Strongpoint #1-23 En investering for usikre tider.

tunktee
STRO 13.01.2023 kl 18:28 175032

Strongpoint er et rendyrket selskap som leverer teknologi til detaljhandel.
Kundene er hovedsakelig fra dagligvarehandel, og Strongpoint er derfor i liten grad påvirket av makroøkonomiske/sykliske forhold og en eventuell resesjon.

Med ny ledelse for noen år siden, har selskapet blitt spisset ved avhending av noen avdelinger og oppkjøp av et større brittisk selskap i fjor, Air Link Group (ALS).

Strongpoint hadde følgende organiske vekst i 2022 (YoY) :
Q122 21%
Q222 16%
Q322 20%

3. kvartal leverte en absolutt vekst på 76% inkludert oppkjøp av ALS.

Fra Q3-rapporten:
Proforma: If the acquisitions had been completed as
at 01.01.2022, the Group’s total revenue and ordinary
profit before tax had been: (Red: for Q1-Q322)
KNOK
Revenue 1 085 710
Profit before tax 24 223

En tenkt 15% organisk vekst I Q422 og 80 mill i bidrag fra ALS gir omsetning på 406,8 mill i kvartalet.
I så tilfelle vil proforma omsetning i 2022 lande på 1492,5 og gi en P/S på 0,66 p.t.


Selskapet er i praksis gjeldfritt, og oppkjøpet av ALS ble finansiert over driften og avhending.
Utbytte har vært stigende i flere år, jeg antar at selskapet ønsker å fortsette trenden og deler ut 85 øre per aksje for 2022.


Nevner også at resultatet har vært under press som følge av større innvestering og markedsføringskostnader til e-handel.
I løpet av 2022 har disse kostandene blitt strammet inn og 3. kvartal, som er det historisk svakeste for Strongpoint, leverte en meget god bunnlinje.
Jeg forutser derfor en sterk bunnlinje i 4. kvartal.


Siste halvår har også gitt mange børsmeldte avtaler, se lenke under.

Relevante lenker:
Presentasjon av selskapet ved CEO Jacob Tveraabak
https://www.youtube.com/watch?v=OVhzpW_EeOk
Siste kvartalsrapport
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2022/10/strongpoint-q3-2022-screen.pdf
Strategioppdatering
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
Børsmeldinger
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=


Ansvarsfraskrivelse:
Dette er ikke finansielle rådgivning, og jeg er selv aksjonær i Strongpoint.


Jeg setter pris på at man ikke spamer denne tråden med gjentagende, åpenbar eller meningsløs informasjon.
HitIT
24.02.2023 kl 09:07 5524

Omsatt for 0,3mill første 5min er litt mot normalt. Kanskje det blir litt action i dag :p
Osvaldsen
24.02.2023 kl 08:36 5501

Hausta Investor på handletur, kjøpt 10k. Bare et par uker siden de solgte litt, er det resultat fra Q4 som har fått de til å endre mening?

Osvaldsen
Storebetong
24.02.2023 kl 02:08 5610

kôssa:, Det hadde vært kjekt å ta en prat med deg som har vært Strong-akjsonær i ca 20 år og "handlare" som jeg ikke kan vite eksakt hva du mener med.
Hilsen Storebetong med 004791873757 (om jeg ser noe fra 0046. som jeg ikke kjenner og som jeg ikke får tatt så ringer jeg tilbake:)
Ols123
23.02.2023 kl 16:07 2939

E-handelslogistik i Microsoft stand G24, hall 6
StrongPoint kommer att finnas på Microsofts monter och visa upp våra e-handelslösningar.

Ols123
23.02.2023 kl 14:57 3019

StrongPoint self-checkout with HP hardware at stand I80, hall 6
StrongPoint and HP have engaged in a partnership to put our self-checkout software into the HP hardware. Giving fast and frictionless self-checkout in the stylish standing HP Engage Express.
tunktee
23.02.2023 kl 14:47 3010

Tror det kan komme en melding om samarbeid.

Som ble uttalt på presentasjonen, ser selskapet blant annet mot Finnland og Danmark.
Ser ikke vekk fra at de ønsker kontroll over disse markedene selv, og enten gjør oppkjøp eller etablering.
Demografien er av moderat størrelse og det er nært der vi alt er, så tror kostnaden er overkommelig.

Å utvide til større land lengre syd tror jeg derimot det blir for kostbart og risikabelt. Ikke minst bør tidligere erfaringer begrense iveren etter det.
Nå som flere av produktene til Strongpoint blir mer aktuelle i disse land, ser jeg det som naturlig å gi eksklusive rettigheter for noen eller alle av disse produktene til landsdekkende grossister - leverandører til retail. Dette kan være tilsvarende selskap som ALS i f.eks Frankrike eller Italia.

Husker det var en avtale med et tysk selskap, var det Hartmann de het?
Hvordan den avtalen så ut, og hva status er, aner jeg ikke. Noen som har peiling?

Har ellers lurt litt på hva som skjedde med Cashguard-gutta i Irland.
Hvis SP nå har toget inn der selv etter at andre har brukt ressurser på etablere markedet....!?
Redigert 23.02.2023 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
HitIT
23.02.2023 kl 14:08 3010

Er det berømte toget snart klar for avgang?
Hadde vært artig med en godmelding nå:p
HrDuck
22.02.2023 kl 16:18 3486

Du var klar nok tunktee :)

Essensen av det jeg tenker om avskrivning immatierelle er noe sånt som dette: Avskrivninger har ikke kontantstrømeffekt så alle kontantstrømmer fra drift (når man ser bort fra endringer i arbeidskapital) er et sted rundt resultat etter skatt + avskrivninger. Men maskiner, biler osv må erstattes etter en viss periode og da har det en negativ effekt på kontantstrøm når ny investering blir gjennomført. Goodwill/brand og evt andre immaterielle har ikke den samme signaturen. Det er ikke opplagt at inntjeningsevne blir redusert selv om immaterielle kommer til null i balansen etter avskrivninger over tid.

For strong som har ca 16 mill årlig avskrivning for immaterielle så kan dette være en kommende økning på bunnlinja når de immaterielle kommer til null i balansen. Bokført resultat blir dermed bedre, men kontantstrømmen blir svakere pga skatteeffekten (ikke enorme utslag siden vi uansett snakker om mindre beløp her). I forbindelse med oppkjøpet av ALS ble det balanseført 56 mill goodwill (avskrives over 7 år) og 10 mill brand (avskrives over fem år).

Uansett, helt enig i at dette er detaljer i et perspektiv der de evt når sine 2025-mål.
tunktee
22.02.2023 kl 15:55 3513

Var litt upresist av meg i forrige innlegg Duck!

Immaterielle eiendeler hadde en verdi også før oppkjøpet av ALS.
Disse blir normalt lineært avskrevet i regnskapet (og saldoavskrevet i skatteregnskapet), og hver enkelt post vil derfor gå til null og opphøre på et gitt tidspunkt.

Ved 31.12.21 utgjorde verdien ca 30,4 mill, og avskrivningene i 2021 var omtrent 7,4 mill.
I tillegg kommer goodwill som er gjenstand for test/vurdering.

Jeg mener at man muligens kan gjøre visse vurderinger om hvordan disse tallene vil se ut i gitte år frem i tid, men det krever at man går langt tilbake og ser på tidligere oppkjøp.

Per i dag har 7,4 mill p.a. en vesentlig betydning for resultatet (og derav aksjekurs), men dersom vi når en EPS på 5 kroner blir det gjerne mer som en pølse i slaktetiden.


Glemte forresten å nevne at Maxbo er i gang med utrulling av Pricer-etiketter.
Har ikke vært i butikker selv, og vet ikke om de er på plass der, men kjenner til at ledelsen syslet med det for noen uker siden.
Redigert 22.02.2023 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Storebetong
22.02.2023 kl 15:34 3531

Ols123 skrev Hur många ???
50.000 aksjer på kurs 23,95 omsatt kl 11:53 i dag. Jeg finner omsetning utenfor børs (OffBook On Exchange) via linken til Euronext her:

https://live.euronext.com/en/product/equities/NO0010098247-XOSL

I feltet "Intraday Price" kan vi trykke på den blå pila nede til høyre i ruta for "more details" og se flere av handlene tidligere på dagen. Trykk videre på "load more".

Altså når jeg ser at volumet på Euronext er betydelig høyere enn på Nordnet hvor jeg vanligvis følger med, så finner jeg disse handlene her.
Storebetong
22.02.2023 kl 14:23 3634

Klokka 11:53:41 23.95 50,000 aksjer. Lenge siden sist det gikk en liten blokk utenfor børs. Fint å se:)
HrDuck
22.02.2023 kl 11:15 3751

Kursen vil sjelden være "riktig". Det gamle jungelordet "pris er hva du betaler, verdi er hva du får" er fortsatt relevant. Mitt regnestykke er nok mest nyttig for å få et omtrentlig inntrykk av hvilken fremtidig vekst som er priset inn.

Angående avskrivninger som du nevner tunktee: Selskapet har etter oppkjøpet ca 50 mill i årlige avskrivninger (jeg bruker 52 mill i mine estimat), men som vi har diskutert tidligere også bør man kanskje skille mellom avskrivninger på materielle og immaterielle eiendeler. For maskiner, kjøretøy osv (materielle) så er avskrivninger et reelt faktum og representerer virkelige verdiendringer (fysiske gjenstander blir slitt og må til slutt erstattes). For immaterielle verdier så er det ikke like opplagt at avskrivninger representerer et reelt verdifall. I resultatene til strong så presenteres tall for begge typer separat. I Q4 ble immaterielle avskrevet med ca 4,2 mill.
Som tunktee også var innom så kan man fint argumentere for at avskrivninger immaterielle ikke er en reell kostnad.
Redigert 22.02.2023 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
tunktee
21.02.2023 kl 21:03 4008

👍 kjekt innlegg Duck!

Det er mulig å gjøre en forholdsvis god beregning av avskrivningene for kommende år, gitt at selskapet ikke gjør flere oppkjøp.
Må da se på årsrapporten for tidligere år og prosentvis avskriving av kunder, tech osv, selv om disse er oppgitt i visse intervaller.

Uten å gjøre slike detaljer (som jeg ikke gidder nå 🙈) er jeg enig med du i 5+ kroner etter skatt under forutsetningene du nevner.

Når det gjelder kurs er momentumet vel så viktig som de andre tingene du nevner.
Vi var med opp i 37 og tilbake. I ettertid ser man at det hadde mye med markedspsykologi å gjøre.
Fra et analytisk ståsted mener jeg at selskapet er mer verd nå enn når kursen var 37 for snaue 2 år siden.

Utfordringen er, når man står i et rally, å analysere seg frem til om markedet er drevet av momentum og psykologi eller om det er gode regnestykker og godt argumenterte forventninger som driver kursen.

Klarer man det kunststykket, kjøper og selger man på riktig tidspunkt!

Ellers kjekt å se at omsetningen av aksjen er høy, og at de litt større postene blir tatt unna på stigende kurs.
Det så noe skralt ut for noen dager siden, og jeg var redd for at markedet for SP-aksjer skulle tørke opp.
Ols123
21.02.2023 kl 17:25 4144

Tror också vi kommer se 100 kr nivå om vi når 2025 målen
kössa
21.02.2023 kl 15:42 4252

Mycket bra Hr Duck att du utvecklar det hela med teori bakom osv.😊👍🏼! Jag är en före detta handlare som ej är expert på teori och nyckeltal men ser och förstår de fantastiska rationella och kostnadsbesparande produkter Strongpoint med nyckelpartners innehar. Min magkänsla säger tresiffrig aktiekurs inom några år!
HrDuck
21.02.2023 kl 15:04 4197

De fleste som leser her tenker nok at 180 bare er tøysete haussing siden kursen i dag er 24. Men la oss se litt på tallene og forutsetningen for en slik spådom:

Den første forutsetningen (og det som alltid bør være det viktigste for investering i selskap) er om selskapets inntjening på 5 kroner pr aksje i 2025. Selskapet har en uttalt ambisjon om 2,5 mrd omsetning og 13-15% ebitda-margin i 2025. Om vi proforma inkluderer ALS omsetning i hele 2022 ville dette gitt en omsetning på nære 1,5 mrd (selskapet rapporterte 1,372 mrd med ALS inkludert fra og med juni). For å nå 2025-målet så fordrer det en vekst på ca 20% årlig. Krevende? Ja, men ikke umulig. Strong har hatt en stabil inntektsvekst år for år og det er mulig å se drivere for ikke bare vekst, men også økt vekst de kommende par årene. Jeg tenker da på spesielt:
Autostore (har allerede mottatt ordre så denne vet vi vil bidra)
UK, et nytt marked som kan bidra utover organisk vekst fra "gamle" ALS. Et viktig moment her tror jeg blir Pricer-avtalen som ble meldt november-22.

I tillegg så har vi sett ordre for C&C fra både Østerrike, Italia, utvidelser Danmark og nå nylig også 20 stykk i Usa.

Jeg skal ikke her gå inn på om målsetning for ebitda-margin blir oppnådd eller ikke, men om det skjer så virker det ganske opplagt at en omsetning på 2,5 mrd med 13% ebitda margin vil gi et resultat rundt 5 kroner pr aksje. Selskapet er i praksis gjeldfritt og avskrivninger/skatt er stort sett forutsigbare element.

Gitt at 2025 gir oss en eps rundt fem kroner, hvilke forutsetninger kreves for at 180 kroner aksjen er realistisk? Jeg tenker at det er to moment vi må ha et forhold til: Risikofri rente og forventet vekst i eps fra 2025 og utover. Høyere rente reduserer verdien av fremtidige overskudd. Om vi setter at lange renter ligger rundt 4% (som det ca er i dag) så får jeg i mitt regneark at en p/e på 36 (som køssa har i sitt innlegg) implisitt priser ca 14% årlig vekst fra 2025 (en vanlig teori er 8,5+2xvekst).
Om vi tenker at det er altfor optimistisk med 14% eps-vekst fra 2025, men heller legger oss på 5% fra 2025 så gir det teoretisk en aksjekurs rundt 90 kroner (gitt forutsetninger om 2025 resultat).

Beklager om dette ble litt for teoretisk, men jeg har sagt før at vi kan/bør ha store ambisjoner for en investering i strongpoint om de innfrir forventningene over tid. Og da måtte jeg nesten følge litt opp med litt teori og tall også :)
Redigert 21.02.2023 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
HrDuck
21.02.2023 kl 14:31 4234

Selv fra en som forsøker å være kortsiktig negativ så må jeg innrømme at det er mitt inntrykk også :D
HitIT
21.02.2023 kl 14:22 4244

Ser ut til at volumet forsetter å holde seg litt høyere en det vi er vant til og at noen synes å jakte iallefall litt volum.
tunktee
19.02.2023 kl 16:35 4792

Vi kan begynne å lage sånne hashtags f.eks #seriøstinnlegg #huasing #kompliment #baising #latterliggjøring #ironi #sarkasme #fyllainnlegg #rendrittslenging #repetisjon #promotereettannetselskapforåirriterevettetavdeandre

Edit: #sarkasme
Redigert 19.02.2023 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
kössa
19.02.2023 kl 13:47 4914

Samma här Storebetong, tror hursomhelst vi kommer bli rikligt belönade om man har det långa perspektivet. Jag säljer tidigast aktier 2026.
Storebetong
19.02.2023 kl 13:42 4910

Jeg har bestemt for lenge siden for å ha god tid kössa:) og jeg tror mange andre investorer i Strong tenker på samme måte med hensyn til tid.
Storebetong
19.02.2023 kl 13:38 4901

Supert Elektrikeren. Vi får holde et godt øye på hva HSBC BANK PLC holder på med. Om de vil selge mye aksjer tror jeg de har en mulighet til å selge på stigende kurser om det ikke haster så voldsomt for dem. Om de virkelig vil selge mye og at det haster bør de gi litt rabatt og selge i en blokk som helt sikkert både Sparebank1, Pareto, Norne, ABG eller DNB vil kunne håndtere lett.
Redigert 19.02.2023 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
kössa
19.02.2023 kl 13:35 4889

Vänta bara, Jacob Tveerabak antyder att Strongpoint kan på sikt bli en betydande nordisk export à la IKEA och ABBA.
😊💪🏼! Jag tror deras fantastiska teknologilösningar såsom mjukvaruplocksystemet, selfcheckout, Cashguardprojekt, Autostorerobotlaherlösningar med 3 temperaturzoner, Pricer ESL, Halodi robotics, Vensafe mm mm kan göra stordåd!👍🏼
Elektrikeren
19.02.2023 kl 13:32 4877



Topp 50:

HSBC BANK PLC har redusert med 9 056 aksjer

BERNHARD Næss har økt med 6 000
Storebetong
19.02.2023 kl 13:26 4864

Tomra er et ganske stort selskap på Oslo Børs som både større norske og en del utenlandske investorer er interessert i. Aksjen er likvid slik at det er relativt lett og komme seg inn og ut med relativt store volumer uten å flytte kursen mye. Ergo kan aksjen prises til en P/E på 36. Kikke gjerne på de store teknologiselskapene i USA sin P(E (Markedsverdi er P og årsresultat er E enten du ser på det i totalsum eller pr aksje (EPS på norsk: fortjeneste per aksje)).

Strong er et lite selskap på Oslo Børs som har en helt begrenset aksjonærmasse. Aksjen er ganske illikvid som en logisk konsekvens av aksjonærmassen.
Et slikt selskap får nok være fornøyd med å bli priset til en P/E på ca 20.

Om selskapet på sikt vil øke sin markedsverdi fra ca 1 mrd i dag til ca 5 mrd tror jeg det blir økt interesse en at en P/E på minst 25 vil være ok. Når jeg snakker om P/E her så tenker jeg ikke på historikk, men hva selskapet sannsynligvis vil levere det neste året, helt nede på bunnlinjen=årsresultat.
Redigert 19.02.2023 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
kössa
19.02.2023 kl 13:05 4893

En vinst på 5 NOK per aktie år 2026 skulle med dagens p/e tal 36,06 skulle ge en aktiekurs på 180 NOK per aktie.
Som jämförelse har Tomra idag ett p/e på 52,53.
Realistiskt? Ja!😊
Storebetong
19.02.2023 kl 12:14 4826

Jeg tror du har skrevet såpass mye om selskapet, at det ikke er så viktig om andre eller jeg forsto spøken din:)
HrDuck
19.02.2023 kl 08:03 4853

Det med å ikke skrive noe positivt før utbytte var mest på spøk altså 🙂
Storebetong
19.02.2023 kl 03:06 4841

Tja, la oss forholde oss helt i ro og la aksjen med begrenset omsetning leve sitt eget liv. I underkant av 30.000 aksjer ser ut til å være en normal omsetning pr dag.

Verdien for oss som er aksjonærer kan uansett litt forenklet uansett vurderes til dagens egenkapital pluss forventet resultat etter skatt for framtiden (de neste 4-6 neste år). som er en noe forenklet verdivurderingsmodell for et børsnotert selskap, men allikevel ok i mine øyne. Forventet P/E er mer normal verdivurdering,

For oss som sitter og koser oss med verdivurdering av Strong i våre egne hjerner/excel-ark så ser jo kanskje å få kjøpt aksjer på 23-tallet fint ut.
Jeg er dog meget enig i HrDuck sin vurdering av å ikke skrive noe positivt om selskapet, i det minste ikke før vi har fått vurdert å reinvestert utbytte:)

Noe som forbløffer meg er omsetningen i aksjen utenfor børs som jeg etter hodet tror sist var 100K på kurs 18,12 for nesten et halvt år siden etter Q3 2022-tallene.
Om folk har et problem med å kontakte Sparebank1 eller evt. andre meglerhus om de ønsker å få omsatt litt volum fremstår som mystisk for meg.

Aksjonærlistene for januar 2023 og oppdateringer fra Elektrikeren i februar viser at HSBC ser ut til å vekte seg ned. Dog kan reduksjon i aksjer skyldes utlån av aksjer. På min Nordet konto står det at aksjen ikke kan shortes, men jeg har min egen oppfatning om at short- eksponering er mulig via derivater.

Verdadero AS i Bergen ser dog ut til å vekte seg opp jevnlig, ellers sitter topp 50 i all hovedsak i ro.

Aksjekursen i 2026 etter at 2025-tallene er klare vil jeg ikke gjette på nå og tålmodighet er nok en fin greie::)
swansea
18.02.2023 kl 22:19 4843

Ser vi frem til år 2025 og målsetting om oms holder. Hva er kursen da ? Jeg er langt ifra noe ekspert på aksjer, men jeg er rimelig sikker på at vi passerer kr 40 i 2025. Strong har vært ett lite eventyr for meg fra kr 3 (emisjon) og frem til nå. Jeg tror at litt tålmodighet rett å slett lønner seg i denne aksjen.
kössa
18.02.2023 kl 21:33 4873

Stormen Otto har precis klingat över. Nu drar stormen Pricer in över Storbritannien. Den perfekta digitala stormen!

https://www.pricer.com/weather-report-esl-storm-is-coming/
Storebetong
18.02.2023 kl 01:48 5029

Ja, la oss kjede oss litt for dette er et kjedelig selskap. Selskapet har helt begrenset potensiale, så det er kanskje like greit å bare få solgt seg ut. Market maker tar nok greit i mot poster på synkende kurser:)