NAS sitt "nyttårssalg" - Hva kan vi lese ut av dette ?
Norwegian la nå på morningen ut sitt såkallte nyttårssalg. "Salget" bekreftet det vi har sett en stund. Flyselskapet har sluttet å konkurrere aggresivt på pris. Sett i forhold til tidligere nyttårssalg er årets begredelig lesning sett fra et kundeperspektiv. Det er helt klart at NAS nå prøver å prise seg betydelig høyere. Spørsmålet er hva dette vil bety mtp totalsalget,inntjening og ikke minst hvor de plasserer seg i konkurransen med sas, flyr, og alle de andre?
Spørsmålet er om NAS i en situasjon der Olav og Kari opplever hyperinflasjon og svekket kjøpekraft, kan vinne frem med en slik prisstrategi.
Frem til nyttår: kanskje
Mantraet så langt har vært at Olav og Kari har hatt mye oppsparte midler etter Covid og at de har vært svært reisehungrige. I tillegg skulle mange ut å reise etter at Covid var overstått for rundt 1 år siden.
Men nå etter nyttår forventer mange at Olav og Kari kommer til å knipe kraftg igjen. Da spørs det om NAS kan greie å ta ut de prisene som de har greid nå i høst. Personlig tviler jeg. Konkurransen er for hard og betalingsviljen er fallende.
Spørsmålet er om NAS i en situasjon der Olav og Kari opplever hyperinflasjon og svekket kjøpekraft, kan vinne frem med en slik prisstrategi.
Frem til nyttår: kanskje
Mantraet så langt har vært at Olav og Kari har hatt mye oppsparte midler etter Covid og at de har vært svært reisehungrige. I tillegg skulle mange ut å reise etter at Covid var overstått for rundt 1 år siden.
Men nå etter nyttår forventer mange at Olav og Kari kommer til å knipe kraftg igjen. Da spørs det om NAS kan greie å ta ut de prisene som de har greid nå i høst. Personlig tviler jeg. Konkurransen er for hard og betalingsviljen er fallende.
Redigert 02.01.2023 kl 08:38
Du må logge inn for å svare
coccoman
02.01.2023 kl 13:42
1018
Ja, enig i at billettprisene har økt noe i høst og sælig med bagasje. Men ikke verre enn å at løsningen blir å skippe en reise eller to av ti i år i forhold til fjoråret.
NAS med sine fleksible power by the hour - avtaler kan vel regulere svigninger langt bedre enn sine konkurenter. Hvordan skal Flyr greie å gjennomføre flere trinn i sin finansieringsplan? Kursen er nå 0,68 øre, de fikk inn 250 mill av ønskede 700 og kassa går vel tom i løpet av noen måneder. SAS må gjennom en hestekur av omstrukturering og fokuserer på trafikken til og fra København.
NAS, som falt 30% i fjor da de ikke hadde tatt høyde for de ekstreme drivstoffprisene, er vel best rustet innenlands ved inngangen til 2023. Avtaler med både den danske og norske staten kan fort gi flere forretningsreidende. Jeg mener at aksjen er billig nå, i motsetning til Flyr og Sas som vil rammes hardere av fallende betalingsvilje. Time will show!
Hau, hau
NAS med sine fleksible power by the hour - avtaler kan vel regulere svigninger langt bedre enn sine konkurenter. Hvordan skal Flyr greie å gjennomføre flere trinn i sin finansieringsplan? Kursen er nå 0,68 øre, de fikk inn 250 mill av ønskede 700 og kassa går vel tom i løpet av noen måneder. SAS må gjennom en hestekur av omstrukturering og fokuserer på trafikken til og fra København.
NAS, som falt 30% i fjor da de ikke hadde tatt høyde for de ekstreme drivstoffprisene, er vel best rustet innenlands ved inngangen til 2023. Avtaler med både den danske og norske staten kan fort gi flere forretningsreidende. Jeg mener at aksjen er billig nå, i motsetning til Flyr og Sas som vil rammes hardere av fallende betalingsvilje. Time will show!
Hau, hau
Redigert 02.01.2023 kl 13:44
Du må logge inn for å svare
coccoman
09.01.2023 kl 12:13
823
Ja, da kom erkjennelsen fra Flyr om at massivt billigsalg av billetter ikke er lønnsomt over tid og at de trenger kunstig intelligens for å prise høyere ;O)))) Norwegian opplyser om godt salg av feriereiser etter å ha lagt ut billetter supertidlig i høst. Høyere priser særlig hvis du tar med deg bagasje har vi alle erfart.
Nas - kursen har noe uforståelig falt 10% siste måned, uten negative nyheter. Kan årsaken være skattemessig salg etter 30% fall i 2022 ? I tilfelle står vi vel foran en korrigering opp mot 8,5 nå i januar ? Et OK fjerdekvartal bør vel løfte kursen over 9 kr i februar og videre til 12 i sommer? Hva tenker dere?
Hau, hau
Nas - kursen har noe uforståelig falt 10% siste måned, uten negative nyheter. Kan årsaken være skattemessig salg etter 30% fall i 2022 ? I tilfelle står vi vel foran en korrigering opp mot 8,5 nå i januar ? Et OK fjerdekvartal bør vel løfte kursen over 9 kr i februar og videre til 12 i sommer? Hva tenker dere?
Hau, hau
Redigert 09.01.2023 kl 12:17
Du må logge inn for å svare
coccoman
10.01.2023 kl 17:20
670
HerbM
10.01.2023 kl 18:49
636
Tror det handler om at nas må bygge opp tilliten til aksjonærene, nesten-konkursen er fortsatt friskt i minne for de fleste. Men, det gir jo gode kjøpsmuligheter :)