Strongpoint #1-23 En investering for usikre tider.

tunktee
STRO 13.01.2023 kl 18:28 175361

Strongpoint er et rendyrket selskap som leverer teknologi til detaljhandel.
Kundene er hovedsakelig fra dagligvarehandel, og Strongpoint er derfor i liten grad påvirket av makroøkonomiske/sykliske forhold og en eventuell resesjon.

Med ny ledelse for noen år siden, har selskapet blitt spisset ved avhending av noen avdelinger og oppkjøp av et større brittisk selskap i fjor, Air Link Group (ALS).

Strongpoint hadde følgende organiske vekst i 2022 (YoY) :
Q122 21%
Q222 16%
Q322 20%

3. kvartal leverte en absolutt vekst på 76% inkludert oppkjøp av ALS.

Fra Q3-rapporten:
Proforma: If the acquisitions had been completed as
at 01.01.2022, the Group’s total revenue and ordinary
profit before tax had been: (Red: for Q1-Q322)
KNOK
Revenue 1 085 710
Profit before tax 24 223

En tenkt 15% organisk vekst I Q422 og 80 mill i bidrag fra ALS gir omsetning på 406,8 mill i kvartalet.
I så tilfelle vil proforma omsetning i 2022 lande på 1492,5 og gi en P/S på 0,66 p.t.


Selskapet er i praksis gjeldfritt, og oppkjøpet av ALS ble finansiert over driften og avhending.
Utbytte har vært stigende i flere år, jeg antar at selskapet ønsker å fortsette trenden og deler ut 85 øre per aksje for 2022.


Nevner også at resultatet har vært under press som følge av større innvestering og markedsføringskostnader til e-handel.
I løpet av 2022 har disse kostandene blitt strammet inn og 3. kvartal, som er det historisk svakeste for Strongpoint, leverte en meget god bunnlinje.
Jeg forutser derfor en sterk bunnlinje i 4. kvartal.


Siste halvår har også gitt mange børsmeldte avtaler, se lenke under.

Relevante lenker:
Presentasjon av selskapet ved CEO Jacob Tveraabak
https://www.youtube.com/watch?v=OVhzpW_EeOk
Siste kvartalsrapport
https://www.strongpoint.com/app/uploads/2022/10/strongpoint-q3-2022-screen.pdf
Strategioppdatering
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
Børsmeldinger
https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6793&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=


Ansvarsfraskrivelse:
Dette er ikke finansielle rådgivning, og jeg er selv aksjonær i Strongpoint.


Jeg setter pris på at man ikke spamer denne tråden med gjentagende, åpenbar eller meningsløs informasjon.
bernes
18.07.2023 kl 16:18 5470

Fikk kjøpt litt på dippen idag, men skulle heller sett kursen opp...
swansea
18.07.2023 kl 16:22 5449

Litt mer info om analysen fra Norne !

Strong point’s 2Q23 earnings showed that even the grocery retail market is not fully immune to a softer macro environment. The company reported weaker organic revenue growth and a negligible EBITDA margin that was hit by both lower activity and continued investments into the future. Following estimates cuts, the TP is reduced to NOK 27/sh (30), while Buy recommendation is maintained looking up to promising 2H23 and the return on investments in ecommerce starting to materialize.
Negative organic revenue growth on weak activity in the Nordics
StrongPoint reported its 2Q23 results last Friday with revenue of NOK 337m, 10% below our estimate and 5% up YoY. ALS revenue was somewhat lower at NOK 56m due to project delivery postponements. This resulted in negative organic growth (excl. ALS) of 3% or potentially even more negative if adjusted for FX movements. The quarter was particularly challenging in the Nordics, the company’s largest market, with a 17% YoY decline in revenue. This significantly impacted the group’s overall performance. There were some order postponements (likely not for long) and the grocers are seen to be holding back on investments. In contrast, development in the Baltics is impressive with revenue up 57% YoY, while Spain is also showing solid growth of 25% YoY.
EBITDA was the weakest point in the report
The recorded EBITDA was at NOK 2.1m vs. our estimate of NOK 12m. This implies an EBITDA margin of 0.6% vs. our estimate of 3.2% and an adj. margin of 3.7% in 2Q22. The negligible EBITDA can be attributed to low activity in Norway (a YoY decrease of NOK 10m in EBITDA), the UK (where resources for postponed projects were booked in advance, resulting in an EBITDA of NOK - 4m, and ongoing ecommerce investments (ecommerce EBITDA of NOK -15m). This is certainly not a quarter to repeat, while the overall weakness in 1H23 puts more pressure on achieving 2025 strategic ambitions. On a positive note, the quarter saw a strong operating cash flow of NOK 60m as accounts receivables declined.
Focusing on much better 2H23
The management shares its confidence that results in the Nordics will improve in 2H23, while Baltics should continue with its strong performance. Also, in 2H23 there will be more news released about an ongoing very large cash management project in Iberia. The CEO expressed optimism regarding the lead development in the UK, anticipating the announcement of at least one major deal involving StrongPoint’s affiliated solution.
Lower estimates, but a positive stance stays
Our 23/24e EBITDA estimates were cut by 14% and 3% respectively, reducing the TP to NOK 27/sh (30). Still, we keep our Buy recommendation as the stock remains undervalued with limited future opportunities priced in. We share the management’s view that there are many exciting developments within the company that go beyond the 2Q figures. Surely, weak 1H is a hit on investor’s confidence and thus it brings up a bigger challenge and expectation to deliver more in the 2H23 and the upcoming year to reach the reaffirmed 2025 strategic ambitions.
tunktee
18.07.2023 kl 16:26 5467

Ser forresten at Moxnes er sykemeldt en uke til, vil benytte anledningen til å ønske ham god bedring!
Slettet bruker
18.07.2023 kl 16:29 5551

Tror Norne undervurderer Iberia (som er mer enn bare Spania). (Skal slutte å hausse nå).
swansea
18.07.2023 kl 21:23 5430

Vi får håpe det 👍 Tok ikke med overskriften i analysen som er noe slik som : «Nå må Strong Point levere ihl til 2025 målet» Jeg syntes det er en riktig overskrift. De må lande noen store kontrakter etterhvert som markede reagerer på. Kjør på JW og gi oss noen gobiter 😊👍
Elektrikeren
18.07.2023 kl 23:45 5340

Topp 50:
Nordnet Livsforsikring har økt med 7 000 aksjer
Nordnet Bank AB har økt med 6 500
Tobla AS har økt med 4 000
Per Einar Ugelstad har økt med 1 000
Bernhard Næss har økt med 500

Verdadero AS har redusert med i overkant av 16 000
Intellinvest
19.07.2023 kl 12:07 5150

På bakgrunn av kvartalspresentasjon ser det ut til at det er en meget god kjøpsmulighet nå.
Noe skuffende tall, men som det ble nevnt er det (særdeles) gode muligheter for positive meldinger siste halvdel av 23.
Begrenset nedside og relativt stor oppside i aksjen slik jeg ser det. Gjør egne vurderinger, men jeg benytter anledningen til å fylle på.
Her vil de tålmodige bli belønnet....
fjellmannen
19.07.2023 kl 14:15 5065

Om JT er en vinnerskalle vil fremtiden vise. Det er vel ikke tvil om at det har vært mange store ord de siste 2 årene om en lovende fremtid herunder avtalen med Glovo som har vist seg som en stor skuffelse. Ingen tvil om at JT virkelig må opp i ringene for å levere fremover, kursen er tross alt halvert de siste 2 årene og dagens kurs reflekterer vel ganske godt status nå?
Ols123
19.07.2023 kl 16:19 4991

Framtiden är mkt ljus
Slettet bruker
19.07.2023 kl 21:13 4859

Det tror jeg også. Må bare bli ferdig med denne avanserte formen for stolleken.
De pliktige innsidekjøpene har pleid å komme noen dager etter Q. Vi er nå kanskje på overtid. Vi får se hva dagene mot helg bringer, kan jo ikke bare være negativ og da overnegativ etter mitt syn.
Ols123
20.07.2023 kl 08:38 4721

Klippt ifrån dagens Pricer rapport?

Comments from President and CEO Magnus Larsson

Our strong growth continued during the second quarter. Net sales increased to SEK 687 M which corresponds to a growth of 30 percent compared to last year. At the same time, order intake increased by 17 percent to SEK 678 M, the third highest in Pricer’s history.

Our sales strategy to win new customers and to grow with existing customers in new markets has paid off. In France, we secured several large contracts and in strategic markets such as the UK, US, Australia and Spain, we also won commercial installations with new store chains.

Retailers’ willingness to invest in store digitalization is still record high, and our offer is generating considerable interest, as confirmed by the announced framework agreement signed with Carrefour in the quarter. As a result of the new agreement, Carrefour has placed larger orders for France and we are very optimistic about the future as Carrefour is now installing our system in Spain and Romania, among others. In addition to the installation of our digital labels, the focus is on joint innovation and retail media, where a first installation of Pricer’s Digital Signage solution was in focus when Carrefour celebrated the supermarket’s 60th anniversary.

We are also proud of the agreement with the international grocery wholesaler who chose Pricer’s solution for its 49 French stores. The labels delivered are some of the first to be produced in our new production facility in Germany, which was inaugurated in May and is now fully operational. The deal is worth approximately SEK 70 M and our customer agreement also gives us the opportunity to address the customer’s international store network.

Har vi vunnit kontrakt i UK och Spanien ?
Ols123
20.07.2023 kl 09:17 4658

At the end of April, we participated in the UK’s important “Retail Technology Show” in London where our solutions received a lot of attention and we initiated several interesting customer dialogues. After the show, we have launched several four-color pilot projects in different countries, including in addition to the UK in Australia, Japan and the USA, which we view very positively. Now that we have completed a number of installations of entire stores with four-color labels, we see an increased commitment from both retailers and their customers. We see that several of our pilot projects now lead to sales and that the desired delivery volumes are increasing rapidly.
kössa
20.07.2023 kl 09:17 4652

Inget som kommunicerats ut av Strongpoint. Ketchupeffekt snart?😊
Ols123
20.07.2023 kl 09:37 4622

Pricer mkt positiva kring framtiden 💪💪
kössa
20.07.2023 kl 10:38 4558

Nya finanschefen börjar den 1 september och var erfaren kring företagsuppköp etc. Kanske hans kompetenser kan nyttjas till att Strongpoint och Pricer blir till ett?
Ols123
20.07.2023 kl 10:47 4532

Strongpoint borde köpa egna aktier eftersom köpet i Finland mm uppgjort med egna aktier
Slettet bruker
20.07.2023 kl 12:18 4447

JT nevnte at de forventet økt salg av Pricer andre halvår. Ja, ketchup liker vi. :)
Elektrikeren
21.07.2023 kl 10:28 4035

Topp 50:
Nordnet Bank AB har økt med 16 000 aksjer
J.P.R Holding har økt med 10 000
Skandinaviska Enskilda Banken AB har økt med 10 000
Tor Colka Evensen har økt med 2 500
Odd Roar Gresslien har økt med 1 000

Verdadero har redusert med i overkant av 46 600
Tada Invest har redusert med 10 000
Redigert 21.07.2023 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2023 kl 11:13 3996

Takk trikkeren. Det er lov å selge. Det er også lov å kjøpe. Forventer børsmelding i dag eller mandag, om ikke annet så pliktige innsidekjøp.
God helg.
Storebetong
21.07.2023 kl 16:48 3843

Jeg har endelig fått sett på rapporten og hørt på presentasjonen.

For å starte med å svare på ditt spørsmål fjellmannen, så reflekterer kursen situasjonen greit nå. Jeg forventet litt større nedgang i kursen kun basert på tallene, men at kursen sklir videre nedover senere, som vi har sett mange ganger før i stille perioder kan fort komme.

EK (511 mill) pr aksje er kr 11,40, så det forventes at det blir tjent noe penger å årene framover, men ikke mye på kurs rundt kr 19.

Jeg bommet med 79 mill på inntekter. Valutaeffekt ble slik jeg ser det hele 25 mill og jeg tippet 15 mill. 89 mill forklares med en bom på 34 mill på ALS som var vanskelig å forutse. Å bomme med 55 mill på gamle Strong var nok svakt og altfor optimistisk av meg.

Etter mine beregner steg ikke inntekten i gamle Strong 7% fra i fjor som jeg tippet, men falt med 12% justert for valuta.

Bra cashlow fra drift på 60 mill var meget hyggelig. 40 forsvant naturligvis i utbytte og 11 mill til samarbeidet på Iberia hvor Strong eier 60%. Netto positiv cash 6 mill.

Det store prosjektet på Iberia skal etter hva jeg oppfatter testes i Q3, slik at inntektene her nok kommer lenger fram i tid, selv om det nok blir en kjempestor ordre om dette kommer i mål.

I UK ventes det minst et nytt stort samarbeide med en stor aktør i andre halvår.

Ser vi storordre børsmeldt vil det hjelpe på aksjekursen, men det tar tid før tallene blir bedre, for det er ofte lang leveringstid på storordre.

EBITDA primært svakt pga store investeringer som vanlig, valuta og inflasjon. Med svakt salg blir det naturlig nok puslete i sum.

Saklig og bra presentasjon fra JT som det virker som mange stoler/håper på at blir en realitet.

Hovedkontoret er flyttet fra Rælingen til Bryn, og jeg håper vi snart blir invitert til Bryn:)

God helg folkens:)
Storebetong
21.07.2023 kl 21:23 3701

Når det gjelder Cash posisjon så ser det ut som trekket på 22 mill av kassekreditt en på 100 mill er uforandret. En rest på 78 mill pluss 37 mill i banken gir komfortable 115 mill i reserve.

Jeg håper styret i løpet av kort tid setter i gang et tilbakekjøpsprogram på ca 500.000 aksjer eller 10 mill. Det skal det være fint rom for.

Det skal antagelig deles ut et utbytte på 45 mill til våren, men jeg tror ikke det er behov for å spare 10 mill nå med tanke på det:)
Redigert 21.07.2023 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2023 kl 22:56 3630

Tror vi begge behøver å se opp igjen presentasjonen. Jeg har et helt annet mer positivt syn angående Iberiaordren. God kv3ld.
Elektrikeren
22.07.2023 kl 09:37 3547

Topp 50:
BNP PARIBAS har redusert med 10 000. Forøvrig bare krusinger på lista
Storebetong
22.07.2023 kl 11:41 3486

Jeg har for ordens skyld hørt på presentasjonen og sjekket rapporten angående Iberia en gang til i dag Collin:)

Kort oppsummert angående Iberia-prosjektet for cashmanagement direkte klippet ut fra JT sin rapport på side 2:
"In Iberia we are getting closer to the acid test of our groundbreaking next generation cash management solution for one of the leading Iberian grocery retailers. During the third quarter we should have definite answers and more information to share with the market about the solution and roll-out plans. The market for this new cash management solution is vast. Even with this one first lead customer the opportunity is massive on its own."

Oversatt til norsk via google translator som etter min mening har en fin oversettelse:
"I Iberia kommer vi nærmere syretesten av vår banebrytende neste generasjons kontanthåndteringsløsning for en av de ledende iberiske dagligvareforhandlerne. I løpet av tredje kvartal skulle vi ha klare svar og mer informasjon å dele med markedet om løsningen og utrullingsplanene. Markedet for denne nye kontanthåndteringsløsningen er stort. Selv med denne første lead-kunden er muligheten enorm alene."

Min konklusjon er at sannsynligheten for suksess her er stor, men fortsatt at det vil strekke ut i tid før inntektene på Iberiaorden kommer.
Det blir pilot i Q3 og vi vet mer etter Q3!
Fortsatt god lørdag:)
Slettet bruker
22.07.2023 kl 12:38 3428

Takk trikkeren. Da ser vi litt likere på tingene Storebetong. Det jeg la spesielt merke til, er at kunden har vært med å utvikle systemet. De har puttet på egne ressurser.
Storebetong
23.07.2023 kl 13:20 3082

Jeg merker meg at ABG analysen som normalt er nøktern og fin legger opp til solid økning i serviceinntekter de neste årene, og lite nysalg. De havner på PE på mellom 5 og 6 på 2025-tallene i sine estimater med denne tankegangen.

Edit: blingset litt. Det er i q3 og q4 2023 de tror på mye høyere serviceinntekter enn nysalg. Har ikke tall på splitt for 2024 og 2025.
Redigert 23.07.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
tunktee
24.07.2023 kl 22:45 2408

https://www.nrk.no/trondelag/blir-flere-dognapne-og-selvbetjente-butikker-i-norge-_-losningen-pa-joa-da-coop-butikken-forsvant-1.16491112

Dumt at selvbetjenIngskassene tilsynelatende ikke er fra Strongpoint, ettersom de ikke gjenkjenner frukt og grønt.
Bør være muligheter for SP i dette markedet.
Antar uansett at Vensafe og elektroniske prisetiketter er installert i de fleste ubetjente butikker.
Ols123
25.07.2023 kl 09:20 2187

StrongPoint Formalizes Partnership with Coalescent Mobile Robotics 
Published: 25. July 2023
StrongPoint, a leading provider of technology solutions for the grocery retail industry, is pleased to announce the strengthening of its value-added reseller agreement with Coalescent Mobile Robotics, a Danish-based pioneer of in-store autonomous mobile robots (AMR’s) for the retail industry. Coalescent Mobile Robotics’ AMRs are purpose built to be used in-store amongst customers.
The scope of the agreement provides StrongPoint with distribution rights of Coalescent Mobile Robotics’ in-store AMRs throughout Europe. The partnership also means that StrongPoint becomes the installation, service, and support partner of Coalescent Mobile Robotics solutions following any future sales secured by StrongPoint.  
Coalescent Mobile Robotics’ AMRs can be placed underneath trolleys commonly used in retail enabling them to move without human involvement. The trolley can then move independently from and to pre-designated locations and can follow an individual store worker wherever they need to go. What sets Coalescent apart from others in the field is they have a proven track record of using their solution in real world conditions alongside shoppers in-store.
“Combined with StrongPoint’s Order Picking solution, Coalescent Mobile Robotics’ AMRs can drive further efficiency savings for grocery e-commerce players. The first way is to bring empty trolleys to the picker to start each picking round and to return completed trolleys to the back of store. Pickers would now spend 100% of their time focused on picking. Another way is to use the AMR’s to follow the picker, leaving the picker completely hands-free. This can also reduce the walking time and can allow a greater load to be transported,” said Chris Mackie, SVP for E-Commerce at StrongPoint.
Currently many of StrongPoint’s grocery e-commerce customers’ staff can pick on average 250-350 items an hour in-store across all product categories. StrongPoint is constantly looking to boost its picking rate potential and AMRs is one of the ways retailers can achieve further efficiency savings.
“The strengthening of our partnership with Coalescent Mobile Robotics is another example of our focus on retail technology in the grocery space. That Coalescent Mobile Robotics’ solution is purpose built to be used inside stores alongside shoppers really stood out for us. Through this partnership we are further boosting our already world-class efficiency to new heights and providing 21st century solutions creating the stores of the future, today,” said Jacob Tveraabak, CEO of StrongPoint.
“As a retail technology company focused both in-store and on e-commerce fulfilment, StrongPoint has a unique depth and breadth of understanding in both automation and retail. We have been working together over the last 18 months and we are proud to take our collaboration and partnership to the next level. Together we can help retailers drive essential efficiency savings in their operations freeing up labour to focus on customer service,” said Clionadh Martin, CEO and Founder of Coalescent Mobile Robotics.
Retailers can also use Coalescent Mobile Robotics’ AMRs in a wide variety of other tasks including but not limited to stock replenishment, automating the transportation of trolleys from pallets or cages, rubbish disposal and mobile store displays.
About StrongPoint
StrongPoint is a grocery retail technology company that provides solutions to make shops smarter, shopping experiences better and online grocery shopping more efficient. With over 500 employees in Norway, Sweden, the Baltics, Spain, the UK and Ireland and together with a wide partner network, StrongPoint supports grocery and retail businesses in more than 20 countries. StrongPoint provides in-store cash management and payment solutions, electronic shelf labels, self-checkouts, task and labor management software, click & collect temperature-controlled grocery lockers, in-store and drive-thru grocery pickup solutions and grocery order picking solutions, both manual and automated. StrongPoint is headquartered in Norway and is listed on the Oslo Stock Exchange with a revenue of approx 1.4bn NOK [ticker: STRO].
About Coalescent Mobile Robotics
Coalescent Mobile Robotics is an Odense-based company that provides AMRs for the retail industry. Founded in 2018 by Clionadh Martin, the company aims to revolutionize retail operations with smart and flexible AMRs that can perform various tasks in stores. The AMRs use state-of-the-art sensors, and algorithms to navigate and interact with their environment independently and safely. Coalescent Mobile Robotics’ customers include leading retailers in Denmark such as Salling Group and Bilka.
bernes
25.07.2023 kl 09:57 2088

Spørs hvor mange som ser denne.
Bra trykk nedover nå.
Teknisk så ryker støtten på 18,6. Neste er 16.
Storebetong
25.07.2023 kl 10:56 1997

La de som vil bare selge på. Mange blir glad for å kunne vekte seg opp både rundt og under 18,60. I et tynt sommermarked kan det være fint å være ekstra gjerrig og finne et fint nivå å kjøpe på:)

Halodi nyheten om formalisering tipper jeg har ingen betydning for aksjekursen.
Ols123
25.07.2023 kl 12:03 1892

Inte Halodi detta
Storebetong
25.07.2023 kl 12:37 1849

Ols123 skrev Inte Halodi detta
Nei, du har rett. Vi får håpe mange blir interessert i disse robotløsningene på sikt slik at de påvirker tallene:)

Edit: litt mye på ferie her:)

Edit2: det bli stadig flere fugler på taket til Strong. Vi får se hvor mange som blir lokket ned i hånden:)
Redigert 25.07.2023 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Ols123
25.07.2023 kl 14:06 1759

The partnership also means that StrongPoint becomes the installation, service, and support partner of Coalescent Mobile Robotics solutions following any future sales secured by StrongPoint.  
fjellmannen
25.07.2023 kl 14:11 1848

Historien de siste 2 årene har vist at det smartest har vært å gjøre som JT med å holde seg langt unna aksjekjøp i Strong.