Tomra Systems - nyheter

Rect Angel
TOM 29.12.2022 kl 00:30 80457

Slik jeg ser det, er Tomra Systems et fantastisk, grønt teknologiselskap. Globalt ledende og perfekt rigget for å betjene sterkt økende etterspørsel innen alle selskapets forretningsområder, i tiår fremover. Velger å starte denne tråden på forumet for 'Grønne aksjer'.

Har benyttet kursfallet den senere tid til å ta en posisjon i Tomra Systems. Dette fordi jeg er av den oppfatning at man skal lete lenge etter et mer opplagt langsiktig investeringsobjekt. Best mulig kurs er selvsagt å foretrekke, men er ikke så veldig opptatt av kortsiktige bevegelser i aksjekursen. Hensikten med denne trådstarten er primært å poste noen lenker av og til, til nyheter jeg måtte komme over som følge av at jeg er interessert i hva som skjer i og rundt selskapet (*). Bare hos Nordnet er det 7 819 aksjeieiere i Tomra Systems, ifølge megleren. Så selv om det er 'helt stille' rundt selskapet her på forumet, tenker jeg likevel at det kan være et visst 'marked' for litt nytt, en gang i blant.


Quick-change MRF

Santa Barbara County’s Resource Center sorts MSW and single-stream recyclables using the same circuit with Tomra Autosort units to reduce landfilling.

December 28, 2022
Rick Zettler

https://www.recyclingtoday.com/article/santa-barbara-county-resource-center-processes-msw-and-single-stream-recyclables/



* Hvis artikler er på et annet språk enn engelsk eller norsk, gjengis overskriftene oversatt til engelsk mens lenken er til artikkelen på originalspråk slik at man selv kan velge hvilket språk man eventuelt ønsker å oversette artikkelen til
Redigert 05.10.2023 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
08.10.2023 kl 21:23 2669

En slikkelig godbit av en nyhet om hvordan Tomra Recycling nå også erobrer Midt-Østen.

Når noen først har blitt Tomras kunde innen Recycling, Mining eller Food, forblir erfaringsmessig disse Tomra-kunder. Så god teknologi og gode produkter tilbyr nemlig Tomra, og ikke minst så godt tar nemlig Tomra vare på sine partnere/kunder, ser og analyserer hver enkelts kundes behov og designer løsninger deretter. Således ser iallefall jeg et kjempepotensial i denne nyheten om partnerskapet med Imdaad når det gjelder en stor og til nå for Tomra en i stor grad utappet region!

Facilities Management Powerhouse: Imdaad

Kasun Illankoon 
October 6, 2023

In the ever-changing world of business, few figures shine as brightly as Mr. Jamal Abdulla Lootah, the Group CEO of Imdaad. As a driving force behind one of the UAE’s foremost integrated facilities management companies, his leadership has propelled the organization to new heights. Today, we delve into the remarkable journey of Imdaad under his guidance, exploring the company’s 2023 performance, transformative evolution, innovative initiatives, sustainability efforts, industry prospects, leadership insights, and future expansion plans.
...
Reducing carbon emissions by 50% is another ambitious goal for Imdaad, and it has taken significant steps to achieve it. The company’s waste collection vehicles run on biodiesel and utilize biocatalysts, contributing to a greener environment.

 Imdaad has also actively sought partnerships with technology-focused organizations and startups to elevate waste management operations. Collaborations with companies like Tomra have resulted in sensor-based sorting technology being installed at the FARZ MRF, making it the UAE’s first automated MRF. These partnerships are not only beneficial to the environment but also to all stakeholders involved
...
Looking ahead, Imdaad has ambitious plans for the future. The company is eager to bring its integrated services to a broader region, extending its footprint beyond the UAE.

 Imdaad has strategically ventured into new markets, aiming to provide its innovative facilities management solutions to a global audience. Notable expansions include operations in Oman, where Imdaad partners with be’ah (Oman Environmental Service Holding Company) to offer waste collection services in Al Batinah and Musandam Governorates.
...
In summary, Mr. Jamal Abdulla Lootah’s leadership has propelled Imdaad into a pioneering force, revolutionizing integrated facilities management through innovation, sustainability, and regional expansion.

https://www.cbnme.com/interviews/facilities-management-powerhouse-imdaad/

FARZ MRF som altså satser på Tomra-teknologi

FARZ MRF

https://www.farz.ae/


Quelen Fruit Packing Merquén is supported by Tomra Food in the walnut classification

October 06, 2023
Corporate news

TOMRA Food provides solutions that optimize the selection processes of a multitude of sectors, including walnuts. He has been implementing his teams in Chile for almost 20 years, obtaining a response from companies that, like Quelen Fruit, They are very pleased to have TOMRA's advanced technologies and local service.

https://www.portalfruticola.com/noticias/2023/10/06/quelen-fruit-con-packing-merquen-cuenta-con-las-soluciones-de-tomra-food-para-optimizar-su-clasificacion-de-nueces/


Om det kommende pantesystemet i Polen.

Returnable bottles will gain new labels. An important change of regulations enters into force

October 6, 2023, 12:03
Bartłomiej Ciepielewski

https://strefabiznesu.pl/butelki-zwrotne-zyskaja-nowe-etykiety-wazna-zmiana-przepisow-wchodzi-w-zycie/ar/c3-17957001
Redigert 08.10.2023 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
06.10.2023 kl 14:58 2876

Tid 06.10.2023, 13:52:09
MeldingsID 600952
UtstederID TOM
Marked Oslo Børs

TOMRA: Invitation to 3Q 2023 Presentation

TOMRA's third quarter 2023 results will be released on Friday, 20 October 2023.

President & CEO Tove Andersen and CFO Eva Sagemo will present the results at 08:00 CEST.

The presentation will be sent via live webcast. Questions to the speakers can be directed using the Q&A-tool embedded in the webcast and will be addressed towards the end of the presentation.

A recorded version of the webcast will be available shortly after the webcast has concluded.

Link to the webcast: https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20231020_1/

All written materials including interim report, presentation and spreadsheet with key figures will be available on www.tomra.com (Investor Relations section) 07:00 CEST on the reporting day. https://www.tomra.com/en/investor-relations

Asker, 6 October 2023 TOMRA Systems ASA

For further information, please contact:

Daniel Sundahl, Head of Investor Relations Tel: +47 913 61 899

https://newsweb.oslobors.no/message/600952
marketdoctor
06.10.2023 kl 07:31 2982

Victoria (a state in Australia):
Deposit system to start in Nov.2023
https://www.theage.com.au/politics/victoria/victorians-will-collect-10-for-used-cans-and-bottles-from-november-20230414-p5d0h9.html

Romania:
Deposit system to be implemented Dec.2023

Hungary:
Deposit system to be implemented Jan.2024
Redigert 06.10.2023 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
05.10.2023 kl 22:45 3097

Tomra Food. Partnerskap Nord-Amerika.

PACKER TECH

Tomra Food and Van Doren Sales strengthen partnership

By THE PACKER STAFF October 5, 2023

Tomra Food and Van Doren Sales have renewed their partnership and commitment to serving customers driven by shared values and goals.

https://www.thepacker.com/news/packer-tech/tomra-food-and-van-doren-sales-strengthen-partnership


Tomra Collection Solutions. Åpningen av pantesystem nærmer seg for Romanias ca. 20 millioner innbyggere

VIDEO / Doinița MIHAI, Tomra: Consumers look at the functionality of vending machines for beverage containers

De editorial
October 4, 2023

In partnership with retailers of all sizes, TOMRA has so far distributed an infrastructure to take over 2.2 billion packages, which would represent about 50% of the first year's collection objective.

https://cursdeguvernare.ro/video-doinita-mihai-tomra-consumatorii-privesc-la-functionalitatea-automatelor-de-returnare-a-recipientelor-de-bauturi.html


Tomra Recycling. Konsortium søker å bedre kvaliteten på resirkulert aluminium fra vrakede bildeler slik at denne kan gjenbrukes til produksjon av nye bildeler.

RESEARCH PROJECT KANAL TESTS THE RECYCLABILITY OF ALUMINUM PRODUCTION SCRAP FROM THE AUTOMOTIVE INDUSTRY

Published: 05. October 2023

A consortium of industry representatives, including TOMRA and Gerhard Lang Recycling GmbH, merged into the research project KANAL „ cycle system for functional aluminum new scrap recycling from automobile production using LIPS “ and will prove in the next three years that aluminum is capable of circulation.

https://www.bvse.de/schrott-elektronikgeraete-recycling/nachrichten-schrott-eschrott-kfz/10170-forschungsprojekt-kanal-erprobt-kreislauffaehigkeit-von-aluminium-produktionsschrott-aus-der-automobilindustrie.html


Tomra Recycling. Messe Polen.

POLECO 2023 – the power of exposure and the richness of the program
 
• October 5, 2023•    

Over 7,000 square meters of exhibition offer - this is how the upcoming POLECO fair, a key event for the environmental protection and municipal services industry, is growing.
...
Good practices in waste management

For the conference "Good practices in waste management. Let's talk about ... vol. 2 "will be invited by the organizers: MTP Group, TOMRA and TOMRA Talks, Waste Management and Recycling Cluster – National Key Cluster and PlasticsEurope Polska Foundation.

Co-organizers of the – TOMRA and TOMRA Talks – conferences will discuss the path entitled „ Holistic resource management in Poland ”. It will be an opportunity to analyze the Polish holistic model and try to answer the question of what to do to reach 65 percent. level of municipal waste recycling.

During panel discussions of the Waste Management and Recycling Cluster, experts will talk about barriers and directions of development of the circular economy, including recycling in areas including plastic waste, waste, used tires and batteries. They will talk about the development paths of enterprises in the area of recycling and recovery, which results in obtaining new innovative and circular products.

Plastic recycling – present and future - this is part of the conference, whose patron is the PlasticsEurope Polska Foundation, representing the European and Polish plastics industry.

https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/POLECO-2023-Potega-ekspozycji-i-bogactwo-programu-14023.html


Tomra Food. Intervju med Tomras Mundoagro, Jacinto Trigo, 'regional director for the Americas', i forbindelse med gigamessen 'Fruit Attraction 2023' som nå pågår i Madrid, ESP.

TOMRA Food presents Spectrim, the optical calibration platform for fresh products at Fruit Attraction 2023

OCTOBER 4, 2023
...
Innovation is located as one of the strategic pillars of the TOMRA Food firm and that impacts each of its processes. This was confirmed in an interview with Mundoagro, Jacinto Trigo, regional director for the Americas. “ At TOMRA we invest 8% of our income in research and development, which generates the financial muscle to be able to invest. We have development centers in New Zealand and Germany and in other parts of the world to have a global view ”.

https://mundoagro.cl/tomra-food-presenta-spectrim-la-plataforma-optica-de-calibrado-de-productos-frescos-en-fruit-attraction-2023/


Tomra Food. Mer fra 'Fruit Attraction 2023' i Madrid.

Tomra Food focuses its efforts on the Latin American customer in Fruit Attraction

TOMRA showcased its industry-leading solutions and demonstrated that it is in an unbeatable position to support citrus and other fruit and vegetable packaging plants in both Europe and Latin America. Its customer support service has also been reinforced thanks to its new European center located in Valencia.

Markets 05/10/2023

TOMRA Food has presented its classification and grading solutions, processing and post-harvest solutions at the international Fruit Attraction fair held in Madrid.

https://revistamercados.com/tomra-food-centra-sus-esfuerzos-en-el-cliente-latinoamericano-en-fruit-attraction/


Tomra Food. Poteter.

Bredel hose pump plays an integral role in ‘spud bashing’

October 4, 2023

The TOMRA Dry Peel Separator (DPS) uses Bredel as a dry-waste pump which enables food processors to reduce water usage and recover the potato skin and starch for use in animal feed or anaerobic digestion (biogas).  

The steam peeled skin is separated using centrifugal force inside the TOMRA DPS and avoids the need for brush separators and water. From a drum that rotates at high speed, the peel waste flows to the Bredel hose pump, which transfers the material to the food processor’s storage location. 
...
Today, 85% of the world’s French fries are processed by various TOMRA equipment and its range of peeling solutions are used by the likes of Lamb Weston EMEA. Deploying a DPS makes a food processor’s operation more efficient and minimises food waste.

https://www.cbn.co.za/industry-news/pumps-valves-fluid-technology/bredel-hose-pump-plays-an-integral-role-in-spud-bashing/
Slettet bruker
05.10.2023 kl 20:06 3149

Det er direkte løgn:
https://www.marketscreener.com/quote/stock/TOMRA-SYSTEMS-ASA-1413304/consensus/
5 kvartalet på rad under konsensus.

PS: IKKE bruk sidene til marketscreener ukritisk. Sjekk ALLTID fakta der. Så er ikke de siste analyser med. Bruker du sida i tillegg til annet kan de brukes.
marketdoctor
05.10.2023 kl 18:45 3178

monitor1: Alt dette viser at du ikke kan plus regning en gang. Fra nå av vil jeg ikke bruke et sekund av min tid på en som er så D. :)
Slettet bruker
05.10.2023 kl 18:24 3163

Og for the record: Jeg har fortsatt ikke kommet med noen kursmål for den, og fordi du kaster så mye dritt, så har jeg ikke tenkt å meddele deg hva i såfall mine kursmål blir. 👿
Slettet bruker
05.10.2023 kl 18:17 3163

At man ikke har regler for slike tullinger som deg: Jeg har aldri eid en eneste Tomra aksje. Forøvrig så hadde DNB en analyse i februar med kursmål 140. Om vi ser hva som har skjedd med verdens grønne aksjer siden da ( du har så store skylapper at du ikke har fått med deg at de i snitt har falt 40- 50%..Altså et fall på flere 1000 milliarder dollar), så ville kursmålet vært 70-85 ren matimatisk. Flere analytikere mener at fortjeneste per aksje i 2026 kan bli så lav som 3,50…og da snakker vi om gamle analyser.
Mitt poeng var at man ikke skal vurdere TOM ( eller andre aksjer) utfra et historisk perspektiv, men utfra dagens kjente forhold. Da er vi i røff sjø, av flere grunner: UK, hacking, økt konkurranse, lavere marginer, høyre kostnader og tomme statskasser, for å nevne noen.
Det VAR mitt poeng. Det ser ut til at du er tungt investert i TOM, og da håper jeg på basis av din usaklige piss at det går veldig dårlig med dine investeringer.
Jeg er 91% på sidelinja, og de skal nok inn på et tidspunkt. Om TOM faller tilstrekkelig så er det en mulighet for at jeg kjøper noe der, men nå er det så mange andre selskaper som er såpass mye billigere, at TOM pt. ikke er aktuell. TOM står ikke på lista over shortede selskaper ( mer enn 0,5%), så hva du skal med det må da gudene vite.
Redigert 05.10.2023 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
05.10.2023 kl 10:25 3233

Det finnes mange shortere som sitter med short i Tomra under nåværende kurs. De kommer til å tape MYE. :) Lykke til dere. Jeg gleder meg til 20.oktober når Q3 rapporten skal legges fram.
Redigert 05.10.2023 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
04.10.2023 kl 23:31 3337

Monitor1: Q2, Q3, Q4 har Tomra alltid levert over kr 1.x. Hvis du legger sammen tallene så ser du hvor mye Tomra skal tjene i år. Kan du ikke plus regning :). Så du var en av dem som ble lurt av Carnegie og solgt dine Tomra aksjer billig igår. Du ønsker at kursen for Tomra skal falle ned slik du kan kjøpe dem tilbake. Du kan ringe og spørre Carnegie om det. You can dream on :)
Redigert 04.10.2023 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2023 kl 23:06 3337

Jeg ser at du har det med å skyta fra hofta uten at du kommer med fakta.. jfr.dine innholdsløse kommentarer på Yara tråder.
Jeg begrunner tross alt hva jeg påstår. Hvem har nytte av kommentarer som « Den skal langt under 400», når du ikke BEGRUNNER det. Helt verdiløs.
Redigert 04.10.2023 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2023 kl 22:53 3356

Veldig tydelig at du ikke følger meg. Da hadde du visst at jeg ALDRI shorter, og jeg handler heller ikke derivater, eller andre instrumenter. Jeg handler kun aksjer. Jeg er forøvrig ikke den eneste som mener at de vil slite med å komme over en fortjeneste på 3 kroner neste år. 3,25 er et fornuftig mål, som forutsetter ikke veldig mange krumspring.
Til slutt: De har nå levert betydelig dårligere enn signalisert i 5 kvartaler. En aksje faller ALDRI uten grunn. Så man bør gjøre hjemmeleksa, samt vurdere hva den bringer fremover.
Og nei: Jeg har ikke påstått at du skal kjøpe/selge aksjen. Jeg har heller ikke satt et kursmål, noe jeg kun gjør når jeg har gått dypere i en aksje. Så om du ikke liker det jeg skriver: Kom med noe saklig istedenfor bare galle.
Har du forøvrig fått med deg at grønne aksjer worldwide har falt med mer 40-50% på veldig kort tid?
Redigert 04.10.2023 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
04.10.2023 kl 22:24 3327

monitor1: din påstand er det ingen av oss som følger denne tråden tror på. Du har kommentert som en shorter :). Basert på din påstand, så bør du forsette med å selge flere Tomra aksjer.
Redigert 04.10.2023 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2023 kl 22:17 3328

Jeg kom frem til en fremtidig PE på 35 med 3,25 i 2024. Jeg tror derfor at prisen fortsatt er for høy, også fordi jeg regner med høyre kostnader og lavere gearing fremover. Jeg frykter også de kostnader de har pga. hackingen, og lurer på om de kan bli hacket i fremtiden, og hvor alvorlig det kan bli. Jeg er heller ikke fornøyd med hvordan de håndtert situasjonen i Nederland; Etter 40 år der, så burde de ha klart mer og bedre. Nå kommer de til å slite med motvillighet og lave returer lenge..helt unødvendig. Folk gidder ikke å stå i lange køer i Nederland.
Man skulle tro at de utviser større grad av profesjonalitet mht.strategiske valg.
Men ok: Jeg håper de lærer.
Rect Angel
04.10.2023 kl 21:50 3317

Den som følger med på denne tråden, vet hvilke imponerende resultater Tomras teknologi fremskaffer i et uttall gruveprosjekter (finner mer, ekskluderer ikke drivverdige substanser uten at knusing er nødvendig, reduserer energiforbruket, reduserer vannforbruket).

Her er nyheten om nok et ferskt case. Utvinning av Wolfram (tungsten).

Australia’s EQR posts record W concentrate output in 3Q

Published date: 03 October 2023

Australian tungsten producer EQ Resources' (EQR) tungsten concentrate output at its Mount Carbine mine in north Queensland hit an all-time high over the July-September quarter.

Production from the Andy White open pit at Mount Carbine increased to 202.8t of tungsten concentrate in September, with output over the third quarter almost tripling to 422t from 150t in the previous quarter.

Mining in the open pit has raised ore production to 45,000t in September from 32,000t in August, with EQR expecting to achieve 83,000 t/month by November.

"The plant has performed slightly better than expected with the feature being the performance of our two high-tech TOMRA XRT ore sorters", said EQR chief executive Kevin MacNeill. The Tomra sorters are designed to operate in tandem and handle 120 t/hour of primary ore.

The Mount Carbine mine recorded a concentrate production of 11.1 t/d in September, across a 24 hour -shift roster from its open-pit mining operations.

Argus-assessed spot 65pc tungsten concentrates prices averaged $16,428-16,565/t ex-works China in September.

By Meyshna Nair

https://www.argusmedia.com/en//news/2495128-australias-eqr-posts-record-w-concentrate-output-in-3q?backToResults=true


Messe i Madrid. Tomra Food på plass i forbindelse med at selskapet åpner 'new European hub in Valencia' (bilde av Tomras folk på stand i artikkelen).

Fruit Attraction, we are all here

3 October 2023

The Madrid fair, Ifema, it is like a small city in its own right, an independent republic with a feverish and almost incessant activity. It is a definition of the local newspaper La Razón that we make our own and that anyone who attends this “ city in the city ” can confirm.
...
Tomra: “In Madrid with the European hub”

Meanwhile, Tomra Food today presented the new European hub in Valencia , Spain, which opened this month and will be officially inaugurated next November.

Also at the stand was  Roberto Ricci,  recently appointed  EMEA regional director of Tomra Fresh Food (part of Tomra Food).
...
https://www.myfruit.it/eventi-fiere/2023/10/fruit-attraction-siamo-tutti-qui.html


'Alle' snakker om AI. 'Ingen' i Norge vet at Tomra har gjort bruk av AI i sin teknologiutvikling, i årevis?

Important technologies against climate change and species extinction: a guide for investors

 AXA INVESTMENT MANAGERS | 02.10.2023 14:22 h
...
In addition, AI is now considered a crucial instrument for the identification and processing of recyclable materials, which can significantly increase productivity. Investors could benefit from this. For example, Tomra from Norway offers highly developed systems for collection, sorting and food processing. The company works with a sensor-based sorting and classification technology that uses deep learning, a sub-area of AI.
...
https://e-fundresearch.com/newscenter/112-axa-investment-managers/artikel/49057-wichtige-technologien-gegen-den-klimawandel-und-das-artensterben-ein-leitfaden-fuer-investoren


Innbyggerne i den lille byen Merriwa i New South Wales har kjempet i årevis for å få en panteterminal fra Tomra. Endelig har de blitt hørt, som man kan se på bildet.

Return and Earn scheme comes to Merriwa

October 4, 2023 9:25 am
in Local News by Darren Cutrupi

Persistence by hundreds of people from Merriwa and surrounds has finally paid off today.

A Return and Earn Scheme vending machine to start taking recyclable bottles and cans after years of campaigning to Tomra Cleanaway for one.

Merriwa Progress Association President Stephen Gowlland said many people have worked hard for many years for this day to come.

https://www.2nm.com.au/local-news/return-and-earn-scheme-comes-to-merriwa/
marketdoctor
04.10.2023 kl 21:37 3334

Med dagens kurs så har Tomra en P/E på ca 25. Det er veldig lav i forhold til fremtidig vekst. Det er ikke bare resultat som bestemmer prissetting av Tomra. Omsetning betyr mye i prissetting av Tomra også. Omsetning er nå 45% av børsverdi, og den kommer til å øke mye fremover i tid. Dette betyr at Tomra vil bli et mye større selskap. Derfor ser jeg med dagens kurs prises Tomra altfor lav. Hva betyr alt dette. Kursen skal videre opp.
Slettet bruker
04.10.2023 kl 15:33 3405

Det er ille at meglerhus alltid har en agenda, og den er alltid å påvirke småinvestorer til å kjøpe/ selge, slik at oppdragsgivere og finansverden tjener seg feite. Slik manipulering foregår uhindret og ustraffet på Oslo Børs Casino. Så slikt sett så blir man garantert lurt her også.
Det må dog ikke forveksles med om TOM er et godt kjøp/ er billig. 30 ganger neste års fortjeneste ( i beste fall), gjør at den ikke er en doblingskandidat akkurat. Da er det minst 15 selskaper som er bedre kjøp. Men for all del: innenfor grønt så har alt gått ned med 40% eller mer, og har du kjøpt veldig lange briller i det siste, så er det ikke umulig med grei avkastning om noen år…
Har i grunn aldri skjønt hvorfor den skulle prises så høyt tidligere…
Redigert 04.10.2023 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
04.10.2023 kl 15:18 2080

Kanskje det var mange investor som stolte på Carnegie igår, og solgte. Men idag har de forstått at de har blitt lurt :)
Rect Angel
04.10.2023 kl 15:08 2102

Helt fersk vurdering av Tomra-aksjen fra DER AKTIONÄR.

DER AKTIONÄRs vurderering av Tomra-aksjen er sammenfallende med vurderingene til de meglerhusene som er positive til aksjen og ligger ute med kjøpsanbefaling.

Michel Doepke nevner i den forbindelse Barclays analytiker Gaurav Jains kjøpsanbefaling med kursmål 170 NOK og Jyske Banks kjøpsanbefaling med kursmål 235 NOK (for mer om Jyske Banks analytiker Henrik Hallengreens analyse av Tomra, se innlegg 03.10.2023 kl 19:06 her på denne tråden).

Doepke ser potensial for betydelig oppside i Tomra-aksjen på mellom og lang sikt.


Tomra Systems: Analyst sends recycling shares plummeting

Today, 1:48 p.m. ‧ Michel Doepke

The shares of the Norwegian machinery manufacturer Tomra Systems have been under pressure for many weeks. Margin problems, a cyber attack and political headwinds in Great Britain, among other things, caused prices to fall. This trading week the downward trend accelerated again. A negative analyst comment is a burden.

Fabian Jorgensen from the Carnegie Group has downgraded the Scandinavian stock from "Hold" to "Sell", the price target is only 94 Norwegian krone (8.17 euros). No other analyst listed by the Bloomberg news agency is more pessimistic about Tomra Systems shares. Only in May did Carnegie upgrade the paper to “hold

Jorgensen expects lower recycling revenue and one-time costs due to the recent cyberattack. The analyst even describes the market trends as “fatal”.

It's not just the Carnegie analyst who is skeptical about Tomra Systems. Nordea (target price 139 crowns) and Jefferies (123 crowns) also recommend exiting. In contrast, there are two recently confirmed buy recommendations: Gaurav Jain from Barclays puts the fair value at 170 crowns, his vote is “Overweight”. Jyske Bank, however, expects the Tomra share price to double: target price of 235 crowns (20.42 euros).

DER AKTIONÄR shares the positive analyst assessments. Tomra Systems has its finger on the pulse of the times and has positioned itself in a lucrative niche with its innovative collecting and sorting machines. If the management around company leader Tove Andersen gets the margins back under control, the share price is likely to be significantly higher again in the medium to long term. Added to this is the current valuation: the paper is trading with a relatively favorable P/E ratio of 22 for 2024. In the past, market participants have even paid P/E ratios beyond 50 for the Norwegian company.

https://www.deraktionaer.de/artikel/medien-ittk-technologie/tomra-systems-analyst-schickt-recycling-aktie-auf-talfahrt-20340463.html
Redigert 04.10.2023 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
04.10.2023 kl 11:23 2163

Monitor1. Q2, Q3, Q4 har Tomra alltid levert over kr 1.x
Har du shortet ? :)
Derfor har jeg tro på Tomra. Tenk dere at Tomra skal komme med en positiv overaskelse i Q3 rapporten. Hva tror dere vil skje med kursen da. Det tror jeg det vil skje. Tomra har meldt at priser på alle produkter er hevet. :). De hadde meldt at det ikke skulle gi noe effekt i Q2 resultat, men jeg tror det vil gi positiv effekt i Q3 resultat.
Redigert 04.10.2023 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
marketdoctor
04.10.2023 kl 10:17 2212

20.Oktotber skal Q3 rapport komme. Jeg vil være veldig overasket hvis kursen skal fremdeles være under kr 120.
Shorterne vil få svi for å sitte i Tomra :).
Jeg tror det er en del shortere som sitter med en kurs under kr 113 :) lykke til dere shortere.
Redigert 04.10.2023 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2023 kl 22:29 2368

Så tilfører jeg at selskapet ikke har levert over konsensus i 5 kvartaler. De har levert 1,46 det første halvåret, og selv om de leverer 3 kroner i år og 3,25 neste år ( mer kan man ikke påregne i disse ulvetider), så er de priset til en PE godt over 30. Glem historisk prising.
Redigert 03.10.2023 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.10.2023 kl 22:22 2381

Nei, ikke ute, måtte jo flagget under 5% isåfall. DANSKE BANK A/S NOM tror jeg bestemt så nest største aksjonær. Har dermed også handlet i etterkant av flagging for passert 5% 28.juni. Nå i det siste har beholdningen på kontoen stått som uendret en god stund.

KIRKBI/LEGO ønsker å fremstå som klimavennlig så satser vel på at Tomra er aktøren som etterhvert skal skaffe dem resirkulert plast av gunstigste type og kvalitet/renhetsgrad + dette gjennom en resirkuleringsprosess med markant lavere klimagassutslipp enn ved fremstilling av jomfruplast av olje?

https://www.tomra.com/en/investor-relations/share-information/shareholders


Redigert 03.10.2023 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
ziik
03.10.2023 kl 20:45 2470

Ja, danskene følger vel med på Kirkib som i Juni flagget over 5% grensen. Median kursmål, er det juster ihht til dagens analyse også?
Står 156,5 som median i FA

Finner ikke Kirkib på topp 20 listen, er han ute?
Redigert 03.10.2023 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.10.2023 kl 19:06 2552

Hvilke andre hus? Nå har det jo vært kjørt stafett mot Tomra-kursen i form av nedgraderinger fra meglerhus i månedsvis (mine fortløpende kilder til disse: TDN Finans og Finansavisen). Så da må det vel bli nedgraderinger av egen, forrige nedgradering fra meglerhusene, eller noe sånt da, isåfall.

Poster her en analyse med kursmål fra i sommer. For å nyansere litt. En analyse jeg forøvrig aldri så bli formidlet videre, verken av TDN Finans eller Finansavisen den gang. Så denne må ha gått hus forbi for begge disse to, og som en følge av det, har vel sikkert også mange andre gått glipp av den.

29.juni 2023 sluttet aksjekursen på 177.00 NOK. Samme dag gikk Jyske Bank ut i markedet med en kjøpsanbefaling på aksjen med kursmål 235 NOK. Har ingen info om at Jyske Bank har endret sitt kursmål siden da. Med dagens sluttkurs på 112.15 NOK som utgangspunkt, er oppsiden til Jyske Banks kursmål 110%.

 
NYHEDER

29. jun. 2023 - 18:01

Jyske Bank anbefaler at købe kvalitetsselskab med 'attraktiv grøn profil'

Adam Geil

Hvis Tomra-aktien kommer til at opleve kursfald fremadrettet, så vil det være oplagte købsmuligheder. 

Sådan lyder det fra den danske storbank Jyske Bank. 

»Vi vil anbefale investorerne at udnytte potentielle kursfald og købe op i et kvalitetsselskab med en attraktiv grøn klimaprofil, stærke vækstudsigter og en dominerende markedsposition,« skriver Jyske Bank i et notat. 

Den norske virksomhed Tomra udvikler måder at genbruge og genanvende affald – blandt andet pantautomater. Tomra har eksempelvis startet pantsystemer op i Rumænien og Holland – og det mener Jyske Bank vil bidrage til væksten i selskabet. 

»Interessen for pantsystemer aldrig været større, hvor Tomra som markedsleder med en markedsandel på 70 % står stærkt til at udnytte vækstmulighederne,« skriver Jyske Bank.

Derudover peger Jyske Bank også på, at det strukturelle fokus på grøn omstilling vil kunne gavne Tomra-aktien: 

»Det globale fokus på »cirkulær økonomi« og genbrug er fortsat intakt,« vurderer banken. 

Tomra-aktien steg markant i 2021 og frem mod starten af 2022. Siden er aktien faldet voldsomt. 

I øjeblikket handler den til en kurs omkring 175 norske kroner, og de seneste tre måneder er Tomra-aktien steget med 3,3 procent 

Med sin købsanbefaling på Tomra-aktien adskiller Jyske Bank sig fra størstedelen af de professionelle analytikere, som følger det norske selskab. 

Data fra Bloomberg viser, at 14 analytikere dækker selskabet og at 7 af dem har en hold-anbefaling. 4, herunder Jyske Bank, har en købsanbefaling, mens 3 anbefaler at sælge aktien. 

Jyske Banks analytiker Henrik Hallengreen er da også dan analytiker, der er klart mest positiv på aktien – hans kursmål for Tomra-aktien er 235 norske kroner. 

Analytikernes gennemsnitlige kursmål for Tomra-aktien er 171,2 norske kroner. 

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/jyske-bank-anbefaler-at-koebe-kvalitetsselskab-med-attraktiv-groen
Redigert 03.10.2023 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
ziik
03.10.2023 kl 19:05 2550

For 2,5 mnd siden var dette overskriften:

Tomra knuser forventningene (Finansavisen)
Tomra leverte i andre kvartal en EBITA på 536 millioner. Dette var langt bedre enn analytikers forventning på 522 millioner. Selskapet hadde inntekter på 3.879 milliarder kroner, tilsvarende en vekst på 27 prosent fra samme kvartal i fjor. Justerer man for valutaeffekter var veksten på 14 prosent.

Og plutselig, mellom ett kvartal, uten noen negative meldinger fra Tomra, (utenom hacking) så mener analytikeren at alt har/skal kolapse.
Positiv på inside kjøpe er jo også et lite pluss.
ziik
03.10.2023 kl 17:19 2610

Nei, er vel bare spørsmålet om tid før de andre husene hiver seg på trenden med å nedgradere.
Har bestemt meg for å sitte frem til kvt rapporten så får vi håpe de klarer å dra noe positivt opp fra hatten som overrasker meglerhusene positivt.
ziik
03.10.2023 kl 16:41 2639

Carnegie nedgraderer Tomra til en salgsanbefaling fra tidligere hold og nedjusterer kursmålet til 94 kroner per aksje, fra 153 kroner.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.

Meglerhuset mener ordreinngangen innen Recycling vil bestemme retningen til aksjekursen. Siste 12 måneder er ordreinngangen opp 37 prosent, men meglerhuset ser nå mer utfordrende markedstrender.
ziik
03.10.2023 kl 16:27 2627

53 mill omsetning i slutt auksjonen. Så noen må jo se potensialet her.
kaedureddfor
03.10.2023 kl 16:20 2631

Aksjen er prisa til 30x inntening (ned fra 100), så det blir ikkje rask innhenting med det første. Boble delux🙂
ziik
03.10.2023 kl 14:05 2704

Snakk om å bomme totalt på inngangen. Har aldri vært så mye i minus etter å ha eid en aksje i kun en uke. Snitt 125 her så krysser alt av kroppsdeler for en rask innhenting.
Rect Angel
02.10.2023 kl 22:02 2921

Man gjør seg jo sine tanker, men ser ikke noe poeng i å prate høyt om de når det gjelder den begredelige kursutviklingen. Der nøyer jeg med å si at, med få unntak, har aksjekursen falt hver eneste dag siden 28.juni i år, som var dagen da KIRKBI Invest A/S (les: LEGO) flagget at man hadde passert 5% grensen i Tomra. Aksjekursen sluttet på 177.50 den dagen.

TOMRA – Disclosure of large shareholding
https://newsweb.oslobors.no/message/594354

Innsidekjøp har blitt møtt med likegyldighet av markedet. Blant andre har CFO handlet aksjer.

Forøvrig følger jeg nyhetsbildet tett og min tro på selskapet er på ingen måte svekket. Snarere tvert imot egentlig. Ikke minst på grunn av de spennende nysatsingene til Tomra så jeg forblir sittende langsiktig. Og det som kommer fra meg her på tråden, vil fortsatt primært være nyheter om og relatert til Tomra som jeg uansett graver frem, av egeninteresse.

Nyhetsbildet når det gjelder Tomra, er det mildt sagt, interessant å følge, og her er en meget interessant, fersk artikkel fra Financial Times. Har altså, som nevnt, god tro på Tomras satsinger på nye forretningsområder, og dette fra FT er dermed meget hyggelig lesning som får en til å skjønne hvorfor Tomra har tatt steget fra kun å selge sin globalt ledende teknologi og ditto maskineri til kunder innen resirkulerinssegmentet, til også å bygge egne, proprierære sorteringsanlegg for plast såvel i Tyskland som i Norge med henblikk å selge de ferdige råvarene i markedet til produsenter av resirkulert plast. Den som følger med, vet også at Tomra er med i flere konsortier som har som siktemål både å høyne kvaliteten på/renhetsgraden til sluttproduktet som er den resirkulerte råvaren, og samtidig senke klimagassutslippene i forbindelsene med resirkuleringsprosessen. Som man kan lese i FT artikkelen er det stor knapphet på resirkulert råvare av visse typer plast i markedet der politiske myndigheter I EU og annetsteds allerede har vedtatt lovfestede krav til prosentvis innhold av resirkulert plast i emballasje. Tomra fremheves i artikkelen som en aktør som kan bidra til å levere de etterspurte råvarene til markedet. Og innholdet av resirkulert plast er det allerede lovfestet at emballasjepridusenter suksessivt må øke innen vedtatte tidsfrister, frem i tid. Tomra kan her stå på terskelen til noe som kan bli veldig stort og lukrativt for selskapet når det gjelder den nysatsingen dette nye forretningsområdet representerer.


Recycling: plastics are a bottle neck in the war on waste

The rush to meet self-imposed targets on reduction and reuse has yielded few results

YESTERDAY

Has the world bottled out of the war on plastic? Blue Planet II, David Attenborough’s landmark 2019 TV series featured asphyxiated oceans and dying whales. It sparked a wave of concern about single-use plastics. Companies rushed out targets on reduction and reuse. Individuals vowed to eschew packaging. Savvy London watering holes replaced straws with hollow pasta tubes.  That scramble has yielded few results. We have not stopped using plastic. Quite the opposite. Consumption has quadrupled over the past 30 years, says the OECD, driven by packaging, consumer products and textiles. And we have not made much progress on recycling and reuse. More than 80 per cent of waste still escapes such efforts.  The scarcity of recycled plastic is a problem for consumer goods companies, particularly those in highly exposed sectors such as beverages. Targets will be hard to reach. And limited capacity means recycled plastic trades at a 20-30 per cent premium to the virgin kind according to Barclays’ Sustainable & Thematic Research team. Meanwhile, recycling technology is a work in progress. See, for instance, Lego, which on Monday announced a pivot away from using recycled bottles to make its toy bricks. The recycling process releases more CO₂ than it saves.

Yet there is a market opportunity. Recycling plastic is an environmental imperative. Reaching company targets will require an annual supply of 40 mn tonnes of recycled resins, says McKinsey, for $100bn in investment. Better still, a scaled up recycling system could deliver plastic that is cheaper than new.  The technology is improving. Mechanical recycling — which basically entails washing and then melting bottles — is cheap, producing plastics at half the cost of new. But it only works for a small number of polymers and requires high-quality feedstock. It will probably be surpassed by advanced recycling — breaking down plastics at the molecular level using chemicals, which also reduces the need for careful upstream sorting.  That puts the spotlight on companies that are adding capacity. Norway’s Tomra, active in sourcing, and Agilyx, which develops recycling technologies, are cases in point. Chemicals groups such as Eastman are planning facilities, while engineering and construction companies such as Maire Tecnimont run their own. The sector is still in its infancy, but de-bottlenecking the plastic supply chain will uncork its own rewards.

https://www.ft.com/content/d09f7369-e1d8-45e8-8e2a-8d9e166fc987
Redigert 02.10.2023 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2023 kl 21:22 2943

Riktig, men den lever ikke i et vakuum..senest idag faller store grønne aksjer notert i USA betydelig, noen igjen tosifret.
Grønne aksjer har falt rund 40% det siste året i EU/USA, så Tomra er ikke alene om å falle mye.
Det er en tragisk utvikling. Oljebransjen svømmer over av penger, mens de få grønne aksjer på Oslo Børs Casino har tapt seg med nær 200 milliarder på et år. Skandale at politikere mater oss med grønne løgner.. og mye annet.
ziik
02.10.2023 kl 18:48 3015

Nå er jo denne fra juli og kursmålet er 156. Nå er vel TOMRA kursen under alle kursmålene, til og med DnB sine.
Slettet bruker
02.10.2023 kl 18:16 3023

https://www.finansavisen.no/finans/2023/07/14/8022886/carnegie-analytiker-mener-aksjen-er-stivt-priset
Historisk pris er ikke det du må se etter. Utsiktene er vanskeligere nå enn i 2019. Det er flere aksjer på børsen med bedre risk/ reward.
ziik
02.10.2023 kl 16:37 3044

Bare på ren trass så ble det mere aksjer i slutt auksjonen, 17,3,-, straffer seg sikkert men nå har den falt latterlig mye.
Hvis jeg ikke tar feil så må vi tilbake til okt 2019 for å finne tilsvarende kurs som dagens. Så det står dårligere til med TOMRA nå enn i 2019 mao
Redigert 02.10.2023 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
ziik
02.10.2023 kl 15:13 3111

Nedjusterer kursmålet med 45 kr. Typisk at slikt skal skje rett etter jeg har kjøpt meg inn 😵‍💫
02.10.2023 08:31:52
TOM: SEB NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 135 FRA 180, GJENTAR HOLD
Oslo (Infront TDN Direkt): SEB nedjusterer kursmålet på Tomra til 135 kroner pr aksje, fra 180 kroner, og gjentar en holdanbefaling.


Det fremgår av en oppdatering fra selskapet mandag.


Meglerhuset gjør mindre negative revideringer av 2023-2025-estimatene, men nedjusterer kursmålet etter å ha nedjustert forventet gjennomsnittlig årlig omsetningsvekst (CAGR) innen Collection til 10 prosent, fra 15 prosent. Samtidig høynes forventet gjennomsnittlig kapitalkostnad (WACC) med 50 basispunkter på tvers av virksomhetssegmentene.
ziik
02.10.2023 kl 13:44 3149

Hum, jeg kommenterte denne meldingen fra TOM hvor de selv kommenterer hacker angrepet:
Tid 29.09.2023, 08:00:09
MeldingsID 600525
UtstederID TOM
Marked Oslo Børs
eNgage1
02.10.2023 kl 09:39 3162

Hm.. kanskje ikke så lurt og kommentere lørdag kveld når man har tatt seg noen sixpacks.
Hackerangrepet fant sted for litt over 2mnd siden.
..og du nevner 3kvt og 4kvt 2022 ? Det er ingen sammenheng.

Forøvrig legges 3. kvt om 18 dager, blir spennende.