Konsekvenser av omsetningsvarslet
Det er grunn til å tenke igjennom konsekvenser av omsetningssvikten i Molecular Tools (MT) segmentet. Fremtidsutsiktene til AZT er nå vesentlig endret og noen av effektene kan beskrives slik:
SELSKAPET MÅ SENKE OMSETNINGSMÅLET FOR 2025
AZT har gått ut med et omsetningsmål for 2025 på 350 millioner. Dette må senkes. Omsetningssvikten i MT gir omtrent nullvekst i salget i MT ex. Covid salg (estimat) fra 2021 til 2022. Samtidig er denne basen vesentlig høyere enn MT salget i 2020. Det er ikke utenkelig at salget vil synke ytterligere i 2023 – som en konsekvens av at verden normaliserer seg. Selv om Biomanufacturing (BM) fortsetter å vokse vil ikke dette være nok til å kunne forsvare prognosen på 350 millioner i 2025. Et godt estimat på et realistisk omsetningsmål er 200 – 250 millioner.
RESULTATFORVENTINGENE MÅ NED
Gitt de kostnadsøkningene som ledelsen har gjennomført, har årstakten på kostnadene endret seg vesentlig. Med lavere salg og høyere kostnader må resultatet gå ned. Et fornuftig anslag på EBITDA for 2023 er 30 millioner. Det vil i så fall bety enda et år med resultatfall.
M&A VIL BLI YTTERLIGERE FORSINKET
Når verdien endrer seg så dramatisk som for AZT vil relativverdiene av de kandidatene selskapet snakker med endre seg vesentlig. Da er det vanskelig for AZT å fortsette prosessen uten at kandidatene aksepterer lavere pris. Samtidig er det vanskelig for kandidatene å akseptere en lavere pris fordi AZT er mindre verdt pga selskapsspesifikke forhold. Konsekvensen er at M&A nyheter vil la vente på seg.
POTENSIELT LAVERE OPERATIV VEKST
Det kan synes som om ledelsen har regnet med at MT salget ville holde seg oppe etter pandemislutt og slik finansiere oppbyggingen av BT. Når dette ikke viser seg realistisk, vil det være fornuftig å redusere kostnadsveksten for å opprettholde en fornuftig løpende inntjening. Det kan bety lavere veksttakt for BM.
ANALYTIKERE SENKER KURSMÅLENE OG TAR NED ANBEFALINGENE
Analytikerne vil redusere salget og resultatene. Dette vil tvinge frem reduksjon av kursmål og endrede anbefalinger. Pareto er først ute i dag. De har redusert omsetningen og resultatet fremover. Men ser en på kostnadene som er lagt inn, er det tydelig at analytikeren ikke har tatt inn årseffekten av kostnadsøkningene gjennom 2022. Her skal resultatet nedjusteres videre.
Den åpenbare konklusjonen er at det ligger en stor, langvarig, negativ nyhetsstrøm foran oss. Selskapet skal redusere omsetningsmålet (de vil nok fjerne salgsguidingen og dermed øke usikkerheten), M&A vil ikke bli realisert slik ledelsen har indikert, og kursmål, salgs- og resultatestimater skal kraftig ned.
SELSKAPET MÅ SENKE OMSETNINGSMÅLET FOR 2025
AZT har gått ut med et omsetningsmål for 2025 på 350 millioner. Dette må senkes. Omsetningssvikten i MT gir omtrent nullvekst i salget i MT ex. Covid salg (estimat) fra 2021 til 2022. Samtidig er denne basen vesentlig høyere enn MT salget i 2020. Det er ikke utenkelig at salget vil synke ytterligere i 2023 – som en konsekvens av at verden normaliserer seg. Selv om Biomanufacturing (BM) fortsetter å vokse vil ikke dette være nok til å kunne forsvare prognosen på 350 millioner i 2025. Et godt estimat på et realistisk omsetningsmål er 200 – 250 millioner.
RESULTATFORVENTINGENE MÅ NED
Gitt de kostnadsøkningene som ledelsen har gjennomført, har årstakten på kostnadene endret seg vesentlig. Med lavere salg og høyere kostnader må resultatet gå ned. Et fornuftig anslag på EBITDA for 2023 er 30 millioner. Det vil i så fall bety enda et år med resultatfall.
M&A VIL BLI YTTERLIGERE FORSINKET
Når verdien endrer seg så dramatisk som for AZT vil relativverdiene av de kandidatene selskapet snakker med endre seg vesentlig. Da er det vanskelig for AZT å fortsette prosessen uten at kandidatene aksepterer lavere pris. Samtidig er det vanskelig for kandidatene å akseptere en lavere pris fordi AZT er mindre verdt pga selskapsspesifikke forhold. Konsekvensen er at M&A nyheter vil la vente på seg.
POTENSIELT LAVERE OPERATIV VEKST
Det kan synes som om ledelsen har regnet med at MT salget ville holde seg oppe etter pandemislutt og slik finansiere oppbyggingen av BT. Når dette ikke viser seg realistisk, vil det være fornuftig å redusere kostnadsveksten for å opprettholde en fornuftig løpende inntjening. Det kan bety lavere veksttakt for BM.
ANALYTIKERE SENKER KURSMÅLENE OG TAR NED ANBEFALINGENE
Analytikerne vil redusere salget og resultatene. Dette vil tvinge frem reduksjon av kursmål og endrede anbefalinger. Pareto er først ute i dag. De har redusert omsetningen og resultatet fremover. Men ser en på kostnadene som er lagt inn, er det tydelig at analytikeren ikke har tatt inn årseffekten av kostnadsøkningene gjennom 2022. Her skal resultatet nedjusteres videre.
Den åpenbare konklusjonen er at det ligger en stor, langvarig, negativ nyhetsstrøm foran oss. Selskapet skal redusere omsetningsmålet (de vil nok fjerne salgsguidingen og dermed øke usikkerheten), M&A vil ikke bli realisert slik ledelsen har indikert, og kursmål, salgs- og resultatestimater skal kraftig ned.
Redigert 11.01.2023 kl 12:49
Du må logge inn for å svare
xjack
11.01.2023 kl 09:36
3428
Kan ligge mye optimisme i omfattende "slakt", Goldsmith. Det går i bølger i dette markedet. En strøm av nye produkter, etterspurte sådanne. PWen var ikke av et dramatisk omfang. Filleristingen av aksjen kan være over i begynnelsen av februar.
Fünke
11.01.2023 kl 09:52
3387
Det store bildet har ikke endret seg. Vi får følge med på q4 presentasjonen. Man kan diskutere prisingen, men nå er prisen svært attraktiv. 30 mill 2023 ebit får vi nå se på.
Gullhaugen
11.01.2023 kl 11:12
3202
Dette har man sett lenge denne forsvarer ikke en Markedsverdi på 2,2 mrd, max 1 millliard kanskje den skal ned på rundt 18- 20 kr. Når 30 brytes så er det ned rundt der.
bj111
11.01.2023 kl 11:23
3165
Goldsmith skrev Nei, det gjør jeg som du ser ikke. Forklar ditt syn!
De guider i Q3 vekst i MT i årene som kommer men ikke i forhold til Covid19. Vet ikke om du har lest rapporten.
I forhold til BM sier du selv at veksten ligger der men du tror ikke den vil kompensere overfor det fallet bortfall av Covid-19 salg representerer. Helt greit men selskapet har over lengre tid sagt at det store covid-19 salget er midlertidig. Noe covid-19 salg vil det være men ikke interessant i forhold til å skille det ut som egen post i rapportene.
Det kan synes som at ledelsen har regnet med MT salget ville holde seg oppe etter pandemi slutt skriver du. Det er i så fall ikke hva de har kommunisert. Salget av produktene svinger mye kundene kjøper større kvanta. Er det ikke mulig at dette varselet kom fordi den større bestillingen de regnet med ikke kom i Q4? Det er jo en risiko for at en ordre faller over til neste år når selskapet ikke kan vite 100% sikkert når kundene vil handle. Det de kan se noe på er hvor mye kunden selger av de produktene der AZT sine produkter benyttes.
Du må jo gjerne mene at det selskapet har sagt er feil men deg om det. Fra rapporten Q3: AZT is supporting 200+ Molecular Tools customers in the EMEA, the Americas and the APAC region. Customers range from business established in the 1990´s and new customers who represent future long-term partners. Beyond purchasing customers, AZT has a rich opportunity funnel of potential new customers interested in existing products, tailored offerings and pipeline innovations.
Tenker vi får se hva som sies på Q4.
Ser på de økte kostnadene som en større kjetting rundt foten på kort sikt enn utvikling i salg. M&A er bare fint om de ikke kommer med er mitt syn. M&A er et usikkerhetsmoment og det beste er om det ryddes av veien så fort som mulig enten de gjennomfører eller avlyser. Det er aldri guidet noen omsetning i forhold til dette og inngår ikke i de 350 mill de har guidet.
Om guidingen tas ned eller ei gjenstår å se men at selskapet har kalkulert med høye covid-19 relaterte salg er ikke rett hvis man leser rapportene.
I forhold til BM sier du selv at veksten ligger der men du tror ikke den vil kompensere overfor det fallet bortfall av Covid-19 salg representerer. Helt greit men selskapet har over lengre tid sagt at det store covid-19 salget er midlertidig. Noe covid-19 salg vil det være men ikke interessant i forhold til å skille det ut som egen post i rapportene.
Det kan synes som at ledelsen har regnet med MT salget ville holde seg oppe etter pandemi slutt skriver du. Det er i så fall ikke hva de har kommunisert. Salget av produktene svinger mye kundene kjøper større kvanta. Er det ikke mulig at dette varselet kom fordi den større bestillingen de regnet med ikke kom i Q4? Det er jo en risiko for at en ordre faller over til neste år når selskapet ikke kan vite 100% sikkert når kundene vil handle. Det de kan se noe på er hvor mye kunden selger av de produktene der AZT sine produkter benyttes.
Du må jo gjerne mene at det selskapet har sagt er feil men deg om det. Fra rapporten Q3: AZT is supporting 200+ Molecular Tools customers in the EMEA, the Americas and the APAC region. Customers range from business established in the 1990´s and new customers who represent future long-term partners. Beyond purchasing customers, AZT has a rich opportunity funnel of potential new customers interested in existing products, tailored offerings and pipeline innovations.
Tenker vi får se hva som sies på Q4.
Ser på de økte kostnadene som en større kjetting rundt foten på kort sikt enn utvikling i salg. M&A er bare fint om de ikke kommer med er mitt syn. M&A er et usikkerhetsmoment og det beste er om det ryddes av veien så fort som mulig enten de gjennomfører eller avlyser. Det er aldri guidet noen omsetning i forhold til dette og inngår ikke i de 350 mill de har guidet.
Om guidingen tas ned eller ei gjenstår å se men at selskapet har kalkulert med høye covid-19 relaterte salg er ikke rett hvis man leser rapportene.
Dr_Eval
11.01.2023 kl 13:33
2939
Goldsmith skrev Nei, det gjør jeg som du ser ikke. Forklar ditt syn!
350mill er guidet. Det er ikke realistisk med fullstendig skivebom 100mill unna. Jeg foreslår at du forbereder et spørsmål til q&a om det er sånn at 13mill under guiding i 2022 vil kunne føre til en sommerfugleffekt som gjør at guiding bommer med det 10-dobbelte 2 år senere.
Goldsmith
11.01.2023 kl 15:03
2820
Her mener jeg du leser 3Q rapporten feil. Jeg sakser;
"AZT does expect a short-term
impact on growth in the Molecular Tools business
over the next six months because the
corresponding previous quarters were dominated
by Coronavirus-related sales. Beyond this, AZT
does anticipate the underlying business to catch
up and compensate for the void created by lower
enzyme demand for Coronavirus-related
applications."
Her leser jeg at man forventer at salget for MT får en lavere vekst neste seks måneder - men ikke at veksten er negativ, mens man etter dette tror på vekst i segement - til tross for bortfall av COVID omsetning.
Realiteten er at salget for MT har falt og falt vesentlig både Q/Q og Y/Y. Samtidig synes det realistisk at MT salget vil falle totalt også i 2023 (mot "022) fordi årseffektene av fallet enda ikke er tatt ut.
Mao synes det som om jeg kan innestå for det jeg skrev. Uansett takk for diskusjonen!
"AZT does expect a short-term
impact on growth in the Molecular Tools business
over the next six months because the
corresponding previous quarters were dominated
by Coronavirus-related sales. Beyond this, AZT
does anticipate the underlying business to catch
up and compensate for the void created by lower
enzyme demand for Coronavirus-related
applications."
Her leser jeg at man forventer at salget for MT får en lavere vekst neste seks måneder - men ikke at veksten er negativ, mens man etter dette tror på vekst i segement - til tross for bortfall av COVID omsetning.
Realiteten er at salget for MT har falt og falt vesentlig både Q/Q og Y/Y. Samtidig synes det realistisk at MT salget vil falle totalt også i 2023 (mot "022) fordi årseffektene av fallet enda ikke er tatt ut.
Mao synes det som om jeg kan innestå for det jeg skrev. Uansett takk for diskusjonen!
Redigert 11.01.2023 kl 15:14
bj111
11.01.2023 kl 15:27
2777
Leser nok rett begge to her gitt. De sier begge deler så da gjenstår vel guidingen som jeg regner med vi får enten bekreftet eller justert ved Q1 rapporteringen. Jeg er mest opptatt av hva de sier om årene som kommer for AZT er for min del en del av et langsiktig prosjekt typ pensjon om 14 år eller mer. Innen den tid skal risikoen selvsagt tas ned og da forhåpentlig til mer attraktive skatteregler enn dagens. Så får vi se om jeg blir en pensjonist som tilbringer tiden på fergen til Strømstad eller om jeg kan gjøre andre ting i varmere strøk :-)
JosefK
11.01.2023 kl 16:18
2699
Ta nå å legg denne oppmerksomhets syke tråden død. Det er omtrent som å se en treåring forklare hvordan pappa kjører bil å la folk som ikke skjønner dynamikken i Tools segmentet snakke om det.
For de som ønsker, er det i hver rapport et avsnitt om utviklingen gjennom kvartalet. Les den og Merk hvordan SAP spesielt påvirker. Hint: Det er alt fra 50% til ~0%. Men man må nesten lese Q1-3 sammenhengende for å se det.
Et kjapt regnestykke da: Om det hadde vært et maksimalt kvartal for SAP, ville Tools vært opp mot 20 mNOK i stedet for 9 og det ville vært poengløst med resultatvarsel fordi guidingen hadde vært spot-on.
Jeg så dette fenomenet Q3 og jeg er nokså sikker på at det gjelder denne gangen også.
Goldsmith
11.01.2023 kl 16:27
2681
Jeg tror det er veldig realistisk!
10. desember 2019, på CMD, satte AZT omsetningsanslag for 2026 på mer enn 180 millioner.
Ett år senere ble det revidert til 350 millioner i 2025 - ett år før.
Det kan synes som om noen ble fartsblinde av COVID medvind.
Det var lite sannsynlig at AZT ville nå 350 millioner i salg i 2025 da prognosen ble lansert. Nå er det svært lite sannsynlig.
10. desember 2019, på CMD, satte AZT omsetningsanslag for 2026 på mer enn 180 millioner.
Ett år senere ble det revidert til 350 millioner i 2025 - ett år før.
Det kan synes som om noen ble fartsblinde av COVID medvind.
Det var lite sannsynlig at AZT ville nå 350 millioner i salg i 2025 da prognosen ble lansert. Nå er det svært lite sannsynlig.
Redigert 11.01.2023 kl 20:19
Goldsmith
12.01.2023 kl 10:25
2416
Trist å se at en blir usaklig.
Desto mer spennende å se hva "pappa" skrev i midten av juni:
"Hvis man tenker seg litt om, er det også indirekte indikatorer på at noe stort er på gang:
1. se på de to siste Q presentasjonene: klokkeren guiding med konkrete salgsmål. Og utfordret på om det kan være mulig målene blir nedjustert, ble det blankt avvist. Det er en step-change i guiding."
Alltid farlig med skylapper i aksjemarkedet!
Desto mer spennende å se hva "pappa" skrev i midten av juni:
"Hvis man tenker seg litt om, er det også indirekte indikatorer på at noe stort er på gang:
1. se på de to siste Q presentasjonene: klokkeren guiding med konkrete salgsmål. Og utfordret på om det kan være mulig målene blir nedjustert, ble det blankt avvist. Det er en step-change i guiding."
Alltid farlig med skylapper i aksjemarkedet!
bj111
12.01.2023 kl 11:20
2346
Vel du kunne lagt til at det er meget mulig at guidingen feilet med 12,4% fordi kvartalene svinger og det er plausibelt at den faste kunden de regnet med ville komme i Desember ikke kom tidsnok til å komme med på 2022 regnskapet. Tar det i grunn for gitt at du vet at kvartalene historisk og før covid-19 svinger mye.
Du kunne tatt det med i ditt innlegg med det resultat at jeg nok hadde satt kaffen i halsen og sett på deg som et par hakk mer seriøs og ikke kun en negativ sjel.
Det taler imot et bilde du av en eller annen grunn forsøker å tegne opp.
Du kunne tatt det med i ditt innlegg med det resultat at jeg nok hadde satt kaffen i halsen og sett på deg som et par hakk mer seriøs og ikke kun en negativ sjel.
Det taler imot et bilde du av en eller annen grunn forsøker å tegne opp.
Fünke
12.01.2023 kl 11:22
2335
Folk som ikke er ydmyk, men bastant gjør krav på fremtiden har jeg ingen sans for. Budskapet er ok, men fremstillingen som om dette er det eneste utfallet er kvalmende narsissistisk.
Redigert 12.01.2023 kl 11:22
Dr_Eval
12.01.2023 kl 11:46
2303
Sannsynlighetsregning som Erasmus Montanus, Mor Nille er en sten!
Redigert 12.01.2023 kl 11:48
JosefK
12.01.2023 kl 12:26
2231
Det er du som er usaklig. Som jeg har påpekt, er guidingen klokkeren hvis SAP hadde fortsatt å prestere som den har gjort. Det er det uforutsigbare innkjøpsmønsteret som utløste PW.
Bla tilbake til Q1:
The main product driving half of molecular research sales was the recombinant Shrimp Alkaline Phosphatase (rSAP) enzyme which has traditionally shown large quarterly fluctuations. However, over the last three quarters the demand for rSAP has increased. In particular, the Company ́s main rSAP customer and other key customers have changed their purchasing behaviour in placing more frequent orders. The growth demand in rSAP is suspected to be related to the increased use of Sanger sequencing for infectious disease applications. The remainder of the enzyme portfolio accounts for 50% of molecular research sales during Q1 2022.
I Q1 var Tools faktisk på rundt 30 mill hvorav ca 15 var SAP. Voila! Der har du det beløpet som ville gjort det unødig å sende ut PW. Og jeg er banna bein sikker på at det er hovedårsaken til at det korrekt kom en PW.
Goldsmith
12.01.2023 kl 12:53
2192
Ja ikke sant. Aprpos sannsynlighetsregning, jeg legger ved et utdrag av dine innspill rundt Q3 rapporten. Super sannsynlighetsvurdering? Ingen grunn for kritisk tenking?
"Jethro påstår at q4 ikke vil avvike mye fra guiding. Det tror jeg på, så q4 blir ca 46mill. Det kan svinge opp et par mill pga valutakurs, but that's it. Det betyr at aksjekursen skal langt opp snart, men du hadde også rett og fikk kjøpsanledning som du sa.
Jeg må si at jeg blir stadig overrasket over hvor usaklige presumptivt oppgående mennesker blir når noen kommer med andre synspunkter enn det ukritiske standpunkt. Så dere får være overbærende med at jeg slår litt tilbake!
"Jethro påstår at q4 ikke vil avvike mye fra guiding. Det tror jeg på, så q4 blir ca 46mill. Det kan svinge opp et par mill pga valutakurs, but that's it. Det betyr at aksjekursen skal langt opp snart, men du hadde også rett og fikk kjøpsanledning som du sa.
Jeg må si at jeg blir stadig overrasket over hvor usaklige presumptivt oppgående mennesker blir når noen kommer med andre synspunkter enn det ukritiske standpunkt. Så dere får være overbærende med at jeg slår litt tilbake!
Dr_Eval
12.01.2023 kl 16:08
2022
Hadde bare dine begrunnelser hengt på greip, så skulle jeg lagt vekt på argumentene dine, men det er ingenting som tyder på at det er mer sannsynlig at utfallet av ditt scenario skjer enn at det ikke skjer.
Goldsmith
18.08.2023 kl 08:33
1046
Dr_Eval skrev Jeg tror du også forstår at 350mill i 2025 vil bli nådd.
Hm, er det på tide å bytte ut hodet?
Dr_Eval
18.08.2023 kl 09:28
935
Det er ingenting som tyder på at ikke veksten vil eksplodere når markedet normaliserer seg i løpet av 2024, så derfor er det ingen grunn til å endre på tallene for 2025. Egentlig fortjener du ikke et svar når du er så uhøflig, men det er andre lesere på tråden.