Innspill til investering/plassering av pengebeløp

Blackpool
19.01.2023 kl 13:33 625

Hei folk,

Skulle gjerne hatt økonomisk råd/innspill fra noen med peiling. Har arvet ca. 10 mill. Jeg har ingen gjeld, men eier hus og noen kjøretøy (så har anledning til å "hente ut" 4-5 mill i lån fra banken med sikkerhet i bolig). Jeg kunne mao investert et betydelig beløp i aksjemarkedet, men pr. nå er jeg ikke særlig risikovillig...

Jeg kommer ikke til å arve mer senere, men har en grei lønnsinntekt som jeg lever godt på (sparer ca. halvparten av lønnsinntekten).

Hva ville dere gjort i min situasjon? Altså hvordan ville dere ha investert/plassert disse pengene i disse usikre tider? Aksjer? Utleiebolig(er)? Annet? 
Slettet bruker
19.01.2023 kl 14:17 604

Skal prøve å gi et objektivt svar her. Dersom du ikke er risikovillig så er kanskje ikke aksjemarkedet det beste stedet å være. Om du skal eksponere deg i aksjemarkedet er Indeksfond med månedlig sparing et godt alternativ. Her er det bare å velge det billigste. Start for eksempel med 500.000kr og spar 50.000kr i måneden. Historisk en god risikojustert måte å spare på. Et annet alternativ er å investere i noe med bruksverdi (for eksempel en hytte, leilighet i utlandet etc). Enkeltaksjer bør du definitivt holde deg unna med mindre du har stor interesse for det😊 En kombinasjon av indeksfond, eiendom og rentepapirer er også bra!
egget
20.01.2023 kl 00:26 524

Du kan feks kjøpe mange forskjellige aksjefond gjennom en aksjesparekonto. Kun brede aksjefond med masse forskjellige aksjer, ikke spissede bransjefond a la teknologi, medisin, olje osv.

Da kan du forvente en avkastning på 8 til 12 prosent over tid. Du må tåle at markedet kan falle ca 50 prosent kortsiktig, et til tre år etter er du normalt i pluss etter fallet.

Hvis du uten lang erfaring, 5 år pluss kjøper enketlaksjer, kan du regne med å tape alt.

Hvis du hører på en megler, kan du regne med å tape mer enn alt. Meglere er vanligvis høflige bruktbilselgere som svindler deg med en høflig tone og et smil.

Hvis noen ringer deg fra utlandet for å selge aksjer er de svindlere, de selger aksjer som ikke finnes og er verdt null.

Ikke si til noen at du har penger, svindlere kan være hvem som helst.

Lykke til.
egget
20.01.2023 kl 00:36 518

Filmen "Boiler Room (2000) " gir et greit innblikk i hvilke meglere som ringer rundt til uerfarne folk og svindler. Eg har flere ganger blitt ringt opp av slike svindlere.