$$$PGS$$$ "2 store KONTRAKTER på 2 dager"
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
24.01.2023 kl 14:14
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Massen girer, begge veier. Godt det fundamentale er STÅLBULL 2 store kontrakter 2 dager på rad, ble FOR gode nyheter.
Da i det ultrakorte bildet. Bare husk hvorfor Storkapitalen så gjerne vil inn
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20230126_1
Da i det ultrakorte bildet. Bare husk hvorfor Storkapitalen så gjerne vil inn
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20230126_1
Redigert 24.01.2023 kl 13:16
Du må logge inn for å svare
Bøggi
10.01.2023 kl 12:18
3826
Tjener 8-900mill. er vel feil, må nok være omsetning.
Forskjell på oms. og resultat. Har likevel troen etter denne fantastiske 4Q rapporten og bedre skal det
bli neste mnd. og år. Tror den kommer til og dobles i løpet av 2023
Forskjell på oms. og resultat. Har likevel troen etter denne fantastiske 4Q rapporten og bedre skal det
bli neste mnd. og år. Tror den kommer til og dobles i løpet av 2023
danmark1
10.01.2023 kl 12:41
3513
Du er ikke særlig optimistisk. Shorterne har travlt lige nu, for de har fejlvurderet PGS. Den kan gå flere 100% i 2023, med den fremgang i branchen, vi ser lige nu.
protagoras
10.01.2023 kl 12:44
3493
Omsetning, ja.
Jeg tror omsetninga i 2023 vil tippe over 1 mrd $ - med en P/S på 2 og fratrekk av gjeld burde kursen doble seg innen 31/12.
Mitt kursmål for 2023 er derfor 15 kr.
Jeg tror omsetninga i 2023 vil tippe over 1 mrd $ - med en P/S på 2 og fratrekk av gjeld burde kursen doble seg innen 31/12.
Mitt kursmål for 2023 er derfor 15 kr.
Normalone
10.01.2023 kl 12:44
3519
Kommer finansieringen på plass, er det et stort styrketegn som viser at en har 100 % kontroll på gjelda - og gjelda er mye lavere enn verdiene på skipene, så ja - i første omgang skal PGS ihvertfall prises likt med TGS.
Dette har også kommet meg for øret, men å tørre å skrive det som fakta gjør jeg ikke. Her kommer to store triggere før 26 januar er det som er meg fortalt, så får vi se om dette stemmer når den tid kommer.
Jasper7
10.01.2023 kl 12:53
3422
Ja, og nå er det mange som snur å skal løpe etter igjen, gikk ned etter Q3 tall også, bare for å stige igjen dagen etter
Fornøyd med flatt i dag - om det ikke kommer nytt om Refinans eller Økte Kursmål da 😁
Thesistulling
10.01.2023 kl 12:55
3465
Tar det helt med ro, opp 9,5% igår, ikke euforiske tall idag, men heller ganske så bra tross alt, naturlig med en liten dipp da.
Tipper det går seg til litt utover ettermiddagen, mønsteret er ihvertfall ikke tøm og røm.
Tipper det går seg til litt utover ettermiddagen, mønsteret er ihvertfall ikke tøm og røm.
Omsetning såklart, min feil🙋🏻♂️ Likevel, påstanden står: gjelden er ikke et problem lenger.
Tror kanskje jeg skjønner hva du mener ...
Ryktene går
Ryktene går
Obxserver
10.01.2023 kl 13:00
3400
Når refinansieringen er på plass og en omsetning som jeg har estimert vil ligge på rundt 1000m$ dollar for 2023 kan man begynne å lure på hvorfor man ikke solgte hus og hytte for å kjøpe alt under kr 10! En ting er sikkert, det har aldri vært hyggeligere å sitte i PGS per anno.
Inov-8
10.01.2023 kl 13:04
3369
At folk vil selge på dette nivået no når moroa virkelig begynner i PGS er helt uforklarlig men det er selvsagt opp til hver enkelt individ..... :-) For min egen del gleder eg meg STORT, for er rimelig sikker på at det kommer til å bli meget oppegående og innbringende å vere PGS investor i årene fremover. Men skiføre Hvalross er det ikke her hos meg i vest, må i så tilfelle bli vannski :-) Setter stor pris på å lese alle informative innlegg til alle oppegående skribenter her på forumet. Lykke til alle og en.....
Bondeinvestor
10.01.2023 kl 13:05
3349
Slettet brukerskrev Tror kanskje jeg skjønner hva du mener ... Ryktene går
Hæ, nå må dere dele her! 🫢
Bondeinvestor
10.01.2023 kl 13:07
3355
Bonden er forøvrig fortsatt inne! Lot seg ikke skremme av nedgangen ved børsåpningen idag…ser ut som at de med høydeskrekk etter gårsdagen er ute, og at A-laget kan fortsette ferden oppover..
rischioso
10.01.2023 kl 13:07
3386
Nå ansettes det for det grønne skiftet ... ;)
Global Head of PGS Wind
We are searching for an experienced Global Head of PGS Wind at our Oslo Office facility. Join us as we make the energy transition happen.
https://pgs.csod.com/ux/ats/careersite/1/home/requisition/33?c=pgs&lang=en-US
Global Head of PGS Wind
We are searching for an experienced Global Head of PGS Wind at our Oslo Office facility. Join us as we make the energy transition happen.
https://pgs.csod.com/ux/ats/careersite/1/home/requisition/33?c=pgs&lang=en-US
Redigert 10.01.2023 kl 13:08
Londonmannen
10.01.2023 kl 13:08
3387
Nok en gang må jeg understreke betydningen av å holde fokus på det fundamentale og ikke la seg forvirre av hva aktører som er mer opptatt av svingningene i aksjekursen gjør. Mange har i dag solgt seg ned/ut på bakgrunn av at kursen tar seg et aldri så lite svalestup. Proffene fikk det som de ønsket; gavmilde småaksjonærer som tydeligvis ikke er kommet ut av julegavemodus, forærer aksjene sine på billigsalg til proffe aktører som ler hele veien til banken.
Etter gårsdagens sterke TGS tall og det samme fra PGS i dag burde man evne å se at seismikkmarkedet er på full fart mot en supersyklus. For selv om behovet fir seismikktjenester er økende, så er og blir det knapphet på seismikkressurser. Kampen om de knappe tilgjengelige ressursene vil uvilkårlig resultere i at prisen på seismikktjenester vil bli presset opp på nivåer vi aldri tidligere har sett. Og PGS er en av de største aktørene å tilby disse knappe tjenestene. PGS vil tjene eventyrlig godt på det scenario som nå utvikler seg - i fremtiden. Så hvorfor la seg styre av dem som peker på historien og som forsøker å finne svakheter i ting som ligger bak oss?
Dersom man ikke evner å se det eventyret som nå åpner seg for PGS og dets aksjonærer, da bør man tenke over hva man egentlig gjør i aksjemarkedet.
Etter gårsdagens sterke TGS tall og det samme fra PGS i dag burde man evne å se at seismikkmarkedet er på full fart mot en supersyklus. For selv om behovet fir seismikktjenester er økende, så er og blir det knapphet på seismikkressurser. Kampen om de knappe tilgjengelige ressursene vil uvilkårlig resultere i at prisen på seismikktjenester vil bli presset opp på nivåer vi aldri tidligere har sett. Og PGS er en av de største aktørene å tilby disse knappe tjenestene. PGS vil tjene eventyrlig godt på det scenario som nå utvikler seg - i fremtiden. Så hvorfor la seg styre av dem som peker på historien og som forsøker å finne svakheter i ting som ligger bak oss?
Dersom man ikke evner å se det eventyret som nå åpner seg for PGS og dets aksjonærer, da bør man tenke over hva man egentlig gjør i aksjemarkedet.
Bennyfyfasan
10.01.2023 kl 13:12
3404
Hvis det stemmer at ryktene går haster det litt med en børsmelding. Jeg tenker om det ikke kommer en børsmelding om få dager er det den berømte fjæra som har blitt til X høns. Det er sikkert mange involverte - og mange detaljer som skal på plass. Dermed - kanskje lekkasjer av ulikt slag.
Refinansieringen kommer, det er jeg sikker på. Når, det vet man aldri. Spesielt med tanke på hvor lang tid enkelte kontrakter tar å bekreftes på kan man jo bare spekulere. En ting er derimot sikkert - man må ha aksjene den dagen det meldes. Det MÅ være den største utløsende faktoren vi blir å se i denne syklusen.
Refinansieringen kommer, det er jeg sikker på. Når, det vet man aldri. Spesielt med tanke på hvor lang tid enkelte kontrakter tar å bekreftes på kan man jo bare spekulere. En ting er derimot sikkert - man må ha aksjene den dagen det meldes. Det MÅ være den største utløsende faktoren vi blir å se i denne syklusen.
Fantastisk! PGS står med flere bein inn i fremtiden og vil bli en stor og viktig aktør for det grønne energiskiftet som skal skje på sjø og hav!
Stig ombord folkens, kjøp aksjene som selges til billigsalg i dag med begge hender!
Stig ombord folkens, kjøp aksjene som selges til billigsalg i dag med begge hender!
Hardly
10.01.2023 kl 13:17
4841
Ja nå er vi bare noen øre fra sluttkursen i går.
Hvor skal det ende?
Snakket forresten akkurat med faren til en kamerat av med som kjenner en som bor i Trøgstad som har en kamerat som jobber på bil verkstedet der.Han hadde ikke hørt noe om at refinansieringen var klar så vi får ta ryktene med en klype salt. Den kommer når den kommer.
Hvor skal det ende?
Snakket forresten akkurat med faren til en kamerat av med som kjenner en som bor i Trøgstad som har en kamerat som jobber på bil verkstedet der.Han hadde ikke hørt noe om at refinansieringen var klar så vi får ta ryktene med en klype salt. Den kommer når den kommer.
Kontur
10.01.2023 kl 13:21
4766
Dere ser selv hva som skjer.
Sterke krefter kjørte kursen ned og ristet ut uerfarne aksjeeiere
Nå kjøper proffene seg kraftig opp.
Ikke la dere lure
Benytt anledningen til KJØP
Sterke krefter kjørte kursen ned og ristet ut uerfarne aksjeeiere
Nå kjøper proffene seg kraftig opp.
Ikke la dere lure
Benytt anledningen til KJØP
Bennyfyfasan
10.01.2023 kl 13:30
4646
dobbelpost - med forsinkelse
Redigert 10.01.2023 kl 13:31
Travis-Bickle
10.01.2023 kl 13:32
4677
Gulltider skrev Skulle ikke denne til himmels i dag ? 🤣🤣🤣
Klager ikke jeg og mine.
grandfather
10.01.2023 kl 13:33
4668
Tiden kjenner bare de som er i himmelen, men PGS har fått nye klær og skal stige opp igjen.
Melodi:"Marias guttebarn"
Melodi:"Marias guttebarn"
FaeniHelvete
10.01.2023 kl 13:38
4579
Det er selvsagt lett å slenge ut påstander om refinansieringen, men ja. Det er vel bare litt for mange som ønsker å fremstå som in the know. Hadde ryktene begynt å svirre om at refinansiering var på plass så har jeg vanskeligheter med å se for meg at de hadde klart å holde kursen nede samtidig som de laster opp. Vinduet for å øke betraktelig på dette nivået ville ikke vært åpent lenge.
Ellers så er det jo litt fascinerende å se utviklingen. Solide tall, bedre enn forventet, penger på bordet som ikke er klar til å rapporteres men som alle vet er der og kommer på Q1, boom og kursen kjøres jammen meg lavere enn utgangspunktet var i går. Det er passe absurd, virkelighetsfjernt.
For de som kjøpte seg inn på 4,8ish, eller hva enn det nå var, så er det jo selvsagt forståelig at de så sitt snitt til å lempe ut til en fortjeneste på 50-60% på under en måned, selv om potensialet selvsagt er langt høyere. Mange har vel enkelt og greit dekket inn en fin årslønn eller to bare der.
Ellers så er det jo litt fascinerende å se utviklingen. Solide tall, bedre enn forventet, penger på bordet som ikke er klar til å rapporteres men som alle vet er der og kommer på Q1, boom og kursen kjøres jammen meg lavere enn utgangspunktet var i går. Det er passe absurd, virkelighetsfjernt.
For de som kjøpte seg inn på 4,8ish, eller hva enn det nå var, så er det jo selvsagt forståelig at de så sitt snitt til å lempe ut til en fortjeneste på 50-60% på under en måned, selv om potensialet selvsagt er langt høyere. Mange har vel enkelt og greit dekket inn en fin årslønn eller to bare der.
Thesistulling
10.01.2023 kl 13:39
4581
Regjeringen deler ut 47 nye
lisenser til oljeselskapene.
Akkurat nå.
lisenser til oljeselskapene.
Akkurat nå.
Merkelig!
Postmannen var innom på sin ukentlige visit, Gubben er å arbeider...
Men han hadde ikke hørt om noe refinansiering.. det går tydeligvis noen forbi dette!
Postmannen var innom på sin ukentlige visit, Gubben er å arbeider...
Men han hadde ikke hørt om noe refinansiering.. det går tydeligvis noen forbi dette!
Obxserver
10.01.2023 kl 13:41
4574
For å backe 1000m$ omsetning i 2023.
Med 75% Util klarte de 6 aktive båtene å dra inn 110m$ i Q4 2022.
La oss si at det blir rateøkning på 20% og util 85% gjennom hele 2023.
110m$*20% rate økning*forbedret util med 10/75= 13,33% = 150m$ per kvartal for de 6 aktive båtene.
150m$/6 aktive båter vil gi 25m$ omsetning generering per båt per Q.
Som vi vet blir den 7 båten Victory aktivert nå i Q2.
6 båter vil generere 600m$omsetning gjennom 2023.
Med båt 7 aktivert fra Q2 + Multiclient salg 327m$ (tall fra 2022) ja da begynner vi å snakke.
Her har jeg ikke medtatt med eventuelt høyere rateøkning enn 20% gjennom året eller eventuelt om Apollo eller Swift påtar seg div stråjobber innen 2D/3D.
Med 75% Util klarte de 6 aktive båtene å dra inn 110m$ i Q4 2022.
La oss si at det blir rateøkning på 20% og util 85% gjennom hele 2023.
110m$*20% rate økning*forbedret util med 10/75= 13,33% = 150m$ per kvartal for de 6 aktive båtene.
150m$/6 aktive båter vil gi 25m$ omsetning generering per båt per Q.
Som vi vet blir den 7 båten Victory aktivert nå i Q2.
6 båter vil generere 600m$omsetning gjennom 2023.
Med båt 7 aktivert fra Q2 + Multiclient salg 327m$ (tall fra 2022) ja da begynner vi å snakke.
Her har jeg ikke medtatt med eventuelt høyere rateøkning enn 20% gjennom året eller eventuelt om Apollo eller Swift påtar seg div stråjobber innen 2D/3D.
Tigerberget
10.01.2023 kl 13:47
4479
Du har jo kursmål 22kr så for din del så var det jo dumt at det ikke gikk helt som forespeilet.
Maxx
10.01.2023 kl 14:12
4088
– Det ser litt brutalt ut
PGS blir sendt rett ned på Oslo Børs etter sin markedsoppdatering.
Tallene er imidlertid gode, mener analytikeren i Sparebank 1 Markets.
PGS blir sendt rett ned på Oslo Børs etter sin markedsoppdatering.
Tallene er imidlertid gode, mener analytikeren i Sparebank 1 Markets.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/10/7975592/edvin-austbo-pa-kjopstokt-i-pgs
Flere som har skjønt det..
Flere som har skjønt det..
Bennyfyfasan
10.01.2023 kl 14:13
4102
Interesting....vi trenger noen bjellesauer + triggere inn mot 26 januar
Eller når det gjelder de oljelisensene. Er det noen som vet om det genererer oppdrag? Eller er det ting oljeselskapene har god kontroll på?
Eller når det gjelder de oljelisensene. Er det noen som vet om det genererer oppdrag? Eller er det ting oljeselskapene har god kontroll på?
Normalone
10.01.2023 kl 14:20
3984
Ryktene har allerede begynt å svirre for et par dager siden - så får den enkelte selv ta stilling til hvor troverdig de er, sett opp mot realitetene vi allerede er kjent med.
I likhet med deg FaeniHelvete lar jeg meg også fascinere av kursutviklingen - selv i en såpass volatil aksje som PGS - der kursen i løpet av kort periode kan stige/synke med 20-40%. Det er lett å bli distrahert som følge av det - og da er det ekstra viktig, som flere her er inne på, ha fokus på det fundamentale. Jeg har tidligere i dag skrevet et innlegg om at dette er veldig solide tall, bedre enn forventet, og for meg en ytterligere bekreftelse på at vi virkelig er på rett vei (og at vi kommer til å oppleve et enda bedre marked enn i 2014 - så kan alle selv finne ut hva mcap i PGS var i 2014...Det er derfor lite rasjonelt at kursen skal kjøres under gårsdagens startkurs...Når vi får en endelig bekreftelse på at refinansieringen er i orden vil det virkelig være den utløsende triggeren - og da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor TGS skal verdsettes høyere enn PGS. Tålmodighet er en dyd - spesielt i aksjemarkedet!!
I likhet med deg FaeniHelvete lar jeg meg også fascinere av kursutviklingen - selv i en såpass volatil aksje som PGS - der kursen i løpet av kort periode kan stige/synke med 20-40%. Det er lett å bli distrahert som følge av det - og da er det ekstra viktig, som flere her er inne på, ha fokus på det fundamentale. Jeg har tidligere i dag skrevet et innlegg om at dette er veldig solide tall, bedre enn forventet, og for meg en ytterligere bekreftelse på at vi virkelig er på rett vei (og at vi kommer til å oppleve et enda bedre marked enn i 2014 - så kan alle selv finne ut hva mcap i PGS var i 2014...Det er derfor lite rasjonelt at kursen skal kjøres under gårsdagens startkurs...Når vi får en endelig bekreftelse på at refinansieringen er i orden vil det virkelig være den utløsende triggeren - og da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor TGS skal verdsettes høyere enn PGS. Tålmodighet er en dyd - spesielt i aksjemarkedet!!
Man kan ikke snu seg rundt et sekund uten at noen begynner å selge 😅 mye rart.
Men de rikeste blant oss står klar til å snappe, og for oss som blir er vel det bare en fordel
Men de rikeste blant oss står klar til å snappe, og for oss som blir er vel det bare en fordel
rischioso
10.01.2023 kl 14:28
3828
Teknisk så ser det bra ut. Alle gap på 6 tallet er lukket og senest den 04.01 så slik sett er 6 tallet historie. Nå pågår lukking av tekniske gap på 7 tallet så bedre å få det gjort nå så slipper vi en tur ned senere når vi befinner oss på høy 7 og dermed er vi helt og holdent ferdige med 7 tallet når 8 tallet kommer til syne - mao, aldri er noe så galt at det ikke er godt for noe ... ;)
Oljeprisen ligger og vaker rundt 80 og så snart talla kommer etter Kinesernes nyttår i februar så vil nok det få fart på oljeprisen. Også er det å forvente kontraktsmeldinger - spesielt forlengelse av eksisterende og det på høyere rater i tillegg til nye.
Finansieringsløsning nærmer seg noe som vil være en megatrigger og da snakker vi om et reprisingspotensiale på 100%.
Også er det å forvente løpende grønne nyheter fremover angående PGS Wind
Mao, det ligger mange sterke triggere foran oss i loopen som vil komme fortløpende fremover og da er det viktig at man på dager som dette ikke selger, men kjøper, holder og tar de med videre opp - slikt blir det profitt av ... ;)
Oljeprisen ligger og vaker rundt 80 og så snart talla kommer etter Kinesernes nyttår i februar så vil nok det få fart på oljeprisen. Også er det å forvente kontraktsmeldinger - spesielt forlengelse av eksisterende og det på høyere rater i tillegg til nye.
Finansieringsløsning nærmer seg noe som vil være en megatrigger og da snakker vi om et reprisingspotensiale på 100%.
Også er det å forvente løpende grønne nyheter fremover angående PGS Wind
Mao, det ligger mange sterke triggere foran oss i loopen som vil komme fortløpende fremover og da er det viktig at man på dager som dette ikke selger, men kjøper, holder og tar de med videre opp - slikt blir det profitt av ... ;)
Redigert 10.01.2023 kl 14:38
Travis-Bickle
10.01.2023 kl 14:31
3813
Med kjærlig hilsen FA.
Ferske tall sender seismikkaksje rett ned...Oppslag som virkelig fyller siden.
Slår aldri feil når det kommer til PGS.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/10/7975610/ferske-tall-sender-seismikkaksje-rett-ned
Ferske tall sender seismikkaksje rett ned...Oppslag som virkelig fyller siden.
Slår aldri feil når det kommer til PGS.
https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/10/7975610/ferske-tall-sender-seismikkaksje-rett-ned
oslo0407
10.01.2023 kl 14:40
3722
Vi har vel sjeldent hørt et et så unisont "løp og kjøp" fra et samlet meglerkorps. Vent...ikke helt samlet, men selv DnB tar ord som "skinnende" i bruk om tallene som kom idag:
"We find PGS’ Q4 revenue update to be neutral for the share, as total revenues were in line with company-collected consensus. Contract revenues at USD111m continues to shine, exceeding our estimate by 36% and consensus by 17%. This was likely driven by stronger utilisation in the quarter than both we and consensus had expected, with implied dayrates likely broadly in line with consensus’ expectations and ~8% higher than our estimates. USD92m late sales was 8% ahead of our estimate and 4% below consensus " (DNB)
Ellers er Pareto i blide:
PGS reports Q4 sales of USD 217m. Late sales were at USD 92m, up ~14% y/y but 4% behind consensus (8% ahead of PAS). Contract revenues were strong at USD 111m, 9%/17% ahead of PAS/Cons. with higher total utilization at 75% (PAS 70%) and slightly higher contract allocation (85% vs. PAS 80%). Overall, we believe this represents a solid quarter for PGS, confirming our belief in the unfolding upcycle. Given the share price increase yesterday on TGS’ revenue update and with high consensus late sales expectations, we expect the share price to trade down today. BUY TP NOK 12
..ABG tilfredse:
PGS (BUY): Underlying Q4 rev 6% better than expected
Q4 revenues (excluding pre-funding) USD 203m is 6% above both FactSet and IR consensus
Soft late-sales, strong contract revenues
All in all, probably unlikely to see big share price movements today
Carnegie sier tommel opp og kursmål 12:
lthough late sales disappointed on our and consensus’ estimates, this was more than offset by strong contract revenue. The implied dayrate continues to improve, and in Q4, we estimate it was close to USD300,000 per day, up 5% Q/Q and 27% Y/Y, and in line with our estimate. In our view, this is fairly decent numbers, supporting our expectations that the contract market is tightening. However, the stock had a good run yesterday, and without blowout late sales numbers, we believe it is likely that the stock will come down today.
This morning, PGS released its Q4(22) revenue update, reporting sales of USD217m. This is 4% below our estimate of USD227m but 1% above consensus of USD215m.
Pre-funding revenue was only USD9m, compared to our estimate of USD18m. The difference between our estimate and the reported figure is due to the postponed completion of one survey being processed by a third party. We had expected this to be recognised in Q4 but it seems this has been pushed over to 2023.
Since pre-funding revenue lags by 1-2 years after the work was carried out on IFRS it is, in our view, more relevant to look at late sales and contract revenue, or total sales under the percentage of completion method to better gauge current development in demand for seismic.
Late sales came in at USD92m, up 14% Y/Y but 11% below our estimate of USD102m and 4% below consensus at USD96m. This was, however, more than offset by higher contract revenue than expected. Contract revenues was USD111m, 10% above our estimate of USD100m and 14% above consensus at USD95m. The beat to our estimates was due higher utilisation than expected. The implied a dayrate was close to USD300,000 per day, up 5% Q/Q and 27% Y/Y, and in line with our estimate
Under the percentage of completion method, total sales was USD251m. This is 3% above our estimate of USD244m.
Og merk dere at Sp1 øker kursmålet etter dagens tall:
Strong fleet update from PGS
Conclusion
PGS provided a strong fleet update for Q4/22 in our view, with all lines being a small positive surprise vs our estimates, and the main positive deviation being pre-funding revenues (old definition) of USD43m being above our USD30m assumption. We notch up our revenue estimates by 1% for 2023-2024, increase target price to NOK8.6(8.3) and maintain our Buy. On our numbers, PGS is trading on a FCF yield of 30-40% in 2023-2024.
"We find PGS’ Q4 revenue update to be neutral for the share, as total revenues were in line with company-collected consensus. Contract revenues at USD111m continues to shine, exceeding our estimate by 36% and consensus by 17%. This was likely driven by stronger utilisation in the quarter than both we and consensus had expected, with implied dayrates likely broadly in line with consensus’ expectations and ~8% higher than our estimates. USD92m late sales was 8% ahead of our estimate and 4% below consensus " (DNB)
Ellers er Pareto i blide:
PGS reports Q4 sales of USD 217m. Late sales were at USD 92m, up ~14% y/y but 4% behind consensus (8% ahead of PAS). Contract revenues were strong at USD 111m, 9%/17% ahead of PAS/Cons. with higher total utilization at 75% (PAS 70%) and slightly higher contract allocation (85% vs. PAS 80%). Overall, we believe this represents a solid quarter for PGS, confirming our belief in the unfolding upcycle. Given the share price increase yesterday on TGS’ revenue update and with high consensus late sales expectations, we expect the share price to trade down today. BUY TP NOK 12
..ABG tilfredse:
PGS (BUY): Underlying Q4 rev 6% better than expected
Q4 revenues (excluding pre-funding) USD 203m is 6% above both FactSet and IR consensus
Soft late-sales, strong contract revenues
All in all, probably unlikely to see big share price movements today
Carnegie sier tommel opp og kursmål 12:
lthough late sales disappointed on our and consensus’ estimates, this was more than offset by strong contract revenue. The implied dayrate continues to improve, and in Q4, we estimate it was close to USD300,000 per day, up 5% Q/Q and 27% Y/Y, and in line with our estimate. In our view, this is fairly decent numbers, supporting our expectations that the contract market is tightening. However, the stock had a good run yesterday, and without blowout late sales numbers, we believe it is likely that the stock will come down today.
This morning, PGS released its Q4(22) revenue update, reporting sales of USD217m. This is 4% below our estimate of USD227m but 1% above consensus of USD215m.
Pre-funding revenue was only USD9m, compared to our estimate of USD18m. The difference between our estimate and the reported figure is due to the postponed completion of one survey being processed by a third party. We had expected this to be recognised in Q4 but it seems this has been pushed over to 2023.
Since pre-funding revenue lags by 1-2 years after the work was carried out on IFRS it is, in our view, more relevant to look at late sales and contract revenue, or total sales under the percentage of completion method to better gauge current development in demand for seismic.
Late sales came in at USD92m, up 14% Y/Y but 11% below our estimate of USD102m and 4% below consensus at USD96m. This was, however, more than offset by higher contract revenue than expected. Contract revenues was USD111m, 10% above our estimate of USD100m and 14% above consensus at USD95m. The beat to our estimates was due higher utilisation than expected. The implied a dayrate was close to USD300,000 per day, up 5% Q/Q and 27% Y/Y, and in line with our estimate
Under the percentage of completion method, total sales was USD251m. This is 3% above our estimate of USD244m.
Og merk dere at Sp1 øker kursmålet etter dagens tall:
Strong fleet update from PGS
Conclusion
PGS provided a strong fleet update for Q4/22 in our view, with all lines being a small positive surprise vs our estimates, and the main positive deviation being pre-funding revenues (old definition) of USD43m being above our USD30m assumption. We notch up our revenue estimates by 1% for 2023-2024, increase target price to NOK8.6(8.3) and maintain our Buy. On our numbers, PGS is trading on a FCF yield of 30-40% in 2023-2024.
Litt av noen påstander. At aksjen aldri kan gå ned til hverken 6 eller 7 i det den evt går til 8kr er hinsides… ro litt ned. Det trades hos enkelt personer for beløper som er større enn hele forumets investeringer tilsammen. De kjører kursen enkelt ned både 1-2 og 3 kr. Og det vil skje når den når ene og andre kursen opp mot 10kr osv osv
Redigert 10.01.2023 kl 14:40
rischioso
10.01.2023 kl 14:42
3767
Du bør nok lese innlegget en gang til ... ;)
Det tekniske tar ikke høyde for irrasjonell handel som du viser til og det blir det neppe heller uten grunn. Og slik caset nå fremstår så er trenden opp og da faller det på sin egen urimelighet at noen skulle kjøre kursen ned flere kroner - men at du kan ha et ønske om det fordi du kanskje var en av de som ble fintet ut i dag - er jo noe helt annet ... ;)
Det tekniske tar ikke høyde for irrasjonell handel som du viser til og det blir det neppe heller uten grunn. Og slik caset nå fremstår så er trenden opp og da faller det på sin egen urimelighet at noen skulle kjøre kursen ned flere kroner - men at du kan ha et ønske om det fordi du kanskje var en av de som ble fintet ut i dag - er jo noe helt annet ... ;)
Redigert 10.01.2023 kl 14:47
PGS er en "no brainer". Kjøpssignalene lyser på flere fronter.