Strongpoint #1-23 En investering for usikre tider.
Strongpoint er et rendyrket selskap som leverer teknologi til detaljhandel.
Kundene er hovedsakelig fra dagligvarehandel, og Strongpoint er derfor i liten grad påvirket av makroøkonomiske/sykliske forhold og en eventuell resesjon.
Med ny ledelse for noen år siden, har selskapet blitt spisset ved avhending av noen avdelinger og oppkjøp av et større brittisk selskap i fjor, Air Link Group (ALS).
Strongpoint hadde følgende organiske vekst i 2022 (YoY) :
Q122 21%
Q222 16%
Q322 20%
3. kvartal leverte en absolutt vekst på 76% inkludert oppkjøp av ALS.
Fra Q3-rapporten:
Proforma: If the acquisitions had been completed as
at 01.01.2022, the Group’s total revenue and ordinary
profit before tax had been: (Red: for Q1-Q322)
KNOK
Revenue 1 085 710
Profit before tax 24 223
En tenkt 15% organisk vekst I Q422 og 80 mill i bidrag fra ALS gir omsetning på 406,8 mill i kvartalet.
I så tilfelle vil proforma omsetning i 2022 lande på 1492,5 og gi en P/S på 0,66 p.t.
Selskapet er i praksis gjeldfritt, og oppkjøpet av ALS ble finansiert over driften og avhending.
Utbytte har vært stigende i flere år, jeg antar at selskapet ønsker å fortsette trenden og deler ut 85 øre per aksje for 2022.
Nevner også at resultatet har vært under press som følge av større innvestering og markedsføringskostnader til e-handel.
I løpet av 2022 har disse kostandene blitt strammet inn og 3. kvartal, som er det historisk svakeste for Strongpoint, leverte en meget god bunnlinje.
Jeg forutser derfor en sterk bunnlinje i 4. kvartal.
Siste halvår har også gitt mange børsmeldte avtaler, se lenke under.
Relevante lenker:
Presentasjon av selskapet ved CEO Jacob Tveraabak
https://www.youtube.com/watch?v=OVhzpW_EeOk
Siste kvartalsrapport
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2022/10/strongpoint-q3-2022-screen.pdf
Strategioppdatering
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
Børsmeldinger
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=
Ansvarsfraskrivelse:
Dette er ikke finansielle rådgivning, og jeg er selv aksjonær i Strongpoint.
Jeg setter pris på at man ikke spamer denne tråden med gjentagende, åpenbar eller meningsløs informasjon.
Kundene er hovedsakelig fra dagligvarehandel, og Strongpoint er derfor i liten grad påvirket av makroøkonomiske/sykliske forhold og en eventuell resesjon.
Med ny ledelse for noen år siden, har selskapet blitt spisset ved avhending av noen avdelinger og oppkjøp av et større brittisk selskap i fjor, Air Link Group (ALS).
Strongpoint hadde følgende organiske vekst i 2022 (YoY) :
Q122 21%
Q222 16%
Q322 20%
3. kvartal leverte en absolutt vekst på 76% inkludert oppkjøp av ALS.
Fra Q3-rapporten:
Proforma: If the acquisitions had been completed as
at 01.01.2022, the Group’s total revenue and ordinary
profit before tax had been: (Red: for Q1-Q322)
KNOK
Revenue 1 085 710
Profit before tax 24 223
En tenkt 15% organisk vekst I Q422 og 80 mill i bidrag fra ALS gir omsetning på 406,8 mill i kvartalet.
I så tilfelle vil proforma omsetning i 2022 lande på 1492,5 og gi en P/S på 0,66 p.t.
Selskapet er i praksis gjeldfritt, og oppkjøpet av ALS ble finansiert over driften og avhending.
Utbytte har vært stigende i flere år, jeg antar at selskapet ønsker å fortsette trenden og deler ut 85 øre per aksje for 2022.
Nevner også at resultatet har vært under press som følge av større innvestering og markedsføringskostnader til e-handel.
I løpet av 2022 har disse kostandene blitt strammet inn og 3. kvartal, som er det historisk svakeste for Strongpoint, leverte en meget god bunnlinje.
Jeg forutser derfor en sterk bunnlinje i 4. kvartal.
Siste halvår har også gitt mange børsmeldte avtaler, se lenke under.
Relevante lenker:
Presentasjon av selskapet ved CEO Jacob Tveraabak
https://www.youtube.com/watch?v=OVhzpW_EeOk
Siste kvartalsrapport
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2022/10/strongpoint-q3-2022-screen.pdf
Strategioppdatering
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
Børsmeldinger
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=
Ansvarsfraskrivelse:
Dette er ikke finansielle rådgivning, og jeg er selv aksjonær i Strongpoint.
Jeg setter pris på at man ikke spamer denne tråden med gjentagende, åpenbar eller meningsløs informasjon.
Storebetong
24.03.2023 kl 18:44
5893
Litt fredags tanker tror jeg mange av leserne her på tråden setter pris på:)
Selv har jeg vært litt fraværende en periode her på tråden, litt av helsemessige årsaker men alt går fint nå, men jeg har fulgt med både på tråden og i aksjen.
En kort oppsummering av hva jeg har skrevet her på tråden de siste 2 årene er at vi er få aksjonærer, at dette kan endre seg og medføre høyere prising av aksjen.
I gamle dager investerte man i gull i usikre tider. Å investere i Strong anser jeg som noe tilsvarende da det er risiko også forbundet med gull:)
God helg folkens:)
Selv har jeg vært litt fraværende en periode her på tråden, litt av helsemessige årsaker men alt går fint nå, men jeg har fulgt med både på tråden og i aksjen.
En kort oppsummering av hva jeg har skrevet her på tråden de siste 2 årene er at vi er få aksjonærer, at dette kan endre seg og medføre høyere prising av aksjen.
I gamle dager investerte man i gull i usikre tider. Å investere i Strong anser jeg som noe tilsvarende da det er risiko også forbundet med gull:)
God helg folkens:)
Elektrikeren
24.03.2023 kl 18:50
5901
Skal prøve å komme med en oppdatering på topp 50 ila. helgen, men det er litt hektisk for tiden. Kan melde at det ikke er noen store endringer verken på pluss- eller minussiden, men noen 10-tusener er det jo
Storebetong
24.03.2023 kl 18:56
5896
Supert det Elektrikeren:) Det er jo ikke sånn at investeringsbeslutninger i særlig grad påvirkes av hva topp 50 gjør, men for nysgjerrige folk som meg er det artig å følge med og kanskje gjøre en vurdering av hva andre aksjonærer som vekter seg opp eller ned tenker.
EDIT: Hvis vi tenker oss om en gang til på hva selskapet sannsynligvis leverer av EBIITDA/årsresultat/kontantstrøm de neste årene så er det i hvert fall for meg nok til å være lat og ikke se meg om etter alternative investeringer:)
EDIT: Hvis vi tenker oss om en gang til på hva selskapet sannsynligvis leverer av EBIITDA/årsresultat/kontantstrøm de neste årene så er det i hvert fall for meg nok til å være lat og ikke se meg om etter alternative investeringer:)
Redigert 24.03.2023 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Elektrikeren
26.03.2023 kl 23:09
5645
Rakk dessverre ikke å komme med oppdatering på topp 50 ila. helga, men det kommer til uka
Otto40
27.03.2023 kl 10:22
5465
Fra 07/20
Til sammenligning😊
StrongPoint ASA: NorgesGruppen order ESL for 200 stores
(Rælingen, Norway, July 2(nd), 2020): StrongPoint and NorgesGruppen, the largest
grocery retailer in Norway, has today signed an extension of agreement and
placed an order for Electronic Shelf Labels (ESL) from Pricer for 200 stores.
The value of the order is approximately MNOK 70. Deliveries are expected to be
completed during 2020. The agreement includes an option for delivery of ESL to
additional stores in 2021.
—————————-
Så dette er en stor ordre i SP sammenheng. Mye som potensielt kan være stort av det som har kommet i det siste, men ikke så målbart som denne. Skal noe tilbake i tid for å finne noe større ordrer
Til sammenligning😊
StrongPoint ASA: NorgesGruppen order ESL for 200 stores
(Rælingen, Norway, July 2(nd), 2020): StrongPoint and NorgesGruppen, the largest
grocery retailer in Norway, has today signed an extension of agreement and
placed an order for Electronic Shelf Labels (ESL) from Pricer for 200 stores.
The value of the order is approximately MNOK 70. Deliveries are expected to be
completed during 2020. The agreement includes an option for delivery of ESL to
additional stores in 2021.
—————————-
Så dette er en stor ordre i SP sammenheng. Mye som potensielt kan være stort av det som har kommet i det siste, men ikke så målbart som denne. Skal noe tilbake i tid for å finne noe større ordrer
Redigert 27.03.2023 kl 10:27
Du må logge inn for å svare
Vi vet jo også at ESL er inngangsportalen for ytterligere utvikling av effektive plukkerutiner. https://www.theretailbulletin.com/retail-solutions/clean-up-in-aisle-four-how-to-prevent-your-ecommerce-picking-capabilities-from-become-a-cx-issue-for-in-store-shoppers-20-03-2023/?utm_content=163349951&utm_medium=social&utm_source=linkedin&hss_channel=lcp-18582 Det kan også virke som om en ny robot er på vei inn i Strongpoint sin portefølge. (ShelfiePro) Ble presentert på messe i Baltikum for noen dager siden https://www.linkedin.com/posts/strongpoint-baltics_we-had-a-blast-at-retail-2023-organized-activity-7044944606894993408-e3Ei?utm_source=share&utm_medium=member_android
Mr doob
27.03.2023 kl 13:48
5279
Kan bero på att avtalet beskrivs som ett RAMAVTAL och det betyder att något värde inte kan påskrivas idag.
Allt hänger ju på hur många av butikerna som beställer systemet vilket är skrivet i stjärnorna.
Allt hänger ju på hur många av butikerna som beställer systemet vilket är skrivet i stjärnorna.
Redigert 27.03.2023 kl 13:49
Du må logge inn for å svare
Ols123
27.03.2023 kl 14:09
5283
Men även ett stort genombrott i Baltikum för pricer. Vi har ju inte så många kunder som skrivit ett ramavtal och sedan inte beställt Pricer.
Storebetong
27.03.2023 kl 15:17
5296
Her er link til oppfølgeren 12.02.2021 fra Norgesgruppen:
https://newsweb.oslobors.no/message/524698
Altså er ordre på 110 mill fordelt på 350 butikker over perioden 2021-2023.
Hvor mange av Rimi sine butikker i Baltikum som vil benytte seg av dagens annonserte rammeavtale de neste årene vet vi naturligvis ikke, men et fint bidrag kan vi anslå det som:)
https://newsweb.oslobors.no/message/524698
Altså er ordre på 110 mill fordelt på 350 butikker over perioden 2021-2023.
Hvor mange av Rimi sine butikker i Baltikum som vil benytte seg av dagens annonserte rammeavtale de neste årene vet vi naturligvis ikke, men et fint bidrag kan vi anslå det som:)
Elektrikeren
27.03.2023 kl 15:32
5302
Endringer på topp 50 siden min forrige oppdatering av 15.3:
Pictet & Cie har økt med 58 000 aksjer
Verdadero AS har økt med 20 000
Banque Pictet & Cie har økt med 14 700
Tor Colka Evensen har økt med 4 000
Hausta Investor AS har redusert med 60 000
Strongpoint ASA har redusert med 28 000 (ifbm. opsjonsprogrammet)
Morgan Stanley & CO har redusert med 5 000
Pictet & Cie har økt med 58 000 aksjer
Verdadero AS har økt med 20 000
Banque Pictet & Cie har økt med 14 700
Tor Colka Evensen har økt med 4 000
Hausta Investor AS har redusert med 60 000
Strongpoint ASA har redusert med 28 000 (ifbm. opsjonsprogrammet)
Morgan Stanley & CO har redusert med 5 000
Ols123
27.03.2023 kl 15:45
5363
Sover Norge ? Strongpoint har fått första genombrottet för Pricer o Baltikum med potential upp över 10% av börsvärdet ?
kössa
27.03.2023 kl 15:59
5317
För att inte tala om potentialen i Storbritannien och spanien för Strongpoint o Pricer!
bernes
27.03.2023 kl 16:12
5329
Oslo er en energi, shipping og fiske børs. Skal man få fram verdiene må SP flyttes til Sverige uten sidenotering i Norge.
JosMag
28.03.2023 kl 10:19
5041
Begynner å lure selv. Må være utrolig mange som sover i timen....
Eller går toget nå????
Eller går toget nå????
bjocar195
28.03.2023 kl 12:26
4927
Säkert är det så, SP får inte den uppmärksamhet som de förtjänar.
JosMag
30.03.2023 kl 10:31
4244
1. Kvartal snart i boks. Er veldig spent på hvilket nivå omsetningen er kommet til nå.
2 x Autostore og 250 CG i løpet av 2. Kvartal i Sør-afrika. I tillegg så dundres det på i UK og Baltikum.
2 x Autostore og 250 CG i løpet av 2. Kvartal i Sør-afrika. I tillegg så dundres det på i UK og Baltikum.
Ols123
30.03.2023 kl 10:48
4217
Som jag sagt innan om vi inte får en större uppvärdering av Strongpoint ökar risken för bud/uppköp ….
rydning
30.03.2023 kl 10:58
4203
Om man ser i bakspeilet, så helt klart ja, men jeg er ikke så sikker på om det blir slik i fremtiden.
Idav
30.03.2023 kl 11:46
4206
Må si meg enig at kursen burde stått mye høyere, men man må se litt på den økonomiske uroen som det er i verden nå. Så vil jeg si at SP har holdt seg meget bra i forhold til mye annet. Mår det gjelder q1så tror jeg vi vil bli overrasket på den positive retning . Vil tro at vi omsetter for over 400 mil, men vi må få opp ebita skal aksjen stige. Vi har vært på mange messer i det siste , og det vil bære mange frukter i fremtiden.
tunktee
30.03.2023 kl 12:44
4192
Tar med en utfyllende liste JosMag :)
Ser ut som hele eller deler av disse avtalene er levert i løpet av 1. kvartal.
30.05.22 Autostore, Norge
17.08.22 self-checkout, UK
18.08.22 self-checkout, UK
15.09.22 software, Baltikum
24.10.22 Autostore, Norge
20.11.22 Pricer, Norge
06.12.22 grocery lockers, USA
04.01.23 self-checkout, UK
Legg merke til at self-chechout tar seg opp.
SP var for sent til markedet i Norge, og de fleste løsninger her hjemme er fra konkurrenter.
Vi har derimot mange leveranser i Baltikum senere år, og nå ser det ut til at vi får fotfeste i SPs nye marked i UK.
I følge CEO er Strongpoints proprietære SCO-løsning overlegen med en bedre brukeropplevelse enn konkurrentene.
https://newsweb.oslobors.no/search?category=1010&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=
Ser ut som hele eller deler av disse avtalene er levert i løpet av 1. kvartal.
30.05.22 Autostore, Norge
17.08.22 self-checkout, UK
18.08.22 self-checkout, UK
15.09.22 software, Baltikum
24.10.22 Autostore, Norge
20.11.22 Pricer, Norge
06.12.22 grocery lockers, USA
04.01.23 self-checkout, UK
Legg merke til at self-chechout tar seg opp.
SP var for sent til markedet i Norge, og de fleste løsninger her hjemme er fra konkurrenter.
Vi har derimot mange leveranser i Baltikum senere år, og nå ser det ut til at vi får fotfeste i SPs nye marked i UK.
I følge CEO er Strongpoints proprietære SCO-løsning overlegen med en bedre brukeropplevelse enn konkurrentene.
https://newsweb.oslobors.no/search?category=1010&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=
HitIT
31.03.2023 kl 09:01
3743
Lesestoff:
StrongPoint ASA: 2022 Annual and Sustainability Report Published
https://newsweb.oslobors.no/message/586820
StrongPoint ASA: 2022 Annual and Sustainability Report Published
https://newsweb.oslobors.no/message/586820
Storebetong
31.03.2023 kl 10:38
3714
Det ble ingen fysisk generalforsamling 27. april 2023:
StrongPoint ASAs Board of Directors hereby call for the 2023 Annual General Meeting. The meeting will start at 09.15 hrs CET on 27 April 2023.
The webcast will be digital so all shareholders voting need to be registered in advance. The deadline for prior voting is 16:00 CET on April 25. The voting procedures is described in the attached Notice of the Annual General Meeting.
StrongPoint ASAs Board of Directors hereby call for the 2023 Annual General Meeting. The meeting will start at 09.15 hrs CET on 27 April 2023.
The webcast will be digital so all shareholders voting need to be registered in advance. The deadline for prior voting is 16:00 CET on April 25. The voting procedures is described in the attached Notice of the Annual General Meeting.
HitIT
31.03.2023 kl 11:46
3666
Hilde blir Chair of the committee ser det ut til :
"..The Nomination Committee recommends outgoing CFO in StrongPoint ASA, Hilde Horn Gilen, as
new Chair of the committee. Are Juklestad Berg, representing the largest shareholder
Strømstangen AS, is recommended as new member of the committee.
The nomination committee unanimously recommends the election of the following candidates:
• Hilde Horn Gilen Chair, new
• Inger Johanne Solhaug (Insula AS)
• Are Juklestad Berg (Strømstangen AS), new.."
"..The Nomination Committee recommends outgoing CFO in StrongPoint ASA, Hilde Horn Gilen, as
new Chair of the committee. Are Juklestad Berg, representing the largest shareholder
Strømstangen AS, is recommended as new member of the committee.
The nomination committee unanimously recommends the election of the following candidates:
• Hilde Horn Gilen Chair, new
• Inger Johanne Solhaug (Insula AS)
• Are Juklestad Berg (Strømstangen AS), new.."
Redigert 31.03.2023 kl 11:47
Du må logge inn for å svare
Ols123
31.03.2023 kl 12:41
3620
🤗🔥
the start of 2020, we unveiled StrongPoint’s 2025 Strategy. We set our financial ambitions at NOK 2.5 billion and an EBITDA margin of 13–15%. Achievement such ambitions is rarely a linear journey, and that has certainly not been the case for StrongPoint either. First hit by the pandemic, which resulted (in 2020 and 2021) in a larger-than-expected income from our e-commerce solutions. Next we faced the consequences of the Russian invasion of Ukraine. However, StrongPoint’s business has continuously grown through these times. As for our 2025 financial ambitions, I would like to reiterate our confidence in achieving the stated overall financial ambitions of our strategic plan. Serving the grocery retail sector has never felt more meaningful, and I am certain that our products, solutions and services will be relevant for years to come.
Serving the grocery retail sector has never felt more meaningful, and I am certain that our products, solutions and services will be relevant for years to come.
In 2022 we expanded our geographical footprint, through the acquisition of Air Link Group, to the UK and Ireland. With Air Link Group, we have essentially established a platform for penetrating one of the largest and most sophisticated grocery retail markets in Europe. Further, in 2022 we announced our first two AutoStore contracts, both to be delivered in 2023. Also among our breaking news was the announcement that one of those contracts would feature the world’s first AutoStore solution with three temperature zones: ambient, chilled and frozen.
With the expansion into the UK and Ireland, StrongPoint was also awarded distribution rights for AutoStore in that
market. Additionally, at the end of 2022 StrongPoint and Pricer announced further strengthening of our existing partnership, and we were awarded distribution rights for Pricer’s solutions, including Electronic Shelf Labels, for the UK and Ireland, in addition to expanding the existing distribution rights in Spain.
StrongPoint’s traditional core markets of Norway, Sweden and the Baltics have all delivered well. The case for classic StrongPoint solutions, as well as new and innovative ones, is stronger than ever. As such, it is important for me to recognize the importance and contributions from these markets as we grow our geographic footprint and solutions portfolio.
Last year, we announced a number of changes in our Spanish business unit. This was necessary and paved the way for restructuring our business on the Iberian Peninsula. I am pleased to say that Spanish operations steadily and slowly improved throughout 2022 and achieved a positive EBITDA contribution in the fourth quarter, after years of negative financial contributions.
We continue to invest and focus on developing our existing workforce as well as attracting ever more top executives and talent. We depend on a knowledgeable, skilled and motivated workforce, and hence human resource development is high on the agenda. I am immensely proud of the people at StrongPoint and the ever-growing talent across our entire organization.
We depend on a knowledgeable, skilled and motivated workforce, and hence human resource development is high on the agenda. I am immensely proud of the people at StrongPoint and the ever-growing talent across our entire organization.
In 2022, StrongPoint achieved a strong 40% topline growth, and with a full pro-forma year of Air Link Group included, our revenue for 2022 is in excess of NOK 1.5 billion. Organically, we grew a healthy 15%, despite continued supply chain disturbances and component shortages. As for profitability, our EBITDA was NOK 76 million, or 5.5%. This profitability level
is a combination of a strong in-store solution bottom line at 10–11% EBITDA, as well as deliberate investments in e-commerce. As the year progressed, with increased pressure on disposable household income and a cool-down of grocery retailers’ e-commerce business, we reduced out investments to reflect our customers’ demand patterns. Long-term, however, we are confident about the growth of e-groceries and are certain that our investments will pay off.
Long-term we are confident about the growth of e-groceries and are certain that our investments will pay off.
In this context, it is worth mentioning that we expense all our investments in product development, marketing and sales, leaving behind a safe and strong balance sheet with essentially no debt.
In a year characterized by high levels of general uncertainty I am pleased to see that our grocery-focused strategy is paying off. People will always need food and beverages, and grocery retailers need solutions that provide their customers with ever-more efficient and seamless experiences. We have all the reasons to be optimistic about achieving our
strategic objectives. Stay safe and strong!
Jacob Tveraabak
the start of 2020, we unveiled StrongPoint’s 2025 Strategy. We set our financial ambitions at NOK 2.5 billion and an EBITDA margin of 13–15%. Achievement such ambitions is rarely a linear journey, and that has certainly not been the case for StrongPoint either. First hit by the pandemic, which resulted (in 2020 and 2021) in a larger-than-expected income from our e-commerce solutions. Next we faced the consequences of the Russian invasion of Ukraine. However, StrongPoint’s business has continuously grown through these times. As for our 2025 financial ambitions, I would like to reiterate our confidence in achieving the stated overall financial ambitions of our strategic plan. Serving the grocery retail sector has never felt more meaningful, and I am certain that our products, solutions and services will be relevant for years to come.
Serving the grocery retail sector has never felt more meaningful, and I am certain that our products, solutions and services will be relevant for years to come.
In 2022 we expanded our geographical footprint, through the acquisition of Air Link Group, to the UK and Ireland. With Air Link Group, we have essentially established a platform for penetrating one of the largest and most sophisticated grocery retail markets in Europe. Further, in 2022 we announced our first two AutoStore contracts, both to be delivered in 2023. Also among our breaking news was the announcement that one of those contracts would feature the world’s first AutoStore solution with three temperature zones: ambient, chilled and frozen.
With the expansion into the UK and Ireland, StrongPoint was also awarded distribution rights for AutoStore in that
market. Additionally, at the end of 2022 StrongPoint and Pricer announced further strengthening of our existing partnership, and we were awarded distribution rights for Pricer’s solutions, including Electronic Shelf Labels, for the UK and Ireland, in addition to expanding the existing distribution rights in Spain.
StrongPoint’s traditional core markets of Norway, Sweden and the Baltics have all delivered well. The case for classic StrongPoint solutions, as well as new and innovative ones, is stronger than ever. As such, it is important for me to recognize the importance and contributions from these markets as we grow our geographic footprint and solutions portfolio.
Last year, we announced a number of changes in our Spanish business unit. This was necessary and paved the way for restructuring our business on the Iberian Peninsula. I am pleased to say that Spanish operations steadily and slowly improved throughout 2022 and achieved a positive EBITDA contribution in the fourth quarter, after years of negative financial contributions.
We continue to invest and focus on developing our existing workforce as well as attracting ever more top executives and talent. We depend on a knowledgeable, skilled and motivated workforce, and hence human resource development is high on the agenda. I am immensely proud of the people at StrongPoint and the ever-growing talent across our entire organization.
We depend on a knowledgeable, skilled and motivated workforce, and hence human resource development is high on the agenda. I am immensely proud of the people at StrongPoint and the ever-growing talent across our entire organization.
In 2022, StrongPoint achieved a strong 40% topline growth, and with a full pro-forma year of Air Link Group included, our revenue for 2022 is in excess of NOK 1.5 billion. Organically, we grew a healthy 15%, despite continued supply chain disturbances and component shortages. As for profitability, our EBITDA was NOK 76 million, or 5.5%. This profitability level
is a combination of a strong in-store solution bottom line at 10–11% EBITDA, as well as deliberate investments in e-commerce. As the year progressed, with increased pressure on disposable household income and a cool-down of grocery retailers’ e-commerce business, we reduced out investments to reflect our customers’ demand patterns. Long-term, however, we are confident about the growth of e-groceries and are certain that our investments will pay off.
Long-term we are confident about the growth of e-groceries and are certain that our investments will pay off.
In this context, it is worth mentioning that we expense all our investments in product development, marketing and sales, leaving behind a safe and strong balance sheet with essentially no debt.
In a year characterized by high levels of general uncertainty I am pleased to see that our grocery-focused strategy is paying off. People will always need food and beverages, and grocery retailers need solutions that provide their customers with ever-more efficient and seamless experiences. We have all the reasons to be optimistic about achieving our
strategic objectives. Stay safe and strong!
Jacob Tveraabak
Ols123
31.03.2023 kl 14:31
3527
What do you see as the biggest
opportunities in the UK and Spain?
The UK is a highly sophisticated grocery market and home to some
of the largest and most admired grocery chains. On the one hand, we consider the UK market to be ripe for a number of the solutions we have rolled out in Scandinavia, e.g., Pricer ESL and Vensafe. On the other hand, we believe that our highly efficient solutions represent a great opportunity for grocery retailers to increase efficiency with StrongPoint e-commerce solutions, such as Order Picking technology, temperature-controlled Click & Collect lockers, and automated micro- fulfilment solutions with AutoStore.
We aim to create the same concept in the UK and Ireland as we have in other core markets: a mix of proprietary and third-party solutions that acts as trusted partners to grocery retailers, covering not just the sale but the implementation, installation, and service. This way we create a
platform for long-term value creation (i.e., the StrongPoint USP). We’ll be disappointed if we fail to get at least one big customer win in the UK for our solutions in 2023.
Spain, on the other hand, has a long way to go to catch up to the levels of efficiency seen in the UK, let alone in Norway and Sweden. This means excellent long-term opportunities for StrongPoint. In the Spanish market, we expect to build momentum for our self-checkout solution, ESLs, temperature-controlled Click & Collect lockers, Order Picking solution, and especially Cash Management. Today in Spain, approximately 66% of transactions are cash-based. Norway was at that level over 20 years ago. Cash management solutions offer retailers greater efficiency, safety, and customer satisfaction.
More concretely, in 2022 we invested significantly in a new cash management solution with a major grocery chain in Iberia. The revolutionary enclosed cash management solution will create significant value for grocery retailers and will yet again be a source of great value to StrongPoint.
opportunities in the UK and Spain?
The UK is a highly sophisticated grocery market and home to some
of the largest and most admired grocery chains. On the one hand, we consider the UK market to be ripe for a number of the solutions we have rolled out in Scandinavia, e.g., Pricer ESL and Vensafe. On the other hand, we believe that our highly efficient solutions represent a great opportunity for grocery retailers to increase efficiency with StrongPoint e-commerce solutions, such as Order Picking technology, temperature-controlled Click & Collect lockers, and automated micro- fulfilment solutions with AutoStore.
We aim to create the same concept in the UK and Ireland as we have in other core markets: a mix of proprietary and third-party solutions that acts as trusted partners to grocery retailers, covering not just the sale but the implementation, installation, and service. This way we create a
platform for long-term value creation (i.e., the StrongPoint USP). We’ll be disappointed if we fail to get at least one big customer win in the UK for our solutions in 2023.
Spain, on the other hand, has a long way to go to catch up to the levels of efficiency seen in the UK, let alone in Norway and Sweden. This means excellent long-term opportunities for StrongPoint. In the Spanish market, we expect to build momentum for our self-checkout solution, ESLs, temperature-controlled Click & Collect lockers, Order Picking solution, and especially Cash Management. Today in Spain, approximately 66% of transactions are cash-based. Norway was at that level over 20 years ago. Cash management solutions offer retailers greater efficiency, safety, and customer satisfaction.
More concretely, in 2022 we invested significantly in a new cash management solution with a major grocery chain in Iberia. The revolutionary enclosed cash management solution will create significant value for grocery retailers and will yet again be a source of great value to StrongPoint.
Ols123
31.03.2023 kl 16:20
3443
End-to-end cash automation
StrongPoint has completed the first development phase of a new, large-scale cash management solution for a major Iberian grocery retailer. A Joint Venture has been established regulating the partnership with a technology company in Spain. The expectation is that a first pilot will be installed in a grocery store in the second half of 2023.
StrongPoint has completed the first development phase of a new, large-scale cash management solution for a major Iberian grocery retailer. A Joint Venture has been established regulating the partnership with a technology company in Spain. The expectation is that a first pilot will be installed in a grocery store in the second half of 2023.
HrDuck
31.03.2023 kl 17:25
3384
Nå har jeg brukt noen timer på å lese igjennom årsrapporten og jeg kan ikke se annet enn at her er det fortsatt "ordning och redo" (for våre svenske venner som bidrar så godt her på tråden). Det er noen uker siden jeg skrev et innlegg om at det nå synes å være en klar vei frem til å nå målet om 2,5 mrd omsetning i 2025 og det inntrykket har bare blitt styrket. En ebitda-margin på 13-15% vil være krevende å oppnå, men det føles mulig siden økt omsetning alene vil være en bidragsyter.
Så.... Om vi ser for oss at målet blir nådd så får vi prøve å sette en selskapsverdi utfra dette.
Omsetning på 2,5 mrd og ebitda-margin på 13% vil gi en eps rundt 4,8 kroner. Kontantstrøm vil ligge ca en krone høyere og en del av avskrivningene immaterielle (blant annet så avskrives 66 mill fra oppkjøpet av ALS over 5-7 år, dette er ikke maskiner og annet som medfører et reelt verditap).
Med en antatt eps på 4,8 kroner så mangler vi bare en fornuftig multippel for å estimere en fair verdi pr aksje. En forholdsvis riktig multippel tar hensyn til forventet fremtidig vekst og som tommelfingerregel kan man benytte noe sånt: eps-vekst*2 + 8,5. Altså et selskap som forventer 10% årlig eps vekst prises rundt 28 ganger resultat.
Om 2025 målet oppnås vil det ha skjedd ved at eps har økt ca 25% i årene fra 2023 til 2025 (muligens mer avhengig av profilen på vekst margin). Ca 19% av veksten kommer fra økt omsetning og resten kommer fra en høyere ebitda-margin. Nå er det neppe riktig å forvente at veksten skal være 25% i 10 år fremover, men om vi snur regnestykket så kan vi finne hvilken vekst som kreves for at 100 kroner aksjen skal være en fair verdi i 2025 (basert på 4,8 kr eps). Dere har sikkert gjort regnestykket i hodet før dere har rukket å lese frem til dette, men svaret er at forventet vekst på ca 6% fra 2025 gir en estimert fair verdi på 98,6 kr pr aksje (altså en p/e på 20).
Jeg så noen som var litt frustrert fordi kursen ikke fikk større utslag pga ordren fra baltikum. Men dette tror jeg vi alle kan ta med stor ro. Kommer resultatene som jeg og dere andre forventer de kommende par årene så vil kursen komme etter. Reagerer ikke kursen umiddelbart så tenker jeg at dette bare er pluss for oss som kjenner selskapet godt og med overbevisning kan øke posisjoner når vi får bekreftelser underveis.
Så.... Om vi ser for oss at målet blir nådd så får vi prøve å sette en selskapsverdi utfra dette.
Omsetning på 2,5 mrd og ebitda-margin på 13% vil gi en eps rundt 4,8 kroner. Kontantstrøm vil ligge ca en krone høyere og en del av avskrivningene immaterielle (blant annet så avskrives 66 mill fra oppkjøpet av ALS over 5-7 år, dette er ikke maskiner og annet som medfører et reelt verditap).
Med en antatt eps på 4,8 kroner så mangler vi bare en fornuftig multippel for å estimere en fair verdi pr aksje. En forholdsvis riktig multippel tar hensyn til forventet fremtidig vekst og som tommelfingerregel kan man benytte noe sånt: eps-vekst*2 + 8,5. Altså et selskap som forventer 10% årlig eps vekst prises rundt 28 ganger resultat.
Om 2025 målet oppnås vil det ha skjedd ved at eps har økt ca 25% i årene fra 2023 til 2025 (muligens mer avhengig av profilen på vekst margin). Ca 19% av veksten kommer fra økt omsetning og resten kommer fra en høyere ebitda-margin. Nå er det neppe riktig å forvente at veksten skal være 25% i 10 år fremover, men om vi snur regnestykket så kan vi finne hvilken vekst som kreves for at 100 kroner aksjen skal være en fair verdi i 2025 (basert på 4,8 kr eps). Dere har sikkert gjort regnestykket i hodet før dere har rukket å lese frem til dette, men svaret er at forventet vekst på ca 6% fra 2025 gir en estimert fair verdi på 98,6 kr pr aksje (altså en p/e på 20).
Jeg så noen som var litt frustrert fordi kursen ikke fikk større utslag pga ordren fra baltikum. Men dette tror jeg vi alle kan ta med stor ro. Kommer resultatene som jeg og dere andre forventer de kommende par årene så vil kursen komme etter. Reagerer ikke kursen umiddelbart så tenker jeg at dette bare er pluss for oss som kjenner selskapet godt og med overbevisning kan øke posisjoner når vi får bekreftelser underveis.
Redigert 31.03.2023 kl 17:28
Du må logge inn for å svare
En god, tydelig og reflektert betraktning. HrDuck. Tror vi vil se 2,5 mrd yty allerede i løpet av 2/3 kvartal 2025, men at det blir vanskelig å komme høyere enn en ebitda margin på 10 %
Redigert 31.03.2023 kl 21:07
Du må logge inn for å svare
swansea
31.03.2023 kl 19:03
3399
Flott oppsett HrDuck :) 3 år er ikke så lenge til :) Men jeg tror vi må ut å handle opp flere selskaper for å nå målet i -25
HrDuck
31.03.2023 kl 19:57
3396
Tiden vil vise. Men med autostore og pricer i nye områder så tror jeg ikke det er så langt å gå fra 1,5 mrd i dag til 2,5 mrd i 2025.
Storebetong
31.03.2023 kl 20:37
3379
Sannsynligheten for over 2,5 mrd kun basert på vekst siste år og et lite bidrag fra ikke kvantifiserbar oppside pr i dag er meget stor.
For dere som er lei av at kursen og porteføljen ikke stiger: Gjør alternative analyser som evt. Kommer bedre ut eller helst Stay Strong. Selskapet er nok et av de som er lettest å analysere og samtidig minst analysert på Oslo Børs. Ergo er risiko lavere, og eventyrlig/kanskje tullete kortsiktig oppside/fæl nedside mindre sannsynlig her enn i et lodd.
God helg folkens🙂
GOD HELG
For dere som er lei av at kursen og porteføljen ikke stiger: Gjør alternative analyser som evt. Kommer bedre ut eller helst Stay Strong. Selskapet er nok et av de som er lettest å analysere og samtidig minst analysert på Oslo Børs. Ergo er risiko lavere, og eventyrlig/kanskje tullete kortsiktig oppside/fæl nedside mindre sannsynlig her enn i et lodd.
God helg folkens🙂
GOD HELG
tunktee
01.04.2023 kl 04:19
3336
Ikke glem at du vil ha kursen ned for å spare formuesskatt tjommi!
Vurdere salg og backtrade Flyr? ;)
Fra spøk til ros, takk for at du minner oss på at det faktisk tar flere timer å lese en rapport grundig!
Enkelte syns det er bortkastet tid, og mener at de kan gjøre kloke beslutninger basert på anbefalinger og avisartikler.
Vurdere salg og backtrade Flyr? ;)
Fra spøk til ros, takk for at du minner oss på at det faktisk tar flere timer å lese en rapport grundig!
Enkelte syns det er bortkastet tid, og mener at de kan gjøre kloke beslutninger basert på anbefalinger og avisartikler.