SOFF - eventyrlig 2022, hvor går kursen i 2023. Nyttårsrally!?

Slettet bruker
SOFF 02.01.2023 kl 13:37 85988

SOFF hadde en eventyrlig kursvekst i 2022.

Noen som tørr å spå kursen til juni og til desember 2023?
Redigert 02.01.2023 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2023 kl 16:08 34344

Fra -3% til +6% på 30 minutter.

Kan se ut som et brudd ut mot en ny topp.
Redigert 02.01.2023 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
PoLfareren
20.01.2023 kl 14:58 33480

Nydelig stigning i SOFF. Vi får håpe Flåten skal snart skrives opp.
china
22.01.2023 kl 23:50 33104

Ikke mye action i soff trådene! Ryktes at folk trekker over til Pgs?
Slettet bruker
23.01.2023 kl 02:57 32875

Emisjons spøkelset henger over kursutviklingen. Her er det mange små som skal få brent seg
GullogGråstei
24.01.2023 kl 14:08 32511

Ser ikke utsiktene for 2023 nå så gode ut at Solstad kan få kommet i gang med nedbetaling av gjeld og få styrket egenkapitalen ganske betydelig? De urealiserte valutatapene som belemret 3Q resultatet er vel allerede reversert gitt dagens dollarkurs.

Jeg er fristet til å ta en inngang nå basert på forventningene til et meget sterkt 2023. Mener pessimistene her at selv et sterkt 2023 ikke er godt nok til at man får refinansiert gjelden som forfaller neste år uten en emisjon?
PoLfareren
30.01.2023 kl 08:58 32062

PARETO med nytt Kursmål. 80kr!
Redigert 30.01.2023 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Dølle
30.01.2023 kl 09:40 31895

Der ja. Ikke at meglerhus vektlegges annet enn at bedre med den type meldinger enn motsatt
godeaksjer
30.01.2023 kl 09:53 31803

SOFF remains heavily levered and with insufficient earnings in the near term, refinancing before 31 March 2024 will be no small task – when nearly all its NOK ~21bn debt matures.

Dette caset kommer med betydelig risiko for en ny emisjon som kan ligge betydelig lavere enn dagens kurs.

Pareto skriver, for de modige TP NOK 80.
GullogGråstei
30.01.2023 kl 10:45 31652

Dette var en sterk analyse. Jeg er glad jeg fikk kjøpt på ca. 39,5 i forrige uke. :-D
rischioso
30.01.2023 kl 14:37 31426

Virker å være lange friske kroner på vei inn så skal ikke se bort i fra at 60 tallet kommer ti syne allerede i februar ... ;)
GullogGråstei
30.01.2023 kl 19:46 31187

Kursen kan fort bykse oppover, ja. Hvis tilbudssiden for skip blir så stram i 2023 som jeg har tro på videre inn i 2023, kan det bli svært hyggelig å bære Solstad-aksjonær. Spesielt hvis oljeprisen holder seg høy og langtidsbildet inn i 2024 også forblir sterkt (dvs. man unngår en svært kraftig resesjon), vil dette gå veldig bra.

Hvis frykten i verdensøkonomien avtar noe i løpet av året, vil kanskje også dollaren svekkes noe sammenlignet med kronen. Det er gunstig for de som har mye dollargjeld.
PoLfareren
30.01.2023 kl 20:34 31073

De mange små brant seg nok på raketten som tok fyr?
rischioso
31.01.2023 kl 02:36 30815

Ikke lett å bli brent av en rakettferd som knapt er startet - at det blir litt ruglete på børs fremover gjelder stort sett alle case, men her er den underliggende trenden opp noe den har vært kontinuerlig siden september og noe den mest sannsynlig vil fortsette å være en god stund fremover ... ;)
Redigert 31.01.2023 kl 02:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2023 kl 04:42 30755

Vet om en som brenner seg titt og stadig om det er Pgs eller Rec.
For oss som har entret 2nd chance i høst er det bare gøy.
Det betyr ikke emisjonsfaren er over i denne aksjen. Analysen påpeker også det mellom linjene for de som evner å lese den. Det betyr noen brenner seg, ja. Så gratulerer til ris som har oppdaget Soff etter meglerhus kom med analyse. Du presterer godt!
Slettet bruker
31.01.2023 kl 05:45 30708

Spår tydelig oljeprisfall
IMF tror oljeprisen vil få en solid smell, og falle med 16,3 prosent.
Mandag koster et fat nordsjøolje 85,5 dollar fatet, rundt samme nivå som ved nyttår. Et fall på 16 prosent vil bety en pris på 70 dollar fatet. Forrige gang prisen var på det nivået var i juni 2021, da oljeprisen hentet seg inn etter en kraftig knekk under pandemien.

Oljeprisen har et turbulent år bak seg, spesielt på grunn av krigen i Ukraina.
Opec+-landene vedtok i høst å strupe inn oljeleveranser i et forsøk på å holde oljeprisen høy.
IMF mener prisen vil få en knekk fordi etterspørselen etter detaljvarer vil avta, altså at folks forbruk vil bli mindre.

Gikk et par timer så skulle dine påstander bli satt på prøve. Rekker du ut i tide?
Må jeg sikre nærmere 200% idag? Hva sier ris?
Redigert 31.01.2023 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
31.01.2023 kl 08:37 30555

Forskjellige aktører spår at oljeprisen skal gå i alle mulige retninger.

Den pariah-situasjonen som Russland har havnet i etter Ukraina-invasjonen vedvarer fortsatt og vil gjøre det en god stund fremover. Det fører til at russisk olje som kunne kommet på markedet ikke vil gjøre det i lang tid fremover. Kina er i ferd med å gjenåpne etter Covid. Det innebærer en betydelig forventet forbruksvekst av olje og gass. USA tappet sine strategiske råoljelagre i hele 2022 i et tempo som ikke kan videreføres inn i inneværende år. OPEC snakker om at de har historisk lav restkapasitet for å øke produksjon. Samtidig er det fortsatt en uvilje i vesten, spesielt i USA - både politisk og i deler av finansmiljøet - for å åpne opp og finansiere ny olje- og gassleting. Investeringsnivået i bransjen etter 2014 har vært for lavt. Alt dette kan forhindre vekst i tilbudet. Alt dette er faktorer som tilsier at olje- og gassmarkedet vil forbli stramt en god stund fremover. Alt dette bidrar til at mange aktører mener at oljeprisen egentlig skal opp. Man må heller ikke glemme at jordens befolkning hele tiden vokser, og at enda flere mennesker derfor hele tiden skal ha dekket sine energibehov.

Det som taler for fall i oljeprisen er den forventede resesjonen som vil følge i kjølvannet av nedkjølingseffektene ved den pågående inflasjonsbekjempelsen med stigende renter. Det er også et argument at oljeselskapene stadig blir flinkere til å få mer olje ut av eksisterende felt, og slik sett er i stand til å opprettholde mer produksjon/tilbud enn man tidligere forventet.

X-faktoren er hvor kraftig resesjonen vil bli. Ser man på trenden i forbruks-situasjonen for global energi etter andre verdenskrig, utgjør bare finanskrisen i 2008/2009, samt den globale nedstengningen i forbindelse med Covid ørsmå og midlertidige hakk i trendbildet. Flere eksperter påpeker at oljeprodusentenes marginer - altså oljeprisen - historisk alltid har kommet under press i forbindelse med resesjoner, men min vurdering er at den forventede resesjonen virkelig må bli ekstreordinær og langvarig for å motvirke summen av alle faktorene som egentlig peker mot høyere oljepris på sikt.

Men man må heller ikke glemme at offshore supply-bransens vekstpotensiale og markedssituasjon ikke er direkte korrelert med oljepris. Oljeprisen må bare være tilstrekkelig høy til at investerings- og aktivitetsnivået i bransjen ikke kollapser, men forblir rimelig stabilt. Det er primært operatørene som skummer fløten av perioder med eventyrlige priser.

For offshore rederene er det fortsatt et faktum at ratene er lave, selv om de er på vei opp. Den eneste grunnen til at vi nå så smått ser tegn til lønnsomhet på papriet, er at flåtene er kraftig nedskrevet i løpet av årene med stor overkapasitet og elendige rater. Som Pareto skriver i sin analyse er vi fortsatt veldig langt unna rater som gjør at det lønner seg å bygge nytt for å møte et stigende behov. Erstatningskostnaden ved nybygg er langt over dagens verdsettelse. Tvert imot er nok en betydelig del av skipene som er i opplag vanskelig å få tilbake i drift på grunn av alder og merkostnader - f.eks. til klassing - med å få dem driftsklare. Som det fremgår i kurvene på side 7 i Solstad-rapporten til Pareto har den samlede flåten av globale AHTSer og PSVer sunket i størrelse de siste årene. Dette er en isolert faktor som peker mot strammere marked og vekst i ratene.

Flere av skipene i den globale flåten kan også forvente økt etterspørsel fra f.eks. offshore vindkraft.

Det er altså ikke oljeprisen alene som kan/vil drive ratene og lønnsomheten opp for denne bransjen. Det er et kinderegg av faktorer, der alle tre faktorene (høy oljepris/aktivitetsvekst, redusert flåte og nye markeder for bruk av skipene) taler for vekst akkurat nå.
Redigert 31.01.2023 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
31.01.2023 kl 19:58 30296

IMF tror ikke at oljeprisen skal ned 16 prosent fra dagens nivåer. De konstaterer at oljefutures den 29. november i fjor tilsa en snittpris for olje i 2023 som ville være 16 prosent lavere enn snittprisen i 2022. I 2022 var snittprisen over 100 dollar fatet for brentoljen. En nedgang på 16 prosent fra fjorårsnivået tilsier altså en snittpris omtrent der vi er i dag.

Hvis man lurer på hvordan prisen vil utvikle seg i 2023, er det bedre å gjøre en grundig tilbuds- og etterspørselsanalyse eller i det minste sjekke hva brent futures blir handlet til nå i slutten av januar.

Det at journalistene i E24 har laget et regnestykke der de tar utgangspunkt i et fall på 16% fra dagens nivåer ned mot 70 dollar fatet, viser først og fremst at journalistene i E24 er inkompetente og ute av stand til å forstå sine kilder.

Redigert 31.01.2023 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
23.02.2023 kl 20:02 29444

Oslo (Infront TDN Direkt): Solstad Offshore fikk en justert ebitda på 454 millioner kroner i fjerde kvartal 2022, mot 291 millioner kroner samme periode året før.

Det fremgår av selskapets kvartalsrapport torsdag.

Omsetningen var 1.637 millioner i kvartalet (1.303), mens resultat før skatt ble 525 millioner kroner (-396). Solstad Offshores ordrebok var på 9.200 millioner kroner ved utgangen av fjerde kvartal. Inkludert opsjoner var ordrereserven 17.700 millioner kroner.
Uljanov
23.02.2023 kl 22:49 29170

PAS: Q4’22 EBITDA of NOK 445m spot on our estimate but ~12% below consensus (one estimate excluding PAS), with the subsea segment making up for softer AHTS earnings. The market outlook is bullish as expected and it anticipates a busy 2023, which is reflected in recent fixtures in our view. While no surprise, we note the company plans not to settle the first debt instalment on 31 March 2023 which was subject to available funds – in line with the refinancing agreement from 2020. Further, refinancing discussions have begun with most its NOK ~21bn of debt (net) maturing on 31 March 2024. We have a BUY rec. and TP NOK 80 on SOFF
Slettet bruker
23.02.2023 kl 23:00 29126

Har gjelden økt? Dette var fine tall uten at jeg forstå. Har ikke dollar svekket seg siden sist kvartal?
Redigert 23.02.2023 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
23.02.2023 kl 23:06 29068

Gjelden ved utgangen av kvartalet har vel neppe økt siden Q3. Men dollaren har jo styrket seg igjen siden Q4 tok slutt. Det beste estimatet for den gjelden som må refinansieres er vel den gjelden de antageligvis har i dag, og ikke den de hadde ved utgangen av Q4.
Redigert 23.02.2023 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Puffen
24.02.2023 kl 00:01 28973

Gjelden har økt. Også om en tar hensyn til kursendringer. Sett i forhold til samme tid i fjor. En må ikke se bort fra at kreditorene begynner å involvere seg mer framover. Særlig når det kan fines muligheter til å selge skip til bokførte verdier eller mer. Vanskelig for oss å vite som ikke kjenner lånvilkårene ned i detalj. Men verdt å følge nøye med
Tm3P
24.02.2023 kl 06:03 28846

Har ikke fulgt så veldig nærme med på sektoren de siste årene, men har vanskelig for å se for meg at gjelden blir refinansiert uten en stor emisjon. Vår Energi som printer penger for tiden og nesten ikke har gjeld fra før fikk 8% renter på lånet de nettopp tok opp. I bytte mot utsatt forfall på gjelden regner jeg med at låntakerne i Soff vil kreve en rente langt over 10% hvis det ikke skytes inn mer egenkapital. Det blir veldig vanskelig, hvis ikke umulig å betjene selv med en dobling av 2022 EBITDA.

De fikk jo en flott gevinst på salget av det ene skipet deres da, får de til flere av disse så trenger kanskje ikke emisjonen bli altfor stor. Men emisjon blir det nok uansett, det er fornuftig for alle aktører. Men jeg tror ikke den blir satt på veldig lav kurs.
polakk
24.02.2023 kl 11:04 28578

Det som gjør at dette tar litt tid er at Solstad har en backlog med dårlige kontrakter som dei må blir ferdige med.
Ut i fra tallens som ble lagt frem i presentasjonen tror jeg Solstad kommer til å ha litt i underkant av 9 millarder i inntekter i 2023.
La oss si at operating expenses 4,8 millarder (litt opp i forhold til 2022)
Dei har da en EBITDA på over 4 millarder.
Dei kommer også til å bokføre salget av Normand Jarl og Normand Flipper i Q1.
Dei har da 4,5 millarder til å betjene gjelden sin i 2023
Så dette skal dei klare å betjene i 2023.





Tm3P
24.02.2023 kl 13:53 28438

De må vel bruke litt på vedlikehold og andre investeringer og, i 2022 lå dette på 600m.
Med 2 mrd i renter så blir det ikke mye til overs for nedbetaling av lån selv med en EBITDA på 4mrd. De klarer seg selvfølgelig fint gjennom 2023, men all gjeld forfaller i starten av 2024 og når denne skal refinansieres så regner jeg med at eierne av gjelden vil kreve mer innskutt egenkapital i bytte mot utsettelse av forfall og en håndterbar rente. Jo bedre markedet er jo bedre forhandlingskort sitter bankene med egentlig.
Gull i pungen
07.03.2023 kl 13:23 27486

Pareto

SOFF – Sells PSV fleet to Tidewater below our valuation, reduces refi need

SOFF announced the sale of its entire PSV fleet to Tidewater for USD 577m in cash (NOK ~6bn), following the flurry of rumors recent weeks and months.

This is ~20% below our valuation of USD ~730m and below implied values of USD ~680m. The sale is marginally accretive on 2023e but dilutive on multiples for 2024 and beyond and dilutes upside in a full recovery scenario.

With NOK ~15bn of net debt on Remainco against EBITDA of NOK ~2.2bn in 2023e and NOK ~4bn MtM, and with non-traditional lenders comprising less of the debt than proceeds in this transaction, this should help on the refi.

All-else equal this would take our NAV to NOK ~50 per share in SOFF.
velkjent
07.03.2023 kl 14:57 27240

Soffs ledelse virker å ha et annet syn på mulighetene enn Pareto.
Ifølge rapporten for 4Q var PSV-enes bidrag marginalt.
Redigert 07.03.2023 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Føre var
07.03.2023 kl 15:36 27095

«Da trekantfusjonen mellom Solstad Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply ble gjennomført i 2017, var det særlig det da John Fredriksen-kontrollerte Deep Sea som bidro med PSV-båter. Man kan altså forenklet si at det er Fredriksens søppelbåter Solstad nå kvitter seg med.

Med et kursfall ved lunsjtider tirsdag på rundt 13 prosent, blir Solstad Offshore-aksjen hardt straffet for at noen i markedet trodde PSV-båtene, eller søppelbåtene om du vil, var mer verdt enn det Solstad nå får.«


https://e24.no/boers-og-finans/i/dwGORw/det-kan-vaere-lurt-av-solstad-aa-kvitte-seg-med-fredriksens-soeppelbaater




https://e24.no/boers-og-finans/i/VPdRJp/solstad-offshore-selger-37-skip-for-seks-milliarder

«Inntektene på 6,49 milliarder kroner ville ha vært 4,71 milliarder uten denne flåten.
Justert brutto driftsresultat (EBITDA) ville ha vært 1,69 milliarder kroner mot 2 milliarder medregnet flåten.
Samtidig ville driftsmarginen (EBITDA) ha økt fra 31 til 36 prosent, mens netto rentebærende gjeld ville ha falt fra 21,1 milliarder til 15,4 milliarder kroner.«
Redigert 07.03.2023 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Dølle
07.03.2023 kl 20:30 26390

Ikke første selskap som gjør grep. Vi snakkes om 1 år og hva kursen er da.
FinnMcCool
07.03.2023 kl 21:07 26225

Did you not understand what Be-prepared was saying ??? Because it makes complete sense !!
FinnMcCool
07.03.2023 kl 21:13 26181

We are better off today than we were yesterday......and people, take advantage of the dip while some people are still letting it all sink in !!
Slettet bruker
07.03.2023 kl 22:30 26011

Noe sånt ja…
skadi
07.03.2023 kl 22:41 25945

Rundt 15 mill dollar per skip er vel heller gi bort pris, eller spikerpris. Ganske utrolig med det markedet som kommer. Men klart, 25 milliarder i gjeld er ingen spøk. Selger de resterende skip til "like gode" priser, så kan de stenge butikken og sitter kun at med noen milliarder i gjeld. Denne salg ligner mest på forsøket å pisse i buksen for å holde på varmen.
FinnMcCool
07.03.2023 kl 23:03 25883

The ships sold were deadweight and a chain around the neck of Solstad and they only had 20% of income last year !! So, I think it was an excellent play by Solstad to get rid of them and reduce the debt :)
Redigert 07.03.2023 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
VIP001
07.03.2023 kl 23:08 25841

Solstad har fortsatt 15 milliarder i gjeld. De har ingen mulighet til å betjene gjelden med resterende flåte og en vet at det må gjøres noen grep, sannsynligvis en større emisjon. Varsellampene blinker rødt og har gjort det lenge. Jeg håper at folk iallfall sikrer en del av gevinsten/innsatsen for her kan en fort gå på en smell og sitte igjen med lite.
GullogGråstei
07.03.2023 kl 23:36 6304

Det er absolutt sannsynlig at Solstad vil trenge både salg av båter i opplag og en emisjon - i tillegg til dette salget - for å komme ned på en fornuftig balanse der de kan refinansiere gjelden som forfaller neste år til levelige betingelser.

Det er lite trolig at man styrer mot å "stenge butikken". Det sentrale spørsmålet blir heller hvordan man klarer å snekre sammen den beste refinansieringspakken.

I et veldig sterkt marked og med et moderat emisjonsbehov, og stor interesse blant långivere, blir det kanskje en emisjonskurs med moderate rabatter. Med noe mer usikkerhet i markedet, mer nervøse långivere og dermed større emisjonsbehov, kan man i verste fall ryke på en stor emisjon med større rabatter, mer utvanning og mer skade på kursen. Jeg tviler på at vi relativt sett havner på Archer eller Nordic Mining nivå for emisjonskurser, men det er kanskje et worst case scenario.
Redigert 07.03.2023 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
07.03.2023 kl 23:48 6300

De er ikke SÅ langt unna å betjene gjelden med den gjenværende flåten. PSV'ene bidro bare med 20% av omsetningen og under gjennomsnittlig bidrag til EBITDA.

Men det hjelper ikke akkurat med dollarkurs på 10,60 når man har dollargjeld, Når rentebanen dessuten stiger og långivere forventer et betydelig rentepåslag på toppen av dette ved tungt belånte virksomheter, vil fort en emisjon og egenkapitalinnsprøyting være mer attraktivt.

Uten en emisjon vil sikkert også långiverne som refinansierer sette bremsene på med tanke på når selskapet kan få utbetalt utbytter gitt at de gode tidene fortsetter.
Redigert 07.03.2023 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
polakk
08.03.2023 kl 07:19 6142

Ja, skipene var solgt med rabatt, men å sammenligne resterende flåte med det som blei solgt nå blir totalt feil.
Dette var PSVer dei har en helt annen byggepris en resterende flåte.
Dette var et blokksalg, var sannsynligvis ingen andre en TDW så var interessert og hadde muligheter for å kjøpe disse skipene, derfor en rabatt.
Ideelt skulle Solstad beholdt disse skipene, men dei har for stor gjeld og måtte ta grep.
PSV stod i 2022 for under 16 prosent EBITDA, men dei kvittet seg nå med over 27 prosent av gjelden ved dette salget.
Vi ser en større prosentvid oppgang i ratene innenfor AHTS og Subsea segmentet, det vil si at PSV flåten ville sannsynligvis bidratt med en mindre prosentivs andel i EBITDA i 2023 og 2024 (dette antar jeg på generelt grunnlag, men avhenger også av hvor mange skip går av kontrakter som blei inngått for noen år siden på lave marginer).
Så slik jeg ser det så er nå Solstad bedre rustet til å betjene gjelden sin. Om det er nok vet jeg ikke, men såg at Artic mente at det kritiske nå var å sikkre seg nok penger til betale tilbake sine non-bank creditors, dei mener det er snakk om 3 millarder kroner.
Redigert 08.03.2023 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
08.03.2023 kl 07:45 6164

Ja, på kort sikt var dette gunstig for Solstad. Det bekrefter også meglerhusene, som mener at dette vil slå positivt ut på estimatene for 2023, selv om det tar bort noe av den mulige oppsiden på sikt. Det var kjøpers marked, gitt at det ikke egentlig finnes andre aktører enn TDW som både er store nok og tilstrekkelig kapitalisert til å kunne kjøpe hele flåten og i og med at det ville tatt for lang tid - og slett ikke sikret høyere inntekt - å selge båtene i mindre antall til flere aktører. Risikoen hadde heller vært stor for å sitte igjen med de minst attraktive fartøyene.
Redigert 08.03.2023 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
unikum
08.03.2023 kl 09:51 5989

Må jo være ett røver kjøp å få handlet Soff aksjer på 40 ? Median kursmål over 56 !! Som E 24 skrev i går, Kanskje en god kjøps mulighet...
Gull i pungen
08.03.2023 kl 09:57 5955

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedjusterer kursmålet på Solstad Offshore til 60 kroner pr aksje, fra tidligere 80 kroner, og gjentar onsdag morgen en kjøpsanbefaling.

Meglerhuset nedjusterer sin NAV til om lag 54 kroner pr aksje etter salget av PSV-flåten til Tidewater.

"Mens salget reduserer den totale størrelsen på den kommende refinansiering, er heller ikke provenyet særlig mer enn pro-rata gjelden på PSVene", skriver meglerhuset.

Redigert 08.03.2023 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
Føre var
08.03.2023 kl 09:58 5958

"Så Pareto justerer kursmål til 60,- gjentar kjøp."

En tryggere havn i dag enn for to dager siden, mener vel de fleste. Vi får se på slutten av dagen om det var en overreaksjon i går.


Ett godt sjakktrekk var det noen som sa.




Redigert 08.03.2023 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
jacob22
08.03.2023 kl 12:08 5802

du kan eller kjøpe standard supply som har psv i uk. De gir også utbytter.
Ratene kommer til å stige når tidewater kjøper psv til soff.
+ VOSS ER OGSÅ TIL SALGS.
Tippe soff trenger penger = archer.

5thplanet
08.03.2023 kl 12:27 5757

Folk får bare selge, men at de har kjøpt tidligere med dårligere sikt og selger nå er bare morsomt