Tomra Systems - nyheter

Rect Angel
TOM 29.12.2022 kl 00:30 75756

Slik jeg ser det, er Tomra Systems et fantastisk, grønt teknologiselskap. Globalt ledende og perfekt rigget for å betjene sterkt økende etterspørsel innen alle selskapets forretningsområder, i tiår fremover. Velger å starte denne tråden på forumet for 'Grønne aksjer'.

Har benyttet kursfallet den senere tid til å ta en posisjon i Tomra Systems. Dette fordi jeg er av den oppfatning at man skal lete lenge etter et mer opplagt langsiktig investeringsobjekt. Best mulig kurs er selvsagt å foretrekke, men er ikke så veldig opptatt av kortsiktige bevegelser i aksjekursen. Hensikten med denne trådstarten er primært å poste noen lenker av og til, til nyheter jeg måtte komme over som følge av at jeg er interessert i hva som skjer i og rundt selskapet (*). Bare hos Nordnet er det 7 819 aksjeieiere i Tomra Systems, ifølge megleren. Så selv om det er 'helt stille' rundt selskapet her på forumet, tenker jeg likevel at det kan være et visst 'marked' for litt nytt, en gang i blant.


Quick-change MRF

Santa Barbara County’s Resource Center sorts MSW and single-stream recyclables using the same circuit with Tomra Autosort units to reduce landfilling.

December 28, 2022
Rick Zettler

https://www.recyclingtoday.com/article/santa-barbara-county-resource-center-processes-msw-and-single-stream-recyclables/



* Hvis artikler er på et annet språk enn engelsk eller norsk, gjengis overskriftene oversatt til engelsk mens lenken er til artikkelen på originalspråk slik at man selv kan velge hvilket språk man eventuelt ønsker å oversette artikkelen til
Redigert 05.10.2023 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.10.2023 kl 21:26 3490

Det er visst alltid noen som finner det for godt å dumpe litt av skrotet sitt i veikanten eller annersteds. En Meny-butikk på Sande, Vestfold rapporterer å ha blitt utsatt for litt av dette, i sin Tomra R1 stormaskin som sluker inntil 100 panteenheter i et jafs.

Meny-ledelsen opplyser imidlertid til dinside.dagbladet.no at butikkjeden får svært gode tilbakemeldinger fra kunder når det gjelder Tomra R1 og at kunder kjører ens ærend til butikker som har Tomra R1 maskiner for å pante.

Meny

- Flere misforstår

Meny-butikken har erfart at flere kunder bruker pantemaskinen på feil måte

Magnus Gjestrum Larsen
Publisert onsdag 11. oktober 2023 - 11:10
...
- Gode tilbakemeldinger

DinSide har kontaktet Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, for å høre om de har problemer med feilbruk i flere butikker.

- Vi får svært gode tilbakemeldinger fra kundene på maskinene. Mange kunder kjører ens ærend til disse butikkene med panten sin.

Kommunikasjonssjefen informerer om at de ikke kjenner til at feilkasting er et stort problem.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/flere-misforstar/80322214


Tomra Food.

TOMRA Food to showcase innovative potato sorting solutions at IFPA’s Global Produce and Floral show in Anaheim

on October 10, 2023

TOMRA Food, a leader in cutting-edge sorting solutions, is set to unveil its latest technologies for fresh pack potatoes at the upcoming IFPA’s Global Produce & Floral Show.

The event, scheduled from 19-21 October in Anaheim, California will see the TOMRA team stationed at Booth 3304, ready to demonstrate how their state-of-the-art sorting solutions can revolutionize the efficiency of potato sorting lines.

Diarmuid Meagher, TOMRA Processed Food’s VP and Sales Manager for the Northwestern and Western Regions, USA and Canada, expressed his enthusiasm about the event.

“We’re eager to reconnect with our IFPA Potato sector clientele in Anaheim,” Meagher said. “We have some exciting updates on our TOMRA 3A and 5A sorter developments to share. Our continuous innovation ensures that our Potato grower and wash plant customers can optimize yields and productivity. This not only reduces operational costs and contamination risks but also significantly decreases the dependence on human sorting labor, which is becoming increasingly scarce.”

https://www.potatonewstoday.com/2023/10/10/tomra-food-to-showcase-innovative-potato-sorting-solutions-at-ifpas-global-produce-and-floral-show-in-anaheim/


Tomra Food. 'Spring Valley Fruits' ekspanderer kraftig gjennom kjøp av mer produksjonsutstyr av Tomra Food.

Tight availability ahead on guava

Publication date: Wed 11 Oct 2023
Author: Astrid Van Den Broek
© FreshPlaza.com

Supplies of guava are steady right now and look to stay that way in the coming months. However, with demand for the fruit picking up next month for the upcoming holiday season, that means availability will be tight.
...
He also adds that it’s about to finish constructing a new state-of-the-art packinghouse in Aguascalientes beside its current packing house. Spring Valley will install 16 new TOMRA lanes, in addition to the 10 lanes it currently has, and it will integrate them all to have 26 lanes working in coordination, an investment that will also help improve quality.

https://www.freshplaza.com/asia/article/9567059/tight-availability-ahead-on-guava/


Tomra Horizon.

Gjenbruk er en av de 3 pillarene Tomras nye divisjon Tomra Horizon er fundert på.

NEWS

Industry players propose revisions to PPWR’s reuse regulations

10 OCTOBER 2023

A position paper signed by Reloop, the Ellen MacArthur Foundation, Zero Waste Europe, TOMRA, and more has suggested revisions to the Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR)’s stance on reuse systems, including a clearer definition of reusable packaging and the implementation of complementary refillable solutions.

The paper cites the PPWR in stating that 40% of all plastic and 50% of all paper consumption in the EU is attributable to packaging. Over a third of all municipal waste comes from packaging, it is claimed, with single-use packaging designs driving waste generation.

Reportedly, less packaging waste is going to landfills today than twenty years ago, but the figure was still estimated to reach 20% in 2020. Approximately 16% of packaging waste was thought to have been incinerated in the same year. Around 17% of all packaging is now thought to be non-recyclable by design, with the rate of packaging waste recycling in the EU said to have stalled since 2010.

Improvements in recycling have accommodated the growth in packaging use but have failed to decrease it, the statement claims. Therefore, the signatories call for high-performance reuse systems to be developed at scale – allowing packaging to retain its value for longer and separating consumption from the extraction of materials and excessive carbon emissions in the long term.

They argue that recycling alone cannot adequately reduce Europe’s material and carbon footprints to achieve its climate and environmental goals. In the same vein, swapping one single-use material for another is not expected to achieve circularity. Reuse before recycling is foregrounded as an optimal solution, but this comes with a requirement to establish an ‘ambitious, globally differentiated and diversified’ green industrial strategy in Europe due to limited natural resources.

The paper quotes the European Commission’s approximation that 600,000 jobs will be created in the EU economy via the transition into reuse by 2030. In turn, this is anticipated to lower the cost of consumer goods and turn attentions away from the consumption of imported natural resources, instead focusing on growth in green jobs and services within the EU.

As such, the paper approves of the PPWR’s inclusion of reuse targets, but suggests that improvements can still be made to ensure that the transition into reuse is ‘smooth and efficient’.

https://packagingeurope.com/news/industry-players-propose-revisions-to-ppwrs-reuse-regulations/10436.article
marketdoctor
11.10.2023 kl 19:53 3540

https://www.tradegate.de/orderbuch.php?lang=en&isin=NO0012470089 kursen til Tomra er 123 NOK
Redigert 11.10.2023 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
ziik
11.10.2023 kl 16:36 3579

Merkelig at det har vært slik hver dag, hva kan man lese ut av dette?
Rect Angel
11.10.2023 kl 16:31 3573

Dagens omsetning:

23.5 mill NOK frem til 16:20
30.2 mill. NOK i sluttauksjonen
53.7 mill. NOK totalt
marketdoctor
11.10.2023 kl 14:55 3628

Nedgraderinger. Mange tror at husene har gitt ut GRATIS informasjon for at andre ikke skal gjøre feil og tape penger. Hva er deres agenda ?. De vil at vi skal gjøre som de ønsker slik at de tjener penger :). Hvis de er så sikkert på at kursen skal ned. Hvorfor ikke selger selv eller shorter og tjener penger på det.
Redigert 11.10.2023 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.10.2023 kl 14:51 2210

En liten digresjon. Tror jeg har berørt dette før en gang også, tidlig på tråden. For ganske nøyaktig 4 år siden i 2019 ble man vitne til et lignende 'run' av nedgraderinger av Tomra-kursen fra meglerhus som det vi ser nå. I tillegg formidlet Finansavisen, mener jeg bestemt å huske at det var, nyheten om at et 'uavhengig' amerikansk analyseselskap, som jeg verken hørt om før eller siden, hadde plassert Tomra i noe som ble kalt 'Den europeiske skrekkporteføljen'. To dager på rad var det dekning i Hegnar TV. Kursen stupte til 200 kroner, for så å stige til over 600 kroner, i løpet av bare et par par år...

For å kunne relatere dette til dagens aksjekurs, må man dele på 2 ettersom aksjen er splittet 1:2 siden da.

Så 🤞 for 300+ i løpet av noen år når selskapets nye divisjon Tomra Horizons har 'breaket' for fullt 😊 Tomra Horizon er det ikke mye snakk om fra meglerhold, men CEO Tove Andersen uttalte under siste kvartalspresentasjon at man når det gjelder Tomra Horizons blant annet har store forhåpninger til de to nye plastsorteringsanleggene man nå bygger i egen regi, i henholdsvis Tyskland og Norge, for å ta større direkte del i verdiskapningen som hun uttrykte det, og estimerte EBITDA i regionen 15 - 20% ved salg av de ferdige, etterspurte produktene, som vil være høykvalitets, sortert plastråvare, til aktører innen resirkuleringsbransjen. Forøvrig dreier Tomra Horizon seg veldig kort fortalt om bl.a. gjenbruk (her er omfattende pilot, som allerede vekker stor interesse i mange europeiske storbyer, kontraktfestet med Århus kommune, DK) og gjenvinning/sortering av tekstiler.
Redigert 11.10.2023 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
ziik
11.10.2023 kl 13:56 2212

Takk og lige så 🙂 Samt takk for alle nyhetene du graver frem 🙂
Rect Angel
11.10.2023 kl 13:22 2216

Har fulgt litt ekstra nøye med på volum før vs i sluttauksjonen, siden mandag 2.oktober til og med i går.

Bortsett fra 'Carnegie dagen' tirsdag 3.oktober (147 mill. før vs 53 mill. i sluttauksjonen), har volumet omsatt i sluttauksjonens kun 5 minutters varighet faktisk vært større enn volumet omsatt i løpet av de 7 timer og 20 minuttene frem til sluttauksjonen, alle disse 7 børsdagene.
Redigert 11.10.2023 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.10.2023 kl 12:51 2219

Tja, man er vel ikke 'nødt til å nedgradere' Tomra p.g.a. hackerangrepet som jo, som sagt, også innebærer at det meget datatunge teknologiselskapet Tomra gjennom engangskostnadene selskapet nå tar, i den forbindelse, implisitt har fått oppgradert sine datasikkerhetsløsninger til markedets best tilgjengelige, ifølge selskapet selv. Denne oppgraderingen fremstår jo da også samtidig som høyst nødvendig når angrepet faktisk kunne skje.

Man er vel heller ikke 'nødt til å torpedere egne, tidligere kursmål' slik mange hus nå gjør. Jamnfør Jyske Banks kursmål 185 NOK (235 NOK) satt så sent som nå onsdag 06.10.2023, 5 kroner høyere enn Danske Bank.

No big deal fra min side dette. La oss se litt humoristisk på det. Og kanskje er Danske Bank neste ut med nedgradering? Imorgen? En om dagen begynner jo å bli en vane. ;)

Heia Tomra! For det er nettopp den typen verdiskapning Norge trenger, i møtet med fremtiden. Et eventuelt billigsalg ut av landet vil være worst case her IMO.
Redigert 11.10.2023 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
ziik
11.10.2023 kl 12:32 2221

Til info så kan jeg opplyse om at jeg har snitt på 125,3 samt at å drive med kursmanipulering på Hegnar forum tror jeg har lite for seg da de som er her ikke har nok midler til å påvirke kursen nevneverdig. For å si det på en annen måte, de med nok midler til å påvirke kursen har nok bedre ting fåre enn å henge rundt på Hegnar forum 🙂
marketdoctor
11.10.2023 kl 12:26 2170

På sluttauksjon de siste dagene har kursen bare gått opp, så jeg ser at mange har kjøpt isteden for å selge. Det er et godt tegn.
ziik
11.10.2023 kl 12:21 2182

Du føler ikke at danske bank sin analyse fra februar henger litt etter nå som de andre har korrigert for utgiftene av hacker angrepet?
Skal selvfølgelig korrigere listen 🙂
Redigert 11.10.2023 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.10.2023 kl 11:59 2191

Signaliserte vel strengt tatt i går at siste ord var sagt fra meg i går når det gjelder meglerhusenes 'nedgraderingsgalopp' adg Tomra Systems, og har ingen planer om å selge.

Så bare et lite spørsmål angående listen din. Hvorfor tar du ikke med siste kjente kursmål fra Danske Bank 180 NOK som jeg informerte om i går? Ønsker du kanskje å publisere så lavt snitt som mulig ettersom Jyske Banks kursmål 185 NOK heller ikke var med i din opprinnelige publisering? Solgt deg ut og håper på billigere inngang? ;)
Redigert 11.10.2023 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
11.10.2023 kl 09:10 2240

Alle nedgraderinger har ikke ført til kursen har gått den veien som mange aktører ønsker da vil det bli en rekyl opp :) . Alle aksjonærer tror ikke på dem, og har blitt lei av dem. Vi kan se kursen over kr 130 før eller etter 20.Oktober ?
Redigert 11.10.2023 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
ziik
11.10.2023 kl 00:50 2313

Ah, okey. Bare mente å huske at i en av analysene så var et av argumentet for nedgradering at tomra fikk en ekstra kostnad på 120 mill to ganger. Men helt klart bra at det er feil 🙂
Rect Angel
11.10.2023 kl 00:32 2307

Bare å lese børsmeldingen det. Alt står der. Utgiftene i Q4 er ikke kvantifisert. Er vel kanskje for tidlig å gjøre det da. Hackerangrepet blir vel ganske sikkert berørt under Q3 20.oktober.

The incident is not expected to have material impact on revenues, but it has incurred one-off costs of NOK 120
million so far, which will be recognized in the third quarter of 2023. The costs relate to the cyberattack response and improvements in the company's cyber security. Additional costs are expected to be booked in the fourth quarter.

https://newsweb.oslobors.no/message/600525
ziik
11.10.2023 kl 00:23 2306

Var det ikke 120 mill dette kvartalet og 120 mill neste kvartal? Eller var det 120 mill fordelt over to kvartaler? Jeg husker ikke 🤔
Rect Angel
11.10.2023 kl 00:18 2305

Du skal veldig mange år tilbake i tid for å finne lavere P/E i Tomra. Ja, den var vel på over 100 for noen år siden. Tomra er noe så litt sjeldent som et solid selskap som betaler utbytte til aksjonærene og samtidig har et enormt vekstpotensial. Leste et intervju med CEO Tove Strand, som kom fra sjefsstillingen for Europa i Yara hvis jeg ikke husker feil, for en tid tilbake. Når det gjaldt tiltredelsen som CEO i Tomra, uttalte hun bl.a. at hun ikke kunne si nei til en slik mulighet, gitt det enorme vekstpotensialet. Time will show.
Redigert 11.10.2023 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.10.2023 kl 00:12 2242

Lurer jo veldig på hvem som stod bak, men utgiftene rundt hackerangrepet bekymrer ikke meg noe videre. Først og fremst veldig bra at angrepet ikke gjorde større skade enn det gjorde. Og dette er engangskostnader. Og når angrepet først kunne skje, fremstår det som opplagt at sikkerheten ikke var god nok. Tomras teknologi benytter seg av AI, i særdeleshet deep learning, ML og masse ligger i skyen. Dermed sier det seg selv hvor viktig sikkerhet rundt dette er. Så når CEO i børsmeldingen om hackerangrepet forleden uttaler at verdens ypperste ekspertise i etterkant av angrepet har sørget for at 'state of the art' sikkerhetsløsninger nå beskytter Tomras datasystemer, ja da sier iallefall jeg 'blessing i disguise' og utgifter til inntekters erverv i fremtiden den investeringen. Og igjen bravo, bravo for at hackarangrepet gjorde så liten skade som det faktisk gjorde fordi Tomra heldigvis raskt oppdaget hva som foregikk og dermed øyeblikkelig tok nødvendige forhåndsregler.
Redigert 11.10.2023 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
ziik
10.10.2023 kl 23:54 2253

P/E på 23, med andre ord, hvis ikke tomra innfrir forventingene så er fall høyden stor. Men, det gjør han vel også rede for seg ved å si at det er støtte på 7 euro.
ziik
10.10.2023 kl 23:25 2224

Tror analysene fra etter at tomra ble hacket er mest relevante da utgiftene rundt dette er tatt med 🤔
Rect Angel
10.10.2023 kl 22:31 2190

Jyske Bank ja. Fikk meg til å tenke på Danske Bank. Har vel sett kursmål på Tomra fra de også? Etter litt søking på nettet, fant jeg dette, datert 28.februar 2023:

Danske Bank sänker riktkursen för Tomra till 180 norska kronor (184), upprepar behåll - BN

https://www.placera.se/placera/telegram/2023/02/28/tomra-systems-danske-bank-sanker-riktkursen-for-tomra-till-180-norska-kronor-184-upprepar-behall-bn.html

Så har jeg søkt litt i TDN Finans og Finansavisen i perioden fra da dette kursmålet ble satt til i dag, uten å finne noe. Begge disse er har vært flinke til å meddele en rekke senkninger av kursmål (mens det uheldigvis gikk under radaren for begge da Jyske Bank opgraderte til 235 NOK i sommer, for så å senke til 185 NOK nå nettopp, 06.10.2023) så inntil noen her eventuelt opplyser om annet, antas 180 NOK være Danske Banks gjeldende kursmål.

Danske Bank - kursmål 180 NOK

Dermed er jeg fremme ved den lille finurligheten jeg fikk lyst å poste om. La det først være sagt med en gang at jeg legger til grunn at alle kursmål her (se ziiks innlegg 10.10.2023 kl 12:51 for alle kursmål bortsett fra Danske Banks), oppriktig er satt i beste mening, basert på hver enkelt analytikers analyse av Tomra Systems.

Men hvori ligger så finurligheten? Jo, sett fra en norsk aksjonærs ståsted helt klart i at 'det er av sine egne man skal ha det', slik det stundom sies.

Gjennomsnittlig kursmål 3 norskbaserte meglerhus (ABG, Carnegie, DnB):

118 NOK

Gjennomsnittlig kursmål 6 utenlandsbaserte meglerhus (Barclay, Danske Bank, Jyske Bank, Kepler, Morgan Stanley, SEB):

162.50 NOK

Da gjenstår det å se om det popper opp flere nedgraderinger før Q3, 20.oktober. Fra min side blir det, 'som vanlig', primært nyheter som postes på forumet.


Så får Michel Doepke i DER AKTIONÄR få siste ord i kveld når det gjelder betraktninger rundt kursmål og Tomras fremtidsutsikter.

Tomra Systems in front of numbers: price targets reduced - that's expected

Today, 10:33 ‧ Michel Doepke

The Norwegian mechanical engineering company Tomra Systems plans to present its figures for the third quarter on October 20th. Political headwinds in Great Britain, weak margins and a cyber attack have recently hit the Scandinavians. DER AKTIONÄR takes a look at the latest price target adjustments and current estimates.

Before the figures, Henrik Hallengreen Laustsen from Jyske Bank reiterated his buy recommendation, but adjusted the price target significantly downwards by 50 to 185 Norwegian krone (around 16.11 euros). The experts at ABG Sundal Collier are also dampening their expectations ahead of the quarterly results. The investment bank has confirmed the “Hold” vote; the target price is now 120 crowns (10.44 euros), a quarter below the previously determined fair value.

Low expectations

Given the various stress factors and the growing skepticism among analysts, the bar for Tomra Systems is comparatively low. The experts expect sales of 3.63 billion crowns (314 million euros) and an EBIT of 456 million crowns (39.4 million euros). The bottom line is that Tomra Systems could have made an adjusted profit of 1.04 crowns per share (0.09 euros). However, all three forecasts imply increases compared to the third quarter of 2022.

Tomra Systems acts on the cutting edge and has positioned itself in a lucrative niche with its innovative collection and sorting machines. If the management around company leader Tove Andersen gets a lasting grip on the margins –, which have come under pressure mainly due to supply chain problems –, the share is likely to be significantly higher in the medium to long term write down.

Admittedly, with a P / E ratio of 23 for 2024, the Tomra share is still not a real bargain. Rarely has the value been traded so favorably. Courageous investors rely on good quarterly figures and are gaining ground. A stop at 7.00 euros secures downwards.

https://www.deraktionaer.de/artikel/medien-ittk-technologie/tomra-systems-vor-zahlen-kursziele-reduziert-das-wird-erwartet-20340808.html
Redigert 10.10.2023 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
10.10.2023 kl 14:17 2229

Skjønner jo selvfølgelig at disse aktørene og deres nedgraderinger, iallefall på kort sikt, har stor betydning for kursutviklingen. Litt flåsete kan man vel si at når også Investech nå dukker opp og salter såret etter dette massive, kollektive kjøret av nedgraderinger fra meglerhusenes side, ja da kan man så smått begynne å tro på at en reaksjon opp nærmer seg...?

Personlig sitter jeg altså langsiktig i aksjen, og troen på selskapet er på ingen måte svekket. Snarere tvert imot. Begrunner dette med nyhetsbildet, direkte og indirekte (politiske føringer, lovvedtak etc.), relatert til selskapet. Selv om det ennå er tidlig i verden her, blir det veldig spennede å følge utviklingen innen selskapets nye divisjon Tomra Horizon fremover. Den har jeg har store forventninger til. Videre synes jeg ny CEO Tove Andersen inngir tillit og fremstår som en god arvtager etter smått legendariske Stefan Ranstrand.

PS) Vet ikke om din opplistning av kursmål ellers er komplett, men du mangler iallefall meglerhuset med det høyeste kursmålet jeg kjenner til (så der har du en sjanse til å pynte litt på snittet ditt):

Jyske Bank - 185 NOK (nedgradert fra 235 NOK i går 09.10.)
Redigert 10.10.2023 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
ziik
10.10.2023 kl 12:51 2271

Mange spenstige kurskutt fra husene i det siste:
Lar de gamle kursmålene fra samme analytiker stå igjen men snittet er korrigert.

- 20/10 ABG kutter fra 120 til 60
- 19/10 Pareto kutter fra 160 til 110
- 16/10 Arctic Securities kutter fra 153 til 120
- 11/10: Nordea kutter fra 139 til 105
- 10/10: ABG kutter fra 160 til 120
- 9/10: Jyske bank kutter fra 235 til 185
- 9/10 : Kepler kutter fra 199 til 155
- 5/10: Morgan Stanley kutter fra 175 til 150
- 3/10: Carnegie kutter fra 153 til 94
- 2/10: SEB kutter fra 180 til 135
- 2/8: Barclays kutter fra 205 til 170
- 14/7: DnB kursmål 140
- 28/2: Danske bank kutter fra 184 til 180( her bør det taes med at i motsetning til de andre så har ikke danske bank korrigert for utgiftene til hacker angrepet)

Median kursmål blir da 133,6kr.

Fra Investtech automatiske analyse den 6/10:

Tomra Systems ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har solgt til stadig lavere kurser for å komme seg ut av aksjen, og indikerer en negativ utvikling for bedriften. Aksjen har tatt ut objektivet ved 113 kroner etter brudd på en rektangelformasjon. Kursen har nå steget noe igjen, men formasjonen indikerer videre nedgang. Det er ingen støtte i kursdiagrammet og en videre nedgang indikeres. Ved reaksjoner opp har aksjen motstand ved cirka 155 kroner. Volumtopper og volumbunner korresponderer dårlig med topper og bunner i kursen. Dette bekrefter trendbildet. RSI divergerer positivt mot kursen, noe som indikerer mulighet for en reaksjon opp. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Selg
Redigert 20.10.2023 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
09.10.2023 kl 20:13 2414

Tomra Collection Solutions.

Da nærmer det seg i Ungarn. Landets ca. 10 millioner innbyggere får begynne å pante glassflasker, plastflasker og bokser når pantesystemet åpnes 1.januar 2024.

Mol: The network of the new beverage packaging redemption system is being formed

October 09, 2023. 14:15

According to the information, during the redemption process, the user can choose the form in which he requests reimbursement of the redemption fee. The consideration for redeemed bottles is printed in the form of an automatic voucher that can be purchased or exchanged for cash in a particular store or chain.

On the other hand, with the help of a barcode scanner built into the vending machine, the registered customer can identify himself with his electronic customer code using his phone, and the redemption fee is automatically credited to his bank account recorded in his customer profile.

The redemption fee can also be offered to a charity by choosing the option indicated on the automatic display. Thus, during a given period, the amounts offered are transferred to the beneficiary at the end of the period.

The announcement recalled that MOHU had previously completed the procurement process for the redemption machines required for the system. TOMRA Collection Hungary Kft and ENVIPCO HOLGIND NV were selected for the procedure.

Both companies that manufacture return vending machines have decades of expertise in the field of machine recovery of beverage packaging, and have been involved in the development of national redemption systems in many countries around the world. The devices are operated by MOHU Mol to the retail units, registration and contracting are required for this.

Retail units that want to join the system voluntarily can continue to register with MOHU, he added.

From the beginning of next year, the packaging of all glass, metal and plastic bottled beverage products with redemption markings will be able to be returned to about 2000 redemption points, REpont; the network will be constantly expanding with new connectors, Mol informed MTI on Monday.

According to the announcement, the essence of the mandatory redemption system for domestically marketed redemption fee products is that when all glass, metal and plastic bottled beverage products are sold, the customer pays a uniform redemption fee of HUF 50 per bottle, which he returned after redeeming the bottle.

This method is one of the most effective from an environmental point of view because it motivates the consumer to take the bottle back and its material can be recycled in the circular economy.

Mol highlighted the goal of 90 percent recycling of plastic and glass bottles as well as metal beverage cans within 3 years.

From 1 January next year, bottles that were placed on the market after 1 January 2024 may be redeemed and have a new barcode compared to the previous packaging.

Manufacturers must register bottles that comply with the new marking provisions at MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. Product registration will start soon, MOHU will keep the manufacturers informed of this process.

During the transitional period provided by law, bottles may be placed on the market without a new marking until 30 June 2024, after which only cylinders marked with a redemption fee may be placed on the market. Beverage packaging placed on the market without marking and redemption fees may still remain on store shelves, which will not be redeemable at RE points, they explained.

According to the regulations coming into force next January, redemption must be provided by machine to stores with a sales area of more than 400 square meters, the majority of which comes from food sales. Shops with a smaller sales area may also join the system on a voluntary basis if the conditions for operating the automatic redemption device are accepted.

At the start of almost 2000, and then with the gradual connection of the partners, it is planned that there will be redemption vending machines in 4-5000 stores. Shops can also connect to the system as a manual redemption point if they want to provide the redemption manually with the support of a mobile application.

The contracted and available redemption points will be published on the MOHU website and in the soon-to-reach REpont application.

https://tenyek.hu/cikkek/mol-alakul-az-uj-italcsomagolas-visszavaltasi-rendszer-halozata


Mandatory redemption: they revealed how we will get our money back and what logo to look for on the products

October 09, 2023

From the beginning of next year, the packaging of all glass, metal and plastic bottled beverage products with redemption markings will be able to be returned to about 2,000 redemption points, REpont. The network will be constantly expanding with new connectors, Mol informed.

https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/hirek/kotelezo-visszavaltas-elarultak-hogyan-kapjuk-vissza-majd-a-penzunket-es-milyen-logot-kell-keresni-a-termekeken/


Nok en gruve-story om suksess som overgår forventningene, takket være Tomras, tilsynelatende overlegne, XRT sorteringsteknologi.

South Crofty pre-con, ore sorting test work implies improved project economics, Cornish Metals says

Posted by Daniel Gleeson on 9th October 2023

Cornish Metals Inc has received results back from TOMRA Sorting GmbH that indicate X-ray Transmission (XRT) sensor-based sorting could be a viable option for its South Crofty tin project in the UK.

The feasibility study on South Crofty, a iconic former producing copper and tin mine with first documented production history dating back to 1592, is advancing on schedule with a substantial amount of the study completed, Cornish Metals said. The mine was the last tin operation in Cornwall to close in 1998.
...
The XRT ore sorter test work of bulk composite samples was completed by TOMRA Sorting GmbH, with the HLS test work of bulk composite samples completed by Wardell Armstrong International.

Cornish Metals said: “The test work results confirm the upgrading potential of South Crofty mineralisation and enables continuation of the process design optimisation work to reduce the size of the mineral processing plant and materially lower capital costs, operating costs and environmental footprint.”

Richard Williams, CEO and Director of Cornish Metals, said the company expected the mineralisation at South Crofty to respond well to XRT ore sorting, but these results exceeded “our most optimistic expectations”.

He added: “We expect this result will have a positive effect on the project economics, allowing for lower power consumption and a smaller process plant and therefore lower capital and operating costs.”

https://im-mining.com/2023/10/09/south-crofty-pre-con-ore-sorting-test-work-implies-improved-project-economics-cornish-metals-says/
Redigert 09.10.2023 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
08.10.2023 kl 21:23 2553

En slikkelig godbit av en nyhet om hvordan Tomra Recycling nå også erobrer Midt-Østen.

Når noen først har blitt Tomras kunde innen Recycling, Mining eller Food, forblir erfaringsmessig disse Tomra-kunder. Så god teknologi og gode produkter tilbyr nemlig Tomra, og ikke minst så godt tar nemlig Tomra vare på sine partnere/kunder, ser og analyserer hver enkelts kundes behov og designer løsninger deretter. Således ser iallefall jeg et kjempepotensial i denne nyheten om partnerskapet med Imdaad når det gjelder en stor og til nå for Tomra en i stor grad utappet region!

Facilities Management Powerhouse: Imdaad

Kasun Illankoon 
October 6, 2023

In the ever-changing world of business, few figures shine as brightly as Mr. Jamal Abdulla Lootah, the Group CEO of Imdaad. As a driving force behind one of the UAE’s foremost integrated facilities management companies, his leadership has propelled the organization to new heights. Today, we delve into the remarkable journey of Imdaad under his guidance, exploring the company’s 2023 performance, transformative evolution, innovative initiatives, sustainability efforts, industry prospects, leadership insights, and future expansion plans.
...
Reducing carbon emissions by 50% is another ambitious goal for Imdaad, and it has taken significant steps to achieve it. The company’s waste collection vehicles run on biodiesel and utilize biocatalysts, contributing to a greener environment.

 Imdaad has also actively sought partnerships with technology-focused organizations and startups to elevate waste management operations. Collaborations with companies like Tomra have resulted in sensor-based sorting technology being installed at the FARZ MRF, making it the UAE’s first automated MRF. These partnerships are not only beneficial to the environment but also to all stakeholders involved
...
Looking ahead, Imdaad has ambitious plans for the future. The company is eager to bring its integrated services to a broader region, extending its footprint beyond the UAE.

 Imdaad has strategically ventured into new markets, aiming to provide its innovative facilities management solutions to a global audience. Notable expansions include operations in Oman, where Imdaad partners with be’ah (Oman Environmental Service Holding Company) to offer waste collection services in Al Batinah and Musandam Governorates.
...
In summary, Mr. Jamal Abdulla Lootah’s leadership has propelled Imdaad into a pioneering force, revolutionizing integrated facilities management through innovation, sustainability, and regional expansion.

https://www.cbnme.com/interviews/facilities-management-powerhouse-imdaad/

FARZ MRF som altså satser på Tomra-teknologi

FARZ MRF

https://www.farz.ae/


Quelen Fruit Packing Merquén is supported by Tomra Food in the walnut classification

October 06, 2023
Corporate news

TOMRA Food provides solutions that optimize the selection processes of a multitude of sectors, including walnuts. He has been implementing his teams in Chile for almost 20 years, obtaining a response from companies that, like Quelen Fruit, They are very pleased to have TOMRA's advanced technologies and local service.

https://www.portalfruticola.com/noticias/2023/10/06/quelen-fruit-con-packing-merquen-cuenta-con-las-soluciones-de-tomra-food-para-optimizar-su-clasificacion-de-nueces/


Om det kommende pantesystemet i Polen.

Returnable bottles will gain new labels. An important change of regulations enters into force

October 6, 2023, 12:03
Bartłomiej Ciepielewski

https://strefabiznesu.pl/butelki-zwrotne-zyskaja-nowe-etykiety-wazna-zmiana-przepisow-wchodzi-w-zycie/ar/c3-17957001
Redigert 08.10.2023 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
06.10.2023 kl 14:58 2756

Tid 06.10.2023, 13:52:09
MeldingsID 600952
UtstederID TOM
Marked Oslo Børs

TOMRA: Invitation to 3Q 2023 Presentation

TOMRA's third quarter 2023 results will be released on Friday, 20 October 2023.

President & CEO Tove Andersen and CFO Eva Sagemo will present the results at 08:00 CEST.

The presentation will be sent via live webcast. Questions to the speakers can be directed using the Q&A-tool embedded in the webcast and will be addressed towards the end of the presentation.

A recorded version of the webcast will be available shortly after the webcast has concluded.

Link to the webcast: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20231020_1/

All written materials including interim report, presentation and spreadsheet with key figures will be available on www.tomra.com (Investor Relations section) 07:00 CEST on the reporting day. https://www.tomra.com/en/investor-relations

Asker, 6 October 2023 TOMRA Systems ASA

For further information, please contact:

Daniel Sundahl, Head of Investor Relations Tel: +47 913 61 899

https://newsweb.oslobors.no/message/600952
marketdoctor
06.10.2023 kl 07:31 2860

Victoria (a state in Australia):
Deposit system to start in Nov.2023
https://www.theage.com.au/politics/victoria/victorians-will-collect-10-for-used-cans-and-bottles-from-november-20230414-p5d0h9.html

Romania:
Deposit system to be implemented Dec.2023

Hungary:
Deposit system to be implemented Jan.2024
Redigert 06.10.2023 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
05.10.2023 kl 22:45 2975

Tomra Food. Partnerskap Nord-Amerika.

PACKER TECH

Tomra Food and Van Doren Sales strengthen partnership

By THE PACKER STAFF October 5, 2023

Tomra Food and Van Doren Sales have renewed their partnership and commitment to serving customers driven by shared values and goals.

https://www.thepacker.com/news/packer-tech/tomra-food-and-van-doren-sales-strengthen-partnership


Tomra Collection Solutions. Åpningen av pantesystem nærmer seg for Romanias ca. 20 millioner innbyggere

VIDEO / Doinița MIHAI, Tomra: Consumers look at the functionality of vending machines for beverage containers

De editorial
October 4, 2023

In partnership with retailers of all sizes, TOMRA has so far distributed an infrastructure to take over 2.2 billion packages, which would represent about 50% of the first year's collection objective.

https://cursdeguvernare.ro/video-doinita-mihai-tomra-consumatorii-privesc-la-functionalitatea-automatelor-de-returnare-a-recipientelor-de-bauturi.html


Tomra Recycling. Konsortium søker å bedre kvaliteten på resirkulert aluminium fra vrakede bildeler slik at denne kan gjenbrukes til produksjon av nye bildeler.

RESEARCH PROJECT KANAL TESTS THE RECYCLABILITY OF ALUMINUM PRODUCTION SCRAP FROM THE AUTOMOTIVE INDUSTRY

Published: 05. October 2023

A consortium of industry representatives, including TOMRA and Gerhard Lang Recycling GmbH, merged into the research project KANAL „ cycle system for functional aluminum new scrap recycling from automobile production using LIPS “ and will prove in the next three years that aluminum is capable of circulation.

https://www.bvse.de/schrott-elektronikgeraete-recycling/nachrichten-schrott-eschrott-kfz/10170-forschungsprojekt-kanal-erprobt-kreislauffaehigkeit-von-aluminium-produktionsschrott-aus-der-automobilindustrie.html


Tomra Recycling. Messe Polen.

POLECO 2023 – the power of exposure and the richness of the program
 
• October 5, 2023•    

Over 7,000 square meters of exhibition offer - this is how the upcoming POLECO fair, a key event for the environmental protection and municipal services industry, is growing.
...
Good practices in waste management

For the conference "Good practices in waste management. Let's talk about ... vol. 2 "will be invited by the organizers: MTP Group, TOMRA and TOMRA Talks, Waste Management and Recycling Cluster – National Key Cluster and PlasticsEurope Polska Foundation.

Co-organizers of the – TOMRA and TOMRA Talks – conferences will discuss the path entitled „ Holistic resource management in Poland ”. It will be an opportunity to analyze the Polish holistic model and try to answer the question of what to do to reach 65 percent. level of municipal waste recycling.

During panel discussions of the Waste Management and Recycling Cluster, experts will talk about barriers and directions of development of the circular economy, including recycling in areas including plastic waste, waste, used tires and batteries. They will talk about the development paths of enterprises in the area of recycling and recovery, which results in obtaining new innovative and circular products.

Plastic recycling – present and future - this is part of the conference, whose patron is the PlasticsEurope Polska Foundation, representing the European and Polish plastics industry.

https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/POLECO-2023-Potega-ekspozycji-i-bogactwo-programu-14023.html


Tomra Food. Intervju med Tomras Mundoagro, Jacinto Trigo, 'regional director for the Americas', i forbindelse med gigamessen 'Fruit Attraction 2023' som nå pågår i Madrid, ESP.

TOMRA Food presents Spectrim, the optical calibration platform for fresh products at Fruit Attraction 2023

OCTOBER 4, 2023
...
Innovation is located as one of the strategic pillars of the TOMRA Food firm and that impacts each of its processes. This was confirmed in an interview with Mundoagro, Jacinto Trigo, regional director for the Americas. “ At TOMRA we invest 8% of our income in research and development, which generates the financial muscle to be able to invest. We have development centers in New Zealand and Germany and in other parts of the world to have a global view ”.

https://mundoagro.cl/tomra-food-presenta-spectrim-la-plataforma-optica-de-calibrado-de-productos-frescos-en-fruit-attraction-2023/


Tomra Food. Mer fra 'Fruit Attraction 2023' i Madrid.

Tomra Food focuses its efforts on the Latin American customer in Fruit Attraction

TOMRA showcased its industry-leading solutions and demonstrated that it is in an unbeatable position to support citrus and other fruit and vegetable packaging plants in both Europe and Latin America. Its customer support service has also been reinforced thanks to its new European center located in Valencia.

Markets 05/10/2023

TOMRA Food has presented its classification and grading solutions, processing and post-harvest solutions at the international Fruit Attraction fair held in Madrid.

https://revistamercados.com/tomra-food-centra-sus-esfuerzos-en-el-cliente-latinoamericano-en-fruit-attraction/


Tomra Food. Poteter.

Bredel hose pump plays an integral role in ‘spud bashing’

October 4, 2023

The TOMRA Dry Peel Separator (DPS) uses Bredel as a dry-waste pump which enables food processors to reduce water usage and recover the potato skin and starch for use in animal feed or anaerobic digestion (biogas).  

The steam peeled skin is separated using centrifugal force inside the TOMRA DPS and avoids the need for brush separators and water. From a drum that rotates at high speed, the peel waste flows to the Bredel hose pump, which transfers the material to the food processor’s storage location. 
...
Today, 85% of the world’s French fries are processed by various TOMRA equipment and its range of peeling solutions are used by the likes of Lamb Weston EMEA. Deploying a DPS makes a food processor’s operation more efficient and minimises food waste.

https://www.cbn.co.za/industry-news/pumps-valves-fluid-technology/bredel-hose-pump-plays-an-integral-role-in-spud-bashing/
Slettet bruker
05.10.2023 kl 20:06 3033

Det er direkte løgn:
https://www.marketscreener.com/quote/stock/TOMRA-SYSTEMS-ASA-1413304/consensus/
5 kvartalet på rad under konsensus.

PS: IKKE bruk sidene til marketscreener ukritisk. Sjekk ALLTID fakta der. Så er ikke de siste analyser med. Bruker du sida i tillegg til annet kan de brukes.
marketdoctor
05.10.2023 kl 18:45 3062

monitor1: Alt dette viser at du ikke kan plus regning en gang. Fra nå av vil jeg ikke bruke et sekund av min tid på en som er så D. :)
Slettet bruker
05.10.2023 kl 18:24 3048

Og for the record: Jeg har fortsatt ikke kommet med noen kursmål for den, og fordi du kaster så mye dritt, så har jeg ikke tenkt å meddele deg hva i såfall mine kursmål blir. 👿
Slettet bruker
05.10.2023 kl 18:17 3048

At man ikke har regler for slike tullinger som deg: Jeg har aldri eid en eneste Tomra aksje. Forøvrig så hadde DNB en analyse i februar med kursmål 140. Om vi ser hva som har skjedd med verdens grønne aksjer siden da ( du har så store skylapper at du ikke har fått med deg at de i snitt har falt 40- 50%..Altså et fall på flere 1000 milliarder dollar), så ville kursmålet vært 70-85 ren matimatisk. Flere analytikere mener at fortjeneste per aksje i 2026 kan bli så lav som 3,50…og da snakker vi om gamle analyser.
Mitt poeng var at man ikke skal vurdere TOM ( eller andre aksjer) utfra et historisk perspektiv, men utfra dagens kjente forhold. Da er vi i røff sjø, av flere grunner: UK, hacking, økt konkurranse, lavere marginer, høyre kostnader og tomme statskasser, for å nevne noen.
Det VAR mitt poeng. Det ser ut til at du er tungt investert i TOM, og da håper jeg på basis av din usaklige piss at det går veldig dårlig med dine investeringer.
Jeg er 91% på sidelinja, og de skal nok inn på et tidspunkt. Om TOM faller tilstrekkelig så er det en mulighet for at jeg kjøper noe der, men nå er det så mange andre selskaper som er såpass mye billigere, at TOM pt. ikke er aktuell. TOM står ikke på lista over shortede selskaper ( mer enn 0,5%), så hva du skal med det må da gudene vite.
Redigert 05.10.2023 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
05.10.2023 kl 10:25 3118

Det finnes mange shortere som sitter med short i Tomra under nåværende kurs. De kommer til å tape MYE. :) Lykke til dere. Jeg gleder meg til 20.oktober når Q3 rapporten skal legges fram.
Redigert 05.10.2023 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
04.10.2023 kl 23:31 3223

Monitor1: Q2, Q3, Q4 har Tomra alltid levert over kr 1.x. Hvis du legger sammen tallene så ser du hvor mye Tomra skal tjene i år. Kan du ikke plus regning :). Så du var en av dem som ble lurt av Carnegie og solgt dine Tomra aksjer billig igår. Du ønsker at kursen for Tomra skal falle ned slik du kan kjøpe dem tilbake. Du kan ringe og spørre Carnegie om det. You can dream on :)
Redigert 04.10.2023 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2023 kl 23:06 3223

Jeg ser at du har det med å skyta fra hofta uten at du kommer med fakta.. jfr.dine innholdsløse kommentarer på Yara tråder.
Jeg begrunner tross alt hva jeg påstår. Hvem har nytte av kommentarer som « Den skal langt under 400», når du ikke BEGRUNNER det. Helt verdiløs.
Redigert 04.10.2023 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2023 kl 22:53 3243

Veldig tydelig at du ikke følger meg. Da hadde du visst at jeg ALDRI shorter, og jeg handler heller ikke derivater, eller andre instrumenter. Jeg handler kun aksjer. Jeg er forøvrig ikke den eneste som mener at de vil slite med å komme over en fortjeneste på 3 kroner neste år. 3,25 er et fornuftig mål, som forutsetter ikke veldig mange krumspring.
Til slutt: De har nå levert betydelig dårligere enn signalisert i 5 kvartaler. En aksje faller ALDRI uten grunn. Så man bør gjøre hjemmeleksa, samt vurdere hva den bringer fremover.
Og nei: Jeg har ikke påstått at du skal kjøpe/selge aksjen. Jeg har heller ikke satt et kursmål, noe jeg kun gjør når jeg har gått dypere i en aksje. Så om du ikke liker det jeg skriver: Kom med noe saklig istedenfor bare galle.
Har du forøvrig fått med deg at grønne aksjer worldwide har falt med mer 40-50% på veldig kort tid?
Redigert 04.10.2023 kl 23:02 Du må logge inn for å svare