Strongpoint #1-23 En investering for usikre tider.

tunktee
STRO 13.01.2023 kl 18:28 186997

Strongpoint er et rendyrket selskap som leverer teknologi til detaljhandel.
Kundene er hovedsakelig fra dagligvarehandel, og Strongpoint er derfor i liten grad påvirket av makroøkonomiske/sykliske forhold og en eventuell resesjon.

Med ny ledelse for noen år siden, har selskapet blitt spisset ved avhending av noen avdelinger og oppkjøp av et større brittisk selskap i fjor, Air Link Group (ALS).

Strongpoint hadde følgende organiske vekst i 2022 (YoY) :
Q122 21%
Q222 16%
Q322 20%

3. kvartal leverte en absolutt vekst på 76% inkludert oppkjøp av ALS.

Fra Q3-rapporten:
Proforma: If the acquisitions had been completed as
at 01.01.2022, the Group’s total revenue and ordinary
profit before tax had been: (Red: for Q1-Q322)
KNOK
Revenue 1 085 710
Profit before tax 24 223

En tenkt 15% organisk vekst I Q422 og 80 mill i bidrag fra ALS gir omsetning på 406,8 mill i kvartalet.
I så tilfelle vil proforma omsetning i 2022 lande på 1492,5 og gi en P/S på 0,66 p.t.

Selskapet er i praksis gjeldfritt, og oppkjøpet av ALS ble finansiert over driften og avhending.
Utbytte har vært stigende i flere år, jeg antar at selskapet ønsker å fortsette trenden og deler ut 85 øre per aksje for 2022.

Nevner også at resultatet har vært under press som følge av større innvestering og markedsføringskostnader til e-handel.
I løpet av 2022 har disse kostandene blitt strammet inn og 3. kvartal, som er det historisk svakeste for Strongpoint, leverte en meget god bunnlinje.
Jeg forutser derfor en sterk bunnlinje i 4. kvartal.

Siste halvår har også gitt mange børsmeldte avtaler, se lenke under.

Relevante lenker:
Presentasjon av selskapet ved CEO Jacob Tveraabak
https://www.youtube.com/watch?v=OVhzpW_EeOk
Siste kvartalsrapport
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2022/10/strongpoint-q3-2022-screen.pdf
Strategioppdatering
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
Børsmeldinger
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=

Ansvarsfraskrivelse:
Dette er ikke finansielle rådgivning, og jeg er selv aksjonær i Strongpoint.

Jeg setter pris på at man ikke spamer denne tråden med gjentagende, åpenbar eller meningsløs informasjon.
Slettet bruker
21.06.2023 kl 20:58 5596

Takk til Trikker`n som deler. Vedr. Autostore/Strong og Collicare/Ikea så bør jo dette være et gedigent referansepunkt for ytterligere anlegg i Strongpoint regi.
Slettet bruker
22.06.2023 kl 10:23 5454

Tydelig noen aksjonærer som ikke likte at vi har landet IKEA og utkonkurrert Kardex Remstar. Hva blir det neste som senker kursen? Walmart? 😀
Slettet bruker
22.06.2023 kl 11:27 5406

Sikkert ikke så mange som rutinemessig er inne og sjekker om det er STRONG nyheter på www.mtlogistikk.no
Denne installasjonen hadde vel fortjent en børsmelding? Det bør være potensial for mer, Ikea har vel et par lager til rundt i verden.
Slettet bruker
22.06.2023 kl 13:03 5334

Og det er problemet. Vi sitter på forskjellig, men tilgjengelig informasjon. Også børsmeldinger synes glemt, oversett.
tiger
22.06.2023 kl 20:41 5101

Jeg må si at jeg forundrer meg mer og mer over kursutviklingen og særlig kontrasten til at JT stadig holder fast ved målene for 2025. Vi går mot enten kollaps eller takeoff.
HitIT
22.06.2023 kl 21:35 5065

Satser på det siste (takeoff) tigergutt😎
"..In 2022 AutoStore unveiled the world’s first cube storage purpose-built for frozen foods. This is, perhaps, the biggest technological break-through in food automation in recent memory.

StrongPoint is launching the world’s first installation of this pioneering solution which will result in a 30-40% reduction in electricity costs for its new owner. The primary driver for the cost reduction is the ability to store up to four times as much in the same area which means a smaller, more densely packed footprint to freeze..."
https://www.grocerygazette.co.uk/2023/06/22/grocery-automation/
Storebetong
22.06.2023 kl 22:52 5000

Husk at det skal leveres 7 kvartalsrapporter før Q1 2025 kommer på bordet som blir første skikkelige "syretest" på hele 2025. Så lenge inntektsveksten underveis indikerer at 2,5 mrd i 2025 kan nås ser jeg ingen grunn til at JT ikke skal holde fast ved omsetningsmålet. EBITDA-skruen kan han i stor grad bestemme å stramme til når han vil, men han ønsker selvsagt å bruke penger for å få avkastning på de senere.

En stor del av aksjemarkedet er ikke særlig langsiktige i tankegangen og har begrenset tålmodighet for case som Strong og usikkerhet generelt, så forundret er ikke jeg for min del.

Tålmodig som jeg har bestemt meg for å være, er jeg godt fornøyd om målene for 2025 nås først i 2027...:)
Storebetong
23.06.2023 kl 01:13 4925

Nå er det jo allerede fredag, så om HrDuck har tid og lyst til å dele en fradragsbetraktning med oss i løpet av fredagen tror jeg mange vil sette pris på det:)
bernes
23.06.2023 kl 08:00 4828

Spurte Jacob, fikk svar: Denne nyheten er børsmeldt (30. mai 2022). Dette er vårt første AutoStore-anlegg som vi leverte - til ColliCare.
Slettet bruker
23.06.2023 kl 09:40 4737

bernes, takk. Mente jeg hadde kommentert på Kardex før, men husket ikke. For meg er dette fallet ekstra surt, da jeg solgte på kurs 9-10, som medførte uvennskap og vet ikke hva, av folk jeg egentlig setter pris på. Det var jo jeg som tapte, mer enn 2 millioner kroner på dagens kurs... Har gått inn igjen på 20-tallet. Jeg mener markedet tar feil og at fremtidshistorien er inntakt. Vi kan lett se at vi overgår målene for 2025. Det er slik jeg ser på saken.
Redigert 23.06.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
HrDuck
23.06.2023 kl 10:17 4699

Hyggelig å bli etterlyst og et klart tegn på at jeg har deltatt for lite her siste dagene/ukene :) Eneste unnskyldning er at markedet nå er i en modus som klart innbyr til feriestemning (været også). Basert på volumet i strong og de fleste andre selskap så er jeg nok ikke den eneste i den kategorien.
Det er et uttrykk som sier at aksjemarkedet tar trappa opp og heisen ned. Altså at oppganger går sakte og tar lang tid mens nedganger er brå og skjer raskt. Generelt så stemmer sikkert dette, men som investorer i mindre selskap så føles det å være helt motsatt. Vi har lange perioder med lite volum og kurser som sklir nedover for så å oppleve korte perioder med kraftig økende volum og raskt stigende kurser.
Smartere folk enn meg har sagt om sånne case: Det kreves ikke et voldsomt intellekt eller overlegen finanskunnskap for å profitere på vekstreiser i mindre selskap. Men det krever enorme mengder tålmodighet og disiplin. Fristelsen til å ta gevinst vil være der hele tiden. Frykten for å miste gevinst vil være der hele tiden. Tvilen på om man har rett om caset vil være der hele tiden (og øke i hver rolige periode med en aksjekurs som sklir nedover).

Så kan det jo være at vi alle her på forumet tar feil om utsiktene og nåsituasjonen. Men en ting kan vi være sikre på. Ambisjonene til selskapet er ikke priset inn i dagens kurs. Lykkes de med å nå sin ambisjon vil kursen være flere ganger høyere enn i dag.

Slettet bruker
23.06.2023 kl 10:31 4680

Takk for kloke betraktninger. Den største kontrakten i selskapets historie ligger foran oss. Tar meg den frihet å skrive litt positivt, for det synes å være en trykket stemning blant småaksjonærene som blir færre.
HrDuck
23.06.2023 kl 11:32 4620

Det er ca 2500 aksjonærer i strong. Det er ikke alle de som inngående vet hva eller hvorfor de eier. I perioder som vi har nå med lavt volum og fallende kurser er det alltid noen som kaster kortene. Noen kanskje pga usikkerhet og andre kanskje fordi de blir fristet av andre alternativ. Det er alltid lett å like selskap med stigende aksjekurs og like lett å mislike selskap med fallende aksjekurs. Men i små selskap med lav omsetning på børsen så styres kursen ofte av utålmodighet. For min egen del så stiller jeg meg spørsmålet om dagens små selgere kjenner selskapet bedre enn jeg gjør. Så lenge jeg mener at svaret på det er nei så tenker jeg at kurs fra dag til dag ikke bør påvirke mitt langsiktige syn på selskapet.
Storebetong
23.06.2023 kl 11:34 4616

Takk for fint innspill HrDuck:)

Det er fint å gå inn i sommer- og feriestemning om dagen.

God helg alle sammen:)
Ols123
23.06.2023 kl 13:57 4594

Absolut men då visste vi inte att IKEA var en av större kunderna som skulle använda lösningen 🤣
Storebetong
23.06.2023 kl 22:35 4422

Merk at det er mye som tyder på at endringene for Hausta Investor AS er utlån av aksjer til shorting og tilsvarende motsatt, slik at de reelt sett sitter helt i ro med sin eierposisjon på 700.000 aksjer som de ha gjort i lang tid.
Elektrikeren
24.06.2023 kl 11:24 4278

Skjønner ikke hva du sikter til her Store B. Hausta kvittet seg først med 55k, og så kjøpte de 70k 2 dager etterpå. Ser ikke helt poenget med at dette skulle ha vært utlån til short. Forøvrig hadde de vel også bare 685k som de har sittet i ro med i lang tid. Dvs. at reelt har de økt med 15k. Ser gjerne at du utdyper hva du mener med « at det er mye som tyder på at endringene for Hausta Investor AS er utlån av aksjer til shorting og tilsvarende motsatt»

Når jeg først er innom kan jeg ta med de siste endringene på topp 50. Kun ubetydelige siste dager, men Bernhard Næss har solgt drøyt 3000 aksjer til og har nå totalt solgt rundt 16k.
Redigert 24.06.2023 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Storebetong
24.06.2023 kl 15:49 4194

Hei Elektrikeren og takk igjen for dine oppdateringer:)

Jeg skal forsøke å utdype her så godt jeg kan. Hausta Investor AS hadde 700.000 aksjer på aksjonærlistene fra januar til juli 2022. Etter det har de hatt litt mindre i rangen 639.600-699.600, men er nå tilbake på 700.000 aksjer. Det var så vidt jeg husker Hr Duck som minnet meg på at utlån av aksjer til shortsalg påvirker aksjonærlistene for en tid tilbake. Med lav omsetning i Strongaksjen er det mye som tyder på at "salget" av 55K og "kjøpet" av 70K skyldes utlån og tilbakelevering av utlånte aksjer.

Jeg kan ikke si med 100% sikkerhet dette, men det er mye som tyder på at Hausta Investor AS ikke trader aksjen, men bare låner ut aksjer i blant. Fint at de gjør noen kroner på dette og likviditeten i aksjen øker når noen er villig til å shorte. Der er muligens også noen andre av de større aksjonærene som stiller aksjer til disposisjon for utlån, men jeg kjenner ikke omfanget av dette. Dog kan vi til en viss grad logisk ved analyse av endringene på aksjonærlistene sannsynliggjøre en del av utlånet.
At noen har lånt aksjer, betyr ikke at aksjene allerede er solgt short. Man må låne først og så vurdere nivå/volum og selge.

At utlån av aksjer påvirker aksjonærlistene er jo helt opplagt. La oss eksempelvis si at det er 45 mill aksjer i Strong, noen lånte 1 mill av en aksjonær som ble solgt short til en ny aksjonær. Det kan jo ikke være 46 mill aksjer på aksjonærlistene. Shortposisjoner kunne kanskje stått på aksjonærlistene, men det gjør de ikke.

Detaljene i avtalene om utlån av aksjer, som normalt et meglerhus formidler, kan sikkert variere fra tilfelle til tilfelle. Det er nok et marked her også selv om meglerhuset sikkert har standardavtaler.

Begrepet shortskvis kjenner vi alle sammen. Slik jeg ser det er det i hovedsak 2 årsaker til shortskivser:
1) Aksjene som er utlånt blir tilbakekalt av utlåner iht. betingelsene i avtalen. Den som er short har enten sløvet eller håpet for lenge på gunstigere shortinndekning på sitt volum og plutselig haster det.
2) Aksjekursen stiger så kraftig at det urealiserte tapet til den som er short blir for tungt å forholde seg til - altså helt tilsvarende med at eiere kaster longposisjonene sine når de ikke orker å tape mer. Forskjellen er at når man er short er nedsiden teoretisk ubegrenset og ikke knyttet til investerte midler. Formidler som normalt er meglerhus vil naturligvis foreta tvangsinndekning etter avtale på lik linje med tvangssalg av aksjer når sikkerheten som er stilt fra den som er short tynnes ut.

I spesielle case hvor for eksempel en aksje åpner opp 20-30% fra dagen før vil formidleren/meglerhuset kunne gå på ganske store tap selv. Om investoren har en avtale med gearing med meglerhuset kan det selvsagt bli ekstra dyrt for megler huset i slike tilfeller. Jeg har selv utført både tvangssalg og tvangsinndekning som har gjort kunden blakk og påført meglerhuset tap. Beskjeden var klar: Dette går galt og blir dyrt, men før børsen stenger i dag skal posisjonen være i null. Gjør ditt beste.

EDIT: Hvis vi på sikt ser "irriterende omfang av shortsalg" i aksjen, som vi ikke på noen måte ser i dag, kan vi selvsagt vurdere å legge inn en skvis etter variant 2.
Det beste er dog at en slik skvis kommer av naturlige grunner ved at selskapet leverer bedre enn de som handler aktivt i aksjen forventer:)

EDIT2: At vi får se "irriterende omfang av shortsalg" i et selskap med egenkapital (definitivt stram sådan og som har tilnærmet null gjeld utover det som er nødvendig med hensyn til den daglige driften) på 551 mill pr 31.03.2023 og en børsverdi på 896 mill pr 23.06.2023 tror jeg vi bortimot kan utelukke:). Spekulantene må i så fall forutse noen katastrofer som det er vanskelig for oss andre å se...

Redigert 25.06.2023 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2023 kl 14:27 3720

1271 aksjonærer gjennom Nordnet i Strong per i dag, ned fra 1276 på en uke. Småaksjonærene fortsette å selge.
Redigert 26.06.2023 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
tunktee
27.06.2023 kl 12:55 3283

Det har vært prat her tidligere om regler for tilbakekjøp av aksjer.
Tror det var noen som snakket om maksimalt 20% av dagsvolumet til vektet kurs kunne kjøpes av selskapet.

I går ettermiddag meldte B2Holding om en variant som jeg ikke har sett før:

B2Holding ASA (the "Company") has decided to initiate a one-off share buy-back
offer.

“The Company intends to carry out a one-off share buy-back of up to 10 million shares, conducted by placing a single buy order in the market for a total amount of 10 million shares at market opening on 27 June 2023 at NOK 6,60 corresponding to the volume weighted average price on 26 June 2023. The order is valid until end of trading on 28 June 2023 or until the order is filled.»

Hvis Strongpoint fortsatt ønsker aksjer og mener at disser er underpriset kan de kanskje gjøre dette.
Det vil også støtte kursen og hjelpe på det aksjonærenes humør :)

Litt artig å se ordrebildet i B2H nå forresten.
Slettet bruker
27.06.2023 kl 15:18 3134

Ordrebildet i Strong er det omvendte av B2H...
Nærmer oss prising på 700 mill...
Snart en krone for en krone?.. Billig? Dyrt? Den diskusjonen hadde vi nettopp. Om vi skal argumentere for dyrt, så tilsier det negativ vekst.
Jeg tenker Q2 kommer til å overraske positivt, om vi leste signalene på siste Q riktig? Det er jo spørsmålet kortsiktig.
Redigert 27.06.2023 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Storebetong
27.06.2023 kl 22:28 2907

Prising 700 mill: Akkumulerer gjerne heller på kurs 16 enn 19,50:)
Slettet bruker
27.06.2023 kl 22:43 2895

Høy fart inn i Q2... UK orden leveres i Q2... Hva kommer først 14. juli, kontrakt eller 16 kroner i kurs? :)
Redigert 28.06.2023 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Storebetong
27.06.2023 kl 23:06 2858

Den som venter får som vanlig se. Spennende blir det i hvert fall både på kort og lang sikt uavhengig av hva slags plan man har:)
Storebetong
27.06.2023 kl 23:19 2843

Jeg kjenner dessverre ikke alle reglene for tilbakekjøp, men det B2Holding ASA gjør er tydeligvis lov i dag:)

Om Strong sin likviditet tar seg bra opp de neste kvartalene bør det vært fint rom for å kjøpe tilbake aksjer for 10 mill i blant. Det er jo lenge til neste utbyttebetaling.
Dog tror jeg ikke B2H-stilen er noe for Strong. De vil nok heller bruke tid og være sikrere på å få aksjene. Å sette opp en " vegg" som uansett kan falle, gir ofte på kort sikt litt trist kurseffekt om "veggen", som i dette tilfelle kun vil være ca 500.000 aksjer, faller.
Vi aksjonærer må nok jobbe med humøret på egen hånd inntil det forhåpentligvis skjer noe (meget) positivt:)

Jeg ser dog ikke bort i fra at B2H får aksjer i morgen. Det er flere år siden kursen var nede på dette nivået og noen kan nok gå lei av en aksje i fallende trend. Det er 400 mill aksjer i selskapet, så 10 mill utgjør 2,5%.
bernes
28.06.2023 kl 13:22 2564

Posisjonerer meg for 18.6 som er neste støttenivå...
Storebetong
28.06.2023 kl 13:27 2565

Sikkert en fin plan bernes:).

Jeg tenkte å ta en del sommerferie framover, og ikke følge så nøye med og vekte opp igjen over sommeren. Men om jeg ser 16,80 vil jeg ikke klare å holde fingrene av fatet. Dog er det jo snart Q2-konkurranse på gang.
bernes
28.06.2023 kl 13:49 2568

16.8 håper jeg indelig ikke skjer. Da er veien kort ned til neste teknisk støtte fra 18.6 som er 15.8.
Skulle det skje er det utrolig rart om det ikke kommer et bud på hele selskapet.
Storebetong
28.06.2023 kl 15:38 4422

Tja, jeg har et ambivalent forhold til dette med kursfall uten noe fundamentalt forandrer seg. Jeg liker å kjøpe billigst mulig, men liker som de fleste andre som har greit med aksjer å se at kursen stiger:)

Jeg skjønner dog at ikke alle har like god tid, men jeg tror selskapet har greit med tid og tenker langsiktig.

Det kom ikke noe oppkjøpsforsøk sist kursen var på 16-tallet, så jeg synes ikke det er rart om det uteblir på nytt om kursen skulle falle dit igjen.
Selv håper jeg ikke på noe oppkjøpsforsøk på mange år, og i så fall på sikt på et vesentlig høyere kursnivå med en akseptabel premie på toppen av børskursen.
Slettet bruker
28.06.2023 kl 15:46 4593

Der tar du feil Store. Strong var nære å bli kjøpt opp. Jeg har kommentert det her tidligere. Kan ta det over noen øl en gang, men det er jo historie og ikke fremtid.
Storebetong
28.06.2023 kl 16:00 4519

Interessant Collin, jeg har ikke fått med meg at de var nære å bli kjøpt opp, men det var kanskje før min fartstid her på tråden som bare er drøyt 2 år.
Hører gjerne historien over noen øl en gang:)
bernes
28.06.2023 kl 17:58 4459

Trur ikke vi skal under 16 igjen.
Sist vi var der var i oktober 2022 og før det juli 2020. Mye har skjedd med StrongPoint i mellomtiden.
Vi er også mye nærmere 2025...
HitIT
29.06.2023 kl 15:23 4165

Ikke mye som skjer gitt...ca 2 uker til tall.
Hadde vært fint med en god melding eller to innen den tid.
Slettet bruker
29.06.2023 kl 15:40 4197

Ja, vi satser på bedre stemning etter Q. Det er bundet atbeidskapital som trykker? Øker omsetning i markeder utenfor Norden, så blir det gjerne slik. Husker den tiden jeg solgte til Spania. De skulle ha 60 dagers kreditt. Etter 60 dager betalte de ikke, og måtte purres. De betalte gjerne etter 90 dager og godtok ikke morarenter... Lærte av en i Israel å ringe 5 dager før forfall og lure på om fordringen ble betalt i tide. Og så var det en frykt, som det alltid er i Strong?, for ar fordringene ikke er inntakt som følge av at de har økt såpass mye. Dette ble tilbakevist på siste Q. Aksjen har fullstendig krakket, ned mer enn 20% fra topp. Nærmere 30%?
Edit: gratulerer 19,50! Dette begynner å bli et realt mareritt for meg personlig. Gått glipp av hele oppgangen fra 9 kroner og nå dette? Huff! Kursutviklingen er jo verre enn selskaper som kun er tuftet på luft og kjærlighet.
Redigert 29.06.2023 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
HrDuck
29.06.2023 kl 15:44 4186

Tror ikke vi trenger å lete etter fundamentale forklaringer annet enn at det er slik markedet er nå for en lang rekke med mindre selskap. Volumet i de (og strong) er nesten fraværende og noen blir alltid litt bekymret når kursen går ned. Så lenge man vet hva man eier og hvorfor så er ikke dette problematisk, men alle gjør jo ikke det.
Slettet bruker
29.06.2023 kl 15:50 4210

Helt utrolig. Det er vel en kombinasjon av de som har solid gevinst, over 100%, og ikke bryr seg om de siste 10% og de som sitter og er drittlei med 10-30% tap.
1272 i Nordnet. Opp en aksjonær siden forrige.
HitIT
29.06.2023 kl 21:09 4276

Sjekk salget til Pricer for april-mai, bra opp. Håper Strongpoint utgjør en pen andel av det salget:

Preliminär finansiell information för april och maj 2023

"...Med anledning av den planerade Transaktionen har Pricer valt att lämna en uppdatering avseende viss finansiell information för perioden 1 april – 31 maj 2023 med finansiella jämförelsesiffror för motsvarande period 2022. Siffrorna är preliminära och har hämtats från Bolagets redovisningssystem och har inte reviderats eller översiktligt granskats av Bolagets revisor. Bolagets delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni planeras att offentliggöras den 20 juli 2023.

MSEK (om ej annat anges) 1 april – 31 maj 2023 1 april – 31 maj 2022
Nettoomsättning 419 264
Kostnad för sålda varor -354 -222
Bruttoresultat 64 42
Bruttomarginal, % 15,4 15,8
Rörelseresultat (EBIT) -10 -20
EBIT-marginal, % -2,5 -7,7
..."
https://news.cision.com/se/pricer/r/pricer-beslutar-om-en-riktad-nyemission-om-44-msek--offentliggor-en-fullt-garanterad-foretradesemiss,c3797523
Ols123
29.06.2023 kl 21:32 4297

Bra nyheter för Strongpoint
Slettet bruker
29.06.2023 kl 21:40 4383

Det kule med Pricer for Strong sin del, er at det følger med faste inntekter og høymargins serviceinntekter.
HrDuck
29.06.2023 kl 21:58 4411

Quaero capital i pricer også ja....
JosMag
29.06.2023 kl 22:38 4370

2. Kvartal nærmer seg...

321 millioner i omsetning i fjor og 10 millioner i EBITDA.

Tror på en moderat omsetning på 350 millioner med EBITDA på ca 15 millioner dette kvartalet. Brant meg skikkelig sist...har også vært forholdsvis stille på meldingsfronten i vår/sommer perioden.

3 soners temperatur lageret forventes i drift først til høsten. Programvare innstallasjon og noe småtteri gjenstår. Trolig ikke så økonomisk lukrativt, men viktig erfaring på sikt.
Redigert 29.06.2023 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Storebetong
29.06.2023 kl 23:21 4322

Takk JosMag, som vanlig er du tidlig ute med tips, slik at jeg lager en ny fane i execelarket mitt )

Selv om aksjekursen og omsetningen i aksjen virker trist, må vi ikke grave oss ned i for mye negative tanker. Selv er jeg meget spent hvert kvartal, men erfaringsmessig burde jeg kanskje ikke være det. Omsetning på rett kjøl er viktig, men EBITDA som selskapet kan styre mye selv, vil ikke være så viktig for MIN vurdering på mellomlang sikt.
Slettet bruker
29.06.2023 kl 23:43 4338

Jeg tenker vi bikker 400 mill og tipper 405 mill i Q2 23. Om vi husker tilbake til 2022 så var Ebitda ganske likt som for Q1 2023, for så å klinke til i q3 og q4. Hva Ebitda blir nå? Jeg tror det blir sterkere enn Q1 marginene i alle fall. Vil ikke sette noe tall på det akkurat nå. God natt.
Redigert 29.06.2023 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Storebetong
30.06.2023 kl 00:23 4333

Jeg tenker (som mange kloke hoder her har nevnt før) at omsetningsvekst vil bli det viktigste å måle etter i mange kvartaler framover.

EBITDA blir mye styrt av selskapets kortsiktige investeringslyst med forhåpentligvis god avkastning på noen års sikt.
Jeg tror selskapet dundrer på med investeringer i UK kanskje spesielt innen e-commerce (det så sånn ut for meg i Q1), som sikkert ikke er dumt.

Som nevnt før har ikke ledelsen noen egeninteresse av høy aksjekurs før det forhåpentligvis tar av. Jeg antar mange forstår dette, og at egeninteressen kan forsterke den kortsiktige investeringslysten uten at det er noe urent trav fra selskapet sin side. Vi som aksjonærer skal jo kunne tenke selv og konkludere med tilgjengelig informasjon.

Balansen, kontanter spesielt og kontantstrøm er det dog alltid grunn til å gå i sømmene ved enhver kvartalsrapportering for å se etter potensielle sykdomstegn.

Jeg ser dog ingen grunn til å kritisere selskapet inntil nå (utover varelageret i Spania Q2 2021 med nedskrivning på 14 mill - som vi kan tenke oss til på hva som har skjedd men aldri har fått noen forklaring på fra selskapet) på rapportering og vurderinger av egen balanse, heller å hylle selskapet for stram balanseføring. Når (og om naturligvis) oppsiden kommer vil den kunne bli mye sterkere enn de fleste forventer enten de handler aktivt i aksjen eller ikke.

Om vi kan forvente et flott Q2 på topplinjen er meget uklart for meg nå. Jeg skal som vanlig sette på meg "Petter-smart-hetta" når det nærmer seg, men tror det blir vanskelig denne gang også. ALS er kanskje den største utfordringen igjen, selv om vi har tall fra juni 2022:)
Redigert 30.06.2023 kl 01:12 Du må logge inn for å svare