Strongpoint #1-23 En investering for usikre tider.

tunktee
STRO 13.01.2023 kl 18:28 177243

Strongpoint er et rendyrket selskap som leverer teknologi til detaljhandel.
Kundene er hovedsakelig fra dagligvarehandel, og Strongpoint er derfor i liten grad påvirket av makroøkonomiske/sykliske forhold og en eventuell resesjon.

Med ny ledelse for noen år siden, har selskapet blitt spisset ved avhending av noen avdelinger og oppkjøp av et større brittisk selskap i fjor, Air Link Group (ALS).

Strongpoint hadde følgende organiske vekst i 2022 (YoY) :
Q122 21%
Q222 16%
Q322 20%

3. kvartal leverte en absolutt vekst på 76% inkludert oppkjøp av ALS.

Fra Q3-rapporten:
Proforma: If the acquisitions had been completed as
at 01.01.2022, the Group’s total revenue and ordinary
profit before tax had been: (Red: for Q1-Q322)
KNOK
Revenue 1 085 710
Profit before tax 24 223

En tenkt 15% organisk vekst I Q422 og 80 mill i bidrag fra ALS gir omsetning på 406,8 mill i kvartalet.
I så tilfelle vil proforma omsetning i 2022 lande på 1492,5 og gi en P/S på 0,66 p.t.


Selskapet er i praksis gjeldfritt, og oppkjøpet av ALS ble finansiert over driften og avhending.
Utbytte har vært stigende i flere år, jeg antar at selskapet ønsker å fortsette trenden og deler ut 85 øre per aksje for 2022.


Nevner også at resultatet har vært under press som følge av større innvestering og markedsføringskostnader til e-handel.
I løpet av 2022 har disse kostandene blitt strammet inn og 3. kvartal, som er det historisk svakeste for Strongpoint, leverte en meget god bunnlinje.
Jeg forutser derfor en sterk bunnlinje i 4. kvartal.


Siste halvår har også gitt mange børsmeldte avtaler, se lenke under.

Relevante lenker:
Presentasjon av selskapet ved CEO Jacob Tveraabak
https://www.youtube.com/watch?v=OVhzpW_EeOk
Siste kvartalsrapport
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2022/10/strongpoint-q3-2022-screen.pdf
Strategioppdatering
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
Børsmeldinger
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=


Ansvarsfraskrivelse:
Dette er ikke finansielle rådgivning, og jeg er selv aksjonær i Strongpoint.


Jeg setter pris på at man ikke spamer denne tråden med gjentagende, åpenbar eller meningsløs informasjon.
HrDuck
17.02.2023 kl 15:09 4408

Min plan er å ikke skrive et positivt ord om dette selskapet før utbytte er mottatt og satt i arbeid :D

God helg folkens :)
Ols123
17.02.2023 kl 14:06 4450

Förvånande att marknaden inte värdera upp Strongpoint men det kommer med allt ökat nyhetsflöde framöver
JosMag
17.02.2023 kl 12:37 4550

Artig at Hilde er invitert, men hva skyldes det? StrongPoint er ikke akkurat på alles lepper vel?
bjørns1
17.02.2023 kl 06:46 4800


https://www.nrk.no/norge/svarer-kritikerne_-_-kunne-satt-opp-renta-mer-og-raskere-1.16299865

Klokken 19 inviterer sentralbanksjefen spesielt inviterte gjester til årsmiddag på Vippa. Gjestelisten ser du nedenunder.
Disse er gjester på sentralbanksjefens årsmiddag

Hilde Gilen, StrongPoint ASA

Storebetong
16.02.2023 kl 22:18 4810

Søt sak dette intervjuet bjørns1. På det tidspunktet en del flere og gjerne litt større aktører tenker på samme måte som de som uttaler seg her i intervjuet og er fornøyd med Strong sine høymargin produkter så blir det mye cash inn for Strongpoint. Etter min oppfatning kun et tidsspørsmål, men det kan ta noen år.
kössa
16.02.2023 kl 16:01 5111

Ja, det blir verkligen spännande framöver att se vad samarbetet Autostore/Strongpoint ger i form av intäkter och marginaler!
HrDuck
16.02.2023 kl 15:11 5179

Jeg blir ikke overrasket om avtalen med autostore blir en viktig bidragsyter til fortsatt vekst. Så langt er to avtaler signert og inntektsstrømmen starter allerede inneværende år. I 2022 ble det ikke bokført noen inntekter fra dette samarbeidet som ble inngått ved slutten av 2021. Hvor mye inntekter det blir må hver enkelt gjøre seg opp en mening om, men at det har potensiale til å være betydelig synes opplagt.
HitIT
16.02.2023 kl 14:23 5240

Fra dagens Autostore rapport:
"..AutoStore received its first order through its distribution
partner StrongPoint for its new multiple-temperature-zone
grid technology, thus expanding the group’s access to the
grocery segment. This development promises excellent
growth opportunities, primarily in the groceries sector..."
https://www.autostoresystem.com/reports-presentations/q4-results-2022#introduction
Redigert 16.02.2023 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Storebetong
16.02.2023 kl 08:34 5426

Jeg har tidligere uttrykket at jeg har sansen for ABG sine analyser. Strong betaler for analysene, og de virker jordnære og gode. At ABG har en fordel kontra andre analytikere med å få kommunisere tett med selskapets ledelse ser jeg heller ikke bort i fra. Tidsperspektivet på kursmål er litt uklart for meg, men som tidligere nevnt tror jeg det er ca et års sikt analytikere tenker på. Kr 56 som medium case er jo mildt sagt litt høyere enn mitt mere moderate tips på kr 34,50 pr 31.12.2023.

EDIT: Dog er analysene til ABG litt for lite optimistiske etter min oppfatning, men jeg er jo en selverklært optimist, spesielt på omsetning. Dog ser jeg tregheten i prisingen av aksjekursen oppover som forklarbar fordi vi er få aksjonærer som stort sett er greit posisjonert, nye investorer vil ikke inn long pga. svak likviditet i aksjen og til tider vil noen større aksjonærer ut som presser kursen ned/begrenser oppgang. Ingen kan garantere noen ting, så alle får tenke selv og ta sine egne beslutninger:)
Redigert 16.02.2023 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Storebetong
16.02.2023 kl 00:37 5575

Supert Elektrikeren:). At topp 50 generelt akkumulerer (slik det har vært mye av det siste året med visse unntak som kanskje ble "tvunget ut" og mindre aktører selger virker bra fra min synsvinkel.

EDIT: Nå er ikke HSBC BANK PLC noen liten aktør, men 4de største aksjonær med drøyt 1,8 mill aksjer. Hvem som ligger bak her og om dette bare er en porteføljejustering på bakgrunn av innløsninger i noen fond de har eller lignende vites naturligvis ikke, men det er grunn til å følge med her.

Om dette er en start på et nedsalg slik Pershing LLC gjorde i fjor på 2,7 mill aksjer er det all grunn til å være gjerrig på kjøp. Som dere sikkert husker startet Pershing LLC å selge på ca 22,50 og nede via 16,20 solgte Pershing de siste aksjene på ca 18 og fikk ett snitt på sitt salg på ca kr 20.

EDIT2: Det jeg kan se av aksjonærlistene er at HSBC BANK PLC siste akkumulerte med 30.000 aksjer i Juni/juli 2022 og siden den gang har hatt 1.865.000 aksjer.

EDIT 3: Min EDIT 2 er feil da jeg blingset på listen med en annen aksjonær, beklager. HSBC BANK PLC reduserte med ca 37.000 aksjer i januar 2023 og reduserte noe også i slutten av 2022, men relativt beskjedent. HSBC BANK PLC satt helt i ro i perioden 31.01.2021-30.09.2022 med 1.976.000 aksjer.
Redigert 16.02.2023 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Storebetong
16.02.2023 kl 00:32 5550

Flott at du som følger med og svarte Affat tunktee. Jeg likte dårlig at spørsmålet sto ubesvart såpass lenge, men jeg hadde ikke noe godt svar selv og har litt mye annet å styre med om dagen.

Helt enig med deg at USA kun er "fugler" på taket pr i dag og ikke bør legges inn i noen excelark pr i dag, men all mulig ekstra oppside kan jo enhver investor vurdere i sine verdibetraktninger.
Elektrikeren
16.02.2023 kl 00:27 5486

Topp 50:

HSBC BANK PLC har redusert med 40 944 aksjer

Verdadero AS har økt med 30 930
MAGNUS DEN GODE AS har økt med 5 000
tunktee
15.02.2023 kl 23:02 5511

Det blir gitt mye håp fra ledelsen i mange børsnoterte selskap, har lært meg å i utganspunktet ta ting med fatning inntil puddingen er på bordet.

Men, som det har vært i noen år nå, har SP mange bein å stå på og mange baller i luften.
Det gir trygghet, og selskapet har vist at det tjener penger også i trange tider.

Når det gjelder den nye CashGuard-løsningen har jeg sjeldent eller aldri sett CEO, Jacob Tveraabak, med så stort engasjement.
Mitt inntrykk var at han hadde så grådig lyst til å fortelle mer, men hadde ikke anledning til det uten å røpe for mye.
Det vil derfor forundre meg om vi ikke hører mye mer om dette konseptet i fremtiden.

Når det gjelder henteskap til USA så er det 10 fugler på taket, eller 20 i dette tilfellet for å være nøyaktig.
Affat
14.02.2023 kl 16:48 5918

Hvis jeg ikke visste bedre, så hadde dette virket som en helt vanlig uke så langt, bare med litt høyere volum enn vanlig. Men som dere andre sier, det er en fin kjøpsmulighet og det blir nok ikke solgt noe fra min side på lenge :)

Hva tenker dere om det nye CashGuard konseptet som de holder på å utarbeide i Spania? Ellers så kan USA bli enorm hvis det går bra med piloten de har der, og jeg tenker USA må jo være ett perfekt marked for henteskap med tanke på de store avstandene som ofte er der og at alle kjører bil.
Storebetong
14.02.2023 kl 02:17 6242

At kursen i det korte bildet for investorer som ønsker å vekte seg opp er lavest mulig er selvsagt bra! Vi som er "long" liker best at kursen går opp får å ha noe fint å se på (en fin potensial dame (eller mann) vi ikke vet at vi er sikker på om vi kan ha draget på - unnskyld morsomheten, men leve med usikkerhet i aksjemarkedet må vi).

At Strong er en "sikker utbytteaksje" med en fin utbyttestrategi er bra for de største investorene i aksjen og gjør den litt ekstraattraktiv i seg selv med dette, selv om utbytte er helt uinteressant for en del småinvestorer som meg.

Etter min mening er cash-flow så bra forventet framover at styret bør kjøpe tilbake nye aksjer for f.eks. 10 mill igjen snart. Det er klart at et mulig neste oppkjøp (får de til et nytt eventyr som ALS er det for godt til å være sant...) så kan det finansieres på mange måter, men dette skjer neppe evt. før medio 2024 - jeg tror selskapet bør klare seg selv nå (2025 omsetning med mulig lavere EBITDA rundt 10-11%) med mindre de får orden på et slikt supercase som ALS igjen.....

La oss ikke være "redd for feilprising" men heller gjøre det vi anser som rasjonelle vurderinger (og selvsagt kan Strong som alle andre selskaper skuffe i framtida) og utnytte ekstra muligheter.
Storebetong
14.02.2023 kl 01:35 6258

Takk for det tunktee og plan framover er da ok.

Vedrørende balansen, i og med at vi er inne på et både regnskapsmessig og skattemessig eksempel i miniformat, så understreker jeg at dere må ta tap på fordring øl, opplagt uten skattefradrag som privatperson om jeg ikke får kjøpt øl til dere etter plan. Kravet kan dog stå ved lag i lang tid om noen kan dokumentere at jeg er purret skriftig jevnlig.

Håper flest mulig av oss snart kan sees på fysisk GF og at jeg får orden i balansen mht. øl samt at min humor blir akseptert🙂.
HrDuck
14.02.2023 kl 00:31 6287

Jeg er ikke opptatt av kursen, men heller at selskapet har den utviklingen vi håper på. Når de målene vil resultatene gi pene utbytter. Det ideelle ville jo være høye utbytter og fortsatt lav aksjekurs. Da kan man fylle på med flere aksjer og en stadig økende eierandel.

Men jeg er ikke så naiv at jeg tror det blir en realitet. Feilprising kan være der i perioder, men varer ikke evig.
tunktee
13.02.2023 kl 23:53 6326

Syns det er kjekt at du setter opp og holder styr på denne artige konkurransen StoreB, men det kan bli dyrt for deg i lengden hvis alle casher inn ;)

De forrige innleggene var ikke ment som klaging på hva markedet gjør, bare generelle synspunkt.
Har selv aldri blitt irritert på at folk kjøper/selger aksjer eller at selskapet er for lavt eller høyt priset, markedet lever sitt liv.
Mitt ståsted er at feilprising gir mulighet for gode gevinster.
Redigert 14.02.2023 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Storebetong
13.02.2023 kl 23:30 6308

tunktee og HrDuck:

Det er ingen tvil om at dere skjønner mye av verdivurderinger av selskaper.

Jeg har sagt mye før om dette temaet selv, og oppfordrer ikke til noen store vurderinger her på tråden som jeg skal delta i akkurat nå for jeg har nok annet å styre med for tiden - la nå folk kjøpe og selge som de vil, så får vi se på sikt hvem som er fornøyd med seg selv.

Jeg er dog fornøyd med at aksjemarkedet ikke klarer/vil kikke utenfor balansen ("GW"/synergieffekter ikke regnskapsført") og på sannsynlig inntjening i årene framover. Det som er regnskapsført av GW i forbindelse med kjøp av ALS er definitivt ikke "luft".

Som kjent er det bare det bare kjøpt GW og ikke opptjent som kan balanseføres. Strong balansefører jo alltid minimum av alt og det liker jeg godt:)

Hvorvidt de som styrer aksjekursen virkelig leser rapportene og forstår særlig av dette stiller jeg min tvil til, men hva jeg mener er ganske uinteressant.

Vi forblir sannsynligvis et lite selskap som folk er redd for mulig utgang i likviditetsmessig i noen år til, og det må alle selv planlegge ut i fra.

La ballen ligge dø og heller oppsummere litt gøy på hvem som har vært flinke her de siste 6 kvartalene og som jeg skylder øl:

fjellmannen 1
Kössa 1
tunktee 3
JosMag 2
swansea 1
Storebetong 2
HrDuck 2

Jeg vil gjerne fortsette med disse konkurransene om ikke jeg får sterke motsetninger til dette på tråden (jeg tror de fleste synes det er litt gøy). Jeg vil dog slutte å dele ut øl-premier etter disse 6 siste kvartalene, for det blir for mye å holde styr på, men jeg har selvsagt gjelden i balansen og håper å få cashet det ut som tidligere nevnt en del ganger:)

Mvh Storebetong



.
HrDuck
13.02.2023 kl 22:51 6264

Jeg tenker svaret på det er nei. De kunne jo valgt å holde cashen på konto, ville sluppet avskrivninger, men ville ikke skapt noen verdier på den måten. Uansett derfor man må fokusere på kontantstrøm som du sier.
tunktee
13.02.2023 kl 21:39 6342

Jeg ser poenget ditt med immaterielle balanseposter, og kanskje bør man derfor sette opp sine egne regnskap for blant annet å beregne langsiktig kontantstrøm.

Enkelte stiller spørsmål til om man egentlig bør avskrive immaterielle eiendeler. (bl.a. Warren Buffet er skeptisk til det)
Disse eiendelene stammer ofte fra oppkjøp, og verdiene utgjør den del av kjøpesummen man ikke kan identifisere i oppkjøpte selskaps balanse.
Men blir verdien av oppkjøpet mindre verd med tiden, gitt at man skikker det riktig?
HrDuck
13.02.2023 kl 21:27 6358

Generelt er jeg også litt forsiktig med ebitda. Men det gir litt mer mening for et selskap uten gjeld i praksis og en del av avskrivningene er for immaterielle balanseposter.
tunktee
13.02.2023 kl 20:36 6421

Har forresten blitt kontaktet av to meglere i dag.
De fisket om jeg skulle selge SP-aksjer, uten å spørre konkret.
Noe jeg selvsagt ikke skal etter tidenes høyeste kvartalsomsetning, sterk bunnlinje, rekordstort utbytte og en aksjekurs som ikke reflekterer tallene.
tunktee
13.02.2023 kl 19:59 6465

Jeg har påpekt tidligere at man skal være forsiktig med å bruke EBITDA som et parameter.
Ikke minst er begrpet ubrukelig i sammenligning av selskap fra forskjellige bransjer, og man må huske på at avskrivninger er en reel kostnad.

Nå kom jeg akkurat over en video der Charlie Munger sier:
“I think you would understand any presentation using the word Ebitda, if every time you saw that word you just subsidized the phrase bullshit earnings.”
HitIT
13.02.2023 kl 16:01 6650

Bare å glede seg til utbytte:
StrongPoint ASA: Key information relating to the proposed cash dividend by StrongPoint ASA
13.2.2023 09:46:43 CET | StrongPoint | Additional regulated information required
to be disclosed under the laws of a member state
Dividend amount: NOK 0.90 per share
Declared currency: NOK
Last day including right: 27 April 2023
Ex-date: 28 April 2023
Record date: 02 May 2023
Payment date: On or around 11 May 2023
Date of approval: 27 April 2023
https://newsweb.oslobors.no/message/582156
Storebetong
13.02.2023 kl 12:33 6952

Strongpoint ASA Beste "Strongtipper" for 2022 på tråden (7 deltagere på alle kvartaler):

Nick Inntekter EBITDA
fjellmannen 1 357 000 80 500
Kössa 1 294 000 100 090
tunktee 1 220 000 51 000
JosMag 1 321 800 81 500
swansea 1 303 000 87 900
Storebetong 1 308 000 65 518
HrDuck 1 210 000 68 000

Konsensus 1 284 951 75 397


Fasit: 1 372 000 75 500

¤ Det er altså lett å konkludere med at fjellmannen var klart best (akkumulerte tall for 4 kvartaler dere ser).

¤ Konsensus var bra på EBITDA, men altfor pessimistiske på omsetning (sikkert fortsatt litt skremt av Q3 2021...) :)

Redigert 13.02.2023 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
tunktee
13.02.2023 kl 12:07 7040

Ønsker du eller dere poster med størrelse, typ minst 50-100k?

Jeg har hatt suksess med selge og kjøpe blokker via megler, og antar at det også kan være mulig nå.
Har brukt Sparebank1 Markeds og Pareto. Legger ikke ut navnet på meglerne her, men tror du vil bli satt over til rette personen om du kontakter førstnevnte.
Det kan også virke som at S1M har noe større marked i Strongpoint.
tunktee
13.02.2023 kl 12:01 7037

Det er interresant å observere hvordan kursen oppfører seg i aksjer med lav likviditet, og hvordan det gir muligheter for gevinst.

Dagen den grusomme Q321-rapporten kom falt vel kursen i overkant av 15%.
Jeg mener det var opplagt at reaksjonen ikke var sterk nok, ettersom rapporten skapte usikkerhet for fremtidige tall.

I dag kom det ikke bare gode tall langt over konsensus, men flere andre gode signaler.
Ut fra dagens info mener jeg det er overveiende sannsynlig at Q1, og gjerne året 2023, blir godt.

Likevel er kursen i dag 4-5% lavere for to måneder siden.

Etter mitt syn er dette igjen en svak reaksjon fra markedet, og en kjøpsmulighet.

Det viser også tydelig hvordan gårsdagens kurs har stor betydning for dagens kurs.
Jeg antar at om kursen i går var 24,60 (som den var 13. desember), ville man likevel fått fin oppgang i dag på 5-10%.
Dette demonstrert hvor lite effisient markedet er, og hvordan man kan tjene penger på gjenkjenne fenomenet.

Jeg syns utsiktene er bedre nå enn vår og sommer 2021, og selskapet er mer stabilt og forutsigbart.
Kursen den gang var i området 30-37….
frempå
13.02.2023 kl 11:54 7015

Fantastiske tall, men fremdeles ALT for lavt volum til at jeg får antallet jeg selv ønsker og ikke minst flere av mine venner med mye dypere lommer. Her har SP1 som market maker en jobb å gjøre. I 2022 var det ca 7 børsdager med over 100K aksjer omsatt - da er det vanskelig å komme inn/ut når man har millionbeløp til forvaltning
Osvaldsen
13.02.2023 kl 11:12 7076

Oppdatert i dag. Gjentar kjøp, kursmål 34kr.

StrongPoint 4Q22 figures beat our estimates across the board with a
strong uplift in revenue and an even larger surprise on the EBITDA
margin as the slowdown of investments into ecommerce had an
immediate effect on the P&L. The strategic update yet again reiterated
the company’s 2025 strategic ambitions with the great potential
coming from geographic areas such as Spain, UK and Ireland. Focus on
ecommerce remains which is expected to largely contribute to 2025
EBITDA margins. Our estimates are likely to be slightly upped following
the report, while Buy recommendation is here to stay.
Impressive 4Q figures with improved EBITDA of 8.3%
StrongPoint reported stronger 4Q figures across the board with revenue of
NOK 405m, 7% above our estimate. The figure includes NOK 101m
contribution from ALS. Excluding ALS, the organic growth is at 7% YoY,
driven by the stronger result from checkout efficiency and payment
solutions, implying easing CashGuard component shortages. Gross margin
was posted at 38% vs. 39% expected by us and 44% last year led by ALS,
different product mix and currency effects. Adj. EBITDA of 33.6m strongly
beat our forecast of NOK 22.4m, implying an EBITDA margin of 8.3%
compared to a 5.9% expected by us. This is also above 7.1% in EBITDA
margin posted in 4Q22, but still impacted by some deliberate investments
in ecommerce, although lower. We see further scope for EBITDA margin
improvement given a slowdown in ecommerce investments.
For 2022, StrongPoint declared a dividend of NOK 0.90/sh, as expected by
us, indicating a dividend yield of 4%

Osvaldsen
HrDuck
13.02.2023 kl 10:48 7129

Sånn utviklingen er så holder jeg på aksjene ja. Tenker heller på å akkumulere, utbytte feks gir jo gode muligheter for det.