FRONTLINE

Trendline
FRO 16.01.2023 kl 14:03 257490

Frontline vil ha flere tankskip.
Dette blir spennende.
Redigert 14.01.2024 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.02.2024 kl 12:13 7648

Spennende å se hvordan NYSE vil "løse problemet" som OSE har produsert idag?
Vil de gi slipp på muligheten for et trendy sell off bare fordi OSE hentet seg inn igjen?
La gå at store aktører handler like enkelt begge steder, men likevel...
Kanskje OSE "harmoniserer seg ned" til ca 233 innen kl 15:30? Hadde det vært "fair"? 🤔😅🎪
Akkurat nå faller OET tilbake mer enn FRO. Det blir gjerne også litt "feil"?
Redigert 29.02.2024 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.02.2024 kl 12:37 7568

Om viktigheten av å holde seg med flere kilder... ?
TradeWinds er sikkert utmerket!
Men på indexbanneret deres øverst på nettsiden opplyses det idag: VLCC Spot ($/Day): 39.900. Huttetu...
longterm
29.02.2024 kl 13:36 7431

Godt poeng mht ulik guiding for Q1 mellom FRO og OET. Så kan det jo kanskje komme en ekstra utbetaling fra salget av skipene FRO avhendet i Q4-23.
ibyx
29.02.2024 kl 13:51 7386

Går ikke det meste av de pengene til å nedbetale gjeld til Hemen da? Noen måtte jo betale for "de 24"?
Poenget mitt var ikke guiding så mye som det faktum at FRO bør begynne å levere mye nærmere OET sine rater enn det de åpenbart nå gjør. Det kan være juridiske grunner for at det er "No Data" Front Eagle, men ikke på Nissos Rhenia, men det er ikke heldig at det er slik nå.
"Empirien" taler dessverre for at raten for Eagle er mye nærmere 50.000USD enn 91.000USD. Det er et enormt spenn som får voldsomt store utslag på inntjeningen.
Men jøss. selv FRO ligger greit over break even. Men det er faktisk også til en viss grad priset inn. Fx vs fjorårets resultater/kurs på samme årstid.
Etterhvert vil nok ratene komme lenger opp også for FRO. Og Asset value vil løfte analytikernes estimater. LR2 og økende skipsverdier har "reddet" starten av året for FRO.
bjartmar
29.02.2024 kl 13:58 7361

Hvordan i himmelens navn går det an å synse å skrive så j..... mye om et tema heeele tiden
BillVonka
29.02.2024 kl 14:10 7323

0,37 i utbytte nesten 4nok er ganske bra
BillVonka
29.02.2024 kl 14:44 7231

Også i 2025 kommer flåteveksten i stortank til å være svært begrenset og med fremdeles god eksportvekst ut av Atlanterhavet med bidrag både fra Brazil, Guyana og USA, mener Petter Haugen og tror at både rater og skipspriser sannsynligvis vil nå nye rekordnivåer.

– På to års sikt regner vi at substansverdien av Frontline vil stige til over 400 kroner, sier han.

Frontline
Flipper
29.02.2024 kl 16:34 7017

Administrerende direktør Lars Barstad sa: "Frontline leverte sitt sterkeste helårsresultat i 15 år, til tross for dempede markeder i fjerde kvartal."

"Året har vært eksepsjonelt for tankindustrien og aktivaklassene vi distribuerer," la han til. "Imidlertid er det Suezmax, Aframax og produktmarkedene som har tilbudt volatilitet."

Han sa at det er et vitnesbyrd om Frontlines "skalerbare forretningsplattform som i løpet av noen måneder har frontlinjen doblet eksponeringen i VLCC-markedet, ved å øke den samlede inntektskapasiteten med mer enn en tredjedel, med minimal innvirkning på dets operasjonelle oppsett. ”

Barstad forklarte at den kontinuerlige forstyrrelsen i Rødehavet har fått vest/øst -handelsfelt til å utvide seg, “som vi mener kommer til fordel for de større fartøyklassene, og tilbyr stordriftsfordeler når olje og produkter beveger seg rundt Kapp med godt håp".
ibyx
29.02.2024 kl 17:09 6927

Vel. Suezmaxene deres har vel fraktet og frakter kanskje fortsatt russerolje, men innenfor reglene.
Vet ikke hvor man ser enkeltfrakter for Suezmax for å kunne sjekke.
For VLCC har vi fx TankersInt: https://app.tankersinternational.com
Har ikke sett noen VLCC frakter fra Russland hvor Okeanis er involvert her. Men det er vel i praksis mulig? Hvilke russiske havner kan forresten ta imot VLCC?
Det var slik sett VLCC diskrepansen som var hovedpoenget mitt her vs FRO.
Ved fx denne siste hvor det gjenstår å se om den blir fixed da:
Nissos Rhenia (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Colombia/China Ecopetrol Kyklades Maritime (TCE: RV USD 61K @ 104 days / Actual USD 91K @ 75 days)

Flipper
29.02.2024 kl 17:36 6861

Indikeres $ 100k day. Grå flåten vil få større og større problemer, laste havn ( middle East MÅ være concerned med sine refs,
Dubai har investert Milliarder for milliondæerer, som har kjøpt, '' artificial '' housing,, og lossehavner vil fårer presspå seg, India og Kina først og fremst.

USA er nå på vei til å '' slå ned på dagens trading patter, og Russlands intetekter fra '' rougege'' trade.
Flipper
29.02.2024 kl 17:42 6830

En fixture i tank er ikke on subjects, men en ferdig forhandlet WS med STEM, som betyr
at lasten er '' klar ''. Effekten er jo den samme, MEN befrakterne kan ikke ombestemme seg, å
fix et annet skip for samme sammstrkning, befrakter/reder er bundet...
Flipper
29.02.2024 kl 17:56 6781

Et tankskip er ikke sluttet på TC men WS. Videre er STEM

'' TC raten er kun en komplisert utregning hva som er equivalent to TC raten ''

Tørrlast er forhandlet på TC basis, og evt. basert på subjects. Normalt er også options for befrakter å deklarere for ytterligere periode,
men da er det normalt med, ikke bare en fast rate, inneholder som regel en escalaliion Clause, evt også med en profit sharing.

Beklger skrivefeil, men som sagt før, har en sykdom, al a Parkinson, skjelver på hendende og skriver med en finger.

Tidligere skrev jeg 200 tegn i minuttet, så ganske frustrerende.

Bareboat ( skeleton crew )på tørrlast er sjelden, men det er irrevant å snakke om her nå.

Kompliserte greier, jeg har kun drevet med Timme Charter, så gikk til Baltic Exchange:
Negotiations

Whilst negotiations involving the fixtures of tankers are very similar to those in the dry cargo market, negotiations do tend to be less protracted. The main elements of the fixture are still the same - rate, size, laydays, demurrage and loading/discharge areas. All the major charterers have their standard forms to fix on, such as Shellvoy/BPvoy/ Exxonmobilvoy, with the most common non-oil company charters being the ASBATANKVOY.

Wordscale for oppdatering :

Most oil industry fixtures are concluded under the auspices of the New Worldwide Tanker Nominal Freight Scale, known as Worldscale. This publication is jointly sponsored and issued by the Worldscale Association (London) Limited and Worldscale Association (NYC) Inc. and it is virtually impossible to trade tankers without having access to this information.
The Worldscale organisations issue an annually revised Scale of Rates and Differentials on 1 January each year covering almost every possible tanker voyage. The figures published are based on a standard sized vessel described in the Schedule and market levels of freight are expressed in terms of a percentage of the nominal printed freight rate.
Thus, Worldscale 100 means the rate for the voyage in question as calculated and issued by the Associations whilst Worldscale 175 means 175 per cent of that rate and Worldscale 75 means 75 per cent of that rate.
Worldscale rates are modelled on a notional tanker of 75,000 metric tons with an average service speed of 14.5 knots on 55 metric tons of bunker consumption for steaming and a fixed port time of four days and aim to produce a universally comparable return for each round trip, with bunker prices based on the monthly average from the previous period of 1 October to 30 September. Port costs, canal transits and other direct costs are taken into account and continually monitored for each new publication, and amendments to flat rates can be made during the year if considered by the Associations to have considerable effect.
Worldscale also encompasses demurrage and various other costs. Ships of different size ranges have differing demurrage rates. These are increased or decreased in line with the negotiated Worldscale freight rate, but today owners and charterers are tending to trade on a daily lumpsum dollar demurrage rate. Demurrage commences on the expiry of 72 hours SHINC total laytime which is allowed for loading and discharging purposes, but despatch money is not paid in the tanker industry.
Laydays and cancelling are generally very narrow, being probably no more than two or three days, but many principals are now insisting on a ship arriving at load port with only a 24 hour spread due to the limited availability of stems. Where a full cargo is not available, charterers usually ask owners to guarantee a minimum quantity, having the option to lift to a full cargo. This extra cargo is classified as ‘overage’ and freight for that extra portion of oil tends to be paid at 50 per cent of the Charterparty rate. Freight on voyage charters is payable upon completion of discharge although charterers with an unproven track record would probably have to concede a freight remittance before breaking bulk or even arrange a bank guarantee, which is little different from dry cargo.

https://www.balticexchange.com/en/who-we-are/guide-to-modern-shipping/tanker-chartering.html

Flipper
Redigert 29.02.2024 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Flipper
29.02.2024 kl 18:04 6759

Merkelig - John brukte jo egen cash ved kjøpet. Enlighten me !
ibyx
29.02.2024 kl 18:47 6639

Ikke min påstand. Spør Pareto*
Skal jeg gjette så handler det kanskje mer generelt om å bygge opp under høye utbytter som jo er velkjent strategi i FRO.

Forøvrig:
John Fredriksen getting his money back as Frontline refinances 24 tankers in $900m deals
Cash from recent sales will also be used to clear loans granted by major shareholder
https://www.tradewindsnews.com/tankers/john-fredriksen-getting-his-money-back-as-frontline-refinances-24-tankers-in-900m-deals/2-1-1605512

Min greie var mest at jeg var skeptisk til at salget nylig av de eldre skipene var "penger til overs" og dermed bruke de til å "spekulere" i *ekstraordinære* utbytter...
Når det kommer slike påstander/drømmer om at penger nærmest allerede henger i luften og er på vei ned i fanget ditt? Ja, da setter jeg opp et rødt anti-hausse-flagg! 😅

* https://twitter.com/ParetoSec/status/1763157228867965003
Redigert 29.02.2024 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.02.2024 kl 18:57 6613

Takk for forsøk på oppklaringer. Jeg må innrømme at jeg har mangelfull forståelse for mye av dette. Har prøvd å lese om WS.

Men, mener du da at Fixed rates som de framkommer i høyre kolonne hos TankersInt er feil/misvisende?
https://app.tankersinternational.com

Dersom det er slik, hvorfor skal vi da stole mer på rateindekser fra Baltic, Infinity, Fearnley osv?
Ja selv opplysningene i kvartalsrapporter kan det sikkert stilles spørsmål ved... 🤔

Dette vil satt på spissen gjøre shipping til en høyst emosjonell "affære" for å si det slik. En affære som kan generere cash dersom du behersker nok "instrumenter"..
ibyx
01.03.2024 kl 10:37 6029

Utdrag av TDN melding via Nordnet:

ABG Sundal Collier 315 til 330
Pareto Securities 280 til 291
Fearnley Securities 265 til 295
DNB Markets 264 til 278
Nordea Markets 295 till 300
Carnegie 280 til 300

Samtidig ser vi at yankeene vil det annerledes…
Frontline PLC (FRO:NO) PT Lowered to NOK235 at JPMorgan

Litt lettere å forstå morgenens revers nå?

Litt ulike agendaer som farger analysene på hver sin side av dammen?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/

Volumet hittil tyder på at kampen er godt igang?
VOLUME: 413.5K
65 DAY AVG: 1.39M
30% VS AVG
ibyx
01.03.2024 kl 10:47 5987

Bygger det seg opp til en reprise av fjoråret?
Med senking av kursmål nå til 235 kan man vanskelig se det som annet enn stimulans til short og/eller å jobbe for billig inngang for seg og sine klienter?
Men sjekk hvordan det gikk med shorten litt ut i mars her!
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Frontline&land=norway
Redigert 01.03.2024 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
ibyx
01.03.2024 kl 10:57 5946

Her er JPM kilden. Den er nå endret til 240NOK fra min første klipp og lim:
Frontline PLC (FRO:NO) PT Lowered to NOK240 at JPMorgan
https://www.streetinsider.com/Analyst+Comments/Frontline+PLC+%28FRO%3ANO%29+PT+Lowered+to+NOK240+at+JPMorgan/22704477.html
Ikke at det gjør den store forskjellen... kanskje annet enn at det ikke er så lurt å selge *under* 240?
longterm
01.03.2024 kl 11:07 5911

Ikke helt uvanlig at man ser store forskjeller i kursmål mellom norske/europeiske meglerhus og amerikanske på enkelte aksjer.

Siste tilskudd til dagens imponerende rekke av oppgraderinger er Kepler Cheuvreux som høyner til NOK 374.
Og vipps så er ikke ABG høyest lenger. ;)
ibyx
01.03.2024 kl 11:35 5834

Nei. Vet det. Er nok litt ulik holdning til bruk og produksjon av slike.
Fint med Kepler da. Så det ikke bare blir en "norsk heiagjeng" liksom 😅
Noen har fx påpekt at OET går under radaren her på berget. Kanskje det er noe i det. Uansett får OET/ECO underlig mye bank nå. Kan jo også ha noe "US-arbeid" å gjøre etter at de valgte å eksponere seg på NYSE?
stockwalker
04.03.2024 kl 09:02 4761

01. mars10:28
DEL
Flere meglerhus øyner mer oppside i Frontline-aksjen
Pareto Securities har etter Frontlines kvartalsrapport torsdag høynet sitt kursmål på shippingaksjen til 291 kroner, opp fra tidligere 280 kroner.

Meglerhusets analysesjef, Eirik Haavaldsen, viser blant annet til deres syn om en «supersyklus» i tankfrakt og at Frontline «vil betale ut alt».

Flere andre meglerhus har også noe endret på sine Frontline-kursmål, ifølge Bloomberg.

ABG Sundal Collier har fredag et kursmål på 330 kroner, opp fra tidligere 315 kroner

Nordea har fredag et kursmål på 300 kroner, opp fra tidligere 295 kroner

Carnegie har fredag et kursmål på 300 kroner, opp fra tidligere 280 kroner

DNB Markets har fredag et kursmål på 278 kroner, opp fra tidligere 264 kroner

JP Morgan har fredag et kursmål på 236,6 kroner, ned fra tidligere 240 kroner

Kepler Cheuvreux har fredag et kursmål på 374 kroner, opp fra tidligere 366 kroner

Frontline-aksjen handles til en kurs på 240,4 kroner. Det gjennomsnittlige kursmålet til 17 analytikere er på 293,25 kroner, ifølge Bloomberg.
ibyx
04.03.2024 kl 14:15 4380

Og når ratene lar vente på seg er det greit å lene seg til stadig stigende flåteverdier...
https://www.tradewindsnews.com/tankers/vlcc-mega-deal-paying-off-for-frontline-with-3bn-value-in-sight-for-ex-euronav-vessels/2-1-1607092

Tradewinds flasher samtidig med VLCC 35.700 pr dag i banneroppdateringen sin idag!

I motsetning til forrige januar/februar har vi år en økende short...
Men shorten er fortsatt lavere nå.
canarias
04.03.2024 kl 15:20 4229

Storeulv beviser nok en gang at han er kongen innen tank.
Fin artikkel i Finansavisen nå.
Redigert 05.03.2024 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
Trendline
05.03.2024 kl 18:47 3639

…milliardgevinst på tidenes tankkjøp, hvis Fredriksen solgte tankskipene Frontline kjøpte av Euronav i oktober, men det gjør han selvfølgelig ikke, fordi Frontline vil ha flere tankskip!
Dette blir spennende.