💰 LSG: KURSMÅL: 140,- 💰
Analytiker spår flere år med høye laksepriser, og påpeker at lakseprisen generelt har falt lite under lavkonjunkturer.
Nå tar markedet av med høyere laksepriser 💰💰
Kursmål: 140,- 🥂
Nå tar markedet av med høyere laksepriser 💰💰
Kursmål: 140,- 🥂
Redigert 02.02.2023 kl 01:14
Du må logge inn for å svare
Og hva er vitsen med å leve i en boble av selvbedrag. Eller ennu verre - lure andre til å sitte i ro i håp om å berge egene verdier først ? Fakta er her. Nu lønner det seg kun å trade. Ikke følg skuta ned . Selg. Så kjøp billig og selg dyrt.
milk
21.05.2023 kl 15:58
4321
Du flagger på halv stang, selv om det ikke er noe lik.... Du har flagget til topps når det gjelder Frøy... Hvis dine intuisjoner slår til, vil Frøy bli hardt rammet med påfølgende kursfall... Du er selvmotsigende "Liso!!
DividendYield
21.05.2023 kl 18:56
4411
Hva slags stortingsflertall tror du vil reversere dette når det kommer ?
Tror milk trenger bedre oversikt over partilandskapet eller en reality check. Bortsett fra noen vestlandske frp politikere og noen ymse lugubre partier på ytre høyre fløy så er det få eller ingen som ikke vil ha denne skatten av politikere.
Men milk ser kanskje for seg store folkelige protester på gressplenen foran løvebakken? Der folket krever at laksemiliardærene skal betale mindre skatt? Eller fremtidige 1. mai protester. Der arbeidsfolka tidligere kjempet for 8 timers arbeidsdag, eller likestilling i arbeidslivet er byttet ut “mer til laksemiliardærene og mindre deling med folket”. “Eller la nordsjøens skatter betale milliardærenes skatter”.
Igjen milk. Hvem vil reversere skatten? Når den først er etablert er det mye vanskeligere å bli kvitt den etterpå. Det du bør frykte mest er at regjeringen må gå til venstresiden for gjennomslag😬
Tror milk trenger bedre oversikt over partilandskapet eller en reality check. Bortsett fra noen vestlandske frp politikere og noen ymse lugubre partier på ytre høyre fløy så er det få eller ingen som ikke vil ha denne skatten av politikere.
Men milk ser kanskje for seg store folkelige protester på gressplenen foran løvebakken? Der folket krever at laksemiliardærene skal betale mindre skatt? Eller fremtidige 1. mai protester. Der arbeidsfolka tidligere kjempet for 8 timers arbeidsdag, eller likestilling i arbeidslivet er byttet ut “mer til laksemiliardærene og mindre deling med folket”. “Eller la nordsjøens skatter betale milliardærenes skatter”.
Igjen milk. Hvem vil reversere skatten? Når den først er etablert er det mye vanskeligere å bli kvitt den etterpå. Det du bør frykte mest er at regjeringen må gå til venstresiden for gjennomslag😬
Redigert 21.05.2023 kl 19:05
milk
21.05.2023 kl 20:19
4507
Jeg har aldri snakket om noen reversering" Jeg bare påpeker at det kommer et nytt stortingsvalg!!! HALLELUJA.... :-D
Re milk
1.. Frøy rammes ikke direkte av den omtalte skatten
og for ente gang
Frøy er et salgs/oppkjøpscase
1.. Frøy rammes ikke direkte av den omtalte skatten
og for ente gang
Frøy er et salgs/oppkjøpscase
milk
21.05.2023 kl 21:41
4582
Indirekte eller direkte! The same case! Hvis næringen gruses, som du påstår hva er da Frøy verdt? Null å nada....
SEB nedjusterer kursmålet på Lerøy Seafood til 52 kroner pr. aksje, fra 56 kroner, og gjentar en holdanbefaling, ifølge en oppdatering fra meglerhuset mandag.
Etter det som omtales som en blandet førstekvartalsrapport, nedjusteres estimatet for resultat pr. aksje i 2023 med ni prosent.
"Nok en gang rapporterte Lerøy blandet biologi i sine anlegg, mens kostnaden for ferdig produkt steg 10 kroner pr. kilo, til 66 kroner pr. kilo, over sine konkurrenter", heter det.
Etter det som omtales som en blandet førstekvartalsrapport, nedjusteres estimatet for resultat pr. aksje i 2023 med ni prosent.
"Nok en gang rapporterte Lerøy blandet biologi i sine anlegg, mens kostnaden for ferdig produkt steg 10 kroner pr. kilo, til 66 kroner pr. kilo, over sine konkurrenter", heter det.
Blant andre aksjer som stuper er Lerøy Seafood Group etter at flere meglerhus kutter i kursmålet. Arctic Securities går fra kjøp til hold. Lakseselskapet leverte forrige uke tall som var langt svakere enn ventet. AUS som største hovedeier følger med ned i dragsuget
Redigert 22.05.2023 kl 09:51
Leste du denne i DN? "fisk lukter penger. En del av dem stinker
mofs
22.05.2023 kl 10:23
4823
Enig med Milk her. Ulike produsenter kommer til å produsere oppdrettsfisk i fjorder, til havs, på land og på utenlandske lokaliteter i hundrevis av år fremover. Over det samme tidsrommet kommer skattene til å variere noe helt vanvittig. En vakker dag må norske myndigheter stimulere til kystnær vekst igjen etter at grunnrentebeskattet produskjon har mistet markedsandeler. Det beste er å sitte rolig på tofta som Milk sier, og la verdiene compounde over tid. Støres skattepolitikk er å regne som en naturkatastrofe, men akkurat som andre naturkatastrofer opptrer de sjelden. En kan bare øke skattene med 40 % en gang. Neste bevegelse i skattene vil med overveldende sannsynlighet bli ned, men det er umulig å si hvor mye, og hvor lenge det vil gå før vi ser denne bevegelsen. Gitt det skatteregimet vi står overfor i dag, er de fleste sjømatselskapene sånn noenlunde fair priset i følge mine kalkyler.
Furuen
22.05.2023 kl 10:36
4814
Jeg legger merke til at du kun drar frem det du kan finne av negative ting. Hvorfor tok du ikke med at ABG Sundal Collier og Fearnley Securities gjentar sine kjøpsanbefalinger og at de har langt høyrer kursmål enn SEB?
«ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål til 71 kroner, fra 74 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling på Lerøy, ifølge en oppdatering søndag. Meglerhuset gjentar sitt kursmål på 136 kroner og en kjøpsanbefaling for Austevoll Seafood.
Fearnley Securities nedjusterer sitt kursmål til 62 kroner, fra 66 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
«En rekke skuffende resultater tynger aksjen, noe som skaper et attraktivt inngangsnivå med positive markedsutsikter, etter vårt syn», skriver meglerhuset.
https://ilaks.no/tre-meglerhus-jekker-ned-leroy-kursmal/
«ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål til 71 kroner, fra 74 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling på Lerøy, ifølge en oppdatering søndag. Meglerhuset gjentar sitt kursmål på 136 kroner og en kjøpsanbefaling for Austevoll Seafood.
Fearnley Securities nedjusterer sitt kursmål til 62 kroner, fra 66 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
«En rekke skuffende resultater tynger aksjen, noe som skaper et attraktivt inngangsnivå med positive markedsutsikter, etter vårt syn», skriver meglerhuset.
https://ilaks.no/tre-meglerhus-jekker-ned-leroy-kursmal/
Redigert 22.05.2023 kl 10:38
Fakta er fakta. Aksjen raser dag etter dag. Hvorfor i himmelens navn vil noen kjøpe et selskap som ikke har kontroll på utgiftene? - Se SEB sin kommentar !
Furuen
22.05.2023 kl 10:45
4981
Kanskje DU skal holde deg borte fra denne aksjen, når du bare ser styggedom og død?
ibyx
22.05.2023 kl 11:19
5051
Er det ikke noe som heter at all omtale er god omtale eller noe slikt?
Aksjer som blir "attgløymer" er "døden".
Kjenner jo LSG litt. Når aktiviteten på omtale øker her så blir man litt nysgjerrig... :-)
Jeg vet såpass at LSG er ganske traust, så "konkurs" går de ikke. Kanskje blir det å plukke litt dersom den "negative trenden" presser kurs ned mot 45.
Nå går jo sektoren som sådan inn i den svakere sesongen. Så jeg ville nok ventet litt uansett. Blir ikke kjøpt annen laks heller nå for den saks skyld.
Hvis ikke noen kjører et litt prematurt nedover stunt da! :-)
Kan være greit å kaste et blikk på forwardkurven en gang i blant! Er liten tvil om retningen de neste månedene.
https://fishpool.eu
Aksjer som blir "attgløymer" er "døden".
Kjenner jo LSG litt. Når aktiviteten på omtale øker her så blir man litt nysgjerrig... :-)
Jeg vet såpass at LSG er ganske traust, så "konkurs" går de ikke. Kanskje blir det å plukke litt dersom den "negative trenden" presser kurs ned mot 45.
Nå går jo sektoren som sådan inn i den svakere sesongen. Så jeg ville nok ventet litt uansett. Blir ikke kjøpt annen laks heller nå for den saks skyld.
Hvis ikke noen kjører et litt prematurt nedover stunt da! :-)
Kan være greit å kaste et blikk på forwardkurven en gang i blant! Er liten tvil om retningen de neste månedene.
https://fishpool.eu
Furuen
22.05.2023 kl 11:34
5153
Nå får en jo uansett med seg kr 2,50 i utbytte om to dager.
Dividend amount: NOK 2.5 per share
Declared currency: NOK
Last day including right: 23 May 2023
Ex-date: 24 May 2023
Record date: 25 May 2023
Payment date: 2 June 2023
Date of approval: 23 May 2023
Dividend amount: NOK 2.5 per share
Declared currency: NOK
Last day including right: 23 May 2023
Ex-date: 24 May 2023
Record date: 25 May 2023
Payment date: 2 June 2023
Date of approval: 23 May 2023
Hvorfor sitte med et selskap som har kostnader for ferdig produkt på over 10 kroner pr. kilo mer enn sine sine konkurrenter",? Kilde SEB
Ikke si dere ikke ble advart !
Ikke si dere ikke ble advart !
Husk dette enkle regnestykket. Detter aksjen 50% må den stig 100% for å komme tilbake til utgangspunktet. Måtte deres guder være med dere når stormen nå rammer LSG. Hegnar skriver ; Samstemte analytikere: – Svakt resultat
Lerøy Seafood sliter med biologien og dundrer ned på børs etter svake kvartalstall. Nå venter analytikerne store kutt i konsensusestimater.
Lerøy Seafood sliter med biologien og dundrer ned på børs etter svake kvartalstall. Nå venter analytikerne store kutt i konsensusestimater.
Redigert 22.05.2023 kl 15:41
milk
22.05.2023 kl 18:23
5116
Dette er en sannhet med modifikasjoner... SEB spesifiserer ikke hva ferdig produkt er. De kommer heller ikke med konkrete sammenligninger mellom "like" produsenter. Dette er tatt helt ut av konsensus!! Til orientering, LSG sitter i begge ender av produksjonen. Inntekter og kostnader kan reguleres mellom underliggende bedrifter.. Dette regner jeg med at de fleste skjønner, bare ikke "liso :-)
Redigert 22.05.2023 kl 18:32
I morgen selger de grådige som håpet å tjene på utbytte.
Det gjør også alle de som hadde stop loss på 50.
Dette kan bli stygt !
Det gjør også alle de som hadde stop loss på 50.
Dette kan bli stygt !
Nordea Markets nedgraderer Lerøy Seafood til en holdanbefaling, med et kursmål på 50 kroner pr aksje, ned fra 65 kroner.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.
"Vi ser på utsiktene for Lerøy på kort sikt som dystre, gitt varig kostnadspress og mangel på økte slaktevolumer, til tross for selskapets ambisjoner. Vi ser også risiko for volumguidingen og et svakt moment i lakseprisen fremover", heter det.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.
"Vi ser på utsiktene for Lerøy på kort sikt som dystre, gitt varig kostnadspress og mangel på økte slaktevolumer, til tross for selskapets ambisjoner. Vi ser også risiko for volumguidingen og et svakt moment i lakseprisen fremover", heter det.
I morgen vil dere se 47 kanske tom 46 !
DN i dag ; "SV har tidligere uttalt at de ønsker en grunnrenteskatt på 48 prosent. I tillegg har partiet fremmet 14 miljøkrav, blant annet at alle nye anlegg må være lukket."
Furuen
23.05.2023 kl 15:23
4841
Ikke så unaturlig når det er eks 2,50 i utbytte.
Spørsmålet er vel hvor den går etterpå.
Kanskje du skal holde deg i FRØY?
Spørsmålet er vel hvor den går etterpå.
Kanskje du skal holde deg i FRØY?
"Nedad uten stans for toget" - Staten og andre fiskesykdommer knekker LSG nå.
Hmm. Fallet tiltar og aksjen dundrer videre ned. Ser ikke ut til at noen vil prøve å gripe en fallende kniv. Og insiderne i både AUSS og LSG holder seg laaaangt unna. Hvorfor ta i disse aksjene som selv insiderne skyr ?
AUSS har en bunn/støtte fra okt 2022 på rundt 67. LSG har sin bunn/støtte rundt 37.
AUSS har en bunn/støtte fra okt 2022 på rundt 67. LSG har sin bunn/støtte rundt 37.
DividendYield
24.05.2023 kl 13:20
4564
Vurderer å bruke noe av det massive utbyttet i mpcc til kjøp her, men spørsmålet er prisen?
Hvor langt tror du vi skal ned her? Skal vel litt til at den går helt ned i 37 kr, men klart jeg vil ikke betale for mye.
Hvor langt tror du vi skal ned her? Skal vel litt til at den går helt ned i 37 kr, men klart jeg vil ikke betale for mye.
Furuen
24.05.2023 kl 13:40
8601
Nå har du i løpet av et par dager skrevet 16 innlegg på denne tråden med edder og galde over hvor galt alt er med LSG.
Om du ikke har shortet, hva er din agenda?
Skal du liksom spille frelseren for alle idiotene som har aksjer i selskapet?
Om du ikke har shortet, hva er din agenda?
Skal du liksom spille frelseren for alle idiotene som har aksjer i selskapet?
milk
24.05.2023 kl 18:54
8550
Det er ikke mange banker som gir 5% rente! Jeg er godt fornøyd med dagens utbytte :-) Kursen faller selvfølgelig like mye i dag, men den vil hente seg inn igjen.. Bare "Liso som ikke skjønner dette... Det er en utfordrende tid akkurat nå, men ingen vet utfallet. Jeg vil bare minne om at selskapene er i forkant av politikerne. Men dette vil de ikke gå ut med før vi ser de konkrete resultatet av forhandlingene mellom våre folkevalgte.. ;-)
Du holder tilbake vesentlige fakta milk. Kursen falt langt mer enn utbytte
LSG /AUSS gikk omtrent slik jeg forutså. I morgen faller AUSS videre og dermed når den mitt mål. Kjøper meg inn i morgen og avlutter dermed min AUSS tråd og gir dere "fred" i LSG
Tillater meg forøvrig å minne om min Frøy tråd som også går i oppfyllelse i følge dagens melding fra Intraf. Her er fremdeles noen kr på gaten for de som vil være med i innspurten.
MPCC rir vi videre sammen med ELMERA
Tillater meg forøvrig å minne om min Frøy tråd som også går i oppfyllelse i følge dagens melding fra Intraf. Her er fremdeles noen kr på gaten for de som vil være med i innspurten.
MPCC rir vi videre sammen med ELMERA
Furuen
25.05.2023 kl 14:53
8919
Hva skjedde der? Opp 5 kr på et blunk.
Kanskje det var noen som ville sette Liso på plass? (",)
Det var nok lakseskatten som kom på plass gitt. 25 %.
Kanskje det var noen som ville sette Liso på plass? (",)
Det var nok lakseskatten som kom på plass gitt. 25 %.
Redigert 25.05.2023 kl 15:12
milk
25.05.2023 kl 16:02
8939
Liso" har ikke truffet på noe som helst!! Bare viss vass fra den kroppen :-D .. Men jeg skal ikke strø havsalt i såret. Det er bestandig kjedelig å ta feil i full offentlighet!
ibyx
25.05.2023 kl 20:57
8730
Laksekatten gjorde et uventet sprell! Gøy på børs! :-)
Arctic Securities anslår EPS-effekten på 2024-estimater av å gå fra en skattesats på 35 prosent til 25 prosent til +8 prosent for Mowi, +15 prosent for Salmar, +12 prosent for Lerøy Seafood Group og +13 prosent for Grieg Seafood.
Er gjerne tilbake til "normal" bizniz imorgen igjen da. Opp ned opp ned osv.
Men gjerne først ned?
:-)
Arctic Securities anslår EPS-effekten på 2024-estimater av å gå fra en skattesats på 35 prosent til 25 prosent til +8 prosent for Mowi, +15 prosent for Salmar, +12 prosent for Lerøy Seafood Group og +13 prosent for Grieg Seafood.
Er gjerne tilbake til "normal" bizniz imorgen igjen da. Opp ned opp ned osv.
Men gjerne først ned?
:-)
Redigert 25.05.2023 kl 21:02
ibyx
09.06.2023 kl 11:05
7842
Ingen ende på tristessen i LSG!
Rett nok er vi på vei inn i lavsesong med fallende kilopriser (som blir kompensert en god del av svak krone!), men nå er det "kun" 17% ned til lakseskattebunnen fra i fjor!
Tilsvarende må Salmar falle 33% for å nå "sin" bunn!
Se ikke bort ifra at vi ser den ned mot 40 blank i løpet av sommeren?
Men er det ikke slik at lavere kilopris slår litt mindre hardt i LSG enn de som foredler mindre?
De må jo også skaffe laks til produksjon? Som polske røkerier osv.
Rett nok er vi på vei inn i lavsesong med fallende kilopriser (som blir kompensert en god del av svak krone!), men nå er det "kun" 17% ned til lakseskattebunnen fra i fjor!
Tilsvarende må Salmar falle 33% for å nå "sin" bunn!
Se ikke bort ifra at vi ser den ned mot 40 blank i løpet av sommeren?
Men er det ikke slik at lavere kilopris slår litt mindre hardt i LSG enn de som foredler mindre?
De må jo også skaffe laks til produksjon? Som polske røkerier osv.
ibyx
09.06.2023 kl 11:24
7837
Og hvordan står det til med hvitfisken? Bare "sorgen" der også?
De kjøpte jo restene av Røkkes torskeimperium. Kan ikke se at de har fått i nærheten så mye "etisk pepper" som "hakkerøkke" fikk? Men "røkkerabatten" har de beholdt!
Jeg tror såmenn LSG snart er et bra kjøp!
👍😀
De kjøpte jo restene av Røkkes torskeimperium. Kan ikke se at de har fått i nærheten så mye "etisk pepper" som "hakkerøkke" fikk? Men "røkkerabatten" har de beholdt!
Jeg tror såmenn LSG snart er et bra kjøp!
👍😀
ibyx
12.06.2023 kl 10:47
7641
Fra fredagens prisoppdatering i laks:
Tungt fall for lakseprisen: – Nådeløst
Han viser til følgende priser, til oppdretter, for den kommende uke:
2-3 kg 82 kroner
3-4 kg 92 kroner
4-5 kg 96 kroner
5-6 kg 100 kroner
6+ kg 110 kroner
Kan bli litt bedre for VAP delen i Lerøy dette. Litt mindre "krevende" priser! :-)
Tungt fall for lakseprisen: – Nådeløst
Han viser til følgende priser, til oppdretter, for den kommende uke:
2-3 kg 82 kroner
3-4 kg 92 kroner
4-5 kg 96 kroner
5-6 kg 100 kroner
6+ kg 110 kroner
Kan bli litt bedre for VAP delen i Lerøy dette. Litt mindre "krevende" priser! :-)
bådleguten
14.06.2023 kl 20:43
7492
Er inne i LSG på ca 48kr, sist gang jeg var inne i LSG var kursen på rundt 45kr og lakseprisen ca 50kr. Nå er den ca 110kr, dette må være billig? har og kjøpt i AUSS på 78kr. AUSS har et bra utbytte i motsetning til LSG.
ibyx
19.06.2023 kl 13:49
7050
Må tilbake til 28. oktober 2022 for å matche dagens kurs!
Salmar er idag hele 42% høyere nå enn samme dagen!
Skal ikke snart LSG få *litt* fordeler av fallende laksepriser i sitt *krevende* VAP segment fx?
Eller er alt bare sorgen med hvitfisken og det hele?
Salmar er idag hele 42% høyere nå enn samme dagen!
Skal ikke snart LSG få *litt* fordeler av fallende laksepriser i sitt *krevende* VAP segment fx?
Eller er alt bare sorgen med hvitfisken og det hele?
ibyx
21.06.2023 kl 14:35
6727
Når skal de fallende lakseprisene komme LSG til gode som en "buffer"? LSG ser ut til å falle jevnere enn de andre hvor det er noe mer "støy", som med Mowi idag fx.
Og hvordan står hvitfiskprisene seg for tiden, og ikke minst videre inn i lavsesongen for lakseprisene?
Kursen er nå tett på 40 kroner hvor den lå +- et par uker etter grunnrentesjokket.
Ingen andre lakser er tilbake kursmessig til den perioden/reaksjonen!
Salmar er fx 35-40% høyere fortsatt!
Og hvordan står hvitfiskprisene seg for tiden, og ikke minst videre inn i lavsesongen for lakseprisene?
Kursen er nå tett på 40 kroner hvor den lå +- et par uker etter grunnrentesjokket.
Ingen andre lakser er tilbake kursmessig til den perioden/reaksjonen!
Salmar er fx 35-40% høyere fortsatt!
Redigert 21.06.2023 kl 15:27
wow. Du klarte til slutt å lukte det milk. Det er nettopp derfor jeg kjøper i AUSS nå, samt litt i LSG. Det er i slike situsasjoner det lukter store penger.
Vennligst forklar for en uinnvidd. Har inngang i LSG på 89,- og vurderer å snitte ned.
Steinhammeren
27.06.2023 kl 10:49
6104
Lerøy ligger nå på samme nivå som etter at lakseskatten ble introdusert på 40% i fjor høst.
Andre selskaper ligger betydlig over det nivået nå.
Salmar: 31%
Mowi: 23%
Grieg: 15%
Auss: 9%
Hva er grunnen til at Lerøy straffes hardere nå ?
Vil tro dette nivået (41 NOK) er en god inngang, med en premium i forhold til de andre selskapene.
Andre selskaper ligger betydlig over det nivået nå.
Salmar: 31%
Mowi: 23%
Grieg: 15%
Auss: 9%
Hva er grunnen til at Lerøy straffes hardere nå ?
Vil tro dette nivået (41 NOK) er en god inngang, med en premium i forhold til de andre selskapene.
Redigert 27.06.2023 kl 11:10
Bennyfyfasan
28.06.2023 kl 15:30
5797
LSG er i en litt uheldig posisjon med tanke på begge næringene de er representert i. Lakseskatt er godt debattert, og vi vet det gir en enorm nedgang i reinvestering og utbyttemulighet.
Det er ikke like mange som snakker om hvitfisk, men der utspiller det seg ett drama om en flerårig nedgang i kvotene.
Totalkvota på torsk var på ca 1000.000t i 2013, og er nå nede på 587.000t (Norge, Russland og tredjeland).
Torskekvota ble vel satt ned med 20% alene for 2023 - og med økte kostnader merkes dette for ett trålrederi. Med mindre fisk tilgjengelig blir det vanskeligere å fiske etter hvert eneste kg...
Det er ikke like mange som snakker om hvitfisk, men der utspiller det seg ett drama om en flerårig nedgang i kvotene.
Totalkvota på torsk var på ca 1000.000t i 2013, og er nå nede på 587.000t (Norge, Russland og tredjeland).
Torskekvota ble vel satt ned med 20% alene for 2023 - og med økte kostnader merkes dette for ett trålrederi. Med mindre fisk tilgjengelig blir det vanskeligere å fiske etter hvert eneste kg...