Jethros nyttårsnøtter🌰
🌰 Nøtt nummer 1 Resultatvarsel!
En bom på guidingen utløste i går resultatvarsel. Spriket er på under 13% fra guiding. Panikken sendte aksjen ned 27% Fortjent eller ikke, det har vært en mulighet for at man ikke rekker guiding før årsskiftet. Sprekken oppstod i «tools» segmentet som ikke har tatt seg opp til forventet nivå etter pandemien. Biomanufacturing som i kvartalet som gikk har vokst seg dobbelt så stort som «tools» vokser som forventet og er opp over ATH.
Så selv om totalen ikke nådde helt opp, er det gode nyheter i resultatvarselet.
🌰 Nøtt nummer 2 EBITDA
AZT har i årevis driftet med fokus på lønnsomhet. Og pandemien demonstrerte lønnsomheten godt EBITDA marginer over 50% er uhørt høyt. Det siste året har de økt staben kraftig fra vel 40 til over 60 ansatte. Logisk når man ser på markedene de jobber med. Pilene peker opp og for å være realist har de nok vært underbemannet i hvert fall i perioder. Med investorbrillene på er det imidlertid bunnlinja man bryr seg om og å holde den på nogenlunde samme nivå er å foretrekke.
Jeg ville lagt stor vekt på hvordan i den kommende Q rapporten. Fra sidelinjen er det nok å peke på at det holder å øke omsetningen. Noe jeg tror også er hva vi får høre i februar.
🌰 Nøtt nummer 3 Vekst
Jeg har påpekt vekst faktorene mange ganger tidligere. AZT lanserer hvert år nye produkter og varianter av eksisterende. De fleste av dem trenger tid for å bli innarbeidet. De har en rekke produkter som er under innarbeiding. Jeg har skrevet om de fleste av dem. Pipelinen er også sprekkeferdig av nye ting. Det første som kommer er en polymerase -som jeg har ventet på i ett halvt år nå. Og ikke minst det nye, spennende RNA therapeutics segmentet som er signalisert å komme online i løpet av året.
Det er imidlertid en annen faktor som hører med under vekst-fanen. Og det er geografi. Per i dag er det EU og US markedene som dominerer. Asia utgjør bare vel 10%. Personlig tror jeg et større trykk mot Kina og andre asiatiske markeder ville vært en rimelig og relativt sikker vekst faktor. Omdømmet er nemlig like bra i Kina som det er i mer profilerte regioner. Potensialet er som kjent like stort som EU/US. Om ikke større.
Jeg vil også trekke fram Oslo filialen her. For de kommer til å bli avgjørende for hastigheten på veksten. AZTs produkter er spesialiserte og de fleste prosessene de inngår i komplekse. Å redusere friksjonen i implementering er derfor viktig.
🌰🌰 Jethro har en del nøtter å knekke. Han har gjort det i mange år og opplevd stor suksess med det. Og er det opp til meg så skal han få knekke enda flere, for jeg liker nøtter.
🐿️
Frozen
06.01.2023 kl 10:35
1562
Du har (ganske sikkert ubevisst) glemt kanskje den største nøtten i år, eventuelt oppkjøp. Vi har tidligere diskutert dette, og er vel ikke helt enig om utfallet på denne nøtten - men, vi får se når/dersom melding om dette kommer ila Q1.
Er både enig i skuffende resultatmelding, men også at dette overhodet ikke er så dramatisk som robotene fikk det til å se ut som i går. Samtidig demper Holter forventningen noe for Q1, og kanskje også i forhold til guidingen pr 2.februar. Det vil vise seg, og vil bl.a. være avhengig av status mht DMF'er - som (når de er ferdige) sannsynligvis vil være en svært utløsende faktor mht videre salg av SAN-produkter i USA og veksten der.
Men, at selskapet vil komme til å vokse de neste årene er det vel få som har noen tvil om. Men, ingen er vel heller i tvil om at veksten må øke betydelig mer enn i 2022, og da har Holter mange nøtter å knekke. Så får man bare "stagge" utålmodigheten ennå en stund, og stole på at Holter "knekker så det holder"...
Er både enig i skuffende resultatmelding, men også at dette overhodet ikke er så dramatisk som robotene fikk det til å se ut som i går. Samtidig demper Holter forventningen noe for Q1, og kanskje også i forhold til guidingen pr 2.februar. Det vil vise seg, og vil bl.a. være avhengig av status mht DMF'er - som (når de er ferdige) sannsynligvis vil være en svært utløsende faktor mht videre salg av SAN-produkter i USA og veksten der.
Men, at selskapet vil komme til å vokse de neste årene er det vel få som har noen tvil om. Men, ingen er vel heller i tvil om at veksten må øke betydelig mer enn i 2022, og da har Holter mange nøtter å knekke. Så får man bare "stagge" utålmodigheten ennå en stund, og stole på at Holter "knekker så det holder"...
JosefK
06.01.2023 kl 11:10
1514
Du har rett i det. Men oppkjøp er på siden av guiding. Så det ble en avveining om jeg nok en gang skulle inn i det sporet.
Hensikten er å fokusere på AZTs markeder, muligheter og pipeline.
🌰🐿️
Fünke
06.01.2023 kl 12:23
1427
Litt av utfordringen nå er at selskapet er bygd opp rundt en omsetning på 200mill+. Noe særlig under dette, så blir det dårlig cashflow. Mitt narrativ er jo at det er en grunn til denne riggingen annet en tro og håp. De må jo se noe i kula som rettferdiggjør handlingene. Det er også ansatt endel rimelig kompetente folk med tunge CV'er fra større og anerkjente selskaper i ledende stillinger. Det er ikke kun lønn som er driveren for at de har valgt AZT, for det ville de oppnådd i andre selskaper også.
Jeg tror ikke dette er den nye normalen, men sånn kursmessig så klarer jeg å regne (DCF) hjem dagens MCAP med den oppdaterte prognosen for året. Så jeg tror vi har bunnet ut kursmessig. I regnestykket tok jeg kun hensyn til at vi starter fra et lavt nivå og forventer CF-vekst på 30% til 2026 og 25% vekst fra 2026. Diskonteringsrente på 10% 3,25 risikofri og 6,75 premie. Så dere ser at dette egentlig er veldig veldig lave forutsetninger. Så omsetning under rundt 200 mill med den stallen som er bygd opp i AZT knuser modellen. Alle inntekter over terskelen for faste kostnader er i prinsippet rett på bunnlinjen.
Det ble mange tanker i hodet på en gang og rotete, men sånn ble det.
Jeg tror ikke dette er den nye normalen, men sånn kursmessig så klarer jeg å regne (DCF) hjem dagens MCAP med den oppdaterte prognosen for året. Så jeg tror vi har bunnet ut kursmessig. I regnestykket tok jeg kun hensyn til at vi starter fra et lavt nivå og forventer CF-vekst på 30% til 2026 og 25% vekst fra 2026. Diskonteringsrente på 10% 3,25 risikofri og 6,75 premie. Så dere ser at dette egentlig er veldig veldig lave forutsetninger. Så omsetning under rundt 200 mill med den stallen som er bygd opp i AZT knuser modellen. Alle inntekter over terskelen for faste kostnader er i prinsippet rett på bunnlinjen.
Det ble mange tanker i hodet på en gang og rotete, men sånn ble det.
Jan Raa
06.01.2023 kl 13:23
1347
JosefK. Jeg beundrer din utholdenhet og klarhet når det gjelder omtale og analyse av ArcticZymes. Jeg for min del har følt meg hjelpesløs når jeg leser mange forunderlige innlegg her på forumet om ArcticZymes, spesielt etter børsfallet for noen dager siden. Jeg skriver derfor dette innlegget på en tråd som er sivilisert og grundig, ikke på de trådene hvor tallknuserne boltrer seg.
Jeg har aldri forstått tenkemåten til folk som vurderer verdien av et selskap som ArcticZymes, basert på kvartalstall. Litt avvik nedover i forhold til omsetningstallene som ble forventet, har fått noen skribenter til å gi uttrykk for at dette markerer starten på slutten for selskapet. Det som forbauser meg mest av alt er at de som foretar slike «analyser», umulig kan fatte noe av det de uttaler seg om. ArcticZymes er et selskap som både i norsk og internasjonal sammenheng utmerker seg som usedvanlig innovativt og som produserer unike og nødvendige komponenter til den mest banebrytende og ekspansive sektoren av moderne biomedisin. Nye produkter til nye anvendelser har kommet på løpende bånd hos ArcticZymes de siste årene. Kommentatorer her på forumet kan ikke ha forstått at nye produkter innen denne sektoren, ikke kan gi seg umiddelbart utslag i økt salg etter at de er lansert. Selskapet har konsolidert sin stilling som leverandør av spesialenzymer og samtidig lagt grunnlaget for utvidelse av virksomheten med nye produkter til nye anvendelser. Vekst med andre ord! Jeg bedømmer ArcticZymes på en helt annen måte enn dem som ikke forstår dette, og uttaler seg kategorisk om selskapets verdi og fremtid basert på salg av produkter som ble utviklet og lansert for mange år tilbake. ArcticZymes eksisterer i dag takket være at «kvartalstall-analytikere» ikke fikk viljen sin da det røynet på som verst, da folk som bare forstår seg på tall gikk inn for å avvikle hele greia. Når det gjelder fremtiden for ArcticZymes, har jeg for min del aldri vært mer optimistisk enn ved dette årsskiftet. Det skyldes at jeg har innsikt i anvendelsesområdene for selskapets produkter og kunnskap om behovet for disse produktene i den mest ekspansive sektoren innen moderne biomedisin. Når jeg ikke benytter anledningen til å «laste opp» aksjer på dagens prisnivå, skyldes det ene og alene at jeg for lengst har passert en alder på 83 år. Jeg har annet å tenke på enn å gjøre en «kule» i ArcticZymes.
Jeg har aldri forstått tenkemåten til folk som vurderer verdien av et selskap som ArcticZymes, basert på kvartalstall. Litt avvik nedover i forhold til omsetningstallene som ble forventet, har fått noen skribenter til å gi uttrykk for at dette markerer starten på slutten for selskapet. Det som forbauser meg mest av alt er at de som foretar slike «analyser», umulig kan fatte noe av det de uttaler seg om. ArcticZymes er et selskap som både i norsk og internasjonal sammenheng utmerker seg som usedvanlig innovativt og som produserer unike og nødvendige komponenter til den mest banebrytende og ekspansive sektoren av moderne biomedisin. Nye produkter til nye anvendelser har kommet på løpende bånd hos ArcticZymes de siste årene. Kommentatorer her på forumet kan ikke ha forstått at nye produkter innen denne sektoren, ikke kan gi seg umiddelbart utslag i økt salg etter at de er lansert. Selskapet har konsolidert sin stilling som leverandør av spesialenzymer og samtidig lagt grunnlaget for utvidelse av virksomheten med nye produkter til nye anvendelser. Vekst med andre ord! Jeg bedømmer ArcticZymes på en helt annen måte enn dem som ikke forstår dette, og uttaler seg kategorisk om selskapets verdi og fremtid basert på salg av produkter som ble utviklet og lansert for mange år tilbake. ArcticZymes eksisterer i dag takket være at «kvartalstall-analytikere» ikke fikk viljen sin da det røynet på som verst, da folk som bare forstår seg på tall gikk inn for å avvikle hele greia. Når det gjelder fremtiden for ArcticZymes, har jeg for min del aldri vært mer optimistisk enn ved dette årsskiftet. Det skyldes at jeg har innsikt i anvendelsesområdene for selskapets produkter og kunnskap om behovet for disse produktene i den mest ekspansive sektoren innen moderne biomedisin. Når jeg ikke benytter anledningen til å «laste opp» aksjer på dagens prisnivå, skyldes det ene og alene at jeg for lengst har passert en alder på 83 år. Jeg har annet å tenke på enn å gjøre en «kule» i ArcticZymes.
Frozen
06.01.2023 kl 13:39
1324
Jan Raa; Det er vel all grunn til å beundre også din utholdenhet og klarhet mht din tilknytning til AZT.
Takker så meget for også denne kommentaren, som jeg er fullstendig enig i.
Takker så meget for også denne kommentaren, som jeg er fullstendig enig i.
JosefK
06.01.2023 kl 13:55
1295
Takk for den, Jan!
Du vet jeg liker å knuse ett og annet tall, jeg og. Og jeg mener det er motivasjon i tillegg til å være del av et av de mest innovative selskapene her på berget.
Håper du får glede av nyanskaffelsen f eks med en flying start for DNA assembly som jeg er så spent på.
Du må logge på oftere så jeg slipper å bekymre meg over hvor du ble av 🤓
JosefK
06.01.2023 kl 14:07
1274
Jeg er langt på vei enig med deg her. Og det hadde vært tøft om jethro setter nytt mål om ikke på 200 så i hvert fall på 180. Det blir litt sofa-synsing å si det, men jeg er 100% sikker på at han har tenkt igjennom hvordan han skal dekke inn kostnadene.
bj111
06.01.2023 kl 16:20
1121
Takk, det var et flott innlegg og kjenner jeg blir glad av å se at du er her Jan Raa.
Yzf R1
06.01.2023 kl 19:46
967
Forsett å poste Jan alltid godt å lese dine innlegg som har så mange år i denne sektoren, va fremtidsutsiktene blir så virker det værtfall ut som de kommer til å ekspandere i mange nye produkter så sitter å er veldig positiv til articzymes sine fremtidsutsikter.
God helg til deg Raa håper alt står bra til
God helg til deg Raa håper alt står bra til