SOFF - eventyrlig 2022, hvor går kursen i 2023. Nyttårsrally!?
SOFF hadde en eventyrlig kursvekst i 2022.
Noen som tørr å spå kursen til juni og til desember 2023?
Noen som tørr å spå kursen til juni og til desember 2023?
Redigert 02.01.2023 kl 16:07
Du må logge inn for å svare
Opp+
30.08.2023 kl 10:04
7896
desirata skrevInnlegget er slettet
Da skal man i så fall kjøpe.
Blir det bareboat avtale lik NM avtalen , er det ekstremt fordelaktig for Soff kontra andre løsninger. Og Amsc skal ha flere skip innen offshore, så her kommer det fort flere bareboat avtaler. Hva kjøper Røkke og hva sitter Solstad på? Kjøp det Røkke kjøper, så kjøper man skip og da kjøper man Solstad.
13,5mrd de skal refinansiere, NM går på 2,5 mill rate til end q2 25, og har masse forespørselen for videre bruk. Og den rate stigningen gjelder jo ikke bare for NM, men hele flåten til Solstad. Den gjelden er så ufattelig lite problem for Soff og at kursen har reagert 20% ned pga dette, etter rekord q2 rapporten, er en gave av de sjeldne jeg tror vi aldri får se igjen. Og da har jeg ikke nevnt skipsverdi stigningen engang. Skulle Solstad økt skipsverdiene lik prosent som eiof gjorde i dag, så snakker vi 3,3 milliarder i økte skipsverdier = 43 kroner per aksje. Og da har soff lavere bokført enn eiof i utgangspunktet.
Jada, vi kan jo sitte her å late som at den gjelda er et problem, men da blir man fort blind for mulighetene her. Ekstrem oppside.
Blir det bareboat avtale lik NM avtalen , er det ekstremt fordelaktig for Soff kontra andre løsninger. Og Amsc skal ha flere skip innen offshore, så her kommer det fort flere bareboat avtaler. Hva kjøper Røkke og hva sitter Solstad på? Kjøp det Røkke kjøper, så kjøper man skip og da kjøper man Solstad.
13,5mrd de skal refinansiere, NM går på 2,5 mill rate til end q2 25, og har masse forespørselen for videre bruk. Og den rate stigningen gjelder jo ikke bare for NM, men hele flåten til Solstad. Den gjelden er så ufattelig lite problem for Soff og at kursen har reagert 20% ned pga dette, etter rekord q2 rapporten, er en gave av de sjeldne jeg tror vi aldri får se igjen. Og da har jeg ikke nevnt skipsverdi stigningen engang. Skulle Solstad økt skipsverdiene lik prosent som eiof gjorde i dag, så snakker vi 3,3 milliarder i økte skipsverdier = 43 kroner per aksje. Og da har soff lavere bokført enn eiof i utgangspunktet.
Jada, vi kan jo sitte her å late som at den gjelda er et problem, men da blir man fort blind for mulighetene her. Ekstrem oppside.
Redigert 30.08.2023 kl 10:08
Interessert
30.08.2023 kl 13:37
7770
Nå går visst toget. Skal nok raskt over 30. De fryktsomme er ute, så da blir set nok litt mer realisme.
bellakatt
31.08.2023 kl 10:05
7538
Travis-Bickle skrev Ble en fin trade. Lykke til videre.
Soff tildelt nye kontrakter. Se E24
danmark1
31.08.2023 kl 10:12
7541
danmark1
02.09.2023 kl 09:10
7260
Shorterne må snart løbe tør for ammunition. Kontrakterne vælter ind og olieprisen nærmer sig 90, og intet tyder på, at det vil stoppe her.
LV-Invest
02.09.2023 kl 22:46
7045
Det er ikke shortere som kjører SOFF opp og ned. Følg med på topp 20 aksjonærlisten så vil du se at det enmannsforetaket Dichesbuen som står for det.
LV-Invest
03.09.2023 kl 21:29
6709
Følg med på topp 20 listen fra dag til dag, så vil du se det. Liste oppdateres daglig på Soff hjemmeside.
danmark1
04.09.2023 kl 10:04
6527
Hvis det er tilfældet, at de har held til at styre kursen, får de hjælp af andre, der vil billigt ind og shorterne. På et tidspunkt vender det, når de positive takter slår helt igennem.
Redigert 04.09.2023 kl 15:40
danmark1
05.09.2023 kl 09:57
6363
Kontrakterne kommer som perler på en snor, og denne gang med havvind.
https://e24.no/bors/nyheter/a/293581?pinnedEntry=293581
https://e24.no/bors/nyheter/a/293581?pinnedEntry=293581
PSI- Investor
11.09.2023 kl 12:45
5835
Ikke at jeg har aksjer i Solstad, men har fulgt med på den en stund.
Jeg er spent på hvordan de skal komme seg ut av gjeldssituasjonen. Hvis det stemmer som sies på FA i dag at de har rundt 15 milliarder i gjeld som er vanskelig å refinansiere.
Prises til 1,8 milliard bare på kurs 23.
Hvor mye er det realistisk at de må dra inn i frisk aksjekapital for å få refinansiert? 5 milliarder, slik at det gjenstår å refinansiere 10? Så klarer de kanskje å tjene inn 1 innen refi må på plass?
Hvis de så må hente inn si for enkelt hets skyld 3,6 milliard da, som er dobbelt så mye som den verdsettes til i dag.
Da måtte de altså tredoble antall aksjer dersom de klarer å få til emisjonen på dagens kurs 23 (ved å utstede dobbelt så mange aksjer som det som finnes i dag).
Men det er vel neppe så realistisk når antall aksjer skal økes såpass dramatisk, da vil investorer ha god 'rabatt'?
Så hvis de i stedet satser på emisjon til f eks 11,50 så ender de altså med 5 ganger så mange aksjer som i dag. Og har fremdeles 10 milliarder i gjeld.
Så tja, jeg vet ikke jeg, tror nok jeg fremdeles skal klare å la være å kjøpe Solstad før ting er mer på plass.
Jeg er spent på hvordan de skal komme seg ut av gjeldssituasjonen. Hvis det stemmer som sies på FA i dag at de har rundt 15 milliarder i gjeld som er vanskelig å refinansiere.
Prises til 1,8 milliard bare på kurs 23.
Hvor mye er det realistisk at de må dra inn i frisk aksjekapital for å få refinansiert? 5 milliarder, slik at det gjenstår å refinansiere 10? Så klarer de kanskje å tjene inn 1 innen refi må på plass?
Hvis de så må hente inn si for enkelt hets skyld 3,6 milliard da, som er dobbelt så mye som den verdsettes til i dag.
Da måtte de altså tredoble antall aksjer dersom de klarer å få til emisjonen på dagens kurs 23 (ved å utstede dobbelt så mange aksjer som det som finnes i dag).
Men det er vel neppe så realistisk når antall aksjer skal økes såpass dramatisk, da vil investorer ha god 'rabatt'?
Så hvis de i stedet satser på emisjon til f eks 11,50 så ender de altså med 5 ganger så mange aksjer som i dag. Og har fremdeles 10 milliarder i gjeld.
Så tja, jeg vet ikke jeg, tror nok jeg fremdeles skal klare å la være å kjøpe Solstad før ting er mer på plass.
desirata
11.09.2023 kl 14:10
5813
Synes det var et ganske bra assessment du har der.
I tillegg kan de selge flere store eller dyre båter. En slags sale-leaseback som de gjorde til Røkke med Norman Maximus. Gjerne i kombinasjon med emisjon.
I tillegg kan de selge flere store eller dyre båter. En slags sale-leaseback som de gjorde til Røkke med Norman Maximus. Gjerne i kombinasjon med emisjon.
danmark1
11.09.2023 kl 15:46
5750
Jeg tror regnestykket falder helt anderledes ud til sidst. Refinansieringen kommer, men ikke nødvendigvis en emission, som I forudsætter. Indtægterne og belægningen frem i tid, holder skuden på ret køl. Sidst I ville prøve at snakke kursen ned, gik det jo ikke så godt, men I har selvfølgelig lov at prøve.
Opp+
11.09.2023 kl 20:29
5627
Det stemmer ikke at de skal refinansiere rundt 15mrd, de skal refinansiere flåtelånet på rundt 11mrd. De trenger heller ikke kapitalinnskudd, det fosser inn penger til Solstad hver dag nå. Så det lånet går nok veldig greit.
LV-Invest
14.09.2023 kl 08:47
5290
Ser ut fra siste dagers topp 20 lister på SOFF at Dichesbuen AS sitter rolig med 750 000 aksjer. Samt at Interactive Brokers LLC og SEB AB har økt slik at begge nærmer seg 10%. Henholdsvis 9,93 og 8,54 %.
danmark1
14.09.2023 kl 09:48
5238
Kursen vil nord på, sammen med olieprisen. Det giver ingen mening, at arbejde mod dette længere.
FaeniHelvete
14.09.2023 kl 10:16
5188
Hadde de ikke trengt kapitalinnskudd så hadde de vel bare betalt ned lånet i utgangspunktet ,)
Det er vel 13,2 milliarder som forfaller ved utgangen av 1 kvartal 2024.
Så er det vel også et spørsmål hvem som faktisk sitter på denne gjelden, hvor stor andel sitter bankene på nå, har Fredriksen økt posisjoneringen sin på gjeldssiden? Det er ingen automatikk i at alle selger seg like billig.
Det er jo ganske åpenbart at en refinansiering kan kreve ny egenkapital via emisjon.
Det er vel 13,2 milliarder som forfaller ved utgangen av 1 kvartal 2024.
Så er det vel også et spørsmål hvem som faktisk sitter på denne gjelden, hvor stor andel sitter bankene på nå, har Fredriksen økt posisjoneringen sin på gjeldssiden? Det er ingen automatikk i at alle selger seg like billig.
Det er jo ganske åpenbart at en refinansiering kan kreve ny egenkapital via emisjon.
danmark1
14.09.2023 kl 12:45
5106
Ikke når man er i stand til at betale store afdrag, og det er man. En mindre emission til alle aktionærer, ville styrke kursen.
FaeniHelvete
14.09.2023 kl 13:14
5078
Per dags dato er de i stand til å betale store avdrag, men langsiktig?
Det kan godt hende jeg bommer fullstendig, men for min del høres det urealistisk ut at de bare skal refinansiere en gjeld på 13,2 milliarder uten at vilkårene blir ubehagelige for SOFF, for ikke å snakke om at det er spredt på forskjellige aktører. Bankene er en side av saken, men hvor mye sitter Storeulv og tilsvarende ulver på nå?
Det kan godt hende jeg bommer fullstendig, men for min del høres det urealistisk ut at de bare skal refinansiere en gjeld på 13,2 milliarder uten at vilkårene blir ubehagelige for SOFF, for ikke å snakke om at det er spredt på forskjellige aktører. Bankene er en side av saken, men hvor mye sitter Storeulv og tilsvarende ulver på nå?
PSI- Investor
14.09.2023 kl 13:23
5117
Problemet er jo at når man legger sammen gjeld og verdsetting i markedet så kommer man til ca 17 milliarder, og så er altså selskapsverdien på børs ved kurs 23 bare 10,6% av dette. Slik at bare en mindre emisjon for å betale gjeld vil medføre massiv utvanning.
Men ønsker dere selvsagt all lykke til, jeg har intet ønske om at det skal gå dårlig, jeg sier bare at for meg er det ikke noe jeg ville satset penger på før ting er mer på plass.
Men ønsker dere selvsagt all lykke til, jeg har intet ønske om at det skal gå dårlig, jeg sier bare at for meg er det ikke noe jeg ville satset penger på før ting er mer på plass.
danmark1
14.09.2023 kl 15:48
5052
Dine tal og ræsonnement er helt i skoven. Må være skrevet på baggrund af shorting :-)
desirata
14.09.2023 kl 16:37
5011
Danmark minner om en viss Donald. Slenger ut statement som sier akt er feil, men ikke hva.
Ok si hva som er feil i PSI investor tall.
Ta tall for tall, eller operere du med egne kvartals resultat.
Hugs at sist ble Soff delt på 100- hundre. Satt du med aksjer for 23kr, var de neste dag verdt 23 øre. Blir ikke så galt denne gang, men gjerne del på 2-3 ganger. Sit tight, ikke gør en skid !
Ok si hva som er feil i PSI investor tall.
Ta tall for tall, eller operere du med egne kvartals resultat.
Hugs at sist ble Soff delt på 100- hundre. Satt du med aksjer for 23kr, var de neste dag verdt 23 øre. Blir ikke så galt denne gang, men gjerne del på 2-3 ganger. Sit tight, ikke gør en skid !
danmark1
15.09.2023 kl 15:38
4846
Værdien af flåden stiger nærmest dag for dag, sammen med indtjeningen. Når indtægter og belægning ser ud til at nå nye højder, bliver refinansieringen ikke noget problem. Når Solstad og Siem øger antal aktier, er jeg ikke så bekymret. :-)
danmark1
06.10.2023 kl 11:04
3619
Mangel på skibe til opstilling af vindmøller kommer til at påvirke raterne i positiv retning, med afsmittende virkning til hele branchen.
https://shippingwatch.dk/Offshore/article16489181.ece
https://shippingwatch.dk/Offshore/article16489181.ece
locksley
10.10.2023 kl 16:22
3455
Voleon har gjenopptatt shortingen: https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003080608
danmark1
19.10.2023 kl 10:31
3065
Det ser ikke godt ud for shorterne. Indtjeningen ser lovende ud resten af året.
https://westshore.no/
https://westshore.no/
unikum
23.10.2023 kl 08:37
2893
Der kom refinansiering vi har ventet lenge på ,fantastisk melding, reprisen av soff er i gang: https://e24.no/boers-og-finans/i/gE90PB/viktig-avtale-for-solstad-offshore-aker-inn-med-225-mrd-kroner
Redigert 23.10.2023 kl 08:38
Puffen
23.10.2023 kl 08:41
2850
Typisk "Aker" pakke. Veldig sammensatt og uforutsigbar. Men sikkert bra for selskapet. Hva som er restverdien for de eksisterende aksjene i SOFF etter dette er virkelig ikke jeg i stand til å regne ut.
unikum
23.10.2023 kl 09:00
2706
Vanskelig å si, refinansieringen har ligget å tynget selskapet nå lenge. Her bør vi hoppe langt opp på 40 tallet tenker jeg men vanskelig å regne ut dette ja. Vi får snart svaret.
unikum
23.10.2023 kl 09:08
2708
Ja i minus ja her er det noen som jobber med short. Aker har "reddet" selskapet og markedet sender det ned 12 %. Hva er det ikke vi andre har fått med oss eller ??
Puffen
23.10.2023 kl 09:15
2658
Så lenge det ikke er snakk om en emisjon i det eksisterende selskapet, er det vanskelig å se hva verdien på de eksisterende aksjene blir. I forhold til til den nye kapitalen som kommer inn. Og eksisterende verdier fra andre selskaper osv. At dette skal være en modell som de eksisterende aksjonærene vil tjene på, er vanskelig å se for seg. Men en kan trøste seg med at det ikke blir en utvanning ala DOF
unikum
23.10.2023 kl 09:23
2587
Det har vært noen tunge kjøp sist uke. Noen har fått info men ingen av disse så for seg nedgang på nesten 25 %... ? Godt vi får tilbud om kjøp av aksjer i morsselskapet .
FaeniHelvete
23.10.2023 kl 09:31
2707
Jeg forstår, oppriktig talt, ikke hvordan din umiddelbare reaksjon er at dette var fantastisk.
Min umiddelbare reaksjon var at det var vanskelig å lese de reelle konsekvensene, annet enn at SOFF mister mesteparten av flåten over til Newco, hvor de bare har 27% eierandel, og at dette høres veldig dyrt ut for aksjonærene sin del.
Solstad Offshore venter å rapportere en ebitda på 700-800 millioner kroner i tredje kvartal. Proforma ebitda i 2023 for Solstad NewCo, inkludert Normand Maximus, er estimert å være 2,6-2,8 milliarder kroner. Netto gjeld i Solstad NewCo er ventet å være 7,7-7,9 milliarder kroner ved utgangen av 2024, som gir et netto gjeld mot ebitda-forhold på under tre ganger.
Min umiddelbare reaksjon var at det var vanskelig å lese de reelle konsekvensene, annet enn at SOFF mister mesteparten av flåten over til Newco, hvor de bare har 27% eierandel, og at dette høres veldig dyrt ut for aksjonærene sin del.
Solstad Offshore venter å rapportere en ebitda på 700-800 millioner kroner i tredje kvartal. Proforma ebitda i 2023 for Solstad NewCo, inkludert Normand Maximus, er estimert å være 2,6-2,8 milliarder kroner. Netto gjeld i Solstad NewCo er ventet å være 7,7-7,9 milliarder kroner ved utgangen av 2024, som gir et netto gjeld mot ebitda-forhold på under tre ganger.
Tm3P
23.10.2023 kl 09:37
2824
Vil Solstad Offshore sitte igjen med 7 skip, null gjeld og 27% eierskap i Newco Solstad (verdsatt til 1,5mrd i emisjonen)?
Isåfall er vel nåværende kurs en gavepakke?
Isåfall er vel nåværende kurs en gavepakke?
unikum
23.10.2023 kl 09:44
2754
Lettere å se litt nå i etterkant men ett så belånt selskap må gjøre noe med flåten sin, ikke sikker på at dette var så dumt allikevel.
Mister kontrollen over 27 % av flåten som er så belånt bør være en lettelse.
Mister kontrollen over 27 % av flåten som er så belånt bør være en lettelse.
danmark1
23.10.2023 kl 09:49
2852
Det er en den helt rigtige løsning for alle parter. Nuværende aktionærer kommer med på den nye rejse ligestillet med nye.