SOFF - eventyrlig 2022, hvor går kursen i 2023. Nyttårsrally!?
SOFF hadde en eventyrlig kursvekst i 2022.
Noen som tørr å spå kursen til juni og til desember 2023?
Noen som tørr å spå kursen til juni og til desember 2023?
Redigert 02.01.2023 kl 16:07
Du må logge inn for å svare
fjettis
15.04.2023 kl 11:40
8841
Hvordan tenker du at de skal håndtere 15 milliarder gjeld uten emisjon eller rekonstruering hvor gjeld omgjøres til aksjer?
danmark1
15.04.2023 kl 10:24
8907
Det er noget fordrukken snak. Der er ingen, der siger, at der vil komme en emission, og sammenligne med tidligere, hvor branchen var i deres værste krise nogensinde, er helt ude i skoven. Lad os nu se, hvor vi står, når alt er talt op efter Q1, her får vi en ide om størrelsen på gælden og indtægterne i 2023.
Jada enig i den. Men oppgangen blir brattest i Scana fremover . Så kan man hoppe på olje aksjer siden.
desirata
14.04.2023 kl 16:53
9291
Kursen var kr. 12,50 da Røkke og Fredriksen komm inn førstegangen.
Dersom stor emisjon kan dette være et naturlegt leie. Ved kurs 12,50 er market cap ca 1. Mia, derfor blir emisjon stor, innhenting av 1 eller 2. Mia. Ved en slik utvanning blir ikke kursen over 30kr neste åra.
Emisjonen blir hvertfall ikke over 20kr, det toget er gått.
Dersom stor emisjon kan dette være et naturlegt leie. Ved kurs 12,50 er market cap ca 1. Mia, derfor blir emisjon stor, innhenting av 1 eller 2. Mia. Ved en slik utvanning blir ikke kursen over 30kr neste åra.
Emisjonen blir hvertfall ikke over 20kr, det toget er gått.
danmark1
14.04.2023 kl 15:10
9296
Slettet brukerskrev Vil du tjene noen kroner så kjøper du Scana før turen går over 2kr.
Der er mange billige olieaktier for øjeblikket, hvor volumen er meget højere.
danmark1 skrev Er tilfreds med aktier til 24 kr. :-)
Vil du tjene noen kroner så kjøper du Scana før turen går over 2kr.
GMT - Master
14.04.2023 kl 12:21
9311
Jeg kan vedde 10.000 kr på at det kommer en emisjon ganske snart. Noen som vedder i mot?
Per Morten Schou har solgt seg ut tirsdag men børsen var stengt i påsken. Han har kontakter i SOFF.
Hvorfor skulle han plutselig selge alt i panikk?
Valutasmell øker når dollar spiser ytterligere marginene, lån til pipa og underskudd etter underskudd.
Kapitalhenting er svært krevende nå så mye rabat må gis i den størrelse. Tipper vi skal teste forrige bunn på 12-14 kr.
Soff kommer aldri til å koste 50 kr igjen, det eventyret er historie.
Per Morten Schou har solgt seg ut tirsdag men børsen var stengt i påsken. Han har kontakter i SOFF.
Hvorfor skulle han plutselig selge alt i panikk?
Valutasmell øker når dollar spiser ytterligere marginene, lån til pipa og underskudd etter underskudd.
Kapitalhenting er svært krevende nå så mye rabat må gis i den størrelse. Tipper vi skal teste forrige bunn på 12-14 kr.
Soff kommer aldri til å koste 50 kr igjen, det eventyret er historie.
Offshore OBS
14.04.2023 kl 12:21
9047
Ser ut som Lars Peder Solstad fortsetter å la markedet gjøre jobben.
Det kan bety en emisjon på kurs som er provoserende for meningmann.
Inntil selskapet klargjør de økonomiske vilkårene for Lars Peder Solstad sin rett til å eie 10% av selskapet bør nesten alle forstå at lav emisjonskurs er i CEO sin favør!!
Det kan bety en emisjon på kurs som er provoserende for meningmann.
Inntil selskapet klargjør de økonomiske vilkårene for Lars Peder Solstad sin rett til å eie 10% av selskapet bør nesten alle forstå at lav emisjonskurs er i CEO sin favør!!
Offshore OBS
14.04.2023 kl 11:22
8800
Kan se ut som bjellesauer har brukt påsken på å lese seg opp.
Og solgt!
At amerikanerne som heiste kursen gjennom sine massive kjøp opp mot kr 40, også har letta seg noe vil bli spennende å obse de neste dager.
Og solgt!
At amerikanerne som heiste kursen gjennom sine massive kjøp opp mot kr 40, også har letta seg noe vil bli spennende å obse de neste dager.
danmark1
13.04.2023 kl 15:29
8820
Hvor fra ved alle, at der vil komme en emission på 15 kr?. Det står i skærende kontrast til udmelding i Q4. Jeg er med på, at man ikke helt ved, hvor meget selskabet kommer til at kunne afdrage, men at en emission skulle være nødvendig, ser jeg ikke. Jeg bliver ved med at købe aktier på minusdage og er helt sikker på, at med en halvering på 2 måneder er kursen attraktiv.
desirata
12.04.2023 kl 16:05
8899
Lytt på Hegnar i børsnytt TV 11.4. Hvor han omtaler SAS. En kan lure på hvem som kjøper SAS aksjen på 50 øre eller mindre, når den blir nullet snart.
Samme med Soff, hvem kjøper på 25-30kr, når alle vet det kommer en emisjon på 15kr. Mange tidlegere eksempler på samme på Oslo børs. Etterpå sier de, JA dette var forventet, o.l.
Samme med Soff, hvem kjøper på 25-30kr, når alle vet det kommer en emisjon på 15kr. Mange tidlegere eksempler på samme på Oslo børs. Etterpå sier de, JA dette var forventet, o.l.
danmark1
12.04.2023 kl 09:57
9010
Stop loss kan også være en mulighed. Uanset giver det mulighed for billige aktier.
danmark1
12.04.2023 kl 09:51
8926
Der er ingen grund til at sælge på den måde som storaktionær. Det har udelukkende været for at sænke kursen på grund af short eller ønske om billig indgang. Jeg håber folk får købt på disse gode tilbud. :-)
VIP001
11.04.2023 kl 22:10
9073
Hvis du ser på volumet da aksjen gikk fra 29 til 27 på kort tid så økte volumet ganske voldsomt, så det var sannsynligvis en av de "store" som solgte seg ut av aksjen.
Galv
11.04.2023 kl 20:42
9039
Hei Cato
Har Nordnet 6900 med Soff aksjer og 1000 stk i snitt blir det 69 m nesten alle aksjene i Solstad.
Jeg kan ikke forklare - tror det er noe med zero konto- fond så mange av de 6900 eier via slik konto og kanskje 1-2 aksjer - ved 50% ned ca 25 kr da fra 51 er det bare 12.5 kr opp så har en 50% opp- Soff er ikke det eneste selskapet på Nordnet med mange tusen aksje eiere.
Har Nordnet 6900 med Soff aksjer og 1000 stk i snitt blir det 69 m nesten alle aksjene i Solstad.
Jeg kan ikke forklare - tror det er noe med zero konto- fond så mange av de 6900 eier via slik konto og kanskje 1-2 aksjer - ved 50% ned ca 25 kr da fra 51 er det bare 12.5 kr opp så har en 50% opp- Soff er ikke det eneste selskapet på Nordnet med mange tusen aksje eiere.
Cato
11.04.2023 kl 19:19
9076
Jeg er selv aksjoner i soff og har troen på at de greier dette fremover,
funfact, det var 6900 personer på nordnet som eide aksjer i soff da kursen var 51 kr for ca en mnd siden.
Det er nå fortsatt 6900 kunder som eier aksjer i soff på nordnett
vill dette si at det er stor aksjonærene som har solgt seg ned og utgjør disse 50 % kursfall ? virker slik i mitt hode.
Takk for svar :-D
funfact, det var 6900 personer på nordnet som eide aksjer i soff da kursen var 51 kr for ca en mnd siden.
Det er nå fortsatt 6900 kunder som eier aksjer i soff på nordnett
vill dette si at det er stor aksjonærene som har solgt seg ned og utgjør disse 50 % kursfall ? virker slik i mitt hode.
Takk for svar :-D
danmark1
11.04.2023 kl 10:01
9282
De negative scenarier er langt hen ad vejen skrevet ud fra fri fantasi og passer slet ikke med det, der i virkeligheden foregår.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/23/7987941/rekordsterk-ordreinngang-for-solstad-offshore?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/energi/2023/02/23/7987941/rekordsterk-ordreinngang-for-solstad-offshore?internal_source=sistenytt
Ikke nok med kursmål på 239kr men en emisjonskurs på over 100 lappen.
Mener en «poll» viste at medlemmene av gruppen eide totalt ca 10% av aksjene i soff. Så gruppen er sterk og har stått for mye av oppgang og forhåpentligvis nedgang om det skulle gå gale.
Mener en «poll» viste at medlemmene av gruppen eide totalt ca 10% av aksjene i soff. Så gruppen er sterk og har stått for mye av oppgang og forhåpentligvis nedgang om det skulle gå gale.
Redigert 10.04.2023 kl 21:54
VIP001
10.04.2023 kl 18:12
4472
Du kan ikke sammenligne Eidesvik og Solstad. Størrelse på gjelden er av en annen verden og Eidesvik solgte sin beste båt i refinansieringen. Skal SOFF gjøre noe tilsvarende så er det ikke mye igjen av SOFF.
Gjelden bare vokser og vokser, og med enda høyere renter i sikte og fortsatt høy dollarkurs så sier det seg selv at dette blir tøffe tider for SOFF. Men jeg ønsker selvsagt ikke at Solstad skal gå rett til bunns, men jeg er realist og innser at dette kan skje. Og det er viktig at de som investerer innser risikoen her og at en ikke tror på aksjekurser på flere hundre kroner. Det lyser rødt i alle varsellamper, både i avisintervjuer med ledelsen og i års-og kvartalsrapporter i mine øyne, så får heller andre vurdere det annerledes og så respekterer jeg det. Så blir det spennende å se når fasiten kommer i løpet av de neste månedene.
Gjelden bare vokser og vokser, og med enda høyere renter i sikte og fortsatt høy dollarkurs så sier det seg selv at dette blir tøffe tider for SOFF. Men jeg ønsker selvsagt ikke at Solstad skal gå rett til bunns, men jeg er realist og innser at dette kan skje. Og det er viktig at de som investerer innser risikoen her og at en ikke tror på aksjekurser på flere hundre kroner. Det lyser rødt i alle varsellamper, både i avisintervjuer med ledelsen og i års-og kvartalsrapporter i mine øyne, så får heller andre vurdere det annerledes og så respekterer jeg det. Så blir det spennende å se når fasiten kommer i løpet av de neste månedene.
Dølle
10.04.2023 kl 18:00
4454
Bifalles. Et par Svært bastante negative som pøser på. Tror det er omsorg de bedriver...og den litt aggressive stilen er jo ikke mistenkelig i det hele tatt. Drømmen er vel å proklamere, Ka hva det eg sa
kuka
10.04.2023 kl 17:52
4356
Nå kjenner ikke jeg til hva som er bakgrunnen for din og enkelte andres negativitet til Soff. Om det er av "omsorg" til aksjonærene-, eller ønske om en billigere inngang-, eller en short som skal dekkes mest mulig fordelaktig inn er likegyldig, men når du skal bruke historiske fakta som grunnlag i din argumentasjon bør det være et minstekrav at du kommer med en korrekt gjengivelse-, eller så forsvinner all den integritet og etterrettelighet du fortsatt måtte ha. I forbindelsen med restruktureringen i oktober 2020 måtte samtlige aksjonærer-, store som små, akseptere en omvendt splitt på 1000:1. Med andre ord; samtlige fikk sine aksjonærverdier tilnærmet "nullet" ut. Når det gjelder den påståtte forskjellsbehandlingen fikk alle aksjonærene, i tillegg til de industrielle aksjonærene du nevner, tilbud å kjøpe aksjer til samme vilkår som de nevnte. Det var for de som valgte å benytte seg av tilbudet ingen problemer å kjøpe seg opp til samme andel av selskapet som det de hadde da selskapet ble restrukturert.
Interessert
10.04.2023 kl 17:13
4155
Mange her snakker uten å vite hva de snakker om eller snakker mot bedre vitende. Refinansiering betyr ikke at det er krise, men at lånene forfaller og må reforhandles. Nye lån må inngås for en ny periode. Det er naturligvis en viss usikkerhet om hva de nye betingelsene blir. De må jo forhandles om. Refinansiering betyr ikke at det blir emisjon. Rekapitalisering eller restrukturering av gjeld er noe annet. Da er det krise. Siden enkelte her tilsynelatende har lite kunnskap om økonomi, men bare slenger om seg med historier fra andre selskaper, gjør jeg det samme. Eidesvik refinansierte nylig uten emisjon og har nå en ny låneavtale. Litt usikkerhet i aksjemarkedet i forkant, men helt udramatisk i gjennomføringen. De som tenkte prosessen skulle gå greit ble lønnet for det.
Takk for meg. Dette var ingen diskusjon, men mer som Erasmus Montanus mot lensmannen.
Takk for meg. Dette var ingen diskusjon, men mer som Erasmus Montanus mot lensmannen.
Offshore OBS
10.04.2023 kl 14:40
4195
Tror du har et godt poeng angående den ubekymrede kursmålsetning som enkelt argumenterer sterkt for på Facebook. Disse argumentasjonene og teamsmøtene som arrangeres er uhyre farlige!! Eller kursmål på flere hundre kroner er geniale? Og på toppen av det hele påstås det at PSV salget ikke var problemet for kursutviklingen, men lekkasjene!! Der forsvant min tiltro til sjefs hauserne, som ser bort fra sterkt utvannende emisjon.
Offshore OBS
10.04.2023 kl 14:35
3829
Røkke burde være en garantist for at denne refinansieringen ikke blir helt elendig for alle aksjonærer. Men fordi Røkke er eneste grunnen til at bankene og obligasjonseierne ikke setter ting på spissen , er at Røkke er involvert. Ja, derfor kan det likevel bli slik som sist , at de store mottar særbehandling stillet ovenfor å tape alt. Fredriksen på obligasjon siden er også et stort usikkerhetsmoment. Min nåværende bedømming er at Lars Peder Solstad klarer , gjennom proaktivitet, å berge selskapets verdier og mye av nåværende aksjonærers verdier gjennom emisjon på 15-20 kr. Husk også at det er uhyre vanskelig å få faktakunnskap om hvordan Lars Peder Solstad skal utøve sin rett til 10% av eierskapet! Neppe ved å betale mer enn nødvendig!!
desirata
10.04.2023 kl 11:37
3905
VIP,
og en annen viktig aktor.
Sist ble aksjene delt på hundre, eller var det mere ? men dette gjaldt ikke for hovud aksjonærene. Aker, Fredrik, Solstad og tom. Harald Espedal ! De slapp alle utvanning.
Samme skjedde i Havila, alle ble delt på tusen, unntatt Sævik familien sine.
Veldig sleipt triksing og selvsagt totalt forskjell behandling av aksjonærer. Noe sa at dette ikke hadde vært lovlegt i USA. (forskjell behandlingen)
Det er ikke farleg for de store, de beholder prosent andelen sin.
og en annen viktig aktor.
Sist ble aksjene delt på hundre, eller var det mere ? men dette gjaldt ikke for hovud aksjonærene. Aker, Fredrik, Solstad og tom. Harald Espedal ! De slapp alle utvanning.
Samme skjedde i Havila, alle ble delt på tusen, unntatt Sævik familien sine.
Veldig sleipt triksing og selvsagt totalt forskjell behandling av aksjonærer. Noe sa at dette ikke hadde vært lovlegt i USA. (forskjell behandlingen)
Det er ikke farleg for de store, de beholder prosent andelen sin.
danmark1
10.04.2023 kl 10:20
3994
Det er åbenbart, at mange ligger short her, eller håber på billig indgang. Kursen er næsten halveret siden toppen. Det er klart, at man ser en fordel i at kvitte sig med PSV flåden, det nedbringer gæld og omkostninger, og indtjeningen på den resterende flåde er bedre. Jeg håber ledelsen snart kommer med en udmelding, om ikke andet får vi svar med Q1.
VIP001
10.04.2023 kl 10:19
3946
Det er vel kanskje et definisjonsspørsmål. Aksjonærene er i trøbbel og jeg vil betegne aksjonærer som medeiere av selskapet. Og med trøbbel så mener jeg at aksjonærene må sannsynligvis tåle en kraftig utvanning.
Jeg tror at en forsterkende årsak til at så mange ikke har klart å se dette er at en blir blindet med urealistiske kursmål i Facebook grupper og forum hvor det males glansbilder, og hvor negative innlegg blir slått ned med en gang. Og det er veldig synd for de som investerer sparepengene sine på bakgrunn av dette uten å få en objektiv vurdering av selskapet.
Jeg tror at en forsterkende årsak til at så mange ikke har klart å se dette er at en blir blindet med urealistiske kursmål i Facebook grupper og forum hvor det males glansbilder, og hvor negative innlegg blir slått ned med en gang. Og det er veldig synd for de som investerer sparepengene sine på bakgrunn av dette uten å få en objektiv vurdering av selskapet.
Redigert 10.04.2023 kl 10:20
Interessert
10.04.2023 kl 03:00
4022
Man må ikke refinansiere fordi selskapet er i trøbbel, men fordi mesteparten av skipslånene går ut. Det må gjøres hver gang det skjer. Neste gang blir trolig i 2028, eller hva de bestemmer seg for.
VIP001
10.04.2023 kl 00:49
4022
Fra H-avis: «Dersom man ikke klarer å refinansiere innen utgangen av mars 2024, vil det ha en vesentlig negativ effekt på den økonomiske situasjonen i konsernet og selskapet, ifølge årsrapporten»
Selskapet er i trøbbel og må foreta seg noe. Allikevel snakker en som at alt er i skjønneste orden. Oppsiden er betydelig svekket også, med en barbert flåte. Det er dessverre realiteten.
Selskapet er i trøbbel og må foreta seg noe. Allikevel snakker en som at alt er i skjønneste orden. Oppsiden er betydelig svekket også, med en barbert flåte. Det er dessverre realiteten.
Interessert
09.04.2023 kl 22:56
4079
Siterer Simply Wall St., siden ingen her under bygger påstandene på noen måte, bare slenger ut påstander: « Whilst unprofitable SOFF has sufficient cash runway for more than 3 years if it maintains its current positive free cash flow level. «
Er gode poeng. Har ikke sett et eneste fornuftig regnestykke etter båtene ble annonsert solgt. Pareto barberte sitt rykende ferske kursmål på 80kr med 37,5% og med en stadig pekende finger på faren rundt gjelden. Liker du gambling er det en liten potensiell oppside.
desirata
09.04.2023 kl 13:27
4262
Dette med hausing av taper aksjer er merkelig, en ser det ofte. Folk kjøper aksjer til høye kurser, enda "alle" vet at de snart kollapser
NAS, DOF som ble tilnærmet nullet. Solstad sist gang, aksjen ble delt på hundre. For 1 måned siden ble Archer pumpet opp til 5kr, hugser den steg 25% på en dag og mange hopte på. Så komme nyheten om emisjon til kurs 1-en krone. Meglerne sa det ar det beste de kunne få. En kan vel regne med Aker Capital vil pumpe opp Soff til 40kr eller mere. Så kommer emisjonen til kurs 15-20kr. Overasket at folk ikke følger mere med i timen. Det er alltid bedre å sitte på fremste rad og ta notater eller sitte bakerst å kikke ut vinduet.
NAS, DOF som ble tilnærmet nullet. Solstad sist gang, aksjen ble delt på hundre. For 1 måned siden ble Archer pumpet opp til 5kr, hugser den steg 25% på en dag og mange hopte på. Så komme nyheten om emisjon til kurs 1-en krone. Meglerne sa det ar det beste de kunne få. En kan vel regne med Aker Capital vil pumpe opp Soff til 40kr eller mere. Så kommer emisjonen til kurs 15-20kr. Overasket at folk ikke følger mere med i timen. Det er alltid bedre å sitte på fremste rad og ta notater eller sitte bakerst å kikke ut vinduet.
Kom igjen… gjelden er for stor. Der er ingen garantier for at inntjeningen vil være like god i mange år fremover. Her blir det emisjon, og jeg personlig skal ikke kjøpe en aksje før jeg ser 14-18kr intervall.
danmark1
09.04.2023 kl 10:01
4378
Med udmeldingen i Q4 og med de skibsværdier, der kommer frem i lyset lige nu, tror jeg skeptikerne får sig en vældig stor positiv overraskelse i løbet af de næste måneder.
Interessert
08.04.2023 kl 11:44
4679
Nei, det sier seg selv. Får vi ikke en lang periode med gode rater, og da flere år, ser det ikke lyst ut. De som kjøper nå satser på gode tider fremover. Det trenger vi ikke å diskutere. Men spesifikasjoner som DOF nå? Nei
Puffen
08.04.2023 kl 10:10
4749
Har Solstad positiv eller negativ egenkapital ? Regnskapene viser en positiv EK. Men er de bokførte skipsverdiene korrekte i forhold til markedsprisen ? Håpløst for oss amatører å finne ut av. Det som derimot regnskapene viser med all tydlighet, er at cashbeholdningen går ned, mens lånebeløpene stiger. Også korrigert for valutaeffekter. Fortsetter den utviklingen vil Solstad komme i konkursposisjon. På samme vis som DOF. Uten kntanter til å betale renter og regninger. Ikke minst låneavdrag om 1 år... så går det til helv.... Hvis de heller ikke klarer å få inntjeningen videre opp til å generere cash før avdrag, er det heller ingen som vil være med på noen emisjon