.10.2023 kl 07:44 5749

Det er Tomra Fresh Food som trekker ned, forøvrig er dette bra, men var egentlig det så veldig overraskende, gitt tidligere signaler og denne børsmeldingen når det gjelder Tomra (Fresh) Food, publisert 12.oktober 2023?

TOMRA: Initiating EUR 30 million cost reduction program in TOMRA Food division

https://newsweb.oslobors.no/message/601311


Tomra kan jo heller ikke gjøre stort med faktorer som dårlige avlinger på grunn tildels uvanlig dårlige værforhold osv. Ting som også bidrar negativt innen Fresh Food segmentet.

Vel, under presentasjonen som starter om 20 minutter får vi høre mer detaljert om Tomra (Fresh) Food og planene der ettersom sjefen i Tomra Food Harald Henriksen vil være tilstede og redegjøre, sammen med CEO og CFO.

Selv blir jeg opptatt med annet de nærmeste timene så må nøye meg med å se presentasjonen i opptak etterhvert.
Redigert 20.10.2023 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Realist
20.10.2023 kl 07:17 5786

Tomra leverte langt under forventningene for tredje kvartal, både på omsetning, EBITA og bunnlinjen.