DNO - Oppgang i olje og DNO - sterk kjøp!
På tide med en ny tråd, ut fra situasjonen i olje, selskapets stilling mm
DNO på 12-tallet er billig etter mange sin vurdering.
STERK KJØP
Analyser i senere tid peker på 16 kroner, 18 og noen er på 22 kroner i aksjeverdi
Her
https://www.finansavisen.no/energi/2023/01/20/7978593/bjarne-schieldrop-spar-oljeprisoppgang
uttaler råvaresjefen i SEB at oljeprisen skal mye opp
– Oljeprisen har mye mer å gå på
Kina sendte oljeprisen ned i høst, og nå kommer landet til å sende den til himmels, mener råvaresjef Bjarne Schieldrop. – Hvor høyt prisen vil gå vet jeg ikke, men jeg har lyst til å kjøpe, sier han.
Råvaresjef Bjarne Schieldrop i SEB har lenge sagt at oljeprisen vil skyte fart så fort Kina hanskes med coronaviruset og letter på restriksjonene. Nå har landet på kort tid fjernet mange av begrensningene. Derfor tror han at etterspørselen vil hente seg inn mye raskere enn tidligere antatt.
– Det betyr også at oljeprisrallyet vi nå ser har mye mer å gå på, sier han.
SEBs snittprognose for 2023 er 110 dollar fatet, opp fra 100 dollar i fjor. Dette er 10 dollar høyere enn tungvektere som Goldman Sachs, J.P Morgan og Argus. Schieldrop tror man kan få en snarlig oppgang.
– Tenk hvor kjapt oljeprisen falt i fjerde kvartal. Det øyeblikket markedet oppleves som stramt begynner prisen å stige. Alle snakker om at etterspørselen er større i andre halvår enn i første, men det er i første halvår at prisen har en tendens til å gå.
DNO er den aksjen som bør gå mest opp (prosentvis) når oljen nå skal flytte seg over 100 USD igjen
teknisk sett bryter den opp nå og da er 15 kroner første motstandspunkt
Debatt er viktig og gode synspunkter er velkommen!
Redigert 22.01.2023 kl 17:02
Du må logge inn for å svare
Prewia
31.01.2023 kl 13:15
6613
Alternativet är ju ökad oro mer krig, mycket tyder på de, o det kostar energi
erikblooks
31.01.2023 kl 12:10
6762
Er vel litt i «Tjatet om att inte fått betalt»? Etterslepet har økt betraktelig og noe av «gjelden» har kurderne betalt seg ut av via økte andeler i feltene.
Frykter oljeprisen skal ned de neste månedene, store deler av Europa og USA er sannsynligvis på vei inn i en mild resesjon, inflasjonspress og stigende renter!
Hva skal kurderne betale med om oljeprisen faller til 60-70 dollar fatet?
Håper jeg tar feil!
Frykter oljeprisen skal ned de neste månedene, store deler av Europa og USA er sannsynligvis på vei inn i en mild resesjon, inflasjonspress og stigende renter!
Hva skal kurderne betale med om oljeprisen faller til 60-70 dollar fatet?
Håper jeg tar feil!
Prewia
31.01.2023 kl 08:41
6971
Kommer vi ner på 11 talet i dag igen, sjukt tråkig aktie, de här tjatet om att de inte får betalt har jag hört i tio år utan att det visat sig stämma, är väl blankarna som är i farten med bluff o båg
Tm3P
31.01.2023 kl 07:44
7097
De har mest sannsynlig fått betaling for august. Dno melder ikke det selv og Genel melder kun etter de har fått betalt fra alle feltene sine.
Stokk Dum
31.01.2023 kl 07:08
7187
Er vi helt sikker på at betalinger ikke er mottatt, selv om hverken DNO eller Genel har meldt det?
Shamaran (Atrush/Sarsang) meldte om betaling for august salg den 20. januar.
mvh
Shamaran (Atrush/Sarsang) meldte om betaling for august salg den 20. januar.
mvh
Når man samarbeider med kameler så sier det seg selv at det blir ustabilt. Minner om kursen i 2005 på 16kr, sier vel det meste om hva ledelsen har fått til.
sveipen
31.01.2023 kl 00:26
7186
Ikke alltid så lett og forstå hvilken forretningsmoral de har disse kurderne. De fleste oppegående ærlige handelspartnere forstår at det må betales om en skal ha olje produksjon.
Bare ikke kurderne som drar og drar ut på betalingen.
Irriterende er bare forbokstaven.
Bare ikke kurderne som drar og drar ut på betalingen.
Irriterende er bare forbokstaven.
erikblooks
31.01.2023 kl 00:09
7030
Har du fulgt aksjen 10-15 år, så kjenner den rimelig godt. 3 mnd etterslep har blitt 6 mnd etterslep. Hvordan tror du det går nå når Kurdistan skal begynne med utbetalinger for olje de solgte til pris +/- 100 USD, med penger de får inn for dagens priser på +/- 80 USD. Frykter etterslepet øker en måned eller to til, og da blir det vanskelig å holde 12-tallet!
Redigert 31.01.2023 kl 00:11
nucleus
30.01.2023 kl 18:01
7345
Tm3P skrev Huff enda en
https://aksjelive.e24.no/article/l33OpL Folk leser og tolker ting, veldig forskjellig tydeligvis. Noen makter rett og slett ikke få med seg teksten, eller skjønner ikke at DNO får etterbetalinger fra Kurdistan. Mulig de tror produksjon på norske oljefelt , fungerer tilsvarende? Uansett 9 februar Q4 rapport.
erikblooks
30.01.2023 kl 14:23
7451
Spiller ingen rolle hva oljeprisen er, DNO har vel fått ca 0 dollar fatet siste 6 mnd. Da blir det problemer å betale utbytte!
Redigert 30.01.2023 kl 14:24
Tm3P
30.01.2023 kl 13:13
7573
Ja de tjente jo bare 1,25kr pr aksje i 3.kvartal når oljeprisen lå rundt 100. Nå som den har falt hele 14 dollar blir det nok negativt resultat.
Redigert 30.01.2023 kl 13:14
Det blir iallefall ikke høyere utbytte med dagens oljepris, tviler på om de klarer utbytte på 0,25 kvartalet med oljepris under 100$, får nok svaret neste Qres.
Ikke så lenge siden Soff og Dno lå på ca samme kurs, nå er Soff på 46,- og Dno på 12 tallet. For en utvikling i forhold, det vil seg aldri for Dno.
STHLM
30.01.2023 kl 10:36
7383
Enig med Deg, DNO gjør det bra nå, men jeg syns ikke det er verdi i å kjøpe tilbake gjeld nå med premium. De må få ganske god rente på alle USD i kassa etter aggressiv rentepolitikk av FED. Plutselig er ikke renten på gjelden så høy sammenlignet med annet. Fortsatte tilbakekjøp av aksjer, litt gjeld hvis tilgjengelig og muligens høyere utbytten allerede i år støtter jeg.
Gubitus
30.01.2023 kl 08:54
7415
Er litt bekymret for stadig økende forsinkelser i betaling. Slikjeg har oppfattet er siste betaling for produksjonen for juli. Synes selskapet burde vurdere en liten kommentar her.
citius
30.01.2023 kl 08:39
7469
Det er vel bare og feste setebeltet for opptur
Oil Market - Targeting 115 USD/bbl by summer
nucleus
30.01.2023 kl 07:34
7634
https://www.kapital.no/investor/gjestekommentar/2023/01/25/7978130/kronikk-na-gar-toget-i-oljemarkedet DNO bør vel fortsette med taktikk som nå: betal ned lån, kjøp av egne aksjer, utbytte som kan økes etter kort. Så får vi sjå hvor mye ny oljeleting det blir ellers.
oto1
29.01.2023 kl 17:50
7831
JohnSheridan skrev (2x1)+(8x4)=34
Ja, så det etterpå, men gadd ikke rette :)
Uansett så mener jeg at måten dno gjør det på er til det beste for oss.
Utenom det rent økonomiske i økt utbyttekapasitet i fremtiden, så vil en reduksjon i gjeld gjøre dno mer solid.
Olje er syklisk, det vet vi alle, og det er en ting som kan velte ethvert selskap i nedgangstider: Gjeld.
Fjerner man gjelda så kan dno overleve så lenge de bare vil med oljepriser ned mot null.
Uansett så mener jeg at måten dno gjør det på er til det beste for oss.
Utenom det rent økonomiske i økt utbyttekapasitet i fremtiden, så vil en reduksjon i gjeld gjøre dno mer solid.
Olje er syklisk, det vet vi alle, og det er en ting som kan velte ethvert selskap i nedgangstider: Gjeld.
Fjerner man gjelda så kan dno overleve så lenge de bare vil med oljepriser ned mot null.
oto1
29.01.2023 kl 16:14
7944
Økte utbytter kan være svært aktuelt på sikt.
Men per nå så er det 2 andre ting som DNO prioriterer, og det er noe jeg er 100% enig i.
Disse er tilbakekjøp av aksjer, og reduksjon av gjeld.
Begge disse vil ytterligere forbedre utbyttekapasiteten til DNO på sikt.
Fjerner de f. eks gjelda så fjerner de ca 50 mill usd i året i renteutgifter, og kan gi en 50 øring ekstra i utbytte bare på det. I tillegg til at de selvsagt kan bruke de 100-200 musd i året de bruker på å fjerne gjelda til å betale utbytte istedenfor (1-2 kr ekstra utbytte).
Så det å kvitte seg med gjeld gjør at DNO på sikt kan øke utbyttene med 1,50-2,50 uten at de tjener noe som helst mer.
Tilbakekjøp av aksjer vil ha samme effekt, men i noe mindre målestokk.
DNO bruker ca 100 musd i året på å fjerne ca 10% av aksjene.
Ja, de kunne brukt de 100 musd til å øke utbyttene med ca 1 kr/aksje istedenfor, men per nå så lønner det seg å redusere aksjeantallet.
For hver 10% aksjer de sletter, så kan de øke utbyttene på de resterende aksjene med 10% senere.
Så om vi tenker oss at sletter gjelda og øker utbyttene til 2,50, så kan de øke utbyttet til 3,50 med å ikke kjøpe mer egne aksjer, og ytterligere 10% (3,85) pga færre antall aksjer.
Så det DNO gjør nå er at de istedenfor å øke årlige utbytter til 2 kr, så setter de seg opp til årlige utbytter på 4 kr istedenfor.
Bedre å ha et par år med 1 kr i utbytte for så å få 4 kr årlig senere, enn 2 kr årlig.
Over 10 år så er forskjellen betydelig: 2 x 1 kr + 8 x 4 = 36 kr.
10 år x 2 = 20 kr.
Jeg sier ikke at det er dette DNO faktisk kommer til å gjøre, men jeg er 100% for at de gjør det mulig.
Men per nå så er det 2 andre ting som DNO prioriterer, og det er noe jeg er 100% enig i.
Disse er tilbakekjøp av aksjer, og reduksjon av gjeld.
Begge disse vil ytterligere forbedre utbyttekapasiteten til DNO på sikt.
Fjerner de f. eks gjelda så fjerner de ca 50 mill usd i året i renteutgifter, og kan gi en 50 øring ekstra i utbytte bare på det. I tillegg til at de selvsagt kan bruke de 100-200 musd i året de bruker på å fjerne gjelda til å betale utbytte istedenfor (1-2 kr ekstra utbytte).
Så det å kvitte seg med gjeld gjør at DNO på sikt kan øke utbyttene med 1,50-2,50 uten at de tjener noe som helst mer.
Tilbakekjøp av aksjer vil ha samme effekt, men i noe mindre målestokk.
DNO bruker ca 100 musd i året på å fjerne ca 10% av aksjene.
Ja, de kunne brukt de 100 musd til å øke utbyttene med ca 1 kr/aksje istedenfor, men per nå så lønner det seg å redusere aksjeantallet.
For hver 10% aksjer de sletter, så kan de øke utbyttene på de resterende aksjene med 10% senere.
Så om vi tenker oss at sletter gjelda og øker utbyttene til 2,50, så kan de øke utbyttet til 3,50 med å ikke kjøpe mer egne aksjer, og ytterligere 10% (3,85) pga færre antall aksjer.
Så det DNO gjør nå er at de istedenfor å øke årlige utbytter til 2 kr, så setter de seg opp til årlige utbytter på 4 kr istedenfor.
Bedre å ha et par år med 1 kr i utbytte for så å få 4 kr årlig senere, enn 2 kr årlig.
Over 10 år så er forskjellen betydelig: 2 x 1 kr + 8 x 4 = 36 kr.
10 år x 2 = 20 kr.
Jeg sier ikke at det er dette DNO faktisk kommer til å gjøre, men jeg er 100% for at de gjør det mulig.
Redigert 29.01.2023 kl 16:17
Tm3P
29.01.2023 kl 11:29
8208
Utvikling siden tilbakekjøpsprogrammet startet 9.des:
DNO +10,2%
Aker BP +3%
OKEA -7,7%
Vår Energi -8,3%
Equinor -12,7% (korrigert for utbytte)
Tror denne trenden vil fortsette i tillegg til at interessen for oljeaksjer på Oslo børs generelt kommer tilbake.
DNO +10,2%
Aker BP +3%
OKEA -7,7%
Vår Energi -8,3%
Equinor -12,7% (korrigert for utbytte)
Tror denne trenden vil fortsette i tillegg til at interessen for oljeaksjer på Oslo børs generelt kommer tilbake.
Tm3P
28.01.2023 kl 16:00
8631
Alt med moderasjon tenker jeg.
Nye 10% tilbakekjøp
Økt utbytte til 1,5-2kr
Fortsatt tilbakekjøp av lån (helst til rabatt)
Investering i ny produksjon utenfor Kurdistan
Skjer dette i løpet av året kan jeg ikke skjønne annet en at kursen vil gå opp. Utviklingen siden tilbakekjøpene startet har faktisk vært veldig god sammenlignet med andre oljeselskap på Oslo børs.
Nye 10% tilbakekjøp
Økt utbytte til 1,5-2kr
Fortsatt tilbakekjøp av lån (helst til rabatt)
Investering i ny produksjon utenfor Kurdistan
Skjer dette i løpet av året kan jeg ikke skjønne annet en at kursen vil gå opp. Utviklingen siden tilbakekjøpene startet har faktisk vært veldig god sammenlignet med andre oljeselskap på Oslo børs.
STHLM
28.01.2023 kl 12:55
8730
Så enig med Deg. Mye riktigt nå, må vare nye personer i ledelsen etter så mye annet historiskt? Tar tid gjenbygge tillit fra markedet men bevist på de klarer det hvis de fortsetter som seineste året. Det som mangler nå er orden på kurdbetalinger og høyere utbytte. Hva med dele ut min. 50% av vinsten året før som fast kvartallsutbytte? Det må gjøre mye med tillit og kursutvikling.
kvirrevi
28.01.2023 kl 12:30
8761
citius skrev M&A BOOM COMING
En ser nå hva som skjer i Euronav der Fredriksen velger å kjøpe seg kraftig opp med tanke på å sikre kontroll, og den andre hovedeieren gjør det samme. Nøyaktig det samme kan komme til å skje med DNO, og det er en meget stor kontantbeholdning+fordringer i gevinst for en eventuell annen aktør som får kontroll over selskapet.
Det sagt, så mener jeg dagens ledelse gjør veldig mye riktig i dagens situasjon, der jeg tenker at både utbytte og hastighet på tilbakekjøp ligger på fornuftige nivå, gitt kontantbeholdning og forventet lønnsomhet i 2023.
Det sagt, så mener jeg dagens ledelse gjør veldig mye riktig i dagens situasjon, der jeg tenker at både utbytte og hastighet på tilbakekjøp ligger på fornuftige nivå, gitt kontantbeholdning og forventet lønnsomhet i 2023.
nucleus
28.01.2023 kl 10:30
8859
https://www.dno.no/en/investors/announcements/q4-2022-trading-update-and-invitation-to-earnings-call-2023-01-17/ Les denne ! Så får du mere oppdatert informasjon en hva du antyder. 9 februar får vi oppdatert informasjon ellers om utviklingen på norske oljefelt også. Baeshiqa oljefelt I Kurdistan, ska ha økt produksjon. I tillegg har DNO nåmere oljeproduksjon i Afrika ( fra RAK P. ).
MD12
27.01.2023 kl 23:39
9067
DNO behøver høyere produksjon i Nordsjøen. Kurdistan er for usikkert, i tillegg har ikke DNO fått betalt for oljen siste 6 måneder.
nucleus
27.01.2023 kl 11:27
32964
"Langsiktig katastrofe".., hvis en ikke makter og utnytte syklisk trend i aksjer.
Billig = kjøp, dyr= selg. Binjab Mossavar begynner å trekke på årene, ikke alltid vært genitrekk de kjøp og salg av oljefelt for DNO.
Men håpet er jo der likevel, derav investering i DNO.
Forutsettninger for vekst på driftsresultater og kursutviklingen fremover, er jo definitivt der.
Så spennende ..
Billig = kjøp, dyr= selg. Binjab Mossavar begynner å trekke på årene, ikke alltid vært genitrekk de kjøp og salg av oljefelt for DNO.
Men håpet er jo der likevel, derav investering i DNO.
Forutsettninger for vekst på driftsresultater og kursutviklingen fremover, er jo definitivt der.
Så spennende ..
Kongmao
27.01.2023 kl 10:21
33105
Dno er tjent med lav kurs, aksjonærene er, det er enda over 50mill dollar å handle aksjer for. I mine øyne er denne kursen helt topp. Veldig billig i nine øyne, slik jeg ser det så tror jeg oljeprisen skal opp og holde seg høy i hele år og videre framover... Men det vet ingen sikkert. Her tror jeg tolmodighet lønner seg og at dette blir en ekstremt god melkeku.
citius
27.01.2023 kl 10:10
33134
oljeprisen tikker oppover, men markedet er helt uten reaksjonsevne....eller?
vanskelig og forstå akkurat nå, med Kina gjenåpning og prognoser som viser verdenrekord i forbruk på ca 102 millioner fat/daglig i 2023
sveipen
26.01.2023 kl 23:41
33531
Ja, det setter det hele rundt DNO i perspektiv.
Langsiktighet får en helt spesiell betydning nå det gjelder DNO.
Et selskap der kursen varierer fra 25 til under 3 kroner, er beheftet med stor risiko, og er vanskelig å stole på.
Det vises også på prisingen.
Men har du vært aksjonær i 10 år er det bare å prøve 10 år til.
Tro, håp og kjærlighet til en aksje behøver ikke å lønne seg, eller?
Langsiktighet får en helt spesiell betydning nå det gjelder DNO.
Et selskap der kursen varierer fra 25 til under 3 kroner, er beheftet med stor risiko, og er vanskelig å stole på.
Det vises også på prisingen.
Men har du vært aksjonær i 10 år er det bare å prøve 10 år til.
Tro, håp og kjærlighet til en aksje behøver ikke å lønne seg, eller?
Redigert 26.01.2023 kl 23:43
Prewia
26.01.2023 kl 22:53
33655
sveipen skrev Får håpe det.
Nucleus
Köpte DNO mitten på 2000 talet för 14 kr, långsiktig i DNO har varit katastrof, samtidigt gick lundin från 10 kr till över 400,
Köpte DNO mitten på 2000 talet för 14 kr, långsiktig i DNO har varit katastrof, samtidigt gick lundin från 10 kr till över 400,
citius
26.01.2023 kl 21:01
33903
sveipen skrev Men ikke DNO. Stort sett på stedet hvil, hvil.
De jobber med tilbakekjøp nå, neste trekk MÅ være økt utbytte
da blir det fyr i fillehaugen
citius
26.01.2023 kl 20:38
33848
Det går så det griner....................
https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/26/7980492/wall-street-dabber-av
Stemningen har tatt seg opp igjen i New York. Tesla er fortsatt kraftig opp, mens flere oljeaksjer er i «all-time high»
nucleus
26.01.2023 kl 17:27
34075
Aker BP: 0,18% , Equinor: 0,14% DNO: 0,40% idag. Perspektiv på økning, når folk klager. Ska en investere i aksjer, bør en tenke litt fremover. Jeg liker å jevnføre med sparebank kontoen. Heller labert ikke sant? Utbytte gir penger, snart utbytte pånytt, hvert kvartal. Så mulighet for økende utbetalninger. Perspektiv pånytt..
STHLM
26.01.2023 kl 16:13
34171
Ikke så konstig med så lav omsetning, kun drøyt 2mill aksjer av over en milliard i dag. DNO kan ikke presse kurs opp med tilbakekjøp og hvorfor skal de det? Får vi en liten trigger trur jeg kursen flyr opp. Betaling august-oktober hadde nok vært en sånn...
Prewia
26.01.2023 kl 15:48
34243
Parodin fortsätter, oljan upp,2 procent närmas sig 90, men DNO rör sig knapot ur fläcken trots att de handlas till lägre pris nu med 100000 fat i produktion, än när de inte pumpade en liter olja, då kostad3 de 14 kr.
citius
26.01.2023 kl 14:51
34363
Hvor lenge skal folk og marked se på at olje stiger uten og dra på litt?
nucleus
26.01.2023 kl 13:58
34480
DNO er billig, så fyller på mere idag under "duppen ". Kjekt å få øke beholdning på gunstig kurs. Så har vi snart Q4 rapport og utbytte pånytt. Håper de får skrudd oppover utbytte betalinger etter kort.
kvirrevi
26.01.2023 kl 12:00
34651
Ut fra denne artikkelen fra 2022 kan det se u til at DNO kan få et brukbart bidrag fra Baeshiqua feltet fra i år av. Jeg mener også at Bijan på 1Q webcasten i 2022 nevnte at de håpet å nå en produksjon på 10 000 fat om ikke altfor lenge.
https://www.offshore-technology.com/marketdata/baeshiqa-conventional-oil-field-iraq/
Min beholdning av DNO er nå på ATH, men det har gått seint oppover i det siste.
Tror større investorer liker det de ser DNO bruker penger på om dagen, eierandelen øker gjennom tilbakekjøpene av egne aksjer, og direkteavkastningen er riktig god.
https://www.offshore-technology.com/marketdata/baeshiqa-conventional-oil-field-iraq/
Min beholdning av DNO er nå på ATH, men det har gått seint oppover i det siste.
Tror større investorer liker det de ser DNO bruker penger på om dagen, eierandelen øker gjennom tilbakekjøpene av egne aksjer, og direkteavkastningen er riktig god.
Redigert 26.01.2023 kl 12:02
Prewia
24.01.2023 kl 16:22
35550
Vad händer i dag oljan ligger still , men alla oljebolag backar en hel del, även de som är lågt värderade som DNO
Tm3P
24.01.2023 kl 14:25
35705
Dno har da hatt en veldig bra kursutvikling i det siste? Faktisk så bra at jeg solgte en del i dag for å kjøpe Aker BP :)