TIDENES BESTE KVARTALSRAPPORT FRA DOF MED DOF SUBSEA OG DOFCON
TIDENES BESTE KVARTALSRAPPORT KOMMER FRA DOF SYSTEMET OM KORT TID
Ebita 1 milliard
Valutagevinst 1 milliard
Verdi oppskriving 5 milliarder
I forbindelse med kvartal presentasjon bør MINST 5 milliarder tilbake skrives og resten mai 2023
DOF som ALLER SISTE SELSKAP I SEKTOREN MÅ NÅ begynne langt på etterskudd å skrive opp verdiene
INNEN DE NESTE 24 TIMER BØR DET NYE STYRET SENDE UT EN MELDING AT KVARTALSRAPPORT ER FREMSKYNDET TIL FREDAG 10 FEBRUAR
Det er ingenting å vente med og en oppskriving av verdier vil snu ALT på hodet og plutselig er EK positiv
For DOF med gigantiske DOF SUBSEA I spissen er det nå i 2023 tidenes opptur virkelig begynner og hoved grunnen er BRASIL og det fantastisk samarbeidet med ENORME PETROBRAS med en pengebinge som kan sammenlignes med equinor
Brasil kommer jeg tilbake til men først til DOF SUBSEA mest avanserte båt SKANDI AFRICA med verdens mest avanserte ROV Hangar som er en av få båter som kan jobbe ned til 4000 meter
Å bygge en slik super avanserte båt idag hadde kostet OVER 7 MILLIARDER og bare minner at gjelden på båten idag BARE er 1,5 MILLIARDER
Altså en netto verdi på rundt kr.20,- for dagens aksjonærer
Denne må SNAREST flyttes over til de enorme feltene utenfor brasil regionen og tilbys PETROBRAS som er I AKUTT MANGEL på slike avanserte båter
PETROBRAS mangler rundt 20 moderne plsv pr idag men det er nesten umulig å oppdrive
En 8 års kontrakt venter i brasil regionen til over 1 milliard pr år og halvparten altså 4 milliarder bør PETROBRAS med sin gigantiske pengebinge betale på forskudd og få en liten rabatt
DOF SYSTEMET
Kontanter 2200 millioner
Fordringer hos solide kunder i inn og utland som kunne tas inn raskere 3000 millioner
LÅN til DOFCON 750 millioner som DOFCON som har over 1 milliard I cash kunne betalt tilbake til DOF SUBSEA idag
SUM ALTSÅ 6 MILLIARDER som kunne stått tilgjengelig inklusiv de 2200 millioner som allerede står på konti
PLUSSER man på 4 milliarder fra petrobras for super båten SKANDI AFRICA snakker vi om 10 milliarder tilgjengelig innen kort tid
I årene 2020 - 2022 gikk obligasjonene i DOF SYSTEMET ned med opptil 80 prosent og man fikk en nesten total utskiftning i hvem som eier obligasjonslånene dof sub 07,08 og 09
Det er disse nye som nå står i front for å lure til seg de enorme verdiene som nå venter de nærmeste årene
Et normalt styre hadde i 2020 da disse var på det laveste cashet ut all obligasjonsgjeld som DOF ikke eier selv for rundt 500 millioner
SÅ TIL DE ENORME VERDIENE I BRASIL REGIONEN OG DET UNIKE SAMARBEIDET MELLOM GIGANTISKE PETROBRAS OG DOF
DOFs største investering har vært i Dofcon Brasil AS, som er et 50%/50% JV mellom DOF Subsea og TechnipFMC. Dofcon Brasil AS består av det norske selskapet Techdof AS og det brasilianske selskapet Dofcon Navegaco LTDA. Techdof AS består av 2 Pipelay Support Vessels PLSV, Skandi Acu ( 2016) og Skandi Buzios (2017). Det brasilianske selskapet består av PLSV-ene Skandi Recife (2018), Skandi Olinda (2019), Skandi Niteroi (2011) og Skandi Vitoria (2010).
Dofcon Brasil AS er IKKE med på standstill avtale, og betjener gjeld og renter etter opprinnelig avtale.
Driftsmargin før avskrivninger HELE 83.3%. Når en i tillegg vet at de nye PLSV-ene etter levering startet på 8 års kontrakter med 8 års opsjon så tar det ikke mange år før gjelden er sterkt redusert.
I perioden 2014 til 2016 ble i tillegg tre topp utstyrte brasiliansk bygde ankerhåndteringsfartøyer overlevert DOF, og startet umiddelbart på sine 8 års kontrakter for Petrobras. Alle de tre ankerhåndteringsfartøyene er oppgradert med ROV kapasitet og disse 3 båtene er noen av verdens mest avanserte
SKANDI URCA
SKANDI ANGRA
SKANDI PARATY
FREMOVER
Til høsten skal nye 8 års kontrakter for SKANDI ACU og SKANDI BUZIOS lages med giganten PETROBRAS I et marked som nesten koker over og med enorm mangel på slike super avanserte båter
Dagens kontrakt ble inngått under oljenedturen og kommer til nesten å bli doblet
Da kommer pengene til å renne inn I DOFCON
SLUTT KOMMENTAR OG KONKLUSJON
DET ER NOK VERDIER OG CASH OG PENGENE FLOMMER INN I DOFSYSTEMET FRA HELE VERDEN TIL AT BÅDE AKSJONÆRER,KREDITORER OG OBLIGASJONSEIERE BLIR MER ENN FORNØYD HVIS VILJEN VAR DER
DAGENS MELDING
DOF OG SOLSTAD
DOF har dobbelt så mye omsetning og som SOLSTAD
DOF har dobbelt så mye EBITA som SOLSTAD
DOF OG SOLSTAD har omtrent LIKE mye gjeld
DOF har mye NYERE OG AVANSERTE båter enn SOLSTAD med SKANDI OLINDA 2019 som siste tilskudd som gikk rett på en 8års gigantisk kontrakt med PETROBRAS med opsjon på YTTERLIGERE 8 år altså til 2035
DOF har de siste årene betalt MER ned på gjelden enn SOLSTAD ved at PENGEMASKINEN DOFCON har betalt ned over 1 MILLIARD pr år på gjelden
DOFCON har idag 5 milliarder i gjeld og er gjeldfri om BARE 5 år
AT SOLSTAD DA ER VERDT MER ENN 12 GANGER DOF VIRKER UNDERLIG
OG SELVFØLGELIG MÅTTE DET VÆRE PARETO SOM FØRST SNAKKER OPP SOLSTAD OG DERETTER PRØVER SEG PÅ Å SNAKKE LITT NED DOF
Mens DOF med pengemasken DOFCON I spissen er enorme i brasil regionen er SOLSTAD stor i spotmarkedet i nordsjøen
DOF SUBSEA skulle omgående flyttet ytterligere 15-20 båter til brasil regionen inklusiv superbåten SKANDI AFRICA og tilbudt disse for GIGANTEN PETROBRAS til en regionen som nesten koker over og er i AKUTT MANGEL PÅ BÅTER
Så kunne bare SOLSTAD,SIEM og de andre forsette å UNDERBY hverandre I spotmarkedet i nordsjøen
DOF SUBSEA I brasil er det bare lange GIGANTISKE kontrakter som gjelder
Og DOF er I en UNIK posisjon i brasil med sin samarbeidspartner TechnipFMC og sitt gode langvarig samarbeid med PETROBRAS
Ebita 1 milliard
Valutagevinst 1 milliard
Verdi oppskriving 5 milliarder
I forbindelse med kvartal presentasjon bør MINST 5 milliarder tilbake skrives og resten mai 2023
DOF som ALLER SISTE SELSKAP I SEKTOREN MÅ NÅ begynne langt på etterskudd å skrive opp verdiene
INNEN DE NESTE 24 TIMER BØR DET NYE STYRET SENDE UT EN MELDING AT KVARTALSRAPPORT ER FREMSKYNDET TIL FREDAG 10 FEBRUAR
Det er ingenting å vente med og en oppskriving av verdier vil snu ALT på hodet og plutselig er EK positiv
For DOF med gigantiske DOF SUBSEA I spissen er det nå i 2023 tidenes opptur virkelig begynner og hoved grunnen er BRASIL og det fantastisk samarbeidet med ENORME PETROBRAS med en pengebinge som kan sammenlignes med equinor
Brasil kommer jeg tilbake til men først til DOF SUBSEA mest avanserte båt SKANDI AFRICA med verdens mest avanserte ROV Hangar som er en av få båter som kan jobbe ned til 4000 meter
Å bygge en slik super avanserte båt idag hadde kostet OVER 7 MILLIARDER og bare minner at gjelden på båten idag BARE er 1,5 MILLIARDER
Altså en netto verdi på rundt kr.20,- for dagens aksjonærer
Denne må SNAREST flyttes over til de enorme feltene utenfor brasil regionen og tilbys PETROBRAS som er I AKUTT MANGEL på slike avanserte båter
PETROBRAS mangler rundt 20 moderne plsv pr idag men det er nesten umulig å oppdrive
En 8 års kontrakt venter i brasil regionen til over 1 milliard pr år og halvparten altså 4 milliarder bør PETROBRAS med sin gigantiske pengebinge betale på forskudd og få en liten rabatt
DOF SYSTEMET
Kontanter 2200 millioner
Fordringer hos solide kunder i inn og utland som kunne tas inn raskere 3000 millioner
LÅN til DOFCON 750 millioner som DOFCON som har over 1 milliard I cash kunne betalt tilbake til DOF SUBSEA idag
SUM ALTSÅ 6 MILLIARDER som kunne stått tilgjengelig inklusiv de 2200 millioner som allerede står på konti
PLUSSER man på 4 milliarder fra petrobras for super båten SKANDI AFRICA snakker vi om 10 milliarder tilgjengelig innen kort tid
I årene 2020 - 2022 gikk obligasjonene i DOF SYSTEMET ned med opptil 80 prosent og man fikk en nesten total utskiftning i hvem som eier obligasjonslånene dof sub 07,08 og 09
Det er disse nye som nå står i front for å lure til seg de enorme verdiene som nå venter de nærmeste årene
Et normalt styre hadde i 2020 da disse var på det laveste cashet ut all obligasjonsgjeld som DOF ikke eier selv for rundt 500 millioner
SÅ TIL DE ENORME VERDIENE I BRASIL REGIONEN OG DET UNIKE SAMARBEIDET MELLOM GIGANTISKE PETROBRAS OG DOF
DOFs største investering har vært i Dofcon Brasil AS, som er et 50%/50% JV mellom DOF Subsea og TechnipFMC. Dofcon Brasil AS består av det norske selskapet Techdof AS og det brasilianske selskapet Dofcon Navegaco LTDA. Techdof AS består av 2 Pipelay Support Vessels PLSV, Skandi Acu ( 2016) og Skandi Buzios (2017). Det brasilianske selskapet består av PLSV-ene Skandi Recife (2018), Skandi Olinda (2019), Skandi Niteroi (2011) og Skandi Vitoria (2010).
Dofcon Brasil AS er IKKE med på standstill avtale, og betjener gjeld og renter etter opprinnelig avtale.
Driftsmargin før avskrivninger HELE 83.3%. Når en i tillegg vet at de nye PLSV-ene etter levering startet på 8 års kontrakter med 8 års opsjon så tar det ikke mange år før gjelden er sterkt redusert.
I perioden 2014 til 2016 ble i tillegg tre topp utstyrte brasiliansk bygde ankerhåndteringsfartøyer overlevert DOF, og startet umiddelbart på sine 8 års kontrakter for Petrobras. Alle de tre ankerhåndteringsfartøyene er oppgradert med ROV kapasitet og disse 3 båtene er noen av verdens mest avanserte
SKANDI URCA
SKANDI ANGRA
SKANDI PARATY
FREMOVER
Til høsten skal nye 8 års kontrakter for SKANDI ACU og SKANDI BUZIOS lages med giganten PETROBRAS I et marked som nesten koker over og med enorm mangel på slike super avanserte båter
Dagens kontrakt ble inngått under oljenedturen og kommer til nesten å bli doblet
Da kommer pengene til å renne inn I DOFCON
SLUTT KOMMENTAR OG KONKLUSJON
DET ER NOK VERDIER OG CASH OG PENGENE FLOMMER INN I DOFSYSTEMET FRA HELE VERDEN TIL AT BÅDE AKSJONÆRER,KREDITORER OG OBLIGASJONSEIERE BLIR MER ENN FORNØYD HVIS VILJEN VAR DER
DAGENS MELDING
DOF OG SOLSTAD
DOF har dobbelt så mye omsetning og som SOLSTAD
DOF har dobbelt så mye EBITA som SOLSTAD
DOF OG SOLSTAD har omtrent LIKE mye gjeld
DOF har mye NYERE OG AVANSERTE båter enn SOLSTAD med SKANDI OLINDA 2019 som siste tilskudd som gikk rett på en 8års gigantisk kontrakt med PETROBRAS med opsjon på YTTERLIGERE 8 år altså til 2035
DOF har de siste årene betalt MER ned på gjelden enn SOLSTAD ved at PENGEMASKINEN DOFCON har betalt ned over 1 MILLIARD pr år på gjelden
DOFCON har idag 5 milliarder i gjeld og er gjeldfri om BARE 5 år
AT SOLSTAD DA ER VERDT MER ENN 12 GANGER DOF VIRKER UNDERLIG
OG SELVFØLGELIG MÅTTE DET VÆRE PARETO SOM FØRST SNAKKER OPP SOLSTAD OG DERETTER PRØVER SEG PÅ Å SNAKKE LITT NED DOF
Mens DOF med pengemasken DOFCON I spissen er enorme i brasil regionen er SOLSTAD stor i spotmarkedet i nordsjøen
DOF SUBSEA skulle omgående flyttet ytterligere 15-20 båter til brasil regionen inklusiv superbåten SKANDI AFRICA og tilbudt disse for GIGANTEN PETROBRAS til en regionen som nesten koker over og er i AKUTT MANGEL PÅ BÅTER
Så kunne bare SOLSTAD,SIEM og de andre forsette å UNDERBY hverandre I spotmarkedet i nordsjøen
DOF SUBSEA I brasil er det bare lange GIGANTISKE kontrakter som gjelder
Og DOF er I en UNIK posisjon i brasil med sin samarbeidspartner TechnipFMC og sitt gode langvarig samarbeid med PETROBRAS
Redigert 30.01.2023 kl 18:13
Du må logge inn for å svare