Philly Shipyard - 2023 året det skal løsne?
Philly Shipyards ordrereserve er per 01.12.22 over to milliarder dollar, tilsvarende 20,8 milliarder kroner. Det er det høyeste i verftets 25 år lange historie.
Verftet opererer endelig på full kapasitet igjen.
Selskapet skal levere to skip i 2023, NSMV 1 (februar/mars?) og NSMV 2 (sep/okt?). NSMV 1 skal nok ut på Sea Trial nå tidlig januar.
NSMV 3 & 4 skal ha Keel Lay seremoni og NSMV 3 skal vel også ha “launch” 2H 2023. Stål skal kuttes for SRIV fartøyet samt NSMV 5.
Long leads for Mateson $1bn kontrakten skal nok sikres i løpet av året også.
Ventet (salg) fullført transaksjon av Prime plate facility snarlig. For de største konspiratørene kan man lure på hvorfor en “enkel” transaksjon ikke ble closet på 90 dager?
Converto sitt mandatet for “videreutvikling av verdiene” vil nærme seg året og kanskje vil vi se konturen av arbeidet i 1H.
Vil Aker Capital selge selskapet?
Verftet opererer endelig på full kapasitet igjen.
Selskapet skal levere to skip i 2023, NSMV 1 (februar/mars?) og NSMV 2 (sep/okt?). NSMV 1 skal nok ut på Sea Trial nå tidlig januar.
NSMV 3 & 4 skal ha Keel Lay seremoni og NSMV 3 skal vel også ha “launch” 2H 2023. Stål skal kuttes for SRIV fartøyet samt NSMV 5.
Long leads for Mateson $1bn kontrakten skal nok sikres i løpet av året også.
Ventet (salg) fullført transaksjon av Prime plate facility snarlig. For de største konspiratørene kan man lure på hvorfor en “enkel” transaksjon ikke ble closet på 90 dager?
Converto sitt mandatet for “videreutvikling av verdiene” vil nærme seg året og kanskje vil vi se konturen av arbeidet i 1H.
Vil Aker Capital selge selskapet?
Redigert 30.12.2022 kl 09:12
Du må logge inn for å svare
Mr Ukjent
30.12.2022 kl 10:26
1673
Ser spennende ut på papiret om ikke annet, helt klart et selskap som går under radaren for de fleste. Normalt lav omsetting i denne og liten mediedekning. Men ser lovende ut for 2023 etter min mening. Lavt antall frie aksjer, av tottalt 12,6 mill så holder AC og verftet over 61% av disse. En ting er de kontraktene som nevner JahMason, men usikker på om du følger AMSC? Uansett under siste q rapport ble det trukket frem verft kapasitet og alder på flåten "No Yard Capacity and High Replacement Cost" https://mb.cision.com/Public/18433/3670433/b196c2102737a9f0.pdf (Side 10 for de som ikke ønsker å lese hele rapporten). Er ikke usannsynlig at det kan komme flere kontrakter opp i mot "r commercial Jones Act" markedet, og at vi vil se utbytter i fra selskapet om ikke så lenge. Er nå det jeg håper på :-)
JahMason
30.12.2022 kl 15:35
1575
Har vært innom AMSC, men takker for slide. Ser vel ut som de har 5 skip som blir over 20år sånn ca når Philly Shipyard har åpen slot i 2027. Kunne blitt en fin bestilling det!
Ja, på papiret ser det historisk bra ut (!) så uten risiko for marginene skulle vel kursen vært nærmere 150kr, men Philly må få opp marginene frem over. Noe jeg tror de klarer, sett tilbake på historisk marginer. TTT
Som du skriver, ikke mange frie aksjer i dette selskapet. Ikke mange som selger på disse lave nivåer heller.
Får se om vi kan få lagt disse lave kursene bak oss og håper likviditet og mcap øker betraktelig. Skal ikke mange kjøpere på banen før vi ser noen ordentlig drag opp. Tålmodighet som gjelder mens man venter her, kanskje det løsner nå i 2023!
Ja, på papiret ser det historisk bra ut (!) så uten risiko for marginene skulle vel kursen vært nærmere 150kr, men Philly må få opp marginene frem over. Noe jeg tror de klarer, sett tilbake på historisk marginer. TTT
Som du skriver, ikke mange frie aksjer i dette selskapet. Ikke mange som selger på disse lave nivåer heller.
Får se om vi kan få lagt disse lave kursene bak oss og håper likviditet og mcap øker betraktelig. Skal ikke mange kjøpere på banen før vi ser noen ordentlig drag opp. Tålmodighet som gjelder mens man venter her, kanskje det løsner nå i 2023!
JahMason
31.12.2022 kl 09:21
1445
Tar gjerne utbytter jeg også, gjerne tidligere enn først kommunisert.
Men Converto så vel etter «strategiske alt.» les salg av selskapet i 2012 og på ny i 2014. I 2015/2016 så Converto/Aker mer verdi i å skille ut AMSC og shipyarden stod på egne ben i 2016(?).
Så 5 år senere (2021), får Converto mandat til å utvikle verdiene for Aker i Philly Shipyard.
Hva er det Aker og styret ønsker at Converto skal gjøre for å skape verdi som Aker cap. Ikke velger å bruke ressurser eller nettverk på selv? Management og kostnadsstyring for utbytte betalinger?
Salg av Aker cap. sin beholdning eller salg av hele selskapet virker mer logisk etter min mening. Salg av Aker sin post vil utløse budplikt på hele selskapet.
Ny eier kan utvide shipyarden i Philly, noe Aker ikke har ønsket å invester i så langt. Så jeg tror det rigges for salg i Philadelphia !
Men Converto så vel etter «strategiske alt.» les salg av selskapet i 2012 og på ny i 2014. I 2015/2016 så Converto/Aker mer verdi i å skille ut AMSC og shipyarden stod på egne ben i 2016(?).
Så 5 år senere (2021), får Converto mandat til å utvikle verdiene for Aker i Philly Shipyard.
Hva er det Aker og styret ønsker at Converto skal gjøre for å skape verdi som Aker cap. Ikke velger å bruke ressurser eller nettverk på selv? Management og kostnadsstyring for utbytte betalinger?
Salg av Aker cap. sin beholdning eller salg av hele selskapet virker mer logisk etter min mening. Salg av Aker sin post vil utløse budplikt på hele selskapet.
Ny eier kan utvide shipyarden i Philly, noe Aker ikke har ønsket å invester i så langt. Så jeg tror det rigges for salg i Philadelphia !
JahMason
05.01.2023 kl 08:25
1194
Står ingenting om US eller noe oppkjøpsplaner, men Hanwha er vel en god bekjent av Røkke systemet.
https://www.hellenicshippingnews.com/hanwha-chairman-kim-vows-to-grow-dsme-into-a-global-company/
https://www.hellenicshippingnews.com/hanwha-chairman-kim-vows-to-grow-dsme-into-a-global-company/
JahMason
16.01.2023 kl 06:40
940
Ship Building in the US industry outlook (2022-2027) - IBIS report. Juli 22
“The Ship Building industry is anticipated to expand over the next five years to XXX, on the back of steady increases in federal funding for defense in the United States. Demand for industry-related energy vessels and other private vessels is also expected to continue growing over the outlook period. As the US Navy attempts to meet its objective of creating a fleet that can encounter the challenges of the coming years, demand for new naval vessels is expected to rise amid global uncertainty. Furthermore, US oil and natural gas production is projected to slowly rise, following COVID-19 (coronavirus) induced declines. As a result, the need for tankers and other related vessels will remain afloat, enabling industry players protected by the Jones Act”
“The Ship Building industry is anticipated to expand over the next five years to XXX, on the back of steady increases in federal funding for defense in the United States. Demand for industry-related energy vessels and other private vessels is also expected to continue growing over the outlook period. As the US Navy attempts to meet its objective of creating a fleet that can encounter the challenges of the coming years, demand for new naval vessels is expected to rise amid global uncertainty. Furthermore, US oil and natural gas production is projected to slowly rise, following COVID-19 (coronavirus) induced declines. As a result, the need for tankers and other related vessels will remain afloat, enabling industry players protected by the Jones Act”