Tomra Systems - nyheter

Rect Angel
TOM 29.12.2022 kl 00:30 112400

Slik jeg ser det, er Tomra Systems et fantastisk, grønt teknologiselskap. Globalt ledende og perfekt rigget for å betjene sterkt økende etterspørsel innen alle selskapets forretningsområder, i tiår fremover. Velger å starte denne tråden på forumet for 'Grønne aksjer'.

Har benyttet kursfallet den senere tid til å ta en posisjon i Tomra Systems. Dette fordi jeg er av den oppfatning at man skal lete lenge etter et mer opplagt langsiktig investeringsobjekt. Best mulig kurs er selvsagt å foretrekke, men er ikke så veldig opptatt av kortsiktige bevegelser i aksjekursen. Hensikten med denne trådstarten er primært å poste noen lenker av og til, til nyheter jeg måtte komme over som følge av at jeg er interessert i hva som skjer i og rundt selskapet (*). Bare hos Nordnet er det 7 819 aksjeieiere i Tomra Systems, ifølge megleren. Så selv om det er 'helt stille' rundt selskapet her på forumet, tenker jeg likevel at det kan være et visst 'marked' for litt nytt, en gang i blant.

Quick-change MRF

Santa Barbara County’s Resource Center sorts MSW and single-stream recyclables using the same circuit with Tomra Autosort units to reduce landfilling.

December 28, 2022
Rick Zettler

https://www.recyclingtoday.com/article/santa-barbara-county-resource-center-processes-msw-and-single-stream-recyclables/

* Hvis artikler er på et annet språk enn engelsk eller norsk, gjengis overskriftene oversatt til engelsk mens lenken er til artikkelen på originalspråk slik at man selv kan velge hvilket språk man eventuelt ønsker å oversette artikkelen til
Redigert 05.10.2023 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
22.10.2024 kl 12:37 919

Jeg har ikke fått sett presentasjonen i dag. Noen her som har sett den?

Der er nemlig en ting jeg lurer på mer enn noe annet når det gjelder kommentarer fra TOMRA Collection om dagen. Har det fremkommet i dag at oppstart av pantesystemet i Polen høyst sannsynlig blir utsatt fra 01.01.2025 til tidligst 01.07.25 (se de 3 innleggene forut for dagens her på tråden)?

Så når det gjelder Polen, venter jeg på en uttalelse fra selskapet.

På lang sikt er jeg ikke bekymret for noe når det gjelder Tomra som investering, heller ikke en utsettelse i Polen som eventuelt kun innebærer en forskyvning av inntekter noe frem i tid, slik jeg ser det, men på kort sikt har jeg likevel valgt å ta ned eksponeringen i aksjen på grunn av nettopp denne usikkerheten da jeg er helt i villrede om den er diskontert i kursutviklingen eller ei (les: risikoen shorting og generell kortsiktighet i aksjemarkedet representerer).

Er ingen trader så vil ikke bli det spor overrasket hvis jeg mislykkes og må 'betale dyrt' her, for ambisjonen er helt klart å igjen øke eksponeringen.

En annen ambisjon er å iallefall ta en pause fra, 'monologen'/postingen om Tomra her på forumet.
Redigert 23.10.2024 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
06.11.2024 kl 14:44 596

Er i 'pausemodus' når det gjelder å poste Tomra-nytt, men føler meg litt 'forpliktet' til å poste siste nytt fra Polen om pantesystemet.

1.oktober 2025 er ny oppstartdato for pantesystemet i Polen.

The deposit system in Poland is delayed. The government is changing its schedule, so we will wait longer for deposits for bottles and cans

04 November 2024, 18:33

The start of the deposit system in Poland, originally scheduled for January 2025, has been postponed to October 1, 2025. The decision to delay was made as a result of signals from local governments and entrepreneurs and due to the need for better preparation of infrastructure and legal regulations.

https://www.infor.pl/prawo/nowosci-prawne/6754417,system-kaucyjny-w-polsce-opozniony-rzad-zmienia-harmonogram-a-wiec-n.html#opoznienie-systemu-kaucyjnego-to-mniej-zebranych-opakowan-w-2025-roku
Rect Angel
07.11.2024 kl 14:35 515

Polske myndigheter har altså bestemt at oppstart av pantesystemet i Polen er utsatt fra 1.januar 2025 til 1.oktober 2025.

Men en viss frykt for ytterligere utsettelser uttrykkes, fra hold som fremstår som kompetent. Gjengir her første del av artikkelen.

Med dette bør jeg ha postet om det som på nåværende tidspunkt er verdt å vite når det gjelder prosessen rundt innføring av pant i Polen og tar tidlig juleferie fra denne 'nyhetsmonologen', trur eg. ;)

Hornicki on FRSiH: No transition period in the deposit system

Author: Marta Barczyńska
Date: 06-11-2024, 12:42
Updated: 06-11-2024, 14:07

I see a slowdown in pace because stakeholders are afraid that this is not yet the final form of the regulations - said Krzysztof Hornicki, vice-president of the National Depository System Zwrotka SA at the Food Market and Trade Forum 2024

.Delays mean costs and this is a compromise

Krzysztof Hornicki, vice-president of the National Deposit System Zwrotka SA, assessed the Polish deposit system during the session "Round packaging table, i.e. deposit, SUP, PPWR, ROP" at the 17th Food Market and Trade Forum. He talked about what good practices from other foreign deposit systems are worth introducing in our yard, and also referred to postponing the date of introducing the system in Poland.

- For us personally, as an operator who is ready for Jan. 1, the redeployment simply means financial costs. Related, for example, to maintaining the team, IT system, and all other processes that we have started and which were also planned for January 1. Here it cannot be denied that this is a kind of compromise. However, we look at it a bit as changing the rules of the match at the end of the match. At the beginning, for many months it was clearly stated that it would be January 1 and all these trials were prepared for this date - explained Krzysztof Hornicki.

Hornicki added that he was concerned that these would not be the last transfers and questioned whether the bail system would start on October 1 next year. 

- At first it was January 1, then July 1, then October 1 in a moment, so we're actually afraid that this shift may not be the last. If we had to change this date so many times in such a short period of time, why shouldn't we have another change? This is something we are certainly afraid of, said Hornicki.

https://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/hornicki-na-frsih-w-systemie-kaucyjnym-brak-okresu-przejsciowego,270826.html
Redigert 07.11.2024 kl 14:35 Du må logge inn for å svare