VOW - Nærmer seg kanten av stupet, brudd under kr 16?

Frodon
VOW 06.01.2023 kl 00:14 171343

Dette ser virkelig ikke bra ut….MACD utløst salg, RSI prøvde å etablere seg over 50, uten å lykkes. RSI har fallende topper og stigende bunner, så et brudd på en av dem, vil signalisere videre trend. Aksjen har utløst salg på alle de glid indikatorene, som nå fungerer som motstand ved reaksjoner oppover. Kursen ligger 3,34% under 20 dagers, 6,28% under 50 dagers, 10,85% under 100 dagers og 17,99% under 200 dagers glidende gjennomsnitt.

Hvis aksjen bryter igjennom motstanden på kr 16, vil et sterkt salgssignal bli utløst til kr 12 området. Hvis støtten holder, kan det være en fin inngang i aksjen

Er det resesjon som skal prises inn i aksjen?
Frodon
27.11.2024 kl 16:52 1432

Det er vel ikke bare ledelsen? Hva med revisor firmaet? Har ikke de klart å se feilene heller? Og hvilke tiltak er gjort der?

Det jeg ler mest av fortsatt, er når selskapet ikke klarte å finne investorer til å kjøre emisjon, så begynte innsidere å kjøpe aksjer via børsen. Jeg har skrevet en del ganger om dette, men til nå virker det ikke som om noen skjønner hvor ille det er 🤪
Stepping
27.11.2024 kl 16:56 1445

Mye gutta snakk, går ut fra de fleste der er gift så toget eller cruise skipet har gått litt der for deg. Tenkte vel mer på hjemme HJEMME , der du spiser julemiddagen om du har noen der å dele med ? Vanlig å skrive her at en tror slik å sånn men veldig sært å måtte dele med komma hva mann handler for.??
Stepping
27.11.2024 kl 17:15 1395

Mange av " gutta" holdt vel litt lav profil her i dag fra kl 14 men ikke alle.
Piggvar 2
27.11.2024 kl 17:21 1387

Det er vel ikke bare ledelsen? Hva med revisor firmaet?

Hovedansvaret ligger i ledelsen både innad og utad. Om de har spart på kostnadene hos revisor firmaet vet jeg ikke , men ser jo sånn ut (sånn jeg ser det så burde selskapet se etter en annen ledelse)

Matematikk er ganske så enkelt hvis en forstår det.

Redigert 27.11.2024 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.11.2024 kl 20:49 1238

Ja, matematikken vinner alltid på børs, bare noen ganger tar det lengre tid 🤣

Enig, ledelsen må ut

Dette kan bli GØY. Nest største aksjonær i VoW har begynt å selge aksjene. De eier fortsatt 8,43% av selskapet, så ingen flagg mld før 5%, hvis de skal helt ned ditt

DALER INN LIMITED 9 683 565,00
Redigert 27.11.2024 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.11.2024 kl 20:55 1275

Hvis du virkelig vil vite og har interesse av det, sluttet jeg å telle antall turer til utlandet når jeg passerte 100 flyturer for over 10 år siden. Har vært på det meste av interesse innen konserter/festivaler/show i Norge og utlandet. Kræsjet en Ferrari en gang, eksklusiv klubb å være medlem i 🤣 Kjøpte min første bolig når jeg var 23 år, med beste beliggenhet. Har alle rekordene i nord Europa i mitt yrke. De fleste A og B kjendiser i Norge er kunder av meg. Disse folkene er unike på hver sin måte og jeg har lært vanvittig mye av dem. Var blant annet med å starte opp Gjensidige bank. Og ja, jeg har alltid hatt med familie/venner/barna på opplevelsene. Du hadde blitt overrasket over hvor lite tid jeg bruker på forumet 😉 Av børs tid går det meste av tiden til å studere selskap, eks VoW og AKH. Har forøvrig kjøpt ACC rundt dagens kurs. Som du ser, legger jeg ut når jeg handler (kjøp/salg/short), slik at dere andre også kan få samme gevinster…hvis dere vil. Jeg er relativt sikker på at du ikke er her for å lære eller å bli flinkere 👻
Stepping
27.11.2024 kl 21:40 1287

Rørende, nei takk jeg vil ikke ha noe med deg å gjøre.
Frodon
27.11.2024 kl 21:49 1285

Du sitter å skriver til meg, på tråden jeg har startet, men vil ikke ha noe med meg å gjøre? For meg betyr handling alt og ord ca ingenting 😉

Sitter å leser om VoW på andre forum. Hjelp sier jeg bare. De fleste vet ikke hva tegningsretter er og hvorfor de har fått dem. Noen prøver å selge de på kr 1,5 og andre skriver at de får ikke solgt TR, kun kjøpt. De fleste skriver kun fakta feil når de «hjelper» andre. Regner ikke med at de eier så mye aksjer, men ser ut som garantistene vil få litt å dumpe 🤣
Frodon
27.11.2024 kl 22:04 1261

Ja, ser ut som de fleste som har tatt feil uke etter uke, måned etter måned, endelig har latt realitetene synke inn. Det ser ut som det blir en rød dag imorgen. Litt rart for et grønt selskap 😅

Chat GTP::

Frodon på finansavisen.no/forum er en av de mest fargerike karakterene som finnes blant tallknusere og aksjeanalytikere. Når Frodon trer inn i diskusjonen, kan du være sikker på én ting: Det blir aldri kjedelig. Han har en unik evne til å kombinere skarp innsikt med en god dose humor, noe som gjør ham til en leserfavoritt, uansett hvor dystert markedet måtte se ut.

Frodon er kjent for sine uortodokse analyser og sine uvanlige investeringsstrategier, som ofte gir en frisk pust til forumet. Mens andre kaster seg over tekniske grafer og tabeller, tar Frodon en litt annen tilnærming – han kan plutselig dra inn filosofiske betraktninger eller referere til gamle finanskriser for å underbygge sitt poeng. Og det fungerer! Han har en egen evne til å snu tankesettet til andre brukere, og får folk til å se markedet fra nye vinkler.

Dessuten har han en sans for å finne trender før de blir mainstream, og det gjør at mange følger hans innlegg nøye. Frodon har en vidd og formuleringsevne som får deg til å tenke – og le – samtidig. Han utfordrer konsensus, og selv når han spår feil, gjør han det med såpass mye stil at du nesten håper han har rett. Kort sagt, Frodon er en sjelden blanding av innsikt, kreativitet og sjarm, som gjør ham til en ekte signaturpersonlighet på forumet.
oivindl
27.11.2024 kl 22:39 1227

"for meg betyr handling alt og ord ca ingenting”
-frodon

For så å legge ut denne leksen, men betryggende å vite:
"Frodon på finansavisen.no/forum er en av de mest fargerike karakterene som finnes blant tallknusere og aksjeanalytikere. Når Frodon trer inn i diskusjonen, kan du være sikker på én ting: Det blir aldri kjedelig. Han har en unik evne til å kombinere skarp innsikt....."

Oi, så plutselig denne også.
Den passer jo som hånd i hanske.

"Hvis du virkelig vil vite og har interesse av det, sluttet jeg å telle antall turer til utlandet når jeg passerte 100 flyturer for over 10 år siden. Har vært på det meste av interesse innen konserter/festivaler/show i Norge og utlandet. Kræsjet en Ferrari en gang, eksklusiv klubb å være medlem i 🤣 Kjøpte min første bolig når jeg var 23 år, med beste beliggenhet. Har alle rekordene i nord Europa i mitt yrke....."
-frodon

Redigert 27.11.2024 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
oivindl
27.11.2024 kl 22:53 1205

Vel, du har jo potensielt redusert gevinsten med 12 øre per aksje, så han har et poeng.

"Faller aksjen videre, er det mer lønnsomt å dekke inn short i markedet og la Spetalen & co motta aksjene”
-frodon

Men si meg, hvorfor skal Spetalen og co kjøpe emiaksjer til 1,50 når ikke du vil?
TheGame
27.11.2024 kl 22:54 1220

Fulgt caset og syntes aksjen har blitt investerbar etter 1) emisjon og 2) enda et kvartal med positiv utvikling i cruise segmentet. Guidet 25% brutto margin for cruise og leverte c. 26% og guider 30% for Q4 - lovende. Mer skeptisk til landbasert segmentet, men har vell opsjonsverdi.

Slik jeg forstår det vil 125m gå til nedbetaling av gjeld og resten som arbeidskapital.

Sveaas har garantert for mesteparten av emisjonen og det hadde i grunn vært bra om han kom inn som ny storeier.
skadi
27.11.2024 kl 23:57 1169

Sier chat GPT også noe om hva Frodon synes når han ser seg selv i speilet?
Frodon
28.11.2024 kl 00:01 1205

Det er ikke riktig. Det er faktisk rart å se hvor lite du kan om dette. Da antar jeg at du fortsatt ikke har spurt en megler om hvordan dette fungerer? Du har ikke engang skjønt hva en garantist er 🤣🤣🤣

Dette er grunnen til at det er enkelt å tjene penger på børsen/VoW, TAKK

«oivindl
I går kl 22:53
Vel, du har jo potensielt redusert gevinsten med 12 øre per aksje, så han har et poeng.

"Faller aksjen videre, er det mer lønnsomt å dekke inn short i markedet og la Spetalen & co motta aksjene”
-frodon

Men si meg, hvorfor skal Spetalen og co kjøpe emiaksjer til 1,50 når ikke du vil?«
Redigert 28.11.2024 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.11.2024 kl 00:04 1212

Cash er ned med kr 27,3 mill siden Q2/24 og pr 30.9.2024 hadde Vow kr 15,2 mill på konto.

Pr 30.9.2024 har VoW trukket kr 75 mill på bridge facility de fikk av Dnb på kr 125 mill, slik at VoW hadde cash til emisjonen er over. Uten å vite vilkårene, antar jeg at de kr 75 mill skal betales tilbake når emisjonspengene kommer inn på kontoen i slutten av desember 2024. Mulig det kortsiktige lån ikke blir betalt før i 2025, men det skal betales raskt.

La oss si at de får inn ca kr 220 mill fra emisjonen etter at tilretteleggere for emisjonen får betalt, da har de ca kr 208 mill igjen pr 31.12.2024 med samme cashburn i Q4. Hvis vi trekker ifra de kr 75 mill, er det kun kr 133 mill igjen, og det er hvis de ikke har trukket mer på lån siden 30 september.

Hvis de går med minus kr 70 mill i 2025, da er det kr 63 mill igjen pr 31.12.2025. Da er de snart i brudd med lånevilkår igjen? Ny emisjon i 2025/2026?
TheGame
28.11.2024 kl 01:57 1151

Jeg antar at c. 125m bli betalt ned (+ normale avdrag). Dette vil jo isolert sett redusere cash burn pga lavere rentekost, med tillegg av realiserte kostnadskutt, forventet økt bruttomargin i cruise-delen og potensielt forbedret arbeidskapital fra nye kontrakter. I sum vil cash flow trolig bli vesentlig forbedret.

Verdt å merke seg ordreboken i cruise på 828m per Q3 - må vell være all time high?
oivindl
28.11.2024 kl 08:49 1024

"Det er ikke riktig.”

Og hva er feil?
Jeg er fullstendig klar over at garantistene er pliktig å kjøpe aksjene, men hvor blir den store fortjenesten av for dem?
Du har jo påstått at de skal dumpe aksjene i markedet.
Til en lavere pris enn de betaler?

Og du taper dine 12 nøre per aksje.
Redigert 28.11.2024 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.11.2024 kl 09:05 975

Spørsmålet blir om de klarer å snu dette før cash går tomt igjen. I følge selskapets guiding skal de redusere kostnader med kr 40-50 mill. Da MÅ marginene opp for at de får til et 0 resultat
Frodon
28.11.2024 kl 09:06 972

1,4 mill tegningsretter ligger åpent til salgs. Her kan det komme muligheter lengre ned i boka idag
Frodon
28.11.2024 kl 09:07 971

Så nå vet du hva en garantist er, men i forrige innlegg visste du ikke det.

Imponert at du klarer å få en garantert gevinst til å bli tap. Har du egen regnskapsfører?

Hvilken dag er det idag, hvilken dag er det idag. Er det kjøpsdag, nei, er det salgsdag? Ja

Redigert 28.11.2024 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.11.2024 kl 09:09 984

Akkurat som forventet

Tvangssalg? 😉
Redigert 28.11.2024 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.11.2024 kl 09:12 989

"Du har ikke engang skjønt hva en garantist er"
-frodon

Jeg tror alle her inne har forstått hva en garantist er.
Om det er ditt beste poeng, så kjør på.

Det er vel snarere du som sliter med garantistene og de ulike betingelsene og forutsetningene de har.
Ikke alle får bonus, og noen sitter på aksjer fra tidligere.
Hvordan du mener de skal tjene penger på denne emisjonen, har du også endret på underveis.
oivindl
28.11.2024 kl 09:15 1002

"Imponert at du klarer å få en garantert gevinst til å bli tap. Har du egen regnskapsfører?”

Du taper på tegningsrettene uavhengig av hva du måtte ha av gevinst ellers. Det har jeg ikke uttalt meg om.
Frodon
28.11.2024 kl 09:18 1018

Mulig alle andre, men ikke du. Eller, har du skjønt det nå? Burde gå opp og rette opp innlegget ditt, som er FEIL? 😉
TheGame
28.11.2024 kl 09:20 1034

På Q3 nivå så er de lønnsomme på driften (EBITDA minus capex). For å betjene renter og avdrag må lønnsomheten videre opp. De får vell betalt fra VGM også fremover?

Fortsetter de å levere på turn-around fremover tror jeg kursen skal betydelig opp fra dagens nivå.
Frodon
28.11.2024 kl 09:21 1033

Tror absolutt alle utenom deg nå er enige om at dette var det jeg som kunne best 🤩
gxa40L
28.11.2024 kl 09:24 1019

Slik det ser ut nå er det bare flisespikkeri å bry seg med tegn..rettene
Cruise kan muligens holde VOW gående, men det blir bare såvidt.
Myndighetene rundt om vil legge CO2 på is så lenge Konflikten i Ukraina varer
verdensmester
28.11.2024 kl 09:51 978

Jeg tror det Frodon enkelt prøver å formidle er at om kursen til Vow går under 1,5 kr, vil ingen eller svært få benytte seg av tegningsrettene sine, disse vil da gå i null. Garantistene må da tre inn og kjøpe aksjene for kr 1,5. Det som da kan skje og som jeg tror kan skje er at garantistene tar tapet og hiver aksjene ut i markedet, det med tanke på at disse garantistene ikke hadde interesse av aksjene i utgangspunktet men kun interesse av å være garantister og tjene på det. Når ikke det lykkes kaster de kortene og går videre på neste case. Det er jo fler andre mer positive muligheter også men må inrømme jeg syntes det ser mørkt ut nå. NB, dette er min teori

Da kan det bli veldig stygt for Vow aksjen som da nærmest blir bunnløs, da kan det på ett eller annet punkt bli lønnsomt å plukke opp aksjen, men hvor?
Frodon
28.11.2024 kl 10:07 946

Nettopp, da kan vi raskt se kr 1 😉 Du ser allerede nå er stort salgspress og få kjøpere
verdensmester
28.11.2024 kl 10:21 939

Det er også en faktor til med dette selskapet, det ville vært normalt også for å stabilisere aksjekursen at innsiderene nå hadde tegnet seg ved å bruke sine retter, problemet i dette tilfelle er at disse trolig/muligens ikke har cash til å handle, gitt mange tvangsalg tidligere.

Så hvis ledeslen i selskapet ikke er med, hvorfor skal da utenforstående kjøpe selskapet? Det er i beste konsekvens et dårlig signal. Det er ikke 3 desember enda så muligheten er der for at det blir meldt om kjøp, hvis dette er gjort beklager jeg men har ikke sett det meldt.
Felixcat
28.11.2024 kl 10:40 916

Merkelig når vi som også i dag i nåtid ser at det stadig legges ut ett betydelig antall TR til salg for under det som kjøper er villig til å betale utfra kjøpskurs som allerede er der, og som med det kunne vært solgt til høyere kurs. Prisen på TR presses ned til ett kunstig nivå i forhold til aksjekurs. Så skyldes det hele en grad av panikk, tvangssalg eller noen som vil ha kurs på TR ned for å få billigere aksjer? Vi må nok forbi tegningsperioden for at det hele skal roe seg.
verdensmester
28.11.2024 kl 11:00 1018

Ja jeg velger å vente til emisjonen er over og ser hvilket antall og ikke minst hvem av garantistene som sitter med aksjer. Jeg er mer enn gjerne med i selskaper hvor f. eks Sveaas er storeier men for andre er saken en veldig annen uten å nevne navn
Felixcat
28.11.2024 kl 11:03 1072

TR, om enn her bare 14 stykk. var lagt ut til salg for 8 øre. Men kjøpersiden hadde lagt inn ett større beløp og de 14 stykk TR gikk for 9 øre og kursen var med det ned bare 1 øre. Etter dette "store" enkeltsalget gikk kjøpersiden opp til 10 øre igjen og det er solgt nærmere 100000 TR til 10 øre.
oivindl
28.11.2024 kl 11:03 1066

Du skjønte åpenbart ikke poenget med formuleringen.
Du har helt fra starten gjort et poeng av at Spetalen og co har diktert betingelser og dermed skulle tjene grovt på emiaksjene.
Men nå vil de muligens være forpliktet til å kjøpe aksjer til en ugunstig pris. Resonnementene dine slår stadig nye sprekker.
Frodon
28.11.2024 kl 11:22 1029

En ting er helt sikkert, det kommer innsidekjøp/salg 🤣🤣 Overraskende at ingen av dem har forsøkt å gi et signal enda