VOW - Nærmer seg kanten av stupet, brudd under kr 16?
Dette ser virkelig ikke bra ut….MACD utløst salg, RSI prøvde å etablere seg over 50, uten å lykkes. RSI har fallende topper og stigende bunner, så et brudd på en av dem, vil signalisere videre trend. Aksjen har utløst salg på alle de glid indikatorene, som nå fungerer som motstand ved reaksjoner oppover. Kursen ligger 3,34% under 20 dagers, 6,28% under 50 dagers, 10,85% under 100 dagers og 17,99% under 200 dagers glidende gjennomsnitt.
Hvis aksjen bryter igjennom motstanden på kr 16, vil et sterkt salgssignal bli utløst til kr 12 området. Hvis støtten holder, kan det være en fin inngang i aksjen
Er det resesjon som skal prises inn i aksjen?
Hvis aksjen bryter igjennom motstanden på kr 16, vil et sterkt salgssignal bli utløst til kr 12 området. Hvis støtten holder, kan det være en fin inngang i aksjen
Er det resesjon som skal prises inn i aksjen?
Frodon
I går kl 19:09
727
Du skriver som vanlig veldig mye rart. Jeg har skrevet nøyaktig hva planen min er her, så har du et voldsomt behov for å spre usannheter om mine intensjoner etterpå. Du om det
Frodon
I går kl 19:11
721
Mener du at fakta er manipulering? Hva er da alle beviste/ubeviste fakta feil og beviste usannheter fra veldig mange her da?
@UtroligSpentPåSvaret
@UtroligSpentPåSvaret
Frodon
I går kl 19:19
703
Men, har selskapet fikset marginene da? Hvis ikke de selger produktene sine dyrere, vil de vel fortsatt tape penger?
Etterpåklok? Det var jo børsmeldt at de rapporterte feil i regnskap i veldig lang tid. Det er også børsmeldt at selskapet taper penger. Og alle visste at selskapet måtte hente inn ny kapital. Er vel ikke uflaks at de fikk aksjene sine tvangssolgt? Måtte han kjøpe hytte til 20 mill? Hvorfor solgte han ikke den for lenge siden, for å unngå tvangssalg?
Og enda viktigere, etter selskapet børsmeldte at de må kjøre emisjon, men at de ikke har funnet kjøpere, så begynner innsidere å kjøpe aksjer via børs. Tenk det. VoW trenger penger via emisjon, men innsidere kjøpte aksjer via børs. Helt vanvittig. Slike handlinger alene kunne ført til at selskapet kunne gå konkurs
#Uflaks
Etterpåklok? Det var jo børsmeldt at de rapporterte feil i regnskap i veldig lang tid. Det er også børsmeldt at selskapet taper penger. Og alle visste at selskapet måtte hente inn ny kapital. Er vel ikke uflaks at de fikk aksjene sine tvangssolgt? Måtte han kjøpe hytte til 20 mill? Hvorfor solgte han ikke den for lenge siden, for å unngå tvangssalg?
Og enda viktigere, etter selskapet børsmeldte at de må kjøre emisjon, men at de ikke har funnet kjøpere, så begynner innsidere å kjøpe aksjer via børs. Tenk det. VoW trenger penger via emisjon, men innsidere kjøpte aksjer via børs. Helt vanvittig. Slike handlinger alene kunne ført til at selskapet kunne gå konkurs
#Uflaks
oivindl
I går kl 19:27
683
"Dette skjer på bekostning av dagens aksjonærer, for med en så lav kurs, blir dagens aksjonærer veldig utvannet”
DNB har garantert for sine 25% av aksjene.
Blir de da utvannet?
DNB har garantert for sine 25% av aksjene.
Blir de da utvannet?
oivindl
I går kl 19:33
663
Her har du et godt eksempel:
"de får emisjonsaksjer LANGT billigere enn alle andre. Da kan garantistene dumpe ut aksjer på langt lavere nivå enn alle andre og fortsatt tjene penger.”
-Frodon
"de får emisjonsaksjer LANGT billigere enn alle andre. Da kan garantistene dumpe ut aksjer på langt lavere nivå enn alle andre og fortsatt tjene penger.”
-Frodon
Herman*
I går kl 21:48
568
Det er et godt eksempel. Hans kritikk mot selskapet er nok berettiget, men ingen grunn til å manipulere info rundt emisjonen.
Frodon
I dag kl 12:23
409
Bare fordi du ikke skjønner informasjonen selskapet har sendt ut i børs melding, er ikke min info feil. Det er du som prøver å manipulere folk til å tro at informasjonen fra børs mld er feil
Frodon
I dag kl 12:25
410
Anbefaler deg å lese børs meldingene til selskapet og kanskje få hjelp av en som jobber med dette, til å forklare deg inneholdet
Frodon
I dag kl 12:25
402
Det er 100% riktig fortsatt. Tror du er snart den eneste som ikke forstår. Dvs sannsynligheten for at du bommer mest, er også høyest
Frodon
I dag kl 12:27
398
Informasjonen er børs meldt fra selskapet. Så da burde du kanskje kontakte selskapet og be dem rette opp børs meldingene?
Herman*
I dag kl 14:20
324
Svar meg på følgende: Er Spetalen garantert å få aksjer utover de 8% som han får i kompensasjon? Det høres ut som du antydet at den gjengen skal dumpe store mengder aksjer i markedet. For øvrig har du rett i at folk bør kontakte selskapet for å skyve all tvil til side. Det er dog lettere sagt enn gjort.
Frodon
I dag kl 14:34
303
Jeg er fullt klar over at dere ikke skjønner noe av dette. Jeg har forsøkt å forklare denne komplekse emisjonen i en langt enklere tekst. Slik jeg oppfatter dette, skjønner dere ikke at mange av de største aksjonærene vil bli tvangssolgt, hvis de ikke har fått frigjort midler i mellomtiden. Og det er ikke enkelt å bare frigjøre slike midler når tvangssalg allerede har begynt. Da hadde de vel frigjort midler tidligere. En annen ting jeg tror dere misforstår, er beløpet på denne emisjonen. Slik det ser ut pr dags dato , må eksisterende aksjonærer inn med relativt store beløp for å opprettholde sin eierandel i selskapet. Hvis de største aksjonærene/innsiderne hadde slike beløp de skulle inn i VoW med, hvorfor kunne de ikke bare reddet selskapet selv istedenfor å la Spetalen/Fredly skissere en emisjon, som de kommer svært heldig ut av? Hvis du betaler langt mer for dine aksjer enn dem, da kan de dumpe ut aksjene til langt lavere priser enn deg
Her kan du lese alt sammen
https://newsweb.oslobors.no/message/628666
Her kan du lese alt sammen
https://newsweb.oslobors.no/message/628666
Redigert i dag kl 14:34
Du må logge inn for å svare
Herman*
I dag kl 14:55
280
Jeg har forsøkt å ha en ydmyk tilnærming til dette, men føler at jeg begynner å skjønne strukturen. Du snakker hele tiden om at garantistene skal dumpe aksjer i markedet, men jeg antar at emisjonen blir fulltegnet og garantistene bare får 8% av de 180 mill de garanterer for. Disse blir sikkert dumpet 25-30% over emisjonskurs.
Frodon
I dag kl 17:28
198
Ydmyk? Du ser jo hva jeg skriver om. Vil det si st du ikke skjønner noe av det?
T-skje
Du har verdier for ca kr 50 mill. 20 mill i hytte, 20 mill i aksjer og 10 mill i egen bolig. Alt er belånt i banken med pant i dine verdier. Du har god sikkerhet når aksjene dine er verdt 20 mill. Men så faller aksjene dine mye i verdi og er verdt 10 mill. Nå er du i brudd med lånevilkår og banken gir beskjed om at du må spytte inn frisk kapital, eller så vil verdier bli tvangssolgt. Du klarer ikke å skaffe verdiene og banken begynner å tvangsselge aksjene dine. Hva tror du skjer når aksjen faller mye mer ned?
At du antar feil har vel overhode ingenting med meg å gjøre? I tillegg er du så frekk å kaller det manipulering?
VoW har børs meldt på Q2 at de ikke klarte å sette noen emisjon fordi interessen ikke var tilstede. Dette arbeidet holdt de på med i lang tid. Visste du ikke det? Har du ikke engang lest børs meldingene til selskapet?
Absolutt alle vet nå at corner investorene får aksjene til langt lavere pris enn alle andre (utenom deg og Øivind). Er du klar over at alle får kjøpt aksjen billigere totalt sett etter den har gått ex tegningsretter? Da må alle som holder på å bli tvangssolgt, dumpe tegningsrettene for å betale banken før tvangssalg fortsetter
T-skje
Du har verdier for ca kr 50 mill. 20 mill i hytte, 20 mill i aksjer og 10 mill i egen bolig. Alt er belånt i banken med pant i dine verdier. Du har god sikkerhet når aksjene dine er verdt 20 mill. Men så faller aksjene dine mye i verdi og er verdt 10 mill. Nå er du i brudd med lånevilkår og banken gir beskjed om at du må spytte inn frisk kapital, eller så vil verdier bli tvangssolgt. Du klarer ikke å skaffe verdiene og banken begynner å tvangsselge aksjene dine. Hva tror du skjer når aksjen faller mye mer ned?
At du antar feil har vel overhode ingenting med meg å gjøre? I tillegg er du så frekk å kaller det manipulering?
VoW har børs meldt på Q2 at de ikke klarte å sette noen emisjon fordi interessen ikke var tilstede. Dette arbeidet holdt de på med i lang tid. Visste du ikke det? Har du ikke engang lest børs meldingene til selskapet?
Absolutt alle vet nå at corner investorene får aksjene til langt lavere pris enn alle andre (utenom deg og Øivind). Er du klar over at alle får kjøpt aksjen billigere totalt sett etter den har gått ex tegningsretter? Da må alle som holder på å bli tvangssolgt, dumpe tegningsrettene for å betale banken før tvangssalg fortsetter
Redigert i dag kl 19:11
oivindl
I dag kl 17:34
193
"Slik jeg oppfatter dette, skjønner dere ikke at mange av de største aksjonærene vil bli tvangssolgt, hvis de ikke har fått frigjort midler i mellomtiden."
-Frodon
Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev i starten.
Har man ikke likviditet, så har man ikke det.
Det gjelder muligens de største eierne, men ikke nødvendigvis småaksjonærer.
Og dette har jo ingen innvirkning på prisen som de ulike aktørene betaler for emisjonsaksjer.
Du må gjerne vri diskusjonen til andre forhold ved emisjonen, men det hjelper jo ikke.
-Frodon
Men dette er jo noe helt annet enn det du skrev i starten.
Har man ikke likviditet, så har man ikke det.
Det gjelder muligens de største eierne, men ikke nødvendigvis småaksjonærer.
Og dette har jo ingen innvirkning på prisen som de ulike aktørene betaler for emisjonsaksjer.
Du må gjerne vri diskusjonen til andre forhold ved emisjonen, men det hjelper jo ikke.
oivindl
I dag kl 17:36
190
"Hvis du betaler langt mer for dine aksjer enn dem, da kan de dumpe ut aksjene til langt lavere priser enn deg”
-Frodon
Men det gjør jo ikke de som sitter på aksjer i dag.
De kjøper emisjonsaksjer til samme kurs som alle andre, og vil tjene det samme som alle andre på å selge disse igjen.
Da holder jeg utenfor de 8% som du selv mente kom i tillegg.
-Frodon
Men det gjør jo ikke de som sitter på aksjer i dag.
De kjøper emisjonsaksjer til samme kurs som alle andre, og vil tjene det samme som alle andre på å selge disse igjen.
Da holder jeg utenfor de 8% som du selv mente kom i tillegg.
oivindl
I dag kl 17:43
187
"Er du klar over at alle får kjøpt aksjen billigere totalt sett etter den har gått ex tegningsretter"
-frodon
Men det er her logikken brister for deg.
Har du aksjer fra tidligere, spiller det ingen rolle hva du kjøpte dem for.
Du betaler det samme for emiaksjene, og kan selge med samme fortjeneste.
Igjen holder jeg de 8% utenfor.
Hva du har av tap på de aksjene du tidligere har kjøpt, er uvesentlig i denne sammenhengen.
Det tapet blir det samme uansett.
Om vi skal kalle innleggene dine for manipulasjon eller uvitenhet, er forøvrig ett fett.
-frodon
Men det er her logikken brister for deg.
Har du aksjer fra tidligere, spiller det ingen rolle hva du kjøpte dem for.
Du betaler det samme for emiaksjene, og kan selge med samme fortjeneste.
Igjen holder jeg de 8% utenfor.
Hva du har av tap på de aksjene du tidligere har kjøpt, er uvesentlig i denne sammenhengen.
Det tapet blir det samme uansett.
Om vi skal kalle innleggene dine for manipulasjon eller uvitenhet, er forøvrig ett fett.
Herman*
I dag kl 17:44
186
Frodon: Jeg er nok ikke fullt så dum som du vil ha det til. Mye av det du skriver dreier seg om spekulasjon rundt videre tvangssalg, og her skal jeg ikke påstå noe den ene eller andre veien. Det som dog er sikkert er at innsiderne kan selge sine tegningsretter hvis de ikke har mulighet til å benytte seg av dem. Dette vil helt eller delvis kompensere for den lavere kursen vi får når aksjen går eks tegningsretter. Så spør du om hvorfor jeg tror emisjonen blir fulltegnet: De som sitter som aksjonærer i dag vil jo enten benytte seg av sine tegningsretter eller selge dem til noen andre som vil benytte dem. Jeg tror derfor emisjonen blir fulltegnet, så vil jo tiden vise hvem som får rett.
uværet
I dag kl 17:56
164
Selvsagt blir emisjonen fulltegnet, aksjonærer kaster ikke pengene sine i toalettet. Det er jo det som skjer hvis du ikke benytter tegningsrettene eller selger tegningsrettene.
Herman*
I dag kl 18:01
154
Bra at andre også våkner, en blir jo nærmest regnet som idiot for å si det som virker ganske så opplagt.
Frodon
I dag kl 18:11
138
Det er ikke riktig. Infoen du kaller manipulering er fra børs melding fra selskapet. At du ikke kan dette, har ingenting med meg å gjøre.
Du og oivindl burde starte aksjeklubb sammen, tror det er en god match 😉
Du og oivindl burde starte aksjeklubb sammen, tror det er en god match 😉
Redigert i dag kl 18:11
Frodon
I dag kl 18:12
137
Nei, idiot er det du selv som kaller deg. Jeg skrev at det er frekt å skrive at informasjon som er børs meldt er manipulering
Frodon
I dag kl 18:15
136
«uværet
03.10.2024 kl 14:32
Jo lavere emisjonskursen blir desto mere er hver tegningsrett verd. og vi vet at man ikke får overtegne. Her lønner det seg å eie mange aksjer , for her blir rabatten stor.
Frodon
03.10.2024 kl 15:24
Kan du vise utregningen på verdien på tegningsretten hvis aksjekursen står i kr 1?
uværet
03.10.2024 kl 16:39
Snittet 3 dager før med 30 prosent rabatt. Er snittet kr.1 blir prisen 70 øre.
Frodon
03.10.2024 kl 19:21
Hvis kursen står i kr 2 får vi emi på ca kr 0,75. Snitt kr 1,37
Hvis kursen står i kr 1, får vi emi på ca kr 0,05. Snitt kr 0,52»
03.10.2024 kl 14:32
Jo lavere emisjonskursen blir desto mere er hver tegningsrett verd. og vi vet at man ikke får overtegne. Her lønner det seg å eie mange aksjer , for her blir rabatten stor.
Frodon
03.10.2024 kl 15:24
Kan du vise utregningen på verdien på tegningsretten hvis aksjekursen står i kr 1?
uværet
03.10.2024 kl 16:39
Snittet 3 dager før med 30 prosent rabatt. Er snittet kr.1 blir prisen 70 øre.
Frodon
03.10.2024 kl 19:21
Hvis kursen står i kr 2 får vi emi på ca kr 0,75. Snitt kr 1,37
Hvis kursen står i kr 1, får vi emi på ca kr 0,05. Snitt kr 0,52»
upsidedown
I dag kl 18:24
125
Alle får tegningsretter i forhold til antall aksjer på EX-dagen. Problemet er at antall tegningsretter ikke fordobles om emisjon kommer på en kurs som er 50 prosent lavere enn verdien av tegningsrettene. Da må det fikses med å øke antall aksjer for å nå målet på 250 mill.
Redigert i dag kl 18:53
Frodon
I dag kl 18:58
89
Det er riktig. Emisjonen blir fulltegnet fordi den er garantert fulltegnet av corner investorene. Men de trenger ikke tegningsretter for å tegne aksjer i emisjonen.
upsidedown
I dag kl 19:17
60
Vi får håpe stigningen i det siste har andre årsaker enn småaksjonærer som skal ta rotta på Spetalen. Muligens handles den opp for å få satt en short før kniven faller.
Herman*
I dag kl 19:19
58
Jeg mente at emisjonen blir fulltegnet av de med tegningsretter. Garantistene får antagelig ikke anledning til å kjøpe en eneste aksje, men de får aksjer tilsvarende 8% av 180 mill.
Karbon
I dag kl 19:33
46
Dagen i dag var første dag som skal regnes med når emisjonskursen skal fastsettes. Emisjonskursen skal fastsettes i henhold til den volumvektede snittprisen siste 3 handelsdager, inkl. dagen for ekstraordinær generalforsamling, som er 19. november. Verdt å merke seg her er at det er snakk om teoretisk volumvektet snittkurs, som Frodon korrekt har påpekt i flere innlegg. Dette begrepet benyttes for å regne seg fram til hva aksjekursen matematisk utgjør uten tegningsretter. Så vil emisjonskursen settes til denne kursen minus en rabatt på 30 %.
Så langt alt greit. Men det er en faktor X her som ingen kjenner til. Dersom en av aktørene Vow har vært i samtaler med over lengre tid (eller en helt ny kunde) skulle finne på å sende en utstyrsbestilling i perioden hvor tegningsrettene omsettes, så vil det bli en voldsom rift om tegningsrettene, og verdien på disse vil dermed gå i taket. Nå anser ikke jeg det som veldig sannsynlig at dette vil skje, men muligheten ligger der.
Og til slutt, i utgangspunktet skulle man tro at alle tegningsrettene vil bli benyttet, men av erfaring vet jeg at det finnes en del sløve aksjonærer som ikke forstår at man har fått en rett man må benytte seg av. Jeg har selv vært med på å ringe rundt til aksjonærer i andre emisjoner tidligere, for å forklare dem at de MÅ selge tegningsrettene sine, dersom de ikke har til hensikt å delta i emisjonen. Disse ubenyttede tegningsrettene vil da bortfalle, og garantistene vil dermed bli forpliktet til å tegne seg i emisjonen for denne delen. Forhåpentligvis vil det ikke bli snakk om noe stort antall her.
Så langt alt greit. Men det er en faktor X her som ingen kjenner til. Dersom en av aktørene Vow har vært i samtaler med over lengre tid (eller en helt ny kunde) skulle finne på å sende en utstyrsbestilling i perioden hvor tegningsrettene omsettes, så vil det bli en voldsom rift om tegningsrettene, og verdien på disse vil dermed gå i taket. Nå anser ikke jeg det som veldig sannsynlig at dette vil skje, men muligheten ligger der.
Og til slutt, i utgangspunktet skulle man tro at alle tegningsrettene vil bli benyttet, men av erfaring vet jeg at det finnes en del sløve aksjonærer som ikke forstår at man har fått en rett man må benytte seg av. Jeg har selv vært med på å ringe rundt til aksjonærer i andre emisjoner tidligere, for å forklare dem at de MÅ selge tegningsrettene sine, dersom de ikke har til hensikt å delta i emisjonen. Disse ubenyttede tegningsrettene vil da bortfalle, og garantistene vil dermed bli forpliktet til å tegne seg i emisjonen for denne delen. Forhåpentligvis vil det ikke bli snakk om noe stort antall her.
Redigert i dag kl 19:36
Herman*
I dag kl 19:38
41
Jeg kaller ikke børsmeldingen for manipulasjon, men din fremstilling av situasjonen. Du har fremstilt det som om garantistene helt sikkert kommer til å ta store deler av emisjonen (som de da dumper) og at det nærmest er opplest og vedtatt at det kommer nye tvangssalg. Dette er manipulerende fordi det er en selektiv omgang med fakta og du argumenterer mot bedre vitende. Du er jo ikke dum…:-)